המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
בחר סיסמה
הקלד סיסמה מחדש
אזור מגורים
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

מי ינצח בקרב בין האוצר לביטחון

האיש הבכיר ממערכת הביטחון רתח מזעם ויצא מיד להתקפה: שמשרד האוצר לא ינהל לי את המדינה, הם לא מעלינו. מה הם בכלל מבינים בביטחון? איך הם יכולים לקבוע משהו בנושא? יש להם בכלל בעיה כשחייל נהרג?

והוא ממשיך בלהט: אני לא פקיד שלהם ולא עובד מדינה, אני איש ביטחון עם ד-נ-א של איש ביטחון, והמשמעות היא טיפול מסור בענייני ביטחון. גם אנשי הקבע אינם כמו שאר עובדי המדינה. הם יותר. הם אנשי ביטחון שמשרתים את המדינה. אז שהאוצר לא יישב לנו על הצוואר ויבלבל את המוח עם "שקיפות ובקרה".

הבכיר גם מדגים: אם יש בעיה למפעל שמייצר בשביל מערכת הביטחון, ולא חשוב אם זה מפעל לנעליים או מפעל למרעומים, הם לא הולכים לאוצר, אלא באים אלינו. אם יש רכז ביטחון שעובד בחצי משרה, אנחנו ניתן את הכסף כדי שיעבוד במשרה מלאה, כי זה בד-נ-א שלנו; הדאגה לביטחון.

בתוך שטף הדיבור אני מתקשה להשחיל שאלה, אך בכל זאת מצליח: אתה בעצם מודה שמשרד הביטחון לא מבצע את התקציב לפי הסעיפים שאושרו בחוק, אלא עושה בכסף כרצונו, בלי פיקוח, בלי שקיפות ובלי בקרה. מה פירוש שקיפות ובקרה? הוא עונה, האחריות לביטחון היא עלינו. זו המשימה שלנו. אנחנו רואים את תקציב הביטחון כמו סיר מרק אחד גדול, שממנו אנחנו לוקחים לשימוש לפי הצורך הביטחוני.

רגע, אני אומר, ומה יקרה אם משרד החינוך יעשה כמותכם, ויחליט לבד להעביר למשל תקציב מבינוי של כיתות חדשות להגדלת מספר המפקחים, או לשיפור תנאי המורים? אל תשווה, פוסק הבכיר. אנחנו מתעסקים בחיים עצמם, ולא במה שמסביב. מורה לא עף אם הוא עושה פאשלה. קצין כן. אנחנו גם לא עוסקים בפרשנות בעיתונים, הוא שולח עקיצה כלפי, התקשורת הכלכלית אינה מאוזנת כלפי הצבא. הנה, למשל, יש עכשיו ויכוח עם האוצר על שכר גמלאי צבא הקבע. האוצר אומר שהם כמו שאר עובדי המדינה, ואנחנו אומרים שמגיע להם יותר כי הם לא עובדי מדינה, אלא משרתי ביטחון.

אגלה לך סוד קטן, הוא ממשיך, למדינה דווקא נוח מאוד עם הגמישות התקציבית שלנו. כי המדינה מטילה עלינו כל מיני מטלות שאנחנו מבצעים מתוך סיר המרק הגדול, כמו בניית הגדר על גבול מצרים, או שליחת מטוס עם ציוד לטורקיה ברעידת האדמה האחרונה. לכן אין סיכוי שהמצב הקיים ישתנה.

הנה דבר אחד לפחות ברור: כולם מסכימים שאין בקרה של האוצר ושל הכנסת על תקציב הביטחון. אבל זו תקלה חמורה כי מדובר בכספי ציבור. הרי פיקוח ובקרה הם כמו אור השמש המאיר ומחטא ומונע בזבוז, טעויות ושחיתות. גם המוסד והשב"כ נמצאים תחת פיקוח ובקרה של אגף החשב הכללי באוצר, ובמוסד אומרים שזה לא פוגע בפעילותם המבצעית. ראש המוסד אפילו אמר, שזה מאפשר חיסכון והתייעלות כי יש מי שבודק ומעיר.

יש סכנה (והיו דברים מעולם), שכאשר הצבא נאלץ לקצץ הוא מקצץ באימונים ובמלאים במקום לבצע, למשל, את המלצת ועדת ברודט להקטין את עלות השכר ב-2% בכל שנה. חוסר שקיפות ובקרה מוביל גם לפרשנות נדיבה בכל הקשור לשכר. כי מי שמפרש את ההסכמים הוא אכ"א, ולא החשב הכללי. לכן יש חריגות במתן הטבות בנושאי מיסוי, רכב, לימודים, טלפונים, נקודות ספורט וכדומה. באוצר משוכנעים, שאם תהיה בקרה על סעיף השכר, ייחסכו כמיליארד שקל בשנה רק בסעיף זה. שליטה ובקרה זה הרי הד-נ-א של האוצר.

הן לאוצר והן לצה"ל די ברור, שבנימין נתניהו שינה כיוון ואינו מתכוון לקצץ עכשיו בתקציב הביטחון. לכן הקרב עבר לשקיפות והבקרה, שזאת דרך עוקפת לקיצוצים. יובל שטייניץ אומר ל"הארץ": אני עקשן, אני לא מתכוון לוותר, ייקוב הדין את ההר. הכרזתי מלחמה על אהוד ברק בנושא השקיפות והבקרה, וזה יקרה. אם לא עכשיו, אז מאוחר יותר, בחקיקה בכנסת.

אז מי ינצח בקרב הענקים? הד-נ-א של הביטחון, או הד-נ-א של האוצר?

Read this article in English: Clash of the titans




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 טוב זה לא מספיק רויטל גולדפיש
  • 05:12
  • 13.12.11

ברק עושה כמיטב יכולתו? אין בכך די. עליו לעשות את הנדרש. מי שדיבר על "צבא קטן וחכם" מחויב עתה להסרת שומנים תקציבית, שיש עמה בדק בית שקוף בסוגיות שכר והצטיידות. יאמר המיניסטר: "חיים קודמים לאיכות חיים." על כך אשיבנו: "עולם ומלואו הוא קרעים שמאחה הסתירה." כלום יפנים זאת?

02 שקיפות ובקרה? ומה התוצאה ע.ג.
  • 06:47
  • 13.12.11

אנחנו רואים איך מתנהלים המשרדים כשהאוצר מנהל להם את התקציב - עוני, בערות, אין בריאות, אין משרד מתפקד בגלל חסמים של האוצר. אז כן, יכול להיות שאם האוצר יפקח על תקציב הבטחון יחסך מליארד שקל בשכר אבל אז לא יהיה לנו בטחון כי שום אדם שפוי בעל יכולת לא ישאר בצבא. אז כמו שיש לנו קלקלה נהדרת בלי משברים אבל האזרחים לא יכולים לחיות במדינה הזו בכבוד כך יהיה לנו תקציב בטחון מפוקח ומאוזן אבל לא תהיה לנו מדינה כי לא יהיו קצינים בקבע ולא יהיו מטוסים ולא טנקים. אפשר להדגים את זה לא רק בשכר. נניח שהוחלט ש -X כסף מתקציב הבטחון מיועד לקנית מטוסי קרב אבל צה"ל ימצא שמטוס הקרב שהוא צריך עולה X+Y. האוטצר יכול להכריח אותו לקנות את המטוס הפחות טוב כדי לא לחרוג מהתקציב. וכבר היו דברים מעולם במשרדים אחרים. אם ישראל חפצה להתקיים אסור לתת לאוצר לפקח על מערכת הבטחון ועל צה"ל.

03 שטרסלה מיצג תמיד האוצר.  (לת) ו
  • 07:06
  • 13.12.11

04 שקיפות ובקרה כן התערבות בניהול השוטף לא!!!! צפוני שנדפק מהבקרת האוצר
  • 07:45
  • 13.12.11

שקיפות ובקרה זה לא מתן הוראות להתנהגות בפועל. האוצר לא יודע לעשות שקיפות ובקרה בלי לנהל בפועל את העניינים. דפק את משק המים, דפק את נושא כיבוי האש ועוד אלף ואחד פשלות שגורמות לכך שהחיים במדינתינו בלתי נסבלים בכל הקשור למערכות ארציות.

05 צה"ל האסון של המדינה סטודנט בעברית
  • 08:35
  • 13.12.11

חמישים מיליארד לשנה זה טריליון בעשרים שנה,וזה בלי ההפסדים העקיפים כדוגמת תוצר והון אנושי מבוזבז. קטסטרופה

06 הבכיר פועל וחושב כמו בדיקטטורה. יש משהו היטלריסטי בדבר.  (לת) צביקי
  • 08:43
  • 13.12.11

07 שטרסלר, מי היה מאמין שיגיע היום בו תגיד דבר שלא יעלה לי על העצבים. יישר כוח  (לת) גיא
  • 08:56
  • 13.12.11

08 למנות אלוף במיל לנציג האוצר במשרד הביטחון ולשלם לו רק אחים מהחיסון  (לת) פתרון פשוט
  • 09:23
  • 13.12.11

09 צבא גדול ומושחת יובי אבובי
  • 09:46
  • 13.12.11

הבעייה היא בעיקר בכל העובדים באיזור תל אביב שכל היום מבלים בעזריאלי. נחיל אדיר של עובדי קבע מיותרים לגמריי שהקשר ביניהם לביטחון אפסי. יוצאים לפנסיה מוקדמת אחרי שלא ירו באקדח בחיים , תפקידים כפולים ומשולים , מטות מנופחים , פנסיות אדירות.
הכל רקוב.
הצבא הלוחם הוא קמצוץ קטן מהתקציב

  •   הצבא הלוחם - כמעט רק חיילי חובה ומילואימניקים. מה שעושה רב - סמל בחילות נאט"ו, לא עושה רב-סרן בצה"ל עם שכר גבוה.  (לת) הצבא "הטוב" בעולם
    • 15:34
    • 13.12.11

10 לא מהביטחון, תקצצו או תבטלו משוחד הגואליציה של החרדים !!!!!  (לת) אזרח שפוי
  • 10:10
  • 13.12.11

11 ממשלת נתניהו מסוכנת לישראל יותר מאיראן, חיזבלה וחמס גם יחד !!!!!  (לת) אזרח שפוי
  • 10:11
  • 13.12.11

12 תקציב דו שנתי הוא האשם בהכל רונן
  • 10:25
  • 13.12.11

כאשר בא השלטון הנוכחי והמציא את התקציב הדו שנתי. הועלתה השאלה איך יכול המתכנן לדעת מה יהיה בעוד שנה וחצי.
התשובה הוא יכול.
אז היום אותו טיפש שהמציא את התקציב הדו שנתי שיבור את הראש .
תקציב הבטחון הוא תקציב קשיח למדי .30% מתקציב זה מיועד לתשלום משכורות ופנסיה. משום כך היכולת של משרד האוצר לקצץ בתקציב זה קטנה מאוד.
משרד האוצר לא ממנה את החשבים של משרד הבטחון ,ומשום כך הוא לא השולט על משרד הבטחון.
פקידוני האוצר הגאונים צריכים עכשיו להמציא פתרון שישאיר את המלך לבוש ואת התקציב לקצץ.

13 נאומו המצוטט של הבכיר הבטחוני מזכיר את נאומו של יוליוס סיזר לפני חציית הרוביקון עם הצבא לצורך כיבוש רומא מהקיסר הנבחר.  (לת) העבחנה ברורה ומיידית
  • 11:41
  • 13.12.11

14 שטרסלר -מצפה ממך ליותר! נתח את הוצאות הביטחון בחלוקה שונה ראובן גרפיט
  • 11:53
  • 13.12.11

1.בהנחה ש פיקוד העורף היה מועבר למשרד הפנים/ משטרה
2. שאלפי משרתי האל היו מקבלים משכורתם ממשרד הדתות ואלפי החילים המגויסים משיקולים חברתים לאומיים היו מועברים לתקציב משרד החינוך /הפנים / הדתות
3.שחלק מהמו"פ הצבאי היה מועבר אל משרד המדע או התעשיה
4.שכל קצבאות הנכים ,אלמנות,, פנסיות היה מועבר לביטוח הלאומי

מה שחשוב הינו האם תקציב הביטחון נטו גדל והאם עונה על הצרכים שלנו!

15 נחמי',שכחת את המסיבות,נשפי החשק וקבלות הפנים?הם כל כך מפוארים ויקרים שהחשובים מתחננים לקבל הזמנות לכל אלו.  (לת) עדד
  • 13:15
  • 13.12.11

16 לו משרד הביטחון היה מציג את תקציב הביטחון ללא: ראובן גרפיט
  • 14:49
  • 13.12.11

1. לו פיקוד העורף היה משתייך למשרד הפנים+ משטרה
2.לו אלפי מגויסים שאינם עושים צבא אלא מגויסים במגרת לאומית לחינוך + אלפי מגויסי הדת + רבנים משגיחי כשרות + חילי ספורט + היו מועמסים על תקציב משרד החינוך.
3.לו הפנסיות, תקצוב הנכים האלמנות... היה מועבר לביטוח לאומי
4. לו רק חלק מהמו"פ והפיתוח היה מועבר למשרד המדע או התעשייה

ניתן היה לדעת לדון ב תקציב צבא הגנה לביטחון ישראל.

17 שטרסלר-תתבייש הפכתה "ליחצ"ן"??????????? אליפז
  • 17:38
  • 13.12.11

איך פרשן כלכלי שמחישיב את עצמו-לא נוגע בבעיה ובאסון הכלכלי -הראשי של אזרחי המדינה???האם הפכתה "סחבה"??????מדוע אינך מדבר על המנגנון הממשלתי השערורייתי-שעולה מיליארדים??מדוע אינך מדבר על ההוצאות והתנאים השערורייתים ש-120"ח"כ סידרו לעצמם?מדוע אינך מדבר על חגיגת הטיולים בעולם של ממשלת החלם ההבל והריק???הבזבזנות של שמעון פרס שהפך "משרד חוץ מס"-2"??????האם המנגנון נהממשלתי-מחוץ למנדט שלך?אתה פוחד???למה אינך מספר לאזרחי המדינה האידיוטים -שהמס על הדלק הינו "המצאה"של האוצר שנועדה לממן את החזירות והבזבזנות השערורייתיים הנ"ל???????????מדוע???תתבייש.

18 העם עם ברק, לא עם הבובה שטייניץ של נערי האוצר. דרומית
  • 17:53
  • 13.12.11

קודם כל בטחון!

  •   העם לא עם ברק, דן
    • 18:46
    • 13.12.11

    העם חושב שברק יותר מדי זמן בבטחון, והגיע הזמן להחליפו.
    ברק שנוא על חלקים רבים בעם.

19 מיליון שקל בזבז ברק על קבלת פנים לחבריו בצבא. זו שערוריה.  (לת) דן
  • 18:49
  • 13.12.11

20 מדינת ישראל התחייבה לשמור על הסדר החברתי הקיים בכל מחיר!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  (לת) רפאל
  • 22:06
  • 13.12.11