ילדה קטנה, יחידה ותמה

"את הסיפור של בית שמש כולה אפשר להסביר ברגע אחד דרך ילדה אחת. קוראים לה נעמה, היא לומדת בכיתה ג'". המלים האלה, שפתחו את הכתבה ב"אולפן שישי", הפכו את נעמה מרגוליס מקורבן לגיבורה. גיבורת תקשורת. תהליך התחרדותה של בית שמש נמשך כבר שנים אבל למי, חוץ מלתושבי המקום, באמת אכפת מבית שמש, מטבריה, מאשדוד, מצפת או ממקומות אחרים הנתפשים כפריפריה? כמה מהאלפים שעלו לבית שמש כדי "להדליק נר בחנוכת השוויון" היו מניעים את עצמם סוף סוף למאבק שהיה צריך להתקיים כבר לפני שנים, לולא נעמה מרגוליס?

מאבקים צריכים גיבורים, סמלים חיים שיש להם פרצוף מוכר שבשמו (תרתי משמע) אפשר לצאת למלחמה, מישהו שדרך סיפורו אפשר להסביר ברגע אחד בטלוויזיה או בעיתונים את סיפורו של העניין כולו. ואין טוב יותר מפנים של ילדה. היו לנו ילדות אמיתיות, כמו זאת מקרית שמונה שהביאה למהפך הפוליטי, וילדות "ספרותיות" כזאת שיצאה ממקלט בגדות, וההיא שבדמיוננו הקולקטיבי תעמוד בשמלה אדומה ושתי צמות ותשאל "למה", ומשום שהיא "קטנה יחידה ותמה" תעצור בשאלתה זו את העולם כולו.

משום שבעינינו ילדות קטנות הן סמל התום והפגיעות, הן מי שאצל כל מבוגר בריא בנפשו מעוררות את הרצון להגן עליהן ולשמור עליהן מכל רע ובעיקר מפני אנשים רעים מאוד, סוטים, שבעיניהם ילדים הם אובייקטים מיניים וקלים במיוחד לניצול. אנשים שבעולם השפוי מכונים בשם פדופילים. אבל מה שהוא סמל למחלה, מהמתועבות שבנמצא, הופך לסממן לצדיקות אצל החרדים הקיצוניים, שבעיניהם ככל שאתה מסוגל בדמיונך להפוך גם ילדות קטנות לסמל פיתוי - כך אתה נחשב לירא שם יותר.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב מאמרי "הארץ" ישירות לפייסבוק שלכם

באותו זמן שבו מסמלת ילדה דתייה מבוהלת סמל לחשיכה המאיימת על כולנו, מייצגים 16 ילדים מחוננים על פני המסכים שלנו את כל תקוותינו לעתיד טוב יותר, דווקא משום שהם עדיין תמימים ו"בלתי מקולקלים", כפי שאומרים וכותבים כל מי שמתייחסים לתוכנית "בית ספר למוסיקה". הילדים האלה, שנבחרו כדי להפוך למפורסמים בזכות כישרונם, אינם סובלים כמו נעמה, להיפך, במשך שבועות הם עושים חיים משוגעים ונהנים מפופולריות עצומה. עם כל הרצון של מפיקי התוכנית להגן עליהם, סביר להניח שרובם יסבלו מדיכאון מסוים לאחר רדת התוכנית מלוח השידורים.

גם מבוגרים חשים כך לאחר חלוף תהילתם הזמנית, וגם נעמה מרגוליס, שנהפכה לכוכבת טלוויזיה שלא באשמתה, עלולה לסבול מכך אם לא נפסיק להשתמש בה כבסמל למאבק הגדול עליה בעשרות מספרים.

כי על הילדה הקטנה אפשר לומר שהיא מנוצלת לרעה על ידי שני הצדדים: הקיצוניים בבית שמש זקוקים לה ולשכמותה משום שהם חכמים על חלשים, אנחנו, שבימים כתיקונם כלל איננו מנסים למצוא גוונים בתוך השחור, זקוקים לה משום שילדה דתיה חיוורת, בוכייה ורהוטה כזאת עוד לא היתה לנו. באמצעותה אנחנו יכולים לשקר לעצמנו שלא כל החרדים מייצגים בעינינו צרות מוחין וראיית עולם חשוכה, אלא יש בעינינו גם "חרדים טובים", כאלה שלא יורקים על ילדות בבית שמש, ואלה רק "החרדים הקיצוניים" (כאילו חרדים סתם אינם די קיצוניים בעינינו) שמעוררים בנו שנאה וזעם קדוש המוכיחים לנו את עליונותנו המוסרית. אבל נעמה, זאת שבשבוע הבא תישכח מלב כולנו, לא זקוקה לנו. תנו לה לגדול בשקט.

Read this article in English: A naive and lone little girl



תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות