המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

התכווצות הישראליות

בזיכרונות ילדותי מקיבוץ חפציבה משובץ ט"ו בשבט כחג מרגש במיוחד. מדי שנה היינו לובשים חולצה לבנה, עולים בחגיגיות לגלבוע ונוטעים במדרון ברושים ואורנים. באלבום המשפחתי נותרה תמונה שלי מאותן שנים: עומד בגאווה ליד התלולית הטרייה, רציני ונחוש כמו שרק ילד בן חמש יכול להיות. לידי רוכן איש, גם הוא בחולצה לבנה, ועם טורייה גדולה מסייע לי לכסות את שורשי השתיל הרך. האיש הזה הוא סבא שלי, משה'ל הורביץ, יתום, בוגר הפנימייה החקלאית בבן שמן, פלמ"חניק, קיבוצניק, מזכיר קהילה, מנהל בית ספר, שליח תנועות נוער, מייסד המכון לייעוץ ארגוני באפעל ומחבר ספרי משחקים.

כשהתפרסם במוסף "הארץ" האחרון (17.2) תצלום חגיגי של נטיעה, נמשכו אליו עיני. גם בו נראים ילדים רציניים לובשי לבן, לצד מבוגרים עם מעדרים ואתי חפירה: ראש הממשלה בנימין נתניהו, השר לאיכות הסביבה גלעד ארדן, יו"רי קק"ל אפי שטנצלר ואלי אפללו, ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ'. הם נוטעים שתיל, ככל הנראה חרוב צעיר, באדמת פארק נחל באר שבע. אבל כמו בשעשוע המוכר, משהו לא בסדר בתמונה. התוכלו, ילדים, לזהות מה?

ובכן, הנוכחים, כמעט ללא יוצא מהכלל, חובשים כיפות לרגל האירוע. הם אינם אנשים דתיים. ט"ו בשבט אינו חג דתי. פארק נחל באר שבע אינו מקום קדוש. נטיעת עץ באדמת ארץ ישראל היא אקט אופטימי ומרגש, אבל אינה פולחן דתי. למרות זאת, הכיפות שם. ככה סתם, כאילו כלום.

עשו לנו לייק בפייסבוק וקבלו את מיטב הפרשנויות ישירות אליכם

בשקט בשקט, בתוך עשורים ספורים, מתחולל בישראל תהליך מדהים. ניתן להגדירו כ"התכווצות הישראליות". כמו עץ צעיר, מבטיח ככל שיהיה, אתוס ונראטיב שלא זוכים להשקיה וטיפוח, דינם להצטמק ולבסוף למות. את מקומם בחלל הציבורי יתפסו כוחות אחרים - חזקים, מאורגנים וממומנים. במקרה הישראלי, בראש ובראשונה היהודיות.

לא היהדות, שניתן לפרשה בדרכים שונות והיא יכולה להוות נדבך היסטורי ותרבותי מסוים בישראליות, אלא היהודיות - הכפפת כל תחומי החיים לדת היהודית, ועוד בגרסה המקדשת פרקטיקה הלכתית מחמירה ופולחנים פולקלוריסטיים רדודים.

זה קורה כל הזמן, בכל מקום. באופן בולט גם בצה"ל, שלטוב ולרע מהווה מאז קום המדינה מרכיב בולט בתפישת הישראליות. הנה עוד תמונה מייצגת מהחודש האחרון: אלוף אמיר אשל, מפקדו המיועד של חיל האוויר, רץ אחרי מינויו להטמנה מתוקשרת של פתק בכותל המערבי. מדובר בקצין חילוני שנבחר לפקד על הזרוע הצבאית הארוכה והטכנולוגית של ישראל, ושמוצג לציבור כמי שעשוי להוביל את משימת התקיפה האסטרטגית באיראן. מה בדיוק הוא ביקש שם מאלוהיו בדף הנייר שתחב בין האבנים, שכל טייסינו ישובו בשלום וידווחו על פגיעות טובות במטרות?

אל מול השעטה הלאומית הזאת אל הכיפה והתפילה, מצטמקת הישראליות, משתתקת ומשותקת. בניה טובעים בטרדות היום-יום ולעת ערב שוקעים בתוכניות "מציאות" טלוויזיוניות. דובריה מסתגרים או מרימים ידיים. נביאיה מתמעטים. סבא משה'ל מת. מה נותר מהניסיון השאפתני והאמיץ לייצר כאן אלכימיה של לאומיות אזרחית, תרבותית ומעשית? אולי משיח יפה בלורית שבנה קריירה על חקר המושג "להיות ישראלי", וכשזינק לפוליטיקה בשם הצלת הישראליות בחר בסיסמת הקרב האידיאולוגית "איפה הכסף".

Read this article in English: Shrinking Israeliness

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 אממ מעולם לא הייתה ישראליות בנפרד מיהדות. לתנועה שדגלה בזה קראו "כנענות" היסטוריה והיסטריה
  • 05:25
  • 21.02.12

והיא מנתה אולי 100 איש בסה"כ.

  •   לא קראת את הטור ואת ההבדל שהוא מציג בין יהדות ויהודיות, נכון?  (לת) צחי
    • 08:20
    • 21.02.12

  •   שכחת את ערביי ישראל. מעוז צור ישועתו של השמאל היהודי בימינו.  (לת) לאן התדרדרנו
    • 08:39
    • 21.02.12

  •   רק השמאל התכווץ !!! עם ישראל חי ! ומי שזה לא מוצא חן בעיניו שישתה מהים של עזה !  (לת) מר"צ=3 מנדטים , ליברמן=15 מנדטים !
    • 10:22
    • 21.02.12

  •   נכון, מעולם לא הייתה הישראליות בנפרד מיהדות. בוזגלו
    • 10:57
    • 21.02.12

    עכשיו זה הזמן המתאים להפריד ולו מין הסיבה הפשוטה שאין שום אלוקהים בשום מקום אז לשם מה הדת?

  •   שכחת להסתיר את הגזענות והשנאה שמאלן בוגד
    • 10:58
    • 21.02.12

    סליחה לא שכחת, אתה סתם גזען מלא שנאה.

  •   כל שני יהודים מקימים שלושה בתי כנסת , אז מה היא "יהדות"?  (לת) הכנעני האחרון
    • 13:28
    • 21.02.12

  •   לדוברו של ליברמן-ההונים של הימין חיים את ימי פומפי האחרונים.אם אתה יודע מה זה. כך ששתיית המים בעזה הלוואי ויגיע כבר שלום וזה לא מפחיד אותנו. המלחמה שביבי וברק מכינים עם איראן תשלח אותך עם שאר ההונים לשתות את הג'ורה בכל מקום בארץ.למי שיישאר חי. אז את משלוח המנות שלך, שלח לבוחרי הימין. בינתיים הם חיים בללה לנד ולא מבינים איך ביבי וליברמן עושים בהם שימוש כבשר תותחים  (לת) כל כלב בא יומו. שומר חוק
    • 19:03
    • 21.02.12

02 מעולה!!! מדוייק ומדכא מאוד  (לת) shai
  • 05:41
  • 21.02.12

03 כחילוני אוהב החג הרשה לי לתקן אותך- ט"ו בשבט מופיע בכתובים. מחייה מנהג הנטיעות הרב יעבץ היה ממקימי תנועת המזרחי ולבש בגדי אורתודוקסים כשיצא לנטיעות, מורשתו היא ציונית אך יסודותיה דתיים.  (לת) השורשים של כולנו בדת, גם אם איננו אוהבים את הפוליטיזציה שלה
  • 05:55
  • 21.02.12

04 מה בדיוק מעיק עליך? שהיהדות והישראליות בנויות גם ממסורת הסטורית. אין בין זה דבר וחצי דבר לבין חרדיות פנאטית. או שמטרידים אותך דברים אחרים כמו ציונות ויישוב הארץ.  (לת) מנחם
  • 06:09
  • 21.02.12

05 כשאתה ואני היינו ילדים בקיבוץ נידמה היה לנו שאנחנו מרכז העולם, לא ידענו שאת דובי בשבט עושים הקיבוצים ואולי עוד כמה מועדוני נוער מהעיר. אמנם זה היה ארוע מענג, ממש חוויה, בעור השממה ובעור הבערות.... הקיבוצים אז היו הדובדבן על הקצפת הציונית. חוד החנית, יפי הבלורית והתואר. חומה ומגדל עם שער רחב. חברה מסוגרת בתוך עצמה... כשהבני דודים שלי באו לביקור התבישתי בהם כי הם הלכו עם מכנסי גברדין והכסף הקטן שיקשק להם בכיסים, הם גם שמו מיונז בשערות ונעלו נעלי אלביס. אנחנו היינו אז 4% מהאוכלוסיה והם היו כל היתר... 96% לא היו הישראלים שהכרנו. . . . דתיים, חרדים, שחומי עור וכמובן ערבים לא היו בכלל בפריים, ראינו אותם אבל לא ראינו, הם לא היו שיכים ל"ישראלים" של ארטור רופין, של א.ד. גורדון של בן גוריון. עליהם עוד צריך לעבוד הרבה שנים. ... אז מה התכווץ? כור ההיתוך הציוני ניכשל? מה שמתכווץ זה היכולת לראות נכוחה. הנוסטלגיה שלך שונה מהנוסטלגיה של אלה שנולדים היום. יש לנוע לנוע ולחשוב שהייתי יכול לחזור על הכל....תן גז חביבי, החיים חזקים מכל אידיאולוגיה.  (לת) כשהישראלי היה צבר, ווזווז, חברמאן
  • 06:42
  • 21.02.12

  •   שטויות במיץ למגיב כשהישראלי היה צבר....רדידות המחשבה שלך על תן גז וחיים חזקים- זה שטויות במיץ. כשהארץ הופכת להיות צ'חצ'ח לנד, חמסטן פוטיניסטי, כשאשל הדרק מיט דרק מתפטר בעסקת טיעון, זוכה לשבחים משקרניהו, ומדובר על החזרתו לליכוד לתפקיד מפתח- אז יותר שחיתות מזה צריך? יותר שחיתות מזה שליברמן שר חוץ וטרם הוחלט אם ואיך לטייח את התיק שלו? זו הזנות של הימין. שההונים לא מבינים אפילו .  (לת) שומר חוק
    • 19:07
    • 21.02.12

06 היא קיימת. בקהילות חילוניות בקנדה ובאוסטרליה. no pasaran
  • 06:57
  • 21.02.12

הרחק מהאורתודוקסיה המשיחית האיומה.

07 למספר 1: היתה עוד אחת. קראו לה ציונות יואב
  • 07:03
  • 21.02.12

היהדות כנדבך חשוב אך לא יחיד ונעלה

08 תיקון קטן מיכאל ב
  • 07:09
  • 21.02.12

מקורו של ט"ו בשבט הוא דתי והוא אחד מראשי השנה המופיעים במשנה, הוא משמש גם לספירת השנים בחיים החקלאיים (כולה 2000 שנה)

09 מה כואב לו ? דניאל ונטורה
  • 07:10
  • 21.02.12

זה קורה כל הזמן, בכל מקום. באופן בולט גם בצה"ל, שלטוב ולרע מהווה מאז קום המדינה מרכיב בולט בתפישת הישראליות. הנה עוד תמונה מייצגת מהחודש האחרון: אלוף אמיר אשל, מפקדו המיועד של חיל האוויר, רץ אחרי מינויו להטמנה מתוקשרת של פתק בכותל המערבי. מדובר בקצין חילוני שנבחר לפקד על הזרוע הצבאית הארוכה והטכנולוגית של ישראל, ושמוצג לציבור כמי שעשוי להוביל את משימת התקיפה האסטרטגית באיראן. מה בדיוק הוא ביקש שם מאלוהיו בדף הנייר שתחב בין האבנים, שכל טייסינו ישובו בשלום וידווחו על פגיעות טובות במטרות?
נכון, נכון ושוב נכון

10 מדובר בתגובת נגד להפשטה מערכים המובלת ע"י התקשורת  (לת) חומוס
  • 07:10
  • 21.02.12

11 גם ברק אובמה בעת ביקרו בארץ לפני שנבחר טמן פתק בכותל... אז אם לאובמה מותר לקרוץ לבוחריו היהודים, למפקד חיל האויר מותר לקרוץ לחייליו הדתיים.  (לת) תשובה לקשקשן
  • 07:36
  • 21.02.12

12 הלאומיות שוקעת בכל מקום 8
  • 07:49
  • 21.02.12

עצוב. אבל קשה להאשים תנועה לאומית ברוח אביב העמים שהגיעה לבגרות בזמן שהמודל הלאומי המודרני כבר החל בתהליך השקיעה שלו.

13 הרעיון הציוני - שהיהודים יחיו ככל עם אחר במדינתם העצמאית - מנוגד למסורת היהודית של חיים בקהילות דתיות מפוזרות בעולם  (לת) אורן
  • 07:49
  • 21.02.12

  •   אינך מבין דבר במסורת היהודית. זו קשורה לארץ ישראל, וחולמת על שיבה לארץ. השיבה התגשמה חלקית, כל העודף נשאר בגולה, והולך ונעלם.  (לת) שלמה
    • 12:26
    • 21.02.12

  •   אורן, עלינו לחזור לקרוא בתנ"ך יואב
    • 22:26
    • 21.02.12

    שם נמצאים הרעיונות האמיתיים ה"אורגינאליים"
    ה"קהילות המפוזרות" קיבלו השפעות רבות - נוצריות
    בעיקר, אך גם של חיים בתוך בועה - גלות.

14 לאורי\ף קרא את הרשימה "תמונה אחת" של טל ותבין כיצד הגענו די מהר ממשה'ל הורביץ עד הלום רמי יובל
  • 07:51
  • 21.02.12

ואז אולי תבין מה כן הדרך

15 so true, and so sad c
  • 07:57
  • 21.02.12

.

16 כמו העבריינים אצלנו גם הפוליטיקאים מסתירים אתשלנו זאב
  • 07:59
  • 21.02.12

מתחפשים לצדיקים. הבושה מתה.

17 המדינה עליה חלמו הרצל וזבוטינסקי, המדינה אותה הקימו אבותינו כמדינת הלאום היהודי אשר תהיה אור לגויים נעלמה. אינה קיימת יותר . במקומה קמה מדינת אייטולות מסתגרת בתוך עצמה, לאומנית וגזענית -קומבינציה של אירן וצפון קוריאה  (לת) קידמה
  • 08:10
  • 21.02.12

  •   מה התכווץ ומה התפתח במקום הדבר שכווץ - והאם הייתה הציונות "אור לגויים" - או להיפך חושך ליהודים? החלום נגוז, כי מעולם לא היה מבוסס על אמת
    • 11:24
    • 21.02.12

    ‎ציון, במשפט תיפדה, ושביה, בצדקה" [נאום הנביא ישעיהו, פרק א]
    אבל אנו הרי לא מכירים במשפט צדק, ולא בזכות 'בניו האחרים של אברהם-איברהים' לחיות כאן בזכות היותם ילידי המקום, וגם לא בזכות שיבת המגורשים שהציונות גירשה בניגוד לחוק העמים, ורק בזכות 'יהודים' שלא היו כאן מעולם (ע"פ "חוק השבות תשכ"א) ל'שוב לארץ אבותיהם'... נכון שהקיבוצים אז היו הדובדבן על הקצפת הציונית. חוד החנית, יפי הבלורית והתואר. חומה ומגדל עם שער רחב, ליהודים בלבד. חברה מסוגרת בתוך עצמה... הקיבוצניקים היו אז פחות מ-4% מהאוכלוסיה והם היו כל היתר...
    אז מה התכווץ? כור ההיתוך הציוני ניכשל? -- לא. הציונות הצליחה להסיר מהיהדות את ערכי המוסר, ולהפוך את בני ונכדי המאמינים בדת משה לקבוצה אנכרוניסטית שחיה בעולם מסוגר משלה, כקבוצת מצורעים.

18 משגב, אם תסתכל ביושר אחורה בפרספקטיבה רחבה תיאלץ להודות שבתולדות עמנו מי שהיה לא יותר מאשר קוריוז/טרנד, גם אם די אגרסיבי לתקופה מסויימת היה דווקא סבא משהל גלוי הראש, ולא קבוצת המנהיגים הנוטעים חובשי הכיפות הטרנד הישראלי שאינו יהודי מבית מפא"י מחרחר למוות וכדאי להפנים זאת  (לת) דודו
  • 08:10
  • 21.02.12

19 "לפיכך נתכנסנו, אנו חברי מועצת העם, נציגי הישוב העברי והתנועה הציונית, ביום סיום המנדט הבריטי על ארץ-ישראל, ובתוקף זכותנו הטבעית וההיסטורית ועל יסוד החלטת עצרת האומות המאוחדות אנו מכריזים בזאת על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, היא מדינת ישראל" - השם ישראל, די מקרי, מטעמים ידועים, המדינה הוקמה כמדינה יהודית, אין "ישראליות" המנותקת מהיהדות, אין "ישראליות" המנותקת מהציונות, גם אין ציונות המנותקת מהיהדות.  (לת) איציק המרכז izikhe@gmail.com
  • 08:17
  • 21.02.12

  •   יפה שאחר הצהריים מפרסמים תגובה מהבוקר, אחר תגובות מאוחרות יותר... האם מישהו החליט ש"מסוכן" מידי לחשוף את הציבור הרחב למגילת העצמות הציונית יהודית, רחמנא ליצלן...  (לת) איציק המרכז izikhe@gmail.com
    • 19:08
    • 21.02.12

20 משגב, אם תסתכל ביושר על שרשרת הדורות, תיאלץ להודות שהקוריוז, הטרנד, גם אם היה אגרסיבי למדי בשעתו, היה דווקא סבא משה'ל שלך גלוי הראש, ולא קבוצת המנהיגים חבושי הכיפות מפארק באר שבע. טרנד הישראליות שאינה יהודיות מבית מפא"י, מחרחר למוות וכדאי להפנים זאת ולחשוב מה הלאה, במקום לקונן בעיתון הארץ  (לת) דודו
  • 08:18
  • 21.02.12

  •   דודו, הטרנד הזה, של החילוניות, הקים את המדינה קורא
    • 12:23
    • 21.02.12

    נדמה לך שזה מקרה שדווקא בעידן שבו הצליחו חלק מהיהודים להשתחרר מן הדת הם הצליחו להקים מדינה? זה לא מקרה. אם הטרנד הזה יגווע, תגווע איתו המדינה. אתה מוזמן לבחור.

  •   גם אם אתה צודק(ותגובתך מוצאת חן בעיניי), זה עדיין לא אומר שאי אפשר לקונן ב"הארץ" על מה שמר משגב רואה כמשהו שהולך ונגמר ולא יחזור פרחח
    • 12:57
    • 21.02.12

    השלב הבא באמת יכול להיות מה לעשות הלאה, אבל זה לא נוגד את השלב הזה של הקינה על כל מה שאינו עוד, או כמעט ואינו עוד(לדעתו של משגב כמובן), בעיתון הארץ.

    לפי מה אתה אומר, גם לא צריך לומר הספד בהלוויה, כי ממילא האדם מת וצריך לחשוב מה יהיה הלאה.
    אבל לא, יש הספדים ואחרי זה, באמת עוברים הלאה :-)

21 אכן  (לת) אריק
  • 08:19
  • 21.02.12

22 לא ממש מדויק אודי
  • 08:26
  • 21.02.12

הטיעון הראשוני שלו לא ממש נכון. טו בשבט הוא במקורו חג דתי, חג של מיסוי דתי. זה החג שבו החלה שנת המס על הצמחים, לפיו מנו אם העץ עדיין עורלה וכו'. כך שמקורו דתי מאוד. הקק"ל ניסתה להפוך אותו לחג הנטיעות וחג הטבע, אבל זה עדיין לא משנה את מקורו. חבל שכדי להצביע על תופעת הופעת הכיפות השתמש הכותב בנקודת מוצא קצת מוטעית.
הכיפות החלו להופיע כשזבולון האמר נבחר כשר החינוך והכניס כיפות למהדורה החדשה של "מקראות ישראל", זה היה הרגע שבו התנערה תנועת העבודה מהחינוך ומסרה אותו כ"לא חשוב" לידי המפד"ל.

  •   טו בשבט, כמו חגים אחרים, הוא חג טבע, שהלבישו עליו כמו על האחרים משמעות וסיפור דתי.  (לת) היהדות גיירה וניכסה חגים פגאניים
    • 01:30
    • 22.02.12

23 את הנהירה לדת ולמסורת ניתן לראות כתגובה חיסונית כנגד הוירוס של המתירנות הליברלית המשתוללת. שרות מידע לצרכן
  • 08:34
  • 21.02.12

גם כנגד מסעי ההכפשה בתקשורת נגד מנהיגים כריזמטים ואותנטים שהביוגרפיה שלהם מהווה את הגשר לליבו של העם (בן-גוריון, דיין, שרון נתניהו), וניפוח מלאכותי של דמויות "מנהיגים" שלא יכולים בלי הקביים של התקשורת (רבין, אולמרט, לבני).

24 יהודיות הזויה משתלטת בעמק
  • 08:36
  • 21.02.12

אכן, אורי משגב הגדיר את הדברים באופן הברור והמדויק ביותר,
היהודיות המסורתית החשוכה בתוספת סממנים שנוספו לה כאן בארץ זו
הפכו אותנו לכת של עובדי אלילים מנשקי קירות ואבנים קנאי דת מסוממים
שסוחפים אותנו לעבר תהום אפלה.

  •   אכן, געגועי לשנים עברו ולמצעדי לפידים של תנועות הנוער ה"חלוצית" באחד למאי. געגועים לימי הפנקס האדום, המספק תעסוקה ומשכורת. געגועים להתפרנסות מכספי החלוקה של הסוכנות, המושקעים בקיבוצים.  (לת) מצ'לס
    • 10:52
    • 21.02.12

  •   איך אלילית, סוף סוף הדתיים מתגייסים לצבא, ולכל דבר יש השלכות  (לת) כדאי להוריד ווליום
    • 11:42
    • 21.02.12

  •   עבדי אלילים בעמק
    • 16:35
    • 21.02.12

    אתה לא מבין שאין קשר בין אלילות לבין נכונות לשרת בצבא?
    ואולי להפך ככל שאתה מאמין אדוק יותר באמונתך אתה נכון
    גם להקריב, שמעת על השהידים "המחרפים נפשם" למען האל
    הם קוראים לו אלהה, היתכן שזה אותו אל שגם עובדי האלילים
    שלנו נושאים פניהם אליו ומקדשים כל אבן שהוא "בירך",
    אז מה דעתך ?

25 פני הממשלה כפני העם, להלהלהלה
  • 08:36
  • 21.02.12

לצערי הרב, חילוניות אמיתית כמעט נעלמה בישראל של שנות האלפיים. הדת משמשת לרוב המוגדרים "חילוניים" בתור עלה תאנה מוסרי המכסה על ריקנות גדולה וחוסר נקיטת עמדה - בדיוק כמו ממשלת ישראל. הדרך חזרה אל הגולה סלולה בחובשי כיפות ממושמעים חסרי חוט שידרה, שרק רוצים לקנות פסק זמן כמו באמריקה.

26 מס׳ 1 טועה. היתה תנועה כזו והיא נקראה ״ציונות״ ירין
  • 08:45
  • 21.02.12

הציונות ביקשה לנתק את הלאומיות (שלימים הפכה לישראליות) מהיהודיות הגלותית, שמשתלטת חזרה בימים אלה. עמידרור קרא לחילוניים ״גויים דוברי עברית״? אנשי הדת שמשתלטים על חיינו הם גלותיים תושבי מדינת ישראל.

27 מצוין, מדויק, ומאוד עצוב  (לת) יוני
  • 08:55
  • 21.02.12

28 הדבר המעניין היחיד במאמר זה הוא דווקא החלק המושמט ממנו אמיר, י-ם
  • 08:57
  • 21.02.12

בכל שרשרת שמות התואר החרוזה למאמר הדי דלוח, בכייני ורדוד זה חסר עוד שם תואר אחד, מילת קוד המתארת מי ומה מייצג בעיני הכותב את הישראליות האמיתית - החילוניות. ובכן מר משגב, לחילוניות , כפי שלמדנו לאורך עשרות השנים האחרונות, פנים רבות. אין חילוניותם של מיסדי המדינה מן השמאל כחילוניותך וכחילוניותם של בני דורך המשתייכים לשמאל הקיצוני, לסמול ולימין הלאומי הפלסטיני, וגם לאלו האדישים ליהדות, לגורלם של היהודים והמפעל הציוני. לא בחינם אמר אמר ברל כצנלסון: רצינו לגדל דור של אפיקורסים וגידלנו דור של עמי ארצות. (יש המיחסים אימרה זו ליעקוב חזן, אולי, לא משנה). חילוניותם של חברי אחדות העבודה, גדוד העבודה, מפא"י ואפילו מפ"ם היתה ספוגת יהדות שנלמדה בחדר וציונות שביקשה לממש את כיסופי החזרה לארץ אבות. חילוניותם של בנו דורך רואה בארץ האבות אדמת זרים וכל משאת נפשה היא דרכון זר ואשרת הגירה למחוזות נוחים. העם היהודי בחי בישראל חווה את דרככם, הפנים והגיב. הכיפות על ראשם של ארדן ודנילוביץ, חיבוק אבני הכותל של אשל, משעשעות בבוסריותן ככל שיהיו, מצביעות הכיוון בו תתממש הזהות היהודית-ישראלית החיה בארצה.

  •   התגובה אולי מצביעה נכון על הכיוון בו תתממש הזהות היהודית-ישראלית, אבל יש בה כשל אחד, מצער ביותר, מסוג ההולך ואופף את השיח הישראלי: היומרה לדעת מה חשוב ומה לא עבור אחרים. היומרה לדעת מה אחרים רוצים ושואפים. כאן באה בדמות הטענה בדבר "משאת נפשו" של השמאל לדרכון זר - טענה שאולי נכונה לגבי מקצת הסמולנים, אם כי בלוס אנג'לס יש רוב לנתניהו וליברמן, אך בוודאי אינה מבטאת את רוח הסמול פרט למי שמביט מאחורי משקפי שמש כהים ביותר. אותה תופעה ניתן לראות אצל 'חכמים' יהודים המסבירים למוסלמים שירושלים לא קדושה לאסלאם. במילים אחרות, תנסה להבין מי אתה, ואם תצליח, תנסה להבין אחרים. אבל אל תנסה להשליך על אחרים את הבנתך אותם, כי בדרך כלל הבנה כזו היא שטחית וירודה.  (לת) ירושלמי
    • 10:59
    • 21.02.12

29 גם אנ הבחנתי בכיפות אלכס
  • 08:58
  • 21.02.12

מאד הטרידו אותי הכיפות על ראשיהם של אנשים חילוניים בחג חילוני . מה זה אמור לבטא? לא חייבת להיות סתירה בין יהדות וישראליות אם מתייחסים ליהדות כלאום והישראליות כאזרחות במדינה שהוקמה על ידי הלאום היהודי שכל אזרחי שוי זכויות. המונח ישראליות לא ברור ויכולות להיות לו פרשנויות שונות וקיצוניות לדוגמה יפה הבלורית שפרץ לפוליטיקה מיצג בעיני ישראליות נרקיסיסטית שאינה במקום

30 אורי משגב - השמאלנות העיוורת המוטבעת בך גרמה לך, איך לא, להשתלח דווקא בתקווה האחרונה של ישראל השפויה והחילונית. אבל לא יעזור לך ולשאר מצביעי חד"ש ושלי האדומה - לפיד יצליח בגדול בבחירות הבאות  (לת) טומי
  • 09:02
  • 21.02.12

  •   לפיד כבר מתחיל לאבד גובה...  (לת) אבי
    • 11:29
    • 21.02.12

  •   מצביעי מרצ וחד"ש הם נושאי הדגל של חוק וצדק לכל מי עיוור, מי רואה נכוחה?
    • 11:36
    • 21.02.12

    ואילו הלפיד השחור הוא עוד נביא של ההון-שלטון-עיתון-טמבלוויזיון.

  •   וכי מה בדיוק הוא מציע? kush
    • 12:49
    • 21.02.12

    הפרדת הדת מהמדינה - בחיים לא!
    חוקה? אין סיכוי...
    גם אם לפיד יבחר (וזה כנראה לא יקרה) הוא אולי יצליח להאט את התהליך אך ספק רב עם הוא יעצור אותו. שלא נדבר על תנועה בכיוון החיובי.

31 מספרם של חברי קיבוץ חפציבה הערבים = סיכויי ה"ישראליות" מול "היהדות"  (לת) אורן
  • 09:04
  • 21.02.12

32 גם בעולם החופשי והמערבי יוסי חילוני
  • 09:08
  • 21.02.12

בארה״ב נוהגים המדינאים והנשיאים לשלב בנאומיהם god save the us . יהדות ורוחניות זה לא ההיפך מקדמה ופתיחות.אין משהו רע ביהדות ולא צריך להחביא אותה

33 הגדרה: שמאלן = מי שנאבק בכל כוחו למען המיעוטים שמצביעים עבור השמאל (ערבים), אבל מוביל את ההסתה נגד וההתעללות בכל מיעוט שלא נוהג כך (חרדים, עולים מרוסיה).  (לת) מילון עברי חדש
  • 09:12
  • 21.02.12

  •   הבנו: אתה כנראה רוסי או חרדלי שמרגיש שמקפחים אותו ולא מבין כלום אבל כלום בעניני מדינה וחברה  (לת) למילון הישן
    • 09:06
    • 23.02.12

34 הכיבוש וההתנחלות הרסו את הישראליות החלוצית חותרת לשלום ולצדק חברתי. הימין הרס את ישראל.  (לת) צבי
  • 09:31
  • 21.02.12

35 ככל שאחוז הפרימיטיבים במדינה כלשהי רב יותר כך גם עולה מספר המאמינים בדתות שונות  (לת) מנחם
  • 09:32
  • 21.02.12

36 כל כך מדוייק, ולכן כל כך כואב  (לת) חיים
  • 09:37
  • 21.02.12

37 הגיעה הזמן להקים מדינה משלנו שבה נוכל לחיות על פי הערכים שלנו.  (לת) כדרלעומר
  • 09:42
  • 21.02.12

38 צודק לחלוטין, אני מרגיש בדיוק כמוך. הורי הוריי היו חלוצים שעזבו הכול ובאו לארץ ישראל אסף בארי
  • 09:51
  • 21.02.12

וחינכו את בניהם ואת בני בניהם לחיים של אחריות אישית ושל עבודה, מתוך דוגמה אישית: בלי דיבורים ובלי מזוזות על הדלתות.

39 גם שם עמנו ":ישראל" קיבלנו מהתורה אולי גם אותו נוריד וניקח איזה שם "מערבי יותר" דניאל
  • 09:54
  • 21.02.12

כתבה מעוררת רחמים...
יום טוב לעם היהודי המקסים!!

40 מדינה יהודיסטית + פאשיזם = איראן  (לת) אמיר
  • 09:58
  • 21.02.12

41 מחוסר רובד מיתולוגי מנצח "היישוב" של מפא"י התמסר לרבני ה"יהדות" והקים את "הרבנות ה[דו]ראשית" כך השליט בן-גוריון את האל "הבוחר את עמו" על הציונים המסכנים
  • 10:04
  • 21.02.12

ומשם החלו כל הצרות. כי האל הציוני היה [מאז ומתמיד] אל של כיבוש, ולא היה אל של פשרות עם ילידי הארץ הפלסטינים. ולכן יהודי הארץ הקדושה נוהגים בהם כאילו היו 'עמלק', ולא שרידי העברים הקדמונים שהתערבבו בכנענים, בערבים, באמורים ובחיטים... ואנו, שמקור מחציתנו בכוזרים שהתגיירו שם בדרום רוסיה ובחצי-האי קרים, נוהגים עד היום כאילו רק לנו מגיע, ולהם כלום.

42 איים בזרם א.ע.
  • 10:05
  • 21.02.12

מחד אתה צודק ומתאר נכון את המצב (גם אני שותף למצבך), מאידך, הסביבה בה גדלנו הייתה ייחודית וחריגה. לא סתם עלו אליה לרגל מכל העולם. העולם רובו (אמריקה, אירופה, אסיה אפריקה.. נוצרים, מוסלמים, בודהיסטים וכו'..) הוא 'דתי', מאמין באלוהים כל שהו, בהשגחה עליונה ובייעוד מוכתב מראש כלשהו. אנחנו, שגדלנו שם, עם חילוניות ורציונאליות קיומית בסיסית מתמודדים עם הקונפליקט הזה. לא קל, לא קל...

43 "בחמשה עשר בשבט ראש השנה לאילן". משנה מסכת ראש השנה א,א. נכתב אלף ושמונה מאות שנה לפני שנטעת נטיעות בגלבוע עם סבא משה'לה. אז תכבד ותשים כיפה. למה לא?  (לת) לומד
  • 10:28
  • 21.02.12

44 מי ניפח את הפסבדו-יהדות [נטולת ערכי המוסר] והשליט אותה על המהגרים כאילו ה- NEW] Israeli Judaism] היא בתה של היהדות הטהורה ? עיניים לראותEYES2C
  • 10:44
  • 21.02.12

במאי 1948 הוא הורה לקצין יצחק רבין, בתנועת יד, ללא פקודה כתובה, 'לטהר את לוד ורמלה' ולסלק משם את הערבים. ורבין ביצע את הפקודה כאילו ככתבה וכלשונה ללא שאלות ופקפוקי מוסר. על חורבות הכפרים הפלסטינים שתלה "הקרן הקיימת" יערות והקימה פארקים. ילדים בגילו של הכותב -- קיבוצניקים ועירוניים -- נקראו לשתול על שרידי הכפרים 'עצי ט"ו בשבט'. כבר אימי אפרתיה [שנולדה בחיפה ב-1910] שתלה יער לכבוד האימפריאליזם הכובש והיער נקרא ע"ש הלורד שהפקיד את מחצית הארץ בידינו היהודים - יער בלפור, בעוד סבי אליהו מונצ'יק נטע פרדסים במקום שהם מתנוססים רבי-קומות --ב'פתח תקווה'. הם רצו לביא קידמה לארץ, "לגרש את המידבר" [ותושביו] ולעשות מהארץ "אירופה"... היום יש כאן תעשייה צבאית לתפארת, ומדינה שמפרה רבים מהחוקים המקובלים על אומות העולם. בהקמת "או"ם-שמום" החל 'אבי המדינה' דויד בן גוריון.

45 השמאלנים בוכים: אוי ווי, היהודים חוזרים לאמונתם. אבל זוהי הישראליות האמיתית, שמעולם לא מתה. לעומת זאת הכפירה באלוהים גוססת, ובזה אין כל רע, להיפך. ט"ו בשבט הוא ראש השנה לאילנות, לפי המסורת היהודית, וזו הסיבה לנטיעות הנעשות ביום זה. לכן, חבישת כיפה בעת הנטיעה היא מעשה נאה וראוי, המכבד את עושיו.  (לת) שלמה
  • 10:48
  • 21.02.12

46 הפוסל במומו פוסל חיים נהון
  • 11:16
  • 21.02.12

האשמה צריכה להיות מופנית בראש ובראשונה למערכת החינוך החילונית שלא השכילה להעמיק את ידיעותיה ביהדותה והפקירה את. השטח לדתיים שיגדירו להם מי יהודי . תורה מונחת בקרן זוית כל הרוצה ליטול יבוא ויטול הגיעה הזמן ליבש את הביצות הרוחניות של החילונים ולתת לנו החילונים את הזכות לפרש את היהדות  

47 תורה מונחת בקרן זוית חיים נהון
  • 11:18
  • 21.02.12

בואו נתחיל להתעמק ברצינות ביסודות היהדות והתנך ולא ניתן לדתיים להחליט בשבילנו מהי הפרשנות הנכונה

48 אנחנו צועקים כל הזמן לדתיים ללכת לצבא, אבל כשהם כבר הולכים, שוב אוי ואבוי  (לת) המפקד רץ לכותל לבקש מינוי
  • 11:26
  • 21.02.12

49 כנראה שהכיפה וחובשי הכיפות מטרידים את מנוחתו של מר משגב.  (לת) אבי
  • 11:26
  • 21.02.12

50 מה שנכון נכון. הלוואי ולפיד יצליח לגרום ל"ישראלים" להרים מחדש את הראש נימרוד
  • 11:31
  • 21.02.12

ולתבוע את המדינה בחזרה אלינו.

51 מעניין אם מפקד חיל האוויר החדש פגש פעם את אלוהים בטיסות שלו פ
  • 11:33
  • 21.02.12

שהוא מרגיש צורך לשים פתק בכותל?!
אולי הוא גם פגש שם בשמיים את קנקן התה של דוקינס?

52 השעטה לאי-רציונאלי עורבא
  • 11:34
  • 21.02.12

הקלסיקאן הבריטי [האירי בעצם] הגדול אי אר דודס DODDS כתב פעם ספר נהדר בשם "היוונים והאי-רציונאלי". הספר עוסק בקריסת העולם המואר של התרבות היוונית - של הפילוסופיה, האמנות והספרות שמהן העולם ניזון עד היום הזה - ופלישת האמונות והדתות האי-רציונאליות שהכריעו אותה תרבות וירשו את מקומה.
הכיפה מסמלת את "שובו של המודחק", האמוני, שהיה תחת שליטה עד 67 ופרץ לפתע כלבה ממעמקי האדמה בעקבות הנצחון בששת הימים והכריע ארצה כמעט את כל הצמרת החילונית הצנועה של תרבותנו - נתן אלתרמן, חיים הזז, טבנקין וחיים גורי - שהפכו לחסידים שוטים של "ארץ ישראל הגדולה", עד שמתו, או התפכחו והתפקחו - במקרה הייחודי של גורי.
מה שנתפס בעיני הציבור החילוני כנטישת מנגנון החשיבה ותפישת העולם הרציונאלית, המאוזנת, המוארת על ידי שיקול הדעת, נחווה על ידי כל השאר כשיבה לאמת ולאותנטיות של הקיום היהודי. הציונות החילונית שמשגב ניטע וצמח בה לא התכחשה לאמונה ולמסורת היהודית, כפי שסוברים רבים, אלא הגשימה את חזונה בדרך סובלימטיבית, "בשליטה". ההבדל בין שני הנתיבים סובטילי ומעלה על הדעת את השוני שבין יצירתו של גוסטאב קורבה "מקור העולם" COURBET ORIGINS OF THE WORLD - או ציורו של פרגונאר FRAGONARD "הנדנדה" - והנוירוזה הכפייתית, הלא-מודעת, המכונה מציצנות. רק שוטה גמור יטען שהמציצן הכפייתי המנסה ללכוד במבטו או במצלמתו, במעין צמצום קבלי, את אפלוליות שאול תחתיות, את מקור ההוויה, חי בהכרח חיים אותנטיים ואמינים יותר מהאמן, השולט ביצריו, או לפחות מתעל אותם לאפיקים יצירתיים, המעשירים את חיי כולנו.

53 "הישראליות" היא מכבסת מילים הבאה מבית היוצר הבדלני של השמאל שנכחד [ונא עיין ב"הארץ" מאמרו של פרופ' גבי שפר מיום 30.10 2001. כן: אלפיים ואחת; "קשה להיזכר מי ממנהיגי מפלגת העבודה אכן האמינו במשנה שמאלית מקיפה וניסו לממשה... גם ראשי מרצ לא יוכלו להוביל מהלך כזה..."] נקודה. אז חביבי הצעיר מחפצי-בה הקיבוץ בו התגלה [1928] פסיפס נדיר של ריצפת בית כנסת עתיק ותשאל מה לו לבית כנסת מהמאה ה-4 תקופת המשנה והתלמוד בא"י לרגלי הגלבוע בו נטעת עץ? האם לא בגלל בית הכנסת הזה אתה נמצא וחי בארץ זו? הרי זה בדיוק החומר ההיולי ממנו נוצרת - כיהודי.  (לת) אלי מייזליש
  • 11:35
  • 21.02.12

54 למה באופן קבוע נמחקות התגובות שלי - למה שלא יבקש - ממי יבקש ? מהאו"ם ! דניאל ונטורה
  • 11:47
  • 21.02.12

זה קורה כל הזמן, בכל מקום. באופן בולט גם בצה"ל, שלטוב ולרע מהווה מאז קום המדינה מרכיב בולט בתפישת הישראליות. הנה עוד תמונה מייצגת מהחודש האחרון: אלוף אמיר אשל, מפקדו המיועד של חיל האוויר, רץ אחרי מינויו להטמנה מתוקשרת של פתק בכותל המערבי. מדובר בקצין חילוני שנבחר לפקד על הזרוע הצבאית הארוכה והטכנולוגית של ישראל, ושמוצג לציבור כמי שעשוי להוביל את משימת התקיפה האסטרטגית באיראן. מה בדיוק הוא ביקש שם מאלוהיו בדף הנייר שתחב בין האבנים, שכל טייסינו ישובו בשלום וידווחו על פגיעות טובות במטרות?

55 להיפך הישראליות מצומצמת והיהודיות מרחיבה אזרחית
  • 11:47
  • 21.02.12

על מה בנויה הישראליות? על אתוס ההתיישבות וכיבוש הקרקע שהתנפץ לנו מוול העיניים. על מה בנויה היהודיות? על רמף היסטורי, רוחניות, אורח חיים, מוסר (עשרת הדיברות לפחות חלק מהן גם אתה בודאי מקבל) ועוד.

56 אורי ילד שלי נחמד, זה לא היהודיות ולא הכיפות, זה אתה והתנועה המפוארת, שהסבא שלך הקים, שנהפכה והתמוטטה מתוך האיפוטנטיות של אבא שלך ושלך ע.ט
  • 11:56
  • 21.02.12

מספיק לבתבכיין. הקיבוץ לא הצליח להקחת חלק בציונות משום שהוא לא רצה וכל מה שעיניין אותו זאת החומרנות וחיים קלים תחת שמות כמו קיבוץ מתחדש ושאר קישקושי פרוגרמה ואירגון מחדש ותמורה לתרומה וזאת היא הישראליות שהתכווצה וקצרה היריעה מלכתוב על כך. חובשי הכיפות הם כל אותם אימפוטנטים חסרי דרך מלבד דרך השררה והכוח ולשם כך להיות יהודי עם כפה למה לא? כך שאתה והם באותה התכווצות.

57 "לפיכך נתכנסנו, אנו חברי מועצת העם, נציגי הישוב העברי והתנועה הציונית, ביום סיום המנדט הבריטי על ארץ-ישראל, ובתוקף זכותנו הטבעית וההיסטורית ועל יסוד החלטת עצרת האומות המאוחדות אנו מכריזים בזאת על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, היא מדינת ישראל." ישראל זה שם מקרי, מטעמים ידועים, למדינת היהודים שהייתה משאת נפשה של הציונות משך אלפי שנים. אין ציונות ללא יהדות, אין ישראליות ללא יהדות, אפילו את רטוש כבר לא מכירים... נשלח בשנית.  (לת) איציק המרכז izikhe@gmail.com
  • 12:04
  • 21.02.12

58 איראן2  (לת) איתי
  • 12:07
  • 21.02.12

59 אמונה (בכל דת שהיא) זה לחלשים, אבל רוב האנשים הם כאלה. מעטים הם המסוגלים להסתדר בלי זה ישראלי אמיתי
  • 12:39
  • 21.02.12

לחלוצים של פעם היה כנראה החוזק הזה. להסתדר ביקום שאין בו מלמעלה איזה מישהו לטובתנו.

"ומי שאינו מאמין קשה לו לחיות השנה" (לאה גולדברג)

60 לא יכול להביע את הסכמתי אם המאמר יותר התחרדות מדינת ישראל גועל נפש צרוף  (לת) ב20 השנים האחרונות הרחם הוליד יהודונים לא ישראלים
  • 12:49
  • 21.02.12

61 מדינה דמוקרטית שפה עברית חגים (של כל העדות)כמורשת נאורות וליברליות  (לת) לא אור לגויים ולא 'בטיח' אלא מדינת כל אזרחיה
  • 12:55
  • 21.02.12

62 כיפה אדומה ופוליסות ביטוח רינת
  • 12:57
  • 21.02.12

אכן, הכיפה'לה הפכה לכיסוי התחת הישראלי האולטימטיבי! נשים כיפה'לה על הראש והופ, אנחנו מבוטחים, אחת שתיים שלוש! נשים את הכיפה'לה על הפדחת וכך כיסינו גם את התחת! נשים באלוהים את מבטחנו וניתן שימשיכו לחרבן עלינו!

63 זה בסדר לחבוש כיפה אבל כאשר ביבי עושה את זה הדבר מזכיר לי עבריינים עם כיפה בבית המשפט.  (לת) חובב כיפה
  • 13:01
  • 21.02.12

64 Now my friend it's the 89 minute HOOSHOO AHIM HOOSHOO
  • 13:03
  • 21.02.12

Now you are writing about this ? Now it's to let, and one can't see how it'll all end...Your grandfather build this country to make a better place to human as human . The blood suckers and other parasites came and rube it to his children and they children.
Now his grand children have to abandon the ship and go places seeking the promise that they were promised by the people that dreamed and work hard to build they dream for generation ta come , letting Israel [the dream] get hijacking by voodoo barbarian fanatic forces , that looking to demolish your grandfather's doing , people that have nothing to do with the founders of this place .
The founders and the idea are dead . The parasites suck they blood .
Do you know what happen when the parasite host is dead ? The parasites are doom to die . The Israeli idea, and letter the " Jewish theocracy state ". The parasite that help to kill they life support will close this chapter in the Jewish history . It not going to take long..........The life seekers Israelis must leave this sinking ship now ,at list if not for them ,then for the future of they children.

65 העם צריך לחזור אל הערכים של פעם - הטבע העצים והנופים  (לת) עדי
  • 13:08
  • 21.02.12

66 הטרגדיה ששוב הופכים ליהודים במקום לישראלים  (לת) אפשר להוציא את היהודי מהגלות אולם אי אפשר להוציא את הגלות מהיהודי
  • 13:37
  • 21.02.12

67 אדיוטים שימושיים כמוך שהפכו את "הכיבוש" לחזות הכל בישראל הרחיקו מהישראליות ומהציונות תמימים רבים. יויו
  • 14:12
  • 21.02.12

כל הכבוד

68 משגב, קשה להודות - אבל אנחנו יהודים  (לת) ב"ה משיח בקרוב
  • 15:10
  • 21.02.12

69 הרעיון "אלוהים" הוא פשע נגד האנושות ואחראי לרוב הצרות בעולם, צריך לזכור ולהזכיר זאת תמיד עדו
  • 15:22
  • 21.02.12

אין אלוהים כמו שאין פיות ואין כיפה אדומה.
המדע שחרר אותנו מהפרמטיביות הדתית, אבל ישראל מתעקשת לחזור לימי הביניים. שלא לדבר על תוכן ההלכה היהודית, התוכן החשוך, הגזעני, האלים, הרצחני, השובייניסטי, הימי-ביינימי, הטאליבני לחלוטין. דתיים- צאו מהדיבוק, הצטרפו למאה ה-21. די לדת, די לאלוהים.

  •   מומלץ ללכת לדיאגנוזה אצל הרופא הקרוב סטודנט בעברית
    • 18:04
    • 21.02.12

    גם אייזיק ניוטון (הדתי) שחרר אותנו מהדת?
    גם היטלר, סטאלין, יוליוס קיסר, נפוליאון,גינגיס חאן,מאו, גם הם היו דתיים?
    יש לך מושג כמה מדענים דתיים יש בגבעת רם?
    יש לך מושג אמיתי מבוסס אינפורמציה מהי הדת היהודית?
    מאיפה אתה יודע שאין אלוהים, הרי המדע לא מתיימר להפריך או להוכיח זאת?
    מה זה קשור למאה ה-21, אין שום קשר בין פילוסופיה לבין זמן כלשהו,בדיוק כמו עם משפט פיתגורס(מתמטיקה איננה מדע כידוע), זה לא עניין של אופנה.
    יש לך שמץ מושג על מה אתה מדבר בכלל, או שאתה פשוט שטוף שנאה ודעות קדומות?
    http://www.huji.ac.il/cgi-bin/dovrut/dovrut_search.pl?mesge132749633705872560

70 בעל המאמר צריך לדעת: כאן באתר "הארץ" מכווצים יום יום את הישראליות זמרי
  • 15:58
  • 21.02.12

אכן מרתק להיווכח כיצד פועל הדיסונאנס הקוגניטיבי אצל בעל המאמר .
כאן ממש באתר "הארץ" עצמו מכווצים יום יום את הישראליות ומבזים אותה ללא שיור .
ממש כאן חוסר הכבוד והביזוי לכל דבר ישראלי מגיעים עד הקצה .

אפשר להעלות הרהורים נוקבים על ההקשרים התרבותיים והרגשיים המניעים
הווייה אופיינית זו של מרבית הכותבים והעורכים כאן . הלוא כאן ממש אין מכירים כלל אופציה של ישראליות שאינה מבוזה .

הקינה המובאת במאמר זה היא מופת של אטימות מופרכת . פשוט מגוחך .

71 כפייה דתית היא בניגוד לעמדתי, אבל טו בשבט מקורו במשנה (משנה, מסכת ראש השנה א' א') והרב זאב יעבץ הוא שהוביל את ילדי זכרון לנטיעות הרבה לפני קום המדינה.  (לת) פוליטיקה לחוד ודיוק היסטורי לחוד
  • 16:11
  • 21.02.12

72 אורי משגב , עשר דקות מחפציבה חיים ילדי בית שאן. האם הזמנתם אותם לטקס ? קיבוצניק לשעבר
  • 16:16
  • 21.02.12

יש לי רושם שבשבילכם מדובר בהרי החושך.

73 אתה צודק וחבל  (לת) חניבעל
  • 16:21
  • 21.02.12

74 השירות בצבא גם הוא חלק מהישראליות מאשה
  • 16:50
  • 21.02.12

הגיע העת למנוע זכות בחירה לכנסת ממי שלא שירת (צבא או שירות לאומי).
מי שלא שירת אינו משויך לחברה ומכאן שאין לו זכות להשפיע על מהלכיה.

75 הכללות כגון זאת הן אסון לישראליות אלכסיס
  • 17:44
  • 21.02.12

מאות אלפי אנשים מסורתיים מלאי מוטיבציה , מסירות , וערכי עבודה ללא לאות , עמלים, גם כדי לשמור על חייך- בעת שאתה מדבר על התכווצות הישראליות,חבל שאינך ער לכך יום יום ושעה שעה. את הטלוויזיה כבר זרקתי מן הבית בגלל אילנה דיין, עכשו אני אני בדרכי לבטל את המנוי על עיתון הארץ אחרי 40 שנה. (הערה: אני חילונית,אנגלוסקסית,מצביעת שמאל), אבל לכל דבר יש גבול.

76 ההיפך, היתרחבות הישראליות.אין חילוניות בישראל רק יהודים מאיר
  • 17:56
  • 21.02.12

כמי שגדל גם למרגלות הגילבוע ועבר לא מעט נטיעות מבין שזה המשכה של מסורת יהודית עוד מזמן התלמוד

77 אני מסכים איתך שיהודים מהזן שלך הולכים ומתמעטים מחוסר עיניין  (לת) מאיר זרקור
  • 18:00
  • 21.02.12

78 היהדות במופעה כדת אורתודוקסית היא אסונה של מדינת-ישראל ושל היהדות במובנה הרחב והאמיתי.  (לת) גיורא
  • 18:15
  • 21.02.12

  •   היא הייתה גם אסונה של אאורופה, בכל הרצינות ובלי שמץ ציניות. זכי חלטורה
    • 19:39
    • 21.02.12

    עד שלא יובן שהיא כזו (דרעקית) בכל מקום שהיא מגיעה אליו, לא יחול שום שינוי והיהודים ימשיכו לחיות בסכנה מתמדת לחייהם כפרטים ולקיומם כקהילה. עדיין לא קם מישהו שיסביר לשם מה צריך את זה? אין בזה לא אמת, לא יופי (בוודאי שלא אסתטיקה) ולא כלום. הרי היהדות הזו איננה היהדות שניתנה למשה מסיני אלא יהודיזם או רבניזם או איך שלא תקרא לזה - שזו המצאה של פליטי המשבר שפקד את היהודים עם הופעת ישוע; מישהו שם הבין שצריך להמציא את היהדות מחדש אחרת היא תגווע וישב לחבר את ההלכה ונתחבר השולחן החרוך ונתקדשה לה הדת הרבנית כאילו היא המשכה של התורה שניתנה למשה בסיני. כאילו. כי אין קשר במקרה הטוב או אם יש קשר - הוא מעוות. צריך לסיים את הדבר הזה ויפה שעה אחת קודם כי זה מסריח המון זמן.

79 מה מציק לך אורי ? הכיפה.  (לת) סמי
  • 18:38
  • 21.02.12

80 בקשר לשאלתך "מה נותר מהניסיון השאפתני והאמיץ לייצר כאן אלכימיה של לאומיות אזרחית, תרבותית ומעשית" התשובה בפנים זכי חלטורה
  • 18:47
  • 21.02.12

ובכן; לא כלום. ולכן מי שלא מבחין במציאות שמאחורי תכני "המציאות" של הערוצים - פעם אגרסיביים, פעם נרקוטיים - נרדם בשמירה על ילדיו, כלומר, מי שלא דואג לדרכון זר לילדיו הוא במקרה הפשוט חסר אחריות הורית ובמקרה המורכב פושע. לא פחות.

  •   דרכון לזמר? לחלטורה
    • 22:55
    • 21.02.12

    ומה מחכה למי שעוקר לחו"ל? מה יעניק לו דרכון? בחו"ל מגלים הישראלים את יהדותם, לא אחת לאחר שהתחתנו עם מקומיים וגילו שבעצם לא מקבלים אותם, לא עד הסוף, מפאת יהדותם.

81 חס וחליל ארתי
  • 18:51
  • 21.02.12

יהודים אזרחי מדינתם לובשים לבוש יהודי באירוע יום מיוחד על פי מסורת יהדות.
איני תופס את עניין הרוגז כאן בכלל....

82 אורי, אכן צדקת כשאמרת שאוהב מאמר זה. כל כך נכון ועצוב  (לת) דוד זהר
  • 19:11
  • 21.02.12

83 מאמר נהדר - דווקא בהצבעה על העיוות הקטן הזה אתה מאיר את המגיפה המשתוללת  (לת) תודה
  • 22:13
  • 21.02.12

84 תפסיקו להשתמש במושג מנהיגים א
  • 22:52
  • 21.02.12

אין כאן מנהיגים

85 אלוהים נברא על ידי מעטים,כדי לשלוט על ההמון..התנ'ך ספרות מופלאה !!  (לת) נביא הזעם.......
  • 23:31
  • 21.02.12

86 לישראלים שגרים בחו"ל ובאים לבקר כל שנה שנתיים, השינוי *ממש* נראה לעין מבקרת
  • 00:07
  • 22.02.12

מדכא!