ההימור של בגין

בשנת 1867 קנתה ארצות הברית את אלסקה מידי רוסיה. יותר ממיליון וחצי קמ"ר, שטח בגודל של טקסס, תמורת 7.2 מיליון דולר. הצאר אלכסנדר השני מכר, ושר החוץ ויליאם סיוורד קנה. במשך שנים התייחסו לקנייה כאל "השיגעון של סיוורד". אלא שזה לא היה שיגעון. זו היתה עסקת הנדל"ן המשתלמת ביותר מאז ומעולם.

לפני כ-30 שנה בוצעה עסקת נדל"ן אחרת. ישראל הסכימה לוותר על חצי האי סיני, 60 אלף קמ"ר - שטח גדול פי שלושה משטח מדינת ישראל - לטובת מצרים, בתמורה להסכם שלום. זה היה ההימור של מנחם בגין. לאחר 12 ימים של משא ומתן חשאי עם נשיא מצרים אנואר סאדאת בקמפ דייוויד, ובנוכחות נשיא ארה"ב ג'ימי קרטר, חתם בגין על העסקה. זו היתה עסקת הנדל"ן הגדולה ביותר במאה ה-20. האם היתה זו עסקה טובה? כעת הזמן המתאים להביט לאחור כדי לענות בקור רוח על השאלה.

שתי שאלות בעניין הסכם השלום - שנחתם ב-1979 - הועלו אז, והן רלוונטיות גם היום. האם היה על בגין לפעול להשגת תנאים טובים יותר? והאם יהיה הסכם השלום, שמחירו כה יקר, לא יותר מהסדר זמני שעליו חתם רודן, שיוחלף מן הסתם? ואם כך, האם ראוי ההסדר הזמני למחיר ששולם?

המחיר ששילמה ישראל היה חסר תקדים בתולדות היחסים הבינלאומיים. מעולם לא פוצה תוקף שהובס, בגין הפסדיו. מצרים תקפה את ישראל ארבע פעמים ונחלה מפלה אחר מפלה. והנה כל השטח שאיבדה יוחזר לה. אין בהיסטוריה תקדים לגמול כזה על תוקפנות. איזה תקדים יהיה זה לתוקפנים בעתיד? ואיך ישפיע על שיחות עתידיות של ישראל עם שכנותיה האחרות?

ישראל ויתרה על עומק אסטרטגי חשוב, שכיום חסר לה מאוד, על בסיסים צבאיים, על נוכחות חיל הים בים האדום ועל שטחים שנהפכו לאתרי תיירות מבוקשים, כל זאת בנוסף לפינוי ההתנחלויות שהוקמו בסיני. האם היה בגין יכול להתעקש על עסקה טובה יותר, על פשרה טריטוריאלית בסיני, בלי לוותר על הכל? או שמא היתה פורצת אז מלחמה נוספת עם מצרים?

גם אם הדבר לא נראה סביר, לאחר תבוסת מצרים ב-1973, לעולם לא נדע את התשובה לשאלה.

בגין החליט לא להתעקש על תנאים טובים יותר, וסאדאת קיבל את כל מה שביקש. נורמליזציה ביחסים, כפי שקיווה לה בגין, לא התממשה, אך הושכן שלום.

יש הטוענים, כי בגין ניסה לכלול בעסקה גם את רצועת עזה, אך סאדאת סירב לקבלה. זו אינה האמת. בגין התגבר על הסתייגותו מוויתור על חצי האי סיני משום שלא ראה בסיני חלק מארץ ישראל. לעומת זאת, מבחינתו, רצועת עזה היתה חלק בלתי נפרד מארץ ישראל, ושם לא היה מוכן לוויתור המזערי ביותר.

אפשר להטיל ספק בטענת סאדאת, ולפיה כל חצי האי סיני שייך למצרים כחוק. רק ב-1906 אילצה בריטניה, ששלטה אז במצרים, את הטורקים לסגת מזרחה, לקו שהוא כיום תוואי הגבול בין ישראל למצרים.

האם היה ההסכם אמור להיות ארוך טווח? חלק מהתשובה כבר בידינו. הסכם השלום החזיק מעמד, בהפרעות מזעריות, 32 שנים. האם סבר בגין, שהיות שהוא חותם על הסכם עם רודן, קיום ההסכם לאורך זמן מוטל בספק? מי יודע. בגין החליט להמר.

ההסכם שרד לאחר רצח סאדאת ב-1981; האם ישרוד לאחר המהומה הנוכחית במצרים? מוקדם מדי לדעת.

Read this article in English: Begin's gamble

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 The writer should know better a
  • 03:54
  • 03.01.12

The writer, who spent quite some time in the US, should know that Alaska is almost 2.5 times as large as Texas (663,267 square miles for Alaska compared to 268,589 for Teas).

02 ההימור של ארנס הוא שכל מה שנעשה בארה"ב הוא בבחינת "כזה ראה וקדש". במקרה זה ההימור מוטעה.  (לת) מהמר כפייתי
  • 06:18
  • 03.01.12

03 Mr Arensyou finally begin to understand that Begin and his "peace"is a monument to stupidity of mann  (לת) Jebei Noyon
  • 06:21
  • 03.01.12

04 ההסכם כלל גם הגדה המערבית. הוא חייב את ישראל להשיג את צבאה לאזורי בטחון וכן להכיר ב"זכויות הלגיטימיות של העם הפלסטיני". התחייבויות אלו לא קויימו ובמקומם ישראל בנתה התנחלויות וערים שלמות (אריאל). זאת לדעתי הסיבה להמשך העוינות של העם המצרי ובמיוחד השכבות המשכילות. בגין עצמו מוסס את התחייבויותיו כאשר גרם לדיין, שרצה לכבד את המילה, ללכת ובמקומו הביא שועל כמו בורג שקיים שיחות אינקץ כמו "שיחות השלום" עם אבו מאזן. הגיע הזמן לכבד את ההבטחות ואת הערבים.  (לת) רמי יובל
  • 06:52
  • 03.01.12

05 בגין ויתר על סיני כי הוא היה יהודי. ליהודי אין מושג של מדינה טריוטריאלית. "העם" שווה לדת ואין הגדרה טריטוריאלית של "עם".  (לת) נאור
  • 07:02
  • 03.01.12

06 לא ויתרנו, מעולם לא סיפחנו את חצי האי ולא קיבלנו את תושביו כאזרחים.  (לת) יו
  • 07:37
  • 03.01.12

07 אלסקה גדולה פי 3 מטקסס  (לת) ירושלמי
  • 08:03
  • 03.01.12

08 מר ארנס . האם זו מכירת קרקע כבושה רק לצורך כתיבת מאמר...  (לת) נתן
  • 08:42
  • 03.01.12

09 ללא יעוץ מפסיכיאטר לא תצליח להבין את ההיגיון לכבוד משה ארנס
  • 08:43
  • 03.01.12

של נסיגה תמורת כלום, ונתינת חבצ ארץ לתוקפן סדרתי. אין היגיון, רק בריחה ממציאות ושקיעה באילוזיות שווא מכתיבה את הלך הרוח השמאלי.

10 עוד שלוש שאלות ליאון צוגלוש
  • 08:45
  • 03.01.12

סימני שאלה רבים מציב הכותב המכובד, אך אינו מציע אפילו תשובה או השערה אחת לרפואה. האם יהיה מוכן לתת תשובה מוסמכת לשלוש השאלות הבאות: 1) למה אמר בגין "איני יכול עוד" ב-28.8.83)? 2) מדוע נותר ספון בביתו עד למותו ב-9.3.92? 3) מה היתה סיבת המוות?

11 איך נעלמו בחישוב הירידה בהוצאות הבטחון והפריחה הכלכלית חשבון ?
  • 08:53
  • 03.01.12

מדהים כמה קל לעוות את המציאות
לא הרווחנו כלום מההסכם ?
לא ירדו הוצאות הבטחון של ישראל ? (אלו הוצאות היו לנו אם היינו צרכים להחזיק צבא על קו התעלה)
התרפשרה פריחה כלכלית בישראל, שלא בטוח אם היתה מתרחשת אם הינו ממשכים לשקוע בבוץ או בחול
ארנס שוב חושב לפלוש ללבנון מצרים ואולי לגדה המזרחית כדי שנוכל להנות מהחיים.

ובקצור פרשנות מעליבה שמתאימה דווקא לאנשים ההזויים שרוחשים בליכוד היום
מעט הערכה שהיתה לי אל ארנס מתפוגגת בקלות מול תרגילי החשבון שלו

12 כישלון שהשלכותיו מי יידע יודע משהו
  • 08:55
  • 03.01.12

בגין היה משפטן צר-אופק. הוא ראה ברצועת עזה את א"י במובן של היותה חלק מפלשתינה-א"י המנדטורית. לכן, נמנע מלכתחילה לוותר על חלק זה, שמא יתפרש הדבר כתקדים, ובעתיד הוא או יורשיו ייתבעו לוותר, עפ"י תקדים זה, גם על יו"ש.
כאן נפגשו האינטרסים שלו עם אלה של סאדאת, שאכן לא ראה בעזה חלק ממצרים ההסטורית, וכבן-גריון בשעתו, לא רצה בשליטה על הרצועה. דווקא האמריקנים ניסו, במסעותיהם של מזכיר המדינה ואנס, והנשיא קרטר, לאלץ את הצדדים להעביר את הרצועה לידי מצרים, אך כאמור, סאדאת בתבונתו, ובגין בסכלותו, היו "מתואמים" בהתנגדותם לכך.

13 תיקון טעות - לגבי "עיסקת הנדל"ן הגדולה במאה ה20" גל
  • 09:03
  • 03.01.12

קודם כל, הסכם השלום עם מצרים לא היה "עסקת נדל"ן". אבל גם אם לשיטתו של ארנס ניתן לראות זאת כך - לא היתה זו עיסקת הנדל"ן הגדולה במאה ה20. ב1954 העבירה בריה"מ את חצי האי קרים מהרפובליקה הרוסית לרפובליקה האוקראינית כמחווה של רצון טוב לרגל ציון 300 שנה לאיחוד אוקראינה ורוסיה, ועם נפילת בריה"מ הפך חצי האי לחלק מאוקראינה, וןבסופו של דבר, לרפובליקה אוטונומית.

14 ארנס, הליכוד שאתה היית חבר בו כבר לא קיים. עכשיו שולט כח ההרס מטעם העליה הרוסית  (לת) אבחנה ברורה ומיידית
  • 09:16
  • 03.01.12

15 ארנס משכתב את ההיסטוריה. מצרים לא תקפה את ישראל 4 פעמים אלא רק פעמיים. ישראל פתחה במלחמת ששת הימים וסירבה לתת לארה"ב עוד מספר ימים כדי לפתור את בעיית סגירת המיצרים.  (לת) איציק המרכז izikhi@gmail.com
  • 09:28
  • 03.01.12

16 שמתם לב לסתירה הפנימית? מקס
  • 10:46
  • 03.01.12

הדיון עצמו מתחיל ב: כעת הזמן המתאים להביט לאחור כדי לענות בקור רוח על השאלה.
הדיון נגמר ב: האם ישרוד לאחר המהומה הנוכחית במצרים? מוקדם מדי לדעת.

ארנס, מה אתה אומר בעצם?

17 ההימור של בגין: ביטול מכסת ה"תורתו אומנותו" של בן גוריון. אבי
  • 11:29
  • 03.01.12

מאז טיטוס לא היה אדם אחד שהמית אסון כה רב על הממלכה היהודית בירושלים.
לא רק שכמות המשתמטים עלתה דרמטית, גם נוצרו כיסי אוכלוסיה שתלויים בישיבות לפרנסה. ראשי הישיבות קיבלו כח עצום והקצינו את שליטתם על צאן מרעיתם. בכל מקום אחר בעולם. החרדים חיים בדו קיום עם סביבתם ומכלכלים את עצמם ואת ישיבות העילית (שבהם לומדים התלמידים המעולים בלבד). גם האוכלוסיה החרדית בירושלים היתה יציבה. הפתרון הריאלי היחיד (מבחינה פוליטית): שחרור גורף משירות חובה לכל מי שהוא הורה לילד (כי אי אפשר לחוקק חוק מיוחד לחרדים, ואי אפשר לגייסם בכח במצב הנוכחי לצערי). אין לי ספק שרוב החרדים יעזבו את לימודם כדי לעבוד למחייתם במקרה כזה.

  •   והלוואי וזה היה האסון היחיד שהותיר אחריו בגין יוסי
    • 14:01
    • 03.01.12

    על זה אפשר להוסיף את החורבן הכלכלי שהשאיר, את ההסתה החברתית בה השתמש על מנת להיבחר, ואת מלחמת לבנון.

    ואגב, נסו לנחש מה מנחם בגין היה עושה אם השמאל (התבוסתן, העוכר ישראל, הלא לאומי) היה מנהל משא ומתן ומביא הסכם שבו הוא נכנע לדרישות מצרים, מפנה יישובים, ומקבע תקדים של חזרה לגבולות 67? רמז: זה לא היה עובר בשקט.

18 טעות מרה של בגין ולא היחידה.בכיה לדורות. רחובות
  • 11:54
  • 03.01.12

אנו נזכור לטובה את התנגדות של מישה ארנס ותנועת התחיה נגד ההסכמים.

19 חצי האי סיני נכבש במלחמה והעסקה שארנס כותב עליה לא דומה בשום דבר לעסקת הנדל"ן האמריקאית, שמלכתחילה נעשתה בתנאי שלום. למה ארנס מטעה? האם הוא עצמו לא רואה את ההבדל? מה המטרה במאמר כזה?  (לת) לא מבין
  • 11:55
  • 03.01.12

20 מנחם בגין אומנם הסכים למתן אוטונומיה אבל ltif
  • 12:28
  • 03.01.12

הכריז כי אם זו תכריז על עצמה כמדינה, טנקים של צ.ה.ל. יכנסו לתוך עריה.

21 מוסר הוטנטוטי במיטבו: הכובש אוחז בשטח כבוש, דורש עליו מחיר, מפר את תנאי העיסקה ועכשיו מיילל ומאיים
  • 13:04
  • 03.01.12

מר ארנס במלחמת ששת הימים ישראל פתחה ולא מצרים; כיבוש סיני - כמו כל הכיבושים של המלחמה ההיא - הוא מהלך פוליטי בלתי חוקי; ישראל חתמה על הסכם שלום עם מצרים שבמהלכו הסכימה להעניק אוטונומיה לפלסטינים ובוודאי שלא קיבלה אישור לקיים את משטר האפרטהייד האכזרי והתוקפני, או לנשל את תושבי הארץ המקוריים מאדמתם. כמה אנשים עוד מאמינים בשקרים שלימדו אותנו בבית הספר? כמה חוקים עוד תחוקקו כדי לנסות להנציח את השקרים הציוניים שאף אחד כבר לא רוצה לשמוע?

22 ואם סוריה היתה מצטרפת להסכם השלום, והיינו נסוגים גם מהגולן? האם מצבנו הנוכחי היה טוב או גרוע יותר? ובמילים פשוטות: התמוטטות הלאומיות הערבית ועליית הברבריות האיסלמיסטית מציגה את קונספציית שטחים תמורת שלום ככלי ריק. אין ולא יכול להיות שלום עם תנועת שנאה טוטליטרית. זהו לקח המאה העשרים. לכל היותר הרתעה הדדית. שלום? אולי. פעם. אחרי הרנסנס המוסלמי שיבוא אינשאללה ויגרום להם להפסיק לסקול נשים בהנאה פרווורטית שכזו, בעודם מטיפים לרצח עם והקמת "חליפות" במזרח התיכון כולו. עצוב? בטח עצוב. אני בעצמי עמדתי שנים והפגנתי. מה יצא? יצא שאלה שנתלו על האנדרטה בימית היו כנראה יותר חכמים מאיתנו. לא מאמינים? תשאלו את גוגן או איך שלא קוראים לה, הכתבת ההיא שהתעללו בה בכיכר אל תחריר, תוך צעקות "יהודיה, יהודיה". הסכמים עם הערבים? תקשיבו לאחים המוסלמים. מה שווה חתימתו של מי שאין לו כבוד? מודרניסט .
  • 13:30
  • 03.01.12

ואם סוריה היתה מצטרפת להסכם השלום, והיינו נסוגים גם מהגולן? האם מצבנו הנוכחי היה טוב או גרוע יותר? ובמילים פשוטות: התמוטטות הלאומיות הערבית ועליית הברבריות האיסלמיסטית מציגה את קונספציית שטחים תמורת שלום ככלי ריק. אין ולא יכול להיות שלום עם תנועת שנאה טוטליטרית. זהו לקח המאה העשרים. לכל היותר הרתעה הדדית. שלום? אולי. פעם. אחרי הרנסנס המוסלמי שיבוא אינשאללה ויגרום להם להפסיק לסקול נשים בהנאה פרווורטית שכזו, בעודם מטיפים לרצח עם והקמת "חליפות" במזרח התיכון כולו. עצוב? בטח עצוב. אני בעצמי עמדתי שנים והפגנתי. מה יצא? יצא שאלה שנתלו על האנדרטה בימית היו כנראה יותר חכמים מאיתנו. לא מאמינים? תשאלו את גוגן או איך שלא קוראים לה, הכתבת ההיא שהתעללו בה בכיכר אל תחריר, תוך צעקות "יהודיה, יהודיה". הסכמים עם הערבים? תקשיבו לאחים המוסלמים. מה שווה חתימתו של מי שאין לו כבוד?

23 הטענה השרלטנית של ארנס: ישראל "הסכימה לוותר" על סיני. חצי האי סיני היה טריטוריה מצרית תחת כיבוש ישראלי. ישראל לא עשתה טובה למצרים בכך שניאותה לסגת מחצי האי הכבוש - היא עשתה טובה לעצמה. סירובה לסגת בין השנים 1967 ו-1973 עלה לישראל ב-2569 חללים ואלפים רבים נוספים של פצועים. האנלוגיה עם אלסקה אינה רק מגוחכת; היא ניסיון פאתטי לאחיזת עיניית.  (לת) פרופ' אלון לקח
  • 13:37
  • 03.01.12

24 ארנס "שוכח" להזכיר שישראל קיבלה תמורת נסיגתה מסיני הכרה בה, כינון יחסים דיפלומטיים ושלום יציב שהחזיק מעמד למרות שתי פלישות ישראליות ללבנון ופעולות ברוטאליות בשטחים הפלסטיניים הכבושים. נכון, מצרים נשלטה בידי רודן, ורודן עשוי להיות מודח. אך העובדה היא שמובארכ נשאר בשלטון 30 שנה, בזמן שממשלות ישראל ושריה התחלפו כמו גרביים.  (לת) אהוד גרשוני
  • 13:42
  • 03.01.12

25 מר ארנס צודק: אפשר להטיל ספק בטענת סאדאת ולפיה כל חצי האי סיני שייך למצרים. אבל אי אפשר להטיל ספק שחצי האי סיני מעולם לא היה שייך לישראל ומעולם לא היה חלק מארץ-ישראל.  (לת) שירה רובין
  • 13:45
  • 03.01.12

26 העולם סביבך בוער, מפלגתך מנסה בכל כוחה לסחל הדמוקטיה - ואתה עוסק בסיני??!!  (לת) מארק
  • 14:50
  • 03.01.12

27 Misha, you're either out of your mind or the greatest liar around Kirtchuk
  • 15:51
  • 03.01.12

Sinai has never been Israel's property, so what the hell is that comparison ?Neither was Alaska the property of the USA, of course, since they robbed it from the Indians, as they did their whole country, but then the comparison is even worse, isn't it.
By the way, there was a better real estate transaction, the one by which the USA purchased Louisiana (much larger than the State that bears that name at present) from Napoleon.
.

28 האמריקנים פינו את כל יפן לאחר מלחה"ע ה-2, ובששת הימים ישראל תקפה.  (לת) יובל
  • 16:49
  • 03.01.12

29 מר ארנס צודק: אפשר להטיל ספק בטענת סאדאת ולפיה כל חצי האי סיני שייך למצרים. אבל אי אפשר להטיל ספק שחצי האי סיני מעולם לא היה שייך לישראל ומעולם לא היה חלק מארץ-ישראל. שירה רובין
  • 18:06
  • 03.01.12

מר ארנס צודק: אפשר להטיל ספק בטענת סאדאת ולפיה כל חצי האי סיני שייך למצרים. אבל אי אפשר להטיל ספק שחצי האי סיני מעולם לא היה שייך לישראל ומעולם לא היה חלק מארץ-ישראל.

30 מצרים תקפה את ישראל ארבע פעמים? ב-1967? ב-1956?! א
  • 18:55
  • 03.01.12

ישראל הנחיתה מכה מקדימה ב-1967, והתחילה את המלחמה (אם כי, בהחלט גם מצרים ביצעה צעדים תוקפניים שהיו עלולים להוביל למלחמה). ב-1956 המקרה מובהק אף יותר: ישראל תקפה את מצרים יחד עם בריטניה וצרפת. ב-1948 אכן מצרים, יחד עם מדינות ערב האחרות, תקפה את ישראל כדי למנוע את הקמתה, ולראייתה, להגן על תושבי הארץ הערבים; ב-1973 מצרים תקפה את ישראל כדי להחזיר את סיני.

סיני הוא שטח מצרי לכל הדעות. ישראל לא ניסתה לספח אותו. ואין ספק ששלום בלי שארם א-שייח, עדיף בהרבה על שארם א-שייח בלי שלום. אכן אי אפשר לדעת האם הסכם השלום יכובד, אך הדעה נותנת שהוא יכובד לפחות חלקית, ושמצבנו טוב לאין ערוך כאשר יש לנו שלום (ולו קר, שיתקרר עוד יותר כל עוד המצב הנוכחי בשטחים נמשך) עם שתי מדינות מרכזיות הגובלות בנו.

31 גם אי מלחמה של למעלה מ-30 שנה שווה מליון דונם!! ארנס יא אימפריאליסט זה לא נדל"ן זה חיי אדם!!  (לת) שרון
  • 19:07
  • 03.01.12

32 לפי ארנס אי חתימת הסכם שלום עם מצרים היא לא הימור דניני
  • 19:20
  • 03.01.12

בגין הוא מהמר ואילו ארנס הולך על בטוח.

33 מצרים לא תקפה את ישראל 4 פעמים אלא פעמיים בלבד וגם ישראל תקפה אותה פעמיים אורני
  • 19:44
  • 03.01.12

ישראל, בריטניה וצרפת תקפו את מצרים ב-1956, ישראל פתחה את מלחמת ששת הימים ב-1967 בהפצצה על שדות-התעופה הצבאיים במצרים. מצרים תקפה את ישראל ב-1948 וב-1973.

34 לא ידעתי שאתה בור מוחלט ישראלי לשעבר
  • 20:40
  • 03.01.12

מילא הדעות הימניות שלך אבל לטעון שמצרים תקפה את ישראל 4 (!) פעמים זה או הולכת שולל של קוראים או בורות של בעל באסטה. קודם כל ב 1956 ו 1967 אין אפילו היסטוריון אחד שטוען שמצרים תקפה. להיפך. ב 1973 הפעם היחידה שמצרים תקפה היתה מוצדקת מבחינת החוק הבינלאומי כיוון שישראל ישבה על שטח מצרי, מה שהופך את זה לפעולה בשטח מצרים - לא פלישה לשטח ישראל (אותו מצב קיים כיום עם סוריה שיש לה זכות להשיב את הגולן בכח שהוא שטח שמוכר כשלה על ידי כל העולם). המיתוס האחרון - מלחמת 1948 - אתה רק צריך לקרוא ספרים כדי להבין שמצריים ומדינות ערב שלחו כוחות לעזרת הפלשטינאים שהיו תחת התקפה וטיהור אתני מתמשך כבר חצי שנה (כהוכחה דיר יאסין היה באפריל 1948).

זוהי התמונה האובייקטיוית. אפשר לשלוח לך על דעות ימניות ניציות שדוגלות במלחמות עד, אבל סילוף בזדון של ההיסטוריה או בורות מוחלטת זה לא מה שציפיתי ממך. אפשר לשלוח לך על דעות ימניות ניציות שדוגלות במלחמות עד, אבל סילוף בזדון של ההיסטוריה או בורות מוחלטת זה לא מה שציפיתי ממך.

35 Egypt attacked 4 times? Ami: New York
  • 21:02
  • 03.01.12

Egypt did not attack 4 times. They attacked in 48 and 73. In 56, 67 and 69 we attacked. I was there in 69 and can attest that on March 8th we launched a massive attack which was the start of the war of attrition.

36 ארנס, חדל קשקשת!  (לת) בן אדם
  • 22:09
  • 03.01.12

37 בגין, ארנס, שמיר, שרון, ארידור, ביבי- חבורה מטומטמת ועיוורת שדפקה את ישראל עד לעצמותיה ואולי מביאה אותה אל סופה.  (לת) זקן
  • 22:20
  • 03.01.12

38 ויתור על חצי האי סיני בכיה לדורות סט
  • 23:05
  • 03.01.12

לא הימור אלא כניעה לתכתיב אמריקאי אולטימטום אמריקאי עוד לפני המלחמה שלא להכות מכת מקדימה
וזאת עקב הבטחתו של סאדאת לקיסינגר לנטוש את הסובייטים ולעבור למערב וזאת להבדיל מהסורים
לאחר מכן סאדאת בא לגבות את הפרס חצי האי סיני
בגין שהחליף את גולדה לא היה יבול להתנגד עקב הסיסמא המטופשת של המערך שטחים תמורת שלום

39 גרמניה נכבשה לגמרי ומעצמות המערב החזירו לה הכל. אין תקדים? ארנס כניראה בור המסביר לצרחן
  • 00:00
  • 04.01.12

מה השטות הזו שהחזרת סיני היא תקדים שלא קרה מעולם. אני מניח שהוא לא בור כמו שהוא מעמיד פנים. פשוט האידיאולוגיה שלו מונעת ממנו לדעת דברים שמנוגדים להשקפותיו. עוד דוגמאות: גם יפן נכבשה והוחזרה. גם איטליה. לאחרונה גם עירק. יש עוד דוגמאות. מספיק עם השטויות הדמגוגיות מישה. הרי אתה כבר לא צריך להבחר בליכוד. או שאולי נעשית סנילי?

אגב, גם את סיני כבר החזרנו פעם לפני זה, כך שדווקא ההחזרה השניה של סיני היא לא בדיוק תקדים.

40 העומק האיסטרטגי מזה חשוב
  • 01:43
  • 04.01.12

האמפרור בגין ויתר על העומק האיסטרטגי של האמפריה. אימפריה או נמר של נייר שהובס ע"י תנועת גרילה כבר מספר פעמים בעבר. למעשה גם ארה"ב הובסה בוויטנאם ובעיראק, וברה"מ באפגניסטן.

41 או, שלום לך משל'ה. מומחה להסביר פשלות של אחרים. ומה לגבי הביבי שהבאת לנו? מהלך נפלא שלך נכון?  (לת) תכתוב על זה
  • 07:11
  • 04.01.12

42 אלסקה=עסקה. סיני=תבוסה אחד שיודע
  • 08:43
  • 04.01.12

גנדי צדק. בחיים לא יהיה שלום איתם.

43 מר ארנס והאנלוגיות השיקריות נטולות ההקשר הגאוגרפי ולוח זמנים מעוות. ההסכם לגבי סיני נערך עם רודן מיצרי ולא עם העם המיצרי והוא מנוגד לאינטרסים לאומיים של העם המיצרי. כיבוש חצי האי סיני היה אקט מילחמתי נטול חוקיות כמו גם שהקמת המדינה הציונית על אדמות פלסטין השדודות היתה אקט פלילי לכל דבר. הנסיון של ארנס לתת לגיטימיות בין לאומית לפשעי הציונות הוא ניסיון מגוחך שאינו עומד במבחן העובדות והראיות ולא יעמוד במבחן הזמן.  (לת) מוני יקים אנטיציוני
  • 10:38
  • 04.01.12

פעילות
המלצות
הפופולריות בדעות
פרסומת