מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

מי צריך פמיניזם

"אם לאחר כל כך הרבה שנים של עיסוק תקשורתי בסיפור של משה קצב עדיין לא ירד האסימון..." - כלומר, לא הובן עניין ניצול יחסי מרות במקומות עבודה - טוענת מיה צחור ("מעדיפות כותרות", "הארץ", 11.12), "אני זוקפת זאת לחובת מי שמנהלות את הזירה הציבורית: ארגוני הנשים וחברות הכנסת".

נראה שצחור, השקועה עד לצווארה בענייני הטרדות מיניות בעבודה, מבטאת תסכול עמוק מן הפער בין מה שהיא רואה ויודעת לבין הנורמות שרוב החברה עדיין מתעקשת לאחוז בהן. אחרת קשה להבין איך היא הניחה לעצמה ליפול לפח הצפוי ביותר, זה המאשים את הנשים עצמן בהסברה לקויה של עניינן.

האבסורד בטיעון הזה נחשף כשמשווים בין פרשת קצב לפרשת דומיניק שטראוס-קאהן. הלוא בצרפת לא רק שלא קיים חוק נגד הטרדה מינית, אלא ש"כולם ידעו" על ניצול מיני בעבודה, ושתקו, כולל ארגוני הנשים שבניגוד לאלה הישראליים הנודניקים, לא מחו.

והנה, כשנפתחה תיבת פנדורה, והתברר שמדובר בדפוס קבוע, בכירי העיתונאים והפוליטיקאים הצרפתים נחפזו לומר ששטראוס-קאהן "חובב נשים שובב". רובם לא מתרגשים עתה מעדויות נשים שכל חייהן נפלו קורבן לניצול מיני בעבודה. מי אשם עכשיו?

ייתכן שארגוני הנשים בישראל חצו את גבול הטעם הטוב, ואולי אף את גבול התבונה, בפעילות נגד הנשיא לשעבר קצב, בעיקר בהפגנות מול בית המשפט בזמן שבתוכו התנהל הליך לגיטימי ומכובד. השופטת יהודית שבח התייחסה לכך בדעת המיעוט שלה לפסק הדין בעניין קצב בכמה אמירות חריפות ומעוררות מחשבה, כמו זו שבית המשפט "איננו זקוק למעודדות". אך מכאן ועד גינוי הארגונים והטלת האשמה בקיבעון החברתי עליהם - הדרך ארוכה ועקומה.

במציאות החברתית בישראל 2011 נאבקים זה נגד זה שני כוחות לא שווים: תפישת העולם הפמיניסטית-השוויונית והשמרנות הקיצונית. שדה המאבק מתעתע: בחברה הישראלית הגיעו נשים רבות להישגים מרשימים בתחומים רבים, החל בפוליטיקה ובכלכלה וכלה בחיי הרוח, במשפט ובמדע. בתחומים אחרים ישראל מפגרת בהרבה אחרי מדינות מפותחות: הפער בשכר בין גברים לנשים עדיין עצום, יום הלימודים הקצר והמחסור במעונות יום מקשים על הנשים להשתתף ולהתפתח בשוק העבודה, חיי האישות מופקדים בלעדית בידי האורתודוקסיה ההולכת והמקצינה ומחלישה את מעמד הנשים במשפחה ואת כוחן הכלכלי. אבל בחקיקה - ישראל דווקא מובילה.

החוק נגד הטרדה מינית הוא אחד ההישגים המזהירים של אותן נשים שצחור מאשימה עכשיו בהשטחת הדיון. נכון, חלקן נשמעות דוגמטיות, חוזרות על מנטרות נוקשות לעייפה, ובעיקר - נורא לא נחמדות. מה לעשות, מהפכה מחוללות רק עקשניות מושבעות, המשעבדות כל פרט במציאות לעניין שהם מוסרות עליו את נפשן. חלקן שילמו על כך מחיר מקצועי וכלכלי. הח"מ ספגה מאחדות מהן אש צולבת בכל פעם שהעזה להתווכח אתן. אבל האשמתן בחיפוש כותרות פירושה התעלמות מההסלמה במאבק.

פרשת קצב היא הצומת המובהק של ההסלמה: היא מיישמת היטב את החקיקה, אך החברה, המתקשה להפנים את תוצאות שינוי העומק בכללי ההתנהגות בין המינים, נוטה להאשים, כצפוי, את הנשים ה"ליברליות מדי". באווירה כזאת קל למקורבי קצב לטעון כי הוא חף מפשע, קורבן לעלילה נשית. עמדה זו מתחברת להפליא לתביעה להגדיר מחדש את הנשים על פי פרשנות הלכתית מסוכנת, ולמעשה על פי הנורמה האופיינית לחשיבה שמרנית קנאית וחשוכה.

זה המקום הממקד היום את הקרב התרבותי-הפוליטי. ואין לטעות: הנשים (כמו הערבים, כמו ארגוני זכויות האדם) הן רק כלי הניגוח. המטרה היא דמותה העתידית של החברה כולה.

?Read this article in English: Who needs feminism




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 הפמניזם הקיצוני אכן מתעלם מהשגיו וכמו ארגון אובססיבי ממשיך וממשיך . לא רק שהשיח הנשי לעיתים מבזה ומשפיל גברים. וכל אישה יודעת את זה. אלה שהפער בשכר בין גברים לנשים כמעט ולא קיים במגזר הציבורי. נשים מוגנות בחקיקה עניפה (כולל חקיקה ליציאה לפנסיה מוקדמת ב-5 שנים- מישהו מבין איך זה שוויוני?). גם החוק נגד הטרדות מיניות חוקק עבור נשים בלבד. האם יש יחס שווה לגבר המטריד אשה או אשה המטרידה גבר? האם אשה שתדביק נשיקה למישהו או תציק לו ברמזים מיניים, תישלח אחר כבוד ובבעיטה לאן שיישלח גבר שיעשה את זה? האם גם גברים מסתובבים ברחוב כשהם מפזרים רמזים מיניים על ימין ועל שמאל? לא ראיתי גברים רבים לאחרונה שמגיעים לעבודה כשעשרות אחוזים מגופם חשוף. על מה אתן מלינות? מתי תעצרו? האם אתן מבקשות שוויון או עליונות? הציבור מתחיל להבין שיש פה אנרגיה אובססיבית וגם קצת מפחידה.  (לת) נועם
  • 03:07
  • 14.12.11

  •   נועם, לצערי על אף הסכמתי העקרונית עם אבירמה אינני יכול להתכחש לדבריך! אני חילוני נשוי בן 65 אבא וסבא
    • 12:46
    • 14.12.11

    אכן במקום עבודתי בחורות בחלקן אך לא ברובן מתלבשות , אם לזה יקרא לבוש, שמה שהם עוד לא עשו זה להתפשט לחלוטין.
    סקסיסתיות בוטה ואל תספרו לי שכל אחת רשאית לעשות מה שבא לה, אז מה? מותר לה להתריס כנגד כל הגרויים הגבריים הנורמליים? חושבני שלא!

02 הפמניזם הקיצוני אכן מתעלם מהשגיו וכמו ארגון אובססיבי ממשיך וממשיך . לא רק שהשיח הנשי לעיתים מבזה ומשפיל גברים. וכל אישה יודעת את זה. אלה שהפער בשכר בין גברים לנשים כמעט ולא קיים במגזר הציבורי. נשים מוגנות בחקיקה עניפה (כולל חקיקה ליציאה לפנסיה מוקדמת ב-5 שנים- מישהו מבין איך זה שוויוני?). גם החוק נגד הטרדות מיניות חוקק עבור נשים בלבד. האם יש יחס שווה לגבר המטריד אשה או אשה המטרידה גבר? האם אשה שתדביק נשיקה למישהו או תציק לו ברמזים מיניים, תישלח אחר כבוד ובבעיטה לאן שיישלח גבר שיעשה את זה? האם גם גברים מסתובבים ברחוב כשהם מפזרים רמזים מיניים על ימין ועל שמאל? לא ראיתי גברים רבים לאחרונה שמגיעים לעבודה כשעשרות אחוזים מגופם חשוף. על מה אתן מלינות? מתי תעצרו? האם אתן מבקשות שוויון או עליונות? הציבור מתחיל להבין שיש פה אובססיביות וגם קצת מפחידה.  (לת) נועם
  • 03:13
  • 14.12.11

03 מי צריך פמיניזם? רק הבודדות שמפיקות תועלת אישית מהמשך עיקש ולוחמני. לצערי אתן מובילות לכך שהפמניזם נחשב למילה גסה בקרב הציבור הנשי  (לת) בלה
  • 03:30
  • 14.12.11

04 ביום שהפמניזם יתמתן, יתבוננן במציאות, ויפסיק לבזות ולהסית נגד גברים בשיחות פנימיות. ביום הזה הוא יהיה נחוץ.  (לת) אדם
  • 03:34
  • 14.12.11

  •   הפמניזם קיצוני רק לשובינסטים אשה אמיצה
    • 23:10
    • 14.12.11

    מעניין שהסתה קבועה נגד נשים לא מפריע לך, והיחס הקיצוני נגד נשים גם לא מדגדג לך את קצה הזרת. אבל ההיפך, אוי ההפך זה כבר אסור. כי רק לגברים מותר בארץ הזאת לבזות ולהסית נגד נשים. .

05 במציאות החברתית בישראל 2011 נאבקים זה נגד זה שני כוחות דומים- תפישת העולם הפמיניסטית "ליברלית" שהיא בדיוק כמו השמרנות הקיצונית- רק מהצד השני. מקרתיזם פמניסטי?  (לת) דניאל
  • 03:37
  • 14.12.11

06 אלוהים (אם בכלל יש דבר כזה) יצר את האדם ,ראה כי לו טוב המודל שיצא לו, בהמה גסה, והחליט לייצר את האב טיפוס השני ויצא לו אישה יפה עדינה וכנועה קצת. רק מה ,אלוהים שכח להשמיד את התוצר הראשון ולהכניס בו מקצה שיפורים ובגלל חוסר זמן, דקות לפני כניסת השבת החליט להשאיר את זה לשבוע הבא. אלא אחרי שראה שהעולם הוא לא מקום עבודה טוב, התפטר ועזב לעולמות אחרים לקלקל גם שם את היקום. כל נשאר כדור הארץ עם האיש הקלוקל והאשה המוטרדת על חדו .  (לת) הבחנה ברורה ומיידית
  • 04:12
  • 14.12.11

  •   "הגבר בהמה גסה והאישה יפה ועדינה". עכשיו, את מבינה למה אתן מותקפות? פמניסטית גסה  (לת) איש
    • 12:51
    • 14.12.11

  •   Ladies and gentlemen, I present to you - Feminism  (לת) Thanks for setting the example for your hate-group
    • 14:41
    • 14.12.11

  •   איש, כמה מתערבים שאת התגובה המדוברת כתב גבר, או אישה מאוד מאוד לא פמיניסטית? יובל
    • 18:03
    • 14.12.11

    אתה באמת חושב שפמיניסטית תכתוב "אישה יפה עדינה וכנועה קצת"? זו תפיסה שוביניסטית בסיסית לכתוב כך.
    אישה פמיניסטית (או גבר פמיניסט) לא תכתוב לא על נשים ולא על גברים בהכללות כאלה, ובטח לא כמו שכותבים על גרסאות של מוצר, אפילו לא בצחוק.

07 לא שוכנעתי שהנשיא השמיני של מדינת ישראל אשם באונס "מזכירתו" לפני יותר מ 10 שנים מזכירה היא הרי לא ילדה תמימה בלי שום יומרות אישיות לפתח קשרים ולהתקדם כמו כולם  (לת) פלץ
  • 07:04
  • 14.12.11

08 ואולי המזכירה של הנשיא השמיני של מדינת ישראל היא חולת אהבה שנפגע עמוקות מסרובו העיקש להחזיר לה אהבה  (לת) פלץ
  • 07:05
  • 14.12.11

09 נשים להתעורר! מ. פלג
  • 07:10
  • 14.12.11

על נשות העולם לצאת למלחמה הגדולה, מלחמת חרמה במילת ילדות ורצח למען "כבוד" המשפחה.
מליוני נשים שיאבקו בזוועה האיסלמית כאמור, ישיגו על הדרך את השיוויון הנכסף

10 הפמיניסטיות חכמות על חלשים. נראה אותן יוצאות להגן, באותו להט של שנאת הגברים שבהן, על הנשים בעדה החרדית או הערבית , שם הנשים שפחות חרופות על הים. אבל הן מונעות מתסכולים שגרמו להן גברים בצדק או שלא בצדק וצורחות ככרוכיה, על עוולות לנשים, במקומות שלנשים יש זכויות יותר מלגברים. שתלכנה לפרוק טינתן במקומות הנכונים.  (לת) שוביניסט
  • 07:35
  • 14.12.11

11 תיכף תתחיל "ארגוני הנשים" לשלוח טוקבקים בעד אבירמה ונגד המאמר החשוב של מיה צחור, שכל מה שהוא ניסה לומר זה שיש הבדל בין מאבקים לבין מרדף אחרי כותרות, שתקשורת היא רק מקום אחד, אבל "ארגוני הנשים", כאמור, תיכף תתחיל לטקבק, כי זה התפקיד היחיד שלה, לטקבק  (לת) מאירה
  • 07:43
  • 14.12.11

12 נכון, לא צריך פמיניזם אלא הגינות ושכל ישר, לא בטוח שדווקא הפמיניסטיות מיצגות ערכים אלה...  (לת) איציק המרכז izikhe@gmail.com
  • 08:08
  • 14.12.11

13 תודה על עוד מאמר שפוי שהודף את הספינים המתועבים נגד לוחמות חופש.  (לת) דנה
  • 09:51
  • 14.12.11

14 הפמיניסטיות חכמות על חלשים. נראה אותן יוצאות להגן, באותו להט של שנאת הגברים שבהן, על הנשים בעדה החרדית או הערבית , שם הנשים שפחות חרופות על הים. אבל הן מונעות מתסכולים שגרמו להן גברים בצדק או שלא בצדק וצורחות ככרוכיה, על עוולות לנשים, במקומות שלנשים יש זכויות יותר מלגברים. שתלכנה לפרוק טינתן במקומות הנכונים.  (לת) זלמן הפנסיונר
  • 10:54
  • 14.12.11

15 תהנו מגן העדן כל עוד אתן יכולות כי בעוד עשרים שנה החרדים יהוו ארבעים אחוזים אחינועם
  • 11:20
  • 14.12.11

במדינה ואז המדינה תהיה אירן שניה.
אז תהנו כל עוד אפשר..

16 לדעתי, חלק חשוב נוסף במאבק הפמיניסטי הוא הפסקת הקיבעון שמתייג פמיניזם כקיצוני, כמסוכן, כמטורלל. אנשים חייבים להבין שהנשים שואפות לשוויון, לחברה מאוזנת, ולא לדיכוי וסירוס גבריים או לכל מיני תרחישים הזויים שממציאים שונאי נשים.  (לת) אסף
  • 11:42
  • 14.12.11

17 כתבה מצוינת ונוגעת בעיקר!  (לת) אי
  • 12:04
  • 14.12.11

18 אכן: זו מלחמת תרבות. לא נניח למיעוט לנצח. מודרניסט
  • 12:25
  • 14.12.11

בבוא העת יימחקו מספר החוקים ההבלים המרושעים שנדחפו לשם בידי חברות תנועת שנאה. שופטים שאיבדו שיקול דעת יורחקו מהמערכת. גולן צודקת. מצבנו הפך גרוע משל צרפת. בשום מדינה תרבותית לא היה מורשע קצב, למשל, לא רק בלי ראיות - אלא חרף ראיות סותרות. לא לעולם חוסן.

  •   מודרניסט מזויף אילת
    • 13:13
    • 14.12.11

    האם לא קראת את גולן או שלא הבנת?
    היא כתבה בדיוק להפך ממה שאתה אומר.

  •   לאשה המזוייפת 13:13 - קראתי, הבנתי. אני חושב הפוך ממנה. ה"אכן" היה אירוני. נכון שחבל שמקבלים לחוג למגדר גם כאלה שלא למדו מימיהן קרוא וכתוב, כמו אילת המבולבלת? מודרניסט .
    • 14:48
    • 14.12.11

    לאשה המזוייפת 13:13 - קראתי, הבנתי. אני חושב הפוך ממנה. ה"אכן" היה אירוני. נכון שחבל שמקבלים לחוג למגדר גם כאלה שלא למדו מימיהן קרוא וכתוב, כמו אילת המבולבלת?

  •   מודרניסט המזייף הפליט "חוכמה" ונשאר בחיים באמצעות סגירת מערכת הלייק/דיסלייק! בטריק תעשה לך חיים, מודרנסיט! ותחסוך לך את זעם הקוראים! התקפת צונאמי של השוללים אותך! (נסיון שלישי)  (לת) היושב במרומים
    • 10:29
    • 15.12.11

19 מה הייה קורה אילו אישה המציאה את אלוהים.ונשים היו כותבות ספרי "קודש"?!  (לת) נביא הזעם....
  • 12:38
  • 14.12.11

20 עכשיו נזכרת להסתייג מההפגנות ומצהלות השמחה של ארגוני הנשים?  (לת) אבי
  • 12:40
  • 14.12.11

21 "חיי האישות מופקדים בלעדית בידי האורתודוקסיה ההולכת והמקצינה ומחלישה את מעמד הנשים במשפחה ואת כוחן הכלכלי." אז זהו שלא...אף אחד לא מכריח נשים להנשא ברבנות במקום לחתום על הסכם זוגיות שיוויוני אצל עורך דין. נשים דעתו קלה
  • 12:55
  • 14.12.11

האם איזשהוא רב עומד עם אקדח ומכריח נשים באיומים להנשא ברבנות? האם אנשי ש"ס חוסמים את הדרל למשרדי עורכי דין שמחתימים על הסכמי זוגיות שיוויונים. הטענה שלך כמוה כמו טענה שנשים נכנסות מרצונן למועדון חשוך ואחר כך מתלוננות על החושך... אם למרות כל העובדות על מערכת הנישואים הדתית, נשים חילוניות ממשיכות להנשא ברבנות, כנראה שחז"ל צדוק ודעתן אכן קלה.

22 לא ברור הצורך להתנחמד לצחור. טל
  • 12:57
  • 14.12.11

האם הכתבה לא היתה שלמה בלי הפסקה שמתחילה במילים "ייתכן שארגוני הנשים בישראל חצו את גבול הטעם הטוב, ואולי אף את גבול התבונה, " ?

הצורך למצוא חן, לא לתקוף יותר מדי חזק שלא יכעסו, בעיה נשית ידועה - אולי גם בה אשמים ארגוני הנשים. השאלה איפה פה התבונה.

  •   לא ברור הצורך להיות אלימה, כוחנית, גסה, צעקנית, ומבזה.  (לת) טליה
    • 13:24
    • 14.12.11

  •   על זה בדיוק דיברה צחור, על הצורך של הקמפיינריות להיות כוחניות ואלימות והמוניות ולספק לבעלות טור מעודנות תקשורת וככה לסגור את המעגל הקטן ולהשאיר בחוץ, בחושך את אלה שמגיעות אל צחור. אבל תביני, טליה
    • 22:39
    • 14.12.11

    תקראי את אברמבויץ ותביני כמה שייכת הצעקנות הזאת למה שכתבה צחור

  •   מאידך, ברור מאוד הצורך להתייחס לביקורת וקריאה לשינוי כאלימות, גסות ועוד (שזה לבדו מהווה אלימות וגסות). איך עוד נשמור על הקיים?  (לת) טל
    • 23:23
    • 14.12.11

23 עו''ד צחור אינה מתאימה לטפל בנשים תוקעת באיוולותה מסמר נוסף בארון  (לת) טיפשות חוסר רגישות כהות?
  • 13:12
  • 14.12.11

24 מעניין מהו הנושא הבא שהפמיניסטיות יעלו לסדר היום? "הדרת נשים" זה כבר פסה.  (לת) עוקב מקרוב
  • 13:21
  • 14.12.11

25 עבודה סיזיפית. . . מני
  • 14:39
  • 14.12.11

כל מהפכה שאינה הפיכה צבאית היא עבודה סיזיפית. . . אך ובניגוד
לסיזיפוס הסלע לא מתגלגל לנקודת המוצא (אתה בטוח, מני?!) אלא
לשלב גבוה יותר. . . הסלע הסיזיפאלית אינה מורכבת מנשים רבות
כדוגמת מיה צחור. . . כן ישנם הגברים הרבים התומכים בלב שלם
גם בטעויות היכולות אולי ליפול בסערת הקרב. . .

התנגדות נשים לפמניזם כפי שזו מתבטאת לעתים קרובות בתגובות
למאמרים היא בדרך כלל התחזות של גברים "מפסידים" לנשים. . .

26 אין דבר כזה קיום יחסי מיו תחת ניצול יחסי מרות אני
  • 14:59
  • 14.12.11

אין דבר כזה קיום יחסי מיו תחת ניצול יחסי מרות.
יש אישה וגבר ששוכבים מרצון ואז האישה מתלוננת מתוך נקמה או בצע כסף.
פשוט מאד.

27 אני תוהה אם התגובות המפגרות כאן כותב בבון אחד יצירתי או חבורה מאורגנת פמיניסטה
  • 15:23
  • 15.12.11

בכל מקרה העלגות, הבכיינות, השקרים הבוטים ובאופן כללי חוסר הקשר המוחלט לכל מה שהוא אנושי, הוגן ובעל ערך פשוט עצובה ומגוחכת.
אני לא יודעת איך אתם חיים עם עצמכם, אבל אני מרחמת עליכם ומקוה שתראו את האור.

פרוייקטים מיוחדים