פער ההייפ בין פייסבוק ליריביה - דעות - הארץ
מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

פער ההייפ בין פייסבוק ליריביה

את הרשתות החברתיות ליוו מאז ומתמיד מספרים גדולים, ומספרים גדולים תמיד מרשימים את מי שנתקל בהם. פייסבוק, לדוגמה, מדווחת כי רשומים אצלה 800 מיליון משתמשים. גוגל השיקה לפני שלושה חודשים רשת מתחרה, גוגל פלוס שמה, ובימים האחרונים דיווחה שמאז ההשקה הצטרפו אליה יותר מ-40 מיליון משתמשים, מה שהופך אותה לרשת בעלת אחוזי הצמיחה המרשימים באינטרנט. טוויטר, לעומתה, דיווחה כי יש לה יותר מ-200 מיליון משתמשים.

הבעיה עם המספרים היא לא במה שהם חושפים, אלא במה שהם מסתירים. קחו לדוגמה את פייסבוק. לרבים מהמשתמשים יש פרופיל אישי, שבו הם משתמשים בחיי היום-יום, אבל יש להם גם פרופיל עסקי שבאמצעותו הם יוצרים הפרדה בין החברים, בין העיסוקים ובין העולמות. יש רבים שמתחזקים גם פרופיל מזויף אחד (או יותר), שבאמצעותו הם מצטרפים לעמודים של מותגים, משתתפים בתחרויות ומתקינים יישומים. כך שומרים על הפרופילים האחרים שלהם נקיים מהצעות מטרידות. יש גם מי שמנהלים פרופיל שהוא לא יותר מבדיחה, כמו "אלי ישי המזויף" או "סגנו של אלוהים", שבו הם פשוט משתעשעים.

כל הפרופילים האלו שייכים לאדם אחד ובכל זאת הם נספרים על ידי פייסבוק כמשתמשים נפרדים. אז כמה משתמשים באמת יש בפייסבוק? האמת היא שאף אחד לא באמת יודע, אבל מה שבטוח הוא שאין שם 800 מיליון אנשים. לא באמת.

לחצו לייק וקבלו את מיטב מאמרי "הארץ" אליכם לפייסבוק

לגוגל פלוס ולטוויטר יש בעיה נוספת. כאשר גוגל פתחה את גוגל פלוס מיהרתי להצטרף. ניסיתי, התנסיתי ולמשך תקופה קצרה אפילו התרשמתי. אבל התקופה הזאת נגמרה. החשבון שלי בגוגל פלוס משמש כיום מצבה להתעניינות שהבעתי בעבר ברשת. אבל מבחינתה של גוגל, אני אחד מ-40 מיליון המשתמשים שלה. מהו המספר האמיתי של אנשים שממשיכים להשתמש בגוגל פלוס? האמת היא שאף אחד לא באמת יודע, אבל מה שבטוח הוא שאין שם 40 מיליון אנשים.

בטוויטר ניסו להתמודד עם השאלה בצורה מעט יותר שקופה. לפני כחודשיים דיווחה טוויטר שאף על פי שיש לה יותר מ-200 מיליון משתמשים רשומים, רק 100 מיליון מתוכם הם "משתמשים פעילים". ומיהו "משתמש פעיל"? מי שמתחבר לשירות לפחות אחת בחודש. הצחקתם אותי. טוויטר הוא מסוג השירותים שאם אתה לא משתמש בהם כמעט כל יום, לפעמים כמה פעמים ביום, אתה בעצם לא משתמש בהם כלל. מי שמדבר במונחים של "אחת בחודש" מבקש לנפח את קבוצת "המשתמשים הפעילים". אז כמה אנשים באמת משתמשים בטוויטר? האמת היא שאף אחד לא באמת יודע.

החברות לא משקרות כאשר הן מספרות כמה משתמשים רשומים יש להן, אבל הן גם לא אומרות את כל האמת. האמת חשובה, מכיוון שהיא זאת שמציגה את הסיפור האמיתי: בפייסבוק יש מיליוני פרופילים כפולים, מזויפים או מומצאים; בגוגל פלוס ובטוויטר יש מאות אלפי חשבונות נטושים. הפער בין הנתונים הרשמיים המפוצצים והנוצצים לבין נתונים האמיתיים הוא "פער ההייפ", הפער שבין ההבטחה למציאות. לחברות השונות יש אינטרס כלכלי ותדמיתי בניפוח ההייפ. לכן מוטב להתייחס לנתונים שהן מפרסמות עם גרגר של מלח, שלא לומר עם ים המלח.

ד"ר דרור הוא ראש המסלול לתקשורת דיגיטלית בבית הספר לתקשורת של המכללה למינהל

Read this article in English: The hype gap




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 NV רשרש
  • 06:11
  • 23.11.11

איזה כיף לך שאתה עובד בזה!

02 טעות נפוצה גם בקרב ד"ר לתקשורת דיגיטילית אחד
  • 06:42
  • 23.11.11

יובל דרור מציע ניתוח מיותר (ודי, שגוי, אגב) לכמות המשתמשים כי הוא לא מבין את הביזנס הזה, ו/או לא מכיר פריזמות אחרות. כמות הפרופילים האמיתיים או המזויפים שהוא או אחרים מחזיקים כלל לא רלונטית לדיון היום, וספק אם הייתה רלוונטית באלפיים וארבע או אפילו בזמן הגיוס.

לעצם העניין, יש להתייחס ראשית לכאב שיצר את הריק שהרשתות נכנסו לתוכו, ואחר כך לשוק שנצר ממנו.כך, למשל, ברור שטוויטר כלל לא מאיימת על פייסבוק (כמו לינקד-אין, למשל) משום שהיא עונה על צורך שונה לחלוטין, בעוד שגוגל פלוס מציגה כישלון מפואר מול פייסבוק מהסיבה שמהיום הראשון ניסתה לייצר אלטרנטיבה טכנולוגית לפייסבוק, מבלי לענות על הצרכים שפייסבוק פותרת למשתמשיה.

לכן, מספרי המשתמשים כלל לא רלוונטיים, וגם אם יגדלו (והם יגדלו כל עוד כל עוד אין שחקן אחד שמציע פתרון) זה יעניין רק את דרור, שיוזמן לכתוב כתבה על ניתוח כמות המשתמשים המזויפים פעם שניה...;-)

למעשה, כרגע - הן טוויטר והן פייסבוק פועלות בשוק כמעט מונופוליסטי , שטרם השתכלל מבחינה עסקית, ופה טמונה השאלה הגדולה.

  •   ולמה השאלה שלו סותרת את השאלה שלך? שאל בני ונען..
    • 13:39
    • 23.11.11

    הוא רוצה לשאול כמה משתמשימם פעילים יש, שואל ועונה.
    אתה רוצה לדבר על מונופוליזם, ומדבר על זה.
    אפשר לדעתך ששני הדברים יתקיימו באותו יקום, ממש באותו זמן?

  •   נדמה שדווקא אתה מיותר (וגם די שגוי ,אגב).  (לת) קורא מזדמן
    • 00:21
    • 26.11.11

03 השאלה האמיתית היא - למה זה חשוב ? ניר
  • 07:44
  • 23.11.11

למה זה רלוונטי אם לפייסבוק יש 400 מיליון משתמשים, 800 מיליון או מיליארד ?
איך זה משפיע על הצורה בא אנו תופסים את הרשתות הללו, איך זה משפיע על צורת השימוש שלנו בהם וכיצד זה משליך על חיי היום יום שלנו ?

במילה אחת - בכלום. זה חסר משמעות לחלוטין. סתם מספרים שלא אומרים דבר

  •   זה משפיע על מפרסמים ומשקיעים משתמשת
    • 12:27
    • 23.11.11

    וזה כל מה שמעניין היום כמה פרופסורים לתקשורת, שחושבים בטעות שהם יועצי השקעות. התכנים שעולים ברשת, איך הם משפיעים על האופן שבו אנחנו מבינים מידע, יחסים, תקשורת, כל זה לא ממש משנה. לטעמי מה שמעניין זה לא שיש פרופילים מזוייפים בפייסבוק, אלא זה שפייסבוק החדירה לראשונה לרשת תרבות שבה רובם המכריע של המשתמשים מופיעים בזהויותיהם האמיתיות, ויצרה קו פרשת מים באופן שבו אנו משתתפים בפעילות הרשתית.

  •   זה כסף כמובן, חבר  (לת) זה למה
    • 14:27
    • 23.11.11

04 כל כך צודק, זה גם מה שמנפח את השווי לפני ואחרי הנפקה. מזכיר קצת את בועת הדוט קום ירמי
  • 08:25
  • 23.11.11

אני הייתי בתוך העולם הנפלא והממכר הזה כמנהל שיווק של חברת אינטרנט, לא ייאמן איזו ניפוח מספרים, הצגת "פוטנציאל" מחזורי מכירות דמיונים אפשר לנפח והכל ע"פ כמות ה"רשומים" במאגר... זו נקודה למחשבה.. איפה בעולם "האמיתי" חברה עם מחזור של 4 ש"ח בשנה שווה 100 ש"ח??? (זו ההמשלה למיליארדים כמובן) זה כמו לומר שמיקרו סופט שווה כמה טריליונים...

05 And so..... h
  • 08:33
  • 23.11.11

Seriously, unless you are an advertiser, why does this matter?

06 אני פותח כמעט כל חודש דף פייסבוק חדש להרשמה לאתרים שדורשים זיהוי נעם
  • 08:43
  • 23.11.11

זה בגלל שאני שוכח את הסיסמה. עבור אימייל אני פותח כל פעם חשבון דואר חדש בוואלה, שגם אליו אני שוכח תמיד את הסיסמה. יש לי משהו כמו 10-15 חשבונות בפייסבוק- וואלה.

07 ?? ??
  • 09:06
  • 23.11.11

And your point is...?

08 מרתק  (לת) איש
  • 10:01
  • 23.11.11

09 אז? אחד העם
  • 10:51
  • 23.11.11

כתבה מיותרת

10 היה מעניין יותר כן
  • 11:00
  • 23.11.11

אם המידע הבסיסי והברור מאליו היה מגובה בנתונים פיקנטיים.

11 דווקא הדפים הכפולים בפייסבוק עמיצי
  • 11:43
  • 23.11.11

מעידים על כך שהיא הרשת הכי פופולארית ושימושית. בנוסף לכך מרבית הפרופילים המומצאים לצרכי עבודה כבר הוחלפו בשנה האחרונה ל"דפים" שהם יעילים ואמינים יותר.

12 אתה חוזר על "אף אחד לא באמת יודע| כאילו שאף אחד לא באמת יודע, אבל מישהו הרי יודע. אף אחד לא באמת יודע?
  • 13:42
  • 23.11.11

פייסבוק יודעת היטב כמה מתמשים פעילים יש לה, וכך גם טוויטר וגוגל.
הרי החברות האלו יכולות לראות, ואכן רואות, את הגראפים של מידת השימוש של משתמשים בחשבונות שפתחו.את כל המשתמשים שניגשים פעם בחודש, אלו שמשתמשים יותר מפעם ביום, אלו שלא ניגשים לחשבון שלהם יותר מפעם בשנה, כשהם מקבלים הודעת תזכורת..
אז ה"אף אחד לא באמת יודע" קצת מעוות את המציאות, לא?

13 כל ילד יודע את זה. אולי בשבוע הבא תספר לנו שסנטה קלאוס לא קיים?  (לת) יוסי
  • 13:58
  • 23.11.11

14 האם דפים נחשבים? אם לא, אין כפילות כי משתמש עסקי=דף ל
  • 14:56
  • 23.11.11

ואם משתמש עסקי פותח פרופיל פרטי, מלשינים עליו בדף מלשינון הפייסבוק עד שפייסבוק מוחקת אותו.

15 פייסבוק ....טוויטר.......הכול כאלם פאדי gerry
  • 19:10
  • 23.11.11

כל הרשתות האלה-כאלם פאדי
כדי להיות IN צריך לחיות שם 7 24 ....אחרת יש טענות "מה לא היית בפייס?"
להיות שם על בסיס יומי או שבועי זה לא להיות שם בכלל.....כל המיליונים שרשומים שם כי הם מאוד מאוד IN למעשה הם מאוד OUT.

16 הטענה נכונה. אבל הדוגמאות מפספסות את העיקר מומחה בתחום
  • 22:25
  • 23.11.11

ישנם רובוטים (בוטים) המייצרים עשרת אלפים חשבונות, כולל הליכי הרשמה אישור ופרופיל פיקטיבי. רוב הבוטים גם יודעים לתחזק את החשבון (כלומר לעדכן אותו בשוטף). הבוטים האלה מצויים בשירות כמה מאות אם לא אלפי מקדמי אתרים ושאר מניפולטורים. כל אלה מייצרים מליוני חשבונות, או אפילו עשרות מליונים. כך שהמספרים שכל אלה מפרסמים הם להערכתי לכל היותר עשירית של אנושיים אמיתיים, וייחודיים.

17 התבגרת ד"ר דרור, והמובן מאליו המעייף נראה מלהיב ומרענן משם  (לת) עייף
  • 00:24
  • 26.11.11

פרוייקטים מיוחדים