מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

החקיקה מתחילה בצה"ל

סא"ל צור הרפז, סמח"ט אפרים, אינו רק קצין בכיר בצה"ל. הוא מחוקק. האבן שהשליכו עליו טרוריסטים יהודים אמנם רק סדקה את חלונות בניין הכנסת, אבל עצם הזדעקותם הפטפטנית של שרים וחברי כנסת, והעובדה שהם אפילו קיימו דיון בהגדרת הטרור היהודי, היא עוד ראיה חשובה לכך ששינויים חקיקתיים של ממש, בין אם מדובר בתקציב המדינה, בהדרת נשים - שמתעטפת במונח "שירת נשים" - או בטרור, צריכים לעבור דרך המסננת של צה"ל כדי להפוך ליסוד לגיטימי בשיח הישראלי.

אם פעם הוטל על צה"ל הייעוד של כור היתוך, שמטרתו להתיך יחד "חומר אנושי" בלתי טהור כדי להפיק ממנו ישראלי אותנטי, היום משמש הצבא, בין היתר, צנזור תרבותי שאחראי ליצירת שפה אחידה ולהגדרת מושגי יסוד בחשיבה המדינית, וכסמן למותר ולאסור בהתנהגות אזרחית יהודית.

הדיון בממשלה ובכנסת סביב הגדרתה של האבן היהודית כטרור, מבהיר את הפרדוקס שבו הצבא, קורבנו של הטרור, הגוף שהיה צריך לפעול בנחישות ובעוצמה נגד אותם טרוריסטים, הוא זה שזקוק עכשיו, לכאורה, לשינוי בחוק כדי שיוכל להתגונן. ואכן, לכבוד צה"ל הסכים ראש הממשלה להרחיב את השימוש בצווי הרחקה ובמעצרים מינהליים, להעניק לחיילים סמכות מעצר וסמכות לשפוט את הטרוריסטים בבתי משפט צבאיים. וכאן הוא עצר בחריקה. אין טרור יהודי, הוא פסק.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב החדשות והפרשנויות ישירות לפייסבוק שלכם

הצבא לא באמת זקוק לחקיקה חדשה כדי שיוכל לפעול נגד טרור יהודי, גם לא להגדרה של טרור כדי לעצור אזרח, יהודי או ערבי, בשטחים. אבל צה"ל, ורק הוא, יכול לגרום לשינוי התודעה כלפי טרור יהודי, להופכו מ"תג מחיר" לכוונת רצח, להמיר תגובות מימיות של גינוי וצקצוק בלשון בחקיקה בעלת שיניים. כי כל עוד פעלו הטרוריסטים נגד מטרות אזרחיות, ערביות או יהודיות, ליכלכו את חדר המדרגות של פעילת "שלום עכשיו" או הציתו מסגדים, עקרו עצי זית או איימו על פעילי שלום, הם פעלו במסגרת קונסנסוס שגבולותיו שורטטו מצד אחד על ידי הימין ומן הצד השני על ידי צה"ל - אם במעשה ואם במחדל. כך יכלו הטרוריסטים להמשיך ולפעול במסגרת מוגנת, שבה ייחשבו לכל היותר לפושעים קטנים, עשבים שוטים, אבל לא לאיום לאומי.

על פי הגדרה זאת, גם הטחת אבן בראשו של קצין בכיר אינה טרור, ואפילו פריצה למחנה צבאי היא לכל היותר סעיף בחוק הפלילי, אבל לא טרור. ואכן, עצם הדיון בממשלה על הגדרת הטרוריסטים כטרוריסטים, היה צריך לעורר תדהמה. שהרי דיון כזה, גם אם תוצאותיו עלובות, מאיים לפרוץ את גבולות הקונסנסוס, לשבור את כללי המשחק הברורים כל כך ולחסל את גלגול העיניים. שום פגיעה באזרח או בעץ זית לא הצליחה עד כה להעמיד למבחן את הקונסנסוס, כפי שעשתה הפגיעה בקצין.

במאבק על שינוי התודעה כלפי הטרור היהודי, הצבא כשל בינתיים. ייתכן שבהתנגשות הבאה בין טרוריסטים יהודים לצבא תצליח הגדרת הטרור לחצות גם את הרף הזה. אבל לא רק בהגדרת הטרור מדובר, אלא במעמדו של הצבא כמחוקק וכמי שבזכות מעמדו בציבור יכול "לצרוב את התודעה" באופן שאפילו אזרחים רגילים, בחברה דמוקרטית, אינם מסוגלים לחולל.

קל להורות באצבע על מדינות כמו מצרים או טורקיה, שבהן אזרחים עומדים לדין על העלבת הצבא ולהוכיחם על נכות הדמוקרטיה שלהם; שם הרי אין צורך אפילו ליידות אבנים בקצינים על מנת להיאסר לתקופות ארוכות. אולם בדמוקרטיות של ממש, הצבא אינו מורם מעם, והציבור האזרחי הוא הוא הגוף הריבוני, הקדוש, שאסור לפגוע בו. הצבא בדמוקרטיות אמיתיות אינו גוף מחנך, קל וחומר אינו זה שיוצר קונסנסוס תרבותי או מדיני. בישראל הוענק לצבא מעמד מיוחד, אבל ככזה הוא אינו יכול להתנער מכובד אחריותו. רק הצבא, כאחראי לעיצוב התודעה הלאומית, יכול לשנות עכשיו את הגדרת הטרור לפני שהמדינה כולה תספוג "תג מחיר".

Read this article in English: The army controls the discourse




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 משהו לא מובן לי במאמר... מישהו
  • 05:10
  • 21.12.11

אם ערבי זורק אבן, לדעת בראל הוא נוקט מחאה לא אלימה, ואסור להתייחס אליו כמו טרוריסט. מה השתנה עכשיו, לגבי יהודים שזורקים אבנים???

02 מסכים עם רוב הדברים ליאור
  • 05:17
  • 21.12.11

אכן דברי חכמה ברובם

03 מעולם לא הגדרת את שמאלני בילעין כטרוריסטים ! אין שום מידע אמין על "אבן שהשליכו טרוריסטים". שני טרוריסטים השליכו ביחד את האבן ? שלושה ? ואולי אפילו לא אחד !  (לת) דני רופף
  • 06:43
  • 21.12.11

  •   מפגיני בילעין לא פרצו לבסיס צהל במטרה לפגוע. מישהי
    • 07:18
    • 21.12.11

    יש הבדל בסיסי בין מחאה (אם היא אלימה זה לא לגיטימי, כמובן) לבין פריצה מכוונת לבסיס צהל או ניתוק ברקסים ברכבים צהליים. לא צריך להיות גאון גדול כדי להבין את זה...

  •   לדני רופף, טיעוניך מאד רופפים. ראשית אף ישראלי לא השליך אבנים וגם לא הועמד לדין בגזרת בילעין. לשכת המפכ"ל הודתה בכך. שנית רק בעמונה נזרקו אלפי אבנים על כוחות הביטחון ולכן יש הרבה יותר משלושה טירוריסטים יהודים.  (לת) מנחם
    • 07:36
    • 21.12.11

  •   מפגיני בלעין אינם טרוריסטים, המתנחלים מעצם התנחלותם הם טרוריסטים  (לת) 2511
    • 11:24
    • 21.12.11

  •   חייל איבד עין בבלעין כתוצאה מזריקת אבנים בידי פורעים משהשמאל הקיצוני  (לת) ד.ג.
    • 12:30
    • 21.12.11

  •   ל - 03 הרופף מוטי
    • 18:27
    • 21.12.11

    אין שום סימטריה בין מפגיני בילעין לבין האספסוף הימני.ברור שהחוליגנים מההתנחלויות ותומכיהם לא השליכו אבנים.הם לא רצחו את רבין,לא את אמיל גרינצווי לא מי יודע כמה ערבים.הם אספסוף!!!

04 יש סיכוי שנראה את הגדרת פעילות ארגוני השמאל הקיצוני נגד החיילים כטרור?  (לת) יוני
  • 07:24
  • 21.12.11

05 מישהו ערב לך שפעילות מהסוג שאתה רוצה לא תביא לעריקה המונית של חיילים? כדאי שתבדוק מהיכן מגיעים החיילים הקרביים והאם דעותיהם זהות לאלו של ניצן אלון ומערכת הארץ...  (לת) הלקח הסורי
  • 07:55
  • 21.12.11

  •   05 הלקח מוטי
    • 18:34
    • 21.12.11

    "קרביים"?ממתי משמר הגבול ודומיהם הם קרביים?לרוץ ולהרביץ לילדים זו גם קרביות?מאז ש"מיטב הנוער" חובשי הכיפות ממלאים את הצבא לא נרשם ולו הישג צבאי ממשי אחד.

06 הדג מסריח מהראש והראש הוא ממשלת נתניהו !!!  (לת) אזרח שפוי
  • 10:29
  • 21.12.11

07 יפה, הצלחת באמר אחד גם לחבוט במתנחלים וגם לשלוח קטנה למליטריזים הישראלי. מאמר שמאלני למופת!  (לת) קובי
  • 11:02
  • 21.12.11

08 שני פנים לטרור מתמחא
  • 12:03
  • 21.12.11

בישראל חושבים שכדומה לכולסטרול טוב ולכולסטרול רע יש גם טרור טוב וטרור רע. קשה לשכנע את הקהל ואת מנהיגיו שפג תוקפו של הרעיון הזה.

09 תג-מחיר יימשך כל זמן שלא יהא פיצוי ממשי ומיידי על נזקי הפלסטינים zלמן ישלו
  • 16:18
  • 21.12.11

ממשלת ישראל והצבא אחראים לשגשוג המארה ועל המשכה ללא מפריע. ספק קטן ביותר בליבי ששירותי הבטחון לא יודעים את זהות ופרטי האקציות של פורעי תג-מחיר לדורותיהם. אלא אם כן הם עוורים, חרשים ואילמים.

פיצוי מיידי על ידי ממשלת ישראל ועל ידי הצבא הריבון בשטח - לנפגעי תג מחיר - יגרום לכל המערכת להתנער משאננותה מול מעשי הפורעים - המסובסדים ע"י הממשלה ומוגנים על ידי הצבא.
לכן הצעתי: פיצוי מלא לכל הפלסטינים נפגעי תג מחיר תוך שבוע מרגע הוונדליזם, על כל הפגיעות החל, נאמר, מ1998 (שאז הפגיעות של מתנחלים החלו להיות משמעותיות ותכופות). צעד זה יכריח את הרשויות והצבא גם להמנע מנזקים לכיסם, יקומם את משלמי המיסים, וכמובן ימריץ את הצבא למנוע את ההתעללות בפלסטינים (מה שכמעט מעולם לא קרה).

10 טעות בידך, המדינה כבר מזמן ספגה "תג מחיר" ואינה מפסיקה לשלמו החינוך הקורס אינו מכה משמים, אלא מחיר הכבוש
  • 17:22
  • 21.12.11

כשכל הכסף הולך להתנחלויות, נותר מעט מאד לחינוך טוב והתוצאות לפנינו...גם הרווחה סובלת מכך קשות

11 נושא מעניין שלומיסט עכשויסט
  • 08:41
  • 22.12.11

כותב המאמר טועה ומטעה.לא יאומן איזו ראייה מעוותת,חד צדדית.

פרוייקטים מיוחדים