פער ההייפ בין פייסבוק ליריביה

את הרשתות החברתיות ליוו מאז ומתמיד מספרים גדולים, ומספרים גדולים תמיד מרשימים את מי שנתקל בהם. פייסבוק, לדוגמה, מדווחת כי רשומים אצלה 800 מיליון משתמשים. גוגל השיקה לפני שלושה חודשים רשת מתחרה, גוגל פלוס שמה, ובימים האחרונים דיווחה שמאז ההשקה הצטרפו אליה יותר מ-40 מיליון משתמשים, מה שהופך אותה לרשת בעלת אחוזי הצמיחה המרשימים באינטרנט. טוויטר, לעומתה, דיווחה כי יש לה יותר מ-200 מיליון משתמשים.

הבעיה עם המספרים היא לא במה שהם חושפים, אלא במה שהם מסתירים. קחו לדוגמה את פייסבוק. לרבים מהמשתמשים יש פרופיל אישי, שבו הם משתמשים בחיי היום-יום, אבל יש להם גם פרופיל עסקי שבאמצעותו הם יוצרים הפרדה בין החברים, בין העיסוקים ובין העולמות. יש רבים שמתחזקים גם פרופיל מזויף אחד (או יותר), שבאמצעותו הם מצטרפים לעמודים של מותגים, משתתפים בתחרויות ומתקינים יישומים. כך שומרים על הפרופילים האחרים שלהם נקיים מהצעות מטרידות. יש גם מי שמנהלים פרופיל שהוא לא יותר מבדיחה, כמו "אלי ישי המזויף" או "סגנו של אלוהים", שבו הם פשוט משתעשעים.

כל הפרופילים האלו שייכים לאדם אחד ובכל זאת הם נספרים על ידי פייסבוק כמשתמשים נפרדים. אז כמה משתמשים באמת יש בפייסבוק? האמת היא שאף אחד לא באמת יודע, אבל מה שבטוח הוא שאין שם 800 מיליון אנשים. לא באמת.

לחצו לייק וקבלו את מיטב מאמרי "הארץ" אליכם לפייסבוק

לגוגל פלוס ולטוויטר יש בעיה נוספת. כאשר גוגל פתחה את גוגל פלוס מיהרתי להצטרף. ניסיתי, התנסיתי ולמשך תקופה קצרה אפילו התרשמתי. אבל התקופה הזאת נגמרה. החשבון שלי בגוגל פלוס משמש כיום מצבה להתעניינות שהבעתי בעבר ברשת. אבל מבחינתה של גוגל, אני אחד מ-40 מיליון המשתמשים שלה. מהו המספר האמיתי של אנשים שממשיכים להשתמש בגוגל פלוס? האמת היא שאף אחד לא באמת יודע, אבל מה שבטוח הוא שאין שם 40 מיליון אנשים.

בטוויטר ניסו להתמודד עם השאלה בצורה מעט יותר שקופה. לפני כחודשיים דיווחה טוויטר שאף על פי שיש לה יותר מ-200 מיליון משתמשים רשומים, רק 100 מיליון מתוכם הם "משתמשים פעילים". ומיהו "משתמש פעיל"? מי שמתחבר לשירות לפחות אחת בחודש. הצחקתם אותי. טוויטר הוא מסוג השירותים שאם אתה לא משתמש בהם כמעט כל יום, לפעמים כמה פעמים ביום, אתה בעצם לא משתמש בהם כלל. מי שמדבר במונחים של "אחת בחודש" מבקש לנפח את קבוצת "המשתמשים הפעילים". אז כמה אנשים באמת משתמשים בטוויטר? האמת היא שאף אחד לא באמת יודע.

החברות לא משקרות כאשר הן מספרות כמה משתמשים רשומים יש להן, אבל הן גם לא אומרות את כל האמת. האמת חשובה, מכיוון שהיא זאת שמציגה את הסיפור האמיתי: בפייסבוק יש מיליוני פרופילים כפולים, מזויפים או מומצאים; בגוגל פלוס ובטוויטר יש מאות אלפי חשבונות נטושים. הפער בין הנתונים הרשמיים המפוצצים והנוצצים לבין נתונים האמיתיים הוא "פער ההייפ", הפער שבין ההבטחה למציאות. לחברות השונות יש אינטרס כלכלי ותדמיתי בניפוח ההייפ. לכן מוטב להתייחס לנתונים שהן מפרסמות עם גרגר של מלח, שלא לומר עם ים המלח.

ד"ר דרור הוא ראש המסלול לתקשורת דיגיטלית בבית הספר לתקשורת של המכללה למינהל

Read this article in English: The hype gap



תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
  1. 5