המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

הפתרון: ארבע מדינות

פתרון שתי המדינות הוא היסטוריה, כפי שא.ב. יהושע הבין. אין ברירה אלא לחלק לארבע: מובלעת חילונית, דתית-ממלכתית, פלסטינית וחרדית

כפי שכבר כתבתי כאן, פתרון שתי המדינות לשני עמים הוא היסטוריה. הייתי שמח ובה בעת עצוב לקרוא שא.ב. יהושע הגיע לאותה מסקנה. כעת עלינו לחשוב קדימה: כיצד חלקת האדמה, הנמצאת מערבית לירדן, יכולה להפוך למקום שיאפשר לתושביה לחיות חיים סבירים?

איך לעזאזל מדינת ישראל הגדולה תוכל לתפקד? כבר עתה חייה אנומלייים: יש לה ארבע מערכות חינוך: דתית-ממלכתית, חרדית, ערבית וחילונית - שכבר אינה מערכת החינוך של הרוב. מ-2010 פחות מחצי מילדי ישראל לומדים במערכת החינוך החילונית. לנוכח ההתפתחויות הדמוגרפיות, מערכת זאת תהיה בקרוב מערכת החינוך של המיעוט. כשחשבתי על כך, הבנתי שהתשובה ברורה: יש לחתור לפתרון של ארבע מדינות במבנה פדרלי: מדינה חרדית, מלכות יהודה, מדינה פלסטינית ומדינה חילונית ליברלית.

חלומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו היה להציע לפלסטינים ארבע מובלעות מבודדות בריכוזי האוכלוסייה שלהם. לא תהיה להם זכות הצבעה בישראל, אבל יהיו להם זכויות אזרח. צריך להפוך את המודל הזה לכללי: ממשל עצמי למיעוטים בשטחה של ישראל הגדולה. אולי לפלסטינים יהיה טוב יותר מלנו. ברגע שיהיו חופשיים ללכת לכל מקום, לא יהיה להם שום עניין עם הממשלה המרכזית: הם לא ישרתו בצבא, הם ייהנו ממערכת חינוך משלהם ויחיו את חייהם בחופשיות.

החרדים כבר נהנים מעסקה כזו. יש להם מובלעת דה פקטו שבה הם חיים ביקום נפרד מזה של שאר המדינה. יש להם מערכת חינוך משלהם, עיתונות משלהם ומערכת פוליטית עצמאית המבוססת על הנהגת רבניהם. כמו הפלסטינים, הם לא משרתים בצבא וכמוהם, הם לא משלמים מסים לישראל. די מדהים להבין שכמו למתנחלים, יש להם אפילו מערכת כבישים נפרדת. הרי אי אפשר לנהוג בעריהם ובשכונותיהם בשבת ואשה לא יכולה ללכת על מדרכותיהם בג'ינס וטי-שירט. למה, אם כן, לא להפוך לרשמי את הסטטוס קוו דה פקטו של ההפרדה?

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות והעדכונים ישירות אליכם

חילונים ליברלים צריכים לתבוע את השלטון העצמי שניתן כיום לחרדים, שנתניהו רוצה להעניק לפלסטינים. כמו בשווייץ רוב המסים ילכו למדינות המחוז ולא לממשלה הפדרלית. כל מדינה תיהנה ממערכת חינוך משלה, שתאפשר אוטונומיה תרבותית לכל קבוצה. הבה ניתן לחרדים לדון בינם לבין עצמם אם הם רוצים אוטובוסים נפרדים לנשים ולגברים. תנו להם להחזיק בטלפונים ניידים כשרים כדי שיוכלו ללמד את ילדיהם נושאים יהודיים בלבד. תנו להם גם לפתור את השאלה איך לממן את כל זה.

תנו לציונים ימניים כמו חברי הכנסת זאב אלקין (ליכוד), ואריה אלדד ויעקב כץ (האיחוד הלאומי), להתווכח ביניהם אם יותר לנשים לשיר באירועים ציבוריים, אם ללמד ילדים שבר כוכבא היה גיבור ודוד המלך הוא המודל שעליו יש לחנך את מנהיגי העתיד. אם הם רוצים, הם יכולים להפוך את מדינתם לממלכה (דבר שמספר הולך וגדל של רבנים מעוניינים בו בכל מקרה).

אנו, החילונים הליברלים (ואתם ערבים ויהודים דתיים המאמינים בערכים ליברליים), נחיה במובלעת קטנה משלנו. נסתדר בה מצוין. סוף סוף המסים שלנו יממנו מוסדות שאנו מכבדים ומזדהים עמם - בדיוק כמו במקרה של קבוצות אחרות.

כשאנו חיים במובלעת, אולי כבר נדרוש את העסקה הכוללת שיקבלו הפלסטינים: לא נצביע לפרלמנט המרכזי משום שכמעט בוודאות הוא לא ייצג דמוקרטיה ליברלית. וגם, כמו החרדים, לא ניאלץ לשרת בצבא ששולח אותנו למלחמות מיותרות. נרגיש הרבה יותר טוב כשלא נצטרך להסביר למוחות רודניים מדוע חירות היא דבר חשוב. איזו הקלה.

Read this article English: Give secular liberals their own state too

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 הארץ נותן במה לשיח פוסט ציוני תבוסתני. לא פלא שהמתנחלים והחרדים והערבים מובילים את המציאות בשטח.  (לת) הפחדה לא תביא לתמיכה. חזון ונועזות כן.
  • 05:36
  • 09.01.12

  •   שמענו על גיבורים כמוך..אם אתה כזה חכם תציע מודל שכולנו במדינה נוכל לחיות ביחד בלי קיפוח ושאיש באמונתו יחיה ויתפרנס!! יש לך רעיון? בטוחה שלא!  (לת) יעל
    • 11:36
    • 09.01.12

02 word.  (לת) מח שברח
  • 06:04
  • 09.01.12

03 הצעה הגיונית בהחלט- אני בעד.  (לת) רעמסס
  • 06:04
  • 09.01.12

04 Deuse points  (לת) Dodo
  • 06:11
  • 09.01.12

05 מאמר סטירי מעולה- הכי טוב החילונים ליברלים יעזבו אורון
  • 06:13
  • 09.01.12

ויחזרו בדורות הבאים להפריח את השממה.

06 דברי טעם גיל
  • 06:27
  • 09.01.12

למען האמת, אין זו מדינה נורמלית בשום מובן. היא ערב רב של שבטים ועדות, ומתקיימים בה סקטורים תרבותיים וחברתיים אוטונומיים לחלוטין. מימוש הצעתו של שטנגר עשוי להכשיר מציאות שממילא היא מציאות חיינו.

07 נדמה לי קרלו שאתה עצמך חי חיים של מובלעות בתוך עצמך אין לך יכולת הכלה
  • 07:07
  • 09.01.12

מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה לחיות כמו השוייצרים, אנחנו מוקפים אוייבים הרוצים לכלותינו, והגיע הזמן שתמצא בתוכך את היכולת להפנים עובדה זו.
אני מבינה שהרצון בשלום בא להחליף את אי יכולת ההכלה של עובדת קיומינו כאן התלויה על בלימה, אולם אם תצליח למצוא דרך להחליט שזהו, מספיק לשקר לעצמך, שאפשר כך או אחרת, חוץ מיכולת להסתכל לאמת בפרצוף, לא תגיע לעולם למחוץ חפצך, לפחות לא בישראל.
והאמת שאין לך אפשרות אחרת, כי לחיות מחוץ לישראל, היא לחיות ללא בית, כמו היהודי הנודד של פעם כשלא הייתה לנו מדינה, וזה אומר, לחיות תמיד בדרך שאחרים מחליטים עליה, ואתה תמיד חייב לקבל אותה, כי החשש התמידי הוא שיגרשו אותך, ואין לך בעצם לאן ללכת.
יש לנו מדינה טובה ונהדרת, והגיע הזמן שהאשמה מבחינתך למה שקורה לנו, תיפול על האשמים האמיתיים, והם כמובן העולם הערבי שלא רק שאינו רוצה שלום איתנו, אלא רוצה באמת למחוק אותנו מהמזרח התיכון.
אני יודעת שאני נשמעת כמו ימנית פרימיטיבית מבחינתך, כאילו אני לא מבינה שרק שלום הוא הפתרון.
הבעייה היא שלמרות שהשמאל צודק ורק שלום הוא הפתרון, אינכם חותרים להשיג זאת, כי אילו השמאל היה אומר ששטחי יהודה ושומרון הם שטחים שלנו, ובלי שלום לא נוותר עליהם, הערבים היו נאלצים לעשות איתנו שלום תמורתם.
אבל אתה אומר להם, שאנחנו חייבים לצאת מהם, להתנער מהם, אז למה כדאי להם לצאת תמורת שלום, כשאתם קיבעתם במוחם שהם יכולים לקבל אותם בחינם?

  •   חברה תקינה יכולה לחיות ללא "שלום" עם הפסקת אש בלבד שלום עכשיו לשעבר
    • 08:16
    • 09.01.12

    באנו לישראל על מנת לחיות ביחד, להפריח את השממה את היהדות ודרך זה את עצמנו. העולם המוסלמי לעולם לא יקבל זאת, גם לא העולם הנוצרי. מי שקשה לו להיות יהודי- שינטוש את הסירה. ומי שאוהב להיות יהודי יישאר וירוויח כי זו מדינה נהדרת והעם הוא עם נהדר.

  •   ובארץ את מחליטה על משהו? את שותפה בבחירות הכלליות, כמו בכל מקום, ואפילו פחות - דווקא בשווייץ שהזכרת, יש משאלי עם תכופים שבאמצעותם כולם יכולים להשפיע. אבל למה שהשמאל - והערבים - יקבלו כעובדה את שליטתנו בעם אחר?  (לת) אסף
    • 09:58
    • 09.01.12

  •   העם האחר מעדיף להשלט על ידינו כי האלטרנטיבה גרועה יותר צריך סבלנות לציונות
    • 10:34
    • 09.01.12

    הבעיה היא שהצינות הפכה לנחלתם הבלעדית של הימין והדתיים.. השמאל מתנער מכל ערך ציוני- מתנער מקיום אורח חיים יהודי מינימאלי בבית ומתמכר לפורנוגרפיה של "האח הגדול" - ראה קידום המכירות לתכנית הנבזית הזו באתר זה. השמאל התנער מערך ההתיישבות היהודית בכל מקום לא רק ביו"ש. השמאל מתנער מערך אחדות ישראל וחיפוש מכנה משותף בין הכל היהודים. השמאל מתנער מערך העלייה- כמה יהודים שמאלנים עולים היום לארץ? כל אלו היו ערכים של השמאל- תנועות העבודה של חזן ובן גוריון - איפה הם היום? לכן אכן שטרנגר נמצא במובלעת וכל השאר יוכלו למרות המחלוקות לחיות ביחד כי לשם כך באנו לכאן. וכן- בסופו של דבר הערבים יחיו בשלום עם יהודים גאים ביהדותם ונאמנים להלכה ולא עם יהודים שהתנכרו לעמם ולעברם.

  •   אבל בשוויץ קשה להיות אזרח, וועדות הקבלה עובדות במרץ היית מסכים לכך בישראל?
    • 13:59
    • 09.01.12

    כי בשוויץ אתה חייב לקבל את וועדות הקבלה, ולא תתלונן על חוסר הדמוקרטיה שבו, כשישראלי רוצה וועדות קבלה כדי שיהיו לידו רק כאלה שהוא יכול לחיות איתם, השמאל בישראל צורח עד כמה אנחנו לא דמוקרטים.
    כדאי להחליט מה טוב לנו ואיך

08 הפתרון הנכון היחיד ישי
  • 07:12
  • 09.01.12

הבעיה היא שהחברה הליבראלית תעורר קנאת הקנאים שיבקשו לרומסה

09 אמן  (לת) הלוחש לסוסים
  • 07:30
  • 09.01.12

10 מדהים - גם אני חשבתי על זה sbh
  • 07:31
  • 09.01.12

אני לא רואה פתרון שיש לו מתווה כללי אחר. זה מה שהולך להתרחש חברים. בשינויים קטנים לכאן או לשם. השאלה היחידה הרלוונטית היא כיצד הפדרציה הזו של ארבע המדינות תתגונן בפני מתקיפים מן החוץ. אבל מכיוון שהצבא העתידי ממילא בנוי על רובוטים - אולי הפתרון יהיה אפשרי.

11 Soumds surreal but its brilliant. Problem is that Ronit
  • 07:32
  • 09.01.12

Only secular liberals may have the ability to grasp such an idea.

12 פרט שלוי שחר
  • 07:36
  • 09.01.12

הרעיון הכללי מצויין, אבל אתה שוכח שישראל עצמה היא מובלעת שכזו.
כיצד תחלק את המדינה? מי יגור היכן? "מדינת ת"א" של החילונים ושכל השאר יסתדרו? מה עם ערים כמו טבריה המתחרדת והישובים החילוניים לחלוטין מסביבה?
אנחנו לא מדינה עם שטחים אינסופיים כמו רפובליקות אחרות הפועלות כמו שציינת.
בגדול הרעיון נכון אבל קשה מאוד עד בלתי אפשרי ליישום בחוד הסיכה המכונה ישראל.

13 פיתרון ענק לבעיית הבדלנים הטפיליים אבל לא ברור איך ניתן ליישום (ומי יפרנס את החרדים ?)  (לת) אורי
  • 07:37
  • 09.01.12

14 התחלה טובה, אבל..... גולם
  • 07:46
  • 09.01.12

התחלה טובה, אבל רעיון הפדרציה לא יכול לעבוד. אלא אם כן תומצא שיטת מיסוי יצירתית שלא תגרום לציבור החילוני להרגיש מנוצל פיננסית. אולי אפשר לספח את המובלעת החרדית לארצות הברית, כסניף של קראון הייטס וקריית יואל?

15 ומה תעשה עם ערים מעורבות? באיזה מובלעת תחיה? ניר
  • 07:47
  • 09.01.12

גם בתל אביב יש ערבים, חילונים וחרדים, גם בחיפה, ירושלים ועוד הרבה מקומות. תיכף תציע גם לבנות חומת הפרדה בכל הארץ ונחיה בתוך גטאות שוב..יופי, ממש התקדמנו.

16 אם כל מדינה תממן את עצמה, איך יתקיימו מדינת יהודה ומדינת החרדים?  (לת) ערן ברין
  • 07:55
  • 09.01.12

17 יש עוד פתרון - מדינה אחרת  (לת) אני כבר בניו זילנד
  • 07:55
  • 09.01.12

  •   גם בניו זילנד יש אסונות: רעידות אדמה, מיכליות נפט מתבקעות, בעיות אתניות . בקרוב -גם אנטישמיות- בגלל טיפוסים כמוך.  (לת) איחולים לבביים
    • 12:28
    • 09.01.12

18 לא, לא, לא ועוד פעם לא ינקו שידורי
  • 08:02
  • 09.01.12

(אחד לכל מדינה מוצעת)

הפתרון הרבה יותר פשוט: הפנטזיה האלוהית צריכה ללכת. זה כבר מחסל שתי מערכות חינוך.

19 Make it so Isaac
  • 08:03
  • 09.01.12

This is really smart. The only way this will work is if the secular section supports the other sections. Didn't you see that?

20 כמו שאמרתי מזמן, 17 מדינות ל 13 וחצי עמים  (לת) הכלבה מימי
  • 08:11
  • 09.01.12

21 יש לי הפתעה: כל הציבור הלאומי- ציוני- חרדי, דתי וחילוני= עם אחד חילונים שמאלנים יפרשו מהעם
  • 08:12
  • 09.01.12

ברלין מחכה לכם...

22 ומה עם מדינה לעשירים ומדינה לעניים?  (לת) לאה
  • 08:14
  • 09.01.12

  •   מדינה ל40 אנשים? ועשירים צריכים עניים..אחרת על מי הם ירוויחו? ומה יקרה לעני שניהיה עשיר? מגורש?  (לת) עני
    • 21:53
    • 09.01.12

23 הצעה כזאת היא הזויה - מדינה אחת לא תחזיק מעמד-החילונית מיכל מירושלים
  • 08:17
  • 09.01.12

לפיכך - מי שתגבר בסופו של דבר תחת קיומה של מדינה אחת היא המדינה היהודית-ציונית בה יש מקום רק לשפויים. הן חרדים והן ערבים שדורשים את טובת המדינה היהודית-ציונית - אחרת אחת דתם.
ואם המדינה היהודית-ציונית תנהג כפי שנהוג היום במדינת ישראל - שהשחיתות חוגגת בה ופשתה כמעט בכל רבדי החברה - אז גם לה אין סיכוי לשרוד לאורך ימים.

24 הפסיקו להשתמש בתמונת הילד! כרמית
  • 08:21
  • 09.01.12

כמה אתם יכולים להציג את הנוראות והנבזות שבביום התמונה מצד אחד וכמה אתם יכולים לטחון אותה ולהשתמש לצורכיכם? מספיק!

25 18 ו- 15 - שניכם ממחישים כמה הפיתרון של קנטונים הוא היחידי שיכול להצליח  (לת) איתי
  • 08:26
  • 09.01.12

26 באותה נימה... מה היה
  • 08:36
  • 09.01.12

אולי תהיה מובלעת אשכנזית ואחת ספרדית ומובלעת של ילידי הארץ לעומת אחרים ומובלעת של רזים ושמנים וקרחים ושעירים ממש כמו במעלה קרחות סלח לי אבל זה פתרון הזוי שאויבינו מאד ישמחו לאמצו

27 באותה נימה... מה היה
  • 08:39
  • 09.01.12

אולי תהיה מובלעת אשכנזית ואחת ספרדית ומובלעת של ילידי הארץ לעומת אחרים ומובלעת של רזים ושמנים וקרחים ושעירים ממש כמו במעלה קרחות סלח לי אבל זה פתרון הזוי שאויבינו מאד ישמחו לאמצו

28 תוכנית מצויינת, אבל לא צריך להכניס בשלב ראשון את הפלסטינאים לסיפור איתי
  • 08:44
  • 09.01.12

לא בטוח שהדתיים יסכימו, ולא צריך לקשור את הבעיה עם הפלסטינים למתח בין דת למדינה אצלינו.
היהודים צריכים להתחלק ל- 3 קנטונים (חילוני, מסורתי וחרדי), כדי שכל אחד יוכל לחיות איך שהוא רוצה. אח"כ נדבר על הפלסטינים.

29 הבעייה ש40% מהחילונים אחראים ל90% מהמיסים. האדמו"ר מרור
  • 08:50
  • 09.01.12

בעייה נוספת היא מי יגן על המדינה מפני אויביה (כן, גם בעידן הזה יהיו לישראל אויבים) וגם מי יממן את המגינים?

פתרון אפשרי הוא לשלול אזרחות מאנטי ציונים. לגרש כל אדם שלא מכיר בלגיטימיות של מדינת ישראל.

פתרון נוסף הוא לעשות טרנספר לכל החרדים ליו"ש (בתמורה לכסף) להתנתק מיו"ש ולתת להם לשבור את הראש עם הפלשתינים.

30 85% מהשטח מדינה חילונית.  (לת) הבחנה ברורה
  • 09:13
  • 09.01.12

31 רק בעיה אחת.. לוי
  • 09:16
  • 09.01.12

אין פה מקום לארבע מדינות... בקושי מדינה אחת פצפונת ואתה עוד רוצה לחלק לארבע?

32 יש להבהיר לחסרי חוש ההומור שמדובר בסאטירה הרנוג השיטים
  • 09:19
  • 09.01.12

למי שלא הבין, הרי מדובר בסאטירה. הכותב מגלה לנו מה שרבים טרם הפנימו, שהציבור החרדי חי על פלנטה אחרת, מסתגר בגטאות מרצון, גטו פיזי וגטו וירטואלי וחי לו בעולם של שלשום. הקשר שלו למדינה הוא כקשר בין הרנוג השיטים לאשל, ומי שלא למד בוטניקה שיחפש הסבר באינטרנט. כדי להמחיש את האבסורד שבקיום החרדי הוא מציע להרחיב את התופעה, לאפשר לפלשתינים משני צידי הקו הירוק אותה אוטונומיה שממנה נהנים החרדים, אך למימון שיתדאג כל קבוצת אזרחים בעצמה. כמובן שמדובר בבדיחה, אך מכיוון שהבדיחה על חשבוני, הציבור שמממן את אורח קיומם הבטלני של החרדים ואת גחמות המתנחלים, איני צוחקת.

  •   תיקון קטן -- הכתבה נכתבה כסאטירה אורן
    • 11:14
    • 09.01.12

    זו הייתה כוונת הכותב. אבל ההחלטה אם לקרוא אותה כסאטירה או כהצעה רצינית נשארת בידי הקוראים.

  •   שיטה סלילנית לא אשל, מר הרנוג השיטים בועז
    • 15:40
    • 09.01.12

    והשימוש במטפורות מסוג זה מסוכנת, ניתן להשתמש בה כמעט נגד כל אחד.

  •   הרנוג השיטים לא בררן גדול, הוא מתעלק על כל עץ שנמצא לו ימלוח פגום
    • 17:24
    • 09.01.12

    הרנוג השיטים הוא טפיל ירוק או במילים אחרות טפיל למחצה, היינו צמח המטמיע ומקיים בעצמו את הפונקציה של ייצור חומרים אורגניים, אך את המים והמינרלים הוא מוצץ מהפונדקאי שלו. זה צמח רב-שנתי, מעוצה. הוא גדל ומשתרש על ענפי עצי שיטה ושיזף במדבר, נטפל גם למיני אשל, זקום, אוג קוצני, אלה אטלנטית, רכפתן מדברי, מלוח קיפח וימלוח פגום.

33 הבעיה שלך היא ההתבוננות רק במערב לירדן, כאשר הפיתרון טמון בהתארגנות סטטוטורית החלה על שני צדדיו. אזרחים ירדנים, היושבים ביו"ש ומתפקדים כתושבי ישראל זה יופי של פיתרון מאוזן ללא שפיכות דמים.  (לת) אינפיניטי
  • 09:31
  • 09.01.12

34 בא לבכות אחדות
  • 10:00
  • 09.01.12

מפחיד , חוסר הידע , השטחיות, זריקת סיסמאות - לשים חרדים אחרי פלסיטנאים-
אתה יודע? גם החרדים הם יהודים לא פחות מהחילוניים "ליברלייים" ( ליברליים ?? רק כלפי הערבים). אתה יודע? בשואה כל היהודים היו ביחד גם אלו שרצו להידמות לנוצרים ולהיות כאילו מודרניים. מפחיד כמה יהודים יכולים לשנוא יהודים ולהשמיץ בצורה בוטה את החרדים לתת להם תכונות כלליות כאילו הם גוש אחד לא אנושי ...., ואולי יש ביניהם ששירתו בצבא, שהם באמת אנשים טובים שיעזרו לך בעת צרה ?!!! מספיק עם הדמוניזציה הזאת שמגדלת דור שטחי , אלים , בור שלא יודע כלום על עצמו על יהדות , לא מחובר לכלום !! והכל בשם הקידמה והליברליות!!! צריך אחדות להתעורר ללמוד לבקר לחשוב לשאול , מספיק עם המחשבה הרדודה הזאת נגד חרדים--- זה כבר פסה ומראה כמה אדם שטחי ורדוד!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  •   שכחת כמה סימני קריאה דואגת
    • 10:52
    • 09.01.12

    הנה הם: !!!!!!!!!!

    השתמש בהם בחוכמה.

  •   לא מצאתי את שום מילה של השמצה או שנאה נגד חרדים בכתבה אורן
    • 11:11
    • 09.01.12

    אז עברתי על הכתבה וקראתי אותה שוב. ולא מצאתי את שום מילה של השמצה או שנאה נגד חרדים בכתבה.
    אז עברתי על הכתבה וקראתי אותה שוב. ולא מצאתי את שום מילה של השמצה או שנאה נגד חרדים בכתבה.
    הכתבה לא אומרת שום דבר רע על החרדים. היא לא קוראת לעשות משהו רע לחרדים. היא מציעה להם לחיות באופן אוטונומי בשטח שלהם על-פי החוקים שלהם, כפי שהם מעדיפים, ובלי שיצטרכו לסבול מהטרדות של חילונים. זה נגד חרדים?! אם כך, הכתבה הזו היא גם נגד חילוניים באותו מידה, כי היא מציעה להפריד את החילוניים מהחרדים לא פחות משהיא מציעה להפריד את החרדים מהחילוניים.

  •   60000 חרדים קיבלו פטור מחובות אזרחיות והציבור הזה מתרבה במהירות, בממוצע 7 צאצאים לאשה חרדית, מה הפלא שהחרדים מעוררים חשש שיום אחד לא נוכל עוד לכלכל אותם ונקרוס תחת הנטל. לאחדות
    • 11:17
    • 09.01.12

    אל תזכיר לנו שגם החרדים הם יהודים. הם אלו שטוענים שמי שאינו חרדי שכח מה זה להיות יהודי.

  •   בא לצחוק נמאס
    • 12:00
    • 09.01.12

    בדיוק מנגד ל"דור החדש השטחי והבור" שגדל על ערכים ליברליים, גדל לו עוד דור שלומד לירוק על נשים, לבוז לכל אחד שלא חובש מגבעת לראשו, או מתפלל בכל בוקר. כולנו אותו עם יהודי, שהיה אחד בשואה. השינאה היא דו צדדית, אם לא הבחנת. זה רק שה"חילונים ליברליים" לא מוכנים לכפייה שמצד החרדים, לא לכפיה דתית, לא לכפיה כלכלית, ולא לתחושת הבוז מצידם.
    אם כולנו יהודים אז בואו נהיה כולנו יהודים. זה שיש להם מגבעת על הראש לא הופכת אותם לקדושים, או טובים יותר.

  •   השמאלנים הפרעונים מדברים בדיוק כמו פרעה ויועציו וסופם כסופו "כימי צאתך מארץ מצריםם אראנו נפלאות,אמר הקב"ה לחרדים ולעובדי השם!!!  (לת) פרת שמוות:אין חדש תחת השמש!
    • 23:17
    • 09.01.12

35 מאמר אירוני שבא להגיד דבר אחד : רק פתרון שתי מדינות בקווי 67. כל שאר הפתרונות - מגדלים פורחים באוויר.  (לת) קורא טקסטים
  • 10:17
  • 09.01.12

36 ואחת לנהגי המוניות....  (לת) דודלי
  • 10:56
  • 09.01.12

37 חיפה דורשת מדינה נפרדת מכל אלו - מדינה שפויה חיפה אוטונומיה
  • 11:06
  • 09.01.12

בחיפה יש יהודים, ערבים, חרדים, וכולם חיים בשלום.

38 בעד מדינה אחת, חילונית ודמוקרטית, של כל אזרחיה! לא לחלוקה!
  • 11:14
  • 09.01.12

מדינה אחת, חילונית ודמוקרטית, מהנהר לים על בסיס "אדם אחד = קול אחד" ועם חוקה חזקה שתגן על המיעוט בפני הרוב - ועל הרוב בפני המיעוט. זה הפיתרון ההוגן היחיד לסכסוך העדתי בכל שטחי פלשתינה-א"י ההיסטורית.

39 אם לא הייתה דת בעולם היו לנו אנטיביוטיקה ומחשבים כבר לפני 1000 שנים.  (לת) דתל"ש
  • 11:20
  • 09.01.12

40 חייבים להקים כאן 288 קנטונים: ליהודים - 112, למוסלמים - 87, לנוצרים - 16, לאתאיסטים - 54 , לעובדים זרים - 13 , לפליטים אפריקאים -6  (לת) יש!!!
  • 12:37
  • 09.01.12

41 האמת? חשבתי על הרעיון הזה כבר לפני שנים. אבל הבעיה היא חיים
  • 13:12
  • 09.01.12

שכדי שהוא יהיה ישים יש למצוא קוי גבול גיאוגרפיים המבדילים בין ארבעת ה״קנטונים״ המוצעים, דבר שהוא בלתי אפשרי נוכח הפיזור הרב גוני של האוכלוסיה בישראל.

42 כלומר, מדינה אחת גדולה עם אוטונומיה מורחבת לקבוצות אוכלוסיה א
  • 13:40
  • 09.01.12

כמובן, בתנאי שניתן לכולם (כולל הפלסטינים) להצביע גם למדינה הגדולה - אחרת זה אפרטהייד. אבל גם כך, לא קוראים לזה חלוקה, כי אין חלוקה של השטח. אי אפשר לחלק את הארץ לארבע מדינות, בקושי אפשר לחלק לשתיים. נגזר גורלנו לחיות ביחד במדינת ישראל, אם זה מוצא חן בעיניך או לא. אין לי ספק שזה אפשרי.

43 ויש שיגידו לחלק ל 5.כי מי לא אוהב להשמיץ את מדינת ת"א.  (לת) תל אביב
  • 14:02
  • 09.01.12

44 מדינת החילונים-ההיית או חלמתי חלום  (לת) י"ע
  • 14:12
  • 09.01.12

45 יפה מאוד: אבל האם יש כאן חילונים שרוצים מדינה חילונית דמוקרטית בכל הארץ? על זה אסור לרוץ לכנסת
  • 15:19
  • 09.01.12

קרלו שטנגר מתחיל להתקרב לעמדות אלה מאיתנו ששוללים בדיעבד את תכנית החלוקה - וטוב שכך. אבל כל זמן שהמנטרה ה"יהודית דמוקרטית" מבטיחה זכויות יתר נדל"ניות לא תמצא שותפים רבים לסצנריו הנחמד הזה.

46 החרדים והמתנחלים צריכים להבין שנמאס לנו - אין כאן שום תבוסתנות פוסט ציונית אלא מיאוס מ"שותפינו לדרך"  (לת) צחי
  • 17:58
  • 09.01.12

47 המאמר אולי סאטירי אך הבעיי מאוד ממשית - מרבית ילדי ישראל לא לומדים במערכת הממלכתית - איום קיומי בעתיד הקרוב מפוכח
  • 18:57
  • 09.01.12

הפתרון היחדי - הפסקה מוחלטת של מימון לשאר מערכות החינוך, השקעת כל התקציב במערכת החינוך הממלכתית ובה בלבד, תוך השקעת חלק גדול מהכספים שיתווספו לתוכניות מיוחדות שיסגרו הפערים של החרדים והבדואים עם שאר האוכלוסייה.

בדרך זו יווצר מחדש רוב גדול ומוחץ ישראלי בתרבותו שמקבל הבסיס לקיום המדינה כמדינת לאום דמוקרטית וליברלית.

אם לא נעשה זאת בדור הבא חילונים לא יוכלו לחיות פה כלל והערבים הישראלים שיכפה עליהם משטר אפרטהייד יפתחו באינטפאדה שתגרום לדה-לגיטמציה מוחלטת של ישראל בעולם.

48 בדרך זו המשיח לא יבוא. חיים
  • 21:00
  • 09.01.12

כנראה ההיסטוריה חוזרת, במקום לבנות את החברה בישראל ובכך להגשים את חלומם של המייסדים. עבודה, רווחה, ועליה מארבעת כנפות הארץ. נתפצל לארבע מגזרים ובכך נרחיק את הגאולה אח"כ נגגיע לגולה, או, ואז נשב בבבל נזכר בציון בכדי לבכות.

49 החילוניים הליברלים לא ישרדו דור אחד רובם יתבוללו ב  (לת) הסטוריון
  • 22:04
  • 09.01.12

50 יש! רעיון גאוני!! אני קונה! יוסי
  • 01:27
  • 10.01.12

איפה נרשמים?

51 לא יעבוד מסיבה פשוטה איש
  • 01:53
  • 10.01.12

הניסוי כבר נוסה בעבר וכשל. קראו לזה "שכונות בירושלים". יגור כל איש במקום שמתאים לו - הבוכרים - בשכונת הבוכרים. החרדים - במאה שערים. החילונים - ברמת אשכול החילונית. אלא מה, היום רמת אשכול בירושלים היא שכונה חרדית. החרדים עוברים לגור בשכונות חילוניות, והחילונים לא עוברים לגור בשכונות חרדיות. הם רק עוזבים לשכונות חילוניות אחרות (למשל לגבעה הצרפתית, שגם היא מתחרדת) או לערים אחרות. ולעתים, גם לארצות אחרות.

52 עצוב כמה זה נכון!!! אחלה מאמר!  (לת) ניר
  • 02:17
  • 10.01.12

53 אני מציע במקום לחלק את המדינה בין היהודים, לחלק את היהודים למדינות אמנון
  • 06:30
  • 10.01.12

שהרי ידוע שקומפוס אורגני טוב רק כשמפזרים אותו..

54 למה זה לא יקרה ? פשוט מאד אמיר
  • 07:19
  • 10.01.12

זה לא יקרה, כי לשלושה מארבעת הקהלים ששטנגר מתאר, נוח מאד שיש מי שגם מפרנס אותם, גם הולך לצבא ומגן עליהם, וגם מתחזק עבורם דמוקרטיה כדי לשמור על הזכויות ... שלהם.

ואם מי שעושה את כל אלה מספיק אידיוט כדי להמשיך - מי יתן לו להפסיק ???

55 1 מדינה ייאי
  • 14:05
  • 10.01.12

לפי בני קצובר רק מדינה אחת : ת א ו ק רט י ה י ה ו די ת. מי שלא רוצה שיסתלק.לא הסתלק יושמד כמעשה יהושע בעמי כנען !