מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

כן, לסגור

בשבועות האחרונים פנו אלי כמה עמיתים מאוניברסיטאות בישראל ובעולם וביקשו שאחתום על עצומה הקוראת למועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) לדחות את דו"ח ועדת ההערכה שבדקה את איכות הלימודים במחלקה לפוליטיקה וממשל באוניברסיטת בן גוריון. התבקשתי גם לגייס תמיכה בעצומה. בעצומה נטען, כי ההמלצה לסגור את המחלקה - אם זאת לא תכניס שינויים כדי ליצור "איזון" בתוכני הלימודים - היא בגדר פגיעה בחופש האקדמי. נטען גם, שההמלצה משקפת את המגמה של סתימת פיות השוררת בארץ בשנים האחרונות.

עקרונית, הייתי שמח לתמוך בעצומה מעין זאת ולגייס לה תמיכה בקרב עמיתי. חופש אקדמי הוא ערך עליון, החיוני לפיתוח ידע בכל התחומים. אבל לא אוכל להצטרף לפעילות למען המחלקה לפוליטיקה וממשל. לא כל מרכיבי הדו"ח של ועדת ההערכה מקובלים עלי, אבל השורה התחתונה שלו - הדרישה לשינויים מהותיים בתוכנית הלימודים ובהרכב הסגל האקדמי במחלקה זו, וההמלצה לסגור אותה אם שינויים אלו לא יתבצעו - סבירה בהחלט. היא גם התקבלה על בסיס אקדמי טהור.

אבל תחילה, גילוי נאות. ראשית, אני איש שמאל גאה. מאז שניתנה לי זכות בחירה תמכתי בפתרון של שתי מדינות לשני עמים ובמדיניות שלום נועזת. מאמרי האקדמיים והפובליציסטיים שיקפו מאז ומתמיד ביקורת נוקבת על מדיניות החוץ והביטחון של ישראל. כמו חותמי העצומה, אני מודאג וחרד מההקצנה המאפיינת את החקיקה בכנסת ומהמגמה של הכנסת לפיקוח פוליטי על התכנים האקדמיים באוניברסיטאות. חלק מחברי הסגל במחלקה לפוליטיקה וממשל באוניברסיטת בן גוריון אכן נרדפו בשל דעותיהם הפוליטיות.

שנית, לפני כתשע שנים, כשהייתי ראש בית הספר לממשל ולמדיניות באוניברסיטת תל אביב, התבקשתי על ידי המל"ג להעריך את תוכנית הלימודים לתואר ראשון של המחלקה לפוליטיקה וממשל באוניברסיטת בן גוריון. בדקתי את תוכן הלימודים ואת התאמת הסגל להוראת תוכנית לתואר ראשון במדע המדינה והמלצתי לסגור את המחלקה. הסיבות להמלצה היו אקדמיות גרידא.

הממצאים העולים מהדו"ח האחרון להערכת איכות המחלקה כמעט זהים לממצאים העיקריים שלי לפני תשע שנים: מבנה תוכנית הלימודים אינו עומד בקריטריונים הבסיסיים הנדרשים מתואר אקדמי במדע המדינה. הסגל האקדמי ברובו אינו בעל תארים במדע המדינה, ולמעט חברת סגל אחת איש אינו מתמחה בתחומי הליבה של המקצוע.

למרבה האירוניה, לא רק שהמלצותי אז לא התקבלו על ידי המל"ג, אלא שניתן למחלקה לפוליטיקה וממשל אישור לפתח תוכניות לימודים לתואר שני ושלישי. לעומת המתירנות שהפגינה ביחס למחלקה בבן גוריון, הערימה המל"ג קשיים רבים על מחלקות אחרות בארץ באותו תחום לפני שאישרה להן לקיים תוכנית לתואר שני.

מי שקרא את דו"ח הוועדה על האוניברסיטאות בארץ יתרשם שהממצאים בעיקרם סבירים. הוועדה העירה הערות ביקורתיות לכל החוגים למדע המדינה וליחסים בינלאומיים. הביקורת על אוניברסיטת בן גוריון היתה חריפה במיוחד, מפני שהמצב המקצועי שם חמור. עם זאת, יש להסכים עם רוב ההסתייגויות מהערות הוועדה בדבר הצורך באיזון בתכנים, ובעיקר מהספקולציה הבלתי מוכחת שלה על הקשר שבין "חוסר האיזון" לבין הבעיות המקצועיות במחלקה.

את המאבק למען המחלקה לפוליטיקה וממשל ב"בן גוריון" אין למקד בחופש האקדמי, אלא ברמה האקדמית. למחלקה זו ניתנו שנים רבות להתמודד עם הבעיות המקצועיות שלה, אבל חבריה בחרו שלא לעשות זאת. גם באווירה של רדיפה פוליטית באקדמיה, יש מקום להתייחס לסוגיות מקצועיות. צריך לשאול את חותמי העצומה אם היו מוכנים לקבל באוניברסיטאות שלהם חוג שאינו עומד בסטנדרטים מקצועיים בסיסיים ושחברי הסגל בו אינם בעלי תואר בתחומי הליבה שבהם עוסק החוג. מל"ג בהחלט צריכה לבדוק את עצמה, אבל לא בסוגיית סגירתה האפשרית של המחלקה לפוליטיקה וממשל, אם זאת לא תתעשת מבחינה מקצועית.

פרופ' מעוז מלמד מדע המדינה באוניברסיטת קליפורניה בדייוויס, והוא עמית בכיר במרכז הבינתחומי הרצליה

אוניברסיטת בן גוריון. המחלקה לפוליטיקה וממשל אינה עומדת בסטנדרטים מקצועיים

צילום: אלי הרשקוביץ



הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 סוף סוף ניתוח מקצועי של סוגיה אקדמאית, ע"י איש מדע המדינה, הבקיא בדיסציפלינה מקצועית זו. הכותב חרד לרמה האקדמאית של תלמידי החוג בבן גוריון. סביר להניח ש"מדענים מומחים" למדע המדינה במצב הנוכחי לא יצמחו מקרבם. מעניינת "שתיקת הכבשים" של ראשי החוג למדע המדינה באוניברסיטאות האחרות במדינה. אלה הקוראות לעצמן "מצויינות בתחומן".  (לת) משה
  • 14:00
  • 28.12.11

02 מה שבעצם מאשר מעוז, איש שמאל ידוע, כי המסיתים במחלקה המתחזה לאקדמית בבן גוריון, פשוט אינם ראויים להיות מרצים ואפילו תואר ראשון לא היה צריך לאשר שם, וזאת כבר לפני כתשע שנים, בדיוק מה שטוענים הימין/מרכז מזה שנים, רק שנא לחקור כיצד קעבלה מחלקה הזויה זו הכרה על אף אפסותה, על אף ההמלצות שלא לעשות כן, מי דחף, לחץ ושילם תמורת זאת, האם "במקרה" ארגוני אופוזיציה הממומנים ע"י מדינות זרות עויינות? אגב, למה מאמר זה מפורסם רק בצהריים ולא כבר בבוקר? איציק המרכז izikhe@gmail.com
  • 18:54
  • 28.12.11

/

  •   מי שמך. מה אתה מתערב. למה אתה דוחף את אף הלינוקיו שלך לעל נושא. כאשר ניכר שידע ממשי אין לך חוץ מהרצון לתקוף את השמאל. האם אתה ניזון מדם כערפד?  (לת) הבחנה ברורה ומיידית
    • 20:04
    • 28.12.11

  •   התכוונת ללינוקס או לפינוקיו?  (לת) בלינוקס זה לא היה קורה...
    • 19:10
    • 29.12.11

03 לסגור!!! יעקב
  • 22:36
  • 28.12.11

תודה על המאמר. נקווה שאוניברסיטת באר שבע אכן תסגור את המחלקה.

04 עני ואתה נשנה את העולם חבייר גונזלס
  • 02:32
  • 29.12.11

לסגור את המחלקה זה לסגור את הפתיחות החברתית בגלל קונפורמיות בורגנית. קונפורמיות שפוחדת מלימודי ביקורת פוסט-קולוניאלית ותיאוריות ניאו-מרקסיסטיות, פוליטיקה של הכיבוס הישראלי, הפופוליזם בישראל ובעמים, ארגונים לשינוי חברטי ועוד.

  •   כאשר אין תגובה עניינית ליאור
    • 18:35
    • 09.02.12

    עוברים לקשקשת. אני מקווה מאוד שזו בדיחה.
    ולמי שלא הבין את הבדיחה:
    מדובר בפרודיה על כל מני קומוניסטים דה לה שמעטה, או חלוי רוח (כי מי שמוכן לצדד במימוש תיאוריות שרצחו מעל ל100 מיליון איש, ובכך עברו את הדת ומלחמות הלאום יחד, הוא חולה רוח או בן אדם מרושע במיוחד). או בעצם: המחלקה עוסקת בתעמולה פוליטית, תחת איצטלה של מחקר אקדמי. אך, כמו בכל מצב שבו מדע מגוייס לצורך תעמולה, התוצאות הן עלובות ביותר. ואז, התויעמלן רמאי נפגע פעמיים! אחת, בשל כישלונו להשיג שינוי ושתיים בשל חשיפת כשליו.

05 האם למל"ג אין כלים אחרים להשפיע? שחם
  • 02:56
  • 29.12.11

דבר ראשון יש לנתק את הדיון על המחלקה הזאת מהפוליטיקה
התערבות פולטית בתוך האקדמיה רק תוביל לשיקולים גרועים בקבלת החלטות

אוניברסיטת בן גוריון היא בין האוניברסיטאות הגדולות בארץ והיא עדיין נמצאת במגמת צמיחה. לכן יהיה חבל מאוד אם תסגר שם מחלקה. וצריך למצוא פתרונות אחרים על מנת שהמחלקה תהיה ברמה אקדמית טובה.
אין ביכולת המל"ג להכריח את האוניברסיטה והמחלקה הזאת לקבל עוד פרופסורים למחלקה?
הרי ידוע שאנשי אקדמיה רבים מתקשים למצוא מקום עבודה קבוע באוניברסיטאות בישראל. אז נראה לי סביר להניח שלא חסרים פרופסורים מעולים שישמחו להיכנס לתפקיד.

06 עצוב אך נכון תמר, תלמידת המחלקה
  • 17:44
  • 29.12.11

מעולם לא הצלחתי לשים את אצבעי על הבעיה. אבל כנראה שהצלחת.

07 זו לא מחלקה ל"מדע" המדינה. זו מחלקה לפוליטיקה וממשל! סטודנטית
  • 19:24
  • 29.12.11

המחלקה לפוליטיקה וממשל באב"ג מעולם לא התיימרה לכנות עצמה מחלקה למדע המדינה. התואר הוא בפוליטיקה וממשל- הלימודים במחלקה משלבים מגוון רחב של דיסיפלינות דרכן לומדים על פוליטיקה ועל ממשל. הבסיס מלכתחילה לא רואה במדע המדינה מדע, ועל כן תוכנית הלימודים אינה מקבילה לתוכניות הלימוד במחלקות למדעי המדינה.
נכון שאפשר להרחיב את לימודי הליבה. אך הליבה של המחלקה הספציפית הזו לא ניתנת להשוואה אל מול מחלקות מדע המדינה. מקימיה לא התכוונו מלכתחילה להיות מחלקה למדע המדינה במובנה הקלאסי.
הגישה היא גישה חדשה, יש שיאמרו שאפתנית, המבקשת לבחון את התחום מזוויות שונות: היסטוריות, פילוסופיות, סוציולוגיות, פסיכולוגיות, גיאוגרפיות ,ספרותית. פוליטיקה היא לא רק מדע מדינה. היא חלק מחברה, חלק ממקום.
מתוך ההנחה כי פוליטיקה היא לא רק תחום דעת מסויים אלא חלק מהקשר כללי, הנוגע בתחומים רבים. הפוליטיקה היא לא סמכותם הבלעדית של אנשי מדע המדינה הקלאסיים! ואין סיבה לסגור מחלקה בגלל שהיא לא עומדת בסטנדרטים האקדמאים של חוגים מסויימים.

  •   מדע המדינה זה political science דוד
    • 06:57
    • 30.12.11

    אז מחלקה אקדמית ל-politics עוסקת בדיוק במה ש-political science אמור לעסוק, אותן מלים ואותה משמעות. כל היתר תירוצים.

08 תודה מס' 7 סטודנט מבאר שבע
  • 23:22
  • 29.12.11

תודה מס' 7 על ההסבר האקדמי לסוגייה, מאוד מסכים.

09 מצטרף לגיבוי תגובה מספר 7. סטודנט מהמחלקה  (לת) סחבק
  • 22:46
  • 09.01.12

10 תועלמן ליאור
  • 18:38
  • 09.02.12

היחיד שפוטר מתפקידו על דעותיו שם היה חוקר ימני (לבל).
כך שהכותב מספר חצי מהאמת. מדוע? שלום אפשר להגיד על השמאל שהוא עוסק ברדיפה פוליטית? הלא אנשים עלולים להגיע לא למסקנות הנכונות שהם צריכים להגיע אליהן.

פרוייקטים מיוחדים