המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

השפם הקטן של היטלר

זאגרב, אוקטובר 1999, ארמון הנשיאות הקרואטית. בניסיון למחוק את התדמית המצורעת שדבקה בארצו, כינס פראניו טוג'מן מסיבת עיתונאים נדירה, שבה התכוון להציג "קרואטיה אחרת", "דמוקרטית ופלורליסטית". הכל תוכנן בקפידה. אריחי השיש הבריקו, המדשאות הוריקו, אפילו מזג האוויר שיתף פעולה. שני דברים לא הובאו בחשבון: שאלות העיתונאים והאישיות של טוג'מן - "אבי האומה הקרואטית".

"צוטטת בעבר כאומר ‘תודה לאל, אשתי אינה סרבית ולא יהודייה'", פניתי אליו; "בנוסף, תיקנת בגרסה האנגלית של ספרך קטעים המפקפקים בממדי השואה, אך לא בגרסאות הספר בשפות אחרות". הנשיא הדהים את הנוכחים כשהתייחס בתשובתו דווקא למספר הקורבנות במחנה הריכוז יסנובאץ. הוא טען, שבמחנה זה, שזכה לכינוי "אושוויץ של הבלקאן" ונוהל על ידי האוסטאשה (משטר הבובות שהקימו הנאצים בקרואטיה ב-1941-1945), מתו "רק" 40 אלף איש.

הדברים עוררו הד עצום: על פי רוב ההיסטוריונים, מספר המתים שטוג'מן נקב בו נמוך ביותר מ-50% ממספר אלה שמתו במחנה. היו שנקבו במספר 850 אלף. התשובה הרוויזיוניסטית של הנשיא הלאומן גרמה לביטול ביקור היסטורי שלו בישראל.

עשו לנו לייק לקבלת מיטב המאמרים ישירות לפייסבוק שלכם

מים רבים זרמו מאז בסאווה. כחודשיים לאחר אותה מסיבת עיתונאים הכריעה מחלת הסרטן את טוג'מן. סטיפה מסיץ', שהחליף אותו בעשור האחרון, הצעיד את קרואטיה לעידן חדש, השואף לנורמליות ופתיחות. בקרוב תצורף קרואטיה לאיחוד האירופי.

ועם זאת, גם היום טרם הוכרע שם המאבק על הזיכרון. הנוסטלגיה למדינה הקוויזלינגית התפוגגה אבל לא נעלמה, מעיד מסיץ' בשיחה טלפונית. בזאגרב וספליט התקיימו באחרונה מיסות המוניות לזכר אנטה פאווליץ', מנהיג האוסטאשה; רחובות בכמה ערים נושאים עדיין שמות של משתפי פעולה; נשיא קרואטיה המכהן, איוו יוסיפוביץ', היה ב-2010 לנשיא הראשון שביקר בבלייבורג, אוסטריה. שם, בסוף המלחמה, הוצאו להורג המוני אנשי אוסטאשה.

הרוויזיוניזם ההיסטורי הגיע לממדים מדאיגים עוד יותר בחלקים אחרים של העולם הפוסט-קומוניסטי. מאות צעדו באחרונה באוקראינה לזכר הלאומן סטפן בנדרה, ששיתף פעולה עם הנאצים; באסטוניה פורסמה יוזמה של משרד ההגנה להכיר ביחידה מקומית שסונפה לוואפן אס-אס; הגדיל מכולם לעשות שר החוץ של ליטא, אודרוניוס אזובאליס: הוא תקף שמונה חברי פרלמנט מארצו, שחתמו ביום השנה ה-70 לוועידת ואנזה על הצהרה אירופית המייחדת את השואה. "פאתטי", קבעה דוברת השר, "אי אפשר למצוא הבדלים בין היטלר לסטאלין, מלבד גודל השפם. זה של היטלר היה קטן יותר".

בכך מצטרפת ליטא למקדמי המונח "ג'נוסייד כפול". אלה - והם מתרבים - מבקשים להכיר בנאציזם ובקומוניזם כמורשת אירופית משותפת ולקיים יום זיכרון לקורבנות שני המשטרים הטוטליטריים.

נשיא קרואטיה יוסיפוביץ' מבקר בימים אלה בישראל. הוא רואה בה מודל לחיקוי. כניסת ארצו לאיחוד תחזק את המחנה הפרו-ישראלי באירופה. ישראל צריכה לקבלו בחום. אבל היא גם צריכה לנצל את ביקורו להבעת עמדה בלתי מתפשרת נגד התזה של "הג'נוסייד הכפול", שאיננו אלא רלטיוויזציה של השואה וניסיון להלבנת מתנגדי הסובייטים ופשעיהם.

החלטת יוסיפוביץ' להניח זר בבלייבורג נעשתה בשם הפיוס הלאומי. קודם לכן ביקר ביסנובאץ. ביקור מול ביקור. איזון מושלם. הוא הוקיע את פשעי הפשיזם וכרע ברך לזכר נטבחי הקומוניזם. ביקש למתוח קו על העבר, כדי לבנות את העתיד.

אלא שערפול בין תליינים לקורבנות לא יוביל לפיוס אמיתי. הסטאליניזם - על פשעיו הנוראיים - לא פיתח תורת גזע ולא עסק בהשמדת עמים שיטתית. האיזון חוטא להיסטוריה. היא לא תסלח למוזילי השואה ולמעוותיה.

Read this article in English: Hitler's little mustache

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 מרתק  (לת) תודה
  • 02:46
  • 14.02.12

02 רגישות מעוררת הערצה לקרבנות השואה לעומת אפס רגישות לקרבנות הפלשתינים.  (לת) מסמר חלוד
  • 08:18
  • 14.02.12

  •   בצדק! יחזקאל חלמיש
    • 11:24
    • 15.02.12

    הקורבנות הפלסטינים הם קורבנות של הטרור האסלאמי. הפלסטינים צריכים להאשים רק את עצמם. אימא ששלחה את בנה להתאבד בקניון של יהודים צריכה לתלות את עצמה בכיכר העיר לשם כפרה.

03 מאמר ישר, מדוייק וחזק  (לת) ערן ט
  • 08:20
  • 14.02.12

04 זו טענה סבירה שסטלין היה יותר גרוע מהיטלר. אולי אפשר להתווכח עליה אבל בהרבה פרמטרים סטלין מוביל. ברור מן הסתם שזה שסטלין יותר גרוע מהיטלר לא הופך את היטלר לפחות מפלצת ממה שהוא היה. אכן יש גל לאומני במזרח אירופה אבל הטענה הספציפית הזו ראויה להתייחסות עניינית.  (לת) פטריוט
  • 08:23
  • 14.02.12

05 עוד פעם שואה..... נימאס  (לת) די קוואר
  • 09:13
  • 14.02.12

06 לפרימור, תודה על מאמרך. העלית סוגיה מורכבת. שלוש השורות האחרונות במאמר הן החשובות ביותר.  (לת) קורא מתמיד
  • 09:15
  • 14.02.12

07 המדינות הבאלטיות לא היו צריכות את הגרמנים כדי לטבוח ביהודים ????
  • 09:19
  • 14.02.12

הגרמנים פשוט עמדו מן הצד, וצפו בנעשה לנגד עיניינם. לא חסרים סיפורי זוועה על רציחם של אלפי יהודים בליטא על ידי הליטאים עצמם במבצרים השונים באיזור קובנה.
הם היו ונשארו שונאי ישראל, עכשיו זה רק במסווה של שנאת הקומוניזם.

08 מי שמנסה לכופף ידיים בתחרות "איזה משטר היה זוועתי יותר" הוא הוא שמוזיל את השואה. דג קר
  • 09:25
  • 14.02.12

נכון, השואה היא שלנו.
נכון, לא היתה עוד תורת גזע מפותחת כתורת הגזע הנאצית.
אבל 20 המיליונים שמתו בזכות סטלין לא מספיקים לך? וזה עוד לפני שמחשבים את השפעתו הברוכה על עשרות מיליוני קורבנות נוספים במדינות כמו סין, צפון קוריאה או קמבודיה. סטלין חיסל בשיטתיות רק "קולאקים" ו"אוקראינים". לא נורא.
90% מהמשפחה שלי חוסלה בשואה. זה לא מבטל את הזוועות האחרות שהתבצעו ומתבצעות בעולם בשמם של שאר אידיאלים מחרידים (ולא, זה לא רמז לסכסוך באזורנו, שבהשוואה, לא נמצא בכלל על אותה פלנטה).

  •   אי אפשר להאשים את סטלין או את הסובייטים במה שאירע בסין, קוריאה או קמבודיה. בסין ובקוריאה נרצחו אנשים רבים ע"י הקפיטליסטים היפנים שפלשו אליהן. הדמוקרטים האמריקאים הפציצו את וייטנאם ואת לאוס יותר מאשר איזושהי מדינה הופצצה אי-פעם במלחמה, הרגו בהן 3.5 מיליון אנשים ותמכו בחמר רוז', התנועה שהשמידה במכוון 1.5 מיליון קמבודים.  (לת) אורן
    • 12:25
    • 14.02.12

09 בישראל יושבים כל כך הרבה אזרחים במדינה המוזילים את זכר השואה  (לת) כל אחד והאג׳נדה הזרה שלו
  • 09:37
  • 14.02.12

  •   אכן אצלנו חשובה השואה, אבל לא קורבנותיה. רואה שחורות
    • 10:31
    • 14.02.12

    בשיח הציוני הוצגו יהודי אירופה כ"אבק אדם" או כ"אבק ההיסטוריה", שהדבר החשוב היחידי שעשו בחייהם היה למות למען התהודה התקשורתית. הניצולים שהגיעו לישראל נרדפו כלכלית ותרבותית. הוטל איסור על קיום הצגות באידיש ועל הקמת תיאטרונים בשפת האידיש. גם נערכו משפטים נגד "עבריינים". ואחרי חתימת הסכם השילומים, הנדבך המרכזי של כל מדיניות כלכלית היה שמירה על שער מלאכותי נמוך של הדולר כדי לחמוס את כספי הפיצויים של הניצולים.

10 הסטאליניזם עשה בדיוק כמו היטלר לעם הרוסי, אבל עם אידיולוגיה אחרת ורצחנית לא פחות. למעשה סטאלין השמיד יותר רוסים מאשר היטלר אזרחים. הסבל של קורבנות הרוסים שנטבחו וסבלו בגולאגים לא פחות משל קורבנות הנאצים. לקורבנות מול כיתת היורים או הגוססים ברעב ובמחלות בערבות הקרח הסיבירי ממש לא הזיז ההבדל האידיולוגי ! לעומת זאת האלמנט המרכזי - ביזוי צלם אנוש והפיכתו לאבק אדם באלימות קיצונית - היה ממש זהה.  (לת) האנושות למדה משהו?
  • 09:48
  • 14.02.12

  •   יש בכל זאת הבדל. מי שירה והתעלל ברוסים בגולאגים היו רוסים. לא גרמנים ולא אמריקאים. זו לא הייתה השמדת עם אחד ע"י עם אחר. ולמה סטאלין הרג יותר? הוא פשוט שלט הרבה יותר זמן מששלט היטלר בגרמניה ועמד לרשותו הרבה יותר זמן. מבחינת הספק היטלר משאיר את סטאלין הרבה מאחוריו.  (לת) ממלמדי האנושות
    • 10:11
    • 14.02.12

11 לסטלין היו תוכניות לחיסול המוני של היהודים! אמת,ללא תורת גזע. וילי
  • 09:58
  • 14.02.12

ב-1952 החל המסע המכין לרציחת המוני יהודים.
"משפט הרופאים היהודים" היה רק ההכנה למסע הגלייה המוני לסיביר ורציחות המוניות של היהודים.
למזלנו הוא לא הספיק, השטן סטלין התפגר ב 1953 (יש סברה שלברנטי בריה, הקצב של סטלין וראש הנקווד ,דאג לחסלו,רגע לפני שסטלין התכוון לשםי לו עצמו קץ )לפני שהספיק להוציא את תוכניתו לפועל.

תמיכת בריה"מ בהקמת מדינת ישראל לא הייתה מאהבת מרדכי(היהודים) אלא משנאת המן(הבריטים והאמריקאים).
סטלין קיווה שהמדינה תתפתח לכיוון הקומוניסטי,כשהתאכזב מכך ,עקב הנטייה למערב של ישראל,ראה ביהודים כולם בארצו בוגדים בפוטנציה ועל כן תכנן את חיסולם.

סטלין היה אנטישמי מובהק,חיית אדם רצחנית,קרה,ומחושבת.
הוא השליט טרור ורצח נוראיים והמוניים בבריה"מ(נגד כל מי שתפס כאויבו בפוטנציה, כולל טאטרים וקווקזים שהוגלו לסיביר-בפועל, הגליה למוות בקור,רעב ומחלות).
ממליץ לכותב ולקוראים לקרוא את הספר "סטלין" של אדוורד רדזינסקי.
הספר מרתק,מלא עדויות ומסמכים,וממש מזוויע

  •   סטלין עצמו האמין שהרופאים ב"משפט הרופאים" חפים מפשע. יוצא בחוץ
    • 18:52
    • 14.02.12

    וזאת לדברי בתו סבטלנה שלא אהבה אותו (בלשון המעטה).

    התוכנית ל"רצח המוני של יהודים" אינה מוזכרת כלל במסמכי הארכיונים הרוסיים הסודיים שנפתחו בשנות ה-90. כנ"ל לגבי הרבה מהדברים שנאמרו במערב במהלך המלחמה הקרה לגבי בריה"מ.

12 השואה היתה מאורע חד פעמי בתולדות האנושות ב-1000 השנים האחרונות עוזי יער
  • 09:59
  • 14.02.12

ומבלי להמעיט במפלצתיותה, בל נשכח שאת נרצחי המשטר הסובייטי לא כל כך מעניין האם הם נרצחו בגלל סיבות פוליטיות או אחרות. משתי ביוגרפיות שקראתי על סטלין עולה שהוא היה רוצח לא פחות מהיטלר. מה משנה מה הסיבות? רצח הוא רצח הוא רצח. או שלא הבנתי את הדיבר "לא תרצח"?

13 מאמר חשוב ונכון משה שינדלר
  • 10:11
  • 14.02.12

בזמן האחרון ישנם יותר ויותר קולות באירופה המערבית והמזרחית שמנסים להוריד בחשיבותה של שואת יהודי אירופה ולסנפה למלחמה בכלל.
רובים מאלו שעושים זאת, מערבבים את חוסר אהדתם למדיניות ישראל לבין המעטת ערך השואה הכללית, מהלך שיש להוקיעו כמה שיותר מהר.

14 אנטישמיות - שנאת יהודים. שואה - רק של היהודים.  (לת) לנו הבלעדיות על מושגים
  • 10:11
  • 14.02.12

15 אפשר להבין (לא להצדיק) את העמים האלה ביחסם השווה לסטלין ולהיטלר קצת פרספקטיבה
  • 10:42
  • 14.02.12

האוקראינים היו תחת דיכוי בלתי פוסק של רוסיה. בבריה"מ של שנות ה-30 נרצחו עד 8 מיליון אוקראינים ע"י סטלין ברעב מתוכנן. המדינות הבלטיות איבדו שטחים לבריה"מ ואח"כ סופחו על ידה. השת"פ עם גרמניה היה בבחינת "האוייב של אוייבי". האנטישמיות לא היתה הגורם המניע (למרות שהם שמחו להתחשבן עם היהודים שאז היו בצמרת הסובייטית). אין בכך הצדקה אבל כדאי להרים קצת את הראש ולהבין שגם העמים האלה היו מדוכאים וסבלו מאוד מן הסובייטים.

16 אם בנק הזרע באסותא ישבט אותם, נדע סופית למי היה שפם גדול יותר. ויש מצב שהוא יסכים לשבט - שניהם היו בצבא  (לת) ישראלי אמיתי
  • 10:43
  • 14.02.12

17 יאסינובאץ מול בלייברג יוסף ג'יגאשווילי
  • 10:46
  • 14.02.12

הנחת הזר בבלייברג מקום בו נרצחו משתפי פעולה קרואטים (אוסטאשים) עם הנאצים אינה בבחינת הבעת ''איזון'' עם הנרצחים במחנה ההשמדה הקרואטי יאסינובאץ. בשדות שליד בלייברג נרצחו גם רבים חפים מפשע -בני משפחות של אוסטאשים ואחרים. יש לציין כי הנשיא הקרואטי הקודם מסיץ' כבר הביע חרטה בשם העם הקרואטי על פשעי האוסטאשה הוא אמר זאת בכנסת וכתב כך בספר האורחים ב''יד ושם''. ראוי גם לציין את 109 חסידי אומות העולם מקרואטיה שהצילו יהודים .

18 הקרואטים שונאים סרבים ואוהבים גרמנים ולעומתם הסרבים נלחמו בחרוף נפש בכובש הגרמני בסרביה, כמו בטורקיה, מצאו מגורשי ספרד מקלט נח. בקרואטיה הם פחות מוכרים
  • 11:01
  • 14.02.12

לקרואטיה הגיעו מעט יהודים מהונגריה והיוו מיעוט קטן ביותר אך הלאומנות הקרואטית, במלחמתה נגד כל הכובשים, פגעה בכולם

19 מסכימה עימך.  (לת) לזכור את הקורבנות
  • 11:58
  • 14.02.12

20 אין בנו חיבה יתרה לא לזה ולא לזה. יש ללמוד את פשעיהם כלשונם וככתבם, אבל לא לשכוח, לעולם, שהצבא האדום הוא שהביס את היטלר במחיר דמים נורא. 20 מליון אזרחים וחיילים הקריב סטאלין במלחמתו בצורר. רוב העמים היו פשוט מעדיפים להיכנע. ע"ע יבנה וחכמיה.  (לת) אינפיניטי
  • 12:30
  • 14.02.12

21 השמאל הישראלי, האמון על סימטריות-כוזבות, בל יילל שגם אחרים נוקטים דרך נפסדת זו.  (לת) פוסל במומו
  • 12:44
  • 14.02.12

22 ראוי להכיר בסבל שנגרם לעמים השונים (בעיקר במז' אירופה) על ידי שלטונו של סטלין. עם זאת, הבלטת פשעי סטלין במדינות אלה באה לכסות את עברן הקומוניסטי והפשעים שבוצעו בתקופה זאת על ידי המשטרים שלהן עצמן - יותר קל להאשים את רוסיה מאשר את עצמן. העצמת פשעי סטלין לדרגת "שואה" יש לראות בהקשר זה של התחמקות מהתמודדות עם העבר הקרוב שלהן  (לת) הסטורית העולם על פי מזרח אירופה
  • 12:50
  • 14.02.12

23 ואני אומר...ש קורא בעצמו
  • 12:57
  • 14.02.12

רוצח המונים מתועב הוא רוצח המונים מתועב!
ללא קשר לאידיאולוגיה,גודל השפם או המיקום הגיאוגרפי...
בעולם מושלם היו כולם מסיימים חייהם על גרדום טוב.
כל השאר התפלפלות יהודית מיותרת.
וכן,יחסה של מדינת היהודים לניצולי השואה שהגיעו אליה היה ונותר מחפיר!
ברור שזה לא מונע מהמדינה,"יד ושם" ושאר ה"אירגונים" לחלק ג'ובים,להרחיב תקנים ולבנות אודיטוריום,מיצג,תערוכות וכנסים כל הזמן...ה"עסק",שואה בע"מ משתלם לכולם מלבד לניצול הישיש החולה הזקוק לטיפול שיניים,נפט לחימום או זוג משקפיים...בושה ופשע שההסטוריה עוד תשפוט!

24 קרואטיה טיהרה אתנית כמעט לגמרי את המיעוט הסרבי דודי
  • 13:20
  • 14.02.12

הגדול משטחה, בעיקר מחבל הקראינה.

יש החלטות או"ם שצריך לאפשר לסרבים שגורשו לחזור, אבל בפועל נמנע הדבר.

פשעי הקרואטים לא הסתיימו ביאסנובאץ. נוח היה למערב לראות בהם את "הטובים" מול הסרבים הרעים, אבל האמת אחרת.

25 אסור לשכוח שהקרואטים, הליטאים, הפולנים, ההונגרים ואחרים היו עמים כבושים תחת גרמניה הנאצית או נספחים למכונת המלחמה הגרמנית ולכן אין להשוות את"שיתוף הפעולה" ברצח היהודים לאשמת הגרמנים, שיזמו , ארגנו והסיתו לרצח השיטתי של יהודים, צוענים ואחרים! חושב אחרת
  • 13:40
  • 14.02.12

חוץ מזה - היהודים היו מאות שנים השעירים לעזאזל באירופה! שטיפת מח כזו יכולה לגרום לכל אחד, אלא אם כן יש לו אופי חזק במיוחד, להפוך לרוצח פעיל או סביל! אם רוצים היום להלחם באנטישמיות אסור להצביע רק על העבר אלא יש ללמוד על ההיסטוריה של אותם עמים רווי אנטישמיות ולנמק להם מדוע אין שום הגיון בהטלת האחריות על היהודים למצב במולדתם וכן יש לדאוג לכך שבישראל לא ימשיכו לטפח גזענות ופרנויה כלפי הגויים!!

26 השפם הקטן צבי מיפו
  • 23:24
  • 14.02.12

נכון לא רק אותנו רצחו! חשוב ליזכר את האחרים. היטלר בשואה רצח גם צוענים מאותן סיבות שרצח יהודם! משום מה לא זכרנו את הארמנים. סטליןן רצח מסיבות אחרות זה לא שינה הרבה לנירצחים יחד עם זאת היום במיזרח אירופה מחללים את ״גיבורי האומה״ שנהרגו ע״י משטרים קומוניסטיים, בפולין הרשימה כוללת את משתתפי הפוגרום בקלצה, וסוכים נאצים שעבדו בהמשך בשביל המערב שודדי בנקים ורוצחי איכרים שנשמעו למשטר החדש, הם נענשו על פשעים נגדהאנושות והיום בונים להם מצבות זיכרון! כל אחד כותבאת ההיסטוריה המתאימה לו ולא עלינו לישפוט- גם אנחנו בין הכותבים!

27 למדינת ישראל יש יחסים עם גרמניה, עם אוקראינה, עם קרואטיה... גבריאל
  • 00:12
  • 15.02.12

ואפילו יחסי ידידות חמים.
העיקר שאומרים לנו שעם הערבים אף פעם לא יהיה שלום...

28 הכותב מנכלל את ההיסטוריה. סטאלין היה רותח המונים גדול מהיטלר. סטאלין רצח עשרות מליונים מבני עמו ועממי רוסיה הסובייטית. יתרה מזו - הכותב מנסה להלבין את פשעי היהודים שהיו שותפים מרכזים בהשמדת העם הרוסי כולל אחיהם היהודים  (לת) אהרון רול
  • 01:13
  • 15.02.12

29 אין הבדל בין קומוניזם ונאציזם  (לת) רוני ערמון
  • 01:48
  • 15.02.12

30 מתחייב שכולנו נהיה עם שפם שכזה?? סמי אלקיים
  • 08:28
  • 15.02.12

למה? יש לנו זיכרון קצר, הרוב מאיתנו יש לו את השפם שלו, יש בנינו שיש להם
הם רואים ולא נראים?
סמי אלקיים