המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

בזכות האי-נורמליות

אכן, אין בישראל, וספק אם יכולה להיות, "הגדרת-גג עברית לאומית שהיתה אמורה לחבוק אותנו מדינית וחוקתית על כל פלגינו וגוונינו, גם הדתיים והאתניים, תוך כדי הפרדה בין דת למדינה", כפי שכתב דורון רוזנבלום ("הארץ", 3.2). הקינה על העדר "ישראליות" ולכן "נורמליות" היא רבת שנים ומשקפת תחושה של פלח לא מבוטל בחברה.

השאיפה לחיים נורמליים משותפת לרוב מרכיבי הציבור. בהכללה, טענת "הישראלים" היא, שבשל היאחזותנו באידיאולוגיות ובאמונות שאבד עליהן הכלח לא הגענו ל"נורמליות". לעומת זאת, תחושות "היהודים" הן, שנורמליות "נורמלית", בעידן הנוכחי לפחות, אינה אפשרית ואינה המטרה הלאומית העליונה. אנחנו כאן כדי לחיות במדינה יהודית וציונית, שבה ורק בה יכול העם היהודי למלא, למרות המחלוקות, את ייעודיו הלאומיים והאוניוורסליים.

הנורמליות היא יעד נכסף, לא קיומי. גם אם לא יתאפשרו חיים נורמליים, נדבוק בארץ, ניצור, נקלוט, נפתח, גם בתנאים קשים, כלכלה פורחת וצודקת, ובמקרה הצורך נילחם להגנתה ולקיומה.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב מאמרי "הארץ" ישירות לפייסבוק שלכם

ייתכן שהדת והציונות היו נשכרות מהפרדת הדת מהמדינה, ומה שהיה נוצר, נכנה זאת "ישראליות", היה אף קרוב לציונות ולדת יותר מאשר הזרם "הישראלי" העכשווי, המנוכר להן. ייתכן. אבל היום, בשל פועלו האגרסיבי ורב השנים של זרם זה נגד הזהות היהודית-הציונית - לא רק הדתית - של המדינה, ההיתכנות להפרדת הדת מהמדינה שואפת לאפס. לא רק בשל התנגדות החרדים ורוב הדתיים, או בגלל התחזקות האמונה בבורא עולם, כפי שהוכח בסקר שהחריד ישראלים כה רבים. שהרי "מאמינים" רבים, אפילו דתיים, תומכים בהפרדה. אך הללו בוחנים מי להוט להפריד ומה מניעיו. ונרתעים. אפילו המחזות הקשים שהרעישו באחרונה את הציבור כולו, אין די בהם כדי לשכנעם שעדיפה האלטרנטיבה "הישראלית" הבתר-לאומית, הבתר-ציונית - השואפת, גם אם אינה אומרת זאת במפורש, למדינת כל אזרחיה.

"בכל ימות השנה ובכל המישורים האחרים", כותב רוזנבלום, "הישראליות חיה ותוססת". מדוע אפוא היא "מצטמצמת גם בעיני אוהדיה"? הזרם "הנורמלי", שחלק ממנו חי כאן על תנאי, הרי אייש במשך עשרות שנים את רוב הצמתים המעצבים את התודעה: התקשורת, האקדמיה, מערכת המשפט ואף, ברוב הזמן, מערכת החינוך. בספר האזרחות היחיד שנלמד ב-15 השנים האחרונות "הישראליות" היא הדומיננטית לעומת כל אידיאולוגיה אחרת, לרבות הציונית. חלק ניכר ממעצבי התודעה המאיסו, על ידי ביקורת חסרת פרופורציה וחסרת רסן, את החיים בארץ. הסאה הוגדשה כשלא פעם התייצבו חלקם לצד שוללי זכות הקיום של המדינה היהודית. התוצאות: הואיל ומאות אלפי ישראלים שוכנעו שהם חיים כאן חיים לא צודקים ולא "נורמליים", הם בחרו במוצא "נורמלי": ירידה (סליחה, הגירה. "עלייה" ו"ירידה" הן ביטויים אידיאולוגיים טעונים, פסיקת האקדמיה). והיום הם "אמריקאים", "אוסטרלים", ואפילו "גרמנים". צודקים ונורמליים כמובן.

תסיסה ופעלתנות שעיקרן ביקורת ושלילה ואין בהן כל נימה חיובית הן קצף על פני המים. כל דבר שאין עמו חזון אינו שולח שורשי עומק. נכון, העגלה אינה ריקה. אך מה הרכב המטען, ומשקלו הסגולי, אם רבים כל כך קופצים מהעגלה "המלאה" ומעדיפים חיים "נורמליים", שסופם התבוללות, מעבר לים?

Read this article in English: In praise of nonnormalcy




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 שאלות ותשובות נוקבות וחשובות. הלוואי והיה דיון רציני ומעמיק בנושא.  (לת) יש עם ישראלי?
  • 07:40
  • 09.02.12

02 בלי לאום ישראלי אין מדינה. כאן הוקמה קהילה יהודית חמושה ולא מדינה.  (לת) נאור
  • 08:55
  • 09.02.12

  •   אנחנו קיימים בשל החימוש ובשל היותנו יהודים . ללא החימוש לא היית קיים
    • 22:32
    • 09.02.12

    אם לא היינו יהודים לא היו מכירים בנו כמדינת היהודים אותה קבלנו מאומות העולם.
    אז לא לזנוח את המדינה היהודית בבקשה.

  •   מעניין שהקהילות היהודיות העצמאיות (וחלק גדול משאינן עצמאיות - כולל בא"י) שלא היו חמושות פשוט נרצחו הצופה The Observer
    • 23:07
    • 09.02.12

    תגובתך מתאימה לאנטי-ציוני - אז לפחות תזדהה ככזה

03 ממה מתרוקנת העגלה שלך? צעירה
  • 10:12
  • 09.02.12

בלקסיקון הטוטליטרי של הראל, האדם הפשוט אינו שואל "למה" אלא מקבל על עצמו את היותו בורג קטן במנגנון הערכי הגדול המוכתב לו מלמעלה, ברוח "נעשה ונשמע". ובכן, בישראל קיים, מסתבר, ציבור גדול שעבורו ערך החיים הנורמליים הוא ערך חשוב מספיק כדי להילחם עבורו. חלק מציבור זה נשבר ועזב, בכאב לב גדול, את העגלה המתרוקנת מערכי הנורמליות ומתמלאת תחת זאת ברפש, אבל חלק נשאר כאן כדי להילחם את המלחמה שהתחילה בקיץ האחרון.
ציבור השואפים לנורמליות בישראל יילחם על הזכות לנורמליות כנגד אויביו מבחוץ ומבפנים, שכוללים חזירים קפיטליסטיים, יהודיסטאנים קיצוניים וגנרלים שצמאונם לכוח ולדם לעולם לא יידע שובע. במלחמה כמו במלחמה, הכל כשר ולא מנסים למצוא חן בעיני האוייב.

04 הבעיה היא במרכז מאפיהו
  • 10:26
  • 09.02.12

יומרני לצפות שאחרי אלפי שנים של חיים לא מדיניים ולא לאומיים אלא רק קהילתיים, תוקם תוך כמה עשורים מדינה לאומית חסרת בעיות וניגודי דעות ואינטרסים. ובכל זאת יש מקום לאופטימיות, כי הבעיות הן בשוליים: אצל אותם חרדים הרואים בעם ובמדינה מרכבה שעליה יוכלו להמשיך ולהדהיר את חייהם הקהילתיים כמקדם, באירופה המזרחית, כולל הלבוש, המאכלים והמנהגים; אצל הימין הקיצוני הרואה בעם ובמדינה סולם שעליו יש לטפס כדי לחדש כאן אימפריה ים תיכונית קטנה השולטת בעמים אחרים ושבה אותם למס-עובד. ואצל המיעוט הליברלו-שמאלני-אתאיסטי הזעיר המבקש לקיים פה איזו בלגיה דו-לאומית מזרח-תיכונית, בלי אלוהים ובלי מלך. הבעיה היא במרכז המפולג שאינו מצליח לאזור כוח כדי להעמיד את השוליים הסהרוריים מימין, משמאל ומהחרדים על מקומם. וכך מניחים לחרדים להתעלק, לימין הקיצוני להשתולל, ולאינטליגנציה של השמאל המדומה לנהל תעמולה למען דרכון נוסף.

  •   מניח את הדעת זאב לבן
    • 02:09
    • 10.02.12

    אבל לא מספק. הסבר רציונלי. פרשנות הגיונית.
    אבל מה החזון ? כמו לישראל הראל, יש הסברים ופרשנויות למכביר, שגולם נועדו להסביר, למה הוא צודק.

05 הפרדת הדת מהמדינה תגרום אסון כלכלי לממסדר הדתי וספיחיו וזו הסיבה הלתנגדות הדתיים להפרדה כזו.  (לת) הערה לסדר
  • 10:28
  • 09.02.12

06 ישראלים בחו"ל יעקב מזור
  • 12:15
  • 09.02.12

ישראל הראל הלא נכבד. כך אני פונה אליך כי מאמרך רצוף חצאי (אם לא יותר!) אמיתות. מי שמך לקבוע שהישראלים בגרמניה, ארה"ב ואוסטרליה הם "גרמנים" "אמריקאים" ו"אוסטרלים"? האם ערכת מחקר? או סקר מינימלי? ואם ערכתו מתי זה קרה? בחסות מי? ומי בדק אותו שהוא בלי פניות? שהרי מי שקורא את מאמריך במשך שנים (כמוני למשל) מעיד כי פניות וחצאי אמיתות שולטות במאמריך במקרה הטוב ב40% ובמקרה הממוצע - לעניות דעתי והערכתי הלא מדעית - בין ששים לשמונים אחוז. לפיכך שאלתי שמא בזו הפעם באמת מבסס אתה את דבריך על עובדות. עם זאת תמיהני על מערכת הארץ שבעבר הרחוק גם אם היתה לה נטיה פוליטית כותבי מאמריה לפחות השתדלו להצמד לעובדות גם כאשר עסקו בפרשנות. אך לא כן בשנים האחרונות. הם נותנים לך במה חופשית לכתוב כאוות נפשך מבלי שמי מעורכי העתון יעיר אפילו הערת שולים קטנה על "האמיתות" שאתה שופך ביד רחבה. לפיכך אני מיעץ לקוראי העתון לעשות כמוני. לצמצם את תפוצתו בכך שבמקום לחתום על העתון להשיגו אצל קרוב משפחה/חבר/שכן/וכו'
עד אשר יתקן את דרכיו.

  •   ישראל הראל עושה דלגיטימציה לתפוצה היהודית כולה כי הרי לא מדובר על אלה שירדו אלא על אלה שנמנעים מלעלות מאותן הסיבות של אלו שירדו.  (לת) לא חסר טיפשות בעגלה של הבעלגולע הראל
    • 13:22
    • 09.02.12

  •   I stoped buying this paper as a protest long ago. Dror
    • 18:14
    • 09.02.12

    It ain't worth the 7.25 $ that you have to pay for it every week............. Make your money from your idiotic commercials .
    Sorry , I said that before many times . Enough is enough

07 גם הזבוטינסקים והבן גוריונים אתאיסטים קיוו להקים מדינה חילונית ודמוקרטית  (לת) הדתיים ניצחו דרך הרחם אבוי למדינת ישראל
  • 12:41
  • 09.02.12

  •   אבל מי נתן להם את הרחם הזה? אאא
    • 23:22
    • 09.02.12

    איך יכול להיות שזוג חרדי יכול להשריץ 7 עד 9 מצביעי ש"ס או יהדות התורה - יכול להתקיים בלי לעבוד, בזמן שזוג חילוני\מסורתי לא יכול לגדל 2 ילדים בלי להכנס לחובות!

    מאז שהחרדים בכנסת הם עושקים את המדינה, משיגים דיור זול בלי ארנונה לכל הילדים שהם מטילים!


    ושל מי כל האשמה הזאת? החילונים\מסורתיים של שנות השבעים והשמונים שבחרו מפלגה מפוקפקת ששולטת ברצף עד היום הזה.

08 מה זה ערכים יהודים אוניברסלים ומי מקיים אותם? ערן ברין
  • 13:03
  • 09.02.12

האם רק המדקדקים במצוות מקיימים את הערכים האוניברסלים. האם רק שומר מיצוות לא יכרות עצי פרי, שנאמר:,האדם עץ השדה", או לא יפלה לרעה את הגר, ולא ישתלט על אדמתו ורכושו שנאמר:"גרים הייתם בארץ מצרים" וגו'??
האם חסידי ארץ ישראל מחב"ד היושבים בברוקלין הם הציונים האמיתיים, ואילו כופר בעקר כמוני, היושב בירושלים הוא "בתר ציוני", שמתכנן למעשה לברוח מהארץ ?

09 דווקא מפני שאתם הרוב, חובתכם לדאוג למיעוט שאינו מאמין בבורא עולם ואינו רוצה לחיות על פי מצוות שאתם קבעתם שהן מצוותיו.  (לת) נגה
  • 14:12
  • 09.02.12

10 היא הנותנת! גם הראל עצמו (כמו עבדכם הנאמן בתגובותיו בחודש האחרון שמקצתן פורסמו) מגדיר את הישראליות כתופעה לא נורמלית. זכי חלטורה
  • 15:17
  • 09.02.12

ה"ישראליות" היא עוד פרשה בתולדות העם היהודי והפרשה הזו הסתיימה. היהודים נזכרו מה זה להיות יהודי בתוך פחות מדור ואולי כבר מן ההתחלה וארגוב ידיד כתב על כך בתגובה מלפני שנים "... הנהגת הישוב כללה אז אנשים על סף גיל הזיקנה שנתקפו ברגשות אשמה על חורבנו של העולם שממנו הם ביקשו להתרחק ככל האפשר. הם הפילו את רגשי האשם שלהם על המפעל המפואר שקם כאן בניצוחם..." (ציניקן) אין זאת אלא שכבר מן ההתחלה ה"יהודים החדשים" או הישראלים לא היו "נקיים" והציונות החלה את פרשת המעשה הציוני (אחרי 70 שנות דיבורים ובירבורים) ברגל שמאל. כוחו של היהודיזם או מחלת אבות - איך שתקראו לזה - גדול כנראה ממה שהישראלים רוצים לשער, גם בן גוריון טעה בזה.

סופו של דבר, המשיח מתמהמה וכל שעובר הזמן, הסיכוי שיגיע הולך ופוחת כי החמור של המשיח גוסס ועוד מעט ישבוק חיים בארץ ישראל וימצא עצמו כמו מרבית יהדות העולם מתבולל ושוכח - והפעם לתמיד - מה זה להיות יהודים.

11 ישראל אינה מדינה נורמלית כיוון שהיא מדינה כובשת בעולם שכבר אין בו אימפריות ומושבות ואין בו תקן לכיבוש. היא אינה נורמלית גם בגלל שהקימה יישובים רבים מחוץ לגבולותיה, מה שאף מדינה אחרת לא מעלה על דעתה לעשות.  (לת) אורן
  • 15:59
  • 09.02.12

12 אכן מ"י אינה נורמלית היא המדינה היחידה בעולם אשר כובשת מיליונים מבלי להעניק להם את אותם הזכויות של יתר אוכלוסיתה.  (לת) איציק המרכז itzikhe@gmail.com
  • 18:00
  • 09.02.12

  •   אינך איציק מהמרכז אלא מתחזה פסיכוטי. דבריך שקריים ממש כזהותך הבדויה והמייל הגנוב. גם צ'קים אתה מזייף, נכון חולירה? מודרניסט .
    • 01:39
    • 10.02.12

    אינך איציק מהמרכז אלא מתחזה פסיכוטי. דבריך שקריים ממש כזהותך הבדויה והמייל הגנוב. גם צ'קים אתה מזייף, נכון חולירה?

  •   מודרניסט שאפו על התמונה. אתה נראה כמו איציק.  (לת) אנא קרעני נה
    • 23:25
    • 11.02.12

13 הישראלים רצחו את רבין וכלאו מאות אלפי סרוגים במכלאות בהתנחלויות ואחרי זה מקוננים ושואלים אותנו לאן נעלמה הישראליות. קוטר ישראלי שעבר למחנה האמוני
  • 19:32
  • 09.02.12

שיתחילו להתנהג כמו יהודים טובים ואחרי זה נדבר. אין להם אלא להלין על עצמם.

14 שרוליק'ל,הפרדת הדת מהמדינה-על איזו דת אתה מדבר ?של כהנא? של אלישיב? של שרלו? של ישי "השר"? של הבבות? של מי?  (לת) עדד
  • 20:22
  • 09.02.12

פרוייקטים מיוחדים