כדי שהשמאל ירים את ראשו

תקוותו של השמאל, שמחאת האוהלים על ססמאותיה "די להפרטה" ו"מדינת רווחה" תתורגם לתמיכה בקלפי, מתגלה בהדרגה כאשליה: הישראלים תובעים אמנם צדק חברתי, אך סקרי הבחירות האחרונים מלמדים דווקא על התעצמות התמיכה בחסידי ההפרטה כבנימין נתניהו ויאיר לפיד, בעוד העבודה ומרצ מתקשות לשמר את כוחן.

ירידתו של השמאל היא תולדה של מדיניות ההפרטה: פירוק מדינת הרווחה שחק את מעמדות הביניים - שם מרוכזים רוב בוחרי השמאל - שבניסיון חסר תוחלת לשפר את מעמדם נעו למרכז. במקביל צימצם השמאל את קהלי היעד שלו, כשוויתר מדעת על קולות המעמדות הנמוכים.

על מחירו של ויתור זה מלמדות התנודות בהצבעה לעבודה: בעקבות בחירתו של עמיר פרץ לראשות המפלגה היא איבדה בבחירות 2006 כ-6 מנדטים שנתנו לה מצביעיה הוותיקים. מנגד גייסה שישה מנדטים חדשים מקרב תומכי הימין, אך אלה עזבו אותה לאחר שאהוד ברק החליף את פרץ בבחירות 2009.

עשו לנו לייק לקבלת מיטב המאמרים ישירות לפייסבוק שלכם

במסקנות דו"ח ועדת הבדיקה, שבחנה את הסיבות למכה שספגה מרצ ב-2009, יש כשל תפישתי דומה: הוועדה קבעה, שבוחריה המסורתיים של מרצ הם "חילונים, משכילים, אשכנזים, עירוניים, בעלי הכנסה ממוצעת ומעלה", וכי הואיל וניסיונה "להגיע" ל"דתיים, רוסים, מזרחיים-פריפריה" ולערבים כשל, עליה "לאמץ הגדרה עצמית של 'מפלגת נישה' או 'מפלגת בוטיק' קטנה", שתפנה ל"מעמד הבינוני העירוני הליברלי החילוני" ולחסידי "סגנונות החיים האלטרנטיביים". מסקנות אלה הן מתכון להפיכתה של מרצ לעוד עמותה, ולא לשיקומה כמפלגה.

המחלוקת בשאלת קהלי היעד ניצבת עתה במוקד המאבק על הנהגת מרצ בין אילן גילאון לזהבה גלאון. גילאון דוחה את תפישת "מפלגת הבוטיק", וסבור שיש לאמץ "תפישה של מפלגה גדולה, רחבה, מרחיבה ומחוברת", וכ"מפלגה סוציאליסטית ושוחרת שלום" להביא לשורותיה "קהלים חדשים", ובעיקר את "מאות האלפים" שדרשו בקיץ האחרון צדק חברתי. גלאון קובעת לעומת זאת, ש"לפני שמנסים לפנות ל'קהלים חדשים'" על מרצ להתמקד ב"ציבור השמאל האידיאולוגי", וב"עיקרי החזון" שלה היא מערבבת בין מדיניות "סוציאל-דמוקרטית" לטרוניה בנוסח "איפה הכסף" של יאיר לפיד, והבטחה להפסיק את "חליבת מעמד הביניים וההתאכזרות לאוכלוסיות המוחלשות, כדי לממן טייקונים, התנחלויות וישיבות".

ההכלאה הזאת בין "השמאל האידיאולוגי" ל"איפה הכסף" מחזירה את השמאל להסתגרות מיגזרית שהביאה לתבוסתו בעבר: מתוך היענות לאינטרסים קצרי-הטווח של מעמדות הביניים אימץ אז את מדיניות הההפרטה, שהחליפה את מדינת הרווחה בתחרות בין מגזרים, והתייצב כמגזר - שמותג כ"ציבור הנאור" - כנגד קהל היעד האמיתי שלו, הפריפריות הכלכליות-חברתיות. כך נצבעו דגלי השמאל - שלום, זכויות אזרח, עצמאות המשפט, דמוקרטיה וצדק חלוקתי - בצבע מגזרי, שהרחיק ממנו את המעמדות הנמוכים והידק את זיקתם לימין. מיגזורו של השמאל הביס אפוא את סדר היום שלו.

הפנייה ל"קהלים החדשים", למעמדות הנמוכים ולפריפריה, בנוסח גילאון, היא אפוא לא רק דרך להגדלת כוחה של מרצ, אלא ברוח המפנה הסוציאל-דמוקרטי החיבור לקהלים אלו הוא תנאי למימוש סדר היום של השמאל.

Read this article in English: So that the left will raise its head

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 השמאל הרים דגל לבן כשהצטרף לגוש השלום הליברלי וויתר על מדינת הרווחה תמורת המאבק המשותף עם הליברלים למען השלום. האירוניה היא שהפסיד בסוף את כל הדגלים שלו. תירוצים אף פעם לא חסרו - בלי שלום אי אפשר לקיים מדינת רווחה (אף פעם לא בדקו את האפשרות שאולי זה להיפך); אנשי הפריפריה ,קרי, יוצאי המזרח שונאים ערבים באופן מובנה ולכן השלום יבוא רק ע"י כפיה מבחוץ ולכך צריך לכוון את המאבק. ועוד ועוד תירוצים - כשבנתיים זרם לו הכסף לעמותות "האור" ובאה הרווחה במעונינו. גם נפילת הגוש הסובייטי לא עזרה ושימשה הוכחה לתיזה שהלחץ צריך להיות על מעצמת הסולו, ארה"ב שרק היא יכולה מצידה לללחוץ על ישראל. גם פה האירוניה היא המנצחת היחידה  (לת) המנהיגות הישנה צריכה לכת
  • 04:30
  • 06.02.12

02 מרץ תמיד ידעה לטעות. הבעיה העיקרית שלה היא שאינה נתפסת כמפלגה של עניי עירך קודמים. הם להתמקד פנימה. החוצה כבר כולם יודעים עליהם.  (לת) אורי
  • 05:37
  • 06.02.12

03 מרץ פשוט צריכה להפסיק עם שנאת ישראל. כן בדיוק. להיתפס ולהתנהג כמי שמעמידה דניאל
  • 06:32
  • 06.02.12

אינטרסים של הפלסטינים לפני האינטרסים של היהודים.

04 מניפולציה לאור יום אברהם
  • 06:39
  • 06.02.12

מדהים עד כמה בארץ אין שום בעיה להמליץ בפומבי למפלגה כיצד לשטות באזרחים בכדי לקנות את קולם בבחירות. "מפלגה גדולה" משמעו למכור עניים את הרעיון שלמישהו איכפת מהם חודש לפני הבחירות, מדהים כמה השמאל מוכן לעשות ולו שוב פעם להיות בשלטון. לגלאון וחבריה אין חזון ולא תוכנית

05 זיל גמור (הערה לבעל המאמר) האזרח ק'
  • 06:44
  • 06.02.12

"השמאל ויתר מדעת על קולות המעמדות הנמוכים" יפרש ויבאר לנו, הכותב המלומד ,מי אלה המעמדות הנמוכים (ומדוע נותרו או היו ככאלה) ומדוע ויתר עליהם מדעת? שהללו פחותי ערך ממנו?

06 השמאל בגד בדמוקרטיה תוך שהוא מציג תדמית של שומר הראש שלה אי אפשר להונות ציבור אינטליגנטי
  • 06:51
  • 06.02.12

הציבור השמאלני הוא ציבור משכיל בדרך כלל, הוא ציבור מעורב, ציבור ליברלי, וציבור דמוקרטי, בכל הערכים החשובים האלה השמאל בגד, הוא בחר להתמקד רק בפתרון השתי מדינות תוך שהוא מודיע לכולם שרק משם תבוא הישועה.
הבגידה הקשה ביותר היא כמובן בדמוקרטיה, תוך שימוש בדמוקרטיה כדי לבגוד בה.
העלבון הצורב לציבור האנטליגנטי מתבטא בכך, שהוא אמור לשתוק, כי מסדרים את שתי המדינות קודם, אולם הציבור הזה מבין שאם בוגדים ביקר מכל, אי אפשר יהיה לשקמו אחר כך.
מה עוד  שהעיסוק בדה לגיטימציה בעולם תוך חבירה עם הפלסטינים כדי לאלץ את העולם להציל אותנו מעצמינו, תרמה את משקלה העצום לבריחה המונית לזרועות מפלגות מרכז מחבקות וציוניות.
השמאל שנשא תמיד את דגל הציונות, כאילו התפרק מכל ערכיו, הוא חותר במלוא הכוח לכפות את הפתרון הנכון בעיניו, ומשאיר תוך כדי ריצת העמוק את כולנו מאחור.
כי תרשו לנו שמאל קטן ויקר שנימננו על מתפקדיו, לחלוק על הדרך להשגת המטרה המשותפת.
למרות שרבים מאיתנו כבר לא שם, בכל זאת עדיין מתנהלות שיחות מעניינות לסיבות לחבירה למרכז, ולא מתוך רגשות נקם חלילה, אלא משום שמצאנו עצמינו מחוץ למתחם, ממש כך, חד וחלק.
אנו מחוץ למתחם הקורא לנו להיפרד משטחי אבותינו כאילו לא היו בכלל שלנו מלכתחילה ללא תמורת שתי המדינות, כלומר ללא שלום בר קיימא החובק בחובו את ההכרה ההדדית והכרזה על סופו המוחלט של הסכסוך.
אנו מחוץ למתחם החובט בדמוקרטיה תוך טענה שאנחנו מגנים עליה, לדוגמא אתן את חוק וועדות הקבלה, הדמוקרטי מעין כמוהו וקשור בכלל למרקם חיינו כאן בקיבוצים וביישובים, תמיד רצינו לגור על יד אוכלוסיה דומה לנו ולגדל לידם את ילדינו, מה זה השטויות האלה כאילו אסור לנו יותר להחליט ליד מי טוב לנו לגור.
השמאל היקר שלנו בגד בנו, הוא התרחק מהמטרות שלנו, התרחק מישראל שרצינו לסדר על פי אמות מידה יהודיות ודמוקרטיות ולא דמוקרטיות עלק.

07 סתירה בגוף המאמר: האנשים שיצאו להפגין נגד ההפרטות לא בוחרים בנתניהו בגלל ההפרטות שלו. הסיבה האמיתית היא כמובן המדיניות הלאומנית שלו. כל עוד לא ייפתר הסכסוך ימשיכו נפגעי ההפרטה להצביע למפריטים שימכרו להם "בטחון לאומי"  (לת) פתרון הסכסוך- תנאי לסוציאל דמוקרטיה
  • 07:02
  • 06.02.12

08 השמאל אוכל את באושי כישלון אוסלו זה היה תהליך עקום שנולד בחטא והיום יוזמיו משלמים בקלפי  (לת) אבי
  • 07:22
  • 06.02.12

09 מר"צ =3 מנדטים , ליברמן = 15 מנדטים ! ומי שזה לא מוצא חן בעיניו שישתה מהים של עזה !  (לת) ישראלי
  • 07:27
  • 06.02.12

10 מרצ לא יכולה להצליח במדינה ש-80% מאמינים שיש אלוהים, ורבים מהשאר מאמינים בליברמן. חבל, אבל ירידת השמאל קשורה קשר הדוק עם הגל הפונדמנטליסטי בעולם ובארץ, ועם הגל הלאומני.  (לת) דוד
  • 07:46
  • 06.02.12

11 איך השמאל ירים ראש כאשר הוא איבד את הראש ולדעתי מעולם לא היה לו ראש? ואיני מתכוון לראש פרסונלי אלא לראש חושב. הבעיה של השמאל היא שראש, אין לו, אך יש לו חלק אחר בגוף ממנו, זה שהוא סבור משום מה שהשמש זורחת לו משם, ממנו הוא משפריץ על כולם...  (לת) איציק המרכז izikhe@gmail.com
  • 07:56
  • 06.02.12

12 תכניסו את זה לראש, מי שצריך את השמאל זה המעמדות הנמוכים, הם רק מחכים למנהיג מזרחי שיעמוד בראש מפלגת העבודה או מר"צ (ערבי זה עדיין לא ממש מעשי במצב של היום אבל גם הערבים יעדיפו מועמד מזרחי), פרץ הוכיח את זה וגרם למאות אלפי בוחרים להצביע לעבודה אבל בכל זאת הוא נזרק מהר מאוד מראשות העבודה, יחימוביץ' תוביל לעוד אסון מבחינת השמאל. לגבי מר"צ אין הרבה מה להוסיף ושינאת המזרחים שלה ידועה ומתועדת, זה לא שמאל, זה פשוט ימין עשיר שנהנה מהקפיטליזם שרוצה ללכת לישון במחשבה שהוא נאור, זה דבר רחוק מאוד ממפלגה שדואגת לעניים, לעובדים קשי-יום, למעמד ביניים נשחק  (לת) עזי אשכן
  • 07:59
  • 06.02.12

13 עצוב, מה אתה בדיוק מציע כמדיניות?!  (לת) עדה רבון
  • 08:03
  • 06.02.12

14 אין מעמד ביניים בישראל! יש טיקונים, 3 עשירונים גבוהים וכל השאר... חדש
  • 08:04
  • 06.02.12

אתה לא מעמד ביניים ואינך כתובת לעזור לחלשים עד שלא תמליץ לרסן את הפרשי השכר במגזר הציבורי ליחס של 1 ל8 .
זכור שהעשרונים העליונם מתפרנסים ברובם מהקופה הציבורית.

15 בשביל מה זה טוב?  (לת) קורא בהרים
  • 08:07
  • 06.02.12

16 כאחד שרחוק ממרץ כרחוק הצדק מבגץ, מרץ לא תשתקם עד אשר לא תשקיע זמן שווה לדאגתה לבוזגלו הפועל הפשוט שבקושי שורד את יום העבודה, לזמן האינסופי שהיא וגרורותיה נוסח שלום-עכשיו/ארגוני 'זכויות-אדם-ערבי'. מרץ היום כבר לא ציונית בעליל - מזמן חצתה את הגבול לקבוצות סהרוריות של הסמאל הפוסט-ציוני. מה ישאר ממנה לאחר שהדור הוותיק בקיבוצי השומ"הצ יחלוף מן העולם ? משאיר לכל אחד לנסח את המודעה...  (לת) א.ש
  • 08:08
  • 06.02.12

17 פורמט שמאלץ לחסוך במילים הוא לא תירוץ ליצירת מציאות אלטרנטיבית יותם
  • 08:12
  • 06.02.12

התיאור של גוטווין את תפיסת עולמה השמאלית הכוללת והרחבה של ח"כ גלאון כמשהו "הכלאתי", תוך נסיון לטמא את שמה בקישור לחסר האידיאולוגיה לפיד, היה מתקבל כפרשנות לא נכונה של המציאות לא היה מדובר בכותב אחר. במקרה הזה, ברור כי הכותב מודע לטעותו ובוחר להכפיש למען בחירת המועמד שלו.

צריך לומר את האמת - המאבק בין גלאון לגילאון הוא בין ימין לשמאל. מרצ של גלאון מתנגדת למלחמות ברירה ונלחמת למען השכבות המוחלשות בציבור היהודי מחד ולמען להט"בים או מהגרי עבודה מאידך מתוך תפישה כוללת של זכויות אדם. מרצ של גילאון קורצת למרכז ולשלי יחימוביץ'. היינו שם, ניסינו. קיבלנו שלושה מנדטים. למרצ אין הזדמנות לטעות שוב.

18 נזכיר רק שזהבה גלאון מיד לאחר ההפצצה בסוריה (לפי מקורות זרים) דרשה "עדכון של הכנסת בפרטים" הדוד מאמריקה
  • 08:13
  • 06.02.12

יוסי ביילין שהיה יו"ר מרצ והיה מעודכן לגבי ההתרחשויות, ניסה למנוע ממנה לפנות לתקשורת, אבל היא הייתה בשלה.
הסיפור הזה יכול להעיד יותר מכל על חוסר היכולת של גלאון ומרצ באופן ספציפי, להוות מפלגה שמשתתפת בהליך שלטוני או חברה בקואליציה. המפלגה הזאת תחת גלאון הולכת להמשיך בקו הנפסד של לדבר הרבה ולעשות מעט מאוד במבחן המעשה, אם זה עבור הקהל הלבן המצומצם שלה, או עבור הערבים.

19 הסיבה להתגמדותה של מרץ הרבה יותר פשוטה: שניים מאבותיה המיתולוגיים, אלוני ושריד, מסתובביםבכיכר העיר כמוכי כלבת אנטישמית ומבריחים את כל ציבור הבוחרים השפוי.  (לת) יוסי
  • 08:16
  • 06.02.12

20 למרצ אין זכות קיום, בוטיק שמוטיק. היא צריכה להצטרף לחד"ש או לבל"ד  (לת) ממילא אין הבדל פוליטי ביניהם. רק יריבויות אישיות
  • 08:29
  • 06.02.12

21 מאמר מואר, בהיר ומנומק למופת אברהם שרון
  • 08:29
  • 06.02.12

וכל המוסיף - גורע ומרע.

22 כדי שהשמאל ירים את ראשו..צריך שיהיה לו ראש. HMJE
  • 08:34
  • 06.02.12

כדי שהשמאל ירים את ראשו צריך שיהיה לו\ לשמאל, ראש חושב ולא רק משהו שניתן לשים עליו כובעים, ועד להיום הוכח שאין לו לשמאל דבר שכזה.

המעשים של השמאל בעשורים האחרונים המיטו עלינו רק אסונות. השמאל הביא את הסכמי אוסלו תוך שיחוד וקניית קולות להשגת רוב בכנסת, השמאל הביא לפה את הרוצח ערפאת ואת כנופיותיו וגם חימש אותם ברוב איוולתו. כתוצה מזה קיבלנו גל טרור נוראי שגבה מאות הרוגים ואלפי פצועים ושמעון פרס,אחד מראשי "חכמי" השמאל, התפייט על מזרח תיכון חדש ועל "קורבנות השלום".

השמאל (אהוד ברק) ברח מלבנון והביא לשלטון החיזבאללה שם. השמאל (בראשות אולמרט ולבני) איפשר לחמאס להשתתף בבחירות לרש"פ (גם בירושלים) ולזכות בבחירות באופן דמוקרטי.

השמאל בראשות המושחת שרון הרס את ההתישבות בעזה ועזב באופן חד צדדי, וללא כל הסכם את כל שטחי עזה, כל "שוחרי טובתנו" בעולם מחאו כפיים ובתגובה קיבלנו אלפים רבים של טילים ופצמ"רים על ישובי עוטף עזה (רובם שוגרו נגדנו מהריסות הישובים שפינינו).

השמאל בראשות אולמרט ויתר וויתר לפלשתינאים וראש המחבלים אבו-מאזן סירב לחתום איתנו על הסכם שלום. כיום הוא מנמק את סירובו לשיחות איתנו כי מנתניהו הוא מקבל הרבה פחות ממה שאולמרט הציע לו...

השמאל בראשות אולמרט, לבני, פרץ וברק יצא, בתוך תקופה של 3 שנים, לשתי מלחמות כושלות בלבנון ובעזה כתוצאה מזה מצבנו המדיני הורע בעולם והשמאל, כהרגלו, מאשים בכך את ממשלת נתניהו.

לשמאל יהיה עתיד כשהוא יהיה רציונלי ולא יעשה מעשים הזויים שיפגעו בבטחוננו ובכלכלה.

23 אילן הוא המרצ שאנחנו רוצים. מרצ חוזרת להיות רלוונטית  (לת) מרציניקית
  • 08:55
  • 06.02.12

24 הכי מצחיק? אפילו את כפפות המחאה החברתית לא הצליחה מרצ להרים. אפסים!  (לת) קין
  • 08:57
  • 06.02.12

25 אידיאולוגיה של השמאול מטופשת כמו זו של הימין... אנשים בוחרים אנשים.  (לת) יועץ פוליטי
  • 09:09
  • 06.02.12

26 מה שה"שמאל" הישראלי לא מבין איש חופשי
  • 09:10
  • 06.02.12

ה"שמאל" הישראלי מוכר במשך עשרות שנים את הציבור כדי לקדם מטרות חיצוניות.
רוב הציבור הישראלי לא מאמין באפשרות של שלום עם הפלסטינים בפרט והערבים בכלל. ה"שמאל" במקום לדאוג לקדם את מדינת ישראל מבפנים, להלחם על שיוויון האזרחים, לדאוג לחלשים ולקדם השכלה, בריאות ובטחון כלכלי, נלחם עבור מטרות של עם אחר.
ביום שהשמאל יבין את תפקידו, כדאגה לעם הישראלי, כולל יהודים, ערבים, דתיים וחופשיים, הוא יקבל את כל המנדטים חזרה.
עד אז, מר"ץ תסתפק בשלושת המנדטים שלה וה"שמאל" ימשיך ליבב.

27 כשיש זהבה מול אילן אין לימין מה לדאוג.כשהפלסתינאים קודמים למדיניות רווחה הכישלון מובטח.  (לת) ערדליים ירוקים
  • 09:14
  • 06.02.12

28 לא נכון שתומכי הליכוד עזבו את העבודה בגלל אהוד ברק שהחליף את פרץ. מונימייקר
  • 09:16
  • 06.02.12

כאן ב"הארץ" קראנו בזמנו, שאחרי לבנון 2 באו המרוקאים לנתניהו להתנצל על הצבעתם. דהיינו, האכזבה והיאוש מארועי לבנון 2 הם הסיבה ולא החלפת פרץ בברק.

29 אנשי השמאל יסתכלו לכל הכיוונים הלא משמעותיים לחפש למה לא מצביעים להם יותר אבל לכיוון המדיני שהוא הכיוון העיקרי שבו הם נפלו, לשם הם מסרבים להסתכל Zאמבוקי
  • 09:19
  • 06.02.12

זה לא הכלכלה אלא הביטחון. הציבור לא ממש יודע להבדיל מי שר אוצר טוב ומי לא ואיזה מדיניות ממשלתית טובה כלכלית או לא טובה כלכלית. אבל הוא יודע ומבין שהפלסטינאים באופן כללי לא רוצים אותנו כאן ומוכנים גם להרוג אותנו כדי שזה יקרה. וכשהשמאל מפגין נגד ישראל לטובת הפלסטינאים, זה עולה לו על העצבים ועולה לשמאל בקולות בקלפי.

ולגבי המחאה החברתית שהשמאל מנסה לנכס אותה לעצמו, היא למעשה מחאת מעמד הביניים שלמעשה התעלמה מהשכבות החלשות . אדם שמרוויח שכר מינימום, לא יכול להזדהות עם מפגין שמדבר בסמארטפון שעולה 4000 שח' ובוכה שאין לו כסף לשכר דירה בצפון תל אביב ומצפה שהמדינה תשנה סידרי עדיפויות כדי לעזור לו בשכר דירה.
נכון שהדברים יותר מורכבים אבל הרגש ניזון מהתופעות האלו וגורם לתחושת דחיה וזה יבוא לידי ביטוי בקלפי.

30 אם השמאל לא ירים את ראשו בהקדם האפשרי תצמח מכך רק טובה לפרט לחברה ולמדינה  (לת) העץ החלול
  • 09:20
  • 06.02.12

31 יועץ אחיתופל עיוור וכאילו חסר-מצפון דר' אולק נצר
  • 09:20
  • 06.02.12

"ירידתו של השמאל היא תולדה של מדיניות ההפרטה" - כותב גוטוויין, "פירוק מדינת הרווחה שחק את מעמדות הביניים - שם מרוכזים רוב בוחרי השמאל - שבניסיון חסר תוחלת לשפר את מעמדם נעו למרכז. במקביל צימצם השמאל את קהלי היעד שלו, כשוויתר מדעת על קולות המעמדות הנמוכים"

הכותב חי כנראה בצרפת או בפולין – לא במדינה שבשני הדורות האחרונים נושמת וחיה וממקדת את כל מאודה ומשאביה במלחמה, טרור, כיבוש, התנחלות מחוץ לשטחה. איננה פרטנר להסדר לקראת שלום, הפכה למדיניות אפרטהייד, וחיה לצלילי הפחדות שואה יומיומיות שהכותרות מנפחות. מעמדות ביניים, מדינת רווחה... איפה האדם הזה חי? כמה עיוור יכול להיות אפילו האדם האטום ביותר כל עוד לו-עצמו לא סותמים את הפה? - מעולם לא הצליח ה"שמאל", שבניגוד לגוטוויין מהותו היא הגנה על דמוקרטיה, חרות וזכויות אדם, על ידי פניה לאינטרסים המעמדיים של העניים או של מעמד הביניים – משום שהישראלים מצביעים על פי מה שמפחיד אותם ובוחרים במי שמצטייר כ"חזק" ביחס לערבים, לביטחון ולשטחים. אך מאחר שהממסד הפוליטי לא יודע ולא מעז להתמודד על נפשם בגלוי על ידי הצבת מופת של עמידה על נפש הדמוקרטיה, החרות וזכויות האדם – הם תמיד יחפשו את ההצלחה בבחירות מתחת לפנס ה"חברתי". יש מעט מאוד מצבים שחוקר התנהגות פוליטית יכול להרגיש בביטחון של קרוב ל-100% שבעלי ה- conventional wisdom אומרים ועושים את ההיפך ממה שהקליינטים שלהם צריכים – וזה אחד מהם. הבעיה של השמאל איננה יותר מנדטים. הבעיה שלו היא, שהוא מפחד להיות אופוזיציה למשטר.

32 מסתבר שהעם רוצה ימין איתן ולא שמאל תבוסתן.  (לת) אמת
  • 09:32
  • 06.02.12

33 מרצ מעולם לא התעניינה בעניי עירנו , הפלשתינאים, פלשתינאים "האומללים" היו ויהיו בראש מעייניה  (לת) י.א
  • 09:40
  • 06.02.12

34 צודק. גלאון מקובעת על העתקה לא רלוונטית של השמאל האמריקאי משנות ה-60 וה-70 ואין לה עומק פוליטי/חברתי  (לת) בורגתיאטר
  • 09:41
  • 06.02.12

35 זה אוסלו טמבל, א-ו-ס-ל-ו! כל קסאם שנופל מוכיח את התזות ההזויות של השמאל ומבטיח שישארו באופוזיציה  (לת) צבע אדום
  • 09:50
  • 06.02.12

36 הבעיה של השמאל היא שהקוד הגנטי שלו פוצח איפ חמיס טברא
  • 09:58
  • 06.02.12

והוא התגלה כבעל 23 כרומוזומים של ימין תיאו-פשיסטי גזען אנטי יהודי וכן, אנטי דמוקרטי.
אל תביא קהלים חדשים, שמע מה כואב להם ועבוד למענם. בנה מסגדי תמיכה בקהילות מוזנחות והם כבר יבואו אליך. אל תספור את הפתקים כל בחירות, עבוד למענם כדי שיהיה להם טיפה יותר טוב. הנף בגאווה את דגל מדינתך. היה דוגמה לפטריוט אמיתי. לפעמים זה מה שצריך אזרח נחשל יותר מפת במרק. בזאת אתה מכריז "אתה ואני הננו מדינת ישראל". זה לא אני, זה עבד באירן במצרים ואפילו אצלנו (ש"ס, שבינתיים הבאישו והתמקמקו).
ואני ימין בכלל.

37 פרשנות מרקסיסטית ישנה ולא מעניינת ירושלמי
  • 10:01
  • 06.02.12

מספיק אולי תבין כבר שאתה במאה העשרים ואחת ותחליף כבר תקליט. די להיות אדם חד ממדי. ואם אתה לא מסוגל לחשוב משהו יותר מתוחכם ומורכב מהסיסמאות האלה של 'הפרטה' ו'ליברלים' אז לפחות אל תכתוב לנו על זה.

38 השמאל הוריד ראש בעקבות מתקפת ימנים קיצונים שיצרו קמפיין חכם
  • 10:17
  • 06.02.12

הם החדירו לכלב האנשים שימין זה מילה נרדפת לפטריוטיזם. והשמאלנים אכלו את הקמפיין והתחילו להתבייש. הפטריוטים האמיתיים הם השמאלנים והגיה הזמן לצאת בקמפיין נגדי

39 האזרחים באירופה גילו מזמן שהסוציאל דמוקרטיה ריקה מתוכן, והבטחותיה הם קליפות בצל ושום. צרפו עוד את שיקרי הציונות הכובשת לכך ותבינו שבישראל רק חד"ש היא מפלגת שמאל אמיתית. חד"ש -- חזית דמוקרטית לשלום ולשיוויון
  • 10:23
  • 06.02.12

בבריטניה הפסיד איש הלייבור בראון לשמרן דיוויד קמרון, ולליברל , זה קרה לאחר שהעם הבין שטוני בלייר עבד על העם והיה משרתה האמין של ארה"ב של בוש. בספרד הפנה העם גב לזפטרו הסוציאל דמוקרט כשזה לא עשה מספיק לטובת העם ונכנע לגזלני הבנקים. ואתמול זכה השמרן הפיני סאולי ניניסטו ברוב זעום והנשיאה האהודה הנאורה הסוציאל-דמוקרטית הפינית, הגב' טאריה הלונן תפנה לו את כסאה. וכך גם בשבדיה שם שולטים השמרנים לאחר שהמפלגה הס"ד שמאורה כבה והעם הבין את שקרה - נמעכה. ואצלנו? "העבודה" היתה מפלגת כיבוש היסטורית - עוד מתקופת בן גוריון. שקרניה מיגעל אלון עד שימון ברז הם שהקימו עלינו את המתנחבלים - מ"מלון פארק" בחברון, עד סבסטיה. ואשר למרצ: מאז ומעולם היתה מפלגת נישה אשכנזית. מה נשאר? רק חד"ש זה שמאל אמיתי של יהודים וערבים בשיוויון ולשלום!

40 הפושע, babu
  • 10:25
  • 06.02.12

ראש ההממשלה הנוכחי הוא ראש הפשע המאורגן,

41 ‎האזרחים באירופה גילו מזמן שהסוציאל דמוקרטיה ריקה מתוכן, והבטחותיה הם קליפות בצל ושום. צרפו עוד את שיקרי הציונות הכובשת לכך ותבינו שבישראל רק חד"ש היא מפלגת שמאל אמיתית. ‎חד"ש -- חזית דמוקרטית לשלום ולשיוויון
  • 10:26
  • 06.02.12


‎בבריטניה הפסיד איש הלייבור בראון לשמרן דיוויד קמרון, ולליברלים , זה קרה לאחר שהעם הבין שטוני בלייר עבד על העם והיה משרתה האמין של ארה"ב של בוש. בספרד הפנה העם גב לזפטרו הסוציאל דמוקרט כשזה לא עשה מספיק לטובת העם ונכנע לגזלני הבנקים. ואתמול זכה השמרן הפיני סאולי ניניסטו ברוב זעום והנשיאה האהודה הנאורה הסוציאל-דמוקרטית הפינית, הגב' טאריה הלונן תפנה לו את כסאה. וכך גם בשבדיה שם שולטים השמרנים לאחר שהמפלגה הס"ד שמאורה כבה והעם הבין את שקרה - נמעכה. ואצלנו? "העבודה" היתה מפלגת כיבוש היסטורית - עוד מתקופת בן גוריון. שקרניה מיגעל אלון עד שימון ברז הם שהקימו עלינו את המתנחבלים - מ"מלון פארק" בחברון, עד סבסטיה. ואשר למרצ: מאז ומעולם היתה מפלגת נישה אשכנזית. מה נשאר? רק חד"ש זה שמאל אמיתי של יהודים וערבים בשיוויון ולשלום!

42 קיצר , מעמד הביניים המשכיל והעירוני הם האיליטה של המדינה ואחרוני השפויים בארץ bulcky
  • 10:29
  • 06.02.12

ובלעדיהם המדינה תהפוך להיות גוש דתי לאומני קיצוני בלתי נסבל

וויווה מדינת תל-אביב , אני גאה בך

43 להסתכל למציאות בעיניים משה
  • 10:52
  • 06.02.12

השמאל (שאני נמנה עליו) ימשיך להיות פריפריאלי משום שחל בישראל מהפך דמוגרפי כפול: ראשית, הריבוי הטבעי הגדול יותר של חרדים, דתיים ומסורתיים, ושנית, ההגירה מברית המועצות לשעבר. צרוף שני אלו הביא לכך שמרבית אזרחי המדינה הם בעלי השקפת עולם לאומנית, גזענית ואוטוריטטבית (כלומר אנטי דמוקרטית) קיצונית -- אם כזן המבוססת על ההלכה היהודית, ואם כזו שבבסיסה ה"הומו-סובייטיקוס", שגדל על כוחנות, שחיתות, דיקטטורה ואימפריאליזם. כך שלא גלאון ולא גילאון יעזרו. ישראל תהפוך ימנית יותר ויותר, גזענית יותר ויותר, ודמוקרטית פחות ופחות משנה לשנה ומבחירות לבחירות.

44 יש לכותב טעות חמורה: שני הג(י)לאונים גם יחד אינם מבינים כלל את המצב, ולא יגדילו את כוחה של מרצ.ה"שלום" בנוסח מרצ יביא למלחמה קשה, ואת זה מבין רוב הציבור, במיוחד אותם קהלים "חדשים" שהכותב מייחל למעברם שמאלה.  (לת) שלמה
  • 10:52
  • 06.02.12

45 מסתובב סביב עצמו ולא נוגע ביסוד אלון
  • 11:16
  • 06.02.12

שהוא קריסתה מוחלטת של קונספטית אוסלו.
השמאל הפך את אוסלו לדת ומתפרק בהדרגה מערכיו הציוניים.
את ירושלים שהיתה טאבו ,מחזירים בלי למצמץ.
את הפליטים אפשר לקלוט.
וכו'..
הציבור לא מוכן להשלים עם זה.

דבר נוסף, ההבחנה שנתניהו קפיטליסט פשטנית.
מתעלם מהעובדה שעם ישראל של הפריפריה מצביע לליכוד ומזדהה עם דרכו מסיבות ידועות.
העיקרית: רוב המזרחים הם מסורתיים וסולדים מהשמאל החילוני וכל מה שהוא מייצג.

46 כותב המאמר מתעלם לחלוטין מהלאומנות המטורפת שפשטה כאן מאז פרוץ האינתיפאדה ב 2000 וגם חסר החינוך באזרחות מעוור לא מעט
  • 11:31
  • 06.02.12

שנאת הערבים מעבירה את הבוחרים היהודים על דעתם וההוכחה לכך היא המפלגה הפשיסטית שהוקמה במיוחד עבור המהגרים הרוסים וסחפה אתה ישראלים רבים. לפני שהמעמדות הנמוכים יחשבו בכלל על השמאל, יש להפך את מערכת החינוך על פיה ולהתחיל לחנך. את חסר ההבנה של הבוחר בדמוקרטיה ראינו כבר בסדרה ארוכה של מפלגות "מרכז" שצצות כפטריות לאחר הגשם ונעלמות כלא היו

47 למה נצבעו ערכי יסוד בצבע מגזרי? שגיא
  • 11:37
  • 06.02.12

ומי באמת אשם בכך?? הטענה של הכותב ש"שלום, זכויות אזרח, עצמאות המשפט, דמוקרטיה וצדק חלוקתי" נצבעו בצבע מגזרי רק בגלל איזושהי גישה הסברתית-אסטרטגית של ראשי מפלגה כלשהי, מצביעה על בעיה הרבה יותר עמוקה - שערכי יסוד אלה אינם ערכי יסוד כלל, והעובדה שמגזרים שלמים רואים בערכים אלה כלא רלוונטיים מבחינתם ושייכים רק לאיזושהי שכבה דקה ומצטמצמת של "הציבור הנאור" אומרת שלא משנה כמה היו מנסים "לפנות" אליהם ראשי מר"צ זה לא היה באמת עוזר. תפיסת עולם וערכים בסיסיים לא נרכשים בתעמולת בחירות אלא בחינוך מגיל אפס או במסע הסברה ארוך שנים וממושך. צירוף חובש כיפה לשורות מר"ץ או כל גימיק דומה לא יהפכו את הציבור חובשי הכיפות, מזרחים-פריפריה או יוצאי ברה"ב לשוחרי "שלום, זכויות אזרח, עצמאות המשפט, דמוקרטיה וצדק חלוקתי" פתאום ביום בהיר אחד.

48 תומכי הימין הם מזוכיסטים,ככל שדופקים אותם יותר,הם תומכים יותר סמולן גאה
  • 11:58
  • 06.02.12

מה לעשות זה העם שלנו,ככה הוא.

49 טעות קרדינלית.. GREEN
  • 12:00
  • 06.02.12

"..ירידתו של השמאל היא תולדה של מדיניות ההפרטה: פירוק מדינת הרווחה שחק את מעמדות הביניים ..." טוען מר גוטווין.
זוהי טעות קרדינלית.
ירידתו של השמאל נובעת מתמיכתו המתמדת בפלסטינים "שוחרי השלום" למרות קריסתו של הסכם אוסלו ובוגדנותו של עראפת.
שמאל ניצי מבחינה מדינית ובעל ראיה של צדק חברתי מבחינה כלכלית יזכה בקולות רבים יותר משמאל שבאופן מסורתי מחבר צדק חברתי עם סיום "הכיבוש".
כיוון שהסיכוי לפיתרון של הסכסוך הפלסטיני/ישראלי הוא קלוש ביותר (בעיקר בגלל התעקשות פלסטינית על זכות השיבה ואי-סיום הסכסוך) - נראה שהטקטיקה של מפלגות השמאל היא שלומיאלית למדי.

50 השמאל הוא מותר האדם.  (לת) צביקי
  • 12:04
  • 06.02.12

51 מדיניות פנים שמאלית מדיניות חוץ ימינית קורין
  • 12:06
  • 06.02.12

זה מה שאני רוצה .

52 הסיבה לקריסת מפלגות הסמול, היא טירור עוסלו. ואת טירור עוסלו הביאו לכאן מפלגות הסמול,  (לת) סולו
  • 12:16
  • 06.02.12

53 בווווווז לכל האינטלקטואלים שלנו! כשלתם, ועל כן אתם נענשים במדינה גרועה מרסיילזה
  • 12:27
  • 06.02.12

פרופ' גוטווין---ואיפה היית אז, כשהשמאל איבד דרך ? איפה היו, ואיה הם עתה, כל האינטלקטואלים? האם מהפכות מתרחשות על ידי אזרחים מוחלשים וחסרי השכלה? ברור שלא!!! בכל המהפכות המשמעותיות בהסטוריה היו אלה האליטות המשכילות שעוררו את העבדים לצאת ולעמוד על זכויותיהם!
יש לי רק בווווווז כלפי כל ה"מעודנים" וה"נאורים" שהשאירו את הציבור מאחור, ודווקא את הציבור המטומטם מהשיר של שלום חנוך! ---למעשה אני מאשימה את הנאורים שלנו בתוספת רוח גבית לשלטון הימין המשתק והמחרב כל פריחה והתפתחות חברתית-תרבותית!!! תתביישו, כי ביכותלכם ובידכם היה לעורר את העם ולגאול אותו ממשיחיות ומלאומנות מנוונים( כ"הצופים" בנבואת יחזקאל)

54 מרץ צריכה לשנות הרבה דברים בכדי להפוך לאטרקטיבית מר זהותי
  • 13:04
  • 06.02.12

1. לקדם בשורותיה נציגים ממוצא יהודי-ערבי למקומות ריאליים. אנשים שיוכלו להזדהות עם המפלגה ולדבר לקהלי יעד באותה הזהות שלהם.
2. לקדם בשורותיה נציגים ממוצא ערבי למקומות ריאליים. אנשים שיוכלו להזדהות עם המפלגה ולדבר לקהלי היעד באותה הזהות.

מרץ מייצגת ערכים שלפחות 30% מכלל האוכלוסיה בארץ, יהודים וערבים, יכולים ורוצים להזדהות עמם. vעובדה היא שמרץ תמיד נתפסת כמפלגה המיועדת לאנשים שגרים ברמת השרון, הרצליה ותל אביב ושהילדים שלהם משרתים בגלגל"ץ. מרץ חייבת לפרוץ את גבולות הזהות שלה.

55 כבר לא מאמינים לשקרים של השמאל שפמפם בתגובות הפבלוביות שלו אג'נדה אנטי ישראלית, שהפלסטינים היו כאן מתקופת הדינוזאורים וחיו כאן בשלום עד שבאו הציונים וגנבו את אדמתם. השמאל מתעלם מההסטוריה. אלו שמכנים עצמם פלסטינאים לא היו כאן עד העליות הציוניות, הערבים לא קבלו את תוכנית החלוקה ורצו להשמיד את כל היהודים. באתרים של חמאס ופתח יש עידוד להריגת יהודים וכל הסרטים המפברקים שמפיצים בצלם גרמו לאזרחים לראות את התרמית הגדולה בהסטוריה שנקראת "העם הפלסטיני". השקר של השמאל הוא זה שגרם לצבור להתרחק ממנו, או כמו שאמרים אצלנו לשקר אין רגליים.  (לת) גל
  • 13:07
  • 06.02.12

56 ההוויה מיצרת תודעה. עד שהמקופחים לא ישרפו את בניין הליכוד, לא יהיה שינוי.  (לת) צבי
  • 13:14
  • 06.02.12

57 רק המונים אלימים מפחידים את הפוליטיקאים. אבל הם ילמדו מאסד.  (לת) צבי
  • 13:15
  • 06.02.12

58 די לאידיאליזציה של העם. רוב הישראלים שמרנים ואגוצנטרים. לא שמים על השמאל ולא על ההתנחלות, רק על בית עם משכנטא.  (לת) צבי
  • 13:16
  • 06.02.12

59 מתקבש שהפשיסטים תומכי ההתנחלות יהגרו למדינת יו"ש ויפסיקו להרוס את מדינת ישראל  (לת) צבי
  • 13:17
  • 06.02.12

60 כדאי לתמוך בגילאון מודאגת
  • 13:31
  • 06.02.12

גם בשל העובדה שהוא מדבר בגובה העיניים ויש ביכולתו לפנות לציבור רחב יותר של מצביעים פוטנציאלים אשר מר"צ זקוקה להם כמו אוויר לנשימה

61 כדי שמגמות שמאליות יחזרו לקידמת הבמה, ישראל תאלץ לעבור טיפול בהלם. רק זה יעיר אותם מהתרדמת שנתניהו המהפנט הלאומי הצליח להכניס אותם אליה.  (לת) הגרמנים עברו את זה ב 1945. הישראלים עוד יעברו משהו דומה
  • 13:32
  • 06.02.12

62 אין מקום לשמאל בארץ !..  (לת) אזרחית
  • 13:41
  • 06.02.12

63 אין מקום לשמאל בארץ!..  (לת) אזרחית
  • 13:42
  • 06.02.12

64 ניתוח מעניין, אך חד מימדי אלעד יאיר
  • 13:46
  • 06.02.12

שאלת מבנה המשק נבלעת בין יתר נושאים, בראש ובראשונה ביטחון (איום איראני, פלסטיני, סורי, מצרי, תורכי ומה לא) אך גם שיקולים אחרים עומדים בפני הבוחר, למשל מניעים גזענים (הליכוד אמנם דופק אותי, אבל השמאל אוהב ערבים וכדומה).
בנוסף, בחירה ב"שמאל" לא מבטיחה מדיניות חברתית שמאלית. למשל, יכול אדם להצביע לעבודה בידיעה שהוא נותן קולו לשמאל החברתי, רק כדי לגלות שאהוד ברק (למשל) יושב שבמפלגה אולטרה ימנית (מדינית וחברתית).

לשון אחר, ניתוח המפה הפוליטית בישראל רק על פי היחס למדינות כלכלית הוא לא רציני, נאיבי ו/או מטעה.

65 יאיר לפיד לוקח קולות מקדימה ועוזר לביבי אודי
  • 15:03
  • 06.02.12

לא חבל ???

66 השמאל היהודי התמוטט מול תמיכתו בימין ערבי טירוריסטי ופשיסטי רפאל
  • 16:03
  • 06.02.12

מול השקט הביטחוני היחסי הקיים היום מתמקדות ההמחאות הציבוריות בבעיות הכלכליות והחברתיות. יתכן והישראלים ישכחו לרגע ויצביעו עבור מפלגות השמאל. אבל רק הודות לממשלות הימין הכלכלה מתחזקת והביטחון השוטף עם הערבים חזק יותר

67 שמאל, ימין- קשקוש! אין הבדל אמיתי- הכל מאבקי כח אישיים!  (לת) אני
  • 16:10
  • 06.02.12

68 מרץ לא עוסקת בחינ וך ונותנת לסער להשתולל. איפוא מרץ?  (לת) שואל
  • 16:23
  • 06.02.12

69 מרץ בלי מרץ איפוא כל נציגיה רק את זהבה שומעים.  (לת) מגיב
  • 16:24
  • 06.02.12

70 מרץ הרימה ידים בתקשורת בהרבה נושאים חשובים.  (לת) מגיב
  • 16:24
  • 06.02.12

71 מאמר אקדמי עמוק מקיף וגם קצת עקום ידידי
  • 16:37
  • 06.02.12

אדון פרופסור המציאות ברחה לך מבלי שהרגשת

72 הכותב מתפלסף דרך שמאלנים שמחפשים מוצאים להוליך אליה את הבושה זכי חלטורה
  • 17:35
  • 06.02.12

בשנות ה-90 בין 1992-2001 מפלגת מרץ ישבה בשלוש ממשלות בישראל במשך 6 שנים והייתה שותפה להקמה/עצימת עין פוליטית של עשרות רבות של התנחלויות. בכירים בשמאל ישבו בוועדות הכנסת (יוסי שריד למשל ישב עשרות שנים בוועדת החוץ והביטחון) וקשקשו בזנב לאות מחאה. מאחר והכותב כבר השתלח בנימוס וחשף במשפט את הכשלים של השמאל בתחום הכלכלי-חברתי, אפשר לסכם ולומר שאין בישראל שום שמאל. שמאל ציוני הוא אוקסימורון בדיוק כשם שהמפד"ל או הציונות הדתית הוא אוקסימורון.

את המדינה שהקימו היהודים לעצמם יש לראות כאוהל מועד ואפיזודה (חולפת) בתולדות העם היהודי וכל ההרעשה היא בגלל חנייה מתמשכת קצת למעלה מהמידה בכרוניקה של "וייסעו ויחנו" של העם היהודי לדורותיו.

עוד צריך להזכיר שבאלפיים השנים האחרונות היהודי היה ימני ותנועות שמאל היו זרות לו. מרגע שהופיע אצל מי מהיהודים נטיות שמאלניות (למשל המהפכנים הסוציאליסטים במרכז ומזרח אירופה במחצית הראשנה של המאה ה-20) הוא נאלץ להתבולל ולהיטמע בגויים. בקיצור, יהודי לא הולך עם דמוקרטי וגם לא עם שמאלני.
לכותב ולכל המילייה המתבטא של השמאל אין את האומץ שהיה בשעתו לליאופולד צונץ ולשותפיו מוזר וגנץ.

73 בחירות במרצ ויולט
  • 17:52
  • 06.02.12

חבל שלא הוזכר בכתבה מועמד נוסף לבחירות יו"ר מרצ, אורי אופיר. בחור צעיר שכן מחפש להביא למרצ בוחרים חדשים ולא מוותר על האוכלוסיות האחרות. שיהיה לו בהצלחה מחר!

74 אין מדינת רווחה בלי השתתפות של לפחות 75% בשוק העבודה. תסדר את זה גוטוויין ונשמח לתמוך . עד אז, אנא הפסק לזרות לנו חול בעינים.  (לת) די לדמגוגיה.
  • 18:31
  • 06.02.12

75 זה לא הכלכלה, טמבל. כל עוד מרצ לא תשנה את המצע המדיני-בטחוני שלה ותתאים אותו למציאות שהשתנה מאוד בעשור האחרונות לא תהיה לה תקומה.  (לת) הבעיה האמיתית
  • 18:41
  • 06.02.12

76 מאמר מעולה  (לת) איתמר
  • 18:45
  • 06.02.12

77 איזה תור דבילי - אתה שומע את עצמך?  (לת) איש
  • 18:55
  • 06.02.12

78 ירידת השמאל נובעת מניסיונו להחזיר את הכותל המערבי לפלסטינים מצביע ימין
  • 19:38
  • 06.02.12

אני מקבל את ערכי השמאל בנושא שיויוניות, רווחה, חינוך, זכויות נשים,
ועוד.
אבל בניגוד לדעת השמאל, אני חושב שזכותנו להיות כאן היא היסטורית.
אין זה אומר שעלינו לספח את יהודה ושומרון, להיפך,
כדאי לנו מאוד לתת את רוב שטחי יו"ש לפלסטינים. (דמוגרפיה).
אבל כאן ההבדל: אני אומר "לתת" והשמאל אומר "להחזיר".
לדעת השמאל, כל שטחי א"י מחוץ לגבולות בחלוקה הם פלסטיניות.
לדעת השמאל, אין לנו שום זכות היסטורית כאן.
לדעת השמאל, זכותנו כאן היא מכוח החלטת או"ם בלבד -
החלטה שהאו"ם יכול לשנות או אפילו לבטל.
אגב, בערכים אלה השמאל מתנער מהכרזת העצמאות משנת 48'.
על כן, לדעת השמאל אין לנו זכות לשמור על מקומות היסטוריים חשובים לנו.
זו הסיבה שהשמאל רוצה להחזיר את הכותל המערבי והעיר העתיקה לפלסטינים.
עם זה איני יכול להשלים,
משום שהחזר כזה מבטל לחלוטין את זכותנו ההיסטורית.
חבל, כי יש לי השגות רבות בנושאי פנים עם הממשלה הנוכחית.

79 מזרחים אשכנזים ערבים חרדים ומתנחלים - זה כל הסיפור אוהב את הפלוגה שונא את המדינה
  • 20:02
  • 06.02.12

גרות במדינה שלנו 5 קבוצות לא קטנות וכמעט כל דעה שקשורה בציבוריות נובעת מהשייכות לקבוצה. כלומר, אין סיכוי לדיון אמיתי אלא רק להתבצרות תוך העמקת השיוך לקבוצה. אם רוצים להזיז משהו - צריך לשים את הבעיה הזו על השולחן. איפה המפלגה שזה יהיה המצע שלה: מדברים על השבטים שלנו בלי בושה, ומנסים להתחבר.

  •   צודק. מדינת היהודים היא פדרציה מסוכסכת של שבטים. כמו בלוב. אין פלא שאין משילות זכי חלטורה
    • 21:01
    • 06.02.12

    כשיכולת המשילות תקרוס אזי השבטים יאכלו זה את זה חיים.
    ערבים מוסלמים, נוצרים, דרוזים, בדואים. אורתודוכסים חרדים אנטי-ציוניים ודתיים אורתודוכסים לאומיים ולאומנים. בין חצרות החרדים שוורת איבה היסטורית. ספרדים אשכנזים - ככל שהם דתיים יותר כך הם עוינים יותר. רוסים, ישראלים ילידי הארץ, ערסים ופרחות (מסורתיים), אוהדי בית"ר, אתיופים, עובדי זרים, מהגרי עבודה, טייקונים, עבריינים ורן רהב תקשורת ויחסי ציבור גללים.

80 מה שאני לומד מתגובות אנשי השמאל המתנגדים לכותב המאמר הוא: מורה
  • 20:23
  • 06.02.12

שהסיבה שהשמאל נופל היא הבוז שהוא רוחש לכל מי שלא חושב כמותו...

81 and who do they care for? Ruth
  • 20:52
  • 06.02.12

If Meretz like the Arab and Palestinian and care for them the most, why don’t they are trying their luck in the Palestinian authority? I can not understand what they are doing in the Israeli Kneset,


82 מרץ אינה רלוונטית עוד. קהלים לדשים? עשה נא חיפוש בגוגל ובדוק כמה פכמים שריד ואלוני אמרו דברים בשנים באחרונות בגנות העליה מברית המוכצות? ראה איך מרץ והשמאל מסרו את הרבנות הראשית לידי החרדים, בבחינת כמה שיותר גרוע כך יותר טוב. האם יש עולה מברית המועצות שאינו זוכר את זאת? איזה קהל חדש אחר תרצו? אולי חרדים או בכיפות הסרוגות? מרץ אינה רלוונטית. השמאל הישראלי למעשה אינו קיים פוליטית. הדרך לחזור לרלוונטיות היא להפסיק לחלוטין את ענייני "השלום" האהובים, ולהתחיל לדבר על החברה הישראלית, וגם לעשות. אלא שלכך השמאל אינו מסוגל.  (לת) אזרח
  • 21:20
  • 06.02.12

83 גוטווין צודק, כל מילה שלו נכונה, אגב, לא מדובר על "שלום" אלא על סיום הכיבוש אלכסנדרה
  • 22:50
  • 06.02.12

ישראל נהפכה למדינה קוליניאלית רגילה ומשעממת, זה מה שנשאר מהציונות, שלא היתה מלכתחילה פיתרון מדהים, אבל היתה יותר מורכבת ומעניינת כשנוסדה מאשר היום כשהיא כיבוש-כיבוש-כיבוש וגם ניצול עבודת תושבי שטחים ויתר פליטים, וממשיכה לבצע את המשימות הצבאיות שארה"ב צריכה

84 דני,מעולם לא היה שמאל ישראלי למעט אי אלו בודדים.גם מעולם לא היה שמאל יהודי למעט אי אלו בודדים.  (לת) עדד
  • 00:24
  • 07.02.12

85 מה זה "תקוותו של השמאל"?! לשמאל אין תקווה. הוא הולך וגוסס כי עם ישראל הולך ומתפכח ולא תעזור כל שטיפת המוח של התקשורת. עם ישראל חי!  (לת) אליהו
  • 12:55
  • 07.02.12

86 הסתכלו על הכיבוש, שמאלני מוכר קישקוש, חצי גרוש האוקיה ובקשיש עגבניה  (לת) עמוס
  • 15:58
  • 09.02.12

87 מרצ אוסף של יהודונים תומכי פלשתין  (לת) ברוך
  • 04:21
  • 11.02.12

פעילות
המלצות
הפופולריות בדעות
פרסומת