המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

מחכים לטלפון מהמרגל בטהראן

נניח שיש לישראל מרגל צמרת בטהראן, חתנו של המנהיג העליון עלי חמינאי, או של קודמו חומייני. ונניח שהחומר המשובח שהמרגל מעביר ל"מוסד" מוזרק לוורידי הדרגים הבכירים ביותר, הממתינים למוצא פיו בשאלה החשובה מכולן, האם איראן החליטה לחצות את הקו המפריד בין פיתוח תשתית גרעינית לבין ייצור נשק גרעיני. תשובה חיובית תשים קץ למחלוקת בתוך ישראל ובינה לבין אחרונות ידידותיה במערב, בהכרעה אם ניתן עוד להמתין בטרם מבצע צבאי נגד הגרעין האיראני.

מרגל כזה עלול להתגלות כנכס השמור לבעליו לרעתו. הסוכן הפרסי הוא רק משל, חיקוי בדיוני של אשרף מרוואן, חתנו של גמאל עבד אל-נאצר ומי שהעביר לישראל את סודות אנואר סאדאת. בשבוע שעבר התחדש, לסיבוב נוסף, הוויכוח הנושן בין המוסד לאמ"ן על דמותו של מרוואן - האם היה סוכן אמין שהציל את ישראל בהתרעה ברגע האחרון, או הטעה והרדים. בסיבובים הקודמים התעמת ראש המוסד לשעבר צבי זמיר עם אלי זעירא, ראש אמ"ן בשנה שקדמה למלחמת יום הכיפורים. הפעם תקף יורשו של זעירא באמ"ן, שלמה גזית, את האופן שבו הופעל מרוואן בידי זמיר.

במאמר בכתב עת של יוצאי קהילת המודיעין גזית שולל את מעמד-העל, שהוענק למרוואן כרב-מקור, ש"התנדב ו'גייס' את עצמו". הוא נחשב "יקר מפז" וגם עלה הרבה "פז", עוקץ גזית.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב מאמרי "הארץ" ישירות לפייסבוק שלכם

"למצב יוצא דופן זה תרם גם ראש המוסד, אשר נקט צעד חריג ומנוגד לחלוטין לעקרונות עבודת המודיעין", מאשים גזית. זמיר "החליט להפיץ את הדיווחים המקוריים שהתקבלו ממרוואן לקבוצה מצומצמת בדרג הביטחוני-מדיני הבכיר" - גולדה מאיר, משה דיין, ישראל גלילי, הרמטכ"ל דוד (דדו) אלעזר וקומץ אלופים - במקום להעבירם תחילה במסננת המחקרית של אמ"ן, האחראי להצלבתו עם חומרים אחרים ולהערכה המשוקללת.

כך "נוצרה מציאות חדשה ומוזרה, כאשר אישי הצמרת נדרשו לבחור בין מסמכי ההערכה הכתובה, היבשה והמנוסחת בסגנון המודיעיני הזהיר לבין הדיווחים הפיקנטיים מפיו של מרוואן", והתמכרו לו עד כדי תלות. מאמצע ספטמבר 1973 "הלכו והצטברו ידיעות מדאיגות, תחילה בחזית הסורית ואחר כך גם בחזית המצרית, שברגיל היו מחייבות את ישראל להתייחס אליהן בדאגה וברצינות, להכריז על מצב כוננות בצה"ל ואולי אף על גיוס מילואים", אבל "כל עוד לא התקבלו ידיעות ממרוואן ולא הונחו דיווחיו על כף המאזניים, נידחו הטיפול והתגובה על המידע המדאיג".

בעיני גזית האפשרות החמורה מכולן היא שמרוואן פעל בתום לב ולא כסוכן כפול, "שהרי אז נפלנו בבור שכרינו לעצמנו, במעמד הנשגב שהעניקו לו מפעיליו, מעריכי ידיעותיו ובמיוחד האישים בצמרת, שקראו בשקיקה את דיווחיו המאלפים".

המקור הנדיר, שדיווחיו מגיעים למעלה כמות שהם, הוא מקרה פרטי (ומנהיגים גם מקבלים במישרין מידע ממקביליהם, בין השאר גולדה מהמלך חוסיין). הבעיה הכללית היא שמקבלי החלטות בכירים בעלי רקע ביטחוני עלולים להאמין שניסיונם וכשרונם פוטרים אותם מהתהליך השיטתי של הערכת המודיעין - בעיקר כשעמדתם נקבעה מראש. אהוד ברק, שהיה ראש אמ"ן כשאביב כוכבי היה רב-טוראי בן 19, צריך להישען על עבודת נמלים של דרגים מקצועיים? כמובן, לא השיטה מפריעה למי שמתאווה להפציץ באיראן, אלא התוצאה. אילו אמ"ן והמוסד היו עושים שקר בנפשם - אמ"ניפולציה אפשר לקרוא לכך - ומספקים נתונים התומכים בכורח בהול במבצע, היו ברק ובנימין נתניהו מסתייעים בהם להצדקת להיטותם.

לפני שמדינה יוצאת למלחמה, עליה לבדוק היטב את מקורותיה, ועוד יותר מכך את עצמה. 1973 היא הדוגמה המובהקת, לא היחידה ולא האחרונה, לזלזול קטלני. זה עלול לקרות שוב.

Read this article in English: Failing the intelligence test

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 נראה שהפעם זה לא חולצת טי
  • 04:15
  • 19.02.12

הייתי שם, עשיתי את זה, קיבלתי את הטישרט ואת הכוס המעוטרת.

הפעם, נראה שזה סיפור אחר.

טרם הודפסה חולצת הטי.

02 איך שלא מביטים על אירועי 1973 זה נראה רע. מה שמתבשל עכשיו - ממש נורא. בסוף הם יריבו על עיי החרבות ועל גופתינו המתות  (לת) ארתאחששתא
  • 05:41
  • 19.02.12

03 כאילו שזה משנה איזה סף נחצה ואיזה לא. אין סיבה להונות את עצמנו.. גוגו
  • 07:04
  • 19.02.12

מדינה עשירה בנפט כמו איראן לא תפתח טכנולוגיית גרעין תחת סנקציות כל כך כבדות, רק כדי לייצר חשמל.

04 האסור להירדם בשמירה תרתי משמע, הוא תמיד רעיון טוב וידוע, אבל את חוסר האמונה ברצוננו לשמור צריך להחליף ב:
  • 07:37
  • 19.02.12

ירידה לפרטים הקטנים, היא תמיד הדרך היחידה לשמור עליהם.
כל מהלך כלשהו בחיים שלנו, או אפילו חוסר מהלך, לא משנה איך תביטו על זה, מחוייב בירידה לפרטי הפרטים.
זהו תהליך תמידי וסזיפי שאמור להתבצע, תוך כדי הקפדה שרישול כלשהו לעולם לא ייתגנב אליהם.
כשאנחנו אומרים לא ינום ולא יישן שומר ישראל, אנחנו מתכוונים ממש למילים הנכונות האלה.
כלומר צריך להחליף את השומר של אתמול כי הוא עייף, וצריך להחליף את היורדים לפרטים כי הם עייפים.
צריכים תמיד להחליף אנשים מיומנים ככל שיהיו, כי שיגרה הורגת את הפרטים הקטנים שכבר אין אליהם כוח.
איך מחליפים אנשים מיומנים? לא מחליפים אותם באמת, אבל הם לא על המשמרת באופן תמידי, יש להם תקופה של שנתיים שהאחריות עליהם, ומייד אחר כך ברוטציה הם מוחלפים על ידי המיומנים החדשים שלוקחים מהם את הנטל הכבד, שאחרי שנתיים הופך לכבד מידי.
אצלי בחברה, אני מחליפה עובדים בתפקידי מפתח אחת לשנתיים, לא שהם לא נשארים בחברה, אבל לא כל האחריות התמידית וירידה לפרטים על כתפיהם.
המחליפים ברוטציה של אחת לשנתיים, רעננים למשימה הכבדה.
אני שיושבת מעליהם, מחוייבת תמיד בשמירה על הכל, כי זה שלי, ואם אני אתעייף, כדאי שאמכור את החברה למישהו אחר.
כך אנחנו אמורים לתפקד תמיד במיטבינו

05 החזה הגדול בעולם!. לא זה לא טעות! יעקב
  • 07:57
  • 19.02.12

"אינה יכולה לרוץ או לקשור את שרוכי הנעליים, וכי היא מתקשה לחבק פנים אל פנים את הבת שלה". תלונות שיאנית העולם על הישגה הפיזי.

זה לצד זה מתיצבים השניים, מלאים מעצמם, נפוחים מחשיבות, מבקשים על כל במה ומצלמה את תשומת לב הציבור להופעתם.
מתעלמים מחוסר הפרופורציה הנזקקת לתמיכה משמעותית שאין הם מקבלים וסופם, בעצם הופעתם, מכח הטבע, לנפול ולהפיל.

כל הקושר בין המאמר לבין התגובה עושה זאת מפרי דמיונו הרחב!.

06 רוב ראשי הביטחון בעבר ובהווה מתנגדים לתקיפה באיראן.  (לת) איציק המרכז itzikhe@gmail.com
  • 08:09
  • 19.02.12

  •   גם הרבה "בעבר"ים התנגדו לתקיפת הכור העיראקי, ואם היו שומעים להם, סאדאם חוסין היה עדיין על כסאו ועם פצצה גרעינית.  (לת) קסנדרה
    • 19:53
    • 19.02.12

  •   שמענו את הטיעון הזה גל על עסקת שליט, ולדעתי זאת עדיין בכיה לדורות  (לת) ערן
    • 22:38
    • 19.02.12

07 עוד קשקושון אליעזר
  • 08:22
  • 19.02.12

כשאין על מה לכתוב ,מוצאים "מתחת לאדמה" כל מיני מניפולציות והבל ורעות רוח

08 הנהגה עיוורת המונעת מכסאות פוליטיים רעועים ותפיסת עצמם כקורבנות-זה אסוננו.  (לת) שומר חוק
  • 08:27
  • 19.02.12

09 אין מביאין ראיה מגזית רויטל גולדפיש
  • 09:02
  • 19.02.12

בשנות השישים היה ש. גזית מאבות הקונספציה ולפיה "אין לצפות לאגרסיביות מצד מצרים כלפי ישראל בהיות חייליה טרודים בתימן"... לפני עשר שנים קרא האיש להשית על ישראל משטר חירום לא-דמוקרטי. אסור לנהוג בו כובד ראש ואין זה לכבודך, מר אורן הנכבד, לראות בו תנא דמסייע.

10 הרי בכל מקרה הכותב שולל תקיפה באירן, ומכאן שישאף בכל מאודו "להוכיח" שהדבר אינו משתלם. מחדליון ליבוביץ
  • 09:08
  • 19.02.12

המאמר הקשקשני הזה הוא חלק מאג'נדה אותה משווק אורן ללא לאות.
אג'נדה זו גורסת שבשום פנים ואופן אין לתקוף את אירן, בשום סיטואציה ובשום נימוק.

לשם הצדקת האג'נדה המטורללת הזו מביא אורן נימוקים מן הגורן ומן היקב: פעם הנזק גדול מן התועלת, פעם המחיר יהיה איום ונורא (אלפי טילים על ערי ישראל, אמאל'ה!) פעם אחרת הנימוק הוא אי היכולת לגרום לנזק, ובפעמים נוספות טוען אורן בלהט רב שתקיפה תביא למלחמה אזורית נוראה ואיומה שסופה מי ישורנו.
רק לדבר אחד פעוט אורן אינו מתייחס משום מה: האם הנזק מאירן יהיה גדול יותר או קטן יותר כשתהיה בידה יכולת גרעינית?

11 מקורות המודיעין של אורן מעוותים את האמת שר ההיסטוריה
  • 09:41
  • 19.02.12

המקורות של אמיר אורן במודיעין מעבירים פה מסר שהמודיעין היה מצויין, והמנהיגים הם אלה ששגו בקונספציה. ממש לא נכון.
ה"הערכה היבשה" של המודיעין היתה שלא תהיה מלחמה, בלי שום קשר להערכות של "בבל". להפך, הוא הראשון ששם לזעירא את האמת בפרצוף.
יש פה כמה שעדיין זוכרים מה באמת קרה.

12 רק שאלה פשוטה אחת: אם איראן מפתחת גרעין רק למטרות שלום, למה מתחת לאדמה? יצחק
  • 12:21
  • 19.02.12

הסתרת המתקנים עמוק בסלע עולה המון - ואם אין לאירנים מה להסתיר, אז למה להוציא סתם הון תועפות?

13 סרק, סרק, סרק, האמת שבישראל לא סמכו לא על בבל, לא על חוסיין, לא על אללה ולא על עבדאללה יען כי.. ZOSTERצעד אחד קדימה
  • 15:59
  • 19.02.12

למדינת ישראל היו אמצעים או "סוכניות" בשפה הטכנית אחרים. ואם כל OU EST LE CATCH MON FILS? הייתה שואלת אותה גברת חביבה בפרסומת. כן ובכן, כל "סוכנות" כזאת הייתה נחשבת ל-LATIFUNDIA של איזה פריץ והמידע היה נשמר מלעבור מסוכנות לסוכנות ביתר קפידה מאשר מאזני האויב. יתרה מזו כשהפריצים היו נפגשים לעשיבות תיאום הם היו רבים למי יש יותר גדול, ואפילו גולדה הייתה "ברוגז" מוחלט עםהזמיר בשל מקרה .... באותם רגעים גורליים שכולם היו אמורים לשים את הקלפים על השולחן. אגב, עבדכם הנאמן חונך עוד משער נעוריו ע"י אותו מדריך ששפת אמו הייתה אנגלית לעיקרון של :"NEVER TRUST EVEN YOUR OWN BLOODY SHADOW" עיקרון שלא רק אפשר לי לשרוד שנים קשות אלא שאני דבק בו עד עצם הרגע הזה. תסעדו ותרבחו.

14 ממש המצא""כל עוד לא התקבלו ידיעות ממרוואן ולא הונחו דיווחיו על כף המאזניים, נידחו הטיפול והתגובה על המידע המדאיג". ??? האם ראש אמ"ן זעירא חיכה למידע מהמוסד או הגיע למסקנה שגוייה בגלל הקונצפציה שלו?  (לת) קסנדרה
  • 18:20
  • 19.02.12

15 צדק או אינטרסים? רועי
  • 18:30
  • 19.02.12

רק מעלה זוית קצת שונה: האם עניינה של ישראל בתקיפת כור איראני הוא צדק, או אינטרס מערבי מובהק? הצשובה ברורה. איראן מפתחת כור גרעיני למטרות אסטרטגיות כדי שתוכל להגן על הנפט מפני פלישה ותוקפנות מערבית. מכיוונה, זהו מהלך נכון, ויותר מכך גם טבעי שכן לישראח יש נשק גרעיני מאותה סיבה. אם כן המתקפה מול איראן אינה עניין של צדק, אלא רק לשרת אינטרס ישראלי אמריקאי בלבד! האינטרס הזה צבוע ואינו הוגן, אבל לדעתי צריך להמשיך לפעול ולסכל את התחמשות איראן בפיתוח הגרעין. הדילמה אינה האם נכון לתקוף את פרויקט הגרעין האיראני אלא, מדוע אנו מתאמצים למכור מצג שווא לישראלים ולמערב שזהו מהלך צודק. אנו פשוט צריכים להביר שבמזה׳ת שיוון אסטרטגי באמל׳ח מול איראן שווה סכנת הכחדה ולכן אנו חייבים לשמור על חתרון יחסי, שאינו צודק, אבל מזכה אותנו בהישרדות חשמה אנו חותרים.

16 אוהב לקרוא את הכתבות שלך. תודה.  (לת) חזי
  • 18:31
  • 19.02.12

17 At a certain point, war is unavoidable. It is naive to think leaders always have discretion Historian
  • 21:20
  • 19.02.12

The start of World War 1 was something similar to what's going on today. Look it up

18 גזית, ההאש-פאפי של דיין, לא יחסוך כל מאמץ כדי לנקות את המחדלטור הגדול  (לת) עדי
  • 00:37
  • 20.02.12

19 נוהל סימנטוב !  (לת) קירטצ'וק
  • 01:27
  • 20.02.12

20 מלחמה עם איראן תימשך לא כמה שבועות, אלא כמה שנים גבר טוב
  • 03:50
  • 20.02.12

מלחמה עם איראן, אם תהיה, תהיה מלחמת טילים ללא כוחות יבשה, ותימשך לפחות שנתיים, אם לא שש שנים. ישראל תהיה תחת התקפות טילים במשך כל השנים האלה, ללא אפשרות לנהל חיים נורמאלים, עם נזקים לנפש, לרכוש, ולמוראל (אנשים יברחו, לא יהיו השקעות מבחוץ...)

21 מה עשית אמיר אורן ? חשפת אותי ועכשיו יתלוני על עץ גבוה!  (לת) וייזתא
  • 17:09
  • 20.02.12