הדמיון בין תוניס לירושלים - דעות - הארץ
מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

הדמיון בין תוניס לירושלים

פאריס. עבד אל-והאב מדב, מאנשי הרוח הבולטים בצרפת, ביטא השבוע דאגה מעמדותיו של ראשיד אל-גאנושי, מנהיג תנועת "אנהאדא" שזכתה ברוב בבחירות בתוניסיה. מדב, סופר ומשורר יליד תוניס ובן למשפחת אינטלקטואלים ששורשיה באנוסי ספרד המוסלמים, התמחה מגיל צעיר בקוראן. עתה הוא מלמד ספרות השוואתית באוניברסיטת פאריס-ננטר ומגיש תוכנית רדיו שבועית בשם "עולם האיסלאם".

אל-גאנושי - מתון, מערבי ומודרניסט - מבלבל את הצרפתים. מדב מודאג דווקא מהשילוב הזה בין דתיות ומודרניזם. זאת אוטופיה, הוא אומר. היא מושכת לב ומתעתעת, ולכן מסוכנת יותר מהאיסלאם הקיצוני. האיסלאם הקיצוני בוטה, אומר מדב, אבל גלוי. האינטגרליות שלו מרתיעה כל אדם שצמח במציאות מודרנית ונאורה. מדב אוהב בלי בושה את מושג הנאורות. חיבה מיוחדת שמורה אצלו לאחד מענפיה המעניינים בעיניו, תנועת ההשכלה היהודית שצמחה בסוף המאה ה-18. אבל בדיוק משום כך הוא תוהה אם לא מתרחש היום בישראל תהליך דומה מאוד לזה שהוביל לניצחונה של "אנהאדא" בתוניסיה.

השינוי הפוליטי והחברתי בתוניסיה מורכב, וניתוחו דורש התמחות לא רק במגרב ובאיסלאם אלא באופן מיוחד בחברה התוניסאית, שלתולדותיה ולהתפתחותה מאפיינים ייחודיים, כמו למשל רמת ההשכלה הגבוהה יחסית בקרב שכבות רחבות, כולל נשים, כולל בפריפריה. ועם זאת, די לשמוע כמה מנאומיהם ומראיונותיהם האחרונים של ראשי השלטון החדש (והזמני) של תוניסיה, כדי לחשוש שמא הדמיון לישראל שמדב מדבר עליו אכן רב משנראה. התערובת בין מודרנה לדת והמתינות המושכלת שמייצגים ראשי "אנהאדא" הן רק חלק מהתמונה.

הבסיס המוצק יותר לדמיון הוא העובדה שבשתי החברות רוב האזרחים חשים שהדת, על חוקיה והמסורת והמורשת הנובעות ממנה, היא מרכיב מכונן בהגדרת זהותם האישית, החברתית והלאומית, וכתוצאה מכך - גם מרכיב מכונן בזהותם הפוליטית. כבר שנים רבות שאת החלוקה לימין ושמאל בישראל מסמנים בעיקר גבולות אתניים-תרבותיים, שבמרכזם ההתייחסות לדת ולמסורת.

הראשונה שידעה לספק תשובות לרעב הזהות הגדול בישראל המודרנית והגלובלית היתה, כמובן, תנועת ש"ס. ראשיה, שצמחו באורתודוקסיה המסתגרת, הפגינו יכולת השתלבות מרשימה בחיי החול, ובעיקר במשחק הפוליטי. אלא שכמו ברבות ממדינות העולם המוסלמי, גם בישראל נהפכה ש"ס מסוג של רפורמה דתית-חברתית מעניינת לכוח פוליטי בדלני, שהתעטף שחורים והקצין את דתיותו ואת עמדותיו הלאומניות, וחבר לקנאות החרד"לית.

האלטרנטיבה הישראלית להקצנה הזאת, המאיימת על החילונים, כבר כאן. נציגה המובהק הוא אריה דרעי, שמתכנן לחזור לפוליטיקה בראש תנועת מרכז חברתית. דרעי עשוי לגרוף מנדטים מחילונים רבים, שיאמינו (בצדק) ביכולתו לשבור את קיפאון השמאל-ימין, להוביל לפיוס עם הפלסטינים ולתקן שברים סוציו-אקונומיים, ולכן יתעלמו ברצון מדבקותו בהלכה.

האלטרנטיבה השנייה, המוכרת פחות אך תוססת ואטרקטיבית, צומחת במחוזות הדתיים-לאומיים. מייצגה הרהוט ביותר הוא יואב שורק, עורך מוסף "שבת" בעיתון "מקור ראשון" ומראשי "היוזמה הישראלית" של בני אלון, שבשתי מסות מרשימות שפירסם השנה קרא תיגר על ה"דוסים". לדבריו, הציונות הדתית נהפכה למגזר, הנגרר אחר החרדים בהתאמות המכניות להלכה הגלותית, במקום להתעדכן ולהתחבר למודרנה בדרך לכינון המדינה היהודית.

האוטופיה הזאת, המתבססת על הסרבנות היהודית הנצחית לכל חוק פרט להלכה, רואה בהלכה (מעודכנת ומודרניסטית) בסיס בלעדי לחוק המדינה הריבונית היהודית. מדב צודק, אפוא: ממש כמו האיסלאם התוניסאי, היהדות החדשה מירושלים מציעה, בלשון משכילה ומודרנית, הפיכה פוליטית-דתית מושלמת ושלמה.

Read this article in English: Tunis and Jerusalem




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 על איזה זהות מדבר העמומה אבירמה - האם קיצוני הדתים אצלנו פוצצו ולו אוטובוס עם אזרחים פלשתיני אחד משך 100 השנים האחרונות? כמה פוצצו האיסלמיסטים? ודאי עשרות  (לת) נתן
  • 04:58
  • 30.11.11

  •   אכן מאסנו בימנים ואין לנו חלק עימם. כולל נתן הביבון.  (לת) יונה קורח
    • 08:07
    • 30.11.11

  •   הם ניסו, ולא אחד אלא שמונה הומלס
    • 08:20
    • 30.11.11

    המחתרת היהודית נעצרה לאחר מעקב ממושך רק כאשר התקינה והפעילה פצצות בשמונה אוטובוסים פלשתינים שעמדו להתפוצץ.
    כנהוג אצלנו התקבל הטיעון שהם התכוונו להודיע למשטרה.
    תארו לעצמכם ערבי משמיע קישקוש כזה.

  •   אחד, דוד בן שימול ירה טיל "לאו" באוטובוס פלשתינאי במזרח ירושלים בתשובה לשאלתך
    • 08:36
    • 30.11.11

    על מעשה הרצח הזה הוא זכה לשבת רק 11 שנה.

    כדאי שתירגע קצת, אנחנו הולכים בכיוון מאוד לא טוב.

  •   זיכרונך קצר פנחס
    • 10:49
    • 30.11.11

    השכחת את המחתרת היהודית? ברוך גולדשטיין? פעילות "תג מחיר" ועוד?

  •   כשיש חיל אויר, לא צריך להסתפק באוטובוסים, אפשר להפציץ את בתי המגורים  (לת) 2511
    • 11:01
    • 30.11.11

  •   אני נזכר מתקופת שירותי כי מעמדת תצפית של קורס מם-כפ'ים בביר-מעין ירו החבר'ה לתוך אוטובוסים חולפים. תגובת הפלסטינים היתה מארב וחיסול כולם! (אתם מצנזרים עדות מהשטח?!! נסיון שלישי!) היושב במרומים
    • 12:32
    • 30.11.11

    חוליה ירדנית הסתננה ורצחה שני חיילים ליד ביר מעין. בועדת שביתת הנשק הודה ליגיונר ירדני ברצח. מזרחית לשעלבים 1954/ 02/09

    http://www.202.org.il/Pages/tagmul/tagmul1954.php

  •   כן אבל יש כמה הבדלים קטנים ששכחתה משום מה לציין....... יחי ההבדל הקטן
    • 14:56
    • 30.11.11

    1.תעשה חשבון באחוזים לגבי כל היהודים שניסו לפגוע בערבים לעומת כל הערבים שניסו לפגוע ביהודים ותגיע ליחס של 1 ל 100,000 לפחות.
    2. כל הניסיונות של היהודים לפגוע בערבים באו לאחר תקופת רצחנות ארוכה של הערבים, איך אפשר להשוות בין תוקף לקרבן?? בין מי שפועל לאחר שפגעו במשפחתו או בעמו ובין הערבים שהתחילו ברצחנות שלהם ללא כל סיבה?? (להזכירך שבהצעת החלוקה שטחים המאוכלסים ברובם בערבים היו מיועדים לערבים כך שלא הייתה אמורה להיות התנגדות אצלם להקמת המדינה היהודית)
    3.מבחינה אידאולוגית אין אפילו רב יהודי אחד (גם לא מחבר הספר תורת מלך, למי שטרח לקרוא את הספר ) המתיר לפגוע באנשים חפים מפשע סתם כך ללא סיבה. בניגוד לאיסלאם.
    4.הכוונה להודיע למשטרה כלל לא קשקוש, יש תקדים לכך אצל אנשי האצ"ל (אם אינני טועה) שהטמינו פצצה במלון אצל הבריטים והודיעו על כך.
    5. גם איש הימין הקיצוני ביותר מדבר על שאיפה לארץ ישראל השלמה, ואילו המוסלמי מדבר על השלטת דת האיסלאם בכול כדור הארץ.
    למי שיודע תנ"ך, שילמד על הסיפור של הגבעונים (ספר יהושע) לעומת הסכם חוד'ייביה ויבין את כל ההבדל בין המוסר היהודי ובין המוסר המוסלמי....

02 הניתוח מתעלם מההבדלים הבסיסיים בין היהדות לאיסלם. ג'ורג
  • 06:56
  • 30.11.11

דת פוליטית שרואה משימה לאסלם את העולם לעומת הדת המונוטאיסטית היחידה שאינה מסיונית.

מסורת של ציות לעומת דת שבההויכוח, הדיון והלימוד הם המהות של עבודת האלוהים.

  •   וגם מההבדלים הבסיסיים בין גברים לנשים. אבל זוהי דרכם של המניפולטיביים לקדם אג'נדה דורסנית  (לת) שחר
    • 15:45
    • 30.11.11

03 אומרת לנו הכותבת - ובצדק: עתיד המדינה כולל שתי אופציות בלבד. 1.שיעורי ביה"ס יחלו בשירת 'שתי גדות לירדן', החובה להתפלל תבוא אח"כ. 2.השיעורים יחלו בתפילה חובה והשירה תבוא רק אח"כ.  (לת) האם עדיין ניתן להציל את המדינה מהפונדימנטאליזם הלאומני?
  • 07:16
  • 30.11.11

04 אילו כל תושבי המזה"ת היו חילונים מזמן היה פה שלום.  (לת) איציק המרכז
  • 07:39
  • 30.11.11

  •   ושוב מסיתי השמאל מתחזים למגיבי ימין/מרכז בכדי לחבל בשיח הציבורי, את שמו הם נושאים לשווא, עקב אפסותם, אפסות טיעוניהם ואי אמינותם, למי שיש טיעונים טובים אינו נזקק לרמאויות, בלופים והתחזויות אך זה מה שנשאר מהשמאל באתנן של מדינות זרות עויינות... אגב, גדולי הרוצחים בהסטוריה היו אתאיסטים, סטאלין, מאו, היטלר...  (לת) איציק המרכז izikhe@gmail.com
    • 08:25
    • 30.11.11

  •   היטלר היה דתי?  (לת) הס
    • 18:59
    • 30.11.11

  •   גדולי הרוצחים בהיסטריה היו שליחי הכנסיה הקתולית שרצחו בדרום אמריקה עשרות אלפי אינדיאנים שסירבו ל קבל על עצמם את הנצרות. מאוחר יותר רצחו קנאים פוריטנים בצפון אמריקה מאות אלפי ילידים ביבשת הזאת. סביר ששלוחי מדינת הלכה יהודית לא היו נוהגים אחרת בסיטואציות דומות  (לת) מסית מתחוזה
    • 20:05
    • 30.11.11

05 תפקידה ועתידה של הדתיות היהודית ערן ברין
  • 07:52
  • 30.11.11

הדת היהודית לאורך ההיסטוריה הייתה מכשיר לשמירה על זהות/השתייכות אתנית נפרדת מהעולם הסובב. בארצנו היהודית אין לכאורה צורך במחסום דתי בפני היטמעות בעם הארץ, ותפקידה של הדת הוא לשמר את הזהות היהודית הנפרדת העומדת בסכנת היטמעות תרבותית בעולם המערבי הליברלי המטשטש את ההבדלים האתניים.
אבל כל עוד שאיננו מיעוט בארצנו, ואין צורך במכשיר דתי לשמר את זהותנו הנפרדת, עתידה של הדתיות היהודית מוטל בספק.

06 הפנטיות המוסלמית בתוניס קטנה מהפאנטיות השמאלנית של מאמיני אלילי השקר שלאוסלו ההבדל רב מהגלוי
  • 07:53
  • 30.11.11

בישראל באופן פרדוקסלי הדתיים הם הרציונלים בניתוח כוונות הערבים, בעוד שאנשי השמאל שעדין מאמינים שעוד נסיגות יביאו שלום הם הפאנטים האמיתיים. לא מאמינים? תקראו את נבואות השקר של רבין, פרס שריד וחבריהם בימי אוסלו העליזים, ומנגד את אזהרות הימין עליהן ליגלגו נביאי השקר של אוסלו-ואז סעו לשדרות תקשיבו בריכוז לאזעקות צבע אדום, ותראו מי צדק...

07 השוואה שטחית בין האסלאם והיהדות יצחק
  • 07:54
  • 30.11.11

נכון גם אצלנו ישנן נשות טליבאן. נכון גם אצלנו ישנם מטורפים. ההבדל הוא שקיצוניות דתית כזו זוכה לגינוי בכל פה של ההנהגה הדתית. הביטוי הטוב ביותר להבדל הוא עדינה בר שלום, ביתו של הרב עובדיה יוסף אשר הקימה מכללה בירושלים המעניקה לימודים אקדמיים גבוהים לבנות ובני המגזר. כל זה איננו מתקיים באסלאם. אז, אבירמה, נא לא להתלהם.

08 פשש, זורקים תוניס, אסלם, דתיים, חרדים וכבר יש לנו תיזה בפשקוויל לאנשים שחושבים שהם חושבים... רק שעפעס, אחרי מה שועדה אקדמית בינלאומית קבעה בעניין הרמה האקדמית וההטיה הפוליטית במחלקת שמאל מובהקת באוניברסיטת בן גוריון, קצת קשה אפילו לצחוק...  (לת) איציק המרכז izikhe@gmail.com
  • 07:54
  • 30.11.11

09 הדמיון בין תוניסיה לישראל זה אי הצדק ששורר מבחינה חברתית.  (לת) מיכל כהן.
  • 08:19
  • 30.11.11

10 אכן כן פלוני מודאג
  • 08:33
  • 30.11.11

אני למדתי באוניברסיטת בר אילן, ומן הסתם גם לימדתי שם במשך שנים רבות. על הסכנה החבויה באורתודוקסיה אקדמית כבר דיברתי לפני יותר מ-15 שנים. אבל כולם אז אמרו לי שאני סתם אנטישמי. עכשיו פתאום העניין מובן. בוקר טוב אליהו.

11 האמונה הדתית משתלטת על הוויית האדם ותודעתו ולכן השימוש החברתי/פוליטי בדת אפקטיבי ומסוכן-הפרדת הדת מהמדינה קשה אך הכרחית י
  • 08:55
  • 30.11.11

בטוניסיה ובישראל עוברים על הכלל הבסיסי הזה של הפרדת הדת מהמדינה
שאכן לא קל לממשו אך ברור שאי מימושו משקר את הדמוקרטיה
והדת שכאמור מתחברת לזהות ובעיקר לזהות הלאומנית היא בהחלט סוג של פאשיזם אתמול היה כנס על הפרפריה מהמעט ששמעתי לא היתה שם צעקה שבשל הדת מתמיד הכיבוש וההתנחלות ולכן משאבי המדינה מופנים לשטחים במקום לאזרחיה בנגב ובגליל

12 מדינת ישראל קמה ע"י הנהגה חילונית ציונית שביקשה מדינה יהודית. לכך קמו מתנגדים -מחד החרדים של סאטמר ושות' ומאידך מתנה האפיקורסים מהשמאל, אנטי ציונים, חסידי הדת החדשה "מדינת כל אזרחיה". בתווך יהודים (חילונים מסורתיים ודתיים) שרוצים את ישראל כמדינה יהודית בנחלתו ההיסטורית של העם =א"י/ציון.  (לת) משה
  • 09:24
  • 30.11.11

13 אבירמה המסכנה מה תכתוב,חוץ מלהכפיש את הדתיים,הימניים,וכול מי שלא חושב כמוהה. דין תל-אביב כדין נצרים
  • 10:44
  • 30.11.11

סתם עוד כביכול עיתונאית אפסית,שכול יום צריכה לחפש נושא .כבר מסכינים כל העיתונאים השמולניים הקיצוניים כתבו על כל מה שאפשר,מה ייעשו?אין ברירה ממשיכים באותו הקו של ההכפשות נגד עמנו ארצנו,נגדי חילונית ימנית,נגד חרדים ונגד דתיים וכול ההשוואות שלך מטומטמות ממש.וחבל!עדיף לא לכתוב.

14 הכל בסדר אבל מה באמת את מעוניינת להגיד? גולן משרטט מצב שריר וקיים בלי לומר מילה שמחדשת משהו מור
  • 10:52
  • 30.11.11

כולם יודעים כבר שנים!
דמוקרטיה זה רצון העם
שיש רוב לדתיים אז השלטון יהייה דתי
מה שלא כולם יודעים כי לא מלמדים אותם זה -
הדמוקרטיה היא האויב המובהק והשריר של הליברליזם
וזו שיחה ארוכה שאני מנהל עם תלמידים שלי
וכן - השילוב של דמוקרטיה יחד עם ליברליזם הוא מסוכן
הן לדמוקרטיה והן לכוחות הליברלים בחברה
אבל זו חולשה שקיימת בכול החברה המערבית ושל החברות הנוהות אחרי
הלך הרוח המערבי (לדוגמה טוניס)
המעניין שאין קשר להשכלה למקצוע ולסטטוס
כך שמה שנותר זה לגלגל עיניים ולקורא דברים שכאלו

15 לתשומת לבכם הכותבת לאחרונה משוטת ברחבי העולם יוון טוניס ועוד על מנת לספר לנו שאנחנו כמוהם או שהם כמונו דיי להפסיק להישען על מדינות אחרות ולהתייחס לבעיה לגופה  (לת) גם אני
  • 10:56
  • 30.11.11

  •   אני דווקה מעוניין שהיא תספר לי ואיש לא מכריח אותך לקרוא את הסיפורים שלה. לך תקרא סיפורים בישראל היום ובמקור ראשון.  (לת) שרגא
    • 20:26
    • 30.11.11

16 אין דמיון בין תוניס לירושליים.שם הם "אפריקענר' ופה ,,אנו אזייאטים " ערדליים ירוקים
  • 11:38
  • 30.11.11

כמאמר המורה פישר(מורה לטבע ) מי שאינו יודע מצקצק כציפור.את המדינה הקימו "חוזרים בשאלה"עוזבי בית המדרש.אחד חכם הקים מחנה דתי מתון .אחד רשע הקים את מחנה השמאל. אחד שאינו יודע לשאול הקים את מחנה המסרותיים. מי נשאר לנו-?? תם. תם-ראשי תיבות תושבים מתישבים (מתנחלים ).
יוצא מכך (משולש נקודו ת) שהנכדים חוזרים למקור- ישראל סבא. חוזרים למצוות ומעשים טובים פרים ורבים וממלאים את הארץ. הלו אבירמה ::: פה לא תוניס... פה זה מלאבס וירושליים.

17 איזו טענה שחוקה! אחד העם המציא אותה לפני כ100שנה לערן ברין
  • 12:58
  • 30.11.11

אין לך טיפת הבנה במצוות. תקרא ותלמד יהדות ותוכל לטעון טענות מבוססות, לא מיחזור לעוס של שטויות.

18 אבירמה צודקת אבל דוגמה יותר רלבנטית היא ההנהגה האיסלמית בתורכיה שפוגעת בבית המשפט העליון ובשאר המוסדות החילוניים  (לת) קאטו
  • 15:01
  • 30.11.11

19 זהירות הנובר בהיסטוריה
  • 15:09
  • 30.11.11

כבר אמר רבי עקיבא ע"ה: "הטוב שבנחשים רצוץ את מוחו".

פרוייקטים מיוחדים