חיל ורעדה בטרם החלטה

ראש המטות המשולבים, גנרל מרטין דמפסי, מתראיין לסי-אן-אן ואומר: "לא יהיה חכם מצד ישראל לתקוף את איראן בנקודה זו". פרשנות: אם בחר להשמיע האזהרה-העצה בהדגשת "נקודה זו", אות הוא שאמריקה משוכנעת שאנו עומדים לתקוף - וממש בקרוב. ואם אץ-רץ לטלוויזיה, סימן הוא שהאזהרות האחרות, הלא פומביות, לא הועילו. וב"ניו יורק טיימס" - לא קשה לנחש את מקור ההדלפה - אף מופיע מתווה גרפי של התקיפה הממשמשת ובאה: מספר המטוסים, סוגיהם, חימושם ונתיבי טיסתם.

אם אזהרת דמפסי רצינית ואינה חלק מלוחמה פסיכולוגית, הרי שאנחנו בבעיה. עיקרה לא בהתנגדות האמריקאית לתקיפה, כי אם בהעדר המוכנות הנפשית של אזרחי ישראל לצעד דרמטי שכזה. ראש המדינה - ובמידה רבה גם חברי הכנסת, הציבור והתקשורת - עסוקים בעניינים מעוררי עניין, אולי גם חשובים, בהרבה: פרשת נתן אשל והסתעפויותיה, וכמובן, פסיקת בג"ץ בעניין חוק טל. ואל יהא קל בעינינו נושא התחבורה הציבורית בשבת, או, כמעט פסחנו, פרישת יעקב אילון מערוץ 10.

הנפח החדשותי שניתן לנושא האיראני הוא נגזרת של תחושות הציבור. וזה, בהכללה, מפגין אדישות. או בריחה. כתגמול לפעולה באיראן, מזהירים אותנו מומחים, ישוגרו אלפי טילים לעבר מרכזי האוכלוסייה ורבבות ייפגעו. ולמשק ייגרמו נזקים עצומים. והתחזיות, למרות קדרותן, כלל אינן מדירות שינה מעינינו.

40.9% ממשקי הבית היהודיים, שהם כ-1,102,410 נפש, צפו שלשום באח הגדול. באותה שעה ממש התקיים בערוץ הראשון דיון על פגיעותו וחוסר מוכנותו של העורף למתקפת טילים. הרייטינג: 4.1%, כ-97,889 צופים.

הכחשה? סביר יותר להניח שהציבור - כנגזרת של התנהלות השלטון - סבור שהאזהרות אינן אלא קריצות. שהרי אם עתיד האומה באמת עומד על הפרק, יובל שטייניץ לא היה תוקף באופן כה בוטה את הדרישה להגדלת תקציב הביטחון. ואם עמידת העורף, כפי שטען כל הזמן השר האחראי על הגנתו, היא המפתח לניצחון (ויש אמת רבה בטענה זו), קשה להעלות על הדעת, שמתן וילנאי, האיש שהקדיש את מרבית חייו לביטחון ישראל, יחליט דווקא בשעה גורלית זו (אלא אם כן היא כלל לא גורלית), שבעידן מלחמת הטילים והפצצות החכמות חזית הקוקטיילים בבייג'ין חשובה יותר מחזית העורף הישראלי. מתן, שהיה מפקדי בצנחנים, הרי תמיד היה במקום הנכון בזמן הנכון.

בנימין נתניהו הכריז פעמים מספר שמטרתו של אחמדינג'אד היא להשלים את מלאכתו של היטלר. אם הוא באמת מאמין בכך, עליו להוכיח, בין השאר בהתנהגות נאותה ובמעשים נכונים, שאנו, אכן, ערב ניסיון איראני לממש שאיפה זו. רק כך ניתן לגייס את העם לעמוד במחיר - בנפש ובחומר - שאולי ניאלץ לשלם תמורת פעולה צבאית שתחלצנו מסכנה קיומית. ולשם כך דרושה מנהיגות אמינה ורצינית. מאופקת ולא פחזנית.

השעה, על פי נתניהו וברק, הרת גורל. ומי שגודל האחריות אינו גורם להם לחוש חיל ורעדה בטרם החלטה, לא יוכלו לשכנע את בני עמם ברצינות השעה שעליה הם מכריזים. ויותר מהחשש למחיר התקיפה קיים חשש הפוך, אף גדול מהראשון: בשל העדר מנהיגות שמסוגלת לשכנע ולהוביל, ישראל אינה תוקפת ונמצאת בסכנה קיומית פרמננטית.

Read this article in English: Fear and trembling must precede a decision

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 תן אשל בשעה הרת גורל זו עסק בצילומים מתחת לחצאית. המתנחלים בשעה הרת גורל זו ממשיכים לעסוק בגזל אדמות. הדתיים למיניהם בשעה הרת גורל זו ממשיכים לברוח מהשרות הצבאי ותלמידי ישיבות ההסדר משרתים חצי שירות והרבנים שלהם עסוקים בגזענות  (לת) guss
  • 05:03
  • 23.02.12

02 נקמת ויזתא איגור ביטרמן
  • 05:52
  • 23.02.12

המהדי במרכבת הגאולה
הוא בן בנו של ויזתא
בן המן בן המדתא
שבא לגול את החרפה
לבקש נקמה מצאצאי
תלייניה של המשפחה.
להפוך פורים לכיפורים
ואתם מחשים???

03 קול של שפיות מול המדבר האינטלקטואלי השמאלי  (לת) עמוס
  • 05:56
  • 23.02.12

04 ישראל התוקפת [ומונעת את הקמת פלסטין] נמצאת בסכנה קיומית פרמננטית, ולא רק בבידוד דיפלומטי. לוותר על השטחים הכבושים, ועל ביברק-ליברמן
  • 06:16
  • 23.02.12

עכשיו הגועליציה נכנסת (בקצב מארש) לסבך נוראי. המפקד, אצבעוני, צועק / זועק "קדימה" וחיילי צבא העם עונים לו (כמו באיטליה) "בראבו"... וממשיכים לצפוח במוסוליני, ולהבין שהוא "האח הקטן", ושמוחו קטן עוד יותר. ובמקום להכריז בואו נחתום על שלום של אמיצים עם פלסטין, ונפרק כולנו את פיצוחי דימונה וננתאז, ביברק עומדים על הזלמן התוקפני, ומצפים מהעם שידרוש זיקפה צבאית... אלא שלעם נמאס, והוא רוצה שקט, וצדק חברתי, וגם שלום באופק המדיני.

05 An attack on Iran is inevitable. This statement is not prescriptive, but descriptive. that is, it's not advocating, just describing Laocoon
  • 06:33
  • 23.02.12

Just like before World War 1, beyond a certain point the leaders lose control of events. The two professors Hermann of Princeton did 194 simulations of the pre-WWI situation, and every time a war broke out. Attempts to sign treaties didn't help, attempts to cool things down didn't matter, pontificating mattered little. The situation was beyond control. Same as now. A war will come-- although the spark is still unknown

06 בני עם עתיק אנחנו. איומים קיומיים הם לחם חוקנו. אגב, מתן וילנאי הלך ללמוד במקום להיות סגן רמטכ"ל ותוחמן ע"י איציק מרדכי. פקודו - אחד מיני רבים אגב - שוכח את התמימות המבדילה בין מ"פ מבריק לאלוף מחליק  (לת) בן חיל ורעדה
  • 06:40
  • 23.02.12

07 הפצצת טהרן פיפל מטר
  • 06:55
  • 23.02.12

הכל תרגיל של ערוץ 10 שרוצה לשבור את הרייטינג הגבוה של. עריץ. 2

08 אנא הראל ,חסוך מאיתנו הגיגי ילד בן 18 לא חייבים לכתוב חפש פרנסה מכובדת-הרבה מילים ולא אמרת כלום  (לת) מתחנן על נפשינו
  • 06:55
  • 23.02.12

09 מחרחרשפוי לאחר מלחמה שפוי
  • 07:01
  • 23.02.12

לא כל מחרחר מלחמה הוא גיבור. הבנת מגבלת הכח היא גם חלק ממנהיגות. גם ב-1914 האמינו מחרחרי המלחמה כי כולם יחזרו הביתה לפני חג המולד. אם אתה לא יודע- אנחנו יודעים איך מלחמות מתחילות אבל לעולם לא נדע איך הן נגמרות

10 השש אלי מלחמה אחד מהעם
  • 07:18
  • 23.02.12

רצוי להקדים במהלכי המלחמה מול אירן אין לחכות לקייץ, השתגעתם לחכות?, חודש מרץ זה זמן נפלא למלחמה.
הדבר משתלב היטב עם חג-פורים המן ויזתא ואחמדיניאגד יחדיו, שנאמר אין חדש תחת השמש.
בסיום המלחמה, נקום מאוששים ומנצחים ועלי הגבעות המכוסות בפיח ואפר מלחמה בת קול תשמיע קולה ותמשוך את מבטינו מזרחה רחוק רחוק מזרחה: פקיסטן, פקיסטן, סכנה קיומית....

11 לא משנה כלום - ערסים ופרחות מצביעים לביבי  (לת) ויש הרבה ערסים...
  • 07:54
  • 23.02.12

12 שאלה סטטיסטית . כמה מהטקבקיסטים שיתקפו את הכותב על זה שהוא מתנחל , כובש, עוקר עצי אתרוג וזית של ערבים , קראו בכלל את מה שהוא כתב ?  (לת) לאה
  • 07:55
  • 23.02.12

13 שרוליק מטעה פעמיים באמרו "פעולה צבאית שתחלצנו מסכנה קיומית. ראשית, איראן אינה מהווה סכנה קיומית, שנית, שום פעולה צבאית לא תחלצנו מסכנה וזאת משום פיזור ועומק המתקנים הגרעינים.  (לת) ע.ג.
  • 07:58
  • 23.02.12

14 סכנה קיומית פרמננטית. מזיג
  • 08:10
  • 23.02.12

ישראל נמצאת בסכנה קיומית בגלל אנשים מהסוג של הכותב הימני קיצוני הזה.אנשים אלה דוחפים כל העת ליציאה למלחמות נגד כל העולם ואשתו.הם מאמינים שבעקבות המלחמות תגיע מלכות ישראל השלישית כשפועל תגיע מלחמת עולם שלישית.אירן גרעינית אינה מהווה סכנה קיומית לישראל,היא מקסימום מצמצמת את מרחב הפעולה של מחרחרי המלחמות שהזכרתי.

15 הצנטריפוגות מסתובבות...  (לת) ירון
  • 08:18
  • 23.02.12

16 מחרחר המלחמות ערעל מייחל לרגע שיפתח רדיו או טלבזיה וישמע שחיל האויר בדרך חזרה מתקיפת אירן. אלא שהוא לא יצטרך לשמוע זאת המדיה ,הטילים שיעופו פה מעל ראשינו יהיו האות ש 500 הרוגי ברק יתקוננו למותם המתקרב  (לת) הבחנה ברורה ואיטית קצת
  • 08:23
  • 23.02.12

17 הראל ח.מני
  • 08:33
  • 23.02.12

מאמר שכולו עיוות וצביעות

18 לא אדבר בשם העם אלא רק בשם עצמי האיש הקטן
  • 09:02
  • 23.02.12

הנהגתנו עסוקה יותר בדימוי התקשורתי שלה ובבחיק=רות הבאות מאשר בעניינים המהותיים שעומדים על הפרק. אילו היו מקדישים לבעיות החברה במדינה רבע ממה שהשקיעו בקשקושי הלשכה וביבים בין שר זה או אחר לרמטכ"ל זה או אחרת אולי היה קורה פה משהו.
מאחר וכך, אני מתקשה להאמין שהנהגה כזו תעז לצאת למלחמה בעלת השלכות כל כך מרחיקות לכת. הנהגתנו אחראית ולא תאפשר לחבורת הפוחזים היושבים בראשות המדינה לקחת סיכונים מטורפים. אילו ישב בראש המדינה אדם רציני, אז היה חשש ליציאה למלחמה.

19 בטח, האדוק הזה רוצה שתהיה התקפה, ואז - וזה גם כן חלק מחזונו המשיחי - מדינת ישראל תכרע תחת העומס ותחרב. זה מה שרוצים האדוקים, ושלא יספרו לנו סיפורים.  (לת) סתם אלמוני
  • 09:13
  • 23.02.12

20 במקום כל המלל המיותר אפשר היה לכתוב שתי מלים - יאללה להתקיף  (לת) רעמסס
  • 09:16
  • 23.02.12

21 מדינה בהכחשה יוני
  • 09:23
  • 23.02.12

לא סתם אין תגובות למאמר.

22 מסעו של וילנאי לסין מעיד על חוסר רצונו לקבל אחריות על הפקרת העורף השר וילנאי אינו משרת את הציבור
  • 09:28
  • 23.02.12

וילנאי, עם כל רצונו לעשות, ראה שבלי תקציב אינו מקדם כלום ולכן הוא בורח מאחריות. לו היה הגון היה פותח את פיו ומשתף את הציבור במחדל הפקרת העורף המתמשך.

23 סו"ס העם מאוחד: אני מסכים עם הראל. אחרית הימים. (או אחרית הימין?)  (לת) מתושלח
  • 09:29
  • 23.02.12

24 חכם מבריק ומשכנע, צריך לתקוף עכשיו, תגיד איפה תהיה אתה ובני משפחתך.  (לת) דודו
  • 09:57
  • 23.02.12

25 השוטה רק יושב על הגדר, מטה ימינה וקורץ שמאלה, מטה שמאלה וקורץ ימינה. שוטה משטה בך שוטה.
  • 10:02
  • 23.02.12

ביבי לא זז לשום מקום, הסוס שהוא דוהר עליו הוא סוס עץ, אל דאגה הוא לא יתקוף אפילו בעזה, עכשיו הבנת מדוע כולנו לא מתרגשים מהפעלולים של מכופף הכפיות הנועז ?

26 צודק!! חייבים להכין את העם!  (לת) יניב
  • 10:14
  • 23.02.12

27 כמה טוב שיש לנו את הדתיים הלאומיים העילוי
  • 10:41
  • 23.02.12

הם תמיד יודעים מה צריך לעשות, הם תמיד זקופים ונכונים. בדרך כלל הם רוצים עוד קצת דם, אבל זה למען המולדת ולמען האל שהוא תמיד לצידם של הדתיים הלאומיים. אז בואו נרים כוסית לצדיקים האלה ורק נזכור שכמו החרדים הם מוותרים על 3 שנות צבא. את זה אני אני עשיתי והם הרבה פחות. הם גם הרגו את ראש הממשלה.

28 שרולינקה, ככה לא מחרחרים מלחמה - או : קול הרע"מ מעוף-רע ערן ארגוב
  • 10:52
  • 23.02.12

אפשר שמי שהיה פחות או יותר בגיל בר המצווה ולמעלה מזה ב-1967 עדין זוכר את קול הרע"מ (הרפובליקה הערבית המאוחדת) מקהיר, אותה תחנת רדיו מצרית נלעגת של שידורי תעמולה לישראל. בעברית משובשת שהיוותה מקור לא אכזב לבדיחות נהג הקריין המתלהם להודיע למאזיניו בארץ שחיפשו בעיקר רגע של בידור בימי ה"המתנה" הקודרים על התעצמותו של צבא מצרים הגיבור ועל "אגרוף הברזל" של ציבאות ערב שיכו את צה"ל "בכל החזיות" (כך במקור). יש הטוענים שאפילו בבוקרו של ה-5 ביוני כאשר חיל האוויר הישראלי הצמיד את כל חילות האוויר הערביים לקרקע בסדרה מצלחת של תקיפות ופגיעות מדוייקות. עדין טען קול הרע"מ מקהיר "המטוסייאם הישראליאין נובלין כמו סבובין" .
נו שוין. אז עכשיו מדינת ישראל שוב בהמתנה אבל ישראל הראל אינו מרוצה. הוא קובל על כך שישראל אינה מקימה עבור עצמה קול רע"מ (ר"ת של "רדיו עופרה מיגרון" אולי?) ועל כך שאינה פותחת אולפן מיוחד שישדר לאזרחים שירי לכת ונאומי הסברה אנאליטיים מחד וניתוחים מרגיעים מאידך. מתקבל הרושם שלו היה יכול היה מקים מקיברם לשם כך את יצחק רבין הי"ד ואת חיים הרצוג ע"ה שהתמחו בשעתם בכגון דא. הראל רוצה שהגדויילים יפעלו בפומבי ובגלוי "לשכנע את בני עמם ברצינות השעה שעליה הם מכריזים". הוא כמה לא רק למלחמה אלא לריגוש ולעונג של ההכנות למלחמה. חסרה לו ההתרגשות שלפני, ה"פורפליי" וכידוע המשחק המקדים הוא המהנדס הראשי של רמת הסיפוק הסופי. הראל רוצה שביביהו ושות' יבטלו את לוח המשדרים הרגיל, יופיעו על המסך מידי יום עם ג'סטות בגיניות נוסח "הזהר אחמדינאג'אדינקה! גנץ ומנהיים (=יאיר נווה) מחכים לך!" ) - בקיצור, האנאליסט האנאלי מעוף-רע כועס על הסיגאריסט הווירטואלי מקיסריה על שאינו מכין כראוי למלחמה את האיסלמיסט הברוטאלי מטהרן. איזו מן מלחמה זו תהייה אם אכן ישראל תצליח לשמור על הפתעה גמורה. לא תרד למקלטים שאינם או אינם מוכנים שבוע לפני שעת ה"ש" ? מה טעם במלחמה בלי אוברטורה אופראית דרמטית? בלי גרפים עם צפי של מספר האבדות בנפש? בלי וויכוח סוער באולפן בין מינימליסטים למקסימליסטים? מדוע הראל לא מספר לנו באילו שיטות הנהגת מתנחבליסטן מתכוונת לגרום לאחמדינאג'אד לכוון טילים לגדה המערבית? היתכן שהראל פשוט מרשה לעצמו לדאוג ולרחם רק על תושבי איזור א' משום שהוא יודע שהאוכלוסיה הפלסטינית בשטחים הכבושים היא חומת מגן אנושית מצויינת אבל כיהודי לאומי גאה וזקוף קומה הוא מעדיף - כדרכו של קול הרע"מ המקורי להסיט את תשומת הלב ללחימה שאיננה ב"חזיות" אחרות? והחוצפה האמיתית של הראל היא שהוא מאלץ את כל מתנגדיו של ביביהו להודות שראש ממשלת ישראל נוהג בעורמה אסטרטגית מופתית כשהוא ממשיך בעסקים כרגיל כך שאיש אינו יודע בעצם אם ישראל אכן תתקוף ואם זה יעשה - האם זה יהיה משום שראש הממשלה אכן הורה על כך או פשוט בגלל שאחראי המשמרת בבור לחץ בטעות על הכפתור האדום כשבסה"כ הוא התכוון להדליק את הרדיו (אולי כדי להאזין לקול הרע"מ של ישראל הראל...)

29 ‎ישראל התוקפת [ומונעת את הקמת פלסטין] נמצאת בסכנה קיומית פרמננטית, ולא רק בבידוד דיפלומטי. חייבים ‎לוותר על השטחים הכבושים, ועל ביברק-ליברמן
  • 11:19
  • 23.02.12


‎עכשיו הגועליציה נכנסת (בקצב מארש) לסבך נוראי. המפקד, אצבעוני, צועק / זועק "קדימה" וחיילי צבא העם עונים לו (כמו באיטליה) "בראבו"... וממשיכים לצפוח במוסוליני, ולהבין שהוא "האח הקטן", ושמוחו קטן עוד יותר. ובמקום להכריז בואו נחתום על שלום של אמיצים עם פלסטין, ונפרק כולנו את פיצוחי דימונה וננתאז, ביברק עומדים על הזלמן התוקפני, ומצפים מהעם שידרוש זיקפה צבאית... אלא שלעם נמאס, והוא רוצה שקט, וצדק חברתי, וגם שלום באופק המדיני.

30 אכן כן. האח הגדול (איזה רייטינג!!) היה צריך להתריע: "תכניסו את זה טוב טוב לאזניים. ההפחדה בתקשורת לא עובדת."  (לת) יוסלה
  • 11:46
  • 23.02.12

31 נתניהו לא ישאר בשלטון אחרי תקיפה באירן קשקוש
  • 12:04
  • 23.02.12

תקיפה באירן תיכשל כי היא לא יכולה להצליח
אין ביכולתנו למנוע צבאית את פתוח ה"פצצה" באירן
זה + מלחמה מיותרת עם ארגוני הטרור שסביבנו
וחוסר ההצלחה ויחס העלות/תועלת
יביא את הציבור ל"מחוק" את נתניהו וברק אם יצאו להרפתקה מיותרת זו

שלא לדבר על העולם שלא יקבל תקיפה צבאית ישראלית כפעולת מגן
את המחיר נשלם כולנו בריבית דריבית

32 כולנו, גם אתה מר הראל, לא יודעים 90% ממה שיש לדעת כדי להחליט. אבל כולנו, כן חוששים משיקוליהם המעוותים של ברק וביבי.  (לת) אין אמון בברק
  • 13:19
  • 23.02.12

33 מתי כבר יתלו שוב את המן הרשע החפץ לכלות את ישראל? בפורים, בפורים.  (לת) איזה רעשנים
  • 14:10
  • 23.02.12

34 הציבור הפך לבור, גזען ועם הארץ, אחרת היה פועל להחליף את נבחריו לחפש דרכי שלום  (לת) רחמן חיים
  • 15:10
  • 23.02.12

35 הבעיה אינה באי המוכנות הנפשית של אזרחי ישראל לצעד דרמטי שכזה, אלא היכולת האמתית של ישראל ואף של אמריקה לפגוע בכל הכורים הרבים -יותר מעשרה- המפוזרים באיראן הענקית, עמוק עמוק בתוך ההרים שלה.  (לת) גבעת התבונה
  • 17:47
  • 23.02.12

36 שני קציני קומנדו לשעבר, ביבי וברק, מנהלים את מדיניות הביטחון שלנו כשהם מסתכלים על הכל דרך הכוונת העליונה של הרובה. העם חושב שהכל בלוף, אבל מרוב דיבורים זה עלול בסוף להיגמר במלחמה  (לת) גרין
  • 18:02
  • 23.02.12

37 ביבי חוזר על השגיאה של גולדה במלחמת יום כיפור.  (לת) אזרחית פשוטה
  • 20:29
  • 23.02.12

38 איך לחסל סכנה shafui
  • 23:42
  • 23.02.12

הדרך הצודקת והקלה לביצוע היא סיכול ממוקד של משטר האייטולות. זה אפשרי עי תקיפת טילים סייבר קומנדו ובמקביל טיפול בחמס וחיזבלה. אירן גרעינית פרושה חיסול יכולת כזו מישראל

39 תקיפה חכמה דורון
  • 00:12
  • 24.02.12

יש אפשרות לתקוף את אירן בלי לקבל תגובת נגד חזרה.
כמובן שאי אפשר לפרט אך הדבר אפשרי בהחלט. זה דורש לצאת מהקופסה.
ועל כך מדבר ברק שיהיו 500 הרוגים מקסימום.
אתן רק רמז אחד בסרט של ג'מס בונד יש סצינה אחת שהיא המפתח לפתרון הסוגיה האירנית.

  •   24 שעות יוסי
    • 21:09
    • 24.02.12

    בעונה השלישית של 24 שעות - ג'ק באוור מחסל מנהיג שיעי באופן שאף אחד לא יודע על כך (כולל אשתו של המנהיג).
    ואל תחשבו שאהוד ברק לא צפה בסדרה.

40 אתם מעצמה, בעד ובשם החופש? סמי אלקיים
  • 10:42
  • 24.02.12

כל מלחמה שלכם, רק לשם החופש? החל ממסבת הת בבוסטו, ועש אפגניסאן? תעזבו אותנו מאירן, מתנגד שנארבד את מיטב בנינו, אנו לא נהיה הראשונים בעולם אשר הביאו להשמדת האנושות??????????
סמי אלקיים

פעילות
המלצות
הפופולריות בדעות
פרסומת