חורף ערבי ארוך - דעות - הארץ
מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

חורף ערבי ארוך

דו"ח הפיתוח האנושי במדינות ערב מטעם האו"ם קבע ב-2002, שיש בהן "ליקויים עמוקים ומושרשים". הדו"ח קבע, כי הדבר משתקף בהעדר "כבוד לזכויות אדם ולחירויות האדם", המתבטא במעמד נחות לנשים ובמצב ירוד בתחומים של "רכישת ידע ויישומו המועיל". דו"ח מעקב מ-2003 קבע, כי "אין דמוקרטיה אמיתית... מערכת החינוך נחשלת באופן חמור; מבתי הספר יוצאים צעירים נבערים".

מי שסבר ש"האביב הערבי" עומד לתקן את הליקויים, טועה. נראה שאחרי האביב עומד לבוא "חורף ערבי". התפתחות זו היתה צפויה. גורמים איסלאמיסטיים עומדים לרשת את תפקיד הדיקטטורים.

הדיקטטורים המושחתים זין אל-עאבדין בן עלי בתוניסיה, חוסני מובארק במצרים ומועמר קדאפי בלוב החזיקו בשלטון שנים רבות מדי. הם דיכאו את התנועות האיסלאמיות במדינותיהם, ובכך בדרכם המעוותת ניצבו לצד החילונים. הדבר נכון גם לבשאר אסד בסוריה, שאביו חאפז הרג כ-20 אלף איש בחמה ב-1982, כשדיכא את התקוממות האחים המוסלמים. נראה כי בשאר, האכזרי לא פחות ממנו, נידון לגורל דומה לזה של בן עלי, מובארק וקדאפי.

את ההפגנות בתוניסיה ובמצרים הובילו בתחילה קבוצות חילוניות: צעירים משכילים, המיומנים בשימוש באינטרנט, בפייסבוק ובטוויטר. במצרים הם עמדו כתף אל כתף עם אנשי הקהילה הנוצרית הקופטית, שהם 10% מאוכלוסיית מצרים, וקראו להדיח את מובארק ולערוך בחירות דמוקרטיות. הקבוצה הרבגונית שהדיחה את קדאפי נתמכה בידי הדמוקרטיות החברות בנאט"ו. קשה להעלות על הדעת, שאחרי מרחץ הדמים שאיפשר ללוב להיפטר מקדאפי לא ייערכו שם בחירות דמוקרטיות.

אבל השאלה היא, מי ינצח בבחירות כשייערכו - במצרים, בלוב, ובסופו של דבר בסוריה. הקדימון כבר היה בתוניסיה: במדינה שהיתה החילונית והקרובה ביותר למערב מכל מדינות ערב ניצחה בבחירות המפלגה האיסלאמית אל-נהדה, ואילו המפלגות הדוגלות במשטר חילוני נותרו הרחק מאחור. התקשורת המערבית, בניסיון לייפות את התוצאות המאכזבות, התעקשה לכנות את אל-נהדה "מפלגה איסלאמית מתונה". אך העובדות ברורות: בתוניסיה עומד לקום משטר איסלאמי. אין סיבה לצפות לתוצאות שונות במצרים, בלוב או בסוריה. גל של משטרים איסלאמיים סוחף את העולם הערבי, על כל המשתמע מכך, ויביא להחלפת דיקטטורות חילוניות בדיקטטורות איסלאמיות.

הדמוגרפיה עשתה את שלה בשנים האחרונות. האוכלוסייה המוסלמית הקיצונית גדלה בקצב מהיר בהרבה מזה של האוכלוסייה החילונית. מספר הנשים המכסות את פניהן במקומות ציבוריים גדול כעת בהרבה ממספרן של אלה שפניהן גלויות. תוצאות הבחירות במדינות ערב ודאיות עוד בטרם הוטלו פתקי ההצבעה בקלפי.

משקיפים יכולים לשגות באשליה שהמפלגות האיסלאמיות במדינות ערב הן "מתונות"; אך מנהיגיהן אינם מתונים. הציפייה שהפגמים היסודיים המאפיינים את החברות הערביות, כמתואר בדו"חות האו"ם, יתוקנו תחת שלטון המפלגות האיסלאמיות אינה אלא תקוות שווא. יקרה כנראה בדיוק ההיפך. חוק השריעה ישלוט, על כל המשתמע מכך.

הדחת הדיקטטורים הערבים היתה בלתי נמנעת, אבל, למרבה הצער, גם מה שעומד לבוא בעקבות הדחתם הוא בלתי נמנע. נראה שצפוי חורף ערבי ארוך.

Read this article in English: From secular to Islamic dictatorships




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 תומס פרידמן יצא חומוס  (לת) רועי
  • 04:20
  • 22.11.11

02 מדכא. מלחמת העולם השלישית בפתח.  (לת) אופיר
  • 04:54
  • 22.11.11

03 על חברות בהקצנה חילוני חרד
  • 05:26
  • 22.11.11

שיניתי מילים בודדות, מצאו את ההבדלים

" הדמוגרפיה עשתה את שלה בשנים האחרונות. האוכלוסייה היהודית הקיצונית גדלה בקצב מהיר בהרבה מזה של האוכלוסייה החילונית. מספר הנשים המכסות את שערן במקומות ציבוריים גדול כעת בהרבה ממספרן של אלה ששערן גלוי. תוצאות הבחירות במדינת ישראל ודאיות עוד בטרם הוטלו פתקי ההצבעה בקלפי.

משקיפים יכולים לשגות באשליה שהמפלגות הימניות במדינת ישראלהן "מתונות"; אך מנהיגיהן אינם מתונים. הציפייה שהפגמים היסודיים המאפיינים את החברה היהודית, כמתואר בדו"חות האו"ם, יתוקנו תחת שלטון המפלגות הימניות אינה אלא תקוות שווא. יקרה כנראה בדיוק ההיפך. חוק ההלכה ישלוט, על כל המשתמע מכך.

04 ואצלנו? מה תאמר ליברל ימני שכמותך? על מי נסמך שלטונו של הגאון שמצאת ב USA? -"מספר הנשים המכסות את פניהן במקומות ציבוריים גדול כעת בהרבה ממספרן של אלה שפניהן גלויות" אנחנו באותו הכיוון....  (לת) פנים חדשות במראה
  • 05:39
  • 22.11.11

05 Winter is coming  (לת) נד סטארק
  • 05:41
  • 22.11.11

06 האם לא שמת לב מר ארנס ? אדר
  • 06:32
  • 22.11.11

האם בארץ המצב הרבה יותר טוב ? בעצם הימים האלה אנחנו עדים למהלכים פוליטים שמביאים למצב של צמצום:
"כבוד לזכויות אדם ולחירויות האדם", המתבטא במעמד נחות לנשים... האם זה לא המצב בארץ ש "אין דמוקרטיה אמיתית... מערכת החינוך נחשלת באופן חמור; מבתי הספר יוצאים צעירים נבערים".
זה בדיוק המצב גם כאן !
אנחנו אוהבים להגדיר את מדינת ישראל כ"דמוקרטיה היחידה במזרח התיכון" אבל היא לא כזו והמתרחקת מכך.

07 דברי ארנס, שהיו לצערי ברורים עוד מתחילת האביב הערבי, לא יבלבלו את אלה הששים ללמדנו מהי דמוקרטיה תוך שהם משולהבים מרוח הדמוקרטיה "הפושה" במדינות ערב.  (לת) ל
  • 06:55
  • 22.11.11

08 נאה דורש נאה מקיים כותב
  • 06:57
  • 22.11.11

אתה וחבר מריעך הקמתם את אותה מפלגת ימין צרה צרורה...
צא וראה מה עולה בגורל הדמוקרטיה הישראלית!
והרעה פשטה על פני הארץ תרתי משמע...

09 צפוי מצדך שתתמוך במשטרים דקטטורים כמו של מוברק העיקר שישרת האינטרסים של ישראל אחמד
  • 06:59
  • 22.11.11

בעקרון וכל העולם הערבי יש רוב לתנועות האסילמיות אך לא נשכח שתנעות אלה הן הפרגמתיות במיוחד והם יובילו שינוי בחברות אלו בהשכלה תעסוקה וכלכלה ולמה מתעקשים לקבוע לאנשים גורלם אם רוצים להיות דתיים מה הבעיה למה צריך להציג זה כאימה על המערב או ישראל

  •   תנועות דתיות חרדיות מאיימות על החופש ועל החיים חרדים למיניהם
    • 16:36
    • 22.11.11

    המהפיכות הדתיות במדינות ערב מעולם לא הביאו קידמה ונאורות לעם...דתיות חרדית נוסח ישראל, או נוסח הטאליבן, או נוסח האחים המוסלמים, או החמאס, הן לא תנועות דתיות מתונות המאפשרות חופש פולחן לכל אחד על פי השקפתו...לצערינו גם בישראל אנחנו עדים לחרדים כאלה, ותאמין לי אנחנו חרדים מפניהן...אבל לא באותה המידה, כי הן לא הורגות יהודים כהשקפת עולם...אולם הערבים החרדים כן...מה שנקרא: יחי ההבדל הקטן

10 החורף היהודי אזרח מודאג
  • 07:20
  • 22.11.11

אם נחליף את המילה איסלאמי ביהודי והמאמר גם ידייק לתאר את מדינת ישראל. תול קורה מבין עיניך

  •   החרדים היהודים לא הורגים יהודים כהשקפת עולם חרדים למיניהם
    • 16:37
    • 22.11.11

    המהפיכות הדתיות במדינות ערב מעולם לא הביאו קידמה ונאורות לעם...דתיות חרדית נוסח ישראל, או נוסח הטאליבן, או נוסח האחים המוסלמים, או החמאס, הן לא תנועות דתיות מתונות המאפשרות חופש פולחן לכל אחד על פי השקפתו...לצערינו גם בישראל אנחנו עדים לחרדים כאלה, ותאמין לי אנחנו חרדים מפניהן...אבל לא באותה המידה, כי הן לא הורגות יהודים כהשקפת עולם...אולם הערבים החרדים כן...מה שנקרא: יחי ההבדל הקטן

  •   עדיין לא אבל היד נטויה - צא ולמד מה שכתוב במקורות ותרעד  (לת) חילוני בדם
    • 01:36
    • 23.11.11

11 Are we different? Are we any different?
  • 07:39
  • 22.11.11

I agree with you for a change. You could duplicate the article replacing the arab countries with Israel. We are on the right track as well. It would not be too long before Israel will be completely controlled by a group of religious fanatics.

12 ארנס-גבוה גבוה משכמו ומעלה יואב בלום
  • 07:41
  • 22.11.11

ארנס הוא הדוגמה לסוג המנהיגות שכל כך חסרה לנו היום. שכל,שקול דעת,קור רוח,סט ערכים ברור ומוצק!פטריוט! נאחל לו בריאות ונחת. תל חי, יואב בלום

13 גרוע רעיון
  • 07:49
  • 22.11.11

המפלגותגרוע מפלגות הללו מתונות בדיוק כמו ש״ס,יהדות התורה והבית היהודי שיום יבוא וגם הן ישלטו פה ואז נהיה סוף סוף חלק מהמרחב.

14 המלכים והדיקטטורים המושחתים (כמו חוסני מובאראכ) היו "ידידי ארה"ב וישראל" מישה ארנס משקר גם הפעם
  • 08:00
  • 22.11.11

המשת"פים האלה היו אלו שעיכבו את האביב הערבי.

15 ריבוי רעלות - אות לבאות רויטל גולדפיש
  • 08:41
  • 22.11.11

עלטה הולכת ומתעבה במחוזות האיסלם. כיבוש הנשמות הדתי משמעו גזילת חרות, דיכוי האישה, רמיסת מחשבה חופשית, שיבה אל בורות ובערות פרוטו-מדייבאלים והנצחת רגשי-נחיתות עמוקים. נחשולים של נחשלים שמים יהבם ברגרסיה דתית-תרבותית, לקול תשואות אינטלקטואלים מתחסדים מן המערב השוקע.

16 ובקרוב אצלנו - באדיבותנו לחרדים, כבר היום רוב ילדינו לומדים חרדית  (לת) עופר
  • 08:41
  • 22.11.11

17 כשספר שטייניץ את טייסות ה F-16 המצריות לעגה לו התקשורת בריש גליי....  (לת) אינפיניטי
  • 08:49
  • 22.11.11

18 ופה קמה מדינה יהודית פונדמנטליסטית. ארנס, קודם הסתכל בראי!  (לת) דני, ירושלים
  • 08:53
  • 22.11.11

19 אם ארנס צודק, הרי שזה בקרוב גם אצלנו. שלטון דת.  (לת) מיכאל
  • 08:59
  • 22.11.11

20 מה אתה מקשקש שמאלן
  • 09:16
  • 22.11.11

טיב המשטרים שיקומו מעניינים אותך ואת חבריך הרפובליקנים כקלפית השום. עובדה, בסעודיה יש משטר ריכוזי איסלאמי ומושחת, מדוע עליו אינך מתקומם? אה, נכון, הוא משרת נאמנה את וושינגטון. הפחד הכי גדול שלכם הוא שיקומו משטרים דמוקרטיים עממיים שישרתו את האינטרס של עמם על חשבון ארה"ב. וזה פחות או יותר כל הסיפור.

21 מכל מלמדיי השכלתי!!! דמוקרטיה למכירה בבסטה, הישר ממלכת הדמוקרטיה! פרח האביב
  • 09:23
  • 22.11.11

תגיד ארנס אתה חושב שתלמד את העולם הערבי והמוסלמי מהי דמוקרטיה? ברור לך שהעולם הערבי והמוסלמי לא עושה את המהפכות למענך או למען העולם המערבי שאתה בא מתוכו. משחק המילים שלכם כבר לעוס ומאוס!
אתם רוצים בחירות דמוקרטיות בעולם הערבי תפורות במידותיכם. לא כך יהיה מר ארנס, סוף החורף כבר כאן והאביב בוא יבוא, והאומה שהובילה את העולם מאות בשנים תחזור לפרוח שוב כי יותר גרוע ממה שהיה, כבר לא יהיה! ותגידו אמן !

  •   מתי הובילה האומה הערבית את העולם? קסנדרה
    • 23:50
    • 22.11.11

    לאחר הכיבוש המוסלמי של האימפריה הביזנטית והאיסלום הכפוי של התושבים, רוב המדענים "הערבים" היו הביזנטים, בעוד שהערבים מסעודיה היו השליטים.

    בזמן האימפריה העותומנית היה איסור להדפיס ספרים בנושאים לא דתיים, ובכך נגרם הפיגור המדעי של ארצות המזרח התיכון.

22 אובמה ומערב בעיקבתו תמכו באייטולות עבור אינטרסים צרים ורוסיה בלעה את איראן @ בנצי - א @
  • 09:29
  • 22.11.11

אביב ערבי המשך של מלחמת רוסיה במערב בדרך מתוחכמת כהמשך למלחמה קרה

23 מה עם החורף הישראלי שמשליט ביתך הפוליטי על מדינת ישראל  (לת) קץ להתיימרות הישראלית
  • 09:48
  • 22.11.11

24 איזו בדיחה ממ
  • 09:56
  • 22.11.11

נציג הימין המופרע מותח ביקורת על מדינות ערב בטענה שיש בהן העדר "כבוד לזכויות אדם ולחירויות האדם". עוד מעט הוא יטען שבמדינות ערב מנסים למוטט את בית המשפט הגבוה לצדק....

25 הדרך הנכונה סאמי
  • 09:59
  • 22.11.11

אני יכול להסכים עם מר ארנס עם דבר אחד והוא נושא הדיקטטורות למיניהן , שאגב שירתו את ישראל היטב כדוגמת מובארק . אבל להזכירו ששלטון מוסלמי הוא שנתן לכל הדתות ובעיקר ליהדות את כל הזכויות והדוגמא הכי טובה טולדו וקורדובה בחבל האנדלוס שבספרד עד לעליית הקתולים ... שלטון איסלאמיסתי יפטור לא מעט בעיות ואחת מהן נושא החינוך ויתן לכל מי שטוענים שאין להם זכויות את מלא הזכויות האיסלאם מר ארנס היא דת צודקת והרבה יותר שיוויונית מי כל שאר הדתות . זה שיש והיו מוסלמים בעמדות כח והנהיגו את עמיהם ביד קשה ודיקטטורית לא אומר שאיסלאמיסטים יפעלו בהתאם. יכול להיות שזה לא טוב לישראל אבל אם ישראל רוצה שקט ושלום יהיה עדיף שתדאג לשקט ושלום בתחומה ...

26 מישה, מה עם "האחים היהודים" המשליטים "מדינה יהודית? במה שונה "מדינה יהודית" מ"מדינה איסלמית"?  (לת) נאור
  • 10:12
  • 22.11.11

27 הדשא של האיסלם ירוק יותר צדקיה-צפניה צוקרוסר
  • 10:17
  • 22.11.11

צעירינו ממלכדים עצמם לדעת באילוזיות חסרות יסוד, ורק מישה-קשישא קורא נכוחה את המפה הגיאו-אסטרטגית.

28 בוקר טוב מישה. מה חידשת לנו?  (לת) לילית
  • 10:33
  • 22.11.11

29 נכון וישראל צועדת.... אזרח שפוי
  • 10:34
  • 22.11.11

תאור נכון של המצב. ואפשר להמשיך למדינת ישראל שצועדת בביטחה לטותו כיוון. החרדים, ש"ס. ואחרים לוקחים אותנו לחשכת ימי הביניים !!
מגדלים דורות של בורים (למעט חינוך דתי והערצת רבנים) ישראל מישתלבת במרחב !! החרדים והימין (הימין בברית עם החרדים כדי לשמר את שילטונם)
מובילים את ישראל לאבדון !!

30 המערב לא הבין ולא מבין שאי אפשר במצב זה של פיגור ודת קיצונית להנהיג דמוקרטיה. זה דומה לנסיון להעביר אריות ונמרים להיות צימחונים !!  (לת) אזרח שפוי
  • 10:37
  • 22.11.11

31 בקרוב אצלנו קורא משועשע
  • 10:46
  • 22.11.11

בקרוב גם ישראל תשתלב באופן מושלם במרחב הפונדמנטליסטי, בזכות פוליטיקאים קצרי רואי וחסרי אחריות, וציבור חילוני אדיש.

32 מזכיר את אירופה - מלחמות, אביב עמים, רסטורציה, קונטרה-רפורמציה, רה-קונקיסטה משה
  • 11:00
  • 22.11.11

האביב הערבי, אם נלביש עליו תבנית היסטורית מאירופה, הוא קדימון בדרך למלחמת דת פנים ערבית (עם גיצים כלל עולמיים) שבסופו, כנראה, המזרח התיכון יראה יותר אירופאי. הווה אומר - דמוקרטי וחילוני. 2 ערכים אלה לעולם לא יכולים לחיות בכפיפה אחת לצד האיסלאם, השבטיות הערבית ומסורת הנביא מוחמד. הטוויטר, פייסבוק והטלוויזיה יטביעו מסורות ערביות בנות אלפי שנים. אולי אני אופטימי אבל לדעתי אני ריאלי מאוד וחוזר - זה יקרה בעוד כמה עשורים ולאחר מלחמת דת עקובה מדם.

33 נו כן, אבל אחרי שיתאכזבו מהמשטר האסלמי תהיה תנועה נגדית לקראת פרגמטיזם  (לת) כל שלטון יביא אכזבה, כי הבעיות גדולות מדי ודורשות תהליכי תיקון עמוקים מדי
  • 11:16
  • 22.11.11

34 אויש, איזה פסימיסט מצוי.  (לת) אורלינג
  • 11:21
  • 22.11.11

35 מותר לרמות. אסור לרפות - ידיים מינכהויזן
  • 11:38
  • 22.11.11

לך לאופטיקאי שירכיב לך משקפים ורודים, רואה שחורות שכמותך!

36 נו מישה למה אתה שוב מבלבל אותנו עם עובדות? המהפכות מה זה מגניבות, תן צ'אנס אחי...  (לת) נאורה
  • 12:10
  • 22.11.11

37 מסקנה אחת ויחידה: אם חפצי חיים אנחנו וזה מה שצפוי סביבינו ,אין לנו בריר ה אלא להיות גדולים יותר, חזקים יותר, ועוד יותר גדולים וחזקים עם כל מה שמשתמע מכך.  (לת) מבין עניין
  • 12:49
  • 22.11.11

38 מישינקה,תארת יפה את מדינת ישראל ואת עתידה.  (לת) עדד
  • 12:58
  • 22.11.11

39 האם מה שארנס מתאר זו ישראל בהווה הדמיון בולט  (לת) חונטת ביבי והדתיות הסוגרת
  • 13:01
  • 22.11.11

40 בקיצור, אפש רלהמשיך ולהתנחל בשקט וביטחה.  (לת) הרשלה
  • 13:25
  • 22.11.11

41 אינדונזיה - הדימוקרטיה המוסלמית הגדולה בעולם מ 1998! עבדורחמן ווחיד
  • 14:18
  • 22.11.11

בהודו 200 מליון מוסלמים. עוד לא דיברנו על תהליכי בחירות בבנגלדש ובפקיסטן.
רק בורים יקשרו את האסלאם עם דיקטטורה, פרופ' ארנס!

42 Misha is right! Avi
  • 14:32
  • 22.11.11

We all remember Tom Friedman's interviews all over the airwaves - he is so wrong, knows nothing about the Arab World and its mentality - there will never be a democracy in any of the Arab states - Islam is a backwards force so let them cook in their own juices.

43 פתאום האו"ם לא שמו"ם. מעניין מה כתוב בדוחו"ת על מדינת ישראל?!  (לת) בן גוריון
  • 17:08
  • 22.11.11

44 רק להחליף את המלה" מוסלמים קצוניים" ב" חרדים לאומיים" ואת המלה "מפלגות אסלמיות" ב "מפלגות הימין הלאומניות משיחיות" והרי לך מאמר נאה על הצפוי למדינת ישראל  (לת) המביט במראה
  • 17:36
  • 22.11.11

45 השינוי הדמוגרפי התרחש גם כאן! גם ישראל הפכה למדינה דתית פונדמנטליסטית ורואים את זה בכנסת! שרון
  • 20:12
  • 22.11.11

ארנס כותב "הדמוגרפיה עשתה את שלה בשנים האחרונות. האוכלוסייה המוסלמית הקיצונית גדלה בקצב מהיר בהרבה מזה של האוכלוסייה החילונית." תחליפו את המילה יהודית במקום מוסלמית ותבינו עד כמה ישראל היא חלק מהמזה"ת. השינוי גם כאן. ישראל היא מראה של איראן. המתנחלים והדתיים שולטים כאן.

פרוייקטים מיוחדים