הזיות התחבורה של בנימין נתניהו

לחזון יישוב החלל של גינגריץ' יש סיכוי טוב יותר להתממש מאשר לחזון הרכבת לאילת של נתניהו עד שבארץ לא יבינו שניהול רכבות הוא מקצוע לחיים ולא חלטורה זמנית

המכנה המשותף לשני בני החסות העיקריים של איל ההימורים, שלדון אדלסון - ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, והמתמודד על מועמדות המפלגה הרפובליקאית לנשיאות ניוט גינגריץ' - הוא שלשניהם יש הזיות על תחבורה שהסיכוי להגשמתן אפסי.

לא מכבר הכריז גינגריץ', שאם הוא ייבחר לנשיא ב-2020, תהיה על הירח קולוניה אמריקאית. אם יהיו בה 13,000 תושבים, היא תוכל להצטרף למדינות הברית וכוכבה יתנוסס על הדגל האמריקאי.

נתניהו אמנם לא פנה לחלל, אך גם הוא עסק במדע בדיוני, כשקבע שסלילת קו רכבת אילת-תל אביב, שהנסיעה בו בין שתי הערים תימשך שעתיים, תשפיע מאוד על מדינת ישראל ב-50 השנים הקרובות. נתניהו אפילו ייחס לרכבת חשיבות מדינית ואסטרטגית, כשטען שלהודו ולסין יהיה אינטרס בקו רכבת כזה, בסחר עם אירופה. מעניין אם ההודים והסינים כבר שמעו על זה.

על סמך ניסיון העבר, נראה שלחזון יישוב הירח מבית מדרשו של גינגריץ' יש סיכוי טוב יותר להתממש מאשר לחזון רכבת הנגב של נתניהו. הרי האמריקאים כבר נחתו על הירח, בעוד שבישראל עדיין לא מופעל קו רכבת ראוי לשמו.

הרכבת הקלה בירושלים. כדאי לשקול את השבתתה
הרכבת הקלה בירושלים. כדאי לשקול את השבתתה. צילום: אמיל סלמן

בעשורים האחרונים מנהיגי ישראל לקו בשיגעון של פיתוח התחבורה המסילתית. קו הרכבת הישן לירושלים שוקם וכשל, קו הרכבת לדימונה הופעל מחדש אבל ללא נוסעים, קו הרכבת לנהריה מתנהל במהירות של עגלה עם סוס, חלום הרכבת המהירה לירושלים - סופו מי ישורנו. כל מה שקיבלנו ב-15 השנים האחרונות, שבהן הרכבת זכתה לתקציבי עתק, הוא קצת יותר מ-30 מיליון נוסעים בשנה. זהו בזבוז אדיר של משאבים.

באחרונה הופעלה הרכבת קלה בירושלים (15 ק"מ ב-45 דקות), שפגעה אנושות במערך התחבורה הציבורית בבירה. עד כדי כך, שיש לשקול את השבתתה והחזרת קווי האוטובוסים למסלוליהם הקודמים. תחילת הפעלתה מסמנת שפל חדש בתחום התחבורה הציבורית וזו גם השעה לעצור את כל תוכניות הפיתוח המסילתי ולדון בכל פרויקט לגופו ובתפישה הכוללת, ולהכריע במה להמשיך, מה לתכנן מחדש ומה לזרוק לפח. אבל מי יעשה את העבודה?

ישראל, אף על פי שיש בה מתכנני תחבורה בכירים, חסרה כוח אדם מקצועי בתכנון ובהפעלה של תחבורה מסילתית. הבעיה אינה בעובדי רכבת ישראל אלא במנהליהם, החסרים את הידע בפיתוח וניהול מסילות ברזל ורכבות.

מדינות כמו יוון, מצרים ומדינות המפרץ, שהשקיעו בפיתוח תחבורה מסילתית, התקשרו עם חברות ומומחים ממדינות בעלות מסורת מסילתית. אותם מומחים תיכננו, הקימו וניהלו את המערכת, תוך שהם מכשירים דור ניהולי מקומי. כך צריך לעשות גם בישראל. ניהול רכבות, שהוא מורכב ושונה מניהול חברות אוטובוסים, הוא מקצוע לכל החיים ולא חלטורה זמנית.

חבל רק שהסיכוי שתסריט מעין זה יתממש אינו גדול מהסיכוי שהקולוניה של גינגריץ' תתנחל על הירח והרכבת של נתניהו תגמא בשעתיים את המרחק בין אילת לתל אביב.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 נשמע מר צלאל שאתה חי במדינת ישראל אלטרנטיבית - ושאת המאמר כתבת משולחןהעבודה ולא מהשטח גיא
  • 07:54
  • 06.02.12

אני ירושלמי מלידה (שלושים ומשהו שנים) עד המעבר לאחרונה לאיזור המרכז הזדמנויות התעסוקה. בביקור האחרון שלי בירושלים זכיתי לראות את רחוב יפו המחודש, ללא זיהום האויר, ללא האוטובוסים המעשנים והצפופים - אלא עם רכבת קלה שצילצלה 4 פעמים בחצי שעה (תדירות שזקני ירושלים מעולם ראו באוטובוס). ברור ונהיר לי מה קורה ברחוב אגריפס - ואני מקווה שהתעבות מערך הרכבות יהפוך אותו ללא רלוונטי. אני גרתי בתקופה שבה להגיע מצריפין לגילה דרשה שעה ושלושת רבעי - 50 דקות כדי להגיע לירושלים ועוד שעה כדי להגיע מהתחנה המרכזית לגילה. אינך מסוגל להבין את האבסורד.

הרכבת הקלה הבאה חייבת לקום על ציר ביל"ו- רחובות-נס ציונה - ראשלון לציון ולהסתיים באיזור התעשייה החדש של ראשון. מרכזי הערים הללו סובל מאותן בעיות של רחוב יפו בזמנו בירושלים.

פרוייקט ההסעה לאילת מגלומני ומיותר - אבל אין לי שום ספק שמצבה המחריד של רכבת ישראל קשור ישירות לעובדיה. נסה לשוחח איתם בתחנות, נסה להבין את סיבת העיכוב, או לאיזה רציף להגיע. מעולם לאנתקלתי ביחס גס ומזלזל שכזה.

02 נתניהו מתמחה בהבטחות סרק. לפני 15 שנה הוא הבטיח מחשב לכל ילד.......  (לת) איציק המרכז izikhe@gmaul.com
  • 08:10
  • 06.02.12

03 הכל בלוף שיעלה הון תועפות אדר
  • 09:59
  • 06.02.12

ההשקעות האדירות בתחבורה המסילתית הן פילים לבנים אדירים. מספר הנוסעים לצפת וקרית שמונה יהיה זניח אולם ההשקעות אדירות בתוואי הררי של הגליל יחייבו סובסידיה גבוהה באחזקת הפיל הלבן.
רכבת לבית שאן ? מה עלה להם בראש למתכננים החולמים? העובדה שהרומאים בנו תיאתרון בעיר עדיין אינו מצדיק קו רכבת בתוואי הררי קשה.
והשיא - הרכבת (המהירה ?) לאילת. היא יחד עם "תעלת הימים" הם שני הפרוייקטים הממוחזרים ביותר בארץ.
צריך להבין שאם כאשר תעלת סואץ הייתה חסומה, מייד לאחר מלחמת ששת הימים, כאשר המיכליות והאוניות היו קטנות לא היה כדאי להקים קו כזה הרי עתה על אחת כמה וכמה כשבימים שטות אוניות ומיכליות ענק.
החלום האידיוטי, כן האידיוטי, שישראל תשמש כשטח מעבר סחורות בין הים התיכון והמדבר שממזרח לה (ירדן ?, עירק ?) אינו מחשבבנזק הסביבתי האדיר שעלול להגרם למדינת ישראל.
ולבסוף. מבט מהיר על ההיסטוריה האנושית, מאז הופיעה המכונית, מלמד שככל שהמדינה ואזרחיה מתעשרים (התל"ג והתל"ג לנפש עולים) כן עולה רמת המינוע (מס' כלי רכב לאלף תושבים) עולה. בכל מדינות העולם המערבי המפותח, בצפון אמריקה, במערב אירופה, ביפן ועוד מדינות מתפתחת היכן שבדרך כלל קיימת תחבורה ציבורית מסילתית מפותחת גם רמת המינוע עולה זאת עובדה שאין אפשרות להתעלם ממנה. אבל חלומות על התחבורה המסילתית בארץ גורמת להזנחת פיתוח הכבישים ההולכת ומעמיקה.
ראו את יוון שהפיל הלבן הזה עולה כ - 3.6 מיליון דולר ליום. ועוד דבר תחבורה ציבורית אינה פועלת בישראל בהמשך יממה ויותר בשבוע וזה מייקר את תפעולה ב - 14% לפחות.

04 חלומות באספמיה שתעלנה הון תועפות אדר
  • 10:00
  • 06.02.12

ההשקעות האדירות בתחבורה המסילתית הן פילים לבנים אדירים. מספר הנוסעים לצפת וקרית שמונה יהיה זניח אולם ההשקעות אדירות בתוואי הררי של הגליל יחייבו סובסידיה גבוהה באחזקת הפיל הלבן.
רכבת לבית שאן ? מה עלה להם בראש למתכננים החולמים? העובדה שהרומאים בנו תיאתרון בעיר עדיין אינו מצדיק קו רכבת בתוואי הררי קשה.
והשיא - הרכבת (המהירה ?) לאילת. היא יחד עם "תעלת הימים" הם שני הפרוייקטים הממוחזרים ביותר בארץ.
צריך להבין שאם כאשר תעלת סואץ הייתה חסומה, מייד לאחר מלחמת ששת הימים, כאשר המיכליות והאוניות היו קטנות לא היה כדאי להקים קו כזה הרי עתה על אחת כמה וכמה כשבימים שטות אוניות ומיכליות ענק.
החלום האידיוטי, כן האידיוטי, שישראל תשמש כשטח מעבר סחורות בין הים התיכון והמדבר שממזרח לה (ירדן ?, עירק ?) אינו מחשבבנזק הסביבתי האדיר שעלול להגרם למדינת ישראל.
ולבסוף. מבט מהיר על ההיסטוריה האנושית, מאז הופיעה המכונית, מלמד שככל שהמדינה ואזרחיה מתעשרים (התל"ג והתל"ג לנפש עולים) כן עולה רמת המינוע (מס' כלי רכב לאלף תושבים) עולה. בכל מדינות העולם המערבי המפותח, בצפון אמריקה, במערב אירופה, ביפן ועוד מדינות מתפתחת היכן שבדרך כלל קיימת תחבורה ציבורית מסילתית מפותחת גם רמת המינוע עולה זאת עובדה שאין אפשרות להתעלם ממנה. אבל חלומות על התחבורה המסילתית בארץ גורמת להזנחת פיתוח הכבישים ההולכת ומעמיקה.
ראו את יוון שהפיל הלבן הזה עולה כ - 3.6 מיליון דולר ליום. ועוד דבר תחבורה ציבורית אינה פועלת בישראל בהמשך יממה ויותר בשבוע וזה מייקר את תפעולה ב - 14% לפחות.

  •   לא הייתה שנה אחת שבה השקיעו ברכבות דודי
    • 12:47
    • 06.02.12

    יותר מאשר בכבישים. להיפך, מאז קום המדינה שופכים כסף על כבישים ומחלפים שדינם להפקק ולהסתם מהר מאד.

    אחרי שנשקיע ברכבות את הסכומים הנדרשים כדי להגיע לרמה אירופית סבירה, אז נדבר.

  •   רוצה עובדות ? בבקשה להשוואה ! אדר
    • 13:59
    • 06.02.12

    הולנד, אחת המדינות הצפופות בעולם 500 תושבים לק"מר (ישראל 367, = 1:1.4), כבישים 136,827 ק"מ (ישראל 18,290, = 1:7.5), רכבות 2,896 ק"מ (ישראל 975,= 1:3) רמת מינוע כ- 500 כלי רכב לאלף תושבים (ישראל כ - 315 = 1:1.6)
    אז עכשיו תבין היכן הפיגור עמוק יותר ברכבות או בכבישים ואולי תבין לאיזה רמת מינוע אנחנו נגיע. גם כך הצפיפות על הכבישים כאן היא מהגבוהות בעולם.

  •   האם יש בהולנד שתי ערים גדולות דודי
    • 16:01
    • 06.02.12

    שאינן מחוברות במסילת ברזל מהירה (130 קמ"ש לפחות), חשמלית וכפולה? אין. רשת הרכבות מכסה את המדינה כולה.

    בישראל אפילו שתי הערים הגדולות, ת"א וירושלים, אינן מחוברות במסילה מהירה.

    ועוד לא דיברנו על רכבות קלות או תחתיות.

05 תגיד, אולי אתה עובד באגד? מודרניסט
  • 11:12
  • 06.02.12

אם לא, קשה להבין מה האינטרס שעומד מאחורי קשקושיך. תחבורה מסילתית היא הפתרון האמיתי. נכון - הוא מתקדם לאט מדי. יש להאיצו ולהרחיבו!

06 לא צריך להגזים - הרכבת בירושלים לא רעה New York
  • 19:52
  • 06.02.12

האבטחה מאד מדאיגה - אם בסין אפשר לסרוק את התיקים בכל תחנה אין סיבה שבישראל לא יוכלו לעשות זאת.

גשר המיתרים יפה - אבל לחלוטין לא מתאים לסביבה - היה עדיף להקים גשר קשתות מבטון עם ציפוי אבן. (גשר מיתרים נראה במיטבו מעל מים - לא בין ביניינים).

והכי חשוב כמכ שנים לוקח להקים מערכת בקרת רמזורים שתתחשב ברכבת - תשובה - כלום זמן - אבל צריך לשדרג את הבקרים בצמתים (הקופסאות האפורות בכל צומת) - זה עולה כסף - ובמדינת חלם שכחו כנראה לציין בחוזה
מי אחראי לממן את השידרודג ולכן 10 שנים אח"כ - אין בקרת רמזורים.

07 במקום שתגיד כל הכבוד ותשבח אתה מקלל.  (לת) צופה
  • 20:08
  • 06.02.12

08 להאיר את רמת גן עם נורה אחת, רכבת לאילת,,,, מבית מדרשו של הליכוד-רק הוא יכול קתו הזקן
  • 20:19
  • 06.02.12

תאמרו מה שתאמרו, BB אף פעם לא ממצמץ כשהוא משקר. וגם, כל יום במשך 8 שעות הוא לא משקר. (כשהוא ישן)
=
רק אנשים זרים רואים איך השלטון הזה מדרדר אותנו לסוף דרכנו. קודם מדינה דו לאומית, ומיד אחר כך, מדינת הלכה איסלמית. בטוח שהחרדים יחגגו.

  •   ההיסטוריה של קטו הזקן עומר
    • 10:49
    • 13.02.13

    אני שמח שאתה מתהדר בשמו של אחד הנבלים הגדולים בהיסטוריה.
    האדם שלא היסס להסית נגד גדול מצבאי רומא וגדול המצביאים בכל הזמנים, סקיפיו אפריקנוס. לרוע ההיסטוריה סקיפיו היה מכבד חוק הדוק ולפיכך לא גייס את צבאו שהיה נאמן לו ב1000% לפני שהיה נאמן לרפובליקה לא ערף את ראשו של הנבל הסכסכן.
    זה הנבל שהביא למלחמה הפונית השניה והשלישית.
    לרצח עם.
    קטו האשם בהפיכת הרפובליקה למסואבת בשל השילטון על הפרובינציות דרך מערכת תגמולים מושחתת שבסופו של דבר הביאה שילטון הטרימוויראט ובהמשך למלחמת אזרחים וחיסול הרפובליקה (הקמת הקיסרות).

    לסקיפיו היה חזון של שלטון כלכלי (מטבע וחוקי מסחר) ומשפטי חוקי (קודקס משותף) דרך ברית קנפרטיבית תוך שמירה על הזהות הלאומית וכיבוד חופש הפוחלן של המדינות (כמו האיחוד האירופאי), קטו היה גזען, אימפריאליסט וטיפש שרצה לבלוע הכל וקיבל תא זה... כמו עצם בגרון!

    זה הגיבור שלך דביל, ואתה ממשיך לקשקש כאן על נתניהו שמשכיל פי כמה וכמה ממך?
    השילטון הנוכחי של ישראל מתמרן בין האין ברירות, ומר דביל זקן יש לו מה לומר... אלא... שבניגוד לקטו שלפחות אמר מה התוכנית שלו, אתה מקשקש דברי בלע ולא אומר מה כן לעשות, פן מישהו יוכיחך על הסכנות והשטויות שבדבריך הקונקרטיים!

09 לחזון יישוב החלל של גינגריץ' יש סיכוי טוב יותר להתממש מאשר לחזון השלום ההזוי של פרס  (לת) בנתיים הגיע והורכב מכשיר כריה הגדול מסוגו
  • 20:26
  • 06.02.12

10 צודקים. במדינת הגמדים אסור להבטיח,לתכנן,לשאוף,לחלום,לנסות.  (לת) קין
  • 20:31
  • 06.02.12

11 הרכבת הקלה בירושלים משתפרת במהירות הליגה הירושלמית נגד השמצה
  • 20:50
  • 06.02.12

בקרוב כל הרמזורים החכמים יופעלו (מתוך ,60 כרגע כמעט 50 פעילים) מה שיקצר את הנסיעה עוד יותר. מי שגר בצפון העיר ובדרומה ירוויח בגדול.
להחזיר את האוטובוסים במסלולים הישנים? כנראה שמעולם לא נסעת או גרת בירושלים. סתם השמצות פופוליסטיות.

12 בקדנציה הקודמת שלו הביב הניח אבן פינה מתוקתק,מצולם ומבורבר למטרו של תל-אביב  (לת) הביב הוא דון דאווין דה-לה-שמאטע
  • 21:02
  • 06.02.12

13 למה נלין על הזיות התחבורה שלו, ולא על הזיות הנדל"ן שלו ושל חבר מרעיו?  (לת) מתנכל
  • 21:03
  • 06.02.12

14 למה אתם מלכלכים על ראש הממשלה היפה והחכם שלו? מתחמם לאור ההבטחות
  • 21:18
  • 06.02.12

נו אז הוא אומר ולא עושה, עדיף על לא אומר ולא עושה

15 חבורת צינקנים מרושעים רוב הדברים שהוא הוא אמר הוא קיים לדוגמא בכלכלה,בתחבורה וכדומה!! גרוסמן
  • 22:24
  • 06.02.12

אבטלה = 5%
חינוך = העלאה מסיבית לשכר המורים
תחבורה= הפיתוח הגדול ביותר מאז הורדוס.
תמשיכו להנות מכל אלה צינקנים מרושעים ותמשיכו לצקצק "ביבי"

  •   גרוסמן, איפה נרשמים? מוטי
    • 22:55
    • 06.02.12

    גרוסמן, איפה נרשמים לעבוד בתור טוקבקיסט בתשלום הממשלה? נראה לי מגניב.כותבים שטויות לתפארת ביבי ומקבלים כסף מאיזה קרן של אוונגליסט מוטרף או על חשבון משלם המיסים הישראלי. נשמע לי דיל מצויין. מתי מגייסים עובדים חדשים?

16 כל יהיו אוטובוסים חדישים אשר יוצאים בזמן,תחנות חדישות,וכבישים ללא אני אשמח באם קודם
  • 22:59
  • 06.02.12

מהמורות- דברים בסיסים בעולם המערבי, אך לא בלבנט.

17 כתבה מאלפת וכל כך נכונה - שאפו מהנדס רכבות בכיר ר"י
  • 23:14
  • 06.02.12

הכותב כל כך צודק ובתור איש מקצוע אומר לו שהוא לא יודע עד כמה הוא צודק. הרכבת הקלה בירושלים היא כשלון מוחץ והשבתתה חיונית לירושלים כמו אויר לנשימה. שאפו.

18 זה מה שחסר? לתת עוד משאבים בידי עובדי הרכבת, חסרי האחריות ותודעת שירות  (לת) עדי
  • 00:12
  • 07.02.12

19 ביבילבולי ביצים  (לת) יובל
  • 00:37
  • 07.02.12

20 קופונים רבותי, קופונים.  (לת) הכבש
  • 03:28
  • 07.02.12

21 רק לא ברור למה קו רכבת מצ'וקמק של שעתיים צריך להיקרא "חזון".  (לת) שגיא
  • 04:05
  • 07.02.12

22 צלאל אחוז אימה מהחזון והמציאות שמוביל נתניהו לעתידה של ישראל  (לת) טוטו
  • 04:22
  • 07.02.12

23 רה"מ בנימין נתניהו הוא הראשון שזיהה והתריע על אפשרות הרכבת לירח.  (לת) דודו
  • 04:29
  • 07.02.12

24 התנהלותו של מאחז העיניים הזה מול כותרות העיתונים ISRAELIST
  • 04:51
  • 07.02.12

לא אמנה את כל הצהרות מאחז הענים הזה שלא היו ולא נבראו
רק אזכיר כי בקדנציה הקודמת שלו היה טקס רב פאר בהנחת אבן הפינה לרכבת תחתית בתל אביב.
כמה חברי מרכז הליכוד וכמה חברי כנסת מטעמה נסעו ברכבת הזאת שלא היתה ולא נבראה,האדם הזה שאין לו שמץ תכונה או יכולת של מנהיג ,הוא יורד ישראלי שחי בניכר שנים רבות, שהפף בובה של מיליונרים זרים שהמליכו אותו ואת אשתו בעזרת כספים שהרוויחו בניהול בתי בושת וקאזינו,ובתמורה קיבלו הטבות מפליגות משלטונו.
האדם הזה מסכן את קוממיותה וקיומה של מדינת ישראל,לאחר שהוא יהרוס אותה הוא יברח למקום מושבו בניכר.
כל ישראלי שאוהב את המדינה הזאת חייב לפעול להפלת המשטר הנוכחי בראשותו

25 אין ספק שנכנסנו לשנת הבחירות. מוטי
  • 05:20
  • 07.02.12

הבטוחס, הקצאת כספים לאנשי "שלומנו" וכד'

26 אפילו ברעננה הוא לא יכול לעושות תחנה רכבת, ומדבר על אילת ;-)  (לת) רענני
  • 12:15
  • 07.02.12

27 הנסיונות המאולצים של התקשורת השמאלנית לתקוף את נתניהו בכל מחיר כבר מעוררים לעג. ולא שאני מסמפט את נתניהו, ההתנהלות ההרסנית שלו ביחס להתיישבות מנוגדת לערכי היסוד של העם היהודי (שנמצאים בקונצנזוס רחב מלבד קומץ שמאלנים שלצערנו שולטים במדינה ובתקשורת), אבל מה לעשות שבכלכלה ובתחבורה ועוד כמה דברים הוא פשוט ראש ממשלה טוב  (לת) צבי
  • 12:53
  • 07.02.12

28 ליעקב צלאל - למה אתה לא כותב לעיתים יותר קרובות?  (לת) ירדנה
  • 17:31
  • 08.02.12

29 הכל נכון אבל מיכאל
  • 12:38
  • 12.02.13

בשבילמה להכניס כאן את שדלסון וכו
מיותר!

פעילות
המלצות