ההבדל בין מדע ללימודי תורה

בראיון מאיר עיניים שהעניקה באחרונה עדינה בר-שלום, בתו של הרב עובדיה יוסף, היא אמרה שאמנם נכון שפרופ' דן שכטמן זכה בפרס נובל, אך "כל שאר המדענים חיים על חשבון המדינה ומקבלים ממנה משכורת" ("ליידי גלובס", 1.8).

אכן, הגיע הזמן לבחון מחדש את יחסה של המדינה למדענים שחיים על חשבונה. בשלב הראשון יש להפסיק לאפשר למאות אלפי מדענים להמשיך לקבל חינוך מדעי חינם מינקות ועד בגרות. בכלל, מי קבע שבני מדענים יהיו מדענים? מדוע משרד החינוך מתקצב זרם חינוך ייחודי למדענים כבר מהגן? מה, כל מי שנולד למדע יהיה מדען? יש לוודא שיהיה מדען? ואולי הוא, או היא, מעוניינים ללמוד משהו אחר מלבד מדע? כן, אני מדברת אליך מר שכטמן.

אבל לא רק חינוך מקבלים המדענים, אלא יש להם למשל ערים משלהם. אולי הגיע הזמן להפסיק את התעלולים המאפשרים בניית ערים שלמות למען מדענים, שבהן יוכלו לעסוק במדע תוך כדי כיפוף החוקים המבטיחים את זכותו של כל אדם לגור איפה שהוא רוצה, ושבהן חברות אוטובוסים מאפשרות למדענים להושיב את המדעניות מאחור. ורגע, למה המדענים צריכים בתי משפט משלהם כדי לדון בנישואים בין מדענים מאותה אסכולה, וגם בנישואים של לא-מדענים, שכלל אינם שייכים אליהם?

די, די, צודקת בר-שלום. הגיע הזמן שמאות אלפי המדענים יפסיקו לחיות על חשבון המדינה. ולא יעזרו להם מפלגות המדענים שלהם, החברות בקואליציה, ולא עשרות חברי הכנסת המדענים שלהם. למה יש למדענים ייצוג רחב כל כך בכנסת? מה, המדינה חייבת משהו למדענים? למה צריך מדענים במועצת הרשות השנייה? ומה עם הכיבוד בישיבות, למה צריך מזון-מדענים מיוחד וביסקוויטים בהשגחת מדענים מתחום חקר החי?

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב המאמרים ישירות אל הפייסבוק שלכם

ואולי הגיע הזמן לסגור את מועצות המדענים שלהם, הפרושות ברחבי המדינה ותקציבן השמן מאפשר למדענים שכבר גמרו ללמוד במסגרת זרם החינוך המדעי, לעבוד במוסדות-מדע שהקימו בשביל לקדם את האסכולה שלהם. ומה עם המדענים שלא משתלבים במועצות המדענים?

צודקת עדינה בר-שלום. איזה תלמיד ישיבה, ישיבת הסדר אפילו, לא ישמח להרגיש שלימודי הדת שלו חשובים ומוערכים כמו לימודי הפיסיקה של דן שכטמן?

בפרשנות מסוימת אפשר לטעון שקיום חברת לומדים הכרחית ליהדות (בניגוד לקיומן של מחלקות למקרא באוניברסיטאות שגוויעתן אינה מטרידה במיוחד את הממסד הרבני), או אפילו לביטחון ישראל (הלא הרבנים כבר גוברים על הרמטכ"לים כמעוררי מוטיווציה). זו טענה אפשרית. יש גם לא מעט לומדי תורה שהם עניים מרודים.

מה שאינו אפשרי הוא להשתמש בביטוי "חיים על חשבונה", ליצירת אנלוגיה תפלה, מניפולטיווית וחד כיוונית, שאינה עומדת בשום מבחן של סבירות. הרי עדינה בר-שלום לא באמת חושבת שלימודי דת דומים לכל סוג אחר של לימוד. היא רק רוצה את הכבוד וההערכה שמוצמדים ללימודים האחרים. ויסלחו לי מאות אלפי המדענים התמימים שמדענותם אומנותם.

תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
  1. 73
    נמאס לי לממן את הדתיים. אני לא יכול לקנות דירה בארץ בקרוב אקח את הכשרון וכוח העבודה שלי למקום אחר.
  2. 72
    לחדול לאלתר מלימודי דת מיותרים וחסרי תוחלת!!!
  3. 71
    don't write about something you don't understand. learn Kabalah and then respond to it.
  4. 70
    תגובה

    אני לא חושב שצריך לקשר בין תורה למדע כל אחד יש לו את הערך והיוקרה בפני עצמו!! ולגבי אוכלי חינם נראה לי שלא חסר אותם בכל המגזרים!!!

  5. 69
    אין ספק החילונים עוברים שטיפת מוח מגיל 0
  6. 68
    חס וחלילה להשוות את התורה הקדושה ללימודי חול ו

    מי שמשווה את ההבלים הנלמדים בפקולטות למדעי הרוח ואת לימודי הפילוסופיה למיניהם, משפטים וכו׳ שהינם הבלים חולפים ומתחלפים ללימוד התורה הקדושה והנצחית שכל אות בה הוא דברו של בורא עולם, אינו אלא בור ועם הארץ, מושפע מטומאת הגוים

  7. 67
    לו הייתי מדען בארץ הזו...
  8. 66
    הרעיון להיפוך התפקידים מבריק. והכתיבה חכמה ומבריקה. והשנינות מעולה.
  9. 65
    שיתנו בישיבות הממשלה גם אוכל בהשגחת הרבנות (בלבד) וגם אוכל בהשגחת תהליכים מדעיים (בלבד). נראה מי יאכל ממה.
  10. 64
    בורא עולם מקדם את העולם דרך התורה הקדושה

    בתורה יש הכול ראה בגמרא

  11. 63
    ללא ספק סירטון זה מדגים בצורה יוצאת מן הכלל את הפערים בחברה בין הדתיים לחילוניים.

    http://www.youtube.com/watch?v=fDxpF6rdkoE

    שווה צפייה למי שלא צפה עדיין.

  12. 62
    נראה לי שכל מי שקורא הארץ שמאלני. יש מצב?
  13. 61
    לתת ״למדענים״ האלה לגור על הירח

    שם הם יכולים לתת לנשים ללכת על המדרכה ממול. קבוצה של אוכלי חינם

  14. 60
    יש להפנים החרדים עוברים שטיפת מוח מגיל 0 אין מקום לדיון עימם אנו שתי תרבויות

    שונות. הם גדלים עם התפיסה שהחילונים הינם המור של המשיח שעליהם לרכב להלקות לנצל לדפוק. עלינו להתאחד ולנתק מגע מרבנים שכל מטרתם להאעדיר את שמם לעשות כסף, משפחת עובדיה ,עד היותו בשנות ה40 היו רעבים ללחם והנ ה "פתע פתאום" בכמה עשרות שנים מעת שקיבל מעמד , כהמשפחה המורחבת עשו כסף רב, כולם מסודרים.
    החילונים חייבים לדרוש שיויון מלא בזכויות ובחובות כמו שהם: לדרוש שירות נפרד מגורים נפרדים ולסרב בכל תוקף לממן נצלנים אלה החודרים לשכונות שלנון ומגרשים אותנו מביתנו.

  15. 59
    אפשר בהחלט לחלוק על דעתה של עדינה בר-שלום (גם הח"מ חולק), אבל המאמר המתחכם הזה אינו יותר מבדיחה תפלה ומטופשת.
  16. 58
    לימוד תורה- זה לא רק מקצוע

    אני מבין לליבה של הכותבת אולם א"א שלא לומר שניכר ממנה זילזול בתורה כאילו זה תחביב לשעות הפנאי. ואפילו אם כך היה הדבר היה מקום להשקעה בדיוק
    כמו שמשקיעים בספורט וכיוצ"ב שלדעתי לא שווים הרבה.
    שנית, דווקא מהמקום בו היא מבקרת יש לשבח- התורה משפיעה על החברה- הדתית והמסורתית גם בדרכים לא פורמליות ולאו דווקא בכסף.

  17. 57
    שהרי התפוח לא נופל רחוק...
  18. 56
    מאמר קצת ארוגנטי, לא?
  19. 55
    כשתצליח ביתו של הרב הגאון לשכנע כי יש מקום להעניק פרס נובל גם ללומדי תורה, אולי חלק מהם ילמדו גם שלא על חשבון המדינה...
  20. 54
    יש מקומות שנחמד להיות בהן מדען
  21. 53
    האם יש לך מושג על הנלמד בישיבות? הרושם הוא שחוץ מתעמולה עוינת לא ראית דבר בנידון

    גם דפני ליפ ודומיה שמשתמטים מלשרת בצבא, וגם אלה ששירתו בגל"צ ובפרקליטות, גם הם מגנים את החרדים על אי שירות.

  22. 52
    תראו מה יצא מהארון

    ללא כל קשר לדבריה (שבטח הוצאו מהקשרם) ולדברייך (שלא קראתי)ניכר שבשביל דברי הסתה ניתן להוציא כתבה בת חצי שנה מהארון ולדוש בה. כאשר האיחוד האירופאי לא מעלה אג'נדות פירוד ושנאה לכותרות מדינתו - יש מי שמנסה בכח ללבות אותן. המטרה מקדשת את האמצעים

  23. 51
    אהבתי!!!
  24. 50
    מה ההבדל בין לימוד תורה ללימוד מדעי הרוח?

    אין הבדל גדול.

    עם זאת, ההשואה למדעי הטבע היא מופרכת.

  25. 49
    גדול :)
  26. 48
    מילים כדורבנות
  27. 47
    טור יפה, מצחיק ומדויק עד כאב
  28. 46
    כל הכבוד!!!

    כל הכבוד!!!! מילים כדורבנות.

  29. 45
    מבריק
  30. 44
    הם מפיצים בערות,סכסכנות,פלגנות,גזענות,עדתיות,מדון,הסתה,טפילות,נחשלות,פיגור,

    עוני,השתמטות,אמונות תפלות,אין אונות(אין לנו על מי לסמוך...) ושנאה כנגד נשים,לא דתיים,גויים וערכי חירות,שיויון,נאורות,קידמה,עבודה,רציונליות,
    סובלנות,פלורליזם רעיוני-ערכי-תרבותי ודמוקרטיה.

  31. 43
    טור מצויין


    כן יירבו.

  32. 42
    טור מצויין, תודה.
  33. 41
    צודקת בכל מילה
  34. 40
    להשוות את התורה למדע , זה כמו להשוות אבן לטיל בליסטי -

    חברה שערכיה נגזרים מתקופת האבן האחרונה , לכל היותר תקופת הברונזה - מילה כשרות שמיטה נידה - לא מסוגלת להפנים את משמעות דברי הילברט "אנו רוצים לדעת ואנו נדע" כל ענינה של המסורת והתרבות הישראלית הוא במזון לבוש ותוכניות זבל מהמרקע , לצד תפוצת עמישראלחי , נאו פאשיסטים בורים ועניים. זה המצב ולאור הישגי מע' החינוך וההורים שמגדלים את הדור הבא , נשקע כולנו במדמנה ונהיה לעבדים לכוחות הכלכלה הגלובלית

  35. 39
    אדיר! סוף סוף מישהו מצביע על האבסורד הטוטאלי והמניפולציה האינסופית של הצדקתה של ישראל החשוכה שהולכת ומשתלטת עלינו.
  36. 38
    ועכשיו ברצינות, יש מידה מסוייגת של צדק בדבריה של בר שלום

    והוא, שאין הבדל גדול בין לימוד תורה בישיבה לבין לימוד מדעי הרוח והחברה. מדעי הטבע זה ענין אחר, כמובן, אך מה השוני המהותי בין העיסוק בתלמוד לבין חקר האנתרופולוגיה. ההשוואה פתאום נראית הרבה פחות מופרכת, לא כך?

    אה, ונקודה חשובה, רוב מובהק של תלמידי האוניברסיטה לא לומדים את מדעי הטבע.

    1. נכון, בלי מדעי הרוח והחברה

      יהיה פה טוב מאוד וכיף,
      וביבי יהיה ראש הממשלה עוד 300 שנה,
      משום מה מדעי הטבע בטוחים שמדעי הרוח והחברה כל כך קלים...
      אני לומד את שניהם ואני יכול להגיד לך שמדעי הרוח זה לא פחות קשה, פשוט מכשילים פחות, כי באים פה ללמוד, לא לסנן אנשים בשביל תעשיית "הייטק".
      לדעתי האנשים שהגו את המדינה היו פרקליטים, משוררים, הוגי דעות, אז בסדר, תגיד מה שתגיד, צר עולמך כאפסילון מעולם הנמלה.

  37. 37
    עדינה בר– שלום לכאורה דתיה נאורה למעשה אטומה כצאן מרעיתה
  38. 36
    מדענים

    האים לעתונעית משלמים לפי מילים?

  39. 35
    חצופה שקבלה יותר מדי מהמדינה.לקחת ממך כל שקבלת,כדי שתתחילי להעריך. לכי תחיי באמריקה כדתייה ונראה מי ינענע אותך. מצאת פריירים שיממנו אתכם? נגמרה החגיגה. חארות כמוכם יכולים לפתוח את הפה כי התחשבו בכם. כי נתנו לכם אצבע, וכחזירים-אתם רוצים את כל היד=כפייה דתית. איזה תרומה לאנושות הבאתם בזכות לימודי הישיבה? ישראל לא הייתה קיימת לולא אנשים כשכטמן , הוריו ודומים להם. לא אתם בניתם את המדינה. אתם רק יודעים לחלוב אותה. ולעשות פוליטיקה מדת. זו הנבזות
  40. 34
    אוכלי חינם וצבועים

    כמובן שאמרה כוללת שהמדענים חיים על חשבון המדינה הינה אמירה אומללה שאינה מוסיפה נופך של יושר אינטלקטואלי. אבל יושר אינטלקטואלי חייב להיות מצוי אצל הכל, כן גם אצל חלק מהמדענים ואשר נעדרים אותו. אותם אנשי אקדמיה מישראל המרביצים בחו"ל תורת החרמת האקדמיה בישראל בפרט ומדינת ישראל בכלל, אותם מדענים היונקים כאן מתקציבי מחקר, משכורות מהגבוהות בתחום האקדמי, אך מבקשים מעמיתיהם בחו"ל להחרים את אותו בור ממנו הם שותים, מקיימים "אחד בלב ואחד בפה". הם מבקשים מעמיתיהם בחו"ל את מה שהם עצמם לא מקיימים. הכסף, טובות ההנאה, מעניק המחקר, והטבות אחרות אותם הם מקבלים מהמדינה "מעוור עיני" אותם אקדמאים, ומתיר להם לעשות את מה שהם מבקשים לאסור על עמיתיהם בשמו של המצפון. יש בינן "חכמי" ישראל שמצפונם נרכש בבצע כסף. הם יותר מאשר "אוכלי חינם". הם צבועים "העושים מעשי זמרי ומבקשים שכר כפנחס"..

  41. 33
    בין הדת למדע יש הבדל קטן אבל עקרוני וחד הדת הוא כל מה שאנו מאמינים והמדע הוא כל שאנחנו יודעים וככל שיודעים יותר מאמינים פחות ולכן הדת היא השולטת במדע
  42. 32
    מסכים אתך
  43. 31
    מסכים אתך
  44. 30
    WAY TO GO, TAL!
  45. 29
    שנון וחד!
    1. מה שנון בטקסט כל כך וולגארי?
  46. 28
    מאמר משובח

    תודה לטלי ניב על תאטרון האבסורד השנון הזה

  47. 27
    שפסאודו-המדע שלה הוא אמנותה, אני סולחת לך.
  48. 26
    לכל המגיבים במחילה אתם לא מדברים לענין

    הבעיה העיקרית זה שהחרדים פטורים משירות בצה"ל (אלק צבא העם).
    וברגע שישרתו הם כבר לא יהיו חרדים וכל צורת חייהם תשתנה .אבל זה חלום הבלהות של הרבנים מנהיגיהם (שאחרי הכל הם גם פוליטיקאים)

  49. 25
    גברת ניב, אירוניה זו לא המחלקה שלך, השאירי אותה למי שטוב בזה..
  50. 24
    מצחיק
  51. 23
    מאמר כל כך טפשי שחבל להגיב
  52. 22
    ישר כח

    שנונה

  53. 21
    לא לזבל הזה התפללתי, חבורות פרזיטם התכנסו בישיבות ומוציאות שם רע לתורת ישראל
  54. 20
    לא תעשה עטרה להתגדל בה ולא קרדום לחפור בה!!!!!

    הרמב"ם ביקר בספריו קשות את לומדי התורה שנסמכו על קופות הציבור שעושים את התורה "קרדום לחפור בו" ואמר עליהם שהם מחללים את השם!!!!כל המשים על ליבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה, ויתפרנס מהצדקה הרי זה חילל את השם וביזה את התורה וכיבה את מאור הדת וגרם רעה לעצמו ונטל חייו מן העולם הבא!!!!1

    1. "אמרו חכמים : כל הנהנה מדברי תורה - נטל חייו מן העולם....

      ...ועוד ציוו ואמרו : אהוב את המלאכה ושנא את הרבנת וכל תורה שאין עימה מלאכה, סופה בטלה וסוף אדם זה שיהא מלסטם את הבריות.."

  55. 19
    לימוד תורה בישיבות היא תירוץ של בטלנים לא לעשות כלום. הבעיה עם לימוד תורה, שהיא למשתמשים בה, סוג של אשליה, כשהם בטוחים שהם מסיגים ידע ורוחניות בלי עמל, רק בלשבת על התחת, ולבהות (בעיניים עמומות) באוויר,

    בסיכום...
    להפסיק את הקיצבאות לאבריכי המשי ורבניהם,
    שיצאו לעבוד לפרנסתם,
    ושישלמו דמי לימוד באם רצונם ללמוד בישיבה.

    ואז הדת תפרד מהמדינה מאליה,
    ותחייה את חייה בצורה עצמאית.
    כל אחד יוכל ליהיות מאמין שוטה דתי,
    כמו שכל אחד יוכל ליהיות מאמין שוטה סמולני.

  56. 18
    החרדים מחפשים את האלוהים במקום הלא נכון, קודם הם צריכים ללמוד מתמטיקה, שזאת השפה שהאלוהים מדבר ופועל בה, לאחר מכן שילמדו את החוקים הקוסמיים שאלוהים ברא, שלפיהם מתנהלים כל העצמים הגשמיים ביקום, כלומר פיסיקה. ואם ברצונם לדעת איך נוצרו ומורכבים בעלי החיים, שילמדו ביאולוגיה. לאחר שידעו כל זאת, שילמדו פילוסופיה, שזה התחום שעוסקים בו במשמעות החיים. אפלטון ושפינוזה זה מקום טוב להתחיל בו. במקביל לכל הנ"ל, שיתענינו בספרות, ואומנות, ומוסיקה, והיסטוריה, וכו.. שאלה תוצרים של הרוח האנושית, לסיום, אלוהים לא מחכה, לא להם, ולא לאף אחד אחר, בסוף הדרך. אגב, באושוויץ מת האחרון מל"ו הצדיקים, ובמותו ניתק הקשר בין היאהוד ליהווה, ומי שעדיין מאמין בקשר שבין יהווה ליאהוד, הוא אוויל משריש, בדומה לסמולני מסומם, המאמין בקשר בין השלום לערבוש.
    1. בהקשר לאמונה הדתית ולמדע העכשווי. נכון שאלוהי התנ``ך, הקוראן, והברית החדשה, לא קיים, אבל בורא עולם קיים ועוד איך קיים, וישנם מספיק סימנים לקיומו. מקום שישנם חוקים קוסמיים, ישנו גם מחוקק קוסמי, הבורא. וחוקי הפיסיקה שהתגלו ע"י ניוטון, איינשטיין, מקסוול וכו.., הם חוקים קוסמיים, שכל החומר והאנרגיה והגלקסיות והשמשות וכוכבי הלכת ביקום פועלים לפיהן.

      בהקשר לתופעת החיים על כוכב הלכת השלישי במערכת השמש שבקצה גלקסית שביל החלב,
      הרי עד עתה, למרות שמכירים את כל המרכיבים שבכל תא ותא בבעלי החיים,
      לא הצליחו להרכיב במעבדה תא חי מחומרים דוממים, פחמן-חמצן-מימן-חנקן וכו..,
      לא כל שכן להרכיב גוף של בעל חי כל שהוא, למשל נמלה, מאוסף תאים מלאכותיים.
      להערכתי, ישנם חוקים קוסמיים שכל תופעת החיים פועלת לפיהן,
      ולכן יש גם כאן מחוקק קוסמי, הבורא,
      (הברירה הטבעית של דרווין היא פסיק קטן ממערכת החוקים הקוסמית שבתופעת החיים),

      נקח כדוגמה גוף של בן אנוש...
      כל בן אנוש מורכב מסף של מאות מיליארדי תאים,
      כל תא מורכב מכמיליארד מולקולות שונות,
      כל מולקולה מורכבת מעשרות אטומים,
      לכל אטום מוגדר, מסה ואנרגיה ונפח מרחבי ומיקום מרחבי.
      אם נרד הלאה נגיע שכל אטום מורכב מקוורקים ולפטונים,
      שאלה יצורים נקודתיים עם מסה ואנרגיה אבל ללא נפח ומיקום מרחבי.
      שמוגדרים רק בתצורה של נוסחאות הסתברות מתמטיות,

      ואם נרד עוד יותר למטה, נגיע לתאורית המיתרים שכולה מתמטיקה, שאומרת...
      שהחלקיק היסודי הוא מיתר שמרטט ב-6 או 10 ממדי מרחב, כלומר...
      החלקיק היסודי שממנו מורכב בן אנוש הוא וירטואלי שקיים רק כנוסחה מתמטית,
      והחלקיק הוא: ללא מסה, וללא אנרגיה, וללא נפח מרחבי,
      ומיקומו המרחבי נמצא בכלל מחוץ ליקום התלת ממדי שבו אנו נמצאים.

      דבר נוסף,
      תופעת החיים נסמכת לחלוטין על מידע שעובר כקוד מדור אחד לשני,
      ושוב דרוש כאן יישות קוסמית שתחבר את המידע הנ"ל,
      ושתגרום לכך שמידע זה יעבוד ביקום לפי החוקים הקוסמיים.

      לסיכום...
      יש לנו עניין של אין-סוף לשני הכיוונים.
      בכיוון הגדול ביותר, ובכיוון הקטן ביותר.
      - בכיוון הגדול ביותר,
      קיימים אין סוף ממדים, ואין סוף יקומים.
      - בכיוון הקטן ביותר,
      קיימים חלקיקי יסוד יותר ויותר וירטואלים,

      כך שאף פעם לא תיהיה הוכחה חד משמעית,
      לקיום או אי קיום יישות קוסמית ראשונית.
      תמיד יישות זאת תיהיה בגדר סברה הכי מתקבלת.
      לנו, כבני אנוש בתצורה שאנו קיימים. פיסית ורוחנית.

      כל הנ"ל מצביע שקיים בורא, ובורא זה מוגדר בספרי המדע, ולא בספרי הדתות למיניהן.
      וכל הרוצה לרכוש ידע על הבורא ועל פועלו ביקום,
      חייב ללכת ללמוד באוניברסיטה מתמטיקה ומדעי הטבע.
      אלה שהולכים לישיבות וכוללים, מבזבזים את הקדנציה שלהם עלי אדמות על שטויות.

    2. אף חרד לא מאמין בקשר שבין אלוהים ליאהוד. הוא רק מאמין בקשר של אלוהים לכסף שהוא מקבל מהיאהוד
    3. אף ממשלה בישראל לא היתה ממשלה שמאלנית וכולן הצהירו כמה הן משתוקקות לשלום, כולל הממשלה הנוכחית שלכל הדעות אינה שמאלנית. לכן אין צורך להיטפל דווקא לשמאלנים בעניין השלום
  57. 17
    עדינה בר שלום אישה בורה!!!!!!

    איזה אישה בורה!!!!!! וחסרת ידע והבנה בסיסית בתורת החיים!!!!!!!!

  58. 16
    שכחה מרשעת בר שלום לציין את הכסף של כולנו שמשולם לאביה בעבור אפס מעשים והמון צרות שיוצר לישראלים השפויים.
  59. 15
    לצערנו, הפרימיטיביות שלהם שולטת...

    צוחקים כי אחרת רק נבכה. אבל הם חולבים אותנו.

  60. 14
    מאמר מצוין. נכון ביותר. האמנם אין הבדל בין מדע ובין תורה? בואו נאמר

    כבר את האמת בלי להתבייש ובלי לפחד. זה לא אותו הדבר, וכל נסיון של הדתיים להציג זאת כך יהיה בעוכרינו.

  61. 13
    כתבה ברמה של גנון
  62. 12
    האם צריך בכלל להגיב לדברי איוולת שפרסמה אשה נבערת מדעת, למרות יחוסה המשפחתי?

    טרם הזדמן לי לקרוא על דעותיה של בתו של זוכה פרס נובל בכימיה הטרי שלנו. יש להניח שאף עתונאי בכתב עת מדעי, המקבילה של "יתד נאמן" או "ליידי גלובס" לא יעלה בדעתו אפילו לראיין אותה, רק מפני שהיא בתו של מדען עטור שבחים. לבתו של הרבובדיה יוסף אין מושג קלוש על החיים מעבר למסגרת החרדית מזרחית שלתוכה נולדה. אין לה מושג על עולם המדע, על הצורך בפיתוח מדעי, גם אם בתחילה הוא נראה ביזארי, תלוש מכל ישום שימושי, וגם לא על החשיבות של מתן השכלה כללית בסיסית לכל אדם, לא רק למי שמתעתד לעסוק במחקר מדעי בבגרותו.

    1. לא מסכימה עם דבריה של עדינה בר שלום אבל לפני שאתה מגיב תמלד דבר או שניים

      עדינה בר שלום הקימה ומנהלת את המכללה החרדית בירושלים שמלמדת אלף חרדים וחרדיות בכל שנה. ראיינו אותה כי היא מחוללת מהפך לא קטן בתוך החברה החרדית עצמה.
      דבריה לגבי המדענים הינם מצערים מאוד ואינני מסיכמה איתם בעליל אבל לפחות תן כבוד לאישה שהקדישה את חייה כדי לחנך דור שלם של חרדים להשכלה גבוהה במקום לתורה.

  63. 11
    נניח שלימודי ישיבה חשובים מאוד גם - מה עם הגבלת תקנים?

    הרי לרוב בוגרי לימודי המדעים אין עבודה באקדמיה. באקדמיה נלחמים על כל תקן. כמה "מדענים" כאלה יש, שחיים "ע"ח המדינה"? כמה אלפים בודדים? יש 7 אוניברסיטאות בסה"כ בארץ, כמה מדענים כבר יש שם? נניח שגם לימודים בישיבה זה נורא נורא חשוב - שמספר התקנים יוגבל, ל-1000-2000-5000 וזהו. אם נשווה סטודנטים למדעים לתלמיד ישיבה - סטודנט למדעים לומד במשך זמן מוגבל ורובם הגדול של הסטודנטים יסיימו את לימודיהם וילכו לשוק העבודה הפרטי או לכל היותר יעבדו בבתי חולים, בגופי בטחון, במשרד להגנת הסביבה וכד' (שגם זה "ע"ח המדינה", בסה"כ, לא?). אברך יכול ללמוד. וללמוד. וללמוד. בלי הגבלת תקנים ובלי הגבלת זמן. זה לא בדיוק כמו סטודנט ובוודאי לא כמו מדען "בכיר" שחוקר.

    1. מחזק- נדרשת הגבלה ופיקוח

      בפרט למיכסות "תורתו אומנותו" (דחיית שירות בצה"ל), נדרשת:
      א. הגבלה מספרית (מצידי אפשר להגביל לכמות גדולה מהקיים היום, העיקר שתהיה הגבלה).
      ב. אפשרות גם למזרחיים, בני חוזרים בתשובה וכו' להתמודד על המכסות.

  64. 10
    את האיוולת של השקר הישראלי הרשמי (הרבה ישראלים חכמים ונבונים יודעים שזה שקר) שמשווה את לימודי "הקודש" כאילו הם לימודים לגיטימיים המציקים סיוע של המדינה. לימודי "הקודש" הם זכות של לומדיהם שאין עליה עוררין אבל הם אינם לימודים שהחברה עשויה להפיק מהם רווח כלשהו והם צריכים לכן להיות מוגבלים לספרה הפרטית. הרשות שנותנת המדינה להורים חרדים למנוע מילדים ישראלים שנולדים להם ידע אלמנטרי בחברה מודרנית היא פשע והפלייה שעליו המדינה תשלם בבוא העת כשהילדים האלה נבערים מדעת יתבגרו.
    1. שמישהו יסביר לי בבקשה מדוע המדינה משקיעה מכספי המיסים בספורט? איזה רווח עשויה החברה להפיק,כלשון המגיב, מכך שהצהובים ניצחו את האדומים, או מכך שאיזה מרתוניסט הוכיח שהוא בכושר טוב יותר מחבריו?
    2. מצוינות ולא מגדריות

      לגבי כדור-רגל המדינה מרויחה ולא מפסידה בעזרת הטוטו והוינר. לגבי מקצועות אחרים הרי שכל מדינה רוצה לעודד מצוינות והדבר תקף לחוקרים , לספורטאים וגם לאברכים. יחד עם זאת המדינה אינה מתגמלת כל מי שבוחר להיות כדורגלן, קופץ לרוחק או אצן, היא מתגמלת ומשקיעה במצטינים וזאת להבדיל מאברכים בה כל המשתייך למגזר ומפגין נוכחות בישיבה מתוגמל גם עם אינו יודע קרוא וכתוב ובכך טמון ההבדל.

    3. כשתתחילו להיות אזרחים שווי חובות כמו כולנו, נוכל להתחיל לדבר על חלוקת תקציבים. עד אז אל תטיף מוסר
  65. 9
    תפילה מצילה את עם ישראל

    אם סבורה טל ניר שצה"ל וכוחות הביטחון מגנים על מדינת ישראל היא טועה.
    תפילתם של תלמידי הישיבה מגנים עלינו ממחבלים, גרעין אירני ושאר מרעין בישין. לכן יש לממן את תלמידי הישיבה מימוון מלא ולהודות להם על תפקידם בביטחון המדינה.

    1. רובה עברי אחד שווה יותר ממליון תפילות!

      יהודי אירופה התפללו והתפללו וזה לא הפריע להיטלר יימח שמו וזכרו לרצוח אותם. לעומת זאת, במלחמת הקוממיות, מלחמת ששת הימים ומלחמת יום כיפור קמו עלינו צרינו לכלותינו - והיכינו אותם שוק על ירך בכוח הרובים, הטנקים, התותחים והמטוסים שבידי גיבורים עבריים גאים.

    2. מעניין שהתפילות לא הגנו על היהודים בתקופת השואה. מה קרה? היה קצר בתקשורת?
    3. התפילה "עזרה" ל 6 מליון יהודים לפני 70 שנה

      קצת קשה לסמוך עליה

  66. 8
    חיים על חשבון המגינה

    ומה נאמר על אנשי הרוח האוניברסיטאיים שמקבלים מלגות לקרוא ספרות יפה, שמתפרנסים מהוראה בבתי הספר הממומנים על ידי המדינה, ומשמיצן להם רשות בלעדית להחליט מי יתרגם ומי ייכשל בסולם האקדמי. האמת היא שאין הבדל גדול בין אנשי הרוח הדתיים לבין אלה החילונים.

  67. 7
    משובח
  68. 6
    כשאותה עדינה יצאה לכנס יוזמת ז'נבה על תקן מראית עין של השתתפות 'חרדים' במצג 'תהליל השלום' חיבקתם אותה ויש אומרים אפילו חיבוק דוב. כשהיא פולטת שטות לא נעימה לאוזניכם - אופס ! מיד היא חוזרת למשבצת השמורה ל-'חשוכה'...מה שלא ברור מכל הכתבה שלך למה היית מוכרחה להזכיר את ישיבות ההסדר בכל מחיר ? זה בכלל קשור לחרדים? או כדי למצוא חן, את מורידה סנוקרת לציונות הדתית שאיתה את כבר לא יודעת להתמודד !
    1. היא בבסדר- היא הקימה מכללה להשלמת ההשכלה

      על הפרדת דת ומדינה שמעת? במדינת ההלכה יהיה זרם חינוך חילוני? מה השטויות האלה? עדינה בר שלום היא אשה יוצאת דופן. אז כל הנשים שאינן עדינה בר שלום צריכות להמשיך להתחנך באולפנות במקום בבתי ספר עם הגברה במתמטיקה?

    2. נכון, אם הסכמנו אתה פעם אחת, "אנחנו" צריכים עכשיו להסכים איתה תמיד.

      אגב, אני לא ספציפית זוכרת את טל ניב מחבקת את עדינה בר שלום, אבל אולי אני לא בדיוק זוכרת טוב, אם אתה אומר כנראה שאתה יודע.

    3. זאת גישה הגיונית, לשפוט את דבריה כל פעם בזכות עצמם, ללא חשיבות לשאלה מי אומר אותם.

      לדעת, עדיף להגיב Ad Hominem? מוזר...

    4. בכמה כסף מממנת הקרן לישראל חדשה את עדינה בר שלום?
  69. 5
    טוב הבננו שכל מה שעשית זו התמרה. להחליף מדענים בבני ישיבות. מעולה. אבל איזושהי אמירה יעילה יותר למול הפרזיטיות של עשרות אלפים? לימודי קודש מעולה ילמדו עד גיל 18 אחר כך 3 שנים שרות לאומה בצבא, משטרה, מכבי אש, מד"א כולל סיכון חייהם. ואחר כך ילכו ללמוד ולעבוד ולהמשיך במילואים כמו כמעט 100 אחוז מהסטודנטים.
  70. 4
    אוי זה קורע מצחוק
  71. 3
    Nice, very nice.
  72. 2
    המדע מקדם את המדינה, הביטחון הכלכלה והאנושות, הדת מקדמת את חשבון הבנק של הרבנים ואת הבטלה, הבערות, העוני והמלחמות
    1. מדע

      אתה צודק בנוגע למדע ריאלי, אבל מדוע מבזבזת המדינה מיליארדים על מדעים חסרי משמעות כמו חקר ההיסטוריה של האסקימואים והחסידים ועוד המון דברים דומים שבמדעי הרוח שאין להם ערך כלל יותר מחקר הגמרא.

    2. כשחוקרי האנפות והחסידות יקבלו עשירית מהתקציב של כותבי הקמיעות - תעלה את השאלה הזו אז.
    3. משה: המדינה מממנת באותו האופן גם את לימודי הגמרא בפקולטות ללימודי היהדות, וטוב שכך!!

      זה שונה בתכלית מההפקרות של "חברת הלומדים" החרדית, שאיננה מקדמת הבנה חדשה, איננה עומדת בשום סטנדרט אקדמי, ומקבלת תקצוב המנופח באלפי מונים!

    4. אתה משקר: המדינה מממנת גם חקר גמרא. אבל אין קשר בין הקשקשת בישיבות לבין חקר גמרא...

      חקר גמרא זה מה שעושים באוניברסיטה, ובמקומות נוספים הפתוחים לביקורת וקריאה רצינית וממשית בטקסטים.

  73. 1
    תגובה לא אינטליגנטית לשטות של עדינה בר שלום

    את בעצמך נפלת בפח ההשוואה הבלתי מתקבלת על הדעת בין חינוך מדעי ללימודי תורה

    1. הכל עובר עלייך...
    2. מש"ל

      זו בדיוק הנקודה! שאין שום השוואה! ןזה מה שהכותבת המקורית מראה-- כי מצד אחד דתיים רוצים להגיד שלימודים שלהם חשובים כמו מדע אבל אם לא באמת חושבים הפוך- שממדע חשוב כמו תורה- הם משווים ק כשנוח להם- זה לא מסובך

    3. לא הוכח שום כלום-עולם הישיבות בנוי על "השם יעזור" ועולם המדענים

      בנוי על יעזור לנו שמנו פרופסור שמנדריק הסלב.

    4. זו תגובה *אירונית*
    5. זה נקרא סרקזם

      ובמקרה הזה הוא כתוב נהדר
      קראי שוב את הכתבה.

    6. אכן סרקזם, אבל תפל ומטופש. ראוי בהחלט לחלוק על דברי עדינה בר-שלום, אך לעשות זאת בחכמה, לא בהתחכמות תפלה.
    7. הבת של עובדיה יוסף ודומיה אינם רק נבערים מדעת אל בפשטות פראי אדם