מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

לכעוס על גראס, ולהקשיב

הפואמה החריפה, ובחלקה גם המקוממת, של גינטר גראס, עוררה כמובן מיד ים של השמצות, נגדה ובעיקר נגד מחברה, וחלקן מוצדקות. גראס אכן הלך כמה צעדים רחוק (ושקרי) מדי - ישראל לא תשמיד את העם האיראני - ועל זאת הוא נענש, בארצו ובישראל. אבל בדיוק כמו שבתשעת בתי הפואמה היתה הפרזה בשיפוט כלפי ישראל, כך גם התגובות הזועמות עליה לקו באובדן פרופורציה. תום שגב כתב ב"הארץ": "בהנחה (שגראס) לא שוחח באחרונה לא עם הנשיא אחמדינג'אד ולא עם ראש הממשלה נתניהו - משקלה של דעתו כמשקל זבוב" ("לא אנטישמי, פתטי", 5.4); בנימין נתניהו הזכיר את עברו הנאצי של גראס, ושגרירות ישראל בגרמניה הרחיקה לכת עד כדי גיחוך: "אנטישמיות במיטב המסורת האירופית של עלילות דם לקראת הפסח".

ספק אם גראס כיוון ששירו יתפרסם בערב חג הפסח היהודי; עלילת דם אין בו. דווקא תיוגו האוטומטי כאנטישמי הוא עניין מסורתי: כל ביקורת על ישראל זוכה לכך מיד. עברו הנאצי של גראס - התגייסותו כנער לוואפן אס-אס - אין בו כדי לסתום את פיו כ-70 שנה אחר כך, ומשקל דעתו רחוק מלהיות כמשקל זבוב. לפי שגב, כל מי שאינו מדען גרעין, ראש ממשלה ישראלי או נשיא איראני, חייב בשתיקה בנושא המסעיר ביותר את ישראל והעולם כיום. גם זו גישה נפסדת.

ב"דברים שחייבים להיאמר" של גראס יש גם דברים שחייבים להיאמר. מותר וגם צריך לומר שהמדיניות של ישראל מסכנת את שלום העולם. לגיטימית היא גם עמדתו נגד הגרעין הישראלי. מותר לו גם להתנגד לאספקת צוללות לישראל, מבלי שעברו יישלף מיד כטיעון שכנגד. אבל גראס הקצין בלא כל צורך ובאופן המזיק לעמדתו שלו. אולי זהו גילו המתקדם ושאיפתו לזכות בתשומת לב אחרונה, ואולי כי הדברים נכתבו כאשד מלים המתפרץ בבת אחת, אחרי עשרות שנים שבהן היה כמעט בלתי אפשרי למתוח ביקורת על ישראל בגרמניה. ככה זה כשכל ביקורת על ישראל נחשבת ללא לגיטימית ולא תקינה והיא עצורה שנים בבטן: סופה שתתפרץ בקיצוניות. דבריו של גראס התפרסמו רק כמה שבועות אחרי שגרמני חשוב אחר, יו"ר המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, זיגמר גבריאל, כתב שבחברון מתקיים משטר אפרטהייד. גם הוא עורר תגובות נזעמות. לכן מוטב להאזין לדברים ובעיקר להשתחרר סוף-סוף מהאיסור למתוח ביקורת על ישראל בגרמניה.

עשו לנו לייק בפייסבוק וקבלו את מיטב המאמרים ישירות אליכם

לישראל יש ידידים רבים בגרמניה, יותר מאשר במרבית מדינות אירופה. חלקם תומכים עיוורים, חלקם נגועי רגשות אשם מוצדקים וחלקם ידידי אמת ביקורתיים. יש כמובן גם אנטישמיות בגרמניה, וצודקת היא גם התביעה שגרמניה לא תשכח לעולם. אבל המצב שבו כל גרמני שמעז לבקר את ישראל מואשם מיד באנטישמיות הוא בלתי נסבל. בעקבות מאמר ביקורתי שפירסמתי לפני שנים ב"די וולט" הגרמני אמר לי בזמנו אחד מעורכיו: "אף עיתונאי שלנו לא היה יכול לכתוב מאמר שכזה"; יותר לא הוזמנתי לכתוב בעיתון. במשך שנים נדרש כל עיתונאי שהצטרף לרשת העיתונים הענקית של אקסל שפרינגר לחתום על התחייבות שלא יכתוב לעולם דברים המטילים ספק בזכותה של מדינת ישראל להתקיים. זהו מצב עניינים לא בריא שסופו פרץ ביקורת מוגזמת כמו זאת של גראס.

גראס לא לבד. גם הסופר הגדול ז'וז'ה סראמאגו פתח את סכור פיו על ישראל בערוב ימיו, אחרי ביקור בשטחים הכבושים, והשווה את הנעשה בהם לאושוויץ. כגראס גם סראמאגו הלך רחוק מדי, אבל לדבריו על הישראלים צריך היה להאזין: "לחיות תחת צללי השואה ולצפות למחילה על כל דבר שיעשו בשם סבלם נראה לי גס. הם לא למדו כלום מסבל הוריהם וסביהם".

אחרי שגינינו את ההפרזה, אחרי שהתנערנו מהחלק הבלתי מוצדק של האשם, צריך להאזין לאישים הדגולים הללו. הם לא אנטישמים, הם מבטאים דעת רבים, ובמקום להאשימם, מוטב להרהר במה שעשינו, שגרם להם להתבטא כך.

Read this article in English: Grass' roots




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 kooooolam antishemim ann arbor israEli
  • 04:12
  • 08.04.12

Here, from distance, I disagree with many things that Israel is doing. We seem manipulative, aggressive, ruthless. Sure, the answer is to call me anti-semitic too, go on the attack.. but, I love Israel, and attacking any criticism back with "anti-semitism" will sooner or later lose its effectiveness. 

  •   אמן ואמן. כל הכבוד לך. זה מה שקורה כאשר דיפלומטים ישראלים - היום - מגיעים לשגרירות בארץ שהם בשפתה לא שולטים - . אבל ככה זה. בשגרירות במוסקבה מאויישות כבר כל המישרות. רוסית צחה- כולם יכולים לדקלם בעל פה את דוסטוייבסקי ובריה - כולל כמובן את שירת התקווה עם תמליל מושלם. הבוס בירושלים המציא אגב גם לחן שיוכרז בקרוב ללחן הרשמי  (לת) יוסלה
    • 14:47
    • 08.04.12

  •   המוסלמים באירופה למדו את הטריק. הם עוזרים לנוצרים באירופה לשטוף את הידיים באמצעות כך שהם משווים את ישראל לגרמניה הנאצית. גוגו
    • 16:24
    • 08.04.12

    אם לכותב אין מספיק ידע, ודי ברור שאין לו מושג מה זה פאשיזם או מה זה אפרטהייד, או מהי גזענות- כמו לרוב השמאלנים שטופי המוח, מוטב שילכו וילמדו קצת לפני שהם פותחים את הפה בעיתון האינדוקטרינרי הזה.

02 הפעם לא שכנעת. הוא שיחק באש בכוונה תחילה רועי
  • 05:10
  • 08.04.12

ראה גדעון היקר את התגובות בעיתונות הגרמנית, למשל זו של רייך-ריינצקי הקשיש ותבין כי אף לא מילה אחת בדבריו נבחרה בתום לב. האם אין אפשרות ולו תאורטית שיש עדיין אנטישמיים או בעלי מצפון נאצי הזקוק למירוק בגרמניה? ההגינות מחייבת כי תודה באפשרות זו, ללא קשר למשטר האפרטהייד הישראלי בשטחים. העניין המטריד בהגזמות של גראס הוא שביקש לתאר את הישראלים כנאצים הבאים בתור. ראה את המילים שבחר כגון ausloeschen כלומר השמדה- מילה נאצית שנועדה ליהודים. דבריו לא נועדו לישראלים אלא לאוזניים גרמניות ואיי זה מקרה שזכו לתשואות חן מפי הקבוצות של הימין הקיצוני הגרמני. הצוללות שבידי ישראל אינן הצרה שלנו אלא האלות רימוני הגז והרובים שבידי חיילי הצבא בשטחים הכבושים.

03 סוף סוף קם גם בקרבנו ענק רוח, אשר הולך בעקבות סאראמגו וגראס ומגנה את משטר האפרטהייד הציוני על עצם קיומו. על אמץ ליבו ועל מאבקו הבלתי נלאה בפשיזם הישראלי, מגיע לגדעון שלנו פרס נובל לשלום, לספרות ולשנאת ישראל.  (לת) VIVA LEVI
  • 05:36
  • 08.04.12

  •   לא נשכח שאנחנו הצבא המוסרי בעולם  (לת) ארז אפרתי
    • 08:47
    • 08.04.12

  •   מגיב 05:36-ספק אם כל האנשים קלטו את הציניות והאירוניה בתגובתך. סמי מפ"ת
    • 10:25
    • 08.04.12

    רק בדבר אחד צודק ג. לוי-אנו מחוייבים לעשות חשבון נפש כדי להבין מדוע שונאים אותנו.
    ואחרי שלב ה"קשוט עצמך תחילה" ,קל לראות שגם אצל לוי יש עויינות מובנית לכל דבר שריח ציוני נודף ממנו.

  •   בעיניים המזוגגות שלך יש רק שתי אופציות - אוהב ישראל או שונא ישראל. אבל זה העיוורון המתלהם של הימין בכל העולם. בעינכם אדם לא יכול לבקר מקום שהוא אוהב. אוי למשטרים החשוכים שגישה זאת מובילה אליהם.  (לת) י
    • 17:38
    • 08.04.12

  •   הציניות שלך פתאתית. לוי הוא אכן אחד הישראלים החשובים והאמיצים בישראל.  (לת) ובהחלט ראוי לפרס על מפעל חיים
    • 20:03
    • 08.04.12

  •   20:03 - אני מצטרף להמלצתך. מייד לאחר השמדתו של השטן הציוני הקטן נעניק לאדון לוי פרס על מפעל חיים. אח"כ נשמיד גם את השטן האמריקאי הגדול.  (לת) אחמדינג'אד
    • 21:40
    • 08.04.12

04 And the jews are always crying........  (לת) Always
  • 05:47
  • 08.04.12

05 הסיבה היחידה לכתיבת השיר היא הנסיון הגרמני המתמשך להקל באשמתם על ידי הצגת ישראל באור שלילי מחפש הצדק
  • 05:50
  • 08.04.12

אין עוד אחד כגדעון לוי להצטרף לכל מאשימי ומשמיצי ישראל, אין זה חשוב מה מניע אותם , לדעת לוי חשוב לשמע כל מבקר ולכן גם חשוב לדעתו לשמע את דעתו של אחמניגאן, הרי גם הוא אומר דברים שבחלקם אמיתים, לדעת לוי צריך גם לשמע מה אומרים גדולי האנטישמים בעולם על היהודים, הרי גם הם אומרים בקורת שבחלקה צודקת . אין שום מקום להשוואה בין ישראל לאיראן. נסיונו הנואל של גראס הוא בדיוק כמו אותם סופראנטישמים שמאשימים את היהיודים עצמם בשואה. כל המטרה של גראס היא להגיד תראו אנחנו לא כל כך גרועים , אנחנו סכנו את שלום העולם וגם היהודים כך. מי עוזר לו בכך כמובן גדעון לוי מצאצאי הקומוניסטים שהאמינו לכל מילה של סטאלין, שהכינו את מדינת ישראל לפלישה של ברה"מ ושדבקו במאו בדור של גדעון לוי על אף שהיה רוצח המונים.
כל זאת בשמה של האידאולוגיה שהאמינו בה.
היום גדעון מסתיר את דבקותו באידאולוגיה הקומוניסטית, היום הוא קורא לזה חתירה למדינה צודקת ומוסרית אבל החתירה שלו דומה לאותם יהודים ששתפו פעולה עם הנאצים מתוך איבה לאחיהם.

  •   ישראל בהחלט עוזרת במעשיה להקל על הגרמנים מאשמתם מחפש צדקק
    • 08:53
    • 08.04.12

    וכמובן שאתה צודק: כל מי שמתנגד לגזענות, לאומנות., קנאות דתית ודיכוי הוא אנטישמי שמשתף פעולה עם הסטליניזם והנציזם

  •   תילי תילים של הנמקות הבל ציוניות . כל זר שמגיע לכאן רואה את העוול של משטר הכיבוש ציוני  (לת) יונה קורח
    • 10:08
    • 08.04.12

  •   אפשר להיות ישראלי ולהיות שואף שלום דני
    • 11:32
    • 08.04.12

    כל מי שעיניו בראשו ומקשיב וקורא יודע שאנחנו (קרי, ממשלתנו המייצגת אותנו) עושה כל דבר אפשרי על מנת להתרחק משלום. במקום ללחוץ את הפלשתינאים על ידי זה שנבוא עם תוכניות מעשיות שניתן להגיע להסכמה עליהן, או לפחות להראות שהם לא מתגמשים, אנחנו מציגים עמדות בלתי אפשריות, בונים התנחלויות במקומות שבהם ברור שנצטרך להחזיר בכל הסכם שלום, ושומטים את הקרקע מתחת לרגלינו ורגלי תומכינו. וכל החסידים השוטים של ביבי ממשיכים לתמוך בו ולהריע לו בכיכרות. אפילו (מנחם) בגין היה מתבייש בו כיום!

  •   להזכירך אדוני! גזענות, לאומנות., קנאות דתית ודיכוי הן נחלתם גלמור מרדכי
    • 12:30
    • 08.04.12

    הבלעדית של הערבים והאיסלאם! תראה מה שמתחולל סביבנו!בסוריה! מצרים! לבנון! לוב...לא חסרות לך דוגמאות. אילולא היינו מתגוננים פריצי החיות היו טורפים אותנו חיים! להזכירך! עד האינטיפאדה הראשונה הפלסטינים ממש חיו בקירבנו! בכל מקום!

  •   תילי תילים של הנמקות הבל ציוניות? עוול של מישטר הכיבוש הציוני?? גלמור מרדכי
    • 12:45
    • 08.04.12

    מה היה קורה לך אילו היו הערבים זוכים במשאלתם לכבוש את ישראל? אילולא היינו מתגוננים פריצי החיות היו טורפים אותנו חיים! להזכירך! עד האינטיפאדה הראשונה הפלסטינים ממש חיו בקירבנו! בכל מקום! עאלק מישטר ההכיבוש הציוני! אולמרט נתן להם 100% מהשטחים וזכות השיבה למאות אלפים ועד היום לא מבין לאן אבו מאזן ברח לו! כי הם רוצים את הבית שלך אדון קורח ואת הבית של כל עדתו! הם לא רוצים מדינה לצד מדינת ישראל! הם רוצים את כל מדינת ישראל ואותך מתחתיה!

  •   נכון מאוד. וכל מי שחושב כך מואשם כאנטישמי. הממשלה אינה מוכנה לקבל ביקורת.  (לת) יאיר
    • 15:56
    • 08.04.12

  •   האמת הצרופה - אין אמונה בהבטחות הפלסטינים - רק השמאלנים מאמינים להם שולי
    • 20:11
    • 08.04.12

    כמו שהאמינו לערפאת וכמו שהם מאמינים עד היום בהסכם אוסלו הארור שהביא עלינו מעל 1000 נרצחים ולעשרות אלפי פצועים *********רבין כינה אותם "קורבנות השלום"******* .
    הם לא היו קורבנות שלום הם היו קורבנות ההסכם עם טרוריסטים שמדינת ישראל הביאה אותם מתוניס ליד ביתנו ואז הטרור היכה בנו.
    לא עוד

06 אין כל סיבה לכעוס על גינטר גראס. כנאצי מנעוריו הוא רק חושף את דעתו הכנה על היהודים ועל מדינתם, אשר מסכנת את שלום העולם. אל לנו לכעוס על גדעון לוי, אשר לוחם בעוז מזה עשרות שנים נגד הישות הציונית הכובשת והגזענית. זו זכותו המלאה כדובר פלסטיני בכיר.  (לת) גדעון כהן
  • 06:08
  • 08.04.12

07 אישים דגולים? שמעון הדבי
  • 06:27
  • 08.04.12

לאיזה ביקורת שלהם צריל להקשיב בדיוק? נראה לי שהתבלבלת

08 אף אחד לא מצא לנכון לתרגם את השיר לעברית??  (לת) שרית הר נבו
  • 06:34
  • 08.04.12

  •   להר נבו: שאלתך - השאלה האמיתית בכל הויכוח המשונה שמתחמק כמו מאש מהטקסט של גראס. קורא טקסטים
    • 09:22
    • 08.04.12

    גם נתניהו לא קרא וגם לא דובר שגרירות ישראל בברלין. הם כרגיל הסתפקו ב"אנטישמיות".שאיננה בטקסט.
    ולהלן בתמצית על מה מדובר: גינטר גראס כתב בעצם מכתב למערכת.ברוח הטקסטים של המתנגדים הגדולים בשנות ה-60 לנשק גרעיני.
    הוא מזכיר לקוראיו כי מכת מנע בתחום הגרעיני אינה לגיטימית ביחסים הבינלאומים (וזאת הרי מיוחסת למדיניות נתניהו-ברק, ולכן השיר אינו מופנה למדינת ישראל או לעם היהודי). הקטע המדבר על "השמדת איראן"בידי ישראל הוא מעורפל אבל הוא נובע בראש ובראשונה מהגדרת נשק גרעיני כנשק השמדה המונית. ועל כן הוא נאסר באמנה האוניברסלית ביותר בעולם ( כל מדינות העולם חוץ מהודו,פקיסטאן,צפון קוריאה וישראל)- אמנתNPT.
    המוטיב המרכזי בשיר - וזה החלק שהוציא את נתניהו מכליו- קורא להרים את המסך ולהפסיק את האיפה ואיפה ("הסטנדרד הכפול") בין דימונה והגרעין האיראני. והמסקנה הישירה של הכותב בסוף השיר : צריך פיקוח בינלאומי הדוק ואפקטיבי הן על דימונה והן על איראן.כי העולם בצל נשק גרעיני הוא מעצם טבעו שברירי.
    לטקסט כזה שותפים אינטלקטואלים ואסטרטגים רבים בעולם - ואין לו שום קשר ל"אנטישמיות" ולגיוסו (לא התנדבותו) של של גראס בן ה-17 לצבא הנאצי בחודשים האחרונים למלחמת העולם השניה .
    ונותרה השאלה בעינה: מדוע השיר של גראס לא תורגם לעברית ?
    האם בתשובה במשפט הידוע: אל תבלבלו אותנו עם העובדות - דעתנו כבר נקבעה?

  •   ממאמרך אני מסיק שאתה מבין גרמנית. תרגם נא את השיר, כדי שכולנו נוכל להצטרף לחוג האנטישמי של גינטר הצדיק.  (לת) מבין טקסטים
    • 12:14
    • 08.04.12

  •   המכתב מאוד הגיוני. זו דוגמה לכך שהכל כאן מבוסס על הפחדות ושמועות  (לת) נכון. לי תרגמו והבנתי
    • 13:20
    • 08.04.12

09 "מותר לו גם להתנגד לאספקת צוללות לישראל" Yossi
  • 07:08
  • 08.04.12

צוללות הן כח מכה שניה. אם ישראל תותקף בנשק גרעיני היא תוכל לגרום נזק כבד לתוקף. גינטר גראס מתנגד לכך. נראה שהוא מאמין שאסור להעניש על רצח יהודים.

10 Blame the Jews Aviel
  • 07:10
  • 08.04.12

It's always the fault of the Jews

11 לא יכול להיות שיהודים כבשו אדמה של עם אחר. לא יכול להיות שהם התנחלו באזורי הכיבוש ומסרבים להחזיר שטחים. לא יכול להיות שהם מדכאים עם אחר תחת שלטון צבאי ומונעים מהעם הכבוש להקים מדינה משלהם. גם אם יספרו לי זראת 100 פעמים ביום אני לא אאמין בזאת .לא עם ישראל המהולל.  (לת) יבטושנקו. ביאליק,צ'רניחובסקי
  • 07:31
  • 08.04.12

  •   אין קשר בין האיום האירני על ישראל ודברי גראס לבין דברי התעמולה חסרי השחר שלך בענין הפלסטינו-חמסי  (לת) אליוי
    • 08:33
    • 08.04.12

  •   עם ישראל לא כבש אדמה !!! שלמה המלך חי הארץ ישראל ובירושלים 1400 שנה לפני שמוחמד המציא את האיסלאם !!! בשנת 1948 סירבו הערבים לתוכנית החלוקה ותקפו את ישראל הצעירה !!! לא נבקש סליחה שניצחנו !!! תושבי ירדן בגדה המערבית של נהר הירדן הם ירדנים !!!  (לת) ארץ ציון וירושלים
    • 08:54
    • 08.04.12

  •   היהודים שחררו ב-1967 חלק נוסף ממולדתם ההיסטורית עליה ויתרו ב-1948, במלחמת מגן לאחר שהותקפו...  (לת) התבלבלת
    • 09:19
    • 08.04.12

  •   אתה לגמרי צודק, אנו בני העם הפלשתיני האמיתי, כלומר העם היהודי, שיחררנו את אדמתנו מציפורניהם של הפולשים כובשים הערביים שמתחזים כעם בלסטיני במטרה להעניק לגיטימציה לכיבוש הערבי בארץ ישראל פלשתינה לאו
    • 09:45
    • 08.04.12

    ושלא כמו הערבים "הצדיקים" לא רצחנו ולא גרשנו את אותם כמו שהם היו עושים לו ניצחו וכמו שהם עשו בכל יהודה ושומרון בשנת 1948 עת גרשו את כל היהודים שלא הספיקו לשחוט מיהודה ושומרון

  •   קודם כל תאיית נכון את שמי, אבל יותר חשוב -- טשרניחובסקי
    • 09:48
    • 08.04.12


    גראס לא כתב את היצירה השירית דה מי קולו נגד הכיבוש אלא
    הסביר יחד עם גדעון לוי, שלאירן נשקפת סכנת השמדה מצד ישראל

  •   יש לך ייפוי כוח משלמה המלך? אולי הוא בכלל היה מתאסלם אילו היה פוגש את מוחמד?  (לת) התוהה
    • 11:36
    • 08.04.12

  •   לא יעזור לכל המגיבים. בהסטוריה נחרט שאין לישב אזרחים על אדמות כבושות לקח אמנם לארצי הסובייטית כביכול,שנים אבל בסופו של דבר החזירה ארצות לעמים להן היו שייכות. מדינת ישראל לא יבדלת בסוגיה זו משאר העמים וחזור תחזיר את השטחים למרות החזירות של המתנחלים שלכם, יענו כובשים.  (לת) יבטושנקו
    • 17:20
    • 08.04.12

  •   הפלשטינאים עוד חייבים לנו 2000שנה שכירות  (לת) בלבוסת
    • 18:52
    • 08.04.12

12 אז מה דעתך להקשיב לדברי גלן בק, שהוא לא סנילי זקן וזניח, ושומעים ומקשיבים לו מידי יום מיליוני מאזינים וצופים.... או בוא נקשיב בקשב רב למנהיגי הנוצרים האוונגליסטים שהם קצת, איך לומר, מעריצים את ישראל ודרכה ובעלי כח פוליטי משמעותי בארה"ב. אז אני שומע אותך ואת מלחכי פינכתך והסיבה היחידה שפתאום אתה אץ להקשיב לגינטר גראס או לזיגמר גבריאל היא שהם מכפישים/מונעים משנאה לישראל וליהדות/פוגעים בכל מה שציוני- בדיוק כמוך גידון.  (לת) מנחם
  • 07:39
  • 08.04.12

  •   תגובה אוטומאטית צפיחית בשום
    • 08:41
    • 08.04.12

    מר מנחם וידידיו לאידאולוגיה מגיבים באופן אוטומאטי לכל כתבה או מאמר שהם חושדים בו בסטיה מהאמת הפנימית שלהם. לתמיכה הם מצטטים את גלן בק, נוצרים אוונגליסטים ניוט גרינגיץ' (אין עם פלסטינאי) ופשיסט הולנדי (פלסטין = ירדן).
    טלו קורה מבין עיניכם. אדם שמסרב להתיחס לכל פיסת ביקורת המופנית כלפיו ומאשים מיד את המבקר באנטישמיות, סובל מהפרעת אישיות.
    מותר להגיב לנושא הכתבה, התקפה אישית נגד הכותב (ההגנה הטובה ביותר היא ההתקפה) לא עוזרת - אם משתמשים בה באופן קבוע.

  •   זה כמו להשוות בין ג'ון לנון לשלמה ארצי..... הוא לא מעריץ את ישראל כל מה שהוא רוצה זה לקרב את ביאת ישו. ... זה שגאס עבר את הקווים האדומים זה ברור הבעיה שישראל לא ניתנת לשום ביקורת.... המוסג אנטי שמי קופץ כמו טיל ולא משנה מי המבקר או מה נאמר בביקורת.... המילה אנטישמיות זה מעין קנדום שמדינת היהודים לובשת  (לת) מי זה גלן באק? אח של רעש בימבו?
    • 09:12
    • 08.04.12

  •   המונים נבערים הקשיבו במאה שעברה לטר"ש לשעבר, לוזר וצייר כושל שמצא פורקן בשילהוב המונים למעשי טירוף. לא ייפלא שהמונים מקשיבים היום (להבדיל בינתיים) גם לגלן בק האלכוהוליסט שחייב למצוא ריגושים חלופיים לאלכוהול.  (לת) מתנחם
    • 09:25
    • 08.04.12

13 כן, ישראל מסכנת את שלום העולם, לא פחות ולא יותר.... אתה בסדר גדעון?  (לת) מישו
  • 07:40
  • 08.04.12

14 אמור לי מי הם חבריך ואומר לך מי אתה  (לת) אורי
  • 07:47
  • 08.04.12

15 צדקנות לשמה פלוני
  • 07:53
  • 08.04.12

חבל שלא כתבת את דעתך בנושא. מיד היינו רואים אנטישמי פוסט מודרני!
בטח אתה חבר של גראס.

16 גראס בסך הכל אומר את האמת הפשוטה: ישראל היא המאיימת במלחמה על אירן. ישראל היא הגורם התוקפני במזרח התיכון ומחזיקה בידה השטחים הכבושים. ישראל היא המונעת מהפלסטינים זכויות בסיס אלמנטריות.  (לת) א. ישראלי
  • 07:55
  • 08.04.12

  •   הוא היה נאצי לפני כיבוש ולפני מדינה,השואה קודמה ע"י הנאצים בדיוק באותו נימוק שהיהודים הם איום על שלום העולם, מזעזע שישראלים שמתנגדים נאחזים בטעונים שהיו הבסיס להשמדת שליל מעמנו  (לת) השנאה הפתלוגית מובילה מובילה למקומות רעים
    • 10:55
    • 08.04.12

  •   גם נאצים או נאצים לשעבר יכולים להגיד לפעמים את האמת  (לת) דור
    • 20:53
    • 08.04.12

17 יכול אדם להיות סופר ואידיוט ודבריו אינם מעלים ואינם מורידים וסופם שיימוגו אל האפע.  (לת) רויטל גולדפיש
  • 07:55
  • 08.04.12

18 לא רק בחברון יש אפרטהייד  (לת) איציק המרכז izikhe@gmail.com
  • 07:58
  • 08.04.12

19 המאמר הנוכחי של לוי הוא פראפרזה על האמירה "העובדה שהנאצים השמידו את העם היהודי מעידה על משהו לא טוב אשר קיים בעם היהודי..אולי יש משהו ביהודים שמעורר את הרצון להשמידם..אולי גם לנו יש חלק ברצון להשמיד אותנו" אליוי
  • 08:03
  • 08.04.12

מה שגראס אמר למעשה זה
"העובדה שמדינת היהודים קיימת היא סכנה לשלום העולם" !
נשק גרעיני בידי צפון קוריאה פקיסטן סין הודו רוסיה אינו מהווה סכנה
פקיסטן לא הפיצה את הידע ליצור פצצת אטום
לערבים אין עשרות אלפי רקטות כנגד מרכזי אוכלוסיה בישראל הכולל נשק כימי
רק העובדה שישראל יכולה להכות ולהרתיע היא שמפריעה לגראס
ולדעתו הנפסדת של לוי אנחנו אמורים ללמוד משונא ועוכר ישראל ואולי נלמד מאחמאדינאגד שקורא לנו להגר לאלסקה ?
דברי אחמאדינאגד הם העתק של דברי הצורר במיין קאמפ אשר קרא לעולם להעביר את כל היהודים למדגאסקר וכך לפתור את בעית היהודים
(דבר שמעיד שאחמאדינאגד למד את התורה הנאצית בצורה מעמיקה)
וכך נוצר משולש (משולש אהבה ) בין גראס אחמאדינאגד והתנועה הנאצית

20 "לא לחינם הלך הזרזיר אצל העורב שהוא מבני מינו"  (לת) ג. & ג. = צמד חמד!
  • 08:16
  • 08.04.12

21 כל נסיון לצייר את הסכסוך ביניו לבין הערבים והאיראנים בשחור לבן שי
  • 08:16
  • 08.04.12

הוא פתטי. לכל צד יש את האמת שלו ולאירופאים אין שום יכולת להבין את מה שמתרחש כאן. לכן נקודת המבט שלהם בד"כ מוטה לפי מי שסיפר להם את האתוס שלו מוקדם יותר, או כמה התניות השאירה בהם ילדותם האירופאית. במקרה של הגרמנים, הפשע שלהם כלפנו היה כ"כ גדול, כך שגם ממרחק הזמן שישלמו וישתקו. בוודאי חייל אס.אס לשעבר.

22 לגראס אין שום זכות לבקר בנערותו בגיל 17 התנדב לוופן ס.ס זה הפלג הקיצוני ביותר ב-ס.ס (וופן= חמוש) שעסק בהשמדת היהודים בפועל לכן היה חמוש באופן מיוחד לביצוע הפעילות גראס מייצג את מה שהוביל את השמדתנו
  • 08:34
  • 08.04.12

מי שמוכן לקבל משקרן נאצי שהסתיר 60 שנה את חברותו ופעילותו האקטיבית לרצח יהודים, אין מה להתפשר עמו. למה עכשיו כי האנטישמיות באירופה הרקיע שחקים ומאד מקרבת לזו של ראשית שנות ה-30 במאה הקודמת. גראס הרגיש שמותר לו לצאת מהארון. ויהיו רבים שיתמכו בו כולל ישראלים גדעון דווקא הוא בין המתונים.

  •   כאשר לא יודעים היסטוריה עדיף לא להמציא. ולהבדיל מגראס, לך אין את התירוץ של משובת נעורים בכדי להצדיק פשעי מלחמה.  (לת) Jonas
    • 11:55
    • 08.04.12

  •   הוואפן בשלבים שונים היו שומרי הראש של היטלר,אח"כ חלק מהצבא וגם במבצעי טיהורים במזרח, במרד גטו וורשה פקדו ובצעו את מרבית רציחות המורדים , בניגוד לוורמכט היו הפלג הנאצי האידאולוגי הקיצוני ביותר.  (לת) כדאי לך לדעת יותר לפני פסילה
    • 21:05
    • 08.04.12

23 לורד האו האו מאבד את שאריות שפיותו - קשה לומר זאת אבל לא נתאבל  (לת) רן לוי
  • 08:38
  • 08.04.12

24 התסכול שלך מהמצב כל כך גדול שאתה נאחז בכל קש.הסגנון מפריע לך,לא המהות.נראה שגם בשנות ה-30 היית מציע ליהודי גרמניה להתעלם מהסגנון ההיסטרי של אדולף ולהתיחס למהות כי רבאק יהודים באמת אשמים קצת במודרניצזיה הדקדנטית ששטפה את ברלין. כזה נשמע כמו אנטישמיות ישנה ורעה,זו אנטישמיות ולא סתם בקורת לגיטימית על ישראל.  (לת) טובה
  • 08:42
  • 08.04.12

25 "נאמנות היא כבודי" (בגרמנית: Meine Ehre heißt Treue)-היתה המוטו והשבועה של מתנדבי הוואפן אס אס וגינתר גראס בצורה מתוחכמת נאמן לה עד היום  (לת) גראס נשאר נאמן לשבועת הוואפן אס אס
  • 08:43
  • 08.04.12

26 תמיד אבל תמיד שמציבים בפני ישראל מראה במקום להתבונן במראה מנפצים אותה.  (לת) מסמר חלוד
  • 08:57
  • 08.04.12

27 שמו אינו גינטר, אלא הרבה יותר קרוב לגונטר. זה כמו שנכתוב "הפי בירסדיי" או "סנק יו ורי מאץ'" או "זיס איז זה ביגסט בננה איי הב אבר פות אין מיי מאוס""  (לת) ג'ופאקברה
  • 08:58
  • 08.04.12

28 כל הכבוד למאמר הזה, צריך להאזין לגדעון לוי. לא תמצאו שמץ של דמגוגיה  (לת) רות
  • 09:02
  • 08.04.12

29 השליטה של ישראל בשטחים הכבושים על-ידה היא פשע, עוול וחוסר-צדק ומצפון. אין צורך להשוות את זה למשהו אחר. גיורא
  • 09:02
  • 08.04.12

זה בלתי-מוסרי בעליל בפני עצמו.
לי אין עבר נאצי, מעניין מה יגידו עלי?

  •   אני מעדיף להיות בלתי מוסרי "בעליל" חי - מאשר צודק ומוסרי ומת דורון
    • 10:42
    • 08.04.12

    נוכחנו מה קרה שפינינו את הרצועה, ואין סיבה להאמין שפינוי יהודה ושומרון לא יביא לאותה תוצאה.

  •   אני אומר שאינך יודע מוסר מהו. אתה שבוי בקוספציה שגויה.שנאה עצמית.  (לת) אבירם
    • 13:35
    • 08.04.12

  •   אתה לא מעדיף. אתה רוצה. ולא בשביל לחיות אלא בשביל נדל"ן  (לת) דרדרון
    • 20:58
    • 08.04.12

30 גדעון, יש משהו לא אנושי בדרישה שלך. יש גבול לעד כמה בני אדם יכולים להיות ראציונליים, ואפרופו גרמניה הנאצית, טוב שכך.  (לת) ישי
  • 09:02
  • 08.04.12

31 מגיב ל1. כנראה לא קראת המאמר. באופן אוטומטי, הגבת נגד גדעון.  (לת) מגיב
  • 09:03
  • 08.04.12

32 גם ישראלים רבים מתנגדים לביברק המגלומנים.  (לת) יונה
  • 09:04
  • 08.04.12

33 לראשונה זה שנים מסכים עם כל מילה כתובה. אנו בבעיה מוסרית ראובן גרפיט
  • 09:07
  • 08.04.12

כלל עולמית. לאחר מלחמת העולם ה2 נוצרו גבולות באופן מלאכותי בעשרות מדינות ברחבי העולם.
לו היינו כובשים את הגדה במהלך מלחמת 1947-1949 (מלחמה בפועל היתה גם כנגד בריטניה שהקימה וציידה בנשק וכסף את הליגיון, קציניה עמדו בראשו)
הטיעון ההסטורי שלנו שכבשו שחררנו את ארץ ישראל ההסטורית ושחברון ובית לחם הינם יותר ישראל מאשר כל ערי החוף מאשקלון לאשדוד היו תופסים.
אבל - למרות שנכון כנראה הטיעון שחלק ניכר מהפלסטינים, יש אומרים 65% הינם יהודים שאוסלמו, כל ארצות העולם מכירות ודורשות ותומכות בדרישתם לעצמאות ובהקמת מדינה פלסטינית לצידה של ישראל.
לכן עלינו למצוא את הדרך לסגת לגבולות ביטחונים ולא הסטורים , לחיות בדו קיום כלכלי ומדיני עימם !
האינטרס שלהם זהה כי אין להם כל יכולת לקיים עצמם ללא דו קיום עימנו.
שלום, דו קיום יקפיץ כלכלית ויעלה את רמת חיינו לרמתה של שויץ אם לא למעלה מזה.



  •   בשנת 1800 חיו בארץ 50 אלף ערבים! רוב הערבים הגיעו לארץ ב-200 שנה האחרונות החל מכיבוש הארץ ע"י שליט מצרים מוחמד עלי ועד תום המנדט הבריטי. אם אתה לא מאמין, תקיש בויקיפדיה-שיח מוניס, סומייל, טייבה או ג'סר אל זרקא ותקרא מאין הגיעה לשם כל חמולה ומתי... התבלבלת ראובן
    • 10:36
    • 08.04.12

    יתרה מזאת, בזמן המנדט הבריטי הוכפל ב-30 שנה מספר הערבים כשאר רובם היו מהגרים מירדן וסוריה שהגיעו לארץ כמהגרי עבודה.
    אם אתה עדין לא משוכנע - תבדוק מה היה קריטיון הפליטות של האו"ם לאחר מלחמת השחרור. על פי לחץ ארצות ערב כפליטים הוכרו לא רק ילדי הארץ הערבים (ע"י ילידים) אלא גם כל ערבי שהגיע לארץ עד 1945... כלומר אזרחי מדינות זרות שהגיעו לארץ כמהגרי עובדה (לדוגמא מהחוראן שבסוריה), הוכרו פתאום כפליטים "פלסטינים" כשאר חזרו לארצם... שזה בערך לטעון שישראלים שעבדו בצורה לא חוקית בקניונים בארה"ב, נתפסו וגורשו לארץ הם פליטים...

  •   אבל מה תעשה שהם רוצים רק להשמיד אותנו יוסי
    • 12:29
    • 08.04.12

    ומוכנים להושיב את עצמם כל חייהם במחנות פליטים עלובים ולקבץ נדבות מאונר"א, העיקר שהדבר יקרב אותם לחיסול המדינה היהודית?

  •   ויקיפדיה אינה מקור מידע מהימן דניאל (ברז'רק-צרפת)
    • 18:12
    • 08.04.12

    כל אחד יכול לכתוב ולערוך כל ערך בויקיפדיה. אם יבוא למישהו לכתוב ערך על השימוש בדמם של ילדים נוצרים למצות בפסח, הערך הזה לא יהיה שווה יותר מהחרא שדבוק למי שהקליד אותו בקצות האצבעות. כך גם לא הייתי מסתמך על ויקיפדיה כמקור מהימן לתולדות היישוב הערבי באיזור.

  •   ראובן?! זה באמת אתה?  (לת) קוטוזוב
    • 19:38
    • 08.04.12

34 הבקורת במדינת ישראל , אין לה ערך. אפילו למבקר המדינה אין שיניים. קירות אטומים.  (לת) אזרח
  • 09:07
  • 08.04.12

35 כבר מזמן הגיעע העת לכך שאנו, היהודים, נפסיק להאשים את כל העולם ונתחיל לעשות חשבון-נפש ולהתבונן גיורא
  • 09:08
  • 08.04.12

לתוך נפשנו ,פנימה. כן, גם לגבי השואה. העמדה הניצחית של קורבן אינה מקדמת לשום מקום.

  •   כמו שאמר המטיף השחור לואיס פאראחאן "כולם מדברים על מה שהיטלר עשה ליהודים, אבל אף אחד לא מדבר על מה שהיהודים עשו להיטלר"...  (לת) אמרו את זה לפניך...
    • 16:07
    • 08.04.12

36 האם אזרחים ישראלים כמו דגן למשל הם אנטישמים?  (לת) שואל
  • 09:08
  • 08.04.12

  •   מאיר דגן מעולם לא אמר שישראל רוצה להשמיד את העם האיראני או שהגרעין הישראלי הוא סכנה לשלום העולם השביר...  (לת) ממש לא!
    • 16:11
    • 08.04.12

37 ביברק הפכו את הנושא למרכזי, כעילה להופיע בכל העולם ולהשכיח את צרותינו האמיתיות.  (לת) חושב
  • 09:09
  • 08.04.12

38 כאן לא מעוניינים להקשיב לביקורת אוטומטית כל ביקורת היא אנטישמיות וכמובן יש לגנותה.נכסנו לעצמנו את כל הסבל שבעולם ונראה לנו שסבלו של הזולת זניח. השואה למדה אותנו רק לקח הכוח שיביא עלינו אסון  (לת) אלכס
  • 09:09
  • 08.04.12

39 לפר' ליבוביץ לא השכלנו להקשיב, כמו לחכמים אחרים משך השנים, כולל הראיון הסתמי עם הפר' הישראלי לפסיכולוגיה בארה"ב שרצה לסייע במו"מ עם הפלסטינים וארד זרק אותו מהמדרגות. אז שנלין על גראס? שהונים יקשיבו לאנשים חושבים? איפה אתה חי גדעון. די לראות את הצעת החוק של נאמן היום, שבא להבטיח שליטה פשיסטית שלהם כדי להבין את סתימת הפיות שקורית כאן, ובעולם- ע"י סוחר רהיטים ושומר ברים, שעדיין לא ברור אחרי שנים אם חייב בחוק או לא.  (לת) שומר חוק
  • 09:10
  • 08.04.12

  •   לפחות תדייק בעובדות: נתניהו בנאום בר-אילן אימץ את שני התנאים של פרופ' ליבוביץ לפתרון שתי מדינות: גבולות במו"מ והכרה הדדית במדינה ערבית ומדינה יהודית.  (לת) אחד העמך
    • 17:22
    • 08.04.12

40 לפר' ליבוביץ לא השכלנו להקשיב, כמו לחכמים אחרים משך השנים, כולל הראיון הסתמי עם הפר' הישראלי לפסיכולוגיה בארה"ב שרצה לסייע במו"מ עם הפלסטינים וארד זרק אותו מהמדרגות. אז שנלין על גראס? שהונים יקשיבו לאנשים חושבים? איפה אתה חי גדעון. די לראות את הצעת החוק של נאמן היום, שבא להבטיח שליטה פשיסטית שלהם כדי להבין את סתימת הפיות שקורית כאן, ובעולם- ע"י סוחר רהיטים ושומר ברים, שעדיין לא ברור אחרי שנים אם חייב בחוק או לא.  (לת) שומר חוק
  • 09:10
  • 08.04.12

41 אומץ ראוי ישראלי
  • 09:10
  • 08.04.12

גידעון - כל הכבוד על האומץ לגעת בטאבו הלוהט הזה. אין ספק שאנו מגיבים כעיוורים על כל ביקורת המגיעה מפיהם של אלה הנגועים בקשר לימים הנוראים ההם. מקוה שנצליח, בבוא היום, להישיר מבט אוביקטיבי גם לביקורות ממקורות חשוכים כגינטר גראס.

42 מאמר שפוי לחלוטין. כדאי לקרא את לוי ולהתיחס למה שכתב ולא לגנות סתם.  (לת) קורא הארץ
  • 09:10
  • 08.04.12

43 גינתר גראס ראוי לגינוי, אפילו בספרו קילוף הבצל לא הביע חרטה עמוקה.הגזים.  (לת) קורא
  • 09:11
  • 08.04.12

44 איזו הבנה מופלאה לנפש האדם: "ככה זה כשכל ביקורת על ישראל נחשבת ללא לגיטימית ולא תקינה והיא עצורה שנים בבטן" שמאלן מתון
  • 09:12
  • 08.04.12

אולי בגלל זה גם לוי בדרך כלל "מתפרץ בקיצוניות"? אבל מתי הוא עצר משהו בבטן? ולמה אין ללוי הבנה רגישה לנפשם של המתנגדים לדעותיו, המתנחלים, למשל (שעם כל הביקורת עליהם עדין אינם וואפן ס.ס.)?

אדון לוי, במיוחד בגרמניה כל ביקורת, ואפילו "לגיטימית", על ישראל, חובה שתהיה לפחות מבוססת על אמת. כשהיא שקרית כמו במקרה של גראס היא מפסיקה להיות "לגיטימית". גראס אינו "כל גרמני שמותח ביקורת על ישראל" אלא נאצי פעיל לשעבר ששירת ב-ס.ס. וכשאחד כזה מעז להפיץ סיפור כזה על ישראל, אפילו השימוש במושג "עלילת דם" מוצדק. יש מספיק אילנות ביקורתיים כלפי ישראל שאתה יכול להתלות בהם. במקרה זה פישלת בגדול.

45 קולות רבים במדינה אומרים אסור שישראל תתקוף בעצמה. ברק וביבי מלבים את האש.  (לת) יאיר
  • 09:13
  • 08.04.12

46 התרגום לעברית תומר
  • 09:15
  • 08.04.12

http://www.mysay.co.il/articles/ShowArticle.aspx?articlePI=aaaytp

47 7 ,מנחם, גדעון בעיני הוא אוהב ישראל. לא נסכים על כך.מותר לך לא להסכים אבל למה לגנות?  (לת) תרבות הדיון
  • 09:16
  • 08.04.12

48 יותר טוב מלינק - התרגום עצמו תומר
  • 09:16
  • 08.04.12

מדוע אני שותק, משתיק זמן רב מדי
את מה שברור ובתוכניות מגירה
מתורגל, שבסופן אנו כניצולים
היננו הערות שוליים בלבד

זוהי הזכות המתיימרת למכה ראשונה
שתמחוק עם אירני המשועבד
ומתומרן למחיאת כף מאורגנת
על ידי שחצן
מכיוון שיש המשערים שבתחום שלטונו
נבנית פצצת אטום

אך מדוע אני אוסר על עצמי
לכנות את המדינה האחרת בשם
שבה, מזה שנים – אם גם בסודי סודות -
צומח פוטציאל גרעיני זמין
אך מחוץ לשליטה מכיוון שאף בדיקה
אינה מורשת?

השתיקה הכללית של עובדה זו
ששתיקתי הכפיפה עצמה לה
רואה אני כשקר מעיק
וכורח, הטומן עונש בחובו
וברגע שלא נענים לו
פסק הדין "אנטישמיות" הוא מובן מאליו

אבל כעת, מכיוון שמארצי,
שעולה לדיון פעם אחר פעם
מפאת חטאי העבר
שאינם ניתנים להשוואה
שוב, ומפאת צרכי עסקים בלבד,
גם כאשר שפה רפה מגדירה זאת ככפרת עוונות
מסופקת צוללת נוספת לישראל, שמומחיותה
אחת היא, להוביל חומרי נפץ משמידי כל
לאן שקיומה של אף פצצה אחת אינו מוכח
אך כחשש רוצה להיות
אז אני אומר, את שחייב להאמר

אך מדוע אני שותק עד כה?
כי אני חושב שמורשתי,
שהוכתמה על ידי רבב שאין למחותו,
אוסרת עלי לצפות לעובדה זו כאמת נאמרת
מארץ ישראל, אליה אני מחובר
ורוצה כך להישאר
מדוע אני אומר זאת רק עכשיו,
זקן ובטיפות הדיו האחרונות
כוחה הגרעיני של ישראל מסכן
את שלום העולם השברירי גם כך?
מכיוון שחייב להאמר
מה שמחר כבר יכול להיות מאוחר מדי
מכיון שגם אנו – כגרמנים כבר הועמסנו דיינו -
יכולים לההפך לספקים של פשע
הניתן לצפיה מראש, ואשמתנו בכך
אף לא דרך התירוצים הרגילים
אינה ניתנת לזיכוי

ומודה: איני שותק עוד
מכיוון שאני שבע מצביעות המערב, ולכן ניתן לקוות
שרבים ישחררו עצמם מהשתיקה
מהגורם לסכנה הברורה
יקראו לוויתור על האלימות
ובאותו זמן יעמדו על כך,
שיאושר פיקוח בלתי מוגבל וקבוע
של פוטנציאל הגרעין הישראלי
ומתקני האטום האירניים
דרך גוף בינלאומי
על ידי ממשלות שתי המדינות

רק כך ניתן לעזור לישראלים ולפלסטינים
ויותר מכך, לכל בני האדם הגרים
באיזור זה, המוכה שגעון
צמוד אחד לשני ומלאי שנאה
ובסופו של דבר, גם לנו

49 אנחנו צריכים להקשיב לעצמנו, גם אנחנו לא מסכימים להתנהלות ביברק.סכנה לישראל.  (לת) מגיב
  • 09:17
  • 08.04.12

50 היה כל כך ברור שתאמץ את דבריו בנושא הגרעין , גדעון האדם הזה יתמוך בכך שתהיה "6 מטר למטה" , מבחינתו אתה עוד יהודי שפוספסה השמדתו .  (לת) אבי
  • 09:23
  • 08.04.12

51 שמשהו יתרגם, ואז נוכל להתיחס.  (לת) קורא
  • 09:25
  • 08.04.12

52 מגיב1 לספרות לא מגיע לו. לאהבת הארץ ודאגה למוסריותה מגיע לו.  (לת) מגיבה
  • 09:29
  • 08.04.12

53 לא מסכים. עברו של גראס כן חשוב בהקשר הזה. עופר
  • 09:33
  • 08.04.12

מותר ואף רצוי למתוח ביקורת על ישראל, על שלטון הכיבוש שלה ועל הממשלה הימנית הנוראית שלה.אבל מי שהיה נאצי, גם אם זה היה לפני 70 שנה, שיישב בשקט ויסתום את הפה.

54 טול קורה או שתיים  (לת) חזלי
  • 09:37
  • 08.04.12

55 במאמרו גדעון לוי מודה שהוא אינו מכיר בזכותה של ישראל להתקיים, דורש לאפשר לו להטיף להשמדת ישראל ומכנה את המתנגדים לו כפאשיסטים קובי
  • 09:40
  • 08.04.12

"בעקבות מאמר ביקורתי שפירסמתי לפני שנים ב"די וולט" הגרמני אמר לי בזמנו אחד מעורכיו: "אף עיתונאי שלנו לא היה יכול לכתוב מאמר שכזה"; יותר לא הוזמנתי לכתוב בעיתון. במשך שנים נדרש כל עיתונאי שהצטרף לרשת העיתונים הענקית של אקסל שפרינגר לחתום על התחייבות שלא יכתוב לעולם דברים המטילים ספק בזכותה של מדינת ישראל להתקיים. זהו מצב עניינים לא בריא שסופו פרץ ביקורת מוגזמת כמו זאת של גראס."
הפאשיסט פוסל במומיו הפאשיסטיים.

56 ככל שהשמאל שוקע בקיצוניות מטורפת אובססיבית כנגד ישראל - כן ייטב. אנשים הגונים ברחבי העולם מתחילים להבין את השנאה והשקר ומתייצבים לצד האמת והצדק - כלומר לצד מדינת ישראל. כבר מתחילים להרגיש בשינוי. חיים כהן
  • 09:49
  • 08.04.12

ככל שמתפרסמים יותר הגיגים מהסוג הזה אינ יותר אופטימי.

57 להקשיב למאיר דגן זה מספיק בשבילי.  (לת) אזרח
  • 09:50
  • 08.04.12

58 איך אנטישמי בהכחשה יוכל לזהות אנטישמי אחר???  (לת) אלון
  • 09:51
  • 08.04.12

59 גדעון ערבב מספר נושאים, להקשיב לבקורת כן, תלוי מי אומר ואיך אומר. חושב
  • 09:55
  • 08.04.12

לא מגינתר גראס צריך לקבל הטפות מוסר. בטח לא בצורה ספרותית.

60 ללמוד מהיסטוריה אזרח
  • 09:56
  • 08.04.12

לא בני הקורבנות ולא בני המקריבים לומדים מההיסטוריה. כולל סאראמגו, גרס, אחמדינשד ונתניהו.

61 יש לנו בעיות קשות עם האזנה לבקורת, ואם היכולת לשפר דברים בעקבות בקורת.  (לת) אזרח
  • 09:56
  • 08.04.12

62 נו באמת.... טים תם
  • 09:57
  • 08.04.12

גראס כתב, שישראל מתכננת להשמיד את איראן. גדעון, זה נכון? לישראל יש נשק גרעיני, שהיה ברשותה גם במלחמה בו עמדה בפני סכנת קיום, ולא השתמשה בו. האם זה לא מלמד על כוונותיה? מה הקשר בין ה"פשיזם והדיכוי של העם הפלשתיני" לבין העימות עם איראן ?

63 גדעון-בגדול אתה צודק אך מי יעשה כאן כהמלצתך? אני ממעלות
  • 09:59
  • 08.04.12

:-(

64 6 אני אתך. תגובה מצוינת.גם בן גוריון לא היה מאמין,  (לת) עדה
  • 10:02
  • 08.04.12

65 עוד לא למדנו להתיחס לבקורת. אבל זו הדוגמא הרעה שנותנים המנהיגים שלנו.  (לת) מגיב
  • 10:07
  • 08.04.12

66 כמו תמיד, תענוג לקרוא ולהקשיב משה שינדלר
  • 10:09
  • 08.04.12

לדעות מפוכחות על מה שקורה בישראל.

67 לביבי וברק אירן היא סם החיים שלהם. בינתיים אין בטחון בארץ, יש אלימות , יש עוני, ויש תאונות דרכים.  (לת) דן
  • 10:11
  • 08.04.12

68 להקשיב תמיד טוב ,גם לאויבים, השאלה היא איך להתיחס?  (לת) מגיב
  • 10:19
  • 08.04.12

69 הכי אהבתי את הפסקה האחרונה: "אחרי שגינינו..." ראשית כל לכבוד מה האנחנו זהבה פישר
  • 10:20
  • 08.04.12

המלכותי הזה. לא ידוע לי שמיניתי אותך לשליח שלי גם לא לדבר מצווה.
שנית: כמה מתוק ה"נו נו נו" הזה שמפנים אותו לילדון השובב והסורר הזה.

70 גראס מכעיס מאוד. אני לא זקוקה לו, כדי להבין שביברק הם מגלומנים מסוכנים.  (לת) רות
  • 10:21
  • 08.04.12

71 "שפוך חמתך על הגויים"כנראה שמזה לא נצא.  (לת) אורית
  • 10:22
  • 08.04.12

72 אירן היא לא רק הבעיה שלנו. ברק הפך את הנושא לקרש קפיצה לתעמולה התקשורתית שהוא עושה יומיום למען עצמו.  (לת) קורא
  • 10:25
  • 08.04.12

73 ישראל הכובשת מרוויחה ביושר את שנאת העולם כלפיה  (לת) איציק המרכז izikhe@gmail.com
  • 10:26
  • 08.04.12

74 מכות מצרים הפכו לערך חינוכי בעם ישראל.  (לת) חוגג
  • 10:26
  • 08.04.12

75 מוסרו של נאצי, הבעת דעות נגדנו והמלצה להקשבה להן... HMJE
  • 10:26
  • 08.04.12

כמי ששירת באס.אס גינטר גראס הוא אדם לא מוסרי, ולא משנה כמה שנים עברו מתבוסת הנאצים במלחמת העולם השניה. בתור אדם לא מוסרי ששנאת היהודים טבועה בדמו אל לו להטיף לנו מוסר.

גדעון לוי בהיותו די בודד בהשקפת עולמו ההזויה נגד המדינה ובתמיכה עיוורת ואוטומטית במחבלים שתוקפים אותנו, ממהר לחבק אל ליבו את הנאצי גינטר גראס שתוקף אותנו.

באידיש ישנה אמרה: מתי גיבן שמח? כשהוא פוגש גיבן נוסף...

76 כבר האזנו לשפויים בתוך עמנו כמו דגן. גראס שיתעסק עם הניאו נאצים בארצו.  (לת) מגיב
  • 10:31
  • 08.04.12

77 אכן גרמניה היא ידידה גדולה של ישראל, אבל גם למרקל ביבי לא מקשיב.  (לת) זוכר
  • 10:32
  • 08.04.12

78 האם אתה דורש משני מנהיגיה האטומים של ישראל להקשיב? אין סיכוי.הם לא מקשיבים לאזרחי ישראל.  (לת) שלום.
  • 10:34
  • 08.04.12

79 תרבות הדיון שלנו נובעת מחוסר הקשבה, וחוסר יכולת להגיב בצורה תרבותית.  (לת) תרבות הדיון
  • 10:37
  • 08.04.12

80 השמצות מוצדקות?? מכיר אותו
  • 10:46
  • 08.04.12

מסתבר שגם גדעון, שבד"כ רהוט, מרוב להט כושל בלשונו עם אוקסימורון מוזר:

"עוררה כמובן מיד ים של השמצות, נגדה ובעיקר נגד מחברה, וחלקן מוצדקות"

81 רבים וטובים בעלי השקפות שמאלניות טוענים שנימת הפואמה של גראס היא... זפ
  • 10:53
  • 08.04.12

אנטישמית אך לוי מתכחש לזה כי אחרת איך ניתן להקשיב לגראס כפי שלוי מבקש מאיתנו.

  •   לא היה מזיק לישראל ההולכת והופכת לתאוקרטיה לאומנית חשוכה לאמץ ולו חלק קטן מהדמוקרטיה שקיימת היום בגרמניה  (לת) החיים מתרחשים בהווה
    • 21:03
    • 08.04.12

82 בינינו, אתה הרי מסכים ומזדהה עם ה"פואמה" שלו  (לת) כוכבי
  • 10:57
  • 08.04.12

83 הקשבה והתיחסות מתחילה מהבית. האם עיתון הארץ קשוב לבקורת של קוראיו?  (לת) שואל
  • 11:01
  • 08.04.12

84 למה דווקא גינתר גראס? לא חסרים לנו סופרים שלנו, שגם להם לא מקשיבים.  (לת) קורא
  • 11:05
  • 08.04.12

85 כשגרמנים מאשימים יהודים באפרטההייד זה ניראה רע  (לת) גבריאל
  • 11:27
  • 08.04.12

86 תחשוב מה גרם לגרמנים לרצות להשמיד את כולנו. אולי עשינו משהו לא בסדר.  (לת) אתה פתטי
  • 11:54
  • 08.04.12

  •   מה נקרא "בסדר"? עשינו לא מעט במשך לא מעט זמן כדי להשניא את עצמנו במקומות שבהם התארחנו במהלך הדורות  (לת) ישראלי ממוצא יהודי
    • 21:06
    • 08.04.12

87 התיצבות הנאו נאצים, השמאל הקיצוני וממשלת איראן לצידו של גונתר גראס, מוכיחה יותר מכל על איזה אוזן קשובה הם נפלו...  (לת) מי הם חבריו?
  • 11:55
  • 08.04.12

88 הראה לי על מי אתה מגן - ואומר לך מי אתה מודרניסט
  • 11:56
  • 08.04.12

נפסד זו לא מילה.

89 כמובן שגידון מצדיק: איך לא?????/  (לת) ראובן
  • 11:57
  • 08.04.12

90 מתיון  (לת) ח
  • 12:02
  • 08.04.12

91 ביום חמישי אמר השרץ המבחיל, אורחדין שפטל, דברי בלע על ליובה אליאב. איש תמים צדיק בדורותיו. מארה על ראשך שפטל דמיאניוק  (לת) מארה על ראשו
  • 12:02
  • 08.04.12

92 שקרן מזדהה עם שקרן  (לת) קורא משועשע
  • 12:06
  • 08.04.12

93 "במקום להאשימם, מוטב להרהר במה שעשינו, שגרם להם להתבטא כך." גלמור מרדכי
  • 12:19
  • 08.04.12

על פי הלוגיקה הזו, ניתן גם להרחיק עד להיטלר וגבלס כדי לשאול את השאלה הזו!ולעניין קצת יותר עכשוי, גינטר גראס זוכה עתה לעדנה ולתשואות רמות הן אצל הניאו נאצים בגרמניה והן אצל השמאל הקיצוני ששלובים יד ביד ושניהם קוראים להשמדת ישראל! איזו חברה טובה מצאת לעצמך! גדעון לוי! חסיד אומות העולם!.

94 אתה כמו היהודים התמימים באירופה שעד הרגע האחרון לא האמינו שרוצחים אותם ש.דן
  • 12:22
  • 08.04.12

באנטישמיות צריך להילחם. לא לדבר איתה. להילחם בה!

95 חבל שאקסל שפרינגר לא דורשת אותו הדבר גם מהעיתונאים שלה בישראל  (לת) קורא ותיק
  • 12:37
  • 08.04.12

96 כל מילה בסלע, ישראל לא יכולה להתחבא מאחורי קורבנות אושוויץ, בושה וחרפה טארק
  • 12:46
  • 08.04.12

ביקורת היא לגיטימית גם אם לא מוצאת חן בעיני המבוקר, אבל כאן נוצר מאיין סתרים כזה שכל מבקר של ישראל הוא אנטישמי, הלו מי הם השמיים? זה לא רק היהודים, גם הערבים, תפסיקו עם זיבול המוח, באמת

97 אינטלקטואלים גרמנים ופולטיקאים יוצאים חוצץ נגד גראס ורק לוי מבין לליבו. כנסו ברלינאי
  • 12:50
  • 08.04.12

לוי אתה מתיימר להכיר כביכול את ההויה הערבית והמוסלמית, בדברים שאין לך מושג מוטב שתחדל. תקרא מה שגדול מבקרי הספרות רייך רניצקי ניצול שואה יהודי
שכתב רק מכר על ההסטוריה של בני משפחתו, ואדם מוערך ביותר בגרמניה כותב
על ה"שיר" של גראס, "מגעיל" ומכוון לא רק נגד ישראל אלא כנגד כל יהודי העולם.
ekelhaft
גם ההסטורין היהודי דניאל גולדהגן חוקר שואה אמריקאי יוצא חוץ נגד גראס
שלא לדבר על עשרות אינטלקטואלים, עיתונאים וסופרים.
גראס בראיון שקיים אתמול לאחת מרשתות הטלביזיה נשמע מהוסס, נבוך כמעט
ואמר שהוא היה משתמש במושגים ובביטויים אחרים ויש דברים שלא היו צריכים להאמר.
בדבר אחד לוי צודק, המפלגה הנאצית, נ.פ.ד הביע תמיכה בלתי מסוגיית בגראס
והבנה ופרסמה באתר שלה את הגיגיה.

  •   לברלינאי סלקטיבי: להאזין רק לאינטלקטואלים פרו-ישראלים (ולא חשוב מה עושה ישראל) ? קורא טקסטים
    • 14:03
    • 08.04.12

    אבל בכל זאת התקדמות. יש מקום להאזין לאינטלקטואלים ולא רק לחבורת נתניהו-ליברמן-אלי ישי.

  •   קורא טקסטים סלקטיביים  (לת) זפ
    • 23:02
    • 08.04.12

98 Gideon Levy should also be declared persona non grata.  (לת) The Grass isn't always greener
  • 13:00
  • 08.04.12

99 עם השולל חירותו של האחר לעולם לא יהיה חופשי ....!! חג "חירות" שמח..עשרות כתבות ותגובות על שיר שאף אחד לא קרא !!!  (לת) נביא הזעם...
  • 13:01
  • 08.04.12

100 האיש המתפרנס משנאה שוב שונא בכתבה כרגיל.  (לת) גודמן
  • 13:02
  • 08.04.12

101 הוא אמר שישראל מאיימת להשמיד את העם האיראני. בשבילי זה מספיק. מדובר פשוט באידיוט מצוי  (לת) מספיק להעיר על אמירה זאת ולשכוח ממנו.
  • 13:04
  • 08.04.12

102 כמה אירוניה..?! שמעתי דברים גרועים יותר מכל אנטישמי,מפיהם של יהודים ילדי הארץ !!!! על חרדים על מזרחים על איתיופים על רוסים.כאן בישראל ,ולא באירופה ה"תרבותית"של שתי מלחמות עולם והשואה.  (לת) נביא הזעם...
  • 13:05
  • 08.04.12

103 מגוחך גם לא לומר שטרור מוסלמי הוא זה שמסכן את שלום העולם, ובמיוחד בעידן שבו איראן בונה פצצת אטום
  • 13:11
  • 08.04.12

משטר אפרטהייד בישראל? לא כדאי שתבדוק קודם על מה אתה מדבר? הרי אפרטהייד הוא משטר שהיה קיים רק באפריקה ואי אפשר להעתיק אותו לשום מקום אחר.
הוא מסמל רק את כיבושו של האדם הלבן את היבשת השחורה, מקום שבו לא הייתה אמורה להיות לו דריסת רגל כאדון על יבשת  השייכת לאדם השחור בלבד.
איך כל זה קשור לשטחי אבות יהודיים? חברון, בית אל, שכם, קריית ארבע וירושלים. כל אלה הם שטחים של האדם המוסלמי משחר ההסטוריה? איך אתה משתמש בהשוואה שיוצרת הסתה שיקרית נגד מדינת ישראל שחזרו אליה שלא בטובתה בכלל, אדמות אבותיה.
גינטר גראד יתכבד וידבר על ארצו שלו, אם יש לו מושג בכלל לגבי ההסטוריה שלה, ברור שאין לו מושג לגבי ההסטוריה שלנו. גם לך גדעון לא יזיק ללמוד לפני שאתה מביע דעה על עובדות שלא בררת אותן לעומק.
מה עוד שאתה אוהב לצטט מדברי סופרים למינהם, כאילו דבריהם מעידים על כך שמה שהם אומרים נחקק בסלע העובדות העולמיות

104 אני לצידם של בני עמי.  (לת) עמוס ארליך
  • 13:14
  • 08.04.12

105 ביקורת צודקת חייבת להישמע. ליברמן מייצג פחדנים.  (לת) כיבוש אינו נאור. נקודה.
  • 13:18
  • 08.04.12

106 הקשיבו לביקורת. אין כל רע בדבריו של הסופר. מה יש לכם?  (לת) ממשלת ישראל חוששת
  • 13:19
  • 08.04.12

107 "הפרזה בשיפוט כלפי ישראל. . ." מני
  • 13:20
  • 08.04.12

אי אפשר להפריז בשיפוט כלפי ישראל, גדעון, ויפה שעה
אחת קודם. . . לפני שיהיה מאוחר מדי. . . קוראי עברית
לפחות מתפלאים עד כמה גראס פגע בול בבולבול היהודי
ישראלי. . .

108 אתה עיתונאי אמיתי. אמיץ ומלמד.  (לת) תודה, לוי
  • 13:24
  • 08.04.12

109 התשובה המתבקשת להשוואת אחמדינג'אד להיטלר היא השוואת המדיניות הישראלית בשטחים לפשעי הנאצים - כמו שלוי כתב שו השוואה מוגזמת ושגויה, אבל כמו הרבה דברים הארץ היא באה באשמתו של ביבי  (לת) ירושלמי
  • 13:26
  • 08.04.12

110 לא מפתיע . לוי=גראס. גראס רק ביטא את שלוי חשב וחושב. לא לחינם ציטט עורב.. אברמי
  • 13:30
  • 08.04.12

להקשיב ,פרושו לקבל את דעתו של גראס. הוא היה אנטישמי, מתנדב במלחמה להשמדת עם ישראל וגדעון לוי שומע בקולו. שומע את מה שהוא רוצה כלפי בני עמו.
ראוי להאמר.לא להתחבא.לוי סבור שיש לקיים כאן מדינה כל אזרחיה , רוב ערבי שיסלק את תושביה היהודים או יהרוג אותם במצוות האיסלאם .

111 מדוע הגרמנים עצמם מגנים את גראס? מה תשובתך גדעון?  (לת) שואל
  • 13:34
  • 08.04.12

112 אנחנו עדיין מנסים לבדוק מה עשינו שגרם בני
  • 13:41
  • 08.04.12

להיטלר לעשות מה שעשה. אנחנו עדיין בודקים מה עשינו שגרם לאנטישמים לטבוח בנו במיליוננו. אחלה שיעור העברת לנו גדעון. תמיד יהיו יהודים כמוך שירביצו בנו את תורת אשם תמיד.

113 lo grass roots ela grass root out  (לת) .Halff D
  • 13:53
  • 08.04.12

114 ישראל כן למדה יויו
  • 13:55
  • 08.04.12

בעקרון אני די מסכים עם גדעון לוי, ובכל זאת יש שני דברים שצריכים להיאמר:
האחד - מי שהתנדב לוואפן אס אס מוטב שישתוק גם אחרי 70 שנה. גם אם התנדב כנער, החטא לא יכופר. ככה זה: יש גם דברים שאי אפשר לתקן. גם אנחנו עושים דברים שאי אפשר לתקן, אבל על זה הרי גדעון לוי מדבר תמיד, ואני בהרבה מקרים איתו.
שנית - הישראלים כן למדו משהו מהשואה. אולי לא מה שסרמאגו היה רוצה שנלמד, אבל בכל זאת. אצלנו היום איש לא סומך על חסדי שמים, בינינו - אפילו לא החרדים. למדנו שצריך להיו לנו כוח ויכולת החלטה. נכון שהלכנו רחוק מדי עם העניין הזה, אבל ככה זה: מי שנשרף במרק עושה פווו ביוגורט. וכאן השריפה לא היתה במרק, ואחמדינאג'ד הוא בהחלט לא יגורט.

115 על מה יופיע ברק בכלאמצעי התשקורת בלי אירן? זה לחמו יום יום כמעט.  (לת) מגיב
  • 13:57
  • 08.04.12

116 העולם כולו נגדינו כולם אנטישמים צידקת הדרך תראו את זוועות האחר הישראלי המצוי שאינו מסוגל להיתבונן במראה  (לת) גרמני או לא גראס צודק ולא מעט
  • 13:58
  • 08.04.12

117 יפה שתיקה לחכמים, קל וחומר, למנהיגי המדינה שרק זה מעסיק אותם. נמאס לנו.  (לת) אזרח
  • 13:58
  • 08.04.12

118 הלהג של ביברק מפריע לי לא פחות, די עזבו אותנו עם הנושא אירן.  (לת) אזרח
  • 13:59
  • 08.04.12

119 גראס טעה בדבר אחד אלו המתנחלים שמחזיקים את שלום העולם בביצים  (לת) הסכנה מהפנטים הישראלים
  • 14:01
  • 08.04.12

120 הטענה ש"עשרות שנים היה כמעט בלתי אפשרי למתוח ביקורת על ישראל בגרמניה. " היא... גרה כבר עשור בגרמניה
  • 14:01
  • 08.04.12

לא נכונה.

בגרמניה המזרחית החל מ1953 הושמעה הרבה ביקורת ארסית על ישראל. ואותה מסורת נמשכת בביטאונים עקשניים של אוכלוסיה ותיקה ונאמנה ממקומות אלו.
בגרמניה המערבית, לפי ממצאי עד עתה, התפרסמו דברי ביקורת על ישראל כבר בתחילת שנות ה60, והם לבשו ופשטו צורה בתקופות השונות מאז ועד היום.

זה שנים שישראל היא מושא לגיטימי ביותר לביקורת בגרמניה, בפריים טיים, על ידי מי שרוצה. מי שבוחר בפלטפורמה זאת על מנת להשתמש בדימויים אנטישמיים או לנסות לעשות רלטיביזציה לפשעי הנאצים באמת חוטף אש. זה אולי באמת ההבדל לעומת מדינות כמו בריטניה או צרפת. אבל ביקורת כביקורת אינה זוכה לסנקציות.

ולצד זאת, לפחות כל אותם שנים שאני נמצאת כאן נשמעת גם בעקשנות הטענה שהווה או בעבר "אסור היה להשמיע ביקורת על ישראל". תופעה זו כבר לא שייכת לתחום העובדות, היא קשורה הרבה יותר לפסיכולוגיה גרמנית קולקטיבית.

121 לגינתר גראס לא חובה להקשיב, למאיר דגן חובה להקשיב.  (לת) יהודה
  • 14:01
  • 08.04.12

  •   נכון, ומאיר דגן אמר שישראל יכולה לצריכה לתקוף באירן אם יתברר שאין אופציה לפירוק הגרעין האירני בדרכי שלום או בפעולה צבאית של ארה"ב. אז למה אתה לא מקשיב?  (לת) אחד העמך
    • 17:19
    • 08.04.12

122 משהוא מקשיב לנו אחרי 40 שנות כיבוש? מי מקשיב?הקשבה? פחחחחחחחחחח  (לת) יהודה
  • 14:03
  • 08.04.12

123 ביבי וברק שני מגלומנים מסוכנים בלי קשר לגראס. מי יכריח אותם להקשיב? הצחקתני.  (לת) דו
  • 14:07
  • 08.04.12

124 נו שוין. בא סופר חתן פרס נובל ושם לישראל מראה מול פרצופה. הימין הודוסו-פשיסטי לא אוהב את מה שהוא רואה ורוגם אותה בנעלי הבית הבלויות שלו. אז כנער גראס היה ב"וואפן אס אס"? מי שקצת בקי יודע שמדובר ביחידות צבא שהתיו ת.פ. של ה"וורמאכט" ולא ביחידות העלית של המפלגה הנאצית. כן - זה הבדל והבדל גדול. ובכלל - היה היה טרוריסט יהודי אחד שיזם עם חבריו נסיון (כושל) לבוא בדברים עם היטלר ולשכנע אותו שהיהודים יוכלו להיות בני בריתו במלחמה בבריטניה ובתמורה הוא יפרוס את חסותו על הקמת מדינה יהודית בפלסטינה. שמו של "נער" זה (במובן האידישאי של המילה "נאר") היה יצחק יז'רניצקי ולימים, לאחר ששינה את שמו ליצחק שמיר, הוא אפילו כיהן כראש ממשלת ישראל מבלי שאיש יזכיר לו חטאת נעורים זו. ההבדל הוא שגראס למעשה היה מתחייב בנפשו אלמלא התגייס ויצחק שמיר לא ממש היה חייב לחזר אחרי השטן אז מורותי ורבותי - לאט לכם ...  (לת) ערן ארגוב
  • 14:12
  • 08.04.12

125 לכעוס על גראס, ולעשן  (לת) מהטמה
  • 14:57
  • 08.04.12

126 בתור אחת שמעריכה אותך ....הגזמת בגדול יעל
  • 15:05
  • 08.04.12

בתור אחת שמעריכה אותך כאן הגזמת בגדול

127 גדעון לוי מודה שבמאמר בדי וולט הוא הטיל ספק בזכות ישראל להתקיים  (לת) דני
  • 15:09
  • 08.04.12

  •   And rightly so M, Gurevich
    • 17:09
    • 08.04.12

    Israel lost its moral compass and its right to exist in the region is questionable.

  •   לא יותר מאיבוד ארה"ב את זכותה להתקיים - רוצחי עם אידיאנים-כובשים עכזריים שאולי
    • 17:50
    • 08.04.12

    לפי הכותב - מה מותיר זכות לכל מדינה דמוקרטית להתקיים?
    ארה"ב למשל חיסלה או גירשה מיליוני אידיאנים (גם את השם הזה הדביקו להם המגרשים...) - כבשה שטחים ממקסיקו, השתלטה ללא כל משפט על רוב הטריטוריות במרכז ובמערב ארה"ב.
    שיעבדה מיליוני שחורים כעבדים, הפלתה וממשיכה להפלות שחורים ומיעוטים אחרים.
    בקיצור - על ארה"ב לחדול מקיומה כי אין זכות.
    ועל אנגליה וצרפת אין בכלל מה לדבר - הפשעים שהם עשו!!!!!

  •   כל מאמר של גדעון לוי שולל את ישראל. לא כל שכן בעיתון גרמני  (לת) דניאל א
    • 21:37
    • 09.04.12

128 מר לוי אינו מסתפק בהארץ דן
  • 15:33
  • 08.04.12

הוא רוצה להשמיץ את ישראל גם בעתונות הגרמנית

129 מזל שרוסיה בתמונה, ככה לא יתקפו כל כך מהר  (לת) ערן
  • 16:03
  • 08.04.12

130 66,622,700 זה מספר תושבי איראן- נו גדעון סליחה גונטר באמת...  (לת) אפי
  • 16:12
  • 08.04.12

131 ההסכמה של לוי ש"ישראל מסכנת את שלום העולם" מוכיחה את תעשיית השקר האנטי-ציוני: ישראל הרי אשמה בהשתלטות האחים המוסלמים במצרים; בשחיטת אזרחים סורים; במשבר בכלכלי העולמי; ברצונם של שיליטי איראן לחסלנו יאיר
  • 16:29
  • 08.04.12

בכל זה ישראל מסכנת את שלום העולם - יושר אינטלקטואלי פנטסטי...

  •   במה בדיוק האחים המוסלמים במצרים מסכנים את שלום העולם? בכך שהודיעו שלא יבטלו את הסכם השלום עם ישראל? ומה זאת אומרת השתלטות? הם זכו לרוב מוחץ בבחירות האמיתיות הראשונות שהיו במצרים. ועם כל הצער על טבח האזרחים בסוריה הוא לא מסכן את שלום העולם.  (לת) מידע מהכוילל
    • 21:17
    • 08.04.12

132 תמיד תצדיק באזשהו אופן מי שתוקף את ישראל  (לת) עובד ניר
  • 16:37
  • 08.04.12

133 Right or wrong, who cares. Stan Gordon
  • 16:56
  • 08.04.12

Isn’t it also reasonable that after thousands of years of persecution one becomes tired of being a part of the persecuted and decides to leave the camp? I did.

134 היכן שלושת הטנורים???? z
  • 17:11
  • 08.04.12

עמוס עוז אוהב להופיע בגרמניה ולקבל את פרס גיתה. הוא הכריז על גראס כחברו.
עמוס מלא טענות כרימון על ארצו - אך על אנטישמי כגראס הוא שותק.
כמוהו שאר חבריו באנסמבל - א. ב. יהושע ודוד גרוסמן.

  •   כשהתזמורת הישראלית מזייפת - הטנורים מעדיפים שלא לשיר. טוסקניני
    • 17:24
    • 08.04.12

    הכיבוש המתמשך הוא קקופוניה שמתחילה לצאת לכל העולם מכל החורים. לא נעים - אבל גינתר גראס צודק בכל מילה.
    התגובה הפשיסטית של שר הפנים רק מוכיחה את צידקתו. זהו יום מביש בתולדות מדינת ישראל.

135 הפניה צריכה להיות למנהיגי ישראל ולא להכללת כל הישראלים. אנחנו מקשיבים לכולם אז מה?  (לת) ישראלי
  • 17:13
  • 08.04.12

136 מלחמת ביברק בדעת הקהל שהיא נגדם גם בארץ וגם בחו"ל מעודדת אותם להחריף את גישתם.  (לת) נורית
  • 17:17
  • 08.04.12

137 גם על עמוס עוז ויהושוע מתנפלים פה, ולא מקשיבים.הימין בישראל אטום.  (לת) קורא הארץ
  • 17:20
  • 08.04.12

138 כשביבי יהיה ביחסים טובים עם נשיא ארה"ב נהול הדיון יהיה שונה.  (לת) חושב
  • 17:21
  • 08.04.12

139 Yay! RR
  • 17:25
  • 08.04.12

גדעון לוי צוטט ב BCC

140 אם ביבי לא מקשיב אפילו למוחים על מצבנו הכלכלי, אתם רוצים שיקשיב לןאיזה סופר גרמני? חובב ספרות הוא לא.  (לת) מגיב
  • 17:26
  • 08.04.12

141 לוי עזוב , זה לא הגזמה או הפרזה. גראס מנסה פשוט לזכות ברהביליטציה לפני.... זפ
  • 17:30
  • 08.04.12

מותו ,על עברו הנאצי ע"י האשמת ישראל על פשעי השמדת עם שהיא עומדת לבצע.

142 אנטי מה? זר
  • 17:37
  • 08.04.12

לֹא לגמרי מבין, בכל הפואמה הזאת לא ראיתי את המילה ’יהודי’ או ’שמי’ או רמז לזה. חשבתי שהוא מדבר על מנהיגי מדינת ישראל, לא על העם היהודי (?)

143 לא לכעוס על גראס, רק לעשן. הג'וינט
  • 17:37
  • 08.04.12

אח, איזה סוטול.... :-))

144 נו, מתי תפסיקו לצנזר ולעשות סלקציות?  (לת) להארץ
  • 17:49
  • 08.04.12

145 A short excerpt from my poem. Please read. Gunter
  • 18:00
  • 08.04.12

Why though have I stayed silent until now?
Because I thought my origin,
Afflicted by a stain never to be expunged
Kept the state of Israel, to which I am bound
And wish to stay bound,

  •   קראתי והתרשמתי מהתחכום הלשוני-אסוציאטיבי ארינמל
    • 19:33
    • 08.04.12

    אולם הזעם בישראל ומחוצה לה אינו נובע מהביקורת על ישראל - אותה אנו מקדמים בברכה - בעיקר מי שבצד השמאלי של המפה [ובישראל 2012 כל מי שאינו פרוטו-פשיסט נחשב לשמאל קיצוני!]
    לכעס יש סיבות אחרות. מבלי דעת הצבת את ישראל קרי היהודים כאויב מטפיסי של האנושות; של הציביליזציה. זו העמדה הקלאסית של הנצרות וגם של התקופה הפוסט-נוצרית שייצג ניטשה ולהבדיל - של גרמניה בתקופת האופל הנציונל סוציאליסטי. ישראל ניצבת מול אויבים נחושים ששנאתם נחרצת. הצוללות הגרמניות נועדו לחזק את הגנתה ולשמש כתעודת ביטוח שטה לקיומה. עד מתי תיטור איבה, גינטר, לצי הצוללות הגרמני על שלא קיבל אותך לשורותיו?

  •   האמנם "מבלי דעת" הציב גינטר (ס.ס.) גראס את ישראל כאויבת האנושות? האם עד כדי כך הוא סנילי? כל מילה בכתב הפלסתר האנטישמי הזה מחושבת היטב. הרי גם מתנגדיו של גראס אינם סבורים שהאיש יצא מדעתו. הוא לא פחות שפוי מגדעון לוי, שכולנו נמנים על מעריציו המושבעים...  (לת) מיכאל
    • 19:34
    • 09.04.12

146 השפעת התקשורת ואנשי הרוח קטנה למדי. 40 שנה אנחנו נגד הכיבוש , קרה משהו?  (לת) שואל
  • 18:24
  • 08.04.12

147 אישים דגולים? נכון יותר אישים סניליים ואווילים.  (לת) גדעון נסחפת
  • 18:24
  • 08.04.12

148 המובילים בתרבות הגרמנית יצאו בהתקפה חסרת תקדים על גראסס, גדעון לוי אומר תקשיבו לגראסס.  (לת) גודמן
  • 18:39
  • 08.04.12

  •   אבל הם הקשיבו קודם לדבריו והתייחסו אליהם באופן עינייני. בעצם בדיוק כמו שעושה גדעון לוי  (לת) מנגוד
    • 21:23
    • 08.04.12

149 ממתי "הם מבטאים דעת רבים" (שורה שניה מלמטה) הוא ארגומנט תקף בעיני מי שמשמיע באומץ  (לת) דעות נון-קונפורמיסטיות
  • 19:21
  • 08.04.12

150 תגובה איציק
  • 20:10
  • 08.04.12

אתה באמת מאמין למה שאתה כותב?קשה לי לקרוא את הדברים האינפנטילים והאנטי ישראלים שלך ושל העיתון הפוסט ציוני,שלמעשה הוא פושט רגל כלכלי ואידאולוגי ,

151 גראס ודעות פוליטיות גינטר
  • 20:28
  • 08.04.12

אני חושבת שיש צורך לזכור ולהכיר את אומנותו של גראס. הוא כתב ספרים מופלאים בהם הביע אם במישרין או בעקיפין התנגדותו לנאצים וחרטה על שהיה חלק ממכונת ההריגה הזו.
יש לזכור שגראס ידוע בהיותו שמאלני, פצפיסט, ש"אכל לא מעט קש" עקב דעותיו. אז זה קורה גם הפעם.
אני אמשיך להתייחס אליו כסופר האהוב עלי בדיוק כמו שאני קוראת ביתר סבלנות את הטורים של מר גדעון לוי למרות שדעותיו לא תמיד לרוחי.
תודה

152 דבריך מעוררים בחילה  (לת) עתון שפשט את רגלו המוסרית
  • 20:53
  • 08.04.12

153 בשביל לדעת את האמת צריך לחשוב הפוך מגדעון לוי  (לת) דני
  • 21:14
  • 08.04.12

154 גינטר גראס אמנון
  • 21:27
  • 08.04.12

גדעון, קרא ב״די וולט״ את וולף בירמן. גם משורר, גם גרמני, גם שמאלני אבל, הוא נמצא בפסח עם חברים בישראל. ויש לו מה לאמר על עמיתו גינטר

155 קול קדומים הבל אחיך, קיין
  • 21:44
  • 08.04.12

דם הילדים היהודים שניתז על מדרכות טולוז הצית את דמיונו של גינטר. מהרמץ בתחתית נפשו הכבויה פרץ הר געש של חרדה מהולה באיבה עתיקה כלפי העם היהודי. זו הדרך שבה אני מסביר את שירו המזעזע והאי-רציונלי בעליל.

156 126 Tom
  • 21:45
  • 08.04.12

Gur of a bitch not gurevich

157 מזל שאתה לא מנהיג שלנו- לא היינו שורדים דקה אחת סיון
  • 22:38
  • 08.04.12

אין בל אפילו שמץ של גנטיקה הישרדותית אתה חסר כל מערכת הגנה עצמית
אתה נכנע תמיד לכל משב רוח הקל ביותר שנושב לכיוון שלנו ונגדנו אתה מתכופף מיד לכל אחד שמפגין ולו מעט איום יש בך את כל הגנים של היהודי הגלותי - החלש שלא מתגונן - אפילו אין בך את היכולת של המתאבדים של המצדה שלא נכנעו - אתה תעשה הכל להיות עבד לרצונותיהם ודעותיהם של אחרים הפריץ שלך הוא כל אחד - הפחד שולט בך . נידמה לך שאתה מדבר בשם המוסר היושר ההגינות החמלה והצדק אבל משום מה כל אלה מופעלים אצלך רק עבור אחרים שהם לא יהודים . הצדק שלך עובד רק כשאתה מאתר איום הקל שבקלים .לא תצליח למצוא ולו מעט צדק אצלנו המוסר לא קיים כאן אצלנו היושר לא אצלנו המוסר בטח שלא .
אין יותר חלש ממך .רוב העולם עדיין עובד עם מנגנונים חייתיים קדמוניים הישרדותיים ולמרות התרבות לכאורה וסדרים חברתיים שלכאורה קמו האדם הוא ככל החיות - אתה תיהיה החיה הראשונה שתטרף -יותר מכך אתה בעצמך תקפוץ לסיר להרתיח את בשרך ולהכין עצמך לאכילה מתוך כניעה לגורלך .

158 עם גדעון לוי לא אבדה תקוותנו.  (לת) יש הארץ ויש כל שאר העיתונים
  • 23:10
  • 08.04.12

159 אם מנקים את כול הרעש מסביב , גראס צודק בביקורתו על נתניהו  (לת) שי
  • 23:13
  • 08.04.12

160 העובדה שהוא לבש מדים של הסס בהחלט אומרת שאין לו אלון
  • 23:25
  • 08.04.12

זכות לפתוח את הפה גם 200 שנה אחרי. לא נשכח ולא נסלח

161 יפה אמרת. אגב, חלק ניכר מהביקורת מוטח בגראס מפני שהשיר שכתב כלל לא הוצג. מלכתחילה, הוצגה הביקורת נגדו כעיקר והשיר עצמו, והדברים שנאמרו בו, נדחק לקרן פינה. גם העיתון הזה ממש חטא בכך, וייצג את עצמו לא כעיתון אלא כלשון מלהגת בפי פוליטיקאים. *
  • 23:43
  • 08.04.12

האם מאז שהשיר הזה נכתב הוצג פה תרגום שלו? המקור הגרמני הוצג מייד בהתחלה, כמן בדיחה מעוותת של מי שמפרסם כתבה עברית על תגובות עבריות לשיר שאיש פה לא קרא, ומציג הפניה לעותק שלרוב העצום של הקוראים הוא בלתי קריא.

162 גונטר גרס צםדיק עופט הוטנר
  • 05:21
  • 09.04.12

גונטר גרס לא יכול לשאת את המספר שש (6). שישה מליון. אני מבין אותו.
לכן הוא המציא סיפור על שישה מליון גרמנים שמתו בשבי הרוסי.
זה הוא רומז כמשקל נגדי על הרצח של של הנצים בשישה מליון יוהודים.. כמו בדברי הנריק ברודה שש נגד שש ,הסיכום הוא אפס. זה המחואר ביותר בדבריו של גונטר גרס. גדון לוי שישלי הערכה עליו לא מצא נחוץ לצין את את הדבר העיקרי הזה שנותן סיפוק לאנטי שמיים בגרמניה.

163 זכות וחובת הבקורת על מדינת ישראל ותגובת גראס יואל
  • 10:13
  • 09.04.12

א. . גראס אכן יפה עשה ושחרר את הפאסדה הגרמנית שאינה מעיזה כלל
לבקר את ישראל וממלאת פיה מים באופן לא מוסרי בגלל תסביך השואה.
ב. אכן חלק מדבריו אינו עולה בקנה אחד עם אשר אנו מאמינים בו,
אך צריך לזכור שהם בוודאי תגובה רגשית למניפולציות הרגשניות שעושה נתניהו כל הזמן בעניין איראן והשואה. החזרה האינסופית לנושא השואה
גם היא השפיעה על גראס לכתוב את שירו.
ג. בהקשר רחב יותר, הצדקנות המוסרית של ישראל היא כיסוי של עלה תאנה למציאות והעולם לא יוכל לקבל יותר גם את המניפולציות המתוחכמות ביותר
של ישראל המנסות לצייר אותה כמי שמשתייכת למערכת ערכית והומאנית.

164 לרוצחי יהודים אין זכות להטיף ל או לגנות יהודים  (לת) לאו
  • 14:16
  • 09.04.12

165 דמיון חולני בדרגה סופנית חבקוק
  • 17:32
  • 09.04.12

חבורת הפורעים מקניון מלחה הזכירה לגדעון את הוצאתה להורג של הילדה
בת ה- 8 ע"י כדור בראש ("הארץ" 25/3/2012)
וכדי לאשש את התיזה שלו הוא כותב כי 2 המקרים היו באותה שעה !
באיזה דמיון זוועתי "בורכת" גדעון ? !!!!

166 גדעון לוי - כרגיל, קול שפוי אל מול ההיסטריה הלאומית הישראלית  (לת) אורי
  • 02:03
  • 10.04.12

  •   אילו כולם כאן היו כמו לוי, ישראל כבר מזמן היתה נחלת ההיסטוריה (במקום ההיסטריה). אפילו גראס מסכים.  (לת) צודק
    • 21:14
    • 10.04.12

167 גראס זה מועלה  (לת) שכחתי
  • 02:03
  • 10.04.12

168 מה יכול להיות מניעו של זה שקובע שישראל ניהלה מלחמת מתאבדים נגד הפלסטינים נפיח
  • 05:22
  • 10.04.12

חוץ משנאת יהודים?

169 הקול קול גראס, שירתו היא שיטנת ישראל מתוצרת הסמול  (לת) גיחי גיכי
  • 13:04
  • 10.04.12

170 אדון לוי השכחן דנדוס
  • 21:02
  • 10.04.12

זקוק מאד לתזכורת שיסרב לקרא. בחול המועד פסח תר"פ הכריז הצדיק אמין חסייני מלחמה על העם היהודי. לפני אלפי כפריים ערבים שחגגו בירושלים את "נבי מוסה" הכריז:"אין ליהודים מה לעשות כאן. אידבאח איל יהוד" יצאו אלו וטבחו בששון. למה? כי מצוה לטבוח יהודים . בזכות זה מינה אותו החכם היהודי הליברלי שהיה הנציב העליון (סמואל) למשרת המופתי של ירושלים. לפני איזה חודש איזה מופתי טרי אמר שמצוה להרוג את היהודים כי רק כך תבא הישועה למוסלמים. לוי שכח. גם שכח את הריגת-רצח היהודים ב- 1921, 1929, 1936 והלאה. ביום למד בנובמבר ( בניו יורק היה עדין 29 בנובמבר תוך 4 שעות מהצבעת עצרתהאום שמום על חלוקת ארץ ישראל למדינה ערבית
ולמדינה יהודית רצחו ערבית ליד הכפר קולה (סמוך ליהוד) יהודים באוטובוס מנתניה ליר'ושלים כי....הם היו יהודים.הערבים לא התחילו אז להרוג יהודים. זה היה הרבה לפני כן אדון לוי. הם לא חדלו מכך ואין רמז שיחדלו. אז צריך להתכונן להתגונן אדון לוי. גם אדון ג.ג. שכחן אבל זה לא עניננו. הוא זד וזדונו בן 70 שנה. טוב שפתח את פיו וגילה שנשאר כפי שהיה. וגברת אשטון הצדקת?
צודקת.....אולי היא בריאה אולי לא כל כך. אם אדון לוי מתעקש.....רוצה להראות מה גרם לדיבור זה או אחר אז שיתחיל כמו שצריך ושלא יזייף או יגנוב את דעת הבריות.ושיקרא את "כופרת" של איאן חירסי עלי. מה לימדו אותה על היהודים.


פרוייקטים מיוחדים