סיקור סביבתי מוטה

פעם הערכתי כתבי איכות סביבה. הם בחרו תחום אפרורי, שרובו עוסק בביוב וזבל, תחומים לא סקסיים שבמערכות העיתונים לא ששים לסקר אותם. כתב איכות הסביבה צריך לכתת רגליו בגועל הנפש, לכתוב על זה ולשכנע את המערכת כמה זה חשוב. וזה באמת חשוב. זה המים שלנו, האוויר שלנו, הבריאות שלנו, הטבע הסובב אותנו, הערכים שעליהם נחנך את ילדינו.

הערכתי כתבי סביבה עד שהכרתי אותם. בחודשים האחרונים עבדתי כדוברת של ארגונים ירוקים העוסקים בשמירת הסביבה ביהודה ובשומרון. אני עוסקת ביחסי ציבור יותר מעשור, אך מעולם לא היתה לי משימה קשה ומתסכלת כזאת. גיליתי שכל העקרונות היפים לשמירת הסביבה נמוגים בעיני הכתב ברגע שעוברים את הקו הירוק.

לפתע פתאום, הנחלים שהפלסטינים מזהמים הופכים למעיינות מים חיים, ומזבלות פירטיות בצדי הכפרים הופכות למקור פרנסה לגיטימי. מחצבות לא חוקיות המכרסמות בהרים ואינן משוקמות פשוט לא מסוקרות, ג'ורה זורמת באין מפריע ובאין כותב. הם ערבים, מותר להם. לעומת זאת, הקמת מפעל טיהור שפכים על ידי יהודים, שאמור לשרת את כל תושבי האזור, יהודים וערבים כאחד, מושמץ ומוקע.

בנחל קנה שבשומרון, למשל, מתנהל הרס שיטתי של השמורה על ידי ערבים. הם בנו תעלת בטון הגונבת את מימי הנחל לפרדסים ולנטיעות שלהם, שגם הן אסורות בשמורת טבע. זאת ועוד: סמוך לתעלה המלאכותית הוקמו גדרות שחצו בתי גידול של בעלי החיים בשמורה ובודדו חיות מסוימות מבני מינן וממקורות השתייה והמזון שלהן. בידוד זה אף יכול להזיק גנטית לדורות הבאים של בעלי החיים. חציית בית הגידול מצמצמת את המגוון של הפרטים שאתם ניתן להתרבות. דבר זה אף יוצר, פעמים רבות, ליקויים גנטיים בדומה להשפעה הגנטית של נישואים בתוך המשפחה. התעלה ייבשה את הנחל והחי והצומח בו מתו.

כתבי איכות הסביבה בחרו שלא לסקר את הנזקים האיומים שגרמו הפלסטינים לשמורה המדהימה הזאת, אלא לסייר עם פעילי עמותות שמאל פרו-פלסטיניות, כדי לשמוע איך המינהל האזרחי העיף את מאות הצמיגים שהם זרקו בשטח. כתבי הסביבה שכחו את התפקיד שלהם: להגן על הסביבה, והפכו לדוברי שלום עכשיו, או גרוע מכך. הם ייצגו בכתבותיהם את הפלסטיני העשוק, ולא את המציאות שבה הוא הורס בשיטתיות שמורת טבע, מזהם אותה ורועה בה. ברגע שעברו את הקו הירוק, הערכים הירוקים נעלמו.

הצביעות הזאת, שחזרה פעם אחר פעם, הרתיחה את דמי. איך ייתכן שגם בנושאים סביבתיים יש שמאל וימין? איך ייתכן שסיפורים טובים, מהבילים משחיתות וזדון, יעברו תחת אפם של אותם כתבים, שבתואנות שונות נמנעים מלסקר אותם, בעוד שאם היו מתרחשים בצד הנכון של המפה או המפה הפוליטית, הם היו ללא ספק, נמרחים בכותרות ענק על דפי העיתון? זה מקומם אותי.

סיזיפוס נלחם ללא הועיל נגד אבן, אותה היה צריך לגלגל במעלה ההר. מזלו שהוא לא היה צריך להכניס ידיעה סביבתית אובייקטיבית מיהודה ושומרון.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 את מדברת? יורם
  • 04:48
  • 23.02.12

הרסתם את כל הגבעות בגדה המערבית, בניתם מפלצות בטון ואתם מונעים מהתושבים המקומיים לפתח את ישוביהם כראוי. הרצחת וגם ירשת?
בושה

02 הידד לשקרי מתנחלים! אחד העם
  • 05:24
  • 23.02.12

אוי לנו משקריהם וקריצת העין של המתנחלים. זהו מאמר שאפשר ללמוד ממנו הרבה על המתנחלים ועל התנהלותם בהולכת שולל של אזרחי ישראל התמימים. במקום להתמודד עם השאלה האמיתית: מה הם מחפשים שם ב"יהודה ושומרון" -- כלומר בשטחים הכבושים זה חצי מאה, הם מסבים, בדרך רמייה טיפוסית להם, את השאלה אל -- תעלות ביוב. כך הצלחתם להסב תושמת ליבם של תמימים ושוטים ל"מאחזים לא חוקיים", והרי אף התנחלות אינה "חוקית": גם לא אריאל ולא "האוניברסיטה" השקרית הממוקמת שם. הביוב בגדה המערבית פשוט אינו מעניינכם: על אפכם ועל חמתכם, זו אינה מדינת ישראל וגם לא תהיה לעולם. עופו משם עוד לפני שאתם מביאים לחורבנה של המדינה שלא אתם בניתם, אך מביאים במהרה לאובדנה הוודאי.

03 במקום להתלונן על שצריך להתלונן מתנחל תורן
  • 05:27
  • 23.02.12

תעשי.

04 גניבת מים שרון
  • 06:10
  • 23.02.12

אולי, מתנחלת טהורה וזכה, הערבים מטים את הנחל כי אתם בצורה ממוסדת גונבים ומונעים מהם את המים?

05 הפלסטינים מתנהגים ביוש כבשלהם ?!? ישראלי במדינתו יחיה
  • 06:11
  • 23.02.12

ממש אכפת לי ממך תושבת חוץ...

06 צדק סביבתי עיוור בשטחים ש
  • 06:24
  • 23.02.12

והכותבת מוכיחה שכזה מגיע לתכום איכות הסביבה שני הצדדים הפוליטיים בארץ מחפשים את מפגעי הסביבה של הצד השני ומתעלמים מאלו הנוצרים על ידיו. הימנים ימשיכו להצטדק בגלל זיהום שכניהם הפלסטינים, כשהם מרשים לעצמם להתנהג כבמערב הפרוע ולזהם ללא חשבון למרות שלהם לפחות יש כסף ומים בכדי לחיות

07 הפלסטינים מזהמים לך את יו''ש אני מבין שצריך לנקות אותם ולהשאיר רק את היהודים הנקיים והטהורים  (לת) אוסקר
  • 06:29
  • 23.02.12

08 גזענות שמאלנית דודודו
  • 06:39
  • 23.02.12

יש קבוצות בשמאל שמתייחסות לפלסטינים כמו אל חיה מוגנת. כמו חיית טרף שהורגת צבי, כך גם המנהגים שלהם הם חלק מהטבע שאסור להתערב בו. זו התנשאות וגזענות מוסוות כהומניזם, מבחינת ״הם לא מבינים/מסוגלים/צריכים לעמוד בעקרונות שאנחנו דורשים מעצמנו״

09 סוף - סוף הבנו: הגברת נמצאת היכן שהיא נמצאת למען שימור ערכי הטבע. אגב, אדמה,אדם ודם - אינם מוזכרים בפמפלט. מצפים למקצה שיפורים.בכליון נפש יהודי הומיה.  (לת) טנגו לסביבה בריאה ואוהדת
  • 06:50
  • 23.02.12

10 הקארני הזו ממשיכה להגעיל אותי. היא גיבורה על חלשים. זה כמו לשאול למה יש פשע ביהוד או למה טבריה מלוכלכת. אבל זה הרבה יותר גרוע. מדובר בחברה שחיה תחת כיבוש ללא זכויות. שהמדינה מתאכזרת אליהם יום יום. שהם מודדים במשורה, עם שאנו מאורגן, ללא מעמד, שחי בעור שיניו. שמלחמת הקיום שלו לא דומה למה שקורה בתוך הקו הירוק. תתבישי לך. לכי הביתה, כנסי לאמבטיה ועשי מליוני בועות סבון ועזבי את הפלסטים. לעזור לאומללים האלה את כמובן לא רוצה. פויי  (לת) למה בנו קיבוצים דוקא על פארקים?
  • 06:51
  • 23.02.12

11 אין פשע סביבתי גדול יותר מהוילות עם גגות הרעפים האדומים ליד כפר עני תחת שלטון צבאי עדו
  • 06:57
  • 23.02.12

הפלשתינים חיים בעולם השלישי, בין היתר כתוצאה מחוסר יכולת להתפתח כלכלית, בין היתר כתוצאה מהכיבוש וההתנחלויות הלא חוקיות, וככאלה הם בהגדרה פחות מזהמים-לנפש מבני העולם המערבי, כולל הישראלים.

12 הקוזקית הנגזלת... אולי אם נחבר את הפלסטינים לאותם תשתיות מים וביוב, הם לא יצטרכו לפגוע בסביבה כדי להתקיים גיא
  • 06:57
  • 23.02.12

כמה עיוורון פשה בנו. אנחנו לא מרשים להם לייצר תשתיות. הם סובלים מצמא וזוהמה ואנחנו מתלוננים שבמלחמת ההשרדות שלהם הם פוגעים לנו בנוף.

13 זה טור סטירי? אורון
  • 07:00
  • 23.02.12

לא יכול להיות שהיא כל כל חסרת מודעות עצמית. את הנחלים של היהודים בשטחים אפשר לזהות לפי דמעות התנין שזורמות בהן.

14 כדי לשמור על הסביבה ביהודה ושומרון שבג'רגון פוליטי נקראים השטחים הכבושים יש לבכוט החוצה את כל בריוני הפלישה האזרחית לאזור ולהעלים את ההתנחלויות עד עפר שטוח  (לת) הבחנה ברורה ומיידית
  • 07:05
  • 23.02.12

15 היא לא מבינה ישראלי
  • 07:17
  • 23.02.12

אלדד לא מבינה שכל עוד ישראל שולטת על הגדה המערבית אין לנו זכות להתלונן על הפרות חוק מצד הפלסטינים. לחוק יש תוקף מוסרי רק אם האוכלוסייה הכפופה לו שותפה ישירה או עקיפה (דרך ייצוג פרלמנטרי) לחקיקתו. ישראל מחילה בכוח של ממשל צבאי הקרוי בלשון סגי נהו מנהל אזרחי, את חוקיה ותקנותיה על הפלסטינים. אז אין מה להתפלא על כך שהם לא מתחשבים בחוק הזה ומפירים אותו מתי שהם רק יכולים. וחוץ מזה, כאשר יש קיפוח מים של הפלסטינים, הם גונבים אותם כדי להתקיים. רק כאשר תקום מדינה פלסטינית עצמאית יהיה לנו תוקף מוסרי לדרוש מהם שמירה על איכות הסביבה ווניהול משק מים ללא גניבות.

16 בביקורי הראשון בגדה המערבית אחרי מלחמת 67 היא היתה ירוקה ממטעים וכרמים ונראתה כשמורת טבע רחבת ידים. המתנחלים הפכו אותה למפלצת ארכיטקטונית חרוצה כבישים רחבים הפוצעים את ההרים ומשאירים צלקות מבחילות. אני חושב שהענשו אותם מספיק וכבר אפשר ללכת לאוייב הבא. נחל קנה אינו שייך לקרני ולחבר מרעיה אלא לערבים הגרים שם מדורי דורות.  (לת) רמי יובל
  • 07:28
  • 23.02.12

17 בתמצית דבריך: כתבי איכות הסביבה שמאלנים. אז בואי ונמשיך מכאן... עמי
  • 07:32
  • 23.02.12

רוב פעילי איכות הסביבה שמאלנים, רוב הפעילים למען צדק חברתי הם שמאלנים וזה הרי עניין ידוע שנכתב עליו הרבה בעיתון שבו כתבת קודם. הארגונים לקידום הנשים. הפעילים החברתים הפועלים למען נוער בסיכון, זכויות אדם, הומואים ולסביות, נרקומנים ועוד... שורצים שמאלנים לרוב. כך גם העיתונים כמו הארץ השם ישמור ידיעות אחרונות ערוץ 2 ערוץ 10. אמאלה שמישהו ינעל את הדלתות.
את מבינה קרני השמאל נמצא בחזית החברה ומושך אותה קדימה, בארץ ובכל העולם ואני לא אומר שכל השמאלנים חפים מטעויות כי את מבינה: אנחנו גם בני אדם.
ובואי נמשיך עם היוצרים האמנים הסופרים, אנשי הרוח , רבים מהם שמאלנים הלא כן? אולי רבים מדי .המוסיקאים כי הם הבינו שהמוסיקה היא שפה שמחברת בין כל אחד. קרני זה בסדר להיות שמאלני וזו אף זכות וזה בסדר שיש שמאלנים בתפקידים שונים. לא צריך לנהל מלחמת חורמה ולסלק את כל השמאלנים מכל בתי המשפט, רשות השידור, קק"ל וכו...
ולסיום מספר מילים על סיקור מוטה: בתור אחד שקורא עיתונים והרבה אני נתקל גם ברשימות שלך כאן וקודם לכן בישראל היום וכל מה שקראתי עד היום מסתכם בנושא אחד בלבד: ימין, שמאל, ימין, שמאל ואם ונחדד את הרזולוציה כמו שאתם אומרים: השמאל חרא, השמאל מרושע, השמאל הוא, הוא אויב המדינה אך משומרון יבוא האור

18 הצביעות קיימת גם בנושאים סביבתיים. ותיכף יבואו טוקבקים שמשתלחים בך בגלל שהעלית את נושא הצביעות למודעות של כולנו.  (לת) מה חדש?
  • 07:37
  • 23.02.12

19 איך שלא תראי את זה - מדובר על שטח כבוש. אין ירוק הומאני מעבר לקו הירוק  (לת) רונה מירושלים
  • 07:48
  • 23.02.12

20 כן, זה מרתיח את הדם... שמאלני שפוי
  • 07:53
  • 23.02.12

אילו המשאבים המועטים שעדיין נותרו לפלסטינים היו ניתנים לקרני אלדד - היא היתה יכולה לנהל אותם בצורה יותר טובה בעזרת המשאבים שהיא כבר גזלה. היא היתה שוכרת תאילאנדים לעבד את המשאבים הנוספים האלה - כי הרי אי אפשר לסמוך על הפלסטינים שיעשו עבודה כזאת תוך מסירות ראויה. יש לכותבת הזאת כישרון בלתי רגיל לגלות כבשת רש בכל ערימת זבל ששייכת למישהו אחר. מה שמפליא זה שקיים מוח כזה בטבע.

21 הו קרני קרני, את קצת מתבלבלת חזי מאשקלונה
  • 07:53
  • 23.02.12

כנראה חשיפת יתר לשמש על גבעה.
האם את באמת חושבת של'ערבים מותר' שיהיה להם ג'ורה זורמת בכל מקום? האם את באמת חושבת שמדובר בבחירה שלהם, לחיות ללא תשתיות?

דאגתך לסביבה בגלל נזקי הערבים פשוט נוגעת ללב ומשדרת אמינות של תפוח אדמה באותו הזמן. אם את מתקשה עם המשפט האחרון - לתפוח אדמה אין אמינות. בואי ותגידי בקול רם שמה שמפריע לך זה שהערבים הורסים את השמורה באופן שיטתי, לא מהאספקט הירוק אלא מהאספקט של הערבים. זה בסדר, עיתון הארץ כבר נתן לך במה, את לא צריכה להתגנב למשבצת הימין של העיתון. וגם, קצת מצחיק לדבבר על כך ש'הם בנו תעלה שגונבת מים'. מצחיק. כשזה מגיע ממישהי שמזהה עם מחנה שעיסוקו בשעות הפנאי המשיחי הוא גניבת קרקעות בחסות המדינה.

צביעותך מזעזעת כמו רמת הכתיבה שלך.

22 את לא מבינה שאנחנו לא מכירים בריבונות שלנו שם? זה לא התעלמות זו המדינה שלהם שיהרסו אותה אם הם רוצים  (לת) עופר
  • 08:01
  • 23.02.12

23 לשיטתך, אלדד, הכי טוב שהפלסטינים המזהמים את הסביבה פשוט יעלמו מהשטח. את וחברייך פושעי ההתנחלויות, תדעו לשמור על הטבע בשטחים הכבושים.  (לת) אין גבול לצביעות ולצדקנות
  • 08:06
  • 23.02.12

24 לא הבנת. כתבי איכות סביבה ישראלים כותבים על ישראל לא על חוץ לארץ. את מה לעשות חיה מחוץ לישראל. לכן הם כותבים שם על התושבים שבחסות המתנחלים ההומנים הפכו לחיות נכחדות.  (לת) ע.ג.
  • 08:07
  • 23.02.12

25 lot nehmadin istanis
  • 08:27
  • 23.02.12

The Palestinians have tosteal water karmic get neurotransmitter Grahame Granger and Reddit The reports are worse than....so what are they? Say it please And the sensitivity about future of mammal existence nice human emotion nice to see that first generation of set e leers thinks that tiger are more important things than erez kedosha

26 נחל קנה זה בחו"ל. אכן, פגיעות סביבתיות ביער השחור שבגרמניה אף הן מטרידות, אבל בכל זאת - עניי עירך קודמים. קרני: חזרי הביתה! דג קר
  • 08:27
  • 23.02.12

ואגב - אני מבין שלכל עלייה על הקרקע של קרוואן מתנחלים קודמים סקר סביבתי ואישור מוסדות התכנון?

27 כתבתי את הדברים בעבר בהקשר של "כתב" לעניינים ירוקים מטעם השמאל הפו"צ וצונזרתי, לא התאים למצנזר לראות את האמת על חברו לעבודה, טוב שלפחות את קרני לא צינזרו, או שמא כן צינזרו, את הדוגמאות... וזה בדיוק גם הסיפור של "זכויות אדם", בתנאי שהוא מהאויב, חלילה לא אם הוא יהודי, אותו מותר להקפיא, להרוס ולטרנספר, מותר = חובה.  (לת) איציק המרכז izikhe@gmail.com
  • 08:29
  • 23.02.12

28 ואללה באמת דרושה אכיפת ריבונות ביו״ש. שנספח? הלוחש לסוסים קוזק נגזל
  • 08:31
  • 23.02.12

מה זה צודקת. אין דין ואין דיין ביוש. כל הישר בעיניו יעשה. אין גבול כל מי שרוצה בונה מעבד ומשליך בלי שום פיקוח ובלי ריבון. אני בד״כ סולד מהביטוי קוזק נגזל, אבל זה ממש אבל בדיוק העמדה שלך כרגע העלמה (גברת?) אלדד. משום שאובייקטיבית, את ודאי תודי, מי שנשכר מהעדר הריבונות ביוש הוא את. לא מוחמד מוחמדין מהכפר ביר ביריה. ואחרי שאת מנצלת את היעדר הגבולות, לעשות ככל העולה על רוחך, את מכווצת עיניים ומתלוננת על היידר הפיקוח על איכות הסביבה. מי יפקח? מי? אז אדרבא ואדרבא. בואי נהיה ריבונים. הבה ונספח את יוש על 3.5 מליון הערבים שבה. זה יהיה שירות מצוין למדינת ישראל ולמפעל הציוני. תודה לך קרני, לא תצטרכי לראות ביוב זורם בנחלים יותר בחבל בנימין, ואנחנו נכלכל עוד 3.5 מליון ערבים.

29 ה"צביעות המרתיחה" היא שהמתנחלים גונבים מים באופן שיטתי מהפלשתינאים, ושאף מתקן לא "אמור לשרת את כל תושבי האזור." מדינת ישראל נותרת באופן עקבי הכל ליהודים, וגונבת מהערבים.  (לת) כדרלעומר
  • 09:12
  • 23.02.12

30 אחת הכתבות... ליאור
  • 09:12
  • 23.02.12

כעם ״כובש״ או מתיישב בכוחנו ובאחריותנו לשנות את המצב וכן אני לא מדבר רק על זה ,חובות אחידות אחריות אחת שני אומות...

31 קרני "שכחה" לתאר את הביוב שזורם מההתנחלויות הממוקמות במקומות הגבוהים לכפרים הערביים  (לת) גודמן
  • 09:20
  • 23.02.12

32 מילים כדורבנות  (לת) מצידה האחרת של המפה הפוליטית
  • 09:21
  • 23.02.12

33 הארץ משתמש בקרני אלדד להבאיש את ריחם של המתנחלים. לא כולם כמוה.  (לת) בואש
  • 09:25
  • 23.02.12

34 קרני את באמת לא מבינה מה זה סביבה פעיל סביבה
  • 09:28
  • 23.02.12

איך ייתכן שגם בנושאים סביבתיים יש שמאל וימין?
את רצינית?
סביבה היא רק סוגייה של שמאל וימין.
צאי ולמדי.

35 שמעתי שהערבים גם שואפים לנו את החמצן ונושפים עלינו פחמן דו-חמצני  (לת) ולא זו בלבד
  • 09:31
  • 23.02.12

36 קרני אלדד - טלי ארז לבנון מבין עינייך נסיכת הצבועים
  • 09:39
  • 23.02.12

"סמוך לתעלה המלאכותית הוקמו גדרות שחצו בתי גידול של פלסטינים בשמורה ובודדו פלסטינים מסוימים מבני מינם וממקורות השתייה והמזון שלהם. בידוד זה אף יכול להזיק גנטית לדורות הבאים של הפלסטינים. חציית בית הגידול מצמצמת את המגוון של הפרטים שאתם ניתן להתרבות. דבר זה אף יוצר, פעמים רבות, ליקויים גנטיים בדומה להשפעה הגנטית של נישואים בתוך המשפחה".
כשתפסיקי להגיד "הפלסטיני" כמו שהוגים אנטישמיים אומרים "היהודי", אולי אפשר יהיה להקשיב לך. אולי.

37 כתוב מעולה ענת
  • 09:54
  • 23.02.12

כמו תמיד.
אין ספק שכתבים ירוקים רואים רק צד אחד של המציאות..

38 לדעתי עליך לכתוב על המפגעים ביהודה ושומרון ובזה יבוא מזור לא קטן לליקוי הזה אבי כהן
  • 09:57
  • 23.02.12

לדעתי עליך לכתוב על המפגעים ביהודה ושומרון ובזה יבוא מזור לא קטן לליקוי הזה,
אך נראה לי שטענתך צודקת.

39 את לא מבינה שצדק לא מעניין אותם??? לפי תפיסת העולם העקומה שלהם אין ליהודים זכות קיום מעבר לקו הירוק, ועל כן כל פשע שנעשה שם הוא לגיטימי בעיניהם (אם הוא נעשה ע"י הערבים)  (לת) שיח' מוניס שטח כבוש
  • 10:00
  • 23.02.12

40 אללה יסתור, הירוק שלכם כתום, או שמא אומר חום פאשיסטית ?  (לת) שפתי כהן
  • 10:06
  • 23.02.12

41 ״אובייקטיבית״? אסף
  • 10:10
  • 23.02.12

המאמר שלך פשוט מגוחך, אין מילה יותר טובה. אולי הפלסטינים המסוימים שאחראים על המפגעים שתיארת מזיקים לסביבתם, אבל לא ישראל ולא את גברתי הם אלה שצריכים להילחם שם את מלחמת הסביבה (אמרת צביעות?? את מתלוננת על צביעות? תוכן המאמר מיסודו הוא צביעות אחת גדולה). ישראל גוזלת לפלסטינים מים, אדמה, חופש תנועה, חופש תעסוקה, אנחנו שולטים במשאבים שלהם, באדמה-מים-אוויר שלהם, אנחנו קובעים להם הכול, מה יקבלו ומה לא בכל התחומים, הציבור הקולוניאליסטי שאת חלק ממנו עוקר להם עצי זית במסגרת פרויקט הצדקה היפהפה הקרוי תג מחיר, אדמות שהיו אמורות להיות נחלתם מופקעות ע״י מ״י ומוגדרות כשמורות טבע, ואת - פעילה סביבתית ב״יהודה ושומרון״? הצחקת אותי. א׳, לא הגנת הסביבה ב״יהודה ושומרון״ היא לב העניין שלך אלא העניין הלאומי-לאומני, כלומר, המשך ההחזקה הבריונית באדמות בכוח הזרוע והכרעת הריב על האדמה לטובתנו בשם ערכי התורה הנצחיים. שנית, הרעיון שאת תהיי מגינת הסביבה ב״יהודה ושומרון״ הוא מגוחך שכן ההתנחלויות (המכוערות כ״כ ברובן וכה מנוכרות לשטח) הן ממהותן המפגע הסביבתי (והמוסרי) הגדול ביותר ב״יהודה ושומרון״ (ותעשי לי טובה, אבל בעולם מקובל יותר לקרוא לזה הגדה המערבית, והיום גם כאן כבר מקובל כך בקרב הפחות לאומנים שבינינו, אז יאללה תתקדמו כבר.)

42 אמת כואבת  (לת) יונה קורח
  • 10:26
  • 23.02.12

43 מאותה סיבה שכתבים פליליים שותקים פעם אחר פעם על מכת גניבות הרכב בשומרון או מחרישים הצתות בתי כנסת ברמלה או בחריש. העין רואה מה שהיא רוצה, והאוזן שומעת את אשר נעים לליבה. זהו השמאל של היום. קוראים לזה, בשפה מקצועית, אדיוטים שימושיים...  (לת) שחר
  • 10:26
  • 23.02.12

44 צודקת.  (לת) נתי
  • 10:28
  • 23.02.12

45 הצבועה היא את קרני פעיל סביבה
  • 10:35
  • 23.02.12

הפגיעה באיכות הסביבה בגדה היא רק בגדר נזק היקפי לפגיעה בחיי האוכלוסיה שם. כשהתשתיות הפלסטיניות יהיו ברמה של התשתיות שאת מקבלת מהמדינה יהיה אפשר לבוא אליהם בביקורת עניינית. הצביעות קרני היא לשבת בוילה מטופחת ולבקר את הגרים במחנות פליטים או במערות. הצביעות היא לדווח על ערימות של צמיגים באיזה כפר ולא להפגין כנגד סלילות כבישים פתלתלים של קילומטרים ליישובים של כמה עשרות משפחות.  בתור מי שפעל רבות בנושאי איכות סביבה וחינוך למען הסביבה אני בטח אחדש לך כשאומר שחינוך לאיכות סביבה עיקרו עוסק בשיפור עצמי ולא בהפניית אצבעות מאשימות כלפי 'פושעים' מחוץ. אבל ביקורת עצמית מעולם לא היתה הצד החזק שלך...

46 שכחת רק להוסיף שאם לא "יגנבו" מים לא יהיו להם, לעומת צינורות שמגיעים לכל התנחלות, ושגם אם יתחננו אף אחד לא יסיר את הביוב שלהם, גם שהוא זורם בתוך הכפרים... קל לשמור על הסביבה שמדינה מסבסדת אותך כמו את המתנחלי. יותר קשה כשאתה חי תחת כיבוש...  (לת) מיה
  • 10:35
  • 23.02.12

47 על הכתבים החרוצים יושב על הגדר
  • 10:38
  • 23.02.12

חז"ל אמרו "האהבה מקלקלת את השורה (ההתנהגותה ראויה) וגם השנאה מקלקלת את השורה" . פתגפ ערבי אומר "כל קוף בעיני אימו הוא איילה".
הכתבים המתוארים כאן מונעים גם ע"י שנאה למתנחלים וגם ע"י אהבה.הם מסתכלים על מעשיהם כמו האם במימרה הערבית. ואלו יודעים לנצל היטב את אותם עיתונאים.

48 את הטענות בענין זה אין להפנות לכתבים השמאלנים. אין ביכולתם להבחין בפגיעות בטבע הנעשות ע"י ערבים, וזה מעצם היותם שמאלנים. הם אינם יכולים, וגם אינם רוצים לראות דברים כאלה. את הטענות יש להפנות לממשלה, שאינה עושה די לאכיפת החוק בשטחי יהודה והשומרון.  (לת) שלמה
  • 10:43
  • 23.02.12

49 טוב, השמאלן מתייחס לערבי כעוד סוג של אנטילופה. עמי, ת"א
  • 10:45
  • 23.02.12

זו הגזענות הידועה של השמאל כלפי ערבים: מבחינתם, הערבי הוא לא אדם שניתן לדרוש ממנו אחריות, אלא חלק מהפיונה של ארצנו: היעל, הצבוע והערבי היליד. לכן לא ניתן לדרוש מהערבי לא לזהם, או לנהוג לפי החוק, או לא לרצוח. חוק זה בשביל האדם הלבן האירופאי המהוגן. הרי לא הייתם דורשים מתן לא לטרוף, נכון?

כשמסתכלים על העולם באופן המעוות הזה, ההגנה של כתבי איכות סביבה על הערבי היליד הופכת להיות הגיונית - מבחינתם, בדיוק כמו שצריך להגן על אוכלוסיית השועלים ולאפשר לה לחיות את חייה, כך צריך להגן על אוכלוסיית הערבים אורח חייהם.
הגזענות של שמאלנים בכיעורה.

50 זה שאת מקימה מפעל שפכים על כפר, לא אומר שהוא "משרת" גם אותו  (לת) גיא
  • 10:51
  • 23.02.12

51 הכל פוליטיקה והגברת אלדד מדגימה זאת שוב ושוב בטוריה אור לנו
  • 10:52
  • 23.02.12

כל גוף שמתגאה בתוספת "יהודה ושומרון" חשוד בעיני מראש כבעל אינטרסים זרים, גבירתי הכותבת. הנה למשל "ארגון זכויות האדם ביהודה ושומרון" עוסק בזכויות המתנחל היהודי בלבד, אין בני אדם אחרים בשטח מלבדו. המועצה להשכלה גבוהה ביהודה ושומרון (מל"ג יו"ש)הוקמה כדי להכריז על המכללה באריאל כאוניברסיטה. מוסדות אקדמים אחרים בגדה ובכלל לא מעניינים אותה.
את למשל מציגה עצמך כ"דוברת ארגונים ירוקים העוסקים בשמירת הסביבה ביהודה ובשומרון". האם איכות הסביבה שלך נגמרת בקו הירוק? כנראה שכך הוא, והאם את פועלת למען סביבה נקייה ממזהמים או נקייה מפלשתינים? בקיצור תלונותיך והשגותייך לגבי כתבי איכות הסביבה מעידים עליך. את היא שרותמת כל נושא בו את עוסקת לשרות המטרה הקדושה, הפיכת הגדה המערבית לממלכתו הבלעדית של עם המתנחלים, והפעם ללא הפלשתינאים המזהמים את המעיינות הזכים והאוויר הצלול שאתם המתנחלים הבאתם.

52 הצביעות היא לדווח על ערימות של צמיגים באיזה כפר ולא להפגין כנגד סלילותכבישים פתלתלים של קילומטרים ליישובים של כמה עשרות משפחות.  (לת) אחד
  • 11:19
  • 23.02.12
53 לכי תקראי את מאמרה של נורית קליאוט "קונפליקטים סביבתיים" ואולי תחכימי טוליפ
  • 11:33
  • 23.02.12

הניהול הלקוי של משאבי הטבע והסביבה המתרכזים בין השאר בשלושה מרכיבים: ניצול יתר של משאבים, גידול אוכלוסייה באיזורים מסויימים וחלוקה לא שיוויונית של משאבים הנמצאים בידי מעטים.

54 יהודה ושומרון הם שטחי מריבה וככאלה הכל שם נמצא במצב של המתנה לפתרון
  • 11:38
  • 23.02.12

שטחי יהודה ושומרות חזרו אלינו, הידד, אנחנו מתיישבים על אדמות אבותינו הידד.
אבל בפועל יש לנו כאן אדמת מריבה, אמנם שלנו, שחזרה אלינו בגלל מלחמת כיבוש שהם יצאו נגדנו, כדי לכבוש את ישראל כולה, אבל הם הפסידו את אדמות אבותינו הכבושות מזה מאות ואלפי שנים.
כך אמנם הסתובב לו הגלגל, אבל בכל זאת הוא השאיר איתו מוצרים נלווים מסוגים שונים.
ולא, אני לא מתכוונת רק לפלסטינים עצמם היושבים שם, אלא לכל מה שנלווה לכך, שהאדמות האלה לא חזרו אלינו נקיות מבני אדם ואורח חייהם כמו אופי, דרך התנהלות, תרבות, וצורת שלטון.
מכיוון שלהצעת השלום שלנו תמורת החזרת חלק מהאדמות תמורת שלום מלא ובר קיימא, קיבלנו את שלושת הלאווים של ועידת חרטום, אנחנו חיים מאז במין מצב של המתנה לבאות.
המתנה היא לא מצב ברור, היא מצב שבו אתה לא יודע מה בדיוק נכון לעשות שם, מצד אחד, אנחנו רוצים נקי, אבל הערבים חיים את חייהם הלא נקיים כבר עשרות בשנים, והם לא ישנו ממנהגם.
מצד שני אנחנו גם לא מחוייבים לנקות להם, הם ליכלכו, הם ינקו, אבל מצד שלישי הלכלוך פולש גם אלינו, ומצד רביעי, אנחנו בכלל לא יודעים אם נכון לנו לנהוג בדרך אחת, שתיים, או שלוש.
כל עוד לא הצלחנו לייצב לעצמינו את הפתרון הנכון עבורינו, בשטחים אלה, לא נצליח לפתור גם את הבעיות הנלוות לחוסר הפתרון.
שלא יובן מדבריי שאני חושבת שצריך להחזיר להם את אדמות אבותינו, ולגמור עניין, אלא רק שאין לנו ברירה אלא להבין, שכרגע אין לנו פתרון לבעייה כולה על כל המשתמע ממנה

55 קרני, חבל על העצבים. הרי הצביעות זועקת לשמיים כמעט בכל תחום במדינת ישראל. ל.
  • 11:51
  • 23.02.12

נתת את הדוגמא של יו"ש, אבל הדברים נכונים גם ביחס לתחומים אחרים. קחי את בעיית הזרים, למשל. ארגוני הסיוע מאשימים את המתנגדים להשארת הזרים בגזענות. אבל מי כאן הגזען? זה שחושב שעובד זר שהגיע לפה תחת הבנה מסויימת יעזוב בתום העבודה, או זה שחושב שלעובד הזר מותר להשאר פה גם אחרי שפגה האשרה, ובכך לעבור על החוק (כי הוא, נעבך, מגיע ממדינת עולם שלישי)? זה שחושב שאסור להשתמש בילדים, אף-פעם, גם לא בכדי להכשיר את עבריינות הוריהם, או מי שחושבים שאפשר וראוי וצריך לנצל ילד זר ממדינת עולם שלישי, כי העובדה שההורים שלו עברו על החוק ממילא לא נחשבת (הם הרי מדינת עולם שלישי)? מי שחושב שאפריקני שחור יכול וצריך להילחם על המולדת שלו, בדיוק כמו שכל האחרים נלחמים (כולל אפריקנים שחורים אחרים, אם כבר מדברים), או מי שחושב שכל אפריקני שחור שמגיע לישראל הוא פליט, שמגיעה לו אוטומטית אזרחות, ושלדרוש ממנו לחזור למולדתו ואולי אפילו, אללי, שסייע בשיקומה, זו גזענות שאין כדוגמתה? אין מה להתפלא, קרני. קבוצות מסויימות איבדו לחלוטין את הצפון, ירדו מהפסים, ובשמה של איזו הומניות מזוייפת הן הפכו לגופים הגזענים ביותר בשטח. הם פשוט לא ממש יודעים את זה.

56 כל הכבוד על הכתבה החשובה! ועוד כמה מילים בתור אחת שגרה באזור: אחת שאיכפת לה
  • 11:55
  • 23.02.12

לפני כמה חודשים יצאה קבוצה מהנוער של אחד היישובים בשומרון כדי לנסות לנקות את אחד המעיינות באיזור שלהם שהערבים הפכו למזבלה ואחרי כמה דקות באו ערבים שצעקו עליהם וגירשו אותם מהשטח (שמיותר לציין שלערבים אין שום זכות עליו) ...פשוט בושה!

57 אז אם אני אכבוש את ישראל ואקים בה מפעל לטיהור שפכים, תתמכי בי קרני ?  (לת) פוטין
  • 12:15
  • 23.02.12

58 וכדברי המשורר האלמוני : " הוי ירוקה, הוי ירוקה, הוי ירוקה אני מבטן ולידה".  (לת) שפתי כהן
  • 12:41
  • 23.02.12

59 מקצועיות בעיתונות משה
  • 12:59
  • 23.02.12

קרני, את פעם אחר פעם לא בודקת לעומק את מה שאת כותבת.
אם את לא כתבת סביבה על תכתבי על הנושאים הללו מה שזרקו לך מסביבך.
יש לך באופן רציף אי דיוקים ושינוי פרופורציות של המציאות

60 באמת מפגע סביבתי, הפלסטינים האלה  (לת) לעומת המתנחלים הירוקים...
  • 13:50
  • 23.02.12

61 שאלה לקרני אלדד - האם הפלסטינים האלו יכלו לבחור בבחירות אלעד
  • 13:59
  • 23.02.12

את גורמי המינהל שהכריזו על האזורים האלה כשמורת טבע?
האם הם יכלו לבחור את הממשלה ששולחת את אותם פקידים להודיע למי מותר לבנות מה ואיפה?

אה, לא?

אז אולי כאן קבור הכלב הסביבתי שלך?

62 מה לעשות קרני, אין פרפרים בגטו ואין חוקי איכות סביבה תחת שלטון של צבא כובש. המתנחלים בחסות צה"ל גוזלים את משאבי המים של הפלסטינים, מקימים מחצבות לגזילת משאבים לחומרי בניה וכמובן גוזלים קרקעות כולל נחלות פרטיות - וקרני דואגת לאיכות הסביבה.... כשלפלסטינים תהיה זכות בחירה לבית המחוקקים הישראלי-תוכלי לדרוש מהם לקיים חוקים ישראליים, עד אז חסכי מאיתנו את מפגן הצביעות הדוחה הזה.  (לת) ריקי
  • 14:43
  • 23.02.12

63 ההתנחלויות הן אסון סביבתי ממדרגה ראשונה גבריאל
  • 14:51
  • 23.02.12

מצחיק לקרוא מנחלת כותבת על "פשעי הסביבה " של הפסלטינאים.
לאן היא חושבת זורם הביוב מהשירותים שלה???
עוד צד אחד של התופעה שנקראת "התנחלויות" שתביא את סופה של מדינת ישראל כמדינת העם היהודי בהתליך שכנראה כבר אי אפשר לעצור אותו.

64 ידיעה "אוביקטיבית" מיהודה ושומרון? אין כזה דבר- אוביקטיבי ביהודה ושומרון. המפגע הסביבתי הגדול ביותר בגדה המערבית הן ההתנחלויות. אמא ירוקה
  • 15:41
  • 23.02.12

זלילת השטחים הפתוחים, הבאת התשתיות לכל גבעה, כבישים עוקפים, ביובים שזורמים לנחל באופן ישיר- זו הסביבה הנקייה והירוקה שקרני וידידיה שומרים עליה.
אוביקטיבי...

65 מה, קרני, יש פלסטינים ביהודה ושומרון???  (לת) ירין
  • 16:10
  • 23.02.12

66 וואו, קרני עושה זאת שוב. J-CAT
  • 16:28
  • 23.02.12

בתור מישהו שהעביר זמן לא מועט משירותו הצבאי בשמירה על התנחלויות, אני מוכרח לומר שאין צילוק יותר גדול של הנוף מן הבנייה הלא צפופה (כלומר כל ישוב עם מעט תושבים מתפרש על שטח גדול) של המתנחלים על כל גבעה. וכמובן כל קראוון זוכה לכביש רחב שמוביל אליו וגם הוא מצלק את הנוף (שלא לדבר על האנטנה הסלולרית המוקמת שם לדרישת המתנחלים כאמתלה לשמירה צבאית שאליה מתווספים אותם קראוונים). כמה גבעות ראיתי שנחתכו באמצע כדי לאפשר הגעה לשישית קראוונים שאיכלסו שלוש משפחות וכלב. כמה בטונודות נזרקו כלאחר יד בכל מקום שצה"ל מדי פעם שולח אליו חיילים למחסום.

והגברת קרני שוכחת לציין כמובן שכל דבר שהפלסטינים בונים בשטחים יכול להיהרס ברגע על ידי החלטה כלשהי של הריבון הצבאי שם, כך שלהקים מכוני טיהור שפכים או מפעלי מיחזור בעלות אדירה זה הימור מסוכן מדי. ובואו נדבר רגע על סגנון החיים הרהבתני להחריד של המתנחלים, שצורכים הרבה יותר מן הפלסטיני הממוצע, וכפועל יוצא מייצרים הרבה יותר זבל, ומאחר והם חיים באזור שאין בו מקומות עבודה הם נוסעים כל יום ברכביהם הפרטיים אל מרכז הארץ. אולי גם על זה כדאי לדבר כשמדווחים אובייקטיבית מן השטחים?

ולא לנו לשכוח כמובן שיש בהחלט הבדל בסטנדרטים הסביבתיים שנדרשים מן העשירים לבין אלו שנדרשים מן העניים (ובצדק, אלא אם כן העשירים מתכוונים לוותר על חלק מעושרם כדי לעשות דבר מה בנידון). מי שאין לו אפשרויות פרנסה מגוונות ומערכת תשתיות מפוארת, קשה לצפות ממנו שישמור על הסטנדרטים שיש אצלנו.

הייתי מציע לך ליטול קורה מבין עינייך קרני, אך אני חושש שעוד תאשימי אותי בעקירת עצים מקרקע מזובלת היטב ובהשחתה סביבתית.

67 עזבי אותך קרני, אל תבלבלי אותם עם העובדות...  (לת) שפוי
  • 17:25
  • 23.02.12

68 ניצני שפיות בהארץ? כתבת אמיצה ונבונה דן
  • 17:41
  • 23.02.12

הגישה האיסלאמית לטבע הוא שכל תכליתו היא לשרת את האדם, במדינות ערביות לא מוכר כלל הקונספט שמורת טבע- אלא שמורת צייד. אם אי פעם יעזבו את השטחים יש לעשות מאמץ הצלה ולהוצי כמה שיותר בע"ח וצמחים מהשטח

69 עיניים להם ולא ייראו אקולוג ירוק
  • 18:37
  • 23.02.12

אני אקולוג בהכשרתי וימני בדעותיי. באופן די טבעי (אני מודה) נושאי סביבה נמצאים בצד המטטולת המעניק משקל יתר לנושאי הפרט ושיח הזכויות. עד כאן סביר והגיוני.
מה שלא הגיוני אך גם לא מפתיע זו המגמה שמוצגת בכתבתה של קרני אלדד. נושאי סביבה הם אולי הנושא הכי נייטרלי בכל הסכסוך המשתמשך הזה. זיהום מי תהום פוגע באקוויפר ההר שבו יש קידוחים שלנו ושל הפלסטינאים.

נחלים רבים זורמים מהמעלה (שומרון) למורד מישור החוף, במקרה זה אנחנו לצערנו אנחנו "אוכלים את החרא" שהם מזרימים לנחלים.

כמי שמסתובב בשטח ובשטחים, הזלזול העצום שיש לשכנינו לכל מה שנמצא ברשות הרבים (אפילו אם זה מחוץ לחומות חצרו) פשוט מזעזע.

אני מציע לקוראים מהצד השמאלי, טלו קורה מבין עיניכם. הסתכלו לפגיעה בסביבה ישר בעיניים ואל תתעלמו מפשעי סביבה רק בגלל שהם נעשים על ידי מי שלפי תפיסת עולמכם הוא קורבן נצחי וככזה אינו יכול להיות "רע"

צאו מהסרט ותתחילו לחיות

70 "ליקויים גנטיים בדומה להשפעה הגנטית של נישואים בתוך המשפחה" - אוי, איזה רמז גזעני דק (הצעה: אולי נגן על ערבים כמו על חיות הבר? לא, הם לא באמת באותה רמת חשיבות ושווים בסולם האבולוציוני, אופס, שכחתי, זה בכלל אלוהים קובע את החשיבות, אבולוציה היא מיתוס שמאלני)  (לת) רוני
  • 19:17
  • 23.02.12

71 ממש טור א לה הלנה צ'אושסקו, אשתו של ניקולאי שהייתה שרת המדע ואיכות הסביבה ברומניה. גם הלנה הייתה עדינת נפש ורחומה.  (לת) רועי
  • 20:20
  • 23.02.12

72 "דוברי שלום עכשו או גרוע מכך".קרני מאמי,מה יכול להיות יותר גרוע משלום עכשו?  (לת) עדד
  • 20:56
  • 23.02.12

73 למה התחסדות? זאת לחלוטין כתבה פוליטית (ימנית-לאומנית) במסווה של כתבת "איכות הסביבה" סתם פוליטיקה
  • 23:01
  • 23.02.12

"לפתע פתאום, הנחלים שהפלסטינים מזהמים הופכים למעיינות מים חיים, ומזבלות פירטיות בצדי הכפרים הופכות למקור פרנסה לגיטימי" מה זה אם לא פוליטי?

ובשבוע הבא במוסף גלריה - קרני כותבת על מוסיקה פלסטינאית נחותה ("זה הכל נשמע לי כמו ערבית!") מול שירי ארץ ישראל היפה שבאים להציל את העם היהודי מכל הברבריות המזרח תיכונית הפרובינציאלית הזו

74 מענין מי הרס את הטופוגרפיה העגולה של ארץ כנען, עם כבישים עוקפי מציאות, מחצבות, בסיסים צבאיים, גדרות ומחסומים?  (לת) על צביעות היא מדברת איתנו
  • 23:49
  • 23.02.12

75 קניבלית צמחונית רואה 6 6
  • 00:47
  • 24.02.12

הכיבוש על עוולותיו ועל פוגרומיו גרוע פי מיליון מהביוב הערבי. כשתפנו את השטח נוכל לדבר על איכות הסביבה.

76 זו הבנה צרה מאוד של המושג "ירוק" אור
  • 02:24
  • 24.02.12

הגישה המקובלת כיום במחשבה הסביבתית, שנראה שהכתבת כלל אינה מודעת אליה, היא אי הפרדה בין נושאים סביבתיים לנושאים חברתיים. נכון, בגדה מתקיימת פגיעה קשה בערכי טבע וצריך להתייחס לכך, אבל אי אשר לנתק את זה מנושאים "פוליטיים"-חברתיים. לדוגמה: אי אפשר להזכיר את הפגיעה בטבע מצד פלסטינים בלי להזכיר שלעתים קרובות מצוקת הפלסטינים תחת הכיבוש מדרבנת אותם להתפרנס על חשבון שמורות טבע, ומצמצמת את המשאבים שלהם להגנה עליהן.

77 כתבי איכות הסביבה לא כותבים איך חומת ההפרדה פוגעת בסביבה!  (לת) שטויות
  • 02:48
  • 24.02.12

78 'התפוח הרקוב לא נפל רחוק מהאבא והסבא שוש
  • 06:41
  • 24.02.12

משפחה שכזו של פישיסטים מוצהרים

פעילות
המלצות
הפופולריות בדעות
פרסומת