המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

מי אוהב חדשות טובות

דו"ח העוני שפורסם לפני ימים ספורים עבר הפעם בקול דממה דקה. אמנם היו פה ושם איזו ידיעה או דיווח קצרצר, אבל זה הכל; שום רעש ושום מהומה. האם זה אומר שבעיית העוני כבר נפתרה?

ברור שלא. השקט התקשורתי נובע מאכזבה גדולה שהדו"ח הביא בכנפיו. בעידן של מחאה חברתית וטענות אינסופיות קיוותה התקשורת לדו"ח המוכיח שהמצב נהיה גרוע יותר, שהעוני מכרסם גם במעמד הבינוני. דו"ח כזה היה מאפשר לשרבט כותרות אדומות גדולות על רקע שחור, עם נבואות זעם כמו "העוני מעמיק, וההפגנות בדרך". אבל הדו"ח איכזב. הוא קבע שתחולת העוני ירדה, ולכן התקשורת העבירה אותו לעמודים האחוריים.

המוסד לביטוח לאומי כתב, שבעקבות היציאה מהמיתון ב-2010 רמת החיים עלתה, האבטלה ירדה, והעוני גם הוא קטן. הנתונים מלמדים, שתחולת העוני ירדה מ-20.5% ב-2009 ל-19.8% ב-2010. הדו"ח אף אומר, שיש ירידה בתחולת העוני בקרב ילדים, יש שיפור ניכר בקרב קשישים, חל שיפור במצב המשפחות החד הוריות, יש שיפור בתחולת העוני בקרב חרדים ומדד האי שוויון (מדד ג'יני) השתפר אף הוא.

האם הביטוח הלאומי אינו מבין, שתפקידו לעשות לנו שחור בעיניים ולא לדווח על שיפורים?

אבל רגע לפני שמישהו קופץ למסקנות מוטעות, נמהר ונאמר, שגם לאחר ההישג של 2010 אין מדובר כאן בשיפור דרמטי, אלא בשיפור קטן בלבד. המיקום הרע של ישראל במדד העוני, יחסית לעולם, נשאר רע כמו שהיה.

עם זאת יש לומר, כי חל שינוי במגמה. כי ב-2009 רמת העוני עלתה, וב-2010 ירדה. וחשוב מכך: נתונים לא רשמיים מתוך הביטוח הלאומי מלמדים, שגם השנה (2011) רמת העוני היא בכיוון ירידה; ואלה חדשות טובות.

נתון חשוב בדו"ח, שהקפיץ אותי, נוגע לנושא הרגיש "עובדים ועניים". בדו"ח כתוב, ש-40% מהמשפחות שיש להן מפרנס אחד נמצאות מתחת לקו העוני. הייתכן שמשפחות רבות כל כך גם עובדות וגם עניות?

לשם כך בדקתי את המושג "מפרנס". כשאומרים "מפרנס" מתכוונים למי שעובד במשרה מלאה, או אולי בחצי משרה. אבל מתברר, שההגדרה של מפרנס בדו"ח שונה לחלוטין. בסקר ההכנסות שמבצעת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נשאל הנדגם כך: האם עבדת שעה אחת (!) או יותר בשלושת החודשים האחרונים? אם התשובה היא "כן" - הוא נרשם כ"מפרנס". אם יאמר "לא" - יוגדר כלא עובד.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב כתבות סוף השבוע ישירות לפייסבוק שלכם

לכן יכול להיות, שאותו "מפרנס" עבד פעם אחת ביום שישי בחלוקת פרחים, או אולי כמה ימים בשיפוצים, או החליף לשבוע את חברו במשרד. כל אלה הם "מפרנסים" על פי הדו"ח.

עכשיו ברור יותר איך נוצר הנתון של 40%. וכל זאת עוד קודם שדיברנו על משפחות בנות שמונה ועשרה ילדים; בהן גם אם אתה עובד במשרה מלאה בהכנסה כפולה מהשכר הממוצע במשק, בכל זאת תהיה מתחת לקו העוני.

כל זה מוביל לסיבה המרכזית לרמת העוני הגבוהה בישראל: שיעור התעסוקה הנמוך בשתי קבוצות אוכלוסייה: גברים חרדים ונשים ערביות.

את הגברים החרדים יש לעודד לצאת לעבודה על ידי סבסוד הכשרה מקצועית, מתן אפשרות ללימודי בגרות ומכינה אקדמית, והפסקת מתן המלגות לרוב תלמידי הכוללים. את הנשים הערביות יש לעודד על ידי הקניית כישורים תעסוקתיים, סבסוד מעונות יום, מתן מלגות להשלמת השכלה יסודית ותיכונית ובניית אזורי תעשייה בצמוד לערים הערביות.

אם האוכלוסיות הללו ייצאו לשוק העבודה, המשק יצמח בקצב מהיר, רמת החיים של הציבור כולו תעלה, העוני יצטמצם והפערים בחברה יקטנו באופן חד.

אבל גם אם כל זה יקרה (וזה חלום גדול), לא נדע על כך דבר. כי מה פתאום שהתקשורת תדווח על חדשות טובות.

Read this article in English: Who likes good news?




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 וזו בדיוק הסיבה לרמת האבטלה הנמוכה הרשמית לעומת הרמה הגבוהה במציאות, למה שכחת לציין את זה. סטטיסטיקה זה תחום הולם לשקרנים. תמיד ניתן להראות את התמונה שרוצים.  (לת) חגי
  • 05:00
  • 25.11.11

02 אם רק יכללו בין המפרנסים את הללו העובדים לפחות 500 שעות בחודש - לא יהיו מפרנסים עניים  (לת) חדשה טובה מס' 1
  • 05:12
  • 25.11.11

03 -הפעם טעית הקרנף
  • 07:55
  • 25.11.11

הסיבה שדוח העוני עבר בדממה דקה זה שרוב העיתונאים הם מעמד הביניים, ופחות מתעניינים בשיפור המעמדות הנמוכים אלה בשיפור מצבם ומצב מעמד הביניים שמצבו שהדרדר בעשורים האחרונים עדיין לא השתפר

04 לשטרסלר: אם תבדוק גם את ההגדרה מובטל תבין שהאבטלה האמיתית היא הרבה יותר גבוהה. מעניין שאתה בודק רק את ההגדרות הנוחות לך.  (לת) איציק המרכז
  • 08:04
  • 25.11.11

05 בעיית "הגברים החרדים" היא פיקציה ותרמית כלכלן
  • 09:09
  • 25.11.11

היא נובעת מהעובדה שבעוד שהנשים החרדיות פטורות משירות צבאי, הגברים לא פטורים ממנו אלא אם יהיו רשומים בכולל כל היום ולא ייצאו לעבוד. לכן גברים חרדים רבים עובדים בשחור (גם כדי לא להתגייס וגם כדי לא לשלם מסים וגם כדי לא לאבד הטבות) אבל הסטטיסטיקה הרשמית לא רואה זאת.

יתר על כן, חרדים עובדים רבים רושמים באופן פיקטיבי את התלוש על שם האישה מה שמטה כלפי מעלה את שיעור התעסוקה בקרב נשים חרדיות.

לכן המציאות היא שגברים חרדים עובדים יותר מהסטט' ונשים חרדיות עובדות פחות, מה שכמובן תואם למגזר הערבי שכן בשני המקרים מדובר במגזרים מסורתיים, שמרניים ופטריארכליים שבהם מקובל שמקום האישה בבית.

06 שטרסלר טועה גדעון
  • 13:37
  • 25.11.11

קראתי את המאמר מהעיתון שהינו ארוך יותר ונכנסתי להגיב.
אני חושב שהכותב טועה וגם אם שיעור העוני היה עולה ב 0.7% התגובה התקשורתית הייתה זהה , ולא מהנימוק של מגיב מס' 3
הסיבה היא שהציבור בארץ הפנים שהעוני בישראל ברובו באשמת העניים.
אם מנכים מאוכלוסיית העניים את אילו אשר יכולים לעבוד ואינם ממצים את כושר ההשתכרות , אזי אנחנו דומים בשיעור העוני למדינות רבות בעולם המפותח.
בישראל נולדים בממוצע כל יום כ- 450 ילדים.
אני מעריך שכ -200 ילדים נולדים למצב של מתחת לקו העוני או שמורידים את משפחתם עקב לידתם מתחת לקו העוני.
כאשר אנשים ללא יכולת לפרנס את ילדיהם ברווחה ועם הכנסה נמוכה מביאים עוד ילדים , הם האשמים בשיעור העוני הגבוה, ולכן הציבור אינו מזדהה איתם ןנשאר אדיש לנתונים.
בעבר ש"ס היו מנצלים את הדו"ח לפסטיבל עוני שנמשך כמה ימים. היום הם כבר מבינים כי הם האשמים ועליהם רק להלין על עצמם.

07 שטרסלר = שופר השלטון. אם כל כך טוב אז למה לא טוב?? MEGABITE
  • 20:44
  • 25.11.11

ומה קרה ששכחת להשתלח הפעם בשלי יחימוביץ?
אצלך תמיד הכל בסדר, רק שהכל לא בסדר. תסתכל סביב ותראה. לא הכל מספרים. יש גם עובדות. ותתפלא - יש הבדל בין השניים.

08 שטרסלר מתלהב מירידה של 0.7%!!! מארק
  • 22:23
  • 25.11.11

אתה טוען שיותר טוב כאן, וזה מבאס את אנשי המחאה. מאיפה אתה ממציא את כל השטויות האלה. הרי אתה מרויח כל כך הרבה כסף. אתה כל כך מנותק מהעם שאין לו כלום. אתה מקורב מאוד לאנשים חזקים במשק. אתה האחרון שיכול להביע דעה על מצב העוני. פטתי.

09 אתה נציג של בעלי ההון אבירם שחורי
  • 23:08
  • 25.11.11

אתה ילד שמנת שגדל עם כפית זהב כמו החבר שלך ביבי

10 כהרגלו בקודש מתעלם שטרסלר מהנתון המשמעותי לנושא המחאה - העובדים העניים - אלו שעובדים במשרה אבל לא יכולים לחיות ממנה בכבוד. עמית
  • 23:52
  • 25.11.11

על זה עיקר המחאה, לא על העוני של הבלתי מועסקים. עובדי הקבלן שעובדים שתי משרות כדי להתפרנס בדוחק, עובדי הקבלן שמפוטרים מיד כשאין עבודה או כדי להימנע מלתת להם קביעות, עובדי חברות פרטיות שמפוטרים כדי שבעלי החברות יוכלו לפתור את בעיותיהם ולהגן על רווחיהם....
אבל אצל שטרסלר הכול נפלא - כשהוא מסתקל על העולם דרך תלוש המשכורת שלו...

11 כל הכבוד דני
  • 23:56
  • 25.11.11

סופסוף כותב ועוד של הארץ אשר לא מחפש רק את הרע ואיך לבקר ולנגח את השלטון. יפה.

12 המציאות כגיליון אלקטרוני . אין בעיות במחשב סטטיסטי קאי
  • 10:24
  • 26.11.11

רק 19.8 % האין זה נפלא? למי שיש משכורת וביטחון זה פחות מציק

13 עוד קבוצה גדולה של לא-עובדים אני
  • 11:14
  • 26.11.11

גברים ערבים מבוגרים. וזה למה? כי רוב הערבים הצעירים מועסקים בעבודות פיזיות. כשמתבגרים, העבודה הפיזית היא כבר לא אפשרים. הפיתרון? לעודד מעסיקים יהודים להעסיק ערבים בעבודות לא-פיזיות (יש כוח עבודה משכיל ומוכשר, לא לדאוג), לעודד יזמות עסקית במגזר הערבי והשכלה, השכלה, השכלה.

14 כשהחרדים והערבים ילכו לעבוד הלוחש למדדים
  • 11:48
  • 26.11.11

מספר הבלתי מועסקים ירקיע שחקים, הפסד עתק של כספי ההכשרה המקצועית, והוזלה דרסטית של שכר העבודה ביחוד במשכורות הממוצעות ומטה

15 שאלה למר שטרסלר - האם שילמת אי פעם מכספך הפרטי עבור יובל
  • 13:04
  • 26.11.11

טיסה במחלקת עסקים?

16 כתבה מפתיעה מגיב מגיבאי
  • 14:00
  • 26.11.11

כל הכבוד כתבה חיובית

17 אכן בשורות טובות? יוסי
  • 14:28
  • 26.11.11

שטרסלר, מצד אחד אתה משתמש בדו"ח על מנת להוכיח שמצבנו מצויין ואפילו השתפר , ומצד שני אתה מערער על ממצאי דו"ח העוני בגלל שמצאת שההגדרה שלו לגבי מיהו מפרנס אינה נכונה לשיטתך?
אז אם אתה מערער על ממצאי הדו"ח איך אתה יכול להשתמש בו?
ובנוסף לכך, האם בדקת את כל ההגדרות בדוח? , למה נתפסת רק לנושא מיהו מפרנס? אולי יש הגדרות אחרות שגורמות להטייה לכוון השני ?
.

18 משוגע .תרד מהגג בת -יענה
  • 15:43
  • 26.11.11

אצלך אין אף פעם ביחס.בהשוואה ל... כוח קניה ביחס למדינות השוק ??? זייפן נולדת .אך עצוב בשבילך ,חסר מודעות הינך וכך תיוותר באחרית ימיך.

19 אתה לא מתעלם מבשורות "טובות" אלה וכמוך יש עוד הרבה.  (לת) דמגוגיה
  • 17:30
  • 26.11.11

20 אנחנו סומכים עליך שתספר לנו על חדשות טובות כשיהיו. אתה תקשורת לא??  (לת) רחלי
  • 17:33
  • 26.11.11

21 כמה צפוי הכבש א שינה את עורו  (לת) חזון אחרית הימים
  • 18:08
  • 26.11.11

22 מוטה לממשלת העושק שהולכת להתחלף מאוד מהר ולא לעוד הרבה זמן
  • 22:26
  • 26.11.11

לא מבין איך נותנים לו במה.. כנראה יש מי שמגבה אותו

פרוייקטים מיוחדים