מה עם הרכבת התחתית?

התקלה שאירעה שלשום ברכבת, חמורה ככל שתהא, אפשרית בכל מקום. גרועות ממנה תקעו רבבות במשך שלושה ימים קפואים של שלג במחוזות הנקראים כאן בערגה "אירופה" או "מדינות מתוקנות". אלא שכאן ריבוי השיבושים והתקלות הוא רק חלק זעיר מכשל מתמשך ההולך ומחריף בתחבורה הציבורית.

אין דוגמה יותר מובהקת ומרגיזה לכשל הזה מהתחבורה הציבורית במטרופולין תל אביב. השבוע התברר שכל ההתפתלויות מרובות האינטרסים הבלתי ענייניים שהתחוללו סביב החלק העוסק בתחבורה הציבורית בדו"ח טרכטנברג הובילו (בינתיים) לאותו מבוי סתום שתכנון התחבורה הציבורית מגיע אליו כבר שנים. כלומר, שהבשורה (בינתיים) היא שלא יחול כל שיפור בתחבורה הציבורית בלב השוקק פעילות של המדינה, ובמלים אחרות - הלב הזה ייסתם עוד, עד שישותק כליל.

איך שלא מסתכלים על השתלשלות העניינים, ובלא קשר לשאלה למי מהצדדים - משרד האוצר, משרד התחבורה, עיריית תל אביב וכל יתר המעורבים בדבר - בוחרים להאמין, מדובר במקרה הטוב באוזלת יד ובמקרה הרע בהזנחה שערורייתית. את ראשיתה של הפרשה קשה כבר לאתר: היא עשויה שכבות היסטוריות של ועדות, מינהלות, מתכננים, חברות ייעוץ ומכרזים לאין קץ. אבל את ראשית האור בקצה המנהרה החשוכה של התחבורה הציבורית במטרופולין תל אביב אפשר לאתר באמצע שנות ה-90, כשראש הממשלה יצחק רבין ושר האוצר אברהם שוחט התחייבו שהמדינה תממן הקמת רכבת תחתית בתל אביב.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב החדשות והפרשנויות ישירות לפייסבוק שלכם

כבר נאמר מאות פעמים, ועדיין צריך לחזור ולומר: רכבת תחתית, או מטרו, או מערכת הסעה עירונית רבת-קיבולת, היא בסיס חיוני להקמת רשת מסועפת ויעילה של תחבורה ציבורית ארצית. זה לא צ'ופר לתל אביבים, להיפך - תושבי העיר הם אלה שיסבלו בזמן החפירות וההקמה. מי שירוויחו הם תושבי הפריפריה, שיוכלו להגיע במהירות למרכז לצורך עבודה, בילוי וסידורים, מקומות העבודה שלהם שיזכו בעובדים פנויים יותר שאיכות חייהם עלתה, הסביבה, שתזכה לשטחים פתוחים ולהפחתת הזיהום, והמשק כולו שיחסוך זמן והרבה-הרבה כסף.

אבל כבר ב-1996, בממשלת בנימין נתניהו הראשונה, טענו ראש הממשלה ושר האוצר שרכבת תחתית יקרה מדי, אף שכל המומחים שהזמינה אותה ממשלה עצמה הוכיחו שבמבחן העלות-תועלת היא משתלמת. כך או כך, מאז מונו והתפטרו מנהלים, מתכננים ויועצים, משלחות וסיורים באו ויצאו, והמטרו הפך לרכבת קלה, וזו הלכה והצטמצמה, וכל מה שיצא ממנה (בינתיים) היא רפורמה מסורבלת ומבלבלת בקווי האוטובוסים העירוניים.

לפני שנה וחצי שוב היבהב אור רפה בקצה המנהרה, כשמשרד האוצר, משרד התחבורה, עיריית תל אביב והרשויות המקומיות שבשכנותה החליטו להקים רשות מטרופולינית לתחבורה. רשות כזאת, שבראשה יעמדו נציגי כל הגופים האלה והיא תתפקד בדומה לרשויות אחרות כמו איגוד ערים לביוב או לתברואה, אמורה לרכז את כל התוכניות והפעילות בתחום התחבורה במטרופולין. השיטה הזאת, המבוססת על שיתוף פעולה תקציבי וניהולי בין המדינה לבין הרשויות המקומיות, נהוגה ברוב הערים הגדולות בעולם.

מנכ"ל משרד התחבורה, דן הראל, שקד בהתלהבות על הקמת הרשות, אך לנוכח מאבקי יוקרה פוליטיים ואישיים נאלץ לוותר והתפטר. האוצר - שתמך בהמלצת טרכטנברג, שתמכה בהמלצת האוצר לקדם את הרשות - כעס על שר התחבורה, שבמקום לזכות בתואר "שר התחבורה שהקים את מערכת ההסעה המטרופולינית" העדיף ללחוץ על ראש הממשלה שיבטל את הרשות (והצליח). ראש העיר תל אביב-יפו, רון חולדאי, רדף חמישה חודשים אחרי שר התחבורה עד שזכה לפגישה אתו, וכאמור (בינתיים), אין תחבורה ציבורית.

אז מה יהיה? שום דבר. לא נורא. ממילא לו קמה לפתע מערכת הסעה מטרופולינית, כל מה שהיה קורה בה הוא סילוק נשים לקרון האחורי. אז שלא ייסעו.

Read this article in English: Public transit hits a dead end again

תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
  1. 33
    גב' גולן מומחית להסעת המונים?

    תענוג לקרוא את העברית שלה אבל מה היא מבינה בנושא?

    אחת הבעיות של כותבי טורים בישראל, תן להם משבצת ויש להם דעה על כל נושא.

  2. 32
    מצטרף לדעתך - תחבורה ציבורית לישראל תביא שיפור אדיר ברמת החים.

    לתושבי ישראל מגיעה תחבורה ציבורית נוחה, מהירה ויעילה כמו שקיימת בכל מדינה מערבית נורמלית. היא תוזיל עלויות, תחסוך זמן, תפחית נפגעים בתאונות דרכים ותשפר את החיים של כולנו.
    ורק השלטון הרפה וחסר האונים שלנו מעקב את ההקמה של מערכת כזו מקוצר ראיה.

  3. 31
    בת"א יקר אבל כדאי לטווח ארוך אך ראו את מיקרה מודיעין

    תיכננו עיר גדולה מראש ומאפס והחליטו לא להשקיע ברכבת תחתית או עילית מראש ומאפס. עוד 20 שנה מצבה יהיה כמו ת"א של היום ואז יטענו שזה יקר מדי להתחיל לחפור תעלות מתחת לרחובות. עוד חוזר הניגון.......העיקר שניתן לעצמנו נשיקה גדולה על הכתף ונאמר בקול גדול: העם המובחר, אור לגויים בארץ הנבחרת......ואימרו אמן

  4. 30
    איפה כבוד השר? כנראה שאנחנו נזכה ממנו רק להבטחות ולמסיבות עיתונים עלובות

    קחו את "אולטימטום הרכבת" בתור בתחלה... ואת המהפכה בתחבורה.
    נוח להם שכולנו ניהיה תקועים על הברכיים, כנועים וכך על כל פרור שזורקים לנו אנחנו חוגגים ומודים.
    אפשר היה לעשות את הדברים קצת יותר פשוט.

  5. 29
    אולי שהחרדים הגברים ישבו בחצי האחורי של האוטובוס עם הגב לכיוון הנסיעה וכך לא יסתכנו לא במראה נשים מעורר וגם לא יאלצו לשבת מאחורי גבם???
  6. 28
    וביבי יכול היה להתהדר שהוא הוא הוא זה שתכנן וחזה וראה והקים

    ממש כמו בענין השריפה בכרמל

  7. 27
    לחקור את האינטרסים הנסתרים של גב. גולן בנושא הרכבת
  8. 26
    יהיה צריך אומץ יוצא דופן לנסוע ברכבת תחתית אם המפעילים יהיו הערסים שמפעילים את רקבת ישראל

    וחוששני שגם את הרכבת הירושלמית החדשה.
    מילא להיתקע בין קרית גת לבאר שבע וללכת משם ברגל בת ים
    אבל להיתקע מתחת האדמה?
    את היית מעיזה לעשות את זה?
    (אגב אומרים שעובדי הרכבת התחתית העתידית כבר מתכננים עיצומים והפסקות הפעלה מדןרגות...)

    1. רקבת ישראל - עובדת מצויין - בלי שביתות ועיצומים , יעילה מצליחה משפיעה וגורפת..

      אבל אנשים כאן - אוהבים להתלונן סתם..

  9. 25
    מפרי עטו של המשורר אלתרמן...

    באמצע שנות ה-30, כאשר אוכלוסייתה של תל אביב הגיעה ל-150,000 נפש, עלה הרעיון של רכבת תחתית בעיר, אך נגנז. המשורר נתן אלתרמן הביע אכזבתו בשיר:

    שוב הושיט לנו אצבע קטנה העתיד
    ושוב התחמק, הנבל!
    כבר זכינו כמעט לרכבת תחתית
    והנה אכזבה...
    חבל...

    – נתן אלתרמן, "הרכבת התחתית", הארץ, 21 בינואר 1936

  10. 24
    כתבה לענין! לערים קטנות מת"א כמו קלן או הנובר רכבת תחתית יעילה ואין חולק

    על נחיצותה. [המערכת שם כמובן משתלבת עם רכבת עלית חשמלית ואוטובוסים]. שלא להזכיר שקשה לדמין את מנהטן, פריז או לונדון ללא רכבותיהן התחתיות.. כל הדבורים על הקטנת עמס התחבורה של מכוניות פרטיות בת"א ישארו דבורים עד שתהיה רכבת תחתית. ואז באמת יהיה שפור!

  11. 23
    תל אביב תמיד מקופחת לעומת הפריפריה

    מה חדש? מישום מה השתרשה בציבור התודעה שהפריפריה תמיד מקופחת ובגוש דן חוגגים. בפועל תקציב פר תושב, ישנה אפליה תקציבית משמעותית לרעת תושבי גוש דן ולטובת הפריפריה. אפרופו צדק חברתי, למי שלא מודע, תושבי גוש דן הם אילו שתורמים הכי הרבה לקופה הציבורית בתשלום המיסים הנגבים מהם.

    1. לי אתמול לקח להגיע מהעבודה הביתה (רשל"צ-ר"ג) שעה ו-50 דקות!!!

      אחר כך שואלים איך אנשים מאבדים את הסובלנות והופכים לחיות... בגוש דן מי שלא הופך לחייה לא מצליח לחיות ומי שעוזב את גוש דן כמעט ולא מצליח לעבוד...
      רק רכבת יעילה...! ככה אפשר לגור בעפולה/חדרה/גדרה ולעבוד בכל מקום במדינה ולעבור את הדרך בפחות סבל ממה שיש עכשיו! נמאס!!!!

  12. 22
    רבין אהב את המדינה ביבי אוהב את עצמו
  13. 21
    חלם זה כאן (שם). . .

    בילדותי כאשר קראתי את הספר "חכמי חלם" (של דרויאנוב?
    ביאליק? - מי יודע?) חשבתי לי: הוי, כמה חכם אני מהם. . .
    מאוחר יותר, כשהתברר לי שחלם זה "כאן" - עזבתי. . . ועד
    היום אני "שם". . . ברוך השם. . .

    1. אתה כל כך "שם" שאתה ממשיך להתענין בעניני הפנים של "כאן"
    2. נכון! וכמו בילדותי. . .

      אני מנסה להעביר את "חכמתי" גם היום לאנשי
      חלם שהשארתי מאחור לצמיתות. . . אולם ללא
      הצלחה מרובה. . . כי בחלם כמו בחלם. . .

    3. נכון! וכמו בילדותי. . .

      אני מנסה להעביר את "חכמתי" גם היום לאנשי
      חלם שהשארתי מאחור לצמיתות. . . אולם ללא
      הצלחה מרובה. . . כי בחלם כמו בחלם. . .

      17:22
      --------------------------------------------------------------
      צנזורים, תנו לענות ליהודי ששואל וממתין לתשובה
      ממני וחושב שנמנעתי מלענות לו. . . אתם הורסים
      כל יחסי אנוש, רכבת התחתית של "הארץ". . .

    4. נכון! וכמו בילדותי. . .

      אני מנסה להעביר את "חכמתי" גם היום לאנשי
      חלם שהשארתי מאחור לצמיתות. . . אולם ללא
      הצלחה מרובה. . . כי בחלם כמו בחלם. . .

      [17:22, 18:16, 18:29, 18:42]

  14. 20
    תציעי לבנות רכבת תחתית מהדרין, עם קרונות נפרדים לנשים וגברים, החרדים ידלקו, יפנו לביבי ומייד ומצא הכסף...
  15. 19
    אין כסף, אין ענין, עין לחצים גואליציונים, הכסף זורם לשטחים ולחרדים !!!
  16. 18
    לו הבעיה היתה בשטחים, היתה מטופלת מיזמן. ממשלת נתניהו מצפצפת על המרכז !!!
  17. 17
    ב 95 הניח רוני מילוא אבן פינה לרכבת התחתית בת"א

    וכמו שהתקדמנו מאז כך נתקדם גם בעתיד, ושאלה יהיו הצרות האחרונות שלנו

    1. רוני מילוא הניח את אבן הפינה עם ביבי נתניהו האחד והיחיד
  18. 16
    רכבת תחתית גם היתה מאפשרת מקלט עצום בעת מלחמה
  19. 15
    כבר אין צורך במטרו בתל אביב. עכשיו כבר מאוחר מדי. מדינת ישראל שוקעת לחדלונה

    דרשנו שיפורים בתחבורה הציבורית בגוש דן ומה קיבלנו? רפורמה. הרפורמה חיסלה עשרות קוים בלי להציע תחליף הולם. איכות חייו של הציבור הנזקק לתחבורה ציבורית הורעה עוד יותר.

  20. 14
    מי צריך הסעה מכל סוג שהוא

    כשהטלפורטציה בפתח??

  21. 13
    נסגור את התקשורת, נסגור את תל אביב, ואז מי ייצא נגדנו?
  22. 12
    המחדל הוא מביש, והוא נמשך כבר למעלה מארבעים שנה.

    הדיבורים והתכניות כבר היו קודם - עוד לפני שהחיפאים האלה הצליחו להרים קו רכבת תחתית, בימי נמירובסקי האדיש.
    *
    לדעתי, מכוון צפון, המערכת צריכה לצאת כבר מאזור נתניה, על פסי רכבת, ולהפוך לתחתית קרוב לנחל הירקון, כדי להוריד מהעומס המטורף בשעות השיא על כביש החוף.


  23. 11
    חולדאי אשם

    הוא פשוט היה צריך להזמין צרפתים או יפנים ולהתחיל . חוק עזר עירוני גדודי פקחים ומי יעצור אותו?אבל הוא טוב בלהרוס את אוסישקין ולהפוך את אבן גבירול לבית קברות לעסקים או שהוא פשוט מעדיף את השקט בקומה ה12

  24. 10
    את מי מעניין ׳דעת מומחים׳ שיקר מדי!!

    ראש ממשלה וראש עיר צריכים להטיל משימות אסטרטגיות כגון ׳חובה לבנות תשתית תחבורה ציבורית הכוללת רכבת תחתית..׳ ועל ה׳מומחים׳ וה׳יועצים׳ למצוא דרך איך לבצע מבלי לקשקש שאין תקציב! אף פעם לא ׳יהיה׳ תקציב, אלא שההנהגה חייבת לתעדף ולדחוף קדימה רעיונות חשובים כגון התחבורה הציבורית.

  25. 9
    יש פתרון נגיש וטוב. הציעה אותו סיעת עיר לכולנו, קוראים לו מהיר בעיר והוא מבוסס על אוטובוסים ונתיבים ששמורים בלעדית לתחבורה ציבורית, כולל עדיפות ברמזורים.
    1. זה הפתרון הטוב ביותר, בלי להתיחס לסיעה זו או אחרת

      הרפורמה היתה אמורה להגיע לפתרון דומה ונכשלה דווקא כי לא הייתה מקיפה מספיק.

  26. 8
    מדוע אין רכבת תחתית

    אתמול קיבלתי בדואר בקשה לתשלום רישיון רכב.....1500 שח. עכשיו נבין יחד למה לא בונים רכבת תחתית. לא אכפת להם מהאזרחים!!!!

  27. 7
    למה באמת זה המצב?

    המצב הזה משרת את האינטרס של קבוצות השליטה. יוצרים מצב תחבורה בלתי אפשרי , בכך מרחיקים את את הפריפריה מהמרכז הכלכלי תרבותי. אם ברצונך לעבוד או להתקרב לשם עליך לקנות אוטו שהמס עליו כפול ממחירו ואם נסתמך על התחבורה הציבורית לא ישאר לנו כמעט זמן לחשוב ולנתח את המצב האבסורדי. כך גם מחלישים את רוב העם ע"י אי חשיפתו למרכז התרבותי כלכלי אשר יגרום לו לפתח הבנה למה יכול להיות אפשרי ואין לו .בנוסף המדינה מתחזקת ע"י המס שמשולם לה כתשלום כניסה לאותה מודעות יומיומית. לכל זה יש להוסיף שהעובדה שיום אחד בשבוע התחבורה הציבורית לא פועלת (ובמקרה זה גם יום חופשי של האזרחים להתפתח בו באופן רוחני ותרבותי ) אדם לא יכול להסתמך על התחבורה והוא חייב לרכוש רכב.

  28. 6
    הרפורמה בתחבורה הציבורית היא הפתרון האופטימלי והמהיר

    הבעיה העיקרית של התחבורה הציבורית היא ריבוי הקווים והצפיפות בצירים המרכזיים. הרפורמה נועדה לתת תחליף טוב לריבוי הקוים, שיקצר את זמני הנסיעה, ההמתנה הארוכה בתחנות, הצפיפות באוטובוסים וכ"ו.
    היא עדיפה על רכבת תחתית ואולי גם על רכבת קלה, שהקמתן יקרה, אורכת שנים של סבל ודוחה לשנים את הפתרון.
    אם הרפורמה מסורבלת ומבלבלת, ניתן בקלות לתקן ולייעל אותה.

  29. 5
    אם תהיה רכבת תחתית בעתיד, אני בטוח בדבר אחד

    אם נתניהו יהיה בסביבה, הוא יקח את הקרדיט לעצמו

    1. יכול להיות, יכול להיות... בינתים רוץ לקחת מגבת לנגב את הראש - אתה שטוף מוחין
  30. 4
    לא לדאוג! עד 3015 זה יסתדר
  31. 3
    טעות לעולם חוזרת

    את טועה - ראש העיר רבינוביץ (זוכרים כזה?) כבר הצליח בתחילת שנות ה-70 לקבל הבטחה מממשלת גולדה לתקציב ממשלתי לרכבת תחתית בתל אביב. וכבר נערך הסכם עם חברה קנדית לכריית ניסיון. ואז באה מלחמת יום כיפור ובלעה את התקציבים המובטחים.

  32. 2
    סוף סוף יש כאן גינוי, אמנם רופף, של אפליה נגד נשים באוטובוסים ציבוריים.

    אך מדוע, אפילו גינוי רופף זה, לגבי תופעה שראויה לגינוי יותר מכל נושאי המאבק הפמיניסטי עד כה, נדחק גם הוא, כלאחר יד, לקרון האחורי במאמר זה?

  33. 1
    תחבורה,עסקים ,ופוליטיקה ,

    זה "הקוקטייל" הקטלני המוביל לשום מקום . לא תהיה רכבת תחתית בישראל בעתיד הנראה לעין

    1. רכבת תחתית תחסוך זיהום, חיי אדם (פחות תאונות דרכים), זמן וכסף לאנשים שיוכלו לוותר על הרכב, אבל מה? - פחות מיסים כי יקנו פחות רכבים, פחות רווחים לטייקונים, ולמה שממשלה זו בכלל תדאג לרווחת האזרחים???