המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
בחר סיסמה
הקלד סיסמה מחדש
אזור מגורים
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

הקיצוץ בביטחון שלא היה

זה התחיל בקטן. צה"ל הודיע שבשל קיצוץ בתקציבו הוא מפסיק את פעילות הגדנ"ע. כאשר זה לא הועיל, נפתח הסכר והחל השיטפון. בתוך פחות משבוע הבהיר צה"ל כי בשל מצוקה תקציבית הוא לא ירכוש סוללות "כיפת ברזל" נוספות, יפסיק את ייצור טנק המרכבה ונגמ"ש הנמ"ר, יקצץ מיליארד שקלים מתקציב זרוע היבשה, יבטל עשרות תרגילים של גדודי חי"ר, יפגע קשות במערך האימונים של אנשי המילואים, יקפיא את ההצטיידות ב"שרביט קסמים" וב"חץ 3" וקרוב לוודאי שייפגע גם תחום הלוויינים הצבאיים. בנוסף, הרמטכ"ל הודיע שהחליט לקצץ את פעילות הצבא בכ-10%. בצמרת צה"ל כנראה לא מבינים שגם כאשר רוצים להפחיד את קובעי המדיניות, כדאי לא להגזים ולהפוך את ההפחדה לפארסה מגוחכת.

מה שחמור לא פחות הוא, שהתקשורת והפוליטיקאים מאמצים את הנרטיב של צה"ל, שלפיו תקציב הביטחון קוצץ באכזריות. האמת הפוכה, כמובן. תקציב הביטחון לשנת 2012, שאושר על ידי הכנסת, גדול בכמיליארד שקלים וחצי מהתקציב שאושר בשנת 2011 ובכארבעה מיליארד שקל מזה של 2010. אגב, הממשלה החליטה זה לא כבר להוסיף שלושה מיליארד שקלים לתקציב של 2012.

לפני כמה שנים, בעיצומו של אחד הוויכוחים השגרתיים בין האוצר לצה"ל על גודל תקציב הביטחון, הגעתי למשרדו של היועץ הכספי לרמטכ"ל ובידי גרף התפתחות תקציב הביטחון שמפרסם האוצר. הגרף מראה בבירור כיצד תקציב הביטחון גדל מדי שנה. האם הנתונים בגרף הזה מקובלים עליכם בצה"ל, שאלתי את היועץ. כן, בוודאי, השיב. אם כך, כיצד אתם טוענים שמקצצים בתקציב בשעה שהנתונים מראים שהוא גדל כל הזמן? אתה לא מבין, גער בי היועץ, אנחנו דורשים מדי שנה סכום מסוים בעבור תקציב הביטחון וכאשר לא מאשרים את הסכום שביקשנו, מבחינתנו פירוש הדבר הוא קיצוץ בתקציב. כך בכל שנה וכך גם הפעם. צה"ל מבקש תוספת של כארבעה מיליארד שקלים לתקציב, ואם הוא לא מקבל אותה זהו קיצוץ אכזרי בתקציב.

במציאות העגומה אצלנו, ההפחדה מצליחה תמיד וראשי הממשלה מגדילים את תקציב הביטחון בסכומי עתק. ב-2011 נוספו בדרך זו לתקציב הביטחון כ-5 מיליארד שקלים. על כך כתב מבקר המדינה כבר לפני שבע שנים: "למעשה התקיימו שני מסלולים מקבילים בנוגע לקביעת מסגרת תקציב הביטחון: הראשון התייחס לסכום שיוצג לכנסת... והשני הוא הסכום שנקבע בסופו של דבר... לאחר שראש הממשלה אישר מתן תוספות תקציב נכבדות במהלך שנת הכספים".

שאלת המפתח היא, כמובן, מה צריך להיות גודלו של תקציב הביטחון. כמה כסף באמת עלינו להשקיע בביטחון כדי להתמודד עם האתגרים הניצבים בפנינו. רק לפני חצי שנה טען שאול מופז, רמטכ"ל ושר ביטחון לשעבר, כי "אפשר לקצץ 4 מיליארד שקל בשנה מתקציב הביטחון מבלי שזה יבוא על חשבון המוכנות של צה"ל".

קיימות שתי אפשרויות. או שמופז מדבר שטויות, ואז כדאי להעבירו במהירות מתפקיד יו"ר ועדת חוץ וביטחון, או שיש משהו בדבריו. הרי הוא אמור להבין דבר או שניים בביטחון. אם האפשרות השנייה נכונה, כדאי לבחון כיצד והיכן לקצץ בתקציב. זה לא יקרה, כמובן. הצבא יפחיד והפוליטיקאים שוב יגדילו את תקציבו.




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 ההפחדה של הצבא הופכת לפארסה מגוכחת.  (לת) פדהצור לפרס ישראל!!!
  • 07:24
  • 22.02.12

02 אילו ישראל לא הייתה סרבנית שלום תקציב הביטחון היה מקוצץ בעשרות מיליארדים.  (לת) איציק המרכז itzikhe@gmail.com
  • 07:45
  • 22.02.12

  •   ישראל לא סרבנית שלום. מדביקים לה תווית כדי להחליף השלטון. ערדליים ירוקים
    • 10:46
    • 22.02.12

    ברור שאפשר לקצץ ... אבל בלי השלכה פוליטית. אבל זה קשה בלי שכל מפלגות השמאל תתאחדנה לכוח אחד. אבל זה מצחיק.. זה בלתי אפשרי

03 הצבא הכלב המדינה הזנב  (לת) עופר
  • 08:47
  • 22.02.12

04 אם כל הפעיליות האלה שהוזכרו מקוצצות... שם
  • 09:28
  • 22.02.12

זה אומר שהן עולות כגודל הקיצוץ. אז על מה הולך כל השאר? על חוסר יעילות? על פעיליות מיותרות? על בזבוזים? על פנסיות לפקידי קריה שפרשו בגיל 42? אולי גם על שחיתות?

05 הם מפחדים.... אויה ציקי
  • 09:28
  • 22.02.12

הפוליטקאים בישראל הם ציבור מפוחד , חסרי אחריות , מלאי אינטרסים צרים וחוסר הבנה בסיסי בתפקיד שאותו אמורים למלא

06 אם להיות הוגנים כלפי מערכת הביטחון אלעד יאיר
  • 09:54
  • 22.02.12

חלק מההוצאות עולות ללא קשר לצבא (מערכות נשק היום עולות הרבה יותר משום שהן מתוחכמות יותר וכן משום שהתעשיות הצבאיות, בכל העולם, מבינות שהן יכולות לסחוט יותר כסף כי יש מי שמוכן לשלם).

על כל פנים, אם למערכת הביטחון בעיה עם הקיצוצים, הם צריכים להיות יותר קונסטרוקטיבים. יש להפקיע מהצבא ודומיו את החופש לניהול תקציבי ולהנחית עליהם תוכנית הבראה. את מי להפריש לפנסיה, על אלו מערכות נשק לוותר וכן הלאה. הואיל והצבא כפוף לדרג הביטחוני אין בכך שום בעיה.
כשזו תהיה האלטרנטיבה (בהנחה והאיום יהיה משכנע), קיצוץ ושמירת חופש פעולה יהיו הרע במיעוטו.

על כל פנים, הפתרון הטוב ביותר לבעיות התקציב של כוחות הביטחון בישראל היא הקטנת המשימות שהם ממלאים. אפשר להתחיל ביציאה מהשטחים (45 שנה של בזבוז כספים. הייתי מדבר על הבעיות המוסריות שבשליטה במיליוני אנשים נטולי חירות בסיסית, אבל נדמה לי שהטיעון הכלכלי יעבוד טוב יותר בישראל) וחלוקת נטל הביטחון עם מדינות אחרות, למשל במאבק נגד התגרענות איראן (כאלטרנטיבה לבזבוז מיליארדים להגברת המוכנות למתקפה שבתקווה לא תתרחש).

07 הכסף הגדול בפנסיות ה
  • 10:13
  • 22.02.12

הכסף הגדול הולך על פנסיות גדולות ובגיל צעיר מאד (כ 45). ואיני מתכוון ללוחמים! אין סיבה ש״פקיד״ במטה יהנה מפנסיה שכזו. מדובר בתקציב ענק שלא עולה לדיון הציבורי הראוי ואינו כלול בתקציב המאושר.

08 לא מבינים שצה"ל שולט עליכם דוד
  • 10:17
  • 22.02.12

זה פשוט מצחיק שבכל מדינה בעולם הצבא כפוף למדינה, וכאן המדינה כפופה לצבא; איך עוד ניתן להסביר את זה שישראל תקצץ מכספי החינוך, התחבורה, הבריאות, הדיור - תתן לאנשים לגווע ברעב או למות מקור בעריה - לפני שתקצץ מהתוספת שניתנת באופן אוטומטי מהצבא שקל.
לא אמרו שמשרד האוצר יכול עכשיו לפקח עליהם?

09 ונזכיר שוב ושוב, שתקציב הביטחון הישראלי גדול מתקציב הצבא במצרים, סוריה ואיראן *ביחד*.  (לת) דג קר
  • 10:21
  • 22.02.12

10 ונזכיר שוב ושוב, שתקציב הביטחון הישראלי גדול מתקציב הצבא במצרים, סוריה ואיראן *ביחד*.  (לת) דג קר
  • 10:22
  • 22.02.12

11 ישראל חייבת להגיע להסדר שלום במרחב בו היא נמצאת  (לת) אחרת היא תתרושש. מספר ענייה גדל בהתמדה....
  • 10:54
  • 22.02.12

12 רוב הכסף מוצא בארץ ומניע את גלגלי התעסוקה. קיצוץ יגרום לפיטורים משמעותיים  (לת) כמו מחירי הקוטג'
  • 11:05
  • 22.02.12

  •   לעומת זאת, אילו הכסף היה מושקע בחינוך, בבריאות, בתשתיות, וכד', כולו, ולא רק רובו, היה מושקע בישראל ומייצר מקומות עבודה. בארשבעי
    • 20:06
    • 22.02.12

    מסקנה, ככל שמקצצים בתקציב הביטחון יותר, התעסוקה רק תעלה.

13 צודק לגמרי, הגיע הזמן לעצור את הצבא מלסובב את המדינה על אצבעו הקטנה לאו
  • 11:46
  • 22.02.12

דבר ראשון לשלוח את אהוד לעשות לביתו.

14 בסך הכל צה"ל מאמץ את דרישת פדהצור לקבורת חמור למערכות החץ וכיפת הברזל.....לא שכחנו, אהה?  (לת) אינפיניטי
  • 12:03
  • 22.02.12

15 פקידים עם משכורות עתק ופנסיות בגיל 40  (לת) יש מאיפה לקצץ
  • 12:48
  • 22.02.12

16 יש להכפיף את תקציב הבטחון המפורט לפיקוח של הכנסת רונן
  • 13:06
  • 22.02.12

על מדינת ישראל לאפשר לכנסת לפקח על תקציב הבטחון באופן הדוק ומפורט.
זה יגרום לצבא לשרטט סולם עדיפויות. להפוך את פעולתו לשקופה מהבחינה הבירוקרטית. לגבי הטעיון של חשיפת סודות מדינה.
את הפיקוח יבצעו חברי כנסת מועדה ספציפית והפקידים שירכזו את החומר יהיו בעלי סווג בטחוני מקסימלי.
אך פיקוח על תקציב הבטחון חייב להתבצע ,ולא בידי משרד הבטחון.

17 גלי צה"ל משה
  • 13:13
  • 22.02.12

גלי צה"ל .גדנ"ע. התיישבות .נכי צה"ל בחלקם שוטרים וסוהרים עם כאבי גב .עודף קצינים בכירים ומטות .תתחילו שם לקצץ במקום לבלבל את המוח.צריך למנות כלכלן מהאוצר למנכ"ל משרד הביטחון ואז יהיה יותר ביטחון.

18 אפשר היה להתייחס למאמר ברצינות (ובצדק) עד שהגעתי לחלקו האחרון וראיתי שהוא מנסה להצדיק את עצמו באמצעות הסתכמות על אמירות של מופז הטמבל  (לת) אלון
  • 13:16
  • 22.02.12

19 שיטת צ'יץ' - בכל פעם שאיימו לקצץ בתקציב עיריית תל-אביב היה צ'יץ' מאיים לסגור את המוסדות המשרתים את קשישי עירו...  (לת) אחד קצ'יץ'
  • 14:48
  • 22.02.12

20 אג׳נדה יודע דבר
  • 16:09
  • 22.02.12

נא לזכור שלפדהצור יש אג׳נדה ישנה של תסכול עצמי כנגד מערכת הבטחון. לדעתו אין צורך במרכבות, בטילים, והצבא כולו יכול לחזור ולהיות גד״נע. נא לשים הרבה מלח על דעותיו של הכתב.

21 הכותרת... ליאור
  • 16:15
  • 22.02.12

מקריאת הכותרת ציפיתי לתוכן מסויים מהכתבה. לאחר קריאתה, הבנתי כי הכוונה הייתה לקיצוץ שלא היה בבטחון, לא לקיצוץ בבטחון שלא היה. בטחון עדיין יש, מה שלא היה זה קיצוץ!

22 תקציב הביטחון ציפי לבני
  • 16:16
  • 22.02.12

כדאי לכולם לבדוק את המניפולציות והאיומים מבית מדרשו של שאול מופז, כשהוא היה הרמטכ״ל. רמז? גם הוא דיבר על האיום האיראני

23 לקצץ בתקנים ובשכר של אנשי קבע. יש אינפלציה של תפקידים יקרים, וגיל פרישה מוקדם עד להכעיס.  (לת) צה"ל בזבזן ידוע
  • 22:10
  • 22.02.12

24 3 מקומות שלוקחים את כ-ל התקציב א׳ ברח
  • 22:29
  • 22.02.12

35% מהחיילים, הקצינים הנגדים והעובדים מיותרים, שום פגיעה בביטחון אם היו מקצצים אותם, אם כי היה צריך להגדיל את תקציב הרווחה אך לא באותה מידה. תע״ש כמשל. פנסיה לכל מגיל 42. מנהג מופקר, מחיר בלתי נתפס של מאות מיליארדי ₪ מוקצים לידיה על חשבונינו ועל עתיד ילדינו ונכדינו. אגף השיקום. שימו לב שכל יום עצמאות יש עוד 200 איש הנוספים למעגל השכול ועוד אלפי, עם לא עשרות אלפי, נכי צה״ל חדשים. ההפקרות והתחמנות אין להם בושה או גבול. עריק ג׳ובניק שמתהפך ברכב אחרי בילוי בערב שבת כשהוא מסומם ושיכור יקבל קצבת נכות ממש כמו סורין הרשקו שוב מדובר בבזבוז של עשרות מיליארדי דולרים. אף אחד לא יעשה צעדים לא פופולריים. זה מתכון לסיום מוקדם של הקריירה. בינתיים שההפראיירים ישלמו, זה בסדר הם רגילים.

25 נספחי צה"ל בחו"ל שוקי
  • 22:58
  • 22.02.12

תקציבי ענק מוקצים לנספחי צה"ל בחו"ל, שם אפשר לקצץ המון וזה לא יפגע בביטחון המדינה, יפגע רק בחיי הפאר של הנספחים שחיים כמלכים

26 עובדי ניקיון שמעון
  • 00:07
  • 23.02.12

אתם יודעים כמה עובדות ניקיון יש בבסיסי צה״ל לאחרונה שמעתי שבסיס הגנה אווירית של חיל אוויר יש מנקה בכל קומה בבניין המגורים של החיילים. עד כמה שאני יודע משרותי כלוחם חיילים אמורים לנקות את המגורים שלהם ולא מנקות עובדות חברות כ״א

27 גם גרמניה בשנות השלושים הגיעה לעצמאות כלכלית דרך יצור בטחוני חולני בהיקפו.  (לת) עצבני
  • 02:42
  • 23.02.12

28 צה"ל שמן להפליא. הקשר כיום בין תקציב הבטחון לבין בטחון בפועל כבר די רופף.  (לת) הלוחמים לא מקבלים כלום
  • 09:57
  • 23.02.12

29 הקיצוץ. יורם
  • 12:42
  • 29.02.12

מר פדהצור אתה מופיע וכותב בעניני בטחון כבר סמכא שאין עליו עוררין.
אדרבא האר את עינינו היכן יש לקצץ כמה לקצץ וכמה לדעתך צריך להיות
תקציב הבטון,אומנם אתה מאלה שמקלים בסכנות האורבות לנו (ודי אם
נפתח את החלון ונשמע את המנהיגים הערבים ואחרים כולל במסגדים כדי
שנבין שארגעותיך הם הבל ורעות רוח) בבקשה ממך תצביע על תוכנית
קיצוצים אמיתית,כי לא די בלצעוק לקצץ לקצץ מבלי להגדיר זאת כי
זאת חוכמה של מאחזי עינים,זה כמו להגיד סתם מכבי תנצחו בדרבי
כאילו אין הפועל ואין להם מטרות.