יובל דיסקין ומאיר דגן - מסדר קדושי הביטחון | צבי בראל - הארץ
מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

מסדר קדושי הביטחון

אין עוד מקום בעולם, חוץ מבכמה דיקטטורות, שבו כמו בישראל "קהילת הביטחון" איננו מונח קיבוצי שמתייחס לקבוצת אנשים שעוסקים בביטחון, מפקדים על עוצבות או מנהלים מלחמה חשאית מעבר לקווי האויב, אלא מקום קדוש. מקום קדוש שיש בו פוסקי הלכה ספורים, כאלה שקיבלו הכשר מפוסקי ההלכה שקדמו להם, ושכתבי הקודש בו דקים כעוביה של פקודת מבצע, והפולחן מורכב מקריצות וחיוכים דקים שמובנים רק לכלי הקודש, וממשפטים ספורים שהציבור, כל הציבור, נדרש לשנן באדיקות ולזמזמם כמנטרה. בדיוק כמו בכל אשראם.

להבדיל ממסדרים דתיים אחרים, הכהונה במסדר הביטחון הישראלי מוגבלת בזמן אבל החיים בו הם חיי נצח, כל עוד מקבלים הגורואים על עצמם את כלליו. אלה כללים קלים ופשוטים, בעצם כלל אחד מרכזי: מותר להשתין בתוך האשראם - גם אחד על השני - אסור להשתין מחוץ לאשראם פנימה.

את הכלל הזה הפרו שלושה גורואי צמרת, שיכלו לנופף לנצח בכלי קטורת מבושמים באשראם סביב מזבח הביטחון, ואף לזכות במקום מכובד בדירקטוריון המדינה. במקום זאת חשבו בטעות שמעמדם לשעבר מתיר להם לפגוע בקודש הקודשים. עוזי ארד, מאיר דגן ויובל דיסקין לא המציאו את מסדר קדושי הביטחון, אבל הם חיו היטב על פי כלליו, נהנו מן הגלימה הצחורה עם ציצית התכלת שמוענקת לכל חשמן מתדמית של זכים מכל פגם, עד כדי כך שאפילו ראשי ממשלה ושרים חששו להמרות את פיהם. והציבור? כלום יש מאמין אחד שרוצה לערער על סמכותו של האפיפיור? על עוצמתו של אלוהים? על קדושת קהילת הביטחון? הם הרי יודעים את הסודות הכמוסים, הם בהחלט הקדישו את חייהם למען הכלל, אבל כמו כל כהן, גדולתם היתה בכך שהם הצליחו להורות לציבור המאמינים להקשיב ולציית להם ללא עוררין.

דיסקין ודגן נהגו נכון כשביקרו את רה"מ בתקשורת? דברו על זה בפייסבוק

גם בכך אין להאשימם בהמצאת הגלגל. כריעת הברך הכנועה בפני איקונין הביטחון היא הפולחן שמלווה את המדינה מאז הקמתה. סביבו מטופחת במומחיות תרבות האיום והרדיפה, על פי מידת הטמעתה נמדדת איכותו של האזרח המאמין, שאינו יכול להיות אזרח של ממש ללא שותפות במקדש הביטחון.

ארד, דגן ודיסקין מכירים היטב את סדרי החיים בהיכל. מכאן התימהון על מעידתם הקשה כשסברו שהם יכולים להקים אשראם חלופי. שדי להם בשירות ארוך ועטור תהילה, כדי לפתוח סניף מתחרה להיכל הרשמי.

פתאום התברר להם שהפצצת איראן תהיה משגה היסטורי, לפתע הוסט הפרגוד והתברר שישראל אשמה לא פחות מן הפלסטינים בהכשלת תהליך השלום, ובאלומת פנס מסנוורת האיר ארד את סמטאותיו המעוקלות של תהליך קבלת ההחלטות במשרד ראש הממשלה. אבל כל אלה מחווירים לעומת הסכנה הנוראה שדבריהם ירסקו את יציבות הקשר שבין ההיכל הרשמי למאמיניו.

ואכן, הסערה שהתחוללה סביב התבטאויותיהם, ובמיוחד זו של דיסקין, איננה כל כך בגלל מה שאמרו. כן הפצצה או לא הפצצה באיראן, כן או לא ריסוק האסטרטגיה הישראלית שבנתה עצמה סביב תדמיתה של איראן כמדינה לא רציונלית, או האם ישראל אשמה בכישלון השיחות עם הפלסטינים. לא על כך טענת המבקרים. על אלה הרי יש לנו שיח קאנוני שאי אפשר לקעקע אותו ואיש לא יצליח לבלבל אותנו עם העובדות. הזעקה קמה בגלל מי שאמר, נכון יותר, בגלל הבגידה במסדר והפגיעה במשיחים.

כדי לטייח את הנזק נשלפו מיד התיקים האישיים. דיסקין רצה להיות ראש מוסד ולא נתנו לו. ארד הוא בעל פתיל קצר שהסתכסך עם בנימין נתניהו על רקע סמכויות, על דגן עדיין לא מצאו דבר, אבל אם ימשיך להרגיז, עוד ימצאו משהו. הצרה היא ששני מועדוני הביטחון, הרשמי והחלופי, קולעים אותנו לדילמה קשה. מצד אחד, אולפנו להאמין לכל מוצא פיהם של המכהנים בתפקידים הנעלים, מצד אחר, הרי גם כהונתם תסתיים מתישהו, וגם הם עלולים בבוא היום לטלטל את אמונתנו העיוורת במשיחינו.




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 דיסקין גם אמר כי הימין הקיצוני אלים הרבה יותר מהשמאל הקיצוני. לכך לא התייחס כלי תקשורת או כתב כלשהו  (לת) נפתלי אור-נר
  • 05:39
  • 02.05.12

  •   כי זה ידוע ואין בזה חדש רני
    • 14:43
    • 02.05.12

    רצח רבין, אמיל גרינצוויג, הטבח במערת המכפלה, המחתרת היהודית... כולן התארגנויות אלימות של הימין. ומה יש לנו בשמאל? ענת קם?

02 להפיץ את המאמר הזה בתפוצת נאטו. אכן הגיע הזמן לקעקע את השיח הקאנוני על קדושת קהילת הבטחון.  (לת) גאה להיות מנוי על הארץ!
  • 06:20
  • 02.05.12

03 זה לא רק מאיר דגן, יובל דיסקין, גבי אשכנזי, עמוס ידלין ועוזי ארד. גם רון לאודר ידידו האישי של ביבי אמר שביבי צריך לקבל את מתווה אובמה.  (לת) איציק המרכז izikhe@gmail.com
  • 06:41
  • 02.05.12

04 כל מלה בסלע!  (לת) נכון!
  • 07:36
  • 02.05.12

05 כל מילה בסלע. מנשקי מזוזות וכיפות סרוחות אכן זקוקים למשיחים.אחרת היו בוחרים מי שמתעמרים בהם- אם לא היו מאמינים בגאולה שיום אחד תגיע. מתי? זה לא משנה להם. הם חונכו להאמין בסיפורי בדים  (לת) שומר חוק
  • 08:18
  • 02.05.12

06 להטוטן במילים השפוי
  • 08:48
  • 02.05.12

מרוב להטוטים במילים ומרוב ציניות רוויה ביתר קשה להבין מה בעצם אתה רוצה להגיד. נדמה שמקומך הוא בנורבגיה, פינלנד או שמא בשוויץ שם נושא בטחון ועתיד הקיום לא עומד על הפרק ותוכל להשתמש בלהטוטי מילים על תלאות מזג האוויר.

  •   בשביל הרשות הציונית ביטחון הוא בסדר עדיפות נמוך, מעניין יותר השליטה וההתפשטות הטריטוריאלית  (לת) ואנשי הביטחון מצביעים על כך
    • 10:52
    • 02.05.12

07 ארד, דגן, דיסקין. כולם בעלי אישיות פגומה, כולם רק רוצים לפגוע בקורבן: נתניהו. והוא, הצח כשלג שטובת עצמו ממנו והלאה, שנולד וגם ימות משרת ציבור בכל רמ"ח אבריו, הוא בסדר. שיתביישו ויעלמו  (לת) בנג'י. הציבור בחר, הציבור ישלם.
  • 08:53
  • 02.05.12

  •   סלח לי, אתה מגזים אבנר ברנהיימר
    • 09:56
    • 02.05.12

    עם כל הכבוד לראש הממשלה, אני ממש לא מסכים שטובתו האישית כך ממנו והלאה כפי שאתה טוען. בנוסף, כיצד ייתכן שבכירים רבים כל כך, כולם כאיש אחד, משמיעים האשמות שכאלה ומתעקשים על צדקתם. אינני חושב שהם שקרנים. האם אתה טוען שכן?
    בנוסף. עוד לא ראיתי אף. עדות לכך כי מי מן השלושה חושב על החיים הציבוריים. להאשים אותם בפעולה מתוך אינטרס אישי זו האשמה שאיננה מבוססת על דבר פרט לתחושת בטן, וככזו, לא ניתן להתייחס אליה ברצינות - ואף לא למי שמשמיע אותה.
    לסיכום - לדעתי - אין עשן בלי אש ואיש איננו מושלם.
    מה שכן, אני מודאג. כולנו צריכים להיות.

  •   אתה לא חזק בסרקזם, אה?  (לת) רני
    • 14:44
    • 02.05.12

08 מהיום ימונו לתפקידים אלו רק אנ"ש. זה מחיר היריקה.  (לת) י.ה.
  • 09:24
  • 02.05.12

09 מחליפים "איקונין הביטחון" ב איקונין שילטון החוק" ויוצא אותו המאמר בדיוק אבל על מיתוס "שלטון החוק" שהוא מקום קדוש שיש בו פוסקי הלכה ספורים, כאלה שקיבלו הכשר מפוסקי ההלכה שקדמו להם, ושכתבי הקודש בו דקים כעוביה של פקודת מבצע, והפולחן מורכב מקריצות וחיוכים דקים שמובנים רק לכלי הקודש, וממשפטים ספורים שהציבור, כל הציבור, נדרש לשנן באדיקות ולזמזמם כמנטרה.  (לת) אוריהו
  • 10:13
  • 02.05.12

  •   כל מקדש וכל משיח הם גרועים, אבל אם ההמונים זקוקים למקדשים, עדיף שלטון החוק על המקדש המסוכן של הביטחון.  (לת) לאוריהו
    • 10:29
    • 02.05.12

  •   הבעיה היא שמיתוס "שילטון החוק" לא מייצג את את שילטון החוק אלא את הסמול האובדני והוא קיים כמות שהוא קודם כל בגלל מקדש הביטחון שבלעדיו לא היה לנו פה כלום  (לת) אוריהו
    • 19:52
    • 02.05.12

10 גיבוב הבלים - יש חיים גם מחוץ לעיני הציבור האיש הקטן
  • 10:21
  • 02.05.12

כל אותם בכירים במערכת הביטחון התריעו מבפנים. כעת הם מתריעים ובשפה רפה לאין שיעור מקודם, מעל בימת התקשורת.

11 הימים ימי אחשורוש מרדכי ואסתר. . . מני
  • 10:40
  • 02.05.12

העם יצא למחאה אך לא השכיל לכוון אל המטרה הנכונה
ואז בא מרדכי היהודי אל אסתר המלכה ואמר שלא תדמי
בנפשך להימלט בית המלך מכל היהודים!!! כי אם החרש
תחרישי בעת הזאת - ריווח והצלה יעמוד ליהודים ממקום
אחר ואת ובית אביך תאבדו מי יודע אם לעת כזאת הגעת
למלכות. . .

ויתקשר מרדכי עם סריסי המלך לשעבר: יובל ומאיר אשר
ביצעו את המחאה במבצע בזק. . .

12 מפעילים 98% מהאלימות בזירה אבל נעלבים מכל דקירה או קאסם, אקולוגיית השקר, השגריר בבילורוס הודה שלשום כי העביר את חומר החקירה נגד ליברמן לליברמן עצמו, שר החוץ התפטר? רוה"מ פיטר אותו? סתאם צחוקים...שחיתות זה ביוון  (לת) אריק
  • 12:21
  • 02.05.12

13 כותב המאמר שוכח עובדה יסודית אחת: ישראל נמצאת מאז הקמתה במלחמה! יצחק
  • 12:28
  • 02.05.12

עם מצרים (עד להודעה חדשה) ועם ירדן יש לנו הסכמי שלום. עם סוריה, לבנון (חיזבאללה) ועם ערביי ארץ ישראל - לא! פעל יוצא מכך הוא ששמירה על הביטחון היא בעלת עדיפות עליונה, כדי לשמור, בין השאר, גם על בטחונו של בראל. זה לא אומר שאסור להעביר ביקורת, בתנאי שהיא עניינית ולא תוצאה של השקפה פוליטית.

  •   אתה בדיוק אותו תמים ומוסת מצוי שרווח בציבור המצביעים הישראלי, ובדיוק אליך כוון המאמר, שכנראה לא הבנת או הפנמת אותו.  (לת) ליצחק
    • 12:57
    • 02.05.12

  •   מהי תגובה שלא מכבדת את כותבה המגיב למגיב
    • 13:55
    • 02.05.12

    לא כל מי שאיננו מסכים לתפישת עולמך הוא תמים או מוסת

  •   מה לא נכון במה שכתבתי? בטח שאני לא מפנים שטויות של סמולן יצחק
    • 14:59
    • 02.05.12

    כמו בראל. כנראה שאתה לא הפנמת: מה שבראל כתב הוא פשוט השקפתו הפוליטית, ואין לזה שום קשר לביטחון המדינה. מה יש כאן "לא להבין"?

  •   כל מה שכתבת אלמנטרי ונכון. זה לא אומר שצריך לקבל כתורה מסיני, ללא ביקורת כל מה שהם אומרים, וזה מה שבראל כותב. הגישה שלך היא שאין לבקר את מה שראשי מערכת הבטחון אומרי מכיון שאנחנו במצב מלחמה תמידי. YS
    • 18:01
    • 02.05.12

    רק להזכיר, כל ראשי הביטחון היו בטוחים ערב מלחמת יום כיפור שהמצרים והסורים לא יתקפו.

14 עם הסרת המדים כוהני מקדש הבטחון מגלים פתאום את האור נסיון שני
  • 12:37
  • 02.05.12

הבעייה עם הגורואים של מערכת הבטחון היא שהם ממלאים פיהם מים וממשיכים לשרת תחת המנהיגים שהם בזים להם, רק כשאלוף פיקוד או הרמטכ"ל או ראש המוסד מסיימים את תפקידם הם מתחילים לזמר והצלילים אינם ערבים כלל לאוזני הבוסים של אתמול. השאלה היא אם המדים והתואר עיוורו את הנושאים בתפקיד ורק כשהשתחררו ממנו נגלתה להם האמת, או שהיוקרה והפינוקים של השררה הם שעצרו בעדם, למרות שידעו שהם נוטלים חלק ב"מצעד האיוולת", וכך שרתו בנאמנות את הבוס אך בגדו בעם. אז איך עלינו להתייחס ל"חזרה בתשובה" שלהם?

  •   אותה נאמנות שגורמת להם לדבר באזרחות מונעת מהם מלדבר בתפקיד, זה מכובד אפילו בארץ שהיא מחנה פליטים ללא אריסטוקרטיה.  (לת) אריק
    • 23:47
    • 02.05.12

  •   שכחת דבר בסיסי בלי שום קשר לשררה
    • 02:38
    • 03.05.12

    כמו שחייל איננו יכול לסרב פקודה כי הוא בתוכ המערכת, אבל יכול להתריע ולפעול על מה שלדעתו לא היה נכון באמן השרות, כך עשו הגורואים שמדובר בהם. לכן כל הפילפול שלך הוא לא רציני ולא תקף.

15 לברק זה ממש לא מזיז הוא נבוך, שומו שמים. מאין עזות המצח שחו, לא יאומן.  (לת) מגיב
  • 12:52
  • 02.05.12

16 12 נמאס לי לשמוע שישראל במלחמה, מה הקשר? ביברק כשלון מוכח לא שלום לא בטחון לא רווחה.  (לת) מגיב
  • 12:54
  • 02.05.12

17 שביברק כשלון לא צריכים את ה3, רק לפקוח עינים. טרטור יומיומי על אירן כדי להשכיח השלום .  (לת) יונה
  • 12:55
  • 02.05.12

18 ברק חיב להפרד מהבטחון, מיצה עצמו. יש לא מעט מועמדים טובים ממנו. כם בליכוד עצמו.  (לת) שולה
  • 12:56
  • 02.05.12

  •   את צודקת מאוד, אבל הביבי לא מאמין לאף אחד, רק לברק. הביבי לחלוטין לא רציונאלי וגם השרהל'ה לא תאשר מישהו שלא מקובל עליה. והאישור שלה הכרחי, כידוע.  (לת) לשולה
    • 15:32
    • 02.05.12

19 אחמדינג'אד: "ישראל השנואה בעולם - והיא תושמד " - אם הוא רציונלי אני הרבה הרבה יותר מודאג  (לת) המן
  • 14:33
  • 02.05.12

  •   הוא לא אמר את זה ראובן
    • 16:57
    • 02.05.12

    לעומת זאת ניטשה כן אמר: "האם אין זו מידת נפש בזויה לדמות את האויב תמיד כמרושע".

    אני מציע לך לשמוע את נאומיו בשפת המקור - הם אומנם לא מלבלבים ובנויים על שנאה ובורות, אבל בכל זאת, ראבק.

  •   וגם אני יכולתי לומר את זה. שישראל היא השנואה בעולם זו עובדה ושהיא תושמד זהו פועל יוצא, נבואה...  (לת) נביא בעמ
    • 18:06
    • 02.05.12

20 זהו הכותב הטוב ביותר במערכת הארץ המתעניין
  • 17:02
  • 02.05.12

תשמרו עליו.

21 נתניהו בהחלט הקדיח תבשילו גדעון
  • 18:42
  • 02.05.12

אם שלושה מעמודי התווך של "המסדר" יוצאים נגדו בגלוי, אות וסימן הוא שאפילו אבירי שולחן עגול אלו סבורים ש'ביבי-ארתור' שלהם ואבירו 'אהוד-לנסלוט' איבדו זה מכבר את חרב הסלע שלהם, ומאז הם רק הולכים בננות, כמאמר המשורר...

22 עוד שמן למדורה תם
  • 19:53
  • 02.05.12

מדוע עלינו להסתמך דוקא על הלשעברים? די בעדותם של שני בני הזוג המופלא זה על זה. ״יוני היה מתבייש בך״ אמר אהוד על ביבי. ועוד אמר: ״ביבי מסוכן לישראל״. נקלענו לאנטינומיה חסרת מוצא: אם נאמין לאהוד, נמצאנו שאי אפשר לסמוך על ביבי; ואם איננו מאמינים לאהוד סימן הוא שעליו אי אפשר לסמוך. נראה אפוא שהלשעברים צודקים: על שניהם אסור לסמוך.

23 איך דיסקין הגיע להצהרה בדבר המשיחיות של נתניהו וברק, איך?  (לת) הקטע הפחות הגיוני בדברי דיסקין, שהכין מראש פתק עם פסוק מהתנך על משיח
  • 21:23
  • 02.05.12

24 Someone must do the dirty work so that sudden feinschmeckers like Dagan and Diskin can afford to suddenly display a clean liberal conscience  (לת) George Smiley
  • 01:40
  • 03.05.12

פרוייקטים מיוחדים