המטה שלא יהיה

לפני שלוש שנים וחצי חתם ראש הממשלה אהוד אולמרט על אחד החוקים החשובים ביותר בתחום הביטחון הלאומי. מאז הוא מונח ב"רשומות" כאבן שאין לה הופכין. זהו "חוק המטה לביטחון לאומי", שמימושו יכול היה לשפר פלאים את תהליך קביעת המדיניות של ממשלות ישראל.

החוק מגדיר את יעדיו, סדרי פעולתו וסמכויותיו של "המטה לביטחון לאומי", שאמור לשמש כ"גוף המטה לראש הממשלה ולממשלה בענייני החוץ והביטחון של מדינת ישראל". על הצורך החיוני בכינונו של גוף כזה הצביעו כל ועדות החקירה שעסקו בחקירת מחדלים בתחום הביטחון הלאומי, החל בוועדת שרף-ידין מ-1963, דרך ועדת אגרנט מ-1974 ועד ועדת וינוגרד מ-2007.

ועדות חקירה, מבקר המדינה ומחקרים אקדמיים לא מעטים הצביעו על הליקויים בתהליך קבלת ההחלטות בישראל, שמקורם בהעדר מנגנוני תכנון בתחום הביטחון הלאומי מחוץ לצה"ל. התוצאה של מצב עניינים זה הוא שתהליך גיבוש המדיניות משועבד בפועל לצבא ולמערכת הביטחון, והשיקולים הצבאיים הופכים לעתים לדומיננטיים יותר מהשיקולים המדיניים.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב המאמרים ישירות לפייסבוק שלכם

הקמתה של המועצה לביטחון לאומי ב-1999 על ידי בנימין נתניהו לא שיפרה את המצב, משום שאף ראש ממשלה שכיהן מאז לא עשה בה שימוש אמיתי. מיקומה הרחק מלשכת ראש הממשלה, במתקני התע"ש ברמת השרון, רק הדגיש את חוסר הרלוונטיות שלה.

על פי החוק, למטה לביטחון לאומי 11 תפקידים. החשובים שבהם: "להכין את דיוני הממשלה וועדותיה, להציג את החלופות לגבי נושאי הדיון... את ההבדלים בין החלופות ואת משמעותם; להיות אחראי מטעם ראש הממשלה על עבודת המטה הבין-ארגונית והבין-משרדית בענייני החוץ והביטחון; להכין... אחת לשנה לפחות, הערכה שנתית ורב-שנתית של המצב המדיני-ביטחוני... (ש)יידונו בוועדת השרים לענייני ביטחון לאומי, לפחות אחת לשנה; לבחון את תפישת הביטחון של מדינת ישראל ולהציע לה עדכונים; לבחון מיזמים ביטחוניים בעלי חשיבות... לרבות גיבוש חלופות".

כמה ויכוחים וסכסוכים ניתן היה למנוע, וכמה כסף היה נחסך, אם ראש הממשלה היה מממש את התפקיד הזה של המטה: "להכין את עבודת המטה בעבור ראש הממשלה לקראת הדיונים בתקציב הביטחון... לרבות גיבוש חלופות על פי סדרי עדיפות מנומקים". ראש המל"ל יכול "לקיים דיונים שאליהם יוזמנו נציגי הגופים הביטחוניים... מי שהוזמן חייב להתייצב לדיון". כמו כן, "כל מידע בענייני החוץ והביטחון המועבר לעיונו של ראש הממשלה יועבר גם לעיונו של ראש המל"ל... ראש המטה רשאי לדרוש מידע" מכל הגופים הביטחוניים".

מדובר בחוק טוב וחשוב, אך ספק אם בנימין נתניהו מתכוון לממשו. ראש הממשלה, כמו אלה שקדמו לו, מעדיף להמשך ולהיות תלוי במפקדי הצבא, ולמעשה שבוי בידיהם. זה חבל, משום שמטה לביטחון לאומי מתפקד ויעיל יכול למנוע מהממשלה החלטות שגויות והרות אסון. שוו בנפשכם שבדיון בן שלוש השעות ביולי 2006, שבסיומו הוחלט לצאת למלחמת לבנון, היה נוטל חלק נציג המטה לביטחון לאומי, שהיה מציג חלופה להצעתו של הרמטכ"ל או אפילו רק מצביע על הליקויים בהצעת צה"ל. אם זה היה קורה, ייתכן שהממשלה לא היתה נותנת ידה בפזיזות כזאת למלחמה הרעה ההיא.

Read this article in English: The agency that does not exist

הירשמו עכשיו כדי לקבל עדכון יומי מאתר הארץ
נא להזין כתובת מייל חוקית
ברצוני לקבל ניוזלטרים, מידע שיווקי והטבות


תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות