המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

מתרגלים לשירת תוכי-דן

כוחו של הרגל גדול מכוחו של גורל, כי ההרגל חורץ את גורלנו. השגרה - אם כל רע - היא שעולה מהרחצה בשלולית, ולאחותה קוראים השלמה.

פעם אמרתי לאסיר משוחרר: אני משתדל להיות אדם הגון, כי איני מסוגל להיכלא ולו ליום אחד. מתרגלים, הוא אמר לי, מתרגלים, תתפלא.

לדברים רבים כבר הורגלנו: מי עוד מדבר כאן על "שלום", המלה עצמה מצחיקה נורא. רק אנשים מרחפים מעלים את זכרו. מתהלך בינינו יחיד בדור, שפעם קיבל פרס באוסלו, ויש הסבורים שהמציא את הדינמיט או את האצטון. הוא עצמו שכח בעבור מה זכה, מאז שנפנה לעסוק בננו-טכנולוגיה ובספרות יפה.

הורגלנו לבית משפט עליון, שאותו מורידים עד לדיוטה התחתונה. הלכותיו אינן הלכות, פסיקותיו אינן פסיקות; המלצות בלבד. מוטב כבר להמרות את פי הבג"ץ מאשר לשים אותו ללעג: עכשיו יזיזו חמישה קרוואנים בחמישים מטר, כאילו יצאו ידי חובה. מה כאן חדש; הרי זאת השגרה מאז חבש יגאל אלון למתנחלי חברון מצנפות טבחים, ושמעון פרס נתן בידיהם אתי חפירה של ארכיאולוגים בסבסטיה. בני בגין הוא בן-ממשיך - נאמן בית המשפט ואביר שלטון החוק כאבותיו הרוחניים; אביו הביולוגי נהג אחרת.

הורגלנו לכישלונות יתומים, למחדלים בלי אחראים. ממחדל למחדל כוחם יגדל: במלאות שנתיים לאסון, יקבלו בנימין נתניהו ואלי ישי את עיטור לוחמי האש, שיונפק במיוחד לכבוד האירוע על ידי החברה הממשלתית למדליות. אמנם קים ג'ונג-איל מת השבוע בצפון קוריאה, אך פולחן האישיות חי על הכרמל. איפה הוא, אליהו, שיילחם לנו - על ההר הזה ממש - בנביאי השקר; שיגלה את אלוהיו בקול דממה דקה, ולא ברעש ובצלצולים, לא ברוח ובאש ובסופרטנקר, אפילו לא בדו"ח מבקר המדינה.

לטמטומנו חשבנו, שהראשונים "להבין את גודל האירוע" היו 44 המשפחות השכולות, ויחד אתן הבינו פליטי בית אורן, ימין אורד ועין הוד, שראו את מעשי ידם נשרפים אל מול הים. אבל טעינו, כהרגלנו; גם זה כוחו של הרגל.

זה הרגל רע, להתרגל. כעת מרגילים אותנו לדברים נוספים: כמה פעמים, לדעתכם, עוד יוכל נשיאנו להזדעק על כל מסגד שהוצת או חולל; כמה פעמים עוד ינחה ראש ממשלתנו כמואזין ברמקול את כוחות הביטחון לתפוס מיד את "האנרכיסטים". גם למדבר יש גבול ולקול-קורא, פנו דרך לנבלות שבדרך, שגם אותן "לא נסבול".

כשם שלא סבלנו את השפלת הנשים, ששרו או שתקו או דיברו יותר מדי. הרי לא תצפו מפרס ומנתניהו העסוקים, שיקומו כל בוקר וישלמו בשפתיהם מס ערך מוסר. השגרה עושה את שלה, האוטובוסים ממשיכים לנסוע לאלבמה ובחזרה, סף ההתקוממות עולה בהתמדה, ואפילו "המנהיגים היקרים" מתקשים לזייף אורגזמת זעזוע בכל שבוע.

וכשם שלא סבלנו פעם - מתי זה היה - את ההפרדה בין בנות לבנים מגיל חמש המסוכן, ואת החציצה בין תלמידות אשכנזיות לספרדיות; ואת הילדים מאתיופיה קברנו חיים מחוץ לגדר; "לא נסבול ולא נשלים", אך אין מי שינקוף אצבע לתיקון, פן יחסרו לקואליציה אצבעות.

התרגלנו, מתרגלים, ויש מי שסומכים על כושר ההתרגלות שלנו. אולי לא שמתם לב, אבל כל אישיותכם השתנתה, התעוותה, בזמן שהתרגלתם. בפעם הבאה, כשתוכי-דן יזמר ככנרית את שבחי המנהיג-בחסד-עליון, שוב האוזן לא תצרום, היא כבר מורגלת. ציפור זרה בארצנו הפכה לציפור מקננת.

Read this article in English: We've grown accustomed to their face




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 לעולם לא נתרגל להרס ש נהנתניהו/ליברמן כפו עלינו והנחילו לנו  (לת) הבחנה ברורה ומיידית
  • 04:41
  • 23.12.11

  •   אכן הרס,אבל לא לגמרי. זה עם חפץ חיים. זה עם שמאפס הקים מדינה. זה העם שלנו. מובן שצמח פה נטע מוזר שהצליח להסית חלקים גדולים לנטוש את דרך הישר, וגם זה לא מעט באשמת המייסדים, כי לא נהגו נאה כלפי העולים ההם מארצות ערב. והאפלייה הולידה רצון לנקמה. אבל קרה שהנקמה נקמה בנוקמים. זה ברור: אף אחד מבני השכונות שהמליכו את הימין פה כבר 33 שנה לא ממש נשכר מהימין הזה: שום דבר טוב לא צמח למצביעי הימין בעיירות הפיתוח. זה ברור. לכן יש מחאת-דיור, יוקר המזון, דרדור הרווחה ועוד. אבל השינוי בוא יבוא. כל בני העיירות והשכונות לא ימשיכו בכעס עד אין סוף כי גם הם רוצים להינות מאיכות טובה בחייהם, ולא יניחו שיצחקו עליהם בתוך סוויטות עם קאוייאר וסיגר עד אין סוף.  (לת) יוכי
    • 21:53
    • 23.12.11

  •   את אופטימית מדי. הגרעין הקשה של הליכוד אבד מזמן את יכולת החשיבה העצמית. הוא יצביע ליכוד כי המילה ליכוד מסנוורת אותו. נקווה שהגרען הקשה הזה יתכווץ.  (לת) צבי
    • 20:31
    • 24.12.11

  •   ברור שרון נאור
    • 22:29
    • 24.12.11

    אנחנו כבר מורגלים.
    מתי לאחרונה היית בהפגנה למען הדמוקרטיה / בית המשפט/ חופש הביטוי/ נגד אלימות / הדרת נשים......?
    חשבתי כך.

  •   תמיד הכי חשוך לפני עלות השחר שרון נאור
    • 22:33
    • 24.12.11

    הנחמה היחידה שלי, היא שברגע שנגיע לתחתית (כן... בכל פעם מחדש אני נדהמת לגלות שזו עדיין לא התחתית ואנשים יצירתיים מוצאים עוד מרתף מוסרי מתחת לרגלינו) השבר יהיה כל כך גדול שהתקומה תתחיל.
    חשוך פה. מאוד.
    הגיע הזמן שנתחיל להילחם אם אנחנו רוצים מדינה ליבראלית לחיות בה

02 עברנו את פרעה - נעבור גם את זה - ולמרבה הצער גם את הבאים בתור.  (לת) חוזה לך ברח
  • 05:45
  • 23.12.11

03 אני מחכה כל שבוע בקוצר רוח לדבריך היפים והחכמים שאתה כותב כאן המשך והצלח  (לת) כל מילה בסלע
  • 05:45
  • 23.12.11

04 התרגלנו הקסל
  • 05:50
  • 23.12.11

התרגלנו לאנשים שנשארו ילדים. שחושבים שיש אוטופיות בעולם. שלא מצליחים להשתחרר מסיפורי אותה גננת על הכורמים והיוגבים שבונים את הארץ ועל היהודי החדש שיצור פה חברה למופת. ואין למי לבכות כשזה לא קורה כי הגננת כבר איננה, אז הולכים לארגז החול ומתחילים לזרוק בוץ אחד על השני.אז הנסיכים נשארו נסיכים אבל הממלכה חמקה להם בין האצבעות כי הן היו עסוקות יותר מדי בכתיבה של הגות ומחשבות ומה לא,במקום ללכת אל אזורי הספר ולדלות משם את החוכמה ואת ההבנה איך באמת בנוי העולם.

05 יוסי, ילד שלי נחמד מאיר
  • 06:51
  • 23.12.11

איפה אתה יוסי, ואיפה עוד אנשים שכמותך שהשאירו את הזירה לפוטינים עלובי נפש, למיסיונרים שמתחרמנים משירת נשים, ולדוברים ויועצי חסרי מוח ומנוח.

  •   הם לא השאירו את הזירה, הם נדחקו ממנה החוצה על ידי אלה שציינת כאן. הלוואי שהיה כוח לאנשים כמו יוסי שריד, אבל אין. נשאר רק כוח במאמרים שהוא ושכמותו כותבים כאן ולתומכים ולנו - כלומר, התומכים בהם - נשארו רק הדמעות.  (לת) רע ומר
    • 08:40
    • 23.12.11

  •   אבל יש לנו "כוכב נולד" ו-"אח גדול" והתפלשות בברכות "הכל כלול" וכל זאת מנצל ביבי כדי שאביו ישמח שבנו "ראש ממשלה" ואשתו תקפיד שיקראו לה "הגברת נתניהו" ואנחנו האהבלים שמאפשרים כל זאת  (לת) לא נבין מדוע ירדה על צווארנו המאכלת.
    • 11:41
    • 23.12.11

06 גרם לי לבכות 1992
  • 07:09
  • 23.12.11

מה קרה לנו?

07 כוחו של הרגל גדול מכוחו של גורל אזרח
  • 07:17
  • 23.12.11

משפט נפלא, נשמע כמו משפט פתיחה ליצירה של בלזאק.
יוסי שריד משתכלל (וגם זה הודות לנתניהו כנראה) משבוע לשבוע

ישר כוחך יוסי!!

08 יש עוד יכולות שנצטרך להתרגל להן בו יוסף
  • 08:17
  • 23.12.11

בעתיד נתרגל ללכת לבתי הקברות , לקבור את חללי מלחמות ה"אין שלום כי אין עם מי לדבר" באלפים וחו"ח עשרות או מאות אלפים. אבל כבר נהיה רגילים לעצום עיניים ולזייף . ובסוף כמו בדרא"פ ידידתנו מהעבר , נתרגל לשלטון הערבים.

  •   נכון, עצוב שאין שלום - אבל, אם יש לך עם מי לדבר - ספר לנו! יצחק
    • 14:11
    • 23.12.11

    כי בצד השני אנחנו רואים את אבו מאזן ה"מתון" מחבק את אמנה מונה החמודה. אולי טעו החלוצים שחשבו שנוכל לחזור לארץ ישראל ושהעולם יריע לעם היהודי המשתקם. יכול להיות. אבל עכשיו כבר מאוחר לבכות על תפוח שנפל, וגורלנו להמשיך להילחם - כדי שלא נצטרך להתרגל לשלטון ערבי (תתרגל אתה למה שקורה, למשל, בסוריה).

09 Brave New World תזכורת היסטורית
  • 08:24
  • 23.12.11

רק נגמרה מלח"ע 2, נפתח בתקשורת הליברלית מסע הכפשה נגד גיבורי הנצחון כמו מרשל מונטגומרי הבריטי, והגנרלים מק-ארתור, המצביא המיתולוגי של המלחמה בפאסיפיק, ופאטון שהוביל את עוצבות השריון באירופה. כך גם קרה ששירי ההלל למולדת וללוחמים הגיבורים החלו לפנות מקומם לתשדירי שרות בלתי נלאים לגיבורים החדשים, הכתבים, הפרשנים, ה"ידוענים" למיניהם והפוליטיקאים השמאלנים מהזן היוסי שרידי, שיצאו בקומה שפופה מהבונקרים ומהמחילות. ואך טבעי שבעולם החדש והמודרני הזה החלו הפטריוטיזם ואהבת המולדת להפוך ל`מיפלטו של הנבל`. הכושי עשה את שלו, והכושי יכול ללכת. עד המלחמה הבאה, כמובן.

10 כל כך נכון.. כל כך כואב. כל כך מתרגל.  (לת) יותם
  • 08:27
  • 23.12.11

11 שריד דוגמא קלאסית למי שהפך לפוליטיקאי עוד לפני שתרם דבר למדינה. כל חייו התפרנס מהקופה הציבורית והעובדה שהגיע כל-כך רחוק, מהווה דוגמא שלילית לציבור ובמיוחד לנוער.  (לת) מונימייקר
  • 08:34
  • 23.12.11

  •   הוא תרם הרבה יותר מכל ישראל ביתינו גם יחד.. אבל מה זה משנה אנשים כמוך מספיק מטומטמים לקנות את השטויות של ליברמן אפי
    • 10:16
    • 23.12.11

    עוד כמה תוספות: חוטובלי - לא עשתה צבא, כמוה גם דוד רותם (שהתנדב קצת) אבל את מיטב רכושו צבר על חשבון משלם המיסים. לקירשנבאום וחבריה אין שום בעיה לבוז למקימי המדינה וחלוציה האמיתיים - אלה שעלו לישראל גם שלא היה בה סל קליטה ומשכורות עובדי ציבור.. בימים הרבה לפני ההפרטה הכושלת שבדיעבד נראית כאילו נועדה רק לממן את נבחרי הציבור מהימין. רוב הממשלה הנבחרת תרמה פחות למדינה מהמפלגות הערביות.. ויש בה מיעוט של אנשים שבכלל עשו צבא.. שלא לדבר על תשלום מיסים

  •   שריד היה מחוקק פעיל ומוסרי, שלא להזכיר את השנים הרבות שלימד בעיירות פיתוח ועוד שלל תרומות שלא הצליחו לעצור את הפיגור הערכי והתרבותי שאתה ושלל הכינויים האחרים בהם אתה עושה שימוש בתגובותיך מייצגים. מה בדיוק עשה מר מונימייקר עבור מישהו מלבד עצמו?  (לת) דינה דין
    • 06:58
    • 24.12.11

  •   השוואה שלא מן העניין. תזכורת היסטורית
    • 12:52
    • 24.12.11

    שריד יליד הארץ, בנו של עסקן בכיר במפא"י. צעיר בן קיבוץ באותה התקופה היה מתבייש להכנס לחדר האוכל עם פחות מכובע אדום. השרות העלוב ששריד העניק לצה"ל היה כל-כך יוצא דופן לצעיר עם הרקע שלו, עד שתפס כותרות בעיתונים של התקופה.

12 על כל עוולותינו זועק תוכי יוסי ורק את 2000 נרצחי אוסלו שכח, אנחנו לא נשכח !  (לת) פעם מרץ היום ליברמן
  • 08:39
  • 23.12.11

  •   התכוונת 2000 נרצחי הכיבוש המקולל  (לת) שי
    • 10:41
    • 23.12.11

  •   מתי נולדת, שי? אתה בכלל יודע למה יש "כיבוש"? איציק
    • 14:15
    • 23.12.11

    לקלל למדת. לדעת שישראל הציעה לסגת מכל ה"שטחים" תמורת הסכם שלום, את זה אתה, כמובן, לא יודע. ומה קרה להצעה ההיא מ- 1967? בטח גם על ועידת חרטום לא שמעת, ולכן אתה לא יודע מה הוחלט שם. שמאלנות היא מחלת בורות בלתי ניתנת לריפוי.

  •   איציק, אז מה בדיוק ההיגיון האסטרטגי בבנית ההתנחלויות? ניר
    • 17:39
    • 23.12.11

    ולמה המתנחלים התנגדו לגדר ההפרדה שהפסיקה את הפיגועים?
    ולמה אנחנו צריכים לדבר עם מדינות ערב כדי לתת לפלסטינאים לשלוט על עצמם?
    יש כיבוש כי אנחנו רצינו.

  •   כלומר הגיע להם שהם נרצחו, זה מה שאתה אומר?!  (לת) בר גיורא
    • 20:46
    • 23.12.11

  •   מה זה קשור לשמאל איציק הברברן
    • 21:20
    • 23.12.11

    מותר לכבוש אסור להקים ישובי קבע, אתה יודע זאת ומנצל את זקנתך להתנשא על הנער. תיזהר שלא יצאו דובים מן היער ויחצו אותך לשניים!

  •   איציק אתה לא רלוונטי. ועידת חרטום לא רלוונטית. מה שרלוונטי זה מה שעל השולחן היום. מאיר דגן המליץ על היוזמה הערבית אך ישראל מסרבת לשלום.  (לת) סתם עברתי בסביבה
    • 09:51
    • 24.12.11

13 התואר המנהיג הגדול שמור לזה שהביא עלינו ברוב חוכמתו את הסכמי אוסלו שהביאו עלינו שלום וביטחון, ולא טרור וטילים כפי שטענו קטני האמונה נגד המנהיג הגדול.  (לת) צודק, ככה לא מתנהגים
  • 08:41
  • 23.12.11

14 בשביל שלום לא צריך לעבוד כמו בשביל הכבוד שלום שלום ואין שלום
  • 09:13
  • 23.12.11

גם לי יש סיפור על השכן שלי שמשכימות קום בבוקר לכן הוא זקוק לשקט מוחלט בשעות הערב המוקדמות.
מה לעשות שהקירות דקים ואפילו דיבור רגיל ושקט מפריע את השינה, נוקטים בצעדים, בתחילה הוא רק איים שאם לא יהיה שקט מוחלט בהחלט, נראה כבר מה יקרה לנו, מכיוון שלא נענינו הוא התחיל לדפוק בקיר בעוצמה כדי שניבהל, לאחר מכן, הוא צילצל בדלת באופן ממושך, ולאחר מכן הוא עבר לאיומים בכל פגישה ברחוב, ולאחר מכן ....וכו,
תעשו איתו שלום אמרו לנו כל חברינו הדאוגים לגורלינו, ניסינו הסברנו להם, אמרנו לו שעד השעה 11 בלילה מותר לעשות רעש, אבל אנחנו בכלל שכנים שקטים מאוד, רק מדברים בקול רגיל וזהו.
אז אולי תפסיקו לדבר החל מהשעה 8 שבה הוא הולך לישון וזהו, זה לא כל כך נורא, אמרו לנו, או קיי הסברנו, הפסקנו לדבר בכלל, אבל זה הטלפונים שלכם עד אמצע הלילה שמפריעים את מנוחתו, והסברנו לכם שיש לנו בעייה איתו.
מה כבר אסור לצלצל אליכם? זה מה שאתם אומרים לנו אחרי ידידות ארוכה בשנים? בחיים לא שמענו על כזה דבר, אל תשכחו שבשמונה בערב אנחנו רק מגיעים הבייתה אז איך נדבר איתכם בכלל?
אכן עסק ביש
 

15 לא יפה ללעוג למתים The Dude
  • 09:38
  • 23.12.11

האדם שאתה מכנה תוכי-דן הוא כבר מזמן שלד קבור ומושא הערצתו נמצא במצב עצמוני כבר 6 שנים. לא מקובל ללעוג על מי שמפאת מצבו האורגני כבר לא יכול להשיב. האם היית רוצה שמאמר עתידי בנושא פוליטקאי ליברלי שמדבר הרבה ועושה מעט יוכתר - שנים אחרי מותך - אפסותו של השקץ המשוקץ ? בינתיים נוכל להתנחם בכך שכולנו, בלי יוצא מהכלל, נמות, כשרובנו נוציא את חיותינו בייסורים קשים. ואף אחד מאיתנו, למעט אולי שמש העמים ראש ממשלתנו מר נתניהו, לא יקום לתחייה לעולם. אז השתדל להנות מהבלי העולם בזמן הקצוב והשאול שנותר לך (ולכולנו).

16 נתניהו וממשלתו מסוכנים לישראל יותר מאיראן, חיזבלה וחמס גם יחד !!!  (לת) אזרח שפוי
  • 10:01
  • 23.12.11

17 הימין ה״פטריוטי״ הרג את הציונות אחד מי יודע
  • 10:02
  • 23.12.11

ומוביל אותנו למדינה אחת לשני עמים. אבל אני בטוח שגם באסון הזה הם יאשימו את השמאל. עצוב ומדכא, אבל כנראה שזה הגורל של העם היהודי, וזה מה שמגיע לו.

18 חורבן בית שלישי, זה מה שממשלת נתניהו תביא עלינו !!!  (לת) אזרח שפוי
  • 10:03
  • 23.12.11

19 אין עליך יוסי סריד אכן שריד למה שהיה  (לת) יצחק המודאג
  • 10:26
  • 23.12.11

20 צודק נו. ומה אנחנו עושים מזמנים עוד קפה  (לת) Gm
  • 10:30
  • 23.12.11

21 יוסי ספיר, אני מתעב את ביבים שקרניהו מעומק ליבי, אך מה שנעשה כאן הוא רן לוי
  • 10:42
  • 23.12.11

תמונת ראי של שלטון הדמוקטטורה שחוללה כאן מפא"י בשנות החמישים והשישים. שלטון שבו כיהנת בתפקיד עוזר וביצעת כל מיני שליחויות עלומות בשירותו של אביך הפוליטי - פנחס ספיר.

אז מה לך כי תלין. הייתם מורים טובים, וביבים שקרניהו מנסה בסך הכל להסב את הגלגל הרבה לאחור, והלוואי ויצליח כי בשלב הבא יוקם כאן מימשל צבאי לפלשטנאצים "אזרחי" המדינה כמהלך מקדים להעברתם למדינתם החופשית והעצמאית פלשטן אשר כבר קמה לה בחלקי הגדה המערבית וברצועת עזה.

22 לצד שבחי הסכם אוסלו, שהישגיו אינם מוטלים בספק, אפשר לרשום גם את שבחי סיום הכיבוש בגוש קטיף, שבזכותם יש לנו לפחות גבול אחד שקט ובוטח, ובאם חלילה תתלקח שם האש נקבל מייד תמיכה בינלאומית לכל פעולה שרק נבקש לבצע.  (לת) דן לב פועם
  • 11:13
  • 23.12.11

23 למה יש לי התחושה שאפשר היה לכתוב את המאמר הזה גם לפני 40-50-60 שנה...? ק.א.
  • 11:14
  • 23.12.11

במה שונים פשעי המשטר הנוכחי מפשעי המשטר לפני 2 דורות?
זו היתה ונשארה אותה המנגינה הדוחה (רק התזמורת התחלפה, חוץ משמעון).
היו לנו הרבה ליברמנים כבר קודם, הם רק דיברו במבטא אחר.

24 ועכשיו המגיבים בתשלום פונים גם נגד שריד, מהקולות  (לת) היחידים ששורדים בארץ האח הגדול
  • 11:28
  • 23.12.11

25 מזל שהצלחנו להתרגל להבלים של יוסי שריד  (לת) אלון
  • 11:29
  • 23.12.11

26 ב בי ביב ביבוס נתניתוס גדולוס ענקוס עצומוס פלוצוסס  (לת) משה א
  • 11:40
  • 23.12.11

27 תכירו: הפובליציסט התלת-ממדי איגור ביטרמן
  • 11:43
  • 23.12.11

היסטוריוני התקשורת העברית במפנה האלף יכנו את יוסי "הפובליציסט התלת-ממדי" 3D לפי שכתיבתו מתאפיינת בדמוניזציה, דה לגיטימציה ודה-סטנדרטיזציה של הימין.

  •   רק שני מימדים איגור לכנופיית הסובייטים שהשתלטה על המדינה תחת שם הכיסוי "ימין" אין שום לגיטימציה. אויגן זיסרמן
    • 17:23
    • 23.12.11

    אין הבדל בין הצבע החום לצבע האדום למעט אולי הנטיה של הצבע האדום להיות רצחני כלפי פנים יותר.
    אבל בעצם, במחשבה שניה, של מי ואיזה אינטרסים מיצגים הליברמנים, הפאינות והאנסטסיות שגוררים איתם עילויים כמו אקוניס (מקארתי) ודנון?
    אלה לא געגועים למולדת הישנה (והאמיתית שלהם). זו פעולה בשרותה.

28 let us all pray for your YINUYIM from shamayim starting tonight  (לת) reb
  • 11:57
  • 23.12.11

29 הערה סגנונית: אמצעים אומנותיים הם כמו תבלין, משתמשים מעט. אי אפשר שכל שורההופכת לחידוד או משחק לשוני זה מייגע ומסיח את הדעת מהמסר. ממש כמו העיסוק בתהליך השלום שמסיח את הדעת מזה שאין עם מי לעשות שלום.  (לת) אקנה לי תוכי ושמו יהיה יוסי
  • 12:22
  • 23.12.11

  •   יוסי, קרא את ההודעה הזאת, הכותב צודק. נעמי
    • 17:14
    • 23.12.11

    עומס ההתחכמויות והאמצעים הספרותיים מחליש את המסר. זו בעיה סגנונית קבועה אצלך (וגם אצל מאיר שלו).

30 איפה יוסי שריד המחנך? נשר
  • 12:23
  • 23.12.11

יוסי תתאושש, חדל לקטר לקראת שישי בערב.
קוראי הארץ יודעים מה קורה ומה שמתבקש הוא רעיונות וקריאות למעשים.

31 לא התרגלנו אתה טועה. פשוט התיאשנו וזה מסוכן.  (לת) מגיב
  • 13:02
  • 23.12.11

32 אך השלום, השלום הנכסף, כל פה ממלמל אותו בתפילה, מה לא ניתן בעבורו אך האם זה יספיק למחזיק המושכות
  • 13:20
  • 23.12.11

גם לי יש סיפור על השכן שלי שמשכימות קום בבוקר לכן הוא זקוק לשקט מוחלט בשעות הערב המוקדמות.
מה לעשות שהקירות דקים ואפילו דיבור רגיל ושקט מפריע את השינה, נוקטים בצעדים, בתחילה הוא רק איים שאם לא יהיה שקט מוחלט בהחלט, נראה כבר מה יקרה לנו, מכיוון שלא נענינו הוא התחיל לדפוק בקיר בעוצמה כדי שניבהל, לאחר מכן, הוא צילצל בדלת באופן ממושך, ולאחר מכן הוא עבר לאיומים בכל פגישה ברחוב, ולאחר מכן ....וכו,
תעשו איתו שלום אמרו לנו כל חברינו הדאוגים לגורלינו, ניסינו הסברנו להם, אמרנו לו שעד השעה 11 בלילה מותר לעשות רעש, אבל אנחנו בכלל שכנים שקטים מאוד, רק מדברים בקול רגיל וזהו.
אז אולי תפסיקו לדבר החל מהשעה 8 שבה הוא הולך לישון וזהו, זה לא כל כך נורא, אמרו לנו, או קיי הסברנו, הפסקנו לדבר בכלל, אבל זה הטלפונים שלכם עד אמצע הלילה שמפריעים את מנוחתו, והסברנו לכם שיש לנו בעייה איתו.
מה כבר אסור לצלצל אליכם? זה מה שאתם אומרים לנו אחרי ידידות ארוכה בשנים? בחיים לא שמענו על כזה דבר, אל תשכחו שבשמונה בערב אנחנו רק מגיעים הבייתה אז איך נדבר איתכם בכלל?
אכן עסק ביש
 

33 יוסי תחזור דוני
  • 13:35
  • 23.12.11

יוסי תחזור צרכים אותך,או לפחות כמה יוסים אחרים שיודעים כך לבטא את מצוקותינו

34 חזק. התרגלנו, מתרגלים... אכלנו אותה. נקודה סוף. נדב
  • 14:09
  • 23.12.11

מי שמעונין, ישנה קבוצה של ישראלים שמתארגנת להקמת מושבה של יורדים, על רצועת חוף בברזיל. תסתכלו ימינה ושמאלה רבותי. אין סיכוי לשינוי. הארסים מתרבים כמו עכברים והמתנחלים גם. מי שרוצה מדינה נורמלית צריך לחפש מעבר לים.

אז משאירים את ישראל לדוסים ולארסים למיניהם ועוברים לגור במקום אחר. לישראל באים לחופשות, לאכול חומוס, לבקר חברים- ולברוח חזרה לחורים רחוקים. זה לא אידיאלי, אבל לפחות יש שקט ואין גזענות ולכלוך דתי. סתם אנשים שרוצים לחיות בשקט בלי שיפריעו להם.

למי שמעונין לעבור לברזיל, אפשר להתקשר אל יריב במייל הבא:

brazilrael@gmail.com

אפשר גם לרכוש בית על אדמה פרטית במחיר מצחיק של 100 אלף שקלים. אבל לא חובה, כמובן (זה לא פרוייקט למטרת רווח או משהו כזה).

35 בארצו,מנודה,במדיה של החלוציות שנגמרה אט אט,משנותר לווית החמור! היהודי הניצחי!
  • 14:24
  • 23.12.11

תגובתי הראשונה,ציינה כמה פרקי דרך מאז הקמת המדינה,אך הצנזור,גנז!
איני מסוגל להילחם,נגד לשון האטומי,של לשונאי השמאל שבדורינו הפכו,
לעובדי לשון מפלגתי גוסס,גוסס,אנחנו כאן!
הדמוקראטיה-בנויה על העם-המדד-מס" המנדטים!תזכו?-תעלו-תשלטו!!

36 הכלומניקים הלאומנים לא יאהבו לקרוא את מה שאמרו ראשי עיריות מהליכוד על יוסי שריד. אלי הרחובותי
  • 14:24
  • 23.12.11

לאחר שיוסי שריד התפטר מתפקיד שר החינוך חלקו לו שבחים רבים ראשי הערים מהליכוד:
אלי מויאל משדרות, יאיר חזן מאופקים, גבי ללוש מדימונה, יואל לביא מרמלה ועוד.
בתאריך 29.11.01 בתוכנית "הכל דיבורים" עם ירון דקל ברשת ב' (10.45) רואיין ראש עיריית ק. מלאכי ליאור קצב מהליכוד. הוא אמר שעיריית ק. מלאכי החליטה לתת אזרחות כבוד ליוסי שריד בעקבות ההשקעה האדירה שלו בחינוך כאשר היה שר החינוך. כתוצאה מההשקעה עלה אחוז התלמידים הזכאים לתעודת בגרות מ 31% ל 62%. הוא הוסיף שעד ששריד נכנס לתפקיד שר החינוך לא היה אפילו מחשב אחד. היום יש מחשבים רבים בעיר כתוצאה מפעילות שריד. הוא העביר ביקורת על שרת החינוך הנוכחית, לימור לבנת, ואמר שהיא עוד לא התחילה לעשות מה ששריד עשה. כן ציין שרבים בליכוד הניעו אותו מלחלק שבחים ליוסי שריד.

37 פשוט גאוני מעריץ
  • 14:25
  • 23.12.11

זו כתיבה גאונית. נאומי דמוסתנס וקיקרו, ששרדו אלפי שנים, לא היו מחוכמים כל כך. לגזור ולשמור. כתיבתו האסוציאטיבית והשירתית ממש של שריד תהיה אחד השרידים הראויים להיזכר מן התרבות הישראלית.
וכבר אינני מדבר על ההבחנות הגאוניות. הבן אדם פשוט גאון. לא בענייני מעשה (הוא היה פוליטיקאי חלש), אבל בענייני רוח.

  •   איינשטין היה ילד מפגר לעומת רבי יוסי מאור השמאל... מהיום את סולם הגאונות יכילו על פי יוסי -וכך כל נבחון פסיכומטרי ימדד באחוזים מגאונתו של שריד...  (לת) ברור שגאון
    • 16:16
    • 23.12.11

38 לשמוע שהשמאל לא לומד כלום,גם כשראש רשות הטירור נפגש עם הרוצחת מונה גם אנו התרגלנו
  • 14:26
  • 23.12.11

התרגלנו לשמוע שהבעיה במזרח התיכון רק בנו
התרגלנו לשמוע שיש מה לדבר עם רוצחים ,המפארים רוצחי ילדים
התרגלנו לראות שמאל שחכם בעיני עצמו,ומכה בחזה האשם של האחר

39 יוסי,גם אליך התרגלנו.  (לת) שושנה
  • 14:31
  • 23.12.11

40 שפתיים ישקו, ברכה ראויה לשבת וסיבתה אינה מגיעה לנו.  (לת) דובי אביגור
  • 14:41
  • 23.12.11

41 יוסי מרגיש כי גנבו לו את המדינה אורי
  • 14:46
  • 23.12.11

אבל מה לעשות, המדינה אף פעם לא הייתה שלו. הוא הפסיד את המדינה בבחירות 1977 ולאחר מכן המשיך לשלוט בעזרת תשקורת מגויסת ומערכת משפט קלוקלת. עכשו הרוב מפסיק להיות הרוב הדומם אלא מתחיל להיות הרוב השולט. כמובן שמיעוט קטן אבל רעשני, מיטיב דיבור וכתיבה צועק חמס, אבל הכלבים נובחים והשיירה נוסעת.

42 תגובה ל-22 מיכאל
  • 15:04
  • 23.12.11

דבר בשם עצמך! לעומת ה-"אנחנו" שאתה משתמש בו בתגובתך, ישנם גם "אנחנו" אחרים, שמתרשמים ונהנים בכל יום שישי מחדש מהמאמרים החדים כתער, נכונים כנכון היום , שנונים ומעוררי קנאה בשימוש הנפלא של השפה העברית. לכן, שוב, דבר בשם עצמך ואל תייצג אעתנו!

43 עוד יהיה ראש-ממשלה אתיופי שיחור לגבולות 67ותהיה לי משרה מלאה במקום עבודתי ואשה יפה ונחמדה אקדמאי נאה
  • 16:34
  • 23.12.11

יוסי שריד ראיתי אותך ליד הסינימטק ודיברתי איתך בטלפון

44 אבל למה שנתיים לאסון - זה הרי היה לפני שנה לא ? או שהתבלבלתי לגמרי  (לת) רונן
  • 17:09
  • 23.12.11

45 הכל אמת, אבל דן כנר ראוי לשבח ולא ללעג, ברור שהוא נגעל עד למעמקיו מהנאום, נעמי
  • 17:12
  • 23.12.11

אבל לא היתה לו ברירה, הוא לא יכול היה להכריז שאינו מוכן להקריא את הטקסט, ולכן בחר להקריאו בצורה כה מלאת פאתוס שהדגישה עד לאבסורד את הגיחוך שבו.

מגיעים לדן כנר רגשי השתתפות וטפיחה על השכם, ולא כינוי בוז כמו "תוכי-דן".

  •   משהו רקוב בהארץ שלמה רחמן
    • 15:03
    • 24.12.11

    - העם היהודי בשל לשלום, אבל כאשר העם הערבי יהיה בשל, העם היהודי יהיה כבר רקוב.
    - הערבים, זו בעיה גדולה למדינה.
    אבל היהודים, זו בעיה יותר גדולה וצריך לפתור אותה קודם.
    - המדינה בשלב החמצה - שלב אחד לפני ריקבון.
    - התוצאה הסופית תהיה החמצה של הכבושים (לא, זה לא מלפפונים).
    - לא ברור מה יהיה התפריט על פיו תפריט הממשלה את החברות הציבוריות, מה שבטוח הוא שהציבור יאכל אותה.
    - הפרטה ? הפתרון המומלץ - כולם עצמאיים והקץ לשכירים ולמנוצלים.
    שלמה רחמן חיפה

46 יוסי מה זה? אלצהיימר? לוג
  • 17:25
  • 23.12.11

כן, זה נכון ביבי היה הראשון שהבין את גודל הבלגן על הכרמל. אבל אתה יותר טוב שתשתוק. מתי תתנצל על תמיכתך באוסלו. 1000 הרוגים ושלהבת פס אחת ז"ל. כן ויש קטיושות ליד הבית שלי באר שבע - ואתה לא בא להיות איתנו כמו בזמנו - קרית שמונה. מה קרה היום אתה תומך בעזתים? כולכם כל מובילי אוסלו צריכים להיתנצל ולשתוק לנצח.

  •   לוג שכחת רק יולי
    • 21:43
    • 23.12.11

    שאחד מאלה שאתה בטח אוהד אותם, שם 3 כדורים בתוך ראש ממשלה מכהן ב 1996... מי יודע מה היה קורה אם הוא לא היה נרצח. אז לפחות כשאתה מלין על הסכמי אוסלו תזכיר שהימין רצח את ראש הממשלה היחיד שהיה לנו מאז שהיה מסוגל להגיע להסכם במסגרת ההסכמים ההם. תודה

47 כקורא ותיק של כל מאמר שלך, אני מסכים גם הפעם בכוחו של הרגל. אלכס
  • 17:26
  • 23.12.11

קורא ותיק של כל מאמר שלך, אני מסכים גם הפעם בכוחו של הרגל. אבל לדאבוני זה כולל גם אותך, עיסוקך בביקורת נעשה אצלך כהרגל, עם הכשרון שלך אולי תחדש לנו משהו. נעים לקרוא את המאמרים שלך, ולכאורה זה נראה שזה נוגע לך בלב. אבל תצא מהרגלך ותן לנו גם משהו אחר. -- אולי פעם תגובה חיובית.

48 מילים כדרבנות נועם
  • 18:48
  • 23.12.11

יגידו את שיגידו, לפחות הבנאדם מדבר את שעל ליבו. מאז ומעולם. כנות ויושרה , תכונות נדירות אצל פוליטיקאים כיום ומה לעשות -הדבר היחידי שבעצם משנה. משרד החינוך הטוב ביותר היה תחת שרביטך, זאת יש לזכור .

49 לשריד מהפך 77
  • 19:24
  • 23.12.11

ששרד את כולם. תמשיך אחי. אתה מספר הגדול ביותר של מנדטים לנתניהו בבחירות הקרובות. תחסוך לי לכתוב גם ליואל מרכוס. גם תודה

50 "מאמר" בלע נוסף של "כהן" השמאל רוני פאר
  • 20:01
  • 23.12.11

שוב הגיגים שמאלניים של "המייבין":
וכל המקהלה של כופיית השמאל מחרה מחזירה אחריו...

51 yosi you are a good man ,but you got use to d
  • 20:48
  • 23.12.11

say the word peace ,, ,,peace ...peace .you are in the wrong neighborhood budy

52 לא מתרגלים לשירת תוכי-יוסי  (לת) 1700 נרצחי אוסלו
  • 20:59
  • 23.12.11

53 יש לי נדודי שינה קיומיים. מי זה האיש הזה שיושב ליד ההגה?  (לת) ירון
  • 21:01
  • 23.12.11

54 כל הכבוד! יוסי  (לת) ניצן
  • 22:13
  • 23.12.11

55 השמאל פשוט הלך לעולמו... נלחמים להוריד את מחיר הקוטג והמשכנתא דודו
  • 22:15
  • 23.12.11

אבל על השפלה ודיכוי של אזרחים אחרים כמונו עוברים לסדר היום.

56 אבדת אלוהים אוריאל בן-אריה
  • 06:26
  • 24.12.11

מהתנהגותם של כל המגזרים המאמינים עולה תחושה כי הם הבינו שאין אלוהים (אחד הרבנים החשובים במגזר האשכנזי סיפר לצאון מראיתו כי בדורות האחרונים לא התרחש כל קסם על טיבעי) שאחרת איך אפשר להסביר את המצאותיהם, השקם וערב לכל מיני החמרות בחיי היום יום .
משגילו כי אין אלוהים חיפסו דרך לרתק את קהלם בהמצאות יומיות והזויות ובעיקר מגרות את הדמיון .
הנקבות הם הפחות חזקות ולכן נראה להן, בדיוק כמו שרואים בערוצי הטבע .
בערוצי הטבע אנחנו למדים כי כל החיי, חיי סביב המין, גם מהתנהגותם של המאמינים עולה כי חוץ ממין אין בראשם כלום ולכן הם מתאמרים באשה כפי שאפילו בעלי החיי, החיים סביבנו לא יודעים לעשות (על זה נאמר "מותר האדם מהבהמה") וככל שהבנתם תתעצם כי אין אלוהים כך תגבר גם התנהגותם כלפי האשה כי חוץ מסיפוק מיני (אותנו הגברים) אין בה כל צורך .

57 לקבל את הדין ?? זה להתרגל!!! כמו כל תלוי!!! סופר סתם
  • 08:17
  • 24.12.11

האם נכון יותר תבוסתנות... בדוגמאת המוחים הצעירים שהתפצלו .. עם הבלוף של הסטודנטים.. וועדת מאכטנברג הצדיק שהביא את גלעיני הזיית ... כ..לום .. כנראה טוב לך היכן שאתה.. ואין בציון גואל ??? זהו התרגלנו...לנרקיסיזם.. הדוניזם... עם המגלומן שנפגש עם פוטין וקיבל אור ירוק להתקיף את אירופה ..
לשאת את כל הבינוניות המוצגת השקם וערב ..ולהגיד התרגלנו ... אתה על כדורים ?? ...לכתוב זה לא מעשי... תפסיק את הריקוויאם הזה

58 מדויק,מצמרר ומחזיר לאותה אמירה של הפרופסור המצרי לפני שנים רבות אלעד
  • 08:30
  • 24.12.11

"אתם היהודים, כמו זבל פָרות (שרק חקלאי אמיתי יודע להעריך את שוויו הרב): כשמפזרים קוב אחד של זבל אורגני בכל שטח הפרדס – הוא מזין את כל העצים, מפרה אותם, ועליהם גדלים תפוזים עסיסיים לתפארת. אבל, אם שופכים את כל הזבל סביב עץ אחד, הריכוז הגבוה של החנקן ושאר החומרים שבו שורף את העץ, והוא קמל. וכך היהודים: אתם עם חכם ונבון, ולכן, כשפיזרו אתכם בכל העולם, נתתם את המיטב שבכם בכל הארצות שבהם חייתם: בכלכלה, במדע, באמנות ובמה לא. אבל, כשאתם באים לארצכם, ארץ אחת קטנה, אז הריכוז הגבוה של יהודים חכמים במקום אחד גורם להם, בדיוק כמו קוב הזבל על העץ, להשחית את עצמכם לדעת, ואתם מאבדים את יכולת קיומכם".


הקמנו מדינה כי רעינו בשדות זרים, אך את האדמה שלנו אנחנו מחריבים. אולי צריך להביא חברת ניהול חיצונית, אולי המחיר יעלה אך יש גם סיכוי שרמת החיים שלנו תהיה שוות ערך למחיר שבכל מקרה אנחנו משלמים.

תודה יוסי על האיזכור שיש עוד אנשים ששואלים עד מתי האדמה שמתחתנו תעלה ריח של נבלה ?
חג אורים שמח

59 השיר דווקא מדבר על תוכי יוסי........  (לת) kushivenushi
  • 08:38
  • 24.12.11

60 מה אתה מציע? אני שואל ברצינות מדוייק
  • 10:28
  • 24.12.11

ימר שריד אני קורא אותך בעיון רב. אתה צודק בכל מילה! האם אתה רואה מוצא? מה אתה מציע? איך יוצאים מזה? אולי תייחד כמה טורים לפירוט המחשבות שלך בנושא?

  •   לשריד יש פתרון רדיקאלי, שהוא רומז לו, אך לעולם לא יפרסם אותו בגלוי: יש!
    • 08:20
    • 25.12.11

    "עולם ישן עדי יסוד נחריבה".
    והמבין - יבין.

61 דן כנר הוא לא קריין,הוא סמל . גם יוסי שריד.  (לת) שמשון
  • 10:34
  • 24.12.11

62 עצוב כמה שנכון. אבל.. כפיר
  • 12:52
  • 24.12.11

הכתיבה מעוררת ההשראה שלך, מר שריד היקר, מכניסה את קוראיך למחשבות עמוקות ותהיות מורכבות, אבל בואו נרד לרגע אל הקרקע ונבחן את המציאות כפי שהיא: הערבים והחרדים מתרבים ומקצינים עמדות בעוד הרוב הדומם, שהפך בינתיים למיעוט מושתק, חסר את יכולת התגובה מפאת ערכיו הלא-אלימים ומפאת עובדת היותו העובד העסוק והנסחט שעל גבו חיים הרוב הלא-יצרני והקיצוני.
בקיצור, המתנחלים, הדתיים והחרדים יקימו בקרוב, בשנאת החינם הכה אהובה עליהם, את מדינת יהודה (שכבר קיימת דה-פקטו), בנפרד ממדינת ישראל החילונית ולא ירחק היום עד שנבוכדנאצר, או אחמדינגאד- לא משנה, יפזר אותנו בחזרה לאחר חורבן הבית השלישי.
ההיסטוריה חוזרת בפעם השלישית ואנחנו לא לומדים ולא נלמד.
אסכם ואומר רק כי נבואת הזעם שלך, יוסי היקר, לוקה באופטימיות שכאילו עוד ניתן לתקן, למנוע, לשנות. אבל זהו, שלא.
בריחת החילונים מירושלים והפקרתה לחרדים היא מסלול חד-כיווני של כל אזרחי המדינה הנאורים, אלה שעוד מצויים בגבולות מדינת תל-אביב,ואלה שיש בכוחם למצוא עתידם בארצות בטוחות יותר, כלומר בסופו של דבר- רק בעלי אזרחות זרה כנראה ישרדו את המלחמה הבאה...

63 אפשר לוהגדיר את שרדי כקשקשן בלתי נלאה ה
  • 14:00
  • 24.12.11

אבל ההבדל בינו ובין קשקשנים אחרים מתבטא בכך שהוא חי מהקשקשנות. אצל אחרים הקשקשנות היא אולי אורח חיים, אבל הם לא חיים מזה. שריד דווקא כן.

64 כל הכבוד - כל מילה בסלע  (לת) בת יענה
  • 14:19
  • 24.12.11

65 זה נראה כנאום ההספד על קברה של מדינת ישראל...כבר לא נותר דבר אלא לקונן על מה שהיה וכבר איננו.  (לת) עמיאל
  • 17:44
  • 24.12.11

  •   אל תיפול רוחכם / עליזים מתרוננים/ בואו שכם אחד / לעזרת העם! חיים נחמן ב.
    • 19:56
    • 24.12.11

    תחזקנה ידי כל אחינו המכוננים/ עפרות ארצנו באשר הם שם.
    ולמשטינים כמוך וכמו יוסי - אל תהי תקווה.

66 אני מאד נהנה מחידודי ה"לשון נופל על לצון" של יוסי שריד, תוכי יוסי
  • 18:20
  • 24.12.11

אך ממש מתעב את תוכנם הארסי והאווילי של מאמריו.

67 הבעייה העיקרית של השמאל השפוי: יותר מדי נביאי זעם משכילים כשריד ומעט מדי אקטיביסטים שעולים על באריקדות...... איזי ריידר
  • 22:12
  • 24.12.11

בימין הלאומני תמונת מצב הפוכה. זו הסיבה שבימינו ידו של המין הקיקיוני על העליונה.

68 איפה טעינו, שריד? ברצינות עכשיו
  • 23:13
  • 24.12.11


הרי אתה היית בפוליטיקה אי-אילו שנים.
אפילו שר חינוך, אם איני טועה.
איפה טעינו?
זה היה בחינות המיצ"ב?
היינו צריכים להישאר בגולה אולי?
מה היושבים בציון עושים לא טוב?
זה כי הולכים לבחירות ובוחרים אותו דבר מדי 4 שנים?

  •   אולי מכיוון שלא הצלחנו לשכלל איזשהו אתוס ערכי דמגוגי ורלוונטי דיו אשר בכוחו לשתף/להכיל את "רוב" "המזרחיים והרוסיים" רציני למחצה
    • 06:36
    • 25.12.11


  •   חשוב ביותר להציג חזור ונשנה / בכל דרך אפשריתחשוב ביותר להציג חזור ונשנה / בכל דרך אפשרית מה היה קורה למדינה ולאזרחיה אלמלא ניצחה " רוח ערכי המערב " על פני העשורים הראשונים של המדינה רציני למחצה - המשך
    • 06:55
    • 25.12.11

    ועל על דרך ההשוואה להציג את "הישגי " הציבור
    שבחר בדרך ההפוכה.

69 מתי התחלנו להתרגל מרים
  • 07:37
  • 25.12.11

התרגלנו כבר מזמן גם להקרא "חילוניים". אולי אתה זוכר , מר שריד , שנקראנו פעם חופשיים. כך אני למדתי כשהייתי עולה חדשה: שיש דתיים ויש חופשיים.
קשה לי לזכור מתי הפכנו אנחנו לחילוניים , כנראה כשהתרגלנו לקבל את הטרמינולוגיה שיש של אלה שרואים עצמם קדושים ומולם אנחנו החילוניים.

פרוייקטים מיוחדים