צבי בראל | למי מותר להשתמש בווטו - הארץ
מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

למי מותר להשתמש בווטו

"בסוף השבוע האחרון קיבלנו תזכורת באיזו סביבה אנחנו חיים. שמענו את שליט איראן מדבר על חיסולה של ישראל, ראינו את הצבא הסורי טובח בעמו. למנהיגים מסוימים אין שום עכבות לפגוע בעמם או בשכניהם", אמר בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה. האמת, חרא של סביבה. חסר רק עוד משפט אחד כדי להשלים את התמונה: "ויש ממשלות שלא אכפת להן להמשיך ולכבוש עמים אחרים קרוב ל-50 שנה".

לא רק הסביבה רעה, גם מה שנהוג לכנות "קהילה הבינלאומית" - כשהכוונה היא בעיקר למדינות המערב - איננה יכולה לטעון למונופול על המוסר העולמי. די בווטו של מדינה אחת מתוך חמש הקבועות במועצת הביטחון של האו"ם כדי שמנהיג רוצח יוכל להמשיך להרוג את אזרחי מדינתו וכדי שאזרחים אלה יבחינו שאותה קהילה בינלאומית היא לא יותר ממיקרופון רועש. ברגע אחד הפכה רוסיה לדמות הרעה בסיפור הסורי. אימפריה של רשע.

אבל מה היה בה בהחלטה שנדחתה? שום דבר ממשי שיכול לבלום את הטבח, שום כוונה להטיל סנקציות ואף לא רמז להתערבות צבאית. מה עשו ארה"ב ומדינות אירופה עד כה כדי לסייע לאזרחי סוריה? ומה הן מתכוונות לעשות? בדיוק מה שהן עשו עד כה.

קשה לבלוע את הווטו הרוסי והסיני על הצעת ההחלטה שהתכוונה בסך הכל לדרוש את הפסקת האלימות. אפילו השר סילבן שלום הביע אכזבה מן הווטו הזה וחברי כנסת ממש הזדעזעו מן ההתנהגות של רוסיה.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב המאמרים והפרשנויות ישירות אליכם

ומעניין. הווטו הרוסי-הסיני מעורר כעס ותיעוב עמוקים כל כך דווקא מצדה של מדינה שנסמכת באורח קבע על וטו אמריקאי. אותה "שעת המבחן הגדולה של הקהילה הבינלאומית", כפי שהגדיר שלום את הדיון באו"ם על סוריה, הופכת לשעת איום כאשר מדובר בהחלטות שנוגעות לישראל, שגם על החלטות רבות שלא נתקלו בווטו אמריקאי היא מצפצפת צפצוף ארוך. אבל לעומת ישראל המתחסדת, רוסיה וסין נוהגות בעקביות בכל הנוגע למוסר הווטו. הן יודעות שהן כובשות מיעוטים ועמים, הן מחזיקות בטיבט ובצ'צ'ניה ומונעות באלימות כל ביטוי של עצמאות לאומית או אתנית. אם יסכימו להתערבות בינלאומית נגד סוריה, הן יירו לעצמן ברגל, כי מחר יחליט מיעוט כלשהו לדרוש החלטה דומה ביחס למיעוטים ברוסיה או בסין. אם יקבלו החלטה בעד המרי האזרחי נגד אסד, הן יתקשו למנוע, או לפחות להסביר, מדוע הן מתנגדות להצעת החלטה בעד הטיבטים או הצ'צ'נים. לווטו, מבחינתן, יש מוסר משל עצמו, גם אם הוא מעוות וקטלני.

אבל מעבר לשיקולים ולאינטרסים של רוסיה וסין בעניין הסורי, יש לרוסיה חשבון "פרטי" עם ארה"ב בכל הנוגע לניהול מדיניותה במזרח התיכון בכלל ובנוגע לסכסוך הישראלי-הפלסטיני בפרט. כחברה בקוורטט היא לא רק הודרה מן התהליך המדיני על ידי ארה"ב, היא נאלצה לבלוע וטו אמריקאי גם כאשר זה היה מנוגד למדיניות הקוורטט ואפילו למדיניותה של ארה"ב, כמו הווטו האמריקאי שהוטל בדיוק לפני שנה על ההצעה להגדיר את ההתנחלויות בשטחים כבלתי חוקיות, או הווטו שהוטל על הצעות החלטה בשנת 2006 לעצור את המבצעים הצבאיים בעזה.

ההתחשבנות עם ארה"ב על הווטו ועל הניהול הבלעדי של הסכסוך הישראלי-הפלסטיני, איננה מן הנימוקים שרוסיה מציגה לראווה. אבל היא מפעפעת ואפשר להעריך שהיא השפיעה גם על ההחלטה להטיל וטו ביחס לסוריה. ישראל, שאיננה רואה דבר פסול בהמשך הכיבוש, רואה בווטו אמריקאי על כל החלטה אנטי-ישראלית רפלקס טבעי, ולכן היא איננה מבינה את הכעס של מדינות ערביות וחלק ממדינות אירופה על הווטו שמוטל לזכותה. כל וטו אחר הוא "בלתי ראוי". מכאן גם תחושת התסכול נוכח הווטו הרוסי בעניין הסורי. הוא הרי לא דומה כלל לווטו אמריקאי בעניין הישראלי-הפלסטיני. שהרי איך אפשר להשוות בין וטו אמריקאי שמוטל למען עניין כל כך צודק, כל כך מוסרי כמו כיבוש בשטחים, לבין וטו שמסייע למשטר דיכוי לטבוח באזרחיו?




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 ישראל עם ביבי בראש מתנהגת כמו הילד המופרע בגן,שרק דורש תשומת לב וחיזוקים חיוביים מאימא אמריקה.וכשאלו נעדרים היא ממשיכה בהתנהגות ההרסנית,כשההונים מריעים לביג בוס; בלי להבין שהוא משתמש בם ניצול ציני ומופקר, כמו מי שהוא ומעשיו. כולנו אשמים בהפקר. שאיננו יוצאים לרחובות ודורשים את המגיע לנו-מנהיג שפוי שיוביל לעתיד ראוי.  (לת) שומר חוק
  • 07:09
  • 08.02.12

02 הווטו חמיד
  • 07:35
  • 08.02.12

זה אכן נכון אך יותר חשוב מכך התהליך שנולד וההיטוריה המתהווה - שביום הטלת הווטו החל מתגבש סדר עולמי חדש שבו הושם קץ למדיניות חסרת מעצורים של ארה"ב וגרורותיה . והמזרח - רוסיה וסין - מתחילות להימצא במזרח התיכון במעמד שכנים מעורבים. השאלה תהיה כיצד ייראה האיזור עוד שנה או שנתיים .

03 שוב השקר הרגיל - ישראל אשמה בכבוש. צריך להזכיר שוב לכל מי שמשקר שהאשמים היחידים בכבוש הם הפלשתינים. כל אדם הגון מתנגד לכבוש אבל כל אדם שפוי לא יסכים להקמת מדינה פלשתינית שמצהירה עוד לפני הקמתה שלא תכיר במדינת ישראל ושמטרתה היא חסול מדינת ישראל. הערבים ניסו כבר כמה פעמים להשמיד את ישראל ובתמורה לשלום כל מה שישראל מבקשת הוא שהפלשתינים יכריזו שהקמת מדינתם הוא סיום הסכסוך. וכאשר הפלשתינים מסרבים כמובן שהישראלים אשמים. הרי ערבים לא אחראים למעשיהם.  (לת) ע.ג.
  • 07:57
  • 08.02.12

  •   ישראל היא שמקיימת את הכיבוש ולכן היא אשמה בו. ישראל הקימה יישובים רבים בשטח הכבוש וזו הוכחה לכך שהיא מחזיקה בו לא רק כדי ללחוץ על הפלסטינים להגיע אתה לשלום אלא גם מפני שהיא חומדת את השטח לעצמה. לדעה שהשטח שנועד להקמת המדינה הפלסטינית שייך בזכות לישראלים יש תומכים רבים בישראל  (לת) אורן
    • 11:42
    • 08.02.12

  •   אכן בקשה קטנה ולא ברור מדוע הפלסטינים אינם מכריזים כמצופה. עודד גוטמן
    • 16:55
    • 08.02.12

    וכל מה שישראל מתבקשת זה להכריז שגבולות 67 הם הבסיס למשא ומתן. מה הבעיה עם זה?
    הפלסטינים שמבקשים להקים מדינה הכריזו כבר מזמן על הכרתם בזכות קיומה של מדינת ישראל. הדמגוגיה שלך לא תעזור. אפילו ביבי כבר הודיע שהפלסטינים ביטלו את האמנה הפלסטינית. זוכר?
    אבל זה לא יפריע לך להמשיך ולפזר חרדות ופחדים המבוססים על שקר ורמיה.
    מעניין מה יקרה ביום שבו ארה"ב תפנה את גבה לישראל כתוצאה מניגודי האינטרסים שאנחנו מייצרים עבורה כל הזמן.
    ע.ג. תתעורר

04 מה אתה משווה רצח עם לכיבוש??? יש הבדל
  • 08:08
  • 08.02.12

נכון שגם אנחנו לא מופת למוסר אבל דחילק, יש שוני בין מנהיג שמפציץ וקוטל אזרחים כי הם רוצים דמוקרטיה לבין לחימה נגד יישות מדינית אחרת שנוקטת בטרור כלפי אוכלוסיה אזרחית. אתה דמגוג!

05 רק בראייה המעוותת של הכותב, אפשר להשוות בין השניים  (לת) גילגמש
  • 08:10
  • 08.02.12

06 רק ארה"ב רשאית להפעיל ווטו כדי לתמוך בהמשך הכיבוש של פלסטין ע"י ישראל הימנית  (לת) צבי בשם ליברמן
  • 08:41
  • 08.02.12

07 איזה מוח מעוות יש לךאדון בראל,אתה משווה את הווטו הציני של רוסיה לניסיון של האמריקאים לשמור על עצם קיומה של ישראל, שכחתה למה אתה בכלל נמצה פה. אולי תשאל את הוריך למה הגיעו לפה,ולמה מנסים להשמיד את ישראל מיום הווסדה, בלי כל קשר לכיבוש של 67  (לת) לך לרופא מוח
  • 08:46
  • 08.02.12

08 לצבי בראל: לדברי אבו מאזןאנו כובשים לא 50 שנה אלא 63 שנה כי ליהודים אין זכות למדינה משלהם ואם היתה בעבר הכרה במדינת ישראל היא היתה רק מבחינה עובדתית . אך לא מבחינת הזכות .וההבדל הוא עקרוני הוא מטבטא בחינוך הפלסטיני בתעמולה לציבור הפלסטיני ובמסגדים והמטרה היא להביא להשמדתה של מדינת ישראל.  (לת) שי
  • 09:01
  • 08.02.12

  •   למי אכפת מה אבו מאזן חושב? הכיבוש משחית אותנו מבפנים!  (לת) רונן
    • 16:40
    • 08.02.12

  •   להלן האמת של פייסל חוסייני בהקשר לתהליך אוסלו. פייסל חוסייני בנאום שנישא בפני עורכי דין בביירות, (צוטט בעיתון הלבנוני אל-ספיר, מה- 21/03/2001 ) ישנו עניין עדין מסויים אשר חייב להיות מובן על ידי כולם. יתכן שאהיה מחוייב לקיים מגעים עם ממשלת שרון בכדי להשיג כמה צרכים חיוניים של עמנו. אולם זאת לא על-מנת להצדיק פתיחת יחסים עם ישראל על ידי אחרים. אני שומר על קשר על-מנת לשים קץ ליחסים. זה לא כמו מדינות המבקשות לבסס קשר". "קיים הבדל בין המטרה האסטרטגית של העם הפלשתינאי, אשר אינו מוכן לוותר ולו על גרגר אחד של אדמה פלשתינאית, לבין המאמץ הפוליטי שקשור למאזן הכוחות ולאופי של המערכת הבינלאומית הנוכחית. המאמץ האחרון שונה מהראשון. אנחנו עשויים לנצח או להפסיד אבל עינינו ימשיכו לשאוף אל היעד האסטרטגי, כלומר, לפלשתין מהנהר עד הים. כל מה שנקבל עכשיו לא יכול לגרום לנו לשכוח את האמת העליונה הזאת". להלן האמת של ערפאת בהקשר לתהליך אוסלו. עבדל ברי עטואן, העורך של העיתון החשוב "אל קודס אל ערבי", הרגיש חופשי לספר בטלוויזיה הלבנונית את האמת על ערפאת, בשיחה בתוניס בשנת 1994, סמוך לפני הגעתו לעזה, אמר לו ערפאת מילים אלה: "חי אללה, אני אשגע אותם. אני אהפוך את ההסכמים האלה לאסון עליהם. לא בימי, אבל בימיך אתה תראה את הישראלים בורחים מפלסטין. רק היה סבלני. אל תדבר על זה. שמור זאת אצלך".  (לת) סולו
    • 19:00
    • 08.02.12

09 פשש, איזה "אובייקטיביות", רצח לשם רצח מושווה לשאלות של ריבונות שבויכוח, ממש "מרשים"... אז נכון, אין דבר כזה משפט או מוסר בינלאומיים, הכל פוליטיקה, מה חדש בכך?  (לת) איציק המרכז izikhe@gmail.com
  • 09:03
  • 08.02.12

  •   האמנם "רצח לשם רצח"? אסד נלחם על שלטונו, הלא דמוקרטי, באמצעים לא דמוקרטיים. את חוסיין, שעשה זאת בספטמבר 1970, אנו אוהבים להלל, כי הטבח נעשה בפלשתינאים. פתאום מחאה אלימה נגד כיבוש היא לגיטימית בעינינו, רק משום שהיא מופנית נגד אסד, ולא נגדנו?!  (לת) סתם אחד
    • 09:22
    • 08.02.12

10 כלכך טיפוסי להארץ, לומר כי דין מוסרי אחד לווטו האמריקאי ולווטו הסורי.  (לת) ל
  • 09:21
  • 08.02.12

11 הווטו הרוסי-הסיני מעורר כעס ותיעוב" – זו התגובה של הקהל ביציאות, אנחנו לצערינו לא הקהל בהצגה הזאת אלה שחקני משנה שעלולים להתקדם לקידמת הבימה  (לת) אורות הבימה
  • 09:32
  • 08.02.12

12 האמריקאים יודעים, וגם הרוסים, שהיום - בניגוד לעבר - המשך הכיבוש הוא באשמתם הבלעדית של המהיגים הפלסטינים גיא
  • 13:01
  • 08.02.12

סיום הכיבוש הוצע להם, ע"י קלינטון וברק, בוש ואולמרט (שאפילו הסכים לנסיגה מוחלטת ממזרח י-ם ולשיבת פליטים). התשובה ידועה.

13 צבי בראל תודה רבה מקרב לב על הוצאת הצביעות החוצה  (לת) כתבה מכוננת – למטבע יש שני צדדים
  • 13:22
  • 08.02.12

14 הווטו הרוסי דן
  • 13:42
  • 08.02.12

נראה שהכתבים של הארץ מאבדים את היכולת להתבונן בארוע בין לאומי כל שהוא בלי לקשור זאת ל "כבוש האכזרי". הרי כל ילד מבין שהווטו הרוסי נובע מרצונה של רוסיה להחליש את ההשפעה האמריקאית בסוריה ואין לו שום קשר ל"סבלם" של הפלסטינאים, שמענין אותם כשלג דאשתקד.

15 הכיבוש יסתיים אם נוכל להיות בטוחים דודי
  • 13:54
  • 08.02.12

שנסיגה מהגדה לא תוביל לרקטות על ערי השרון, ירושלים ונתב"ג.

  •   בלבול בייצים... זאת לעולם לא תוכל להבטיח... רונן
    • 16:43
    • 08.02.12

    עם כיבוש או בלעדיו
    עם שלום או בלעדיו
    כל עוד יושבים פה היהוד, יהיו מספיק עראבוש שיזרקו עלינו טילים

16 בראל -קבלת ממני חותמת סופית. אתה הזוי.  (לת) אלישי
  • 14:04
  • 08.02.12

17 מתנצל בפני מס. 6. התכוונתי ל-16.  (לת) מברוק
  • 15:04
  • 08.02.12

18 בשתי מילים שנאה עצמית מה הדמיון בין רצח אזרחים ללא אבחנה לבין מה שנקרא כיבוש חבל ארץ שיש לנו טענות עליו  (לת) you
  • 15:05
  • 08.02.12

19 "כיבוש" רזי
  • 15:19
  • 08.02.12

גם אלו שלא מסכימים עם דברי הכותב לא נראה שיש בעיה עם עצם הגדרת היותנו פה כ"כיבוש", וזוהי כבר הצלחה של השמאל להכניס לנו בתת מודע את זכותנו וריבוניותנו פה ככיבוש.

20 אתגר ללאומנים - תנו שם של מדינה, ולו רק אחת, אשר כובשת ומדכאת מיליוני אזרחים מבלי לתת להם זכויות שוות כמו ליתר אוכלוסיתה.  (לת) איציק המרכז itzikhe@gmail.com
  • 16:46
  • 08.02.12

21 כרגיל אותם שקרים, נו לפחות 99% מהעם התפקחו מזמן ומה איתך?  (לת) אשר
  • 17:38
  • 08.02.12

22 אהבתי גוגו
  • 19:17
  • 08.02.12

זה די מוצלח כתרגיל בלוגיקה שבו הכותב מבקש להוכיח כי א' נובע מ ט'. באותה מידה ניתן להסביר כיצד הכיבוש מעלה את מחירי הדלק, כורת יערות גשם וכו'.
עכשיו ברצינות - יחסי רוסיה- ארה"ב הם קצת יותר מורכבים מאשר הסיכסוך הלבנטיני שלנו. ישראל אכן מחזיקה בשטח כבוש, אבל עדיין לא מדובר בקטל של יום רגוע בחומס, לכן להשוות בין ווטו לווטו זה קצת צבוע (כמו הווטו האמריקאי).
ארה"ב ידועה בדו פרצופיות ארוכת שנים, קולונליאליזם בפיליפינים, תמיכה ברודנים "טובים", סיוע למלחמות אזרחים וכו'. "הכל אינטרסים" אמר קיסנג'ר, סביר שגם הרוסים בעמדה דומה.

23 רוסיה וסין "מחזיקות בטיבט ובצ'צ'ניה"? הרי לא מזמן כתבת שהכיבוש הישראלי הוא היחיד בעולם.  (לת) אביגיל
  • 19:30
  • 08.02.12

24 אז עכשיו אפר להאשים גם את ישראל בטווח ברוסיה.... עיוות המצאות וקשירת ישראל לכל הרוע שבעולם של השמאל גרמו לצבור להתרחק ממנו כמו מאש. השמאל עכשיו צריך לעשות חשבון נפש ארוך כדי לחזור להיות רלונטי  (לת) גל
  • 20:23
  • 08.02.12

25 טיעונים חלשים. להרים קול ולנפנף במרץ גו
  • 20:33
  • 08.02.12

ובכלל מה האינטרס שלך לכתוב את השטויות האלה מה אתה עובד בשבילם?
מה אתה רוצה עוד סוריה מעל הבית שלך, לא תנוח עד שנגמש סורי יחנה מול הבית שלך?

26 אגם הבירבורים צבי ברברנאל
  • 23:32
  • 08.02.12

מאמר פשוט מהאגף הסגור באברבאנל. אותו אגף שם קושרים את אלו שמזיקים לעצמם

27 בעניין הפסקה החמישית - יחסה הדו-ערכי של ישראל לשימוש בזכות הוטו עוכר ישראל
  • 23:45
  • 08.02.12

גם אני הקטן חשבתי על כך. תיארתי לעצמי תגובה זועמת של ישראל, המוחה נגד העיוות שבזכות הוטו, המאפשרת למדינה יחידה ובעלת אינטרסים לבטל החלטה דמוקראטית ומוסרית של נציגי כל העמים (במחשבה שנייה - מדוע ללעוג? אולי תגובה כזו נכתבת ברגעים אלו ותושמע בקרוב?).

28 הוטו הרוסי-סיני תומך בכיבוש העלאווי בסוריה. אז זה בסדר. לוגיקן
  • 16:06
  • 09.02.12

אגב, אני נוטה לשער שאזור העלאווים אינו חלק מארץ ישראל, אבל אינני רוצה אותם כשכנים.

פרוייקטים מיוחדים