מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

לא האמונה היא הבעיה

המחקר החדש של מרכז גוטמן, על יחסם של היהודים בישראל לדת ולמסורת, מצליח להסעיר את הרוחות (גילוי נאות: אני עובד כחוקר במכון הישראלי לדמוקרטיה, שבמסגרתו נערך המחקר, אבל לא השתתפתי במחקר עצמו). במיוחד זכה לתשומת לב הממצא בעניין אמונתם של 84% מהיהודים-הישראלים באלוהים. מתברר שיש רבים הרואים בממצא זה כשלעצמו עדות מייאשת לחוסר האפשרות של הישראלים לדבוק במדיניות רציונלית ו/או בתפישת עולם דמוקרטית.

אלא שדווקא התגובה הזאת היא שמסכנת את עתידו של השיח הדמוקרטי, ואפילו הרציונלי, בישראל, יותר מעצם האמונה באלוהים. כי מי שנשען על תפישה רציונלית שאיננה רק פילוסופית אלא מתבוננת במציאות האנושית בעיניים מפוכחות, יבין מיד שאותם 84% אינם מבטאים דבקות באיזו משנה תיאולוגיה סדורה, אלא בעיקר צורך נפשי באמונה. צורך שראשיתו בשחר ימי האנושות, כשהאדם החל להכיר בעוצמתם של הכוחות שאין לו שליטה עליהם, ובפוטנציאל הכאוטי שהם מבטאים. מאותו רגע הוא החל להאמין בכוח עליון, המבטא את הרצון להאמין שמאחורי הכאוס יש גם סדר, ובעיקר את הרצון להאמין שיש בכוחו של האדם להשפיע במעשיו על אותם כוחות עליונים.

מבחינה זו, העידן החילוני של 250 השנים האחרונות אינו הוא אפיזודה קצרה יחסית בתולדות האנושות, ואף בתקופה זו לא התקיימה מעולם בלעדיות חילונית. מטבע הדברים שכך יהיה, שהרי האמונה היא כמעט חלק מטבע האדם - לא טבעו הביולוגי, אבל טבעו הנפשי.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הפרשנויות והטורים ישירות אל הפייסבוק שלכם

לכן, השאלה המרכזית אינה אם להאמין באלוהים, אלא מה טיבו של אותו אלוהים: האם הוא אינקלוסיבי - אל רחום וחנון, המכיל תחת כנפיו את בני האנושות כולה שנבראו "בצלמו", או שהוא אלוהים אקסקלוסיבי - אל קנא ונוקם, התובע ממאמיניו להיאבק בכל מי שאינם כמותם, הנתפשים כמי שאינם ממלאים את ציוויו. גם המציאות ההיסטורית מלמדת על מורכבות היחס בין אמונה והומניזם: יוסף סטאלין היה אתאיסט גמור, ואילו מרטין לותר קינג האמין בכל מאודו באלוהים.

ביהדות, כמו בדתות אחרות, שתי האופציות קיימות במלוא העוצמה. הבחירה, והאחריות הנלווית לתוצאותיה, היא בידי המאמינים. ולכן הנתון המדאיג באמת במחקר אינו עצם האמונה באלוהים אלא היחס ההפוך שנמצא בפועל (לא בפעם הראשונה, כמובן) בין האמונה הזאת לאמונה בערכים דמוקרטיים: ככל שהנחקר מעיד על עצמו שהוא בעל תפישה דתית מחמירה יותר, כך הוא פחות מזדהה עם ערכים דמוקרטיים, ולהיפך.

המצב הזה עצמו נובע מתפישת הזהות הדתית בעיקר בהקשר הנגטיבי שלה - כאוסף של איסורים והגבלות שנועדו לבדל את היהודי מסביבתו: קודם כל, מסביבתו הלא-יהודית, וכן מסביבתו הלא-דתית. ממילא, מי שמבקש לשנות את היחס השלילי בין הזדהות דתית לערכים הומניסטיים צריך למקד את הזהות הדתית לא במכלול איסוריה, אלא בשאלה הפוזיטיבית מה מבקשת היהדות להשיג? איזה עולם היא רוצה לקדם?

אז יתגלו שני דברים: האחד - כשמדברים בשפה של יעדים פוזיטיביים היא נעשית יותר מכילה; השני - שגם בפועל, כשהיעד הדתי הבסיסי מוגדר באופן פוזיטיבי, מתברר שהיחס בינו לבין יעדי הזולת (החילוני, הלא-יהודי, וכדומה) אינו בהכרח משחק סכום אפס, המזמין מאבק, אלא יש מרחב שהוא נייטרלי, אם לא משותף. כמו המשל על התפוז ששניים נאבקים עד זוב דם להשיגו, עד שמתברר שהאחד זקוק לקליפתו והשני לבשרו. לשם כך רצוי שגם החילונים לא יגדירו את עצמם באמצעות שלילת הדת, אלא באמצעות ערכיהם החיוביים.

Read this article in English: Belief is not the problem




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 אין קשר הכרחי בין אמונה בכוח עליון--אלהים---לבין דת. עכשו שב וכתוב את המאמר מחדש. יריב א.
  • 06:40
  • 07.02.12

יש הרבה אגנוסטים---ואני מקווה שלפחות אתה מבין מה פרוש המילה הזו----שאינם דתיים.
אבל בינינו, אחרי ששפינוזה הוכיח שאין אלהים רק טפשים חושבים אחרת.

  •   אני טיפש?  (לת) ניוטון
    • 09:15
    • 07.02.12

  •   אני טיפש?  (לת) אומן
    • 09:18
    • 07.02.12

  •   אז מה? רוב האנשים בעולם טיפשים? האמת - כן. המוזר הוא שיש הרבה אנשים חכמים שמאמינים באלוהים. איך אתה מסביר את זה?  (לת) אגנוסטית, שממש לא מזיז לה אם יש אלוהים או אין
    • 10:36
    • 07.02.12

  •   אתה יהיר . אני אינני יודע מה פירוש המילה אגנוסטים שאתה מתהדר בידיעתה ורק לשם היוהרה השתמשת בה. אתה מגוחך. ואם אתה חושב שטיפש כל מי שחושב אחרת משפינוזה במידה ואתה בכלל מבין את שפינוזה ויש לי ספק גדול בכך , אתה שחצן שהדביק לעצמו נוצות טווס. אתה רוצה להרשים בלי שיהיה לך מה לומר. זה לא מצליח ומעורר גיחוך.תתביש.  (לת) צביקי
    • 18:02
    • 07.02.12

02 האסון אינו בצורך להאמין של 80% מהאוכלוסיה אלא באי ההפרדה בין הדת למדינה IN GOD ER TRUST
  • 08:56
  • 07.02.12

ברוב מדינות המערב שעור המזדהים כאנשים מאמינים מתקרב לזה שבישראל ובארה"ב אף עולה עליו, אך ההפרדה בת מאה השנים לפחות בין הדת למדינה מאפשרת קיום משותף והתגברות על ניגודי האינטרסים בין מאמינים לחילונים באמצעות החקיקה החילונית שהיא תמיד מעל לעקרונות הדת. ההתחשבות בדתיים, למשל בקרב המשרתים בצבא ארה"ב, מתבטאת בשכירת שרותיהם של כמרים ורבנים לובשי מדים, כמובן לא בכפיית שעורי דת על חיילים שאינם מעוניינים. עבור שרותי הדת משלמים רק החברים בקהילה "מס כנסיה" או דמי חברות לקהילה היהודית. אפלייה על רקע אמונה דתית אסורה ואסור לשאול אפילו מועמד ללימודים או לעבודה לאיזו קהילה דתית הוא משתייך ובוודאי שלא אם הוא מאמין באלוהים, ובאיזה מהם. כשנגיע להפרדה בין דת למדינה בישראל, כשהציבור הלא דתי לא ירגיש נפגע מהכפייה הדתית, מאילוץ הכשרות, מהשבתת התחבורה (הציבורית בלבד, בינתיים) בשבת, מהמונופול הרבני על נישואים וגירושים, מהשתתפות המדינה במימון הדת ובפרנסת מחזיקי התורה יוכלו אפילו 99% מהציבור להגדיר עצמם כמאמינים מבלי לפגוע במיעוט הלא מאמין ובערך השוויון בפני החוק.

03 אפולוגטי. אפולוגטי מידי. סמיר דודקביץ
  • 09:17
  • 07.02.12

מאז שהתפרסמה הידיעה על הסקר הזה ועלו הפטפוטים הצפויים (אך הפעם בעוצמה מפתיעה), המתנתי מטבע הדברים להתייחסות שלך. לצער הלב בחרת להגן ולהעביר את ה"אש" לנתון אחר בדו"ח (אפולוגטיות), עם ניחוח מורגש של התנצלות ("אפולוגיה").
חבל, דווקא הרגשתי שתגובה בעלת אופי אחר תהלום יותר את הסיטואציה הציבורית.

04 השאלה אינה אם קיים אלוהים, ערן ברין
  • 09:25
  • 07.02.12

השאלה היא מי ברא את מי, האלוהים את האדם או האדם את אלוהים.

05 על ערכים ביהדות ערן ברין
  • 09:31
  • 07.02.12

מבדילים ביהדות בין מצוות שבין אדם למקום, כמו חוקי כשרות, סדרי תפילה, שבת וכדומה, לבין מצוות שבין אדם לחברו, או ערכים אנושיים, היהדות האורתודוכסית מקפידה על הראשונים, על האחרונים קצת פחות.

06 מאמר נפלא  (לת) קורא אופטימי
  • 14:55
  • 07.02.12

07 קראתי את המאמר שוב ושוב. מאמר מזהיר.  (לת) צביקי
  • 18:07
  • 07.02.12

08 כל הכבוד ליאור
  • 20:33
  • 09.02.12

בדיוק מה שרציתי לכתוב מזמן. כל הכבוד

פרוייקטים מיוחדים