דילמה סמויה מן העין

שום מנהיג ישראלי לא התבטא באופן כה בוטה ומפורש בזכות תקיפה באיראן, כולל ניסוח התנאים הפוליטיים ותיאור אילוצי לוחות הזמנים, כפי שעשה בשבוע שעבר שר הביטחון, אהוד ברק. בראיון לרונן ברגמן, שפורסם ב"ניו יורק טיימס", גילה ברק את צפונות לבו בסוגיה האיראנית ביתר הרחבה מראש המוסד לשעבר מאיר דגן, שאת התבטאויתיו נגד תקיפה כינה ברק חוסר אחריות לאומית.

לא בכדי ייעד ברק את הראיון לכלי התקשורת החשוב בעולם. שר הביטחון רצה להעביר לעולם מסר ברור וקונקרטי: המנהיגות הנוכחית של ישראל נחושה למנוע מאיראן יצירת יכולת גרעינית צבאית. היא רואה בסיכול הפצצה האיראנית אקט של חובה לאומית שעל ישראל לעמוד בה, ולו במחיר מלחמה קשה עם איראן.

ברק וראש הממשלה, בנימין נתניהו, נושאים את המסר הזה זה זמן בטון דרמטי. אבל הטיעונים הפומביים שבהם נתלה המסר חלשים, רדודים ולא משכנעים. הסיבה היא, שהטיעון האמיתי שלהם בעד פעולה ישראלית באיראן סמוי מן העין.

בהופעות הפומביות ברק מסתייע בשני טיעונים כדי להסביר מדוע ישראל מחויבת לפעול בנחישות כלפי איראן גרעינית. האחד הוא, שאיראן גרעינית תיצור דינמיקה של מרוץ גרעיני מואץ במזרח התיכון כולו, שתגרום למדינות כמו סעודיה, מצרים וטורקיה לנטוש את האמנה למניעת תפוצה גרעינית ולפתח בעצמן נשק גרעיני. השני הוא, שאיראן גרעינית תצר באופן משמעותי ביותר את חופש הפעולה של ישראל.

אלה טיעונים שדופים, ספקולטיביים, גרסאות עכשוויות של תרחישי אימה על תפוצה גרעינית עתידית, שהושמעו מתחילת העידן הגרעיני אך לא התממשו.

טיעוני ברק נראים חלשים לנוכח האסטרטגיה הזהירה של "הליכה על הסף", שעל פיה איראן מנווטת את תוכניתה הגרעינית. איראן מאתגרת את כללי המשחק הגרעיני הבינלאומי ומשתדלת להתקרב לפצצה בשיטת הסלאמי, בלי לנטוש את מחויבותה הפורמלית כמדינה לא גרעינית בהתאם לאמנה. על פי מרב ההערכות בעולם, ובכללן הערכת אמ"ן, באיראן לא נפלה עדיין החלטה פוליטית על הכיוון שבו תלך תוכנית הגרעין שלה.

מדיניות העמימות האיראנית, אם תימשך, תיצור מצב שישחק את המונופול הגרעיני הישראלי, אולי הסמל המובהק של ישראל כ"מדינה החזקה ביותר באזור". מבחינת נתניהו וברק, על הנכס האסטרטגי והמדיני החשוב הזה, שעלה לישראל בדמים וחלפו עידנים עד ששוכלל לצורתו הנוכחית, אסור להתפשר. ישראל בלא המונופול הגרעיני המיוחס לה היא כשמשון ללא מחלפות שיערו.

האם יש הצדקה לתפישה הזאת? שאלה לא פשוטה, שבישראל אף מתקשים לנסחה בפומבי. אין תשובה עובדתית ברורה לשאלה הזאת, שמובלעים בה שיקולים אסטרטגיים, מדיניים, היסטוריים וערכיים-משפטיים.

מלבד ישראל בעבר, המדינה היחידה שעמדה לפני דילמה דומה כביכול היתה ארצות הברית בשלהי שנות ה-40, אז התקרבו הסובייטים לפצצה משלהם. הדילמה האמריקאית היתה, אם להניח לסובייטים להגיע לפצצה משלהם ובכך לאבד את המונופול הגרעיני האמריקאי, או לצאת למלחמת מנע כדי לשמור על הנכס הזה. הוויכוח, בעיקרו, היה סמוי מן העין. הוא נגדע כאשר רוסיה ביצעה ניסוי גרעיני באוגוסט 1949, ובכך הקדימה את תחזיות המודיעין האמריקאי. מלחמת מנע נמנעה על ידי המלחמה הקרה, שהושתתה על מדיניות של בלימה.

היום ישראל עומדת לפני דילמה דומה כביכול, אולי קשה שבעתיים, אבל היא נרתעת אפילו מלהציג את הדילמה כפי שהיא.

הכותב הוא פרופסור ללימודי גרעין במכון מונטריי ללימודים בינלאומיים ומחבר הספר "ישראל והפצצה"

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 והיה וישראל תתקוף, כמה שנים צפויה מלחמת ישראל-איראן להמשך ? מלחמת עירק-איראן נמשכה כ 10 שנים ! אזרח ישראלי שואל
  • 04:55
  • 10.02.12

מה יקרה בישראל והיה ונכנס למלחמה בת שנים אחדות ? כמה טילים ארוכי טווח יפלו בכל שבוע ? במשך כמה שנים ? מה יהיה מספר הקרבנות ? מה יקרה לכלכלה ? בריחת הון ? אבטלה ? הגירת אוכלוסיה חזקה ?
מן הסתם גם איראן תסבול קשות כמו במלחמתה עם עירק אך אני רוצה לדעת מהן ההערכות על מה שיקרה בארץ

02 מה מביא יורד עלוב לחזור כל חודשיים לנושא ולהפגין עמדות עוינות למולדתו ננו
  • 05:49
  • 10.02.12

אני אישית חושב שנתניהו לא מסוגל בכלל לקבל החלטה מהסוג של הכרזת מלחמה על איראן.האיש משולל כושר החלטה בעליל.הוא משחק משחק של הליכה על הסף שנותן פירות ודוחף להטלת סנקציות כבדות על איראן.מי שנתן דחיפה עצומה לאמינות "ההחלטה הנחושה"של ברק ונתניהו לתקוף באיראן הוא דגן שלא הבין שההכנות והאימונים שעושה חיל האויר והדיונים בנושא נועדו לתת תוקף לנחישות הישראלית וגם לצורך כיסוי תחת -הוכחה לוועדות חקירה והסטוריונים נוברים שהשניים לא הזניחו הנושא ועשו" ימים כלילות "כדי לטפל בו

03 בוא נדמיין אירן (וסוריה?) עם נשק גרעיני. מצרים, סעודיה ותורכיה גם. נדמיין לחץ של קואליציה של מדינות גרעין+נפט על ישראל לתת את השטחים בלי שלום. עכשיו נדמיין עובדים בלתי חוקיים מארצות ערב הבלתי יציבות אחרי הפיכות עמים בחיפוש אחרי מזל בתל-אביב. ועכשיו נחשוב על האליטה בתל-אביב מחפשת אשרות הגירה ואיך הכלכלה הישראלית ניראת. מסקנה- ציונות זה לא רק יפי נפש יהודי, אלא אחריות לאומית שבאה עם הטריטוריה.  (לת) ניסוי מחשבתי
  • 06:05
  • 10.02.12

04 אבנר כהן מפציץ שוב בניתוח הזוי. כל השוואה וגזירה שווה של הידע לוקה בראצי
  • 06:47
  • 10.02.12

שהוא שקד עליו מימי המלחמה הקרה לימינו אנו ולעימות מול איראן - שגויה וחסרת בסיס לחלוטין. ולכן המסקנות משוואה כזאת אינן אלא ספקולציה פרועה.

שום דבר לא דומה:
לא הארסנל שלהם ושל ישראל לפי מקורות זרים.
לא אמצעי השיגור.
לא הדיוק.
לא רמת השפיות של שני הצדדים.
לא הסימטריה בשטח ובמשאבים לאומיים.
לא הנכונות להפעיל נשק השמדה המוני.
לא ההצהרות של המנהיגים והאג'נדה שלהם.
כלום!

מר כהן: את הסחורה הפגומה שלך אתה יכול אולי למכור לחבריך לפקולטה - במקרה הטוב- לא לנו שחיים פה תחת האיום.

את שיניה של איראן יש לקצץ ולטחון דק דק.
איראן אחרי התקיפה תהפוך למה שהיא באמת: רפובליקה איסלמית חשוכה שתזכיר יותר את הטאליבן מאשר מדינה מודרנית. החיה על רווחי נפט הולכים ונעלמים ברמת חיים נמוכה מאד. עם מעמד ביניים מתוסכל והמוני צעירים נעדרי מטרה ותקווה בחיים.

05 טיעוני אבנר כהן נראים חלשים לנוכח האסטרטגיה של "הליכה על הסף", שעל פיה איראן מנווטת את תוכניתה הגרעינית.  (לת) אחריות לאומית
  • 07:39
  • 10.02.12

06 בארה"ב היו בוגדים, בעיקר יהודים, שסייעו לגירעונה של בריה"מ, והיום?  (לת) איציק המרכז izikhe@gmail.com
  • 08:08
  • 10.02.12

07 בעיתון שאינו פשקוויל היתה מופיעה גם הדיעה ההפוכה מודרניסט
  • 08:30
  • 10.02.12

ולא רק עוד איזה הזוי שרוקד לנו כל יום את ריקוד כלפי רודנים - אתמול פדהצור, היום זה.

08 המדינה היחידה שעמדה לפני דילמה דומה כביכול היתה ארצות הברית כשהתקרבו הסובייטים לפצצה משלהם" - איך אתה יכול להשוות אוייב בצד השני של הגלובוס למי שנמצא קרוב יחסית, מעודד מאמן ותומך תקציבית בכל אירגון טירור מטורף סביבך ובעיקר, מצהיר השכם וערב כי הוא עומד להשמידך עם נשק זה  (לת) מנחם
  • 08:34
  • 10.02.12

09 אני מבין שבנוסף לכל אתה גם אגיפטולוג דני שובבני
  • 08:36
  • 10.02.12

מה נסגר עם הססמאות הסתומות הללו? מה אתה מנסה לרמוז?

10 הסיבה העיקרית לתרגיל ההסחה האיראני של הביברקים ושות' - לישראל יש תוכניות מגירה "לסיים" את הטיהור האתני של 48. וזה רק יכול להתממש בערפל מלחמה שתוצג לעולם כקיומית. איראן עם פצצה לא תאפשר זאת. הבעיייה בהיגיון הדפוק של הביברקים וקודמיהם - שגם פקיסטאן היא חלק מהמשוואה. חור נוסף בהיגיון המבצעי שישנן פצצות מסוגים שונים - ולא גרעיניות - שמסוגלות לבצע טבח במימדים דומים. הבעיה היותר יסודית שאנחנו מנווטים ע"י ממשלות המודדות את ערכן על פי כמה אובדן וסבל הן מסוגלות להשית על אומות אחרות. אבל זו כבר בעיה בתחום הנפש.  (לת) לא זומבי שלהם
  • 10:01
  • 10.02.12

11 לא לדאוג. אובמה הולך לפוצץ את איראן לפני הבחירות בנובמבר, ולרכב על זה למועד ב' שלו.  (לת) THE DONALD
  • 10:26
  • 10.02.12

12 למה שלא יבוא להרצות בכנס הרצליה?  (לת) רועי
  • 11:20
  • 10.02.12

13 אנולוגיה מטופשת ארה"ב בריה"מ, בריה"מ לא יימה על מחיקת ארה"ב ושום ארגון טרור לא איים על ארה"ב באלפי רקטות  (לת) שחורי אבן טל
  • 11:30
  • 10.02.12

14 ניקיטה חרושצ'וב simplicissimus
  • 11:39
  • 10.02.12

מנהיג בריה"מ במשבר קובה מנע שואה אטומית עולמית בכך שהסיג את הטילים מקובה. הוא אמר שהוא אוהב את נכדתו הקטנה...העולם היה כפסע מחורבן והטילים כבר היו חמושים ומוכנים לשיגור. אחמדינג'ד אינו מדבר על חשש לחיי נכדתו. הוא מדבר על בואו בקרוב של האימם עלי, המשיח של
השיעים. הוא מוכן, לדבריו, להקריב מיליוני אירנים כדי לקרב את בואו, על ידי השמדת הישות הציונית, השטן הקטן. אימי השואה הגרעינית זכורים לאלו מאתנו שעברו תקופה זו.

  •   סילוף האמת סוביטולוג
    • 16:01
    • 10.02.12

    שתי המעצמות הסיגו את טיליהן - ארה"ב מחופי הים השחור בטורקיה וברית המועצות מקובה
    שוב ושוב חוזרים ישראלים שטופי-מוח על בדותת "הניצחון
    האמריקאי" בסכסוך הטילים הבינמעצמתי

  •   סילוף האמת סוביטולוג
    • 16:01
    • 10.02.12

    שתי המעצמות הסיגו את טיליהן - ארה"ב מחופי הים השחור בטורקיה וברית המועצות מקובה
    שוב ושוב חוזרים ישראלים שטופי-מוח על בדותת "הניצחון
    האמריקאי" בסכסוך הטילים הבינמעצמתי

  •   לפי ההסכם-הגלוי- הסובייטים התקפלו. ודייק..
    • 19:30
    • 11.02.12

    The confrontation ended on October 28, 1962, when President John F. Kennedy and United Nations Secretary-General U Thant reached a public and secret agreement with Khrushchev. Publicly, the Soviets would dismantle their offensive weapons in Cuba and return them to the Soviet Union, subject to United Nations verification, in exchange for a US public declaration and agreement never to invade Cuba. Secretly, the US agreed that it would dismantle all US-built Jupiter IRBMs deployed in Turkey and Italy.

15 לאחר דברי חמנאי על השמדת ישראל-ממשלת ימין אמתי היתה מכריזה מלחמה על איראן, שמטרתה לא רק חיסול תוכנית הגרעין, אלא כניעה ללא תנאי, כמו יפן ב-1945 תוך שימוש בכל כלי הנשק שבידינו. דילמת הפיינשמקרים
  • 11:47
  • 10.02.12

רק כשקום ואיספהן יראו כמו הירושימה ונגסקי ב-1945, "העולם" יבין שלקריאה להשמדת ישראל יש מחיר שלא כדאי לשלמו.
אבל, ישראל שבויה היום בידי ראש ממשלה פחדן שמחושק ע"י הפיינשמקרים וזה מקור אסוננו העתיד לבוא.

16 הזדמנות בשביל ביבי וברק להירשם בספרי ההיסטוריה ביבי וברק.צירוף מסוכן
  • 11:50
  • 10.02.12

אחרי תקיפה באירן ביבי וברק ייבחרו אוטומטית וזאת בנוסף להילה
ולפרסום שיזכו לה בעולם. המחיר שנשלם לא ממש מעניין .הם הרי מכינים
אותנו לזה.בבחינת "אמרנו לכם"

17 נשק גרעיני יש לארה"ב, לרוסיה, לפקיסטן, להודו ולישראל. כנראה שאיראן רואה את עצמה לא פחות ראויה וזקוקה להחזיק בנשק מסוג זה ממדינות אלו שחלקן שכנותיה וחלקן מוגדרות כאויבותיה. יש או היה צבא אמריקאי עד לאחרונה במדינות הגובלות באיראן (עירק ואפגניסטן). כנראה שעובדה זו מעוררת דאגות בטחוניות אצל האיראנים.  (לת) אורן
  • 12:01
  • 10.02.12

18 תעצרו רגע לילה
  • 12:38
  • 10.02.12

ותתבוננו שוב בתמונות הזוועה מהירושימה, דמיינו חזויונות איימים בשני הצדדים- שלנו ושלהם- ואל תניחו לזה לקרות!!!

19 חפש הפעולה הזה אפשר בין היתר להתנחל באין מפריע ולנציח את הכיבוש  (לת) אבל בינתיים המדינה מתרוששת...כמה ילדים רעבים?
  • 13:59
  • 10.02.12

20 מר כהן הנכבד, צא מעט מהקונכיה האקדמית ותתחיל להבין באיזו שכונה  (לת) אנחנו גרים
  • 15:20
  • 10.02.12

21 אלה טיעונים שדופים, ספקולטיביים, גרסאות עכשוויות של תרחישי אימה על תפוצה גרעינית עתידית, שהושמעו מתחילת העידן הגרעיני אך לא התממשו. דג סקרן
  • 17:55
  • 10.02.12

נו באמת... ממש סתרת לוגית את הטיעון.....חוץ מלנפנף בידיים אתה לא באמת מתמודד עם העניין ובטח ובטח לא אחרי ה 9.11 בו הראה הטרור האיסלמי שאינו בוחל באמצעים על מנת לחולל פיגע אסטרטגי. מזל גדול שמנהיגי העולם לא הזויים כמוך.

22 אף מדינה בעולם לא הצליחה לשמור על מונופול גרעיני. הפתרון - פירוז יריב
  • 18:03
  • 10.02.12

ארה"ב וברה"מ, אנגליה וצרפת, סין והודו, הודו ופקיסטאן. עכשיו זה ישראל ואיראן. הפתרון אינו המשך המונופול או מלחמה קרה נוסח המזה"ת. הפתרון הוא פירוז מלא של כל האזור מנשק גרעיני.

23 לארה"ב לקח שמונה שנים בערך לקלוט שהתקבלה בישראל החלטה פוליטית אחד שקורא
  • 18:28
  • 10.02.12

אי שם בשנות הששים הרחוקות, כך על פי הספר של אבנר כהן, כמה גופים ורשויות בארה"ב ניסו להבין מה בדיוק ישראל מבשלת שם "באזור באר שבע". שמונה שנים ארוכות אלה אמרו שהתקבלה החלטה, ואלה אמרו שלא. אלה אמרו שכבר יש פצצה, ואלה אמרו שלא רק שאין פצצה, אלא שגם אין החלטה אם תהיה פצצה או לא תהיה פצצה. בסוף כולם הגיעו למסקנה שכנראה התקבלה החלטה, כי כבר היה ברור שיש פצצה.
האיראנים לא המציאו את שיטת הסלמי, פשוט "איתרע מזלם" להיות השטן התורן של העולם המערבי, מעמד שישראל אף פעם לא באמת התברכה בו.
וכל זה בלי שום קשר לשאלה אם צריך או לא צריך לתקוף (לא, לא צריך לתקוף).

24 עןברים לראסטות...  (לת) שמשון דה נבכדיקר
  • 21:02
  • 10.02.12

25 מדחיקים....: ייאי
  • 12:41
  • 11.02.12

האירופאים עדיין מדחיקים את העובדה שהם הטרף השמן של מפלצת האיסלאם המונהגת ע"י איראן. אגב,אם השוודים לא יתעשתו,הרי בלא יריות,שבדיה מן הסתם תהיה למדינה מוסלמית אירופאית ראשונה. לתוהים , זו טבעה של קנאות דתית : נסראללה - רואה את עצמו המהאדי.. לאיראן - יש חלום להקים חליפות פרסית עולמית בנוסח דריווש ובדרך ישרפו(לדבריהם) את ישראל...האירופאים עדיין לא קלטו שטווחי טילים,ההולכים וגדלים,נועדו לאיים עליהם. הטורקים מדחיקים את מה שעובר עליהם.שהם בדרך להיות תאוקרטיה המנוהלת ע"י קאדים ובראשם הסולטן ארדואן הראשון.מבחינת הקנאים הללו שכדור הארץ שיהפך לסופרנובה לאחריו יבוא הגואל. לאחריו יהיה נס ויהיה עולם מושלם ללא הכופרים,רק מנעמים ובתולות. בינתיים אובאמה מזכיר את האנטי כריסטוס.אני לא בטוח שזה מדעת או מקוצר ראות..אך לעולם החופשי אין את משה,או את תמיסטוקלס ,או את ליאונידאס או את צרציל,שיעמדו בפרץ.אז לישראל בעצם נותרה ברירה אחת:לתקוף לפני שתותקף בנשק גרעיני.

26 נגיד שאין לנו בלי למצמץ שכן אפילו אם יש לנו את מי נתקוף - נא לזכור האמריקאים תקפו את יפן במרחק אלפי ק"מ אבל לנו תהיה בעיה אם נתקוף ארץ הנחשבת לאוייב קרוב ומידי ואירן כמובן לא תפיל כאן פצצה גרעינית בגלל כיפת הסלע והשכנים הצמודים אלינו.  (לת) פלץ
  • 19:53
  • 11.02.12

27 סומכת רק על ברק.  (לת) סילביה
  • 18:48
  • 12.02.12

פעילות
המלצות
הפופולריות בדעות
פרסומת