אחריותו של כובש

קראתי בכאב רב את כתבתו של עקיבא אלדר על "בנק הקרקעות בגדה" ("הארץ", 30.3). כמי שהיה מתאם הפעולות בשטחים הראשון - אכן מזמן, ב-1967 - נראו לי הדברים זרים כל כך. להוציא 60 קמ"ר במזרח ירושלים אין ממשלת ישראל "בעלת הבית" בגדה. מי שריבון בשטח הוא המפקד הצבאי. המפקד הצבאי הוא מחליפו הזמני (אכן, גם לאחר 45 שנים) של הריבון שממנו כבשנו את השטח.

החל מן היום הראשון בתפקידי היו לי שני כובעים. כובע אחד נשא באחריות לבעיות המדיניות והביטחוניות בשטחים אלה, ואילו הכובע השני חייבני לדאוג כמיטב יכולתי לרווחת האוכלוסייה הפלסטינית. תפקדתי כמובן גם מול ממשלת ישראל, אך עשיתי זאת כפרקליטם של התושבים המקומיים: אני ביטאתי בממשלה את צורכיהם, את בקשותיהם ואת מה שהציק להם.

חיטטתי בניירותי ומצאתי רישום של שיחת תדרוך שקיים שר הביטחון, משה דיין, במאי 1972, עם רב-סרן צעיר שמונה לתפקיד מפקד נפת חאן-יונס שברצועת עזה. להלן דברי דיין לקצין:

"פעם היה הדגש שלנו כאן באזור על הפעילות הצבאית ברצועה. הדגש היום הוא על הפעילות האזרחית. עליך לזכור שני דברים - עלינו לקיים אדמיניסטרציה טובה, נקייה ובלי עודף ביורוקרטיה. לא תמיד היה הטיפול שלנו הכי נקי. אתה תייצג את תושבי חאן-יונס כלפינו, ולא להיפך.

"עליך להבין, ישראל איננה 'מתה' עליהם ואין לה ראש לעסוק בהם; אין לה גם כסף בשביל להעמיד לרשותם ממשאביה. קשה לה לישראל להקצות מים משלה לרצועה, קשה לישראל להתיר להם שיווק חופשי של דגים בשווקי ישראל, או להתיר את כניסת הבררה של פרי ההדר העזתי. אבל אנחנו הממשלה שלהם, ומכאן שאנו חייבים להיאבק בממשלה שלנו כדי להשיג כל מה שיידרש להם, לאוכלוסייה המקומית שבנפתך. תוכל לעשות זאת רק בתנאי שיהיה לך 'לב' לכל זה. אם אין לך 'לב' אין לך מה להתחיל בתפקיד.

"משימה נוספת - תיאלץ להילחם בצה"ל. יש תמיד התנגשות עם האינטרס הביטחוני. ערבי מוביל דגים לשוק כשהם ארוזים בקרח. אבל ייתכן גם שהוא מסתיר נשק בין הדגים. אז מה יותר פשוט מלהפוך לו את ארגז הדגים? זה שבהזדמנות זו אתה הורס לו את כל הכנסותיו, ושאתה מקומם אותו נגדך ונגדנו - למי בצה"ל זה אכפת? לך זה צריך להיות אכפת!

"לפעמים תעמוד בפני הוראות מנוגדות בין הוראות הפיקוד הצבאי לבין תפקידך כמושל האזרחי. לך, במקרה זה, יש אל מי לפנות - יש מפקד האזור, יש תא"ל גזית ויש גם אני, עבדך הנאמן. כולנו עומדים לרשותך, אם אתה מרגיש או חושב שמשהו איננו כשורה. אבל הראשון שחייב לעמוד על המשמר זה אתה. המכונה שלנו תדרוס אותם אם לא תעמוד על המשמר, וזה בלתי נסבל.

"אם אינך מכיר את הנושא שלפניך, דע בפני מה אתה עומד - זה לא 'להרוג כל בוקר שני ערבים'. ועוד דבר - אני עומד תמיד לרשותך, גם מחוץ 'לשעות הקבלה'. אם אתה סבור שיש לך מה לדווח לי, משהו שעלי לדעת - תרים טלפון ואתה מוזמן. בערבים, בשבתות, מתי שרק תרצה".

הכותב, אלוף (בדימוס), היה ראש אמ"ן

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 מאז ומעולם היו כל האדמות שתחת הכיבוש הישראלי אדמות ערבון עד כריתת השלום עם תושביה הפלסטינם של הגדה המערבית. אלא שיהודים חמדנים בעלי חזון נדלני מובהק הפכו אותה ברבות הימים לאדמה שדודה. כל שוד האדמות בשטחים הכבושים היו בחסות ממשלות פחדניות שחששו להתמודד מול נציגי אלוהים עלי אדמות. היום אפילו ביד חזקה ובזרוע נטויה אי אפשר יהיה להחזיר את מעשי השוד האלה ותוצאותיהם. השודדים מתנחלים, מאיימים להכניס את מדינת ישראל לכאוס שאף ממשלה לא מוכנה להתמודד איתו וביחוד לא תאוות שלטון כמו שיש לנתניהו. לא לעולם חוסן.  (לת) שחר שוקע
  • 07:32
  • 11.04.12

02 ואכן למרות אזהותיו של משה דיין המכונה שלנו לא רק שדורסת אותם אלא גם מתעללת בהם במקרים רבים  (לת) איציק המרכז izikhe@gmail.com
  • 08:27
  • 11.04.12

03 הפנים היפות של הכיבוש פרקליט התושבים
  • 08:37
  • 11.04.12

הפנים היפות של הכיבוש - לאמור, כובש המבין יותר מן האוכלוסיה עצמה את צרכיה

04 אם רק היית דואג ליהודים כמו שאתה דואג לערבים היתה לנו היום מדינה נהדרת!  (לת) אלי הרחובותי
  • 08:44
  • 11.04.12

05 גזית, שוב מבלף ומטעה, המפקד הצבאי אינו מחליף הריבון הקודם, לא היה כזה כלל שכן מאז החלטת המנדט הריבון הוא אנחנו בכל ארץ ישראל המערבית. המפקד הצבאי הוא פקיד מטעם מדינת ישראל ואם אינו מבצע את הוראותיה, יש להעיפו. נכון שאין לפגוע כלל ובאופן מוחלט בערבים שם רק לשם הפגיעה, זה לא נכון מוסרית וגם לא מעשית, אך האינטרסים הקובעים הם האינטרסים שלנו.  (לת) איציק המרכז izikhe@gmail.comz
  • 09:39
  • 11.04.12

06 כדאי להזכיר לגזית, המנסה להציג את משה דיין כאדם הומני, את הסיפור הבא: כאשר אלוף פיקוד מרכז עוזי נרקיס סיפר לדיין (ב-67 או ב-68) כי בקסבה של שכם פוצצו בית של מחבל, וכי מההדף נהרסו גם שתי דירות סמוכות. דיין הגיב: "אוי לרשע ואו לשכנו." המקור לסיפור הוא עוזי נרקיס עצמו - שהיה האחראי הראשי להרס של כפרים רבים בגדה המערבית מייד לאחר כיבושה ביוני 67. הסיפור התפרסם בעמ' 253 בספרו של יוסף ארגמן, "זה היה סודי ביותר: 30 פרשיות מודיעין וביטחון בישראל; הסיפור המלא" שיצא לאור בהוצאת "במחנה" - כלומר, המו"ל הוא צבאנו" המוסרי ביותר בעולם." משה אלרד
  • 11:05
  • 11.04.12

כדאי להזכיר לגזית, המנסה להציג את משה דיין כאדם הומני, את הסיפור הבא: כאשר אלוף פיקוד מרכז עוזי נרקיס סיפר לדיין (ב-67 או ב-68) כי בקסבה של שכם פוצצו בית של מחבל, וכי מההדף נהרסו גם שתי דירות סמוכות. דיין הגיב: "אוי לרשע ואו לשכנו." המקור לסיפור הוא עוזי נרקיס עצמו - שהיה האחראי הראשי להרס של כפרים רבים בגדה המערבית מייד לאחר כיבושה ביוני 67. הסיפור התפרסם בעמ' 253 בספרו של יוסף ארגמן, "זה היה סודי ביותר: 30 פרשיות מודיעין וביטחון בישראל; הסיפור המלא" שיצא לאור בהוצאת "במחנה" - כלומר, המו"ל הוא צבאנו" המוסרי ביותר בעולם."

07 גם אם הריבון הקודם, מלך ירדן, היה בחזקת כובש שישראל לא הכירה בכיבושו, הריבון היום הוא אלוף פיקוד המרכז וזאת לפי בחירתה של ישראל. ישראל יכולה היתה להחיל את ריבונותה בכל רחבי יהודה ושומרון, כפי שעשתה בירושלים, אך בחרה שלא לעשות זאת...לפיכך גם המושג "אדמות מדינה" שם הוא קשקוש שמשמש לגזל  (לת) לכל הנבוכים...
  • 12:36
  • 11.04.12

08 גזית מנסה להבין
  • 12:41
  • 11.04.12

אינני מצליח להבין מה רוצה איש זה להגיד ! שכיבוש זה דבר נאור ? שיתייחסו אליו כאדם מוסרי ? שדיין הוא אחר ממה שהיה ? שהמפקד בכאן יונס קיבל הנחיה מדיין ? או מה ?
שיואיל ויגיב כאן מה רוצה להגיד במפורש חוץ ממה שהוא מעלה ברבים את מה שהוא זוכר

09 אדמות מדינה ??? ישראלי
  • 16:53
  • 11.04.12

לשם הבהרה, אני ימני, בעבר הייתי בליכוד ולאחר מכן הצטרפתי לקדימה.
נושא האדמות הוא רגיש, יש אדמות שלא היו שייכות לאנשים פרטיים וניתן לראות בהם אדמות מדינה, עתידן יוכרע במשא ומתן.
מאידך, יש אדמות השייכות לאנשים פרטיים, אני מכיר אישית בעלי אדמות בבית ג'אלה, שאדמותיהם הוצאו מחוץ לגדר, והמבנים עליהם נהרסים בשיטתיות !
כאזרח שומר חוק, אני מתקומם על העוול והגזילה הנעשים לאור היום, וכאזרח ישראלי אני מתבייש בכך,

10 שלמה גזית היה עושה דברו של משה דיין מאוגוסט 1967 (רק שנה לאחר מכן מונה ל"מתאם הפעולה בשטחים"). בשמו הוא הפקיע אדמות בגדה המערבית, גירש פלסטינים תושבי הגדה, מנע שובם של פליטי המלחמה ב-67 - במיוחד אם היו בעלי קרקעות בבקעת הירדן, שישראל חמדה כדי להקים עליהן התנחלויות (בלתי חוקיות לפי החוק הבינלאומי), ופוצץ בתים של חשודים ב"פעילות עויינת" (כלומר, מי שפעלו למען השתחררות מן הכיבוש הזר ולמען זכויות פוליטיות) וזאת ללא משפט, ותוך פגיעה לא רק בחשוד אלא גם בבני משפחתו. כדאי שגזית יחטט שוב בניירותיו וישלוף התבטאויות אחרות, של אדונו דיין ושלו-עצמו, המעידות על רצונה של ישראל (ובמיוחד דיין) להחזיק בשטחים הכבושים ולהיפטר מתושביהם. אלון לקח
  • 10:30
  • 12.04.12

שלמה גזית היה עושה דברו של משה דיין מאוגוסט 1967 (רק שנה לאחר מכן מונה ל"מתאם הפעולה בשטחים"). בשמו הוא הפקיע אדמות בגדה המערבית, גירש פלסטינים תושבי הגדה, מנע שובם של פליטי המלחמה ב-67 - במיוחד אם היו בעלי קרקעות בבקעת הירדן, שישראל חמדה כדי להקים עליהן התנחלויות (בלתי חוקיות לפי החוק הבינלאומי), ופוצץ בתים של חשודים ב"פעילות עויינת" (כלומר, מי שפעלו למען השתחררות מן הכיבוש הזר ולמען זכויות פוליטיות) וזאת ללא משפט, ותוך פגיעה לא רק בחשוד אלא גם בבני משפחתו.
כדאי שגזית יחטט שוב בניירותיו וישלוף התבטאויות אחרות, של אדונו דיין ושלו-עצמו, המעידות על רצונה של ישראל (ובמיוחד דיין) להחזיק בשטחים הכבושים ולהיפטר מתושביהם.

11 נוסטלגיה של גנרל מזדקן  (לת) יאיר
  • 08:21
  • 14.04.12

פעילות
המלצות