השר שרוצה להיות רובין הוד

ככל שעונת הבחירות מתקרבת, כך הפוליטיקאים שלנו נהפכים לטובים יותר. הם מאמצים את מוחם מבוקר עד ערב כדי להמציא דרכים יצירתיות "להיטיב עם העם", כדי שחס וחלילה לא ישכחו אותם ביום הדין בקלפי.

הרצון הזה, להיות רובין הוד מודרני, הלוקח מעשירים ונותן לעניים, תופס גם אצל פוליטיקאים הנחשבים לרציניים, כמו, למשל, עוזי לנדאו, שר האנרגיה והמים.

לפני כמה חודשים, כשמחיר הבנזין הגבוה כיכב בכותרות, הציע לנדאו להוריד את נטל המס על הדלק ב-30%, כדי שמחיר ליטר בנזין יירד לחמישה שקלים. האם יש שר טוב מזה? האם יש מישהו שאינו אוהב לנסוע בזול? אבל מאין יילקחו המיליארדים שיחסרו לקופת המדינה, ומה יקרה ליציבות במשק כשהגירעון יגדל? כל הקטנות הללו לא הטרידו את לנדאו. הוא בסך הכל רצה באהבת הציבור.

לפני ימים ספורים הציע לנדאו הצעה נוספת, פופוליסטית לא פחות, לקביעת חשבון החשמל שלנו בדרך חדשה. לפי הצעתו, תיקבע מכסת צריכה קטנה מסוימת לכל אזרח, שעליה ייגבה תשלום נמוך יחסית, ועל כל חריגה מהמכסה תחויב לפי תעריף גבוה יותר, שייקבע על פי רמת ההכנסה האישית של כל צרכן. אם שכרך המוצהר נמוך או בינוני, תשלם מעט, אך אם שכרך גבוה, תשלם תעריף גבוה. הואיל ומספר "הבינוניים" גדול בהרבה ממספר "העשירים", הציבור הרחב יאהב את השינוי, והרווח הפוליטי ברור.

הבעיה היחידה היא, שמדובר בשיטת חיוב רעה ומסובכת, הפוגעת במשק. כל כלכלן יודע, שברגע שמתערבים במחיר מוצר כלשהו באמצעות סבסוד, גורמים להקצאה לא יעילה של המקורות. כשנותנים למישהו חשמל במחיר נמוך מעלות הייצור השולית - גורמים לצריכה עודפת של חשמל, ולכן לבזבוז.

כל כלכלן יודע, שניסיון לעזור לחלשים על ידי סבסוד מוצר מסוים הוא הדרך הרעה ביותר למתן עזרה. לעולם אינך יודע מי יקבל את החשמל הזול וכמה עזרת לו באמת. גודל המתנה תלוי אז ברמת הצריכה ובטעמים אישיים. כמו כן, "עזרה" כזאת אינה מתבטאת במדד האי שוויון במשק, הנמדד אך ורק על בסיס ההכנסות הכספיות; אך אלה לא השתנו כלל. לכן, אף על פי שהציבור יקבל "מתנה" בדמות חשמל מסובסד, רמת האי שוויון הנמדדת במשק לא תשתפר כלל.

יש זווית מעוותת נוספת להצעה של לנדאו: אמינות נתוני מס ההכנסה. הרי כולנו יודעים, שאין בנמצא בסיס נתונים אמין המאחד את כל הכנסות המשפחה. כמו כן ידוע לכל, שיש רבים שאינם מדווחים אמת למס הכנסה. חלק לא מבוטל מהעובדים העצמאיים מעלימים חלק מהכנסתם, ובשני מגזרים - חרדים וערבים - הכלכלה השחורה פורחת, וההצהרות למס הכנסה רחוקות מאוד מהאמת, אם יש שם בכלל הצהרות.

אם כך, מה רוצה שר האנרגיה והמים? שדווקא אלה המעלימים מס ועושקים את המדינה יזכו עכשיו לקבל ממנה מתנה נוספת?

לגישה של לנדאו יש גם ניחוח לא טוב של פטרנליזם. הרי לכל אדם יש רצונות שונים וטעמים שונים. לכל אדם יש עקומת תועלת שונה; אחד רוצה יותר חשמל, לשני חשוב יותר לקנות מחשב לילד, או ריהוט לבית, או אולי מנוי לתיאטרון, או לצאת לנופש. לכן אסור לקבל גישה פטרנליסטית של שר המנסה לקבוע מה על הציבור לצרוך, אם הוא רוצה ליהנות מסובסידיה.

כלומר, הענקת סובסידיה למוצר מסוים היא דרך כלכלית פסולה. הדרך הנכונה לעזור לאוכלוסייה חלשה היא מתן עזרה כספית ישירה. לשם כך יש להוריד את מס ההכנסה למי שמשתכר מעט, להגדיל את התשלומים במסגרת מס הכנסה שלילי, ולשפר את הקצבאות להבטחת הכנסה. כך יוכל האזרח החלש לקחת את תוספת הכסף ולעשות בה כרצונו.

הבעיה היחידה בשיטה הזאת היא, שאין היא מאפשרת ללנדאו להיהפך לרובין הוד חדש.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 כשהוא כותב "לאלה המעלימים מס ועושקים את המדינה" - הוא לא מתכוון חלילה לטייקונים, אלא למסכנים העובדים בשחור כדי להרויח 2000 ש"ח לחודש.  (לת) אל תתבלבלו
  • 06:47
  • 10.02.12

02 השטרסלריזם-זרם כלכלי ישראלי המאופיין בפופוליזם ודמגוגיה זולה בעטיפה של מדע כלכלי, מתעב עניים ודואג לשימור הכוח אצל בעלי ההון ומתנגד לכל רפורמה שמטרתה הקטנת הפערים בחברה  (לת) הגדרה
  • 06:49
  • 10.02.12

03 צדק חברתי דני
  • 06:56
  • 10.02.12

צודק נחמיה אי אפשר בשם הצדק החברתי ליצור עיוותים

04 שוב שטרסלר עם השטויות שלו - התערבות ממשלתית במחיר גורמת להקצאה לא יעילה של מקורות. המציאות הוכיחה שההיפך הוא הנכון - אם הממשלה לא מתערבת במחיר יש הקצאה לא יעילה של המקורות כי מי ששולט בהם מקצה אותם לא עפ"י הצרך והיעילות אלא כדי למקסם את רווחיו. אבל עוד טפשות בדבריו של שטרסלר - פסקה קודם לכן הוא מילל נגד הורדת מחיר הדלק כי זה יצור גרעון בתקציב. מכיוון שכ-50% ממחיר הדלק לצרכן הוא מס של הממשלה הרי שהממשלה בבירור מתערבת בהקצאת המקורות אלא שכאן שטרסלר חסיד נלהב של ההתערבות בהקצאת המקורת ע"י הממשלה. כמו תמיד שטרסלר מוכיח שוב שהוא חסיד נלהב של השיטה הניאו-ליברלית שהיא שיטה שבה הכסף חשוב יותר מבני אדם.  (לת) ע.ג.
  • 06:56
  • 10.02.12

05 הבטחות פופוליסטיות לפני בחירות ערכן כקליפת השום לאחריהן.  (לת) רויטל גולדפיש
  • 06:59
  • 10.02.12

06 הזנות הפוליטית, שפשתה בארצנו לממדים מבהילים, גרועה מזנות הרחוב. לפיכך, יום הולדתה של הכנסת היה בעבורנו יום אבל לאומי, שקיבל חיזוק מערוצי הטלביזיה והעיתונות הכלכלית שהציגו מחקרים על הלוביסטים הקונים את הח"כים והשרים, בכל מיני פיתויים כדי לחוקק חוקים, שלא מן הענין, במקום לעסוק בצורכי ציבור, לשמם. הכנסת הזו היא מאורת פריצים, מנוונת ומלאה בח"כים, יצריים , תחרותיים , קנאים ורודפי כבוד, שמאפיין הון אנושי חסר ערכים ורדוד. קוללנו גם בממשלה, בזבזנית ואינפלציונית, "צדקנית וחסודה", שאף שר לא קם מתוכה למחות על מינוי אינפלציוני של 38 פונקציונרים, מיותרים, ברובם. בעבור אלו, העוני והמצוקה, שהם אחראים להם, משמש כלי לדמעות תנין שהם מזילים בתקשורת, תוך זלזול בפרהסיה באינטליגנציה של הציבור. ולכך כיוונה האימרה במקורותינו: "מצח אישה זונה."  (לת) זלמן הפנסיונר
  • 07:49
  • 10.02.12

07 שטרסלר שואל שאלה שכל ילד יודע את תשובתה. וכך שואל שטרסלר: איציק המרכז itzikhe@gmail.com
  • 07:56
  • 10.02.12

"אבל מאין יילקחו המיליארדים שיחסרו לקופת המדינה"

והתשובה הכל כך ברורה היא מהמתנחלים והחרדים

08 עובדי חברת החשמל מקבלים חשמל חינם יובל
  • 07:57
  • 10.02.12

משהו בכלל בדק אם מגלמים בתלוש השכר את שווי הטבת החשמל חינם לעובדי חברת החשמל ?

09 שטסלר עשוי לפספס משהו מהותי בהצעתו של לנדאו. יתקבע  (לת) שחר
  • 08:05
  • 10.02.12

10 שטרסלר מפספס את עקרון המזהם משלם שחר
  • 08:11
  • 10.02.12

השיטה של ניהול משק המים המפנים גם תפישה חברתית המקצה כמות בסיסית של מים במחיר נמוך אך גם מתיימרת להפנים את העלויות האמיתיות של משק המים על המדרגות צריכה הגבוהות יותר פשוט הגיונית. למה שמשפחה צנועה בצריכתה ולכן בהשפעות הסביבתיות של צריכתה תשלם את אותו התעריף של משפחה הצורכת בחזירות כאילו אין מחר וכאילו אין ערובה בצד השני וכאילו אל לה לקחת חלק במסע של האנושות כולה להפחית פליטות גזי חממה? שטרסלר מפספס ורואה שוב הכל דרך החור שבגרוש והחור שבפוליטיקאי...

11 הכסף נמצא במערכת הביטחון המשתכשת בכסף ושום פוליטיקאי לא מעז לצרוח שהמלך עירום. הממשלה עושה שימוש ציני באיומים ביטחוניים אמיתיים ומדומים כדי להזרים מיליארדים למפלצת הבטחונית.  (לת) מאין יילקחו המיליארדים
  • 08:43
  • 10.02.12

12 האיכות של הצבא מידרדרת, עודפי תקציבים עצומים, שומן עצום. התקציבים הגדולים הורסים את צה"ל.  (לת) לצמצם את צה"ל לעשירית מגודלו.
  • 08:44
  • 10.02.12

13 חונטת הגנרלים אוכלת בנו בכל פה  (לת) צבא הגנה למתנחלים
  • 08:45
  • 10.02.12

14 פנסיות, תנאי שכר, פרויקטים מגלומנים ומיותרים, רכש ציוד שנועד רק לשרת את המאכערים.  (לת) במפלצת הצבאית -נפוטיזם, מקורביזם, ניוון ושחיתות
  • 08:48
  • 10.02.12

15 איפה היושרה של שטרסלר?  (לת) שטרסלר לא יודע איפה הכסף?
  • 08:48
  • 10.02.12

16 הצבא סוחט מעות מהציבור הנבער ושטרסלר שותק.  (לת) דרושה שקיפות במערכת הבטחונית
  • 09:02
  • 10.02.12

17 רק אצל שטרסלר רובין הוד הוא מילת גנאי  (לת) יויו
  • 09:25
  • 10.02.12

18 על זה אתה מתלונן?! אזרח מיואש
  • 09:59
  • 10.02.12

אני לא מבין איך לא חשבתי על זה קודם. אחרי שקראתי את מס' 2 נפל לי האסימון - עובדי חברת החשמל מקבלים חשמל בחינם, ומס הכנסה לא מחייב אותם על זה! זו העלמת מס בחסות המדינה.

19 אתה משתמש בטיעון הפוך איש חופשי
  • 10:12
  • 10.02.12

עכשיו תיקח את הטיעון שטענת לגבי החשמל ופשוט תפעיל אותו על הדלק.
לפני כמה שנים היה מחיר הדלק נמוך בכמה שקלים.
כם עלית המחיר, הכסף שהממשלה גבתה כמס עלה במליארדי שקלים.
כידוע כאשר יש עודף, מייד מוצאים על מה לבזבז אותו.
עכשיו כל מה שצריך, הוא להחזיר את גביית המיסים על הדלק, לערך השווה למה שהיה קודם, כלומר להוריד את המיסוי ב30% לפחות.
אתה שואל מאיפה יקחו את הכסף ? פשוט יצטרכו להוריד את הביזבוז שהם מבזבזים, ואשר הסכמנו שנובע מעליית הכסף שנגבה מהמס ולא מצורך אמיתי.
כל כך פשוט.

20 הזנות הפוליטית, שפשתה בארצנו לממדים מבהילים, גרועה מזנות הרחוב. לפיכך, יום הולדתה של הכנסת היה בעבורנו יום אבל לאומי, שקיבל חיזוק מערוצי הטלביזיה והעיתונות הכלכלית שהציגו מחקרים על הלוביסטים הקונים את הח"כים והשרים, בכל מיני פיתויים כדי לחוקק חוקים, שלא מן הענין, במקום לעסוק בצורכי ציבור, לשמם. הכנסת הזו היא מאורת פריצים, מנוונת ומלאה בח"כים, יצריים , תחרותיים , קנאים ורודפי כבוד, שמאפיין הון אנושי חסר ערכים ורדוד. קוללנו גם בממשלה, בזבזנית ואינפלציונית, "צדקנית וחסודה", שאף שר לא קם מתוכה למחות על מינוי אינפלציוני של 38 פונקציונרים, מיותרים, ברובם. בעבור אלו, העוני והמצוקה, שהם אחראים להם, משמש כלי לדמעות תנין שהם מזילים בתקשורת, תוך זלזול בפרהסיה באינטליגנציה של הציבור. ולכך כיוונה האימרה במקורותינו: "מצח אישה זונה."  (לת) זלמן הפנסיונר
  • 10:15
  • 10.02.12

21 ימונה שטרסלר לשר האוצר מינכהוזן
  • 10:19
  • 10.02.12

הוא שומר על אוצר המדינה אפילו יותר מהממשלה
אומר לו מהיכן "יבוא הכסף": מגביית מס-אמת מהעשירים שהוא כל כך דואג
לרווחתם

22 שטרסלר מעוניין לקחת מהעניים ולתת לעשירים. הרבה יותר מוסרי בעיניו.  (לת) איש
  • 13:09
  • 10.02.12

23 זו דרכה של הפולטיקה , מטבעה היא כזו? אז מה החידוש???סמי אלקיים סמי אלקיים ▼
  • 16:10
  • 10.02.12

תמיד זה היה ותמיד זה יהיה?

24 המטיף המתמיד ביותר לקחת דוגמה מ"הפלא" האירי, השגשוג האיסלנדי, ועוד מדינות שקורסות בזו אחר זו, טוןב שלא התרשמו ממנו.  (לת) שטרלר מסתמך על הזיכרון הקצר?
  • 17:00
  • 10.02.12

25 שטייניץ אמר תכין קפה  (לת) עדי
  • 17:26
  • 10.02.12

26 נחמיה סותר אף את קישקושיו שלו עצמו.  (לת) מתוסכל
  • 18:46
  • 10.02.12

27 אם מישהו כ''כ מעוניין להיטיב עם העם שיעשה כבר רפורמה בחב' החשמל,חלאס עם חשמל חינם לבכירים ששכרם עשרות אלפי שקלים! ומה הייתה צריכה להביע הקפיצה בשכרם?! ממתי נותנים תגמול על גרעונות??!  (לת) נמאס
  • 07:52
  • 11.02.12

28 לנדאו ומחיר החשמל אדם שכואב לו
  • 08:12
  • 11.02.12

האיש הלבן המתריס באשכנזים שהיגיע מבית פטריוטי איבד את דרכו והפך לפרימיטיב מהדרגה הנמוכה ביותר לך עם רעיונך הביתה ומהר

29 יש להשוות את מחיר החשמל בישראל לממוצע ב oecd שפיץ
  • 10:09
  • 11.02.12

כלומר להעלות את מחיר החשמל במאה אחוז.

30 קצין בקבע מקבל שכר מינימום - האם לאור השביתה של עיני יחול שינוי בשכרו ?  (לת) סבא של מפקד בסיירת
  • 10:31
  • 11.02.12

31 יש כל כך הרבה כותבים טובים בדה מרקר, תעשו טובה, תחליפו את שטרסלר. אנחנו כבר יודעים מראש מה הוא יכתוב  (לת) חגי
  • 16:07
  • 11.02.12

32 כל כלכלן יודע ששטסלר הוא לא כלכלן עמרם
  • 17:55
  • 11.02.12

השאלה היא מי יודע מי מממן את שטרסלר כדי שיכתוב מאמרי תעמולה לטובת העשירים ונגד העניים.

33 לנדאו גם חתום על הצעת התקנות של חשמל כשר להכפיף את חברת החשמל לרבנות ומשגיחי כשרות  (לת) בנג'מין ניתאי (זוכרים אותי ?)
  • 18:45
  • 11.02.12

34 או שאין ללנדאו במה להתעסק או שהוא מזדקן.....סתם רעיון שטותי שלא מצריך התייחסות.  (לת) גד
  • 01:07
  • 12.02.12

פעילות
המלצות
הפופולריות בדעות
פרסומת