מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

בשם הלכידות

בעקבות המשבר הכלכלי העולמי והמחאה החברתית, מתפתח בישראל דיון כלכלי-חברתי מעמיק, שמנסה להדביק פער של שנים שבהן העיסוק בכלכלה הושאר למומחים ודעת הקהל התיישרה פסיבית עם גישות ההפרטה והדה-רגולציה.

בשיח הכלכלי החדש העמדה הבולטת היא זו הדוגלת בקפיטליזם רגולטיבי. לפי עמדה זו, שמבטאיה העיקריים הם דו"ח טרכטנברג, המוספים הכלכליים ושרים "חברתיים", הקפיטליזם לא נכשל, אלא רק סטה מדרכו. תחרות, לפי עמדה זו, היא עדיין הדרך המוצלחת לניהול החיים הכלכליים. גמישות תעסוקתית ומדדי הישגים הם אמצעי היישום הבדוקים. "שוויון הזדמנויות, כללי תחרות הוגנים וביטחון בסיסי", כך הגדיר טרכטנברג צדק חברתי. כלומר, אם רק תהיה תחרות אמיתית, אם כל השרים יהיו "כחלונים", יהיה לכולנו צדק.

הקפיטליזם הרגולטיבי טוב מהניאו-ליברליזם הפרוע, אך עדיין נסמך על האקסיומה שהכלכלה היא שדה רציונלי, שאמור להיות נקי מפוליטיקה ומערכים "זרים". עליית הקפיטליזם הרגולטיבי היא שעת מבחן לתפישה הסוציאל-דמוקרטית, שתצטרך לחדד את השאלות שהיא מעלה בדרך להפיכתה לאופציה ממשית במגרש הפוליטי.

התפישה הסוציאל-דמוקרטית שמה במרכז את עקרונות השוויון, הסולידריות והלכידות החברתית. היא תובעת להכניס לדיון הכלכלי ערכים חברתיים, סביבתיים ומוסריים, ודוחה את הגישה לפיה נאיבי לבחון את מי משרתת הכלכלה, וכיצד היא עשויה לתרום לרווחתם של בני אדם. זוהי השקפה שאינה מתנגדת לתחרות, אך דוחה את הכפפת החברה לשוק. תחרות עשויה להיות כלי, היא איננה ערך.

כלכלת ישראל: אסון חברתי או אחריות כלכלית? דברו על זה בפייסבוק

כדי לבדל את עצמה מהקפיטליזם הנאור, חייבת הגישה הסוציאל-דמוקרטית להדגיש את סירובה למסחור עוד ועוד היבטים בחיים, ולתבוע התערבות למען יותר סולידריות ושוויון גם כשזה "לא כלכלי". מחיר הקוטג' מציק, אבל העובדה שילד באופקים וברהט מקבל חינוך פחות טוב מילד במרכז, היא אסון חברתי. המונופולים הם בעיה, אבל הכנסתם של כוחות השוק לבתי הספר דרך משכורות דיפרנציאליות ושעוני נוכחות למורים, ולמערכת הבריאות בשר"פ ובביטוחים הפרטיים - היא פלישה למרחבים שחייבים להיות מוגנים משיקולי רווח. חלק מהוועדים הגדולים מגזימים לעתים בניצול כוחם, אבל חוסר הביטחון התעסוקתי של מיליוני עובדים מסוכן שבעתיים.

הגישה הסוציאל-דמוקרטית דורשת לשמור חלקים מהותיים ברקמת חיינו חופשיים מהיגיון מסחרי, מהפרטה, מתחרות ומיעילות על חשבון אנושיות. כך בבית הספר ובבית החולים, כך גם ברווחה ובמשפט. פעולה מחוץ לפרדיגמת התחרות דרושה גם בדיור, בתכנון, בהגנת הסביבה ובתרבות.

לעתים נוצר מתח בין ערכי השוויון והבחירה החופשית. תמיד יהיו מי שירצו שילדם ילמד במוסד פרטי לטעמם, מי שיעדיפו ליהנות מקניות בשבת או להחנות את הג'יפ על חוף הים. לישראלים רבים יש עדיין זיכרון של חברה מגויסת והרגשה שהמדינה נכנסת לחייהם יותר מדי. תומכי הגישה הסוציאל-דמוקרטית יצטרכו להסביר שחופש בחירה הוא עיקרון נעלה, אך יש מקרים שבהם החברה זכאית להשית, באורח דמוקרטי, הגבלות מסוימות על בחירותינו למען ערכים משותפים.




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 2 הערות לעניין האזרח ק'
  • 07:02
  • 07.05.12

1.האם יש בישראל מתאם בין תומכי השמאל הפוליטי לבין מעמדם הסוציו-אקונומי כפי שעולה מניתוח תוצאות ההצבעה זה שנים ,ולהיפך? נראה כי לא. מה עניינו של הציבור השבע תומך השמאל בילדי אופקים ורהט? ספר לנו חדשות.
2. בחירות 2012 נקבעו עתה,בין היתר, כדי למלט ולדחות עד כמה שניתן (עד ביטול?) את החקיקה בעניין הריכוזיות במשק בישראל. סוגיה אשר לה השלכות על תחומים חברתיים ולאומיים מרכזיים (יכולת הניידות הכלכלית, השקעות באזורי פיתוח-אופקים ורהט כמשל- האם עניין ראוי זה עומד לדיון ? הרי עילת הבחירות אינה רומזת כלל על-כך.מדוע?

02 Social-Democracy = Voodoo Economics  (לת) kalkalan
  • 07:18
  • 07.05.12

03 ומי יקבע את ההגבלות? אה, מגיעים לפוליטיקה ואינטרסים, אז זאת בדיוק בעיית המטיפים נגד הקפיטליזם. לכן צריך את האיזון הלא פשוט והמשתנה.  (לת) איציק המרכז izikhe@gmail.com
  • 07:53
  • 07.05.12

  •   אף אחד לא מציע לבטל את הפוליטיקה או להכחיש את האינטרסים. הם שם, ומוטב שיהיו שם בגלוי מאשר מתחת לשולחן. בארשבעי
    • 16:53
    • 07.05.12

    בדמוקרטיה, כמו שאתה בוודאי תמיד אוהב להזכיר, עניין מגיע בסופו של דבר להצבעה, והרוב קובע. מדיניות כלכלית ואיזון בין שיקולים ערכיים שונים - הרי זה בדיוק מסוג הדברים שהרוב צריך לקבוע בהם. ועל זה הוסיפו כל מיני חכמים איזון עדין בין כוחן של רשויות שונות (למשל השופטת והמבצעת), כדי שערכי-יסוד של החברה לא יישחטו לטובת אינטרסים חולפים של רוב רגעי. נו, אתה יודע, כל הסיפורים שמלמדים בשיעורי אזרחות.

    סוציאל דמוקרטיה היא גישה שלא מבקשת להחליף את כל השיטה הזאת, אלא רק לעמוד במסגרתה על סדר ערכי מסוים.

    עכשיו ברור?

04 השכבות שהיו הכי נשכרות מיישומה של שיטה סוציאל-דמוקרטית ממשיכות להצביע באיוולתן לשיטה הקפיטליסטית שדופקת בראש ובראשונה אותן.  (לת) איציק המרכז izikhe@gmail.com
  • 07:58
  • 07.05.12

  •   היחידים שנשכרים מגישה זו היא שכבת השליטים מיצפטל
    • 08:46
    • 07.05.12

    ולא מפתיע שבמאמר תמיכה בסוציאל דמוקרטיות זה קוראים לשים מגבלות על החופש והדמוקרטיה. ככה מתחילה כל עריצות.

  •   השיטה הסוציאל דמוקרטית מהסוג שהיה בארץ בזמן שילטון מפא"י. פשטה את הרגל ..התספורות של הטייקונים הם גיזום קל, לעומת פשיטת הרגל של קרנות הפנסיה של ההסתדרות שעלות חילוצן עלתה למדינה מיליארדים. לא מדויק
    • 09:16
    • 07.05.12

    אדם עם תפיסת עולם סוציאל דמוקרטית אבל עם קצת שכל מבין שניהול ממשלתי במקרים רבים נידון לכישלון. זה לא אומר שחייבים תמיד להפריט את הכל, אבל רגולציה נגד מונופולים והגברת התחרות תוך הבנה שהשוק הפרטי כאשר הוא נמצא בתחרות אמיתית פועל יעיל יותר אינה עומדת בסתירה לסוציאל דמוקרטיה.

  •   צודק. שמען של העריצויות הסוציאל דמוקרטיות הדניות והפיניות אכן יצא למרחקים  (לת) ירושלמי
    • 10:56
    • 07.05.12

05 בלה בלה בלה... אוסף ססמאות ללא כל טיעון או מידע חדש  (לת) משעמם
  • 08:07
  • 07.05.12

06 במקום להשוויץ על מצבנו, רצוי ללמוד ממה שקורה בעולם שלמה רחמן חיפה
  • 08:48
  • 07.05.12

לעניין מצבנו הכלכלי הנהדר בו מתהדר ראש הממשלה אני רוצה להגיד שני דברים :
1) שאני לא חושב שמצבנו כל כך טוב ומספיק עבורי רעב אחד על מנת לשלול כל התהדרות בעניין מצבנו, במיוחד שהכל דיבורים.
2) אני שומע שאחת הסיבות, מדוע אף אחת מארצות אירופה לא רוצה לתמוך ביון, נובעת מכך שהיוונים חיו ברמת חיים גבוהה ללא הצדקה ואף אחד לא רוצה לשלם להם עכשיו את הבזבזנות שלהם.
כך יהיה גם גורלנו כאשר התברר שאף אחד לא ירצה לתמוך בנו כאשר הוא יבוא לכאן ויראה שיש אנשים בקיסריה אשר בנו לעצמם מקלט אטומי בנוסף לארמון.
לתשומת לב, כל המעונינים שגורלנו לא יהיה כמו זה של יוון.
שלמה רחמן

07 תודה על סקירה מבהירה ומעניינת.  (לת) עושים חושבים
  • 08:52
  • 07.05.12

08 מדוע שאדם שעושה עבודה טובה יותר לא ישתכר יותר מאדם שעובד פחות טוב? מדוע אתה מוכן לשלם יותר לספר צמרת? או לשף גאון? אבל אינך מוכן לשלם יותר למורה טוב? או לרופא טוב? שאלה לסוציאליסט
  • 09:11
  • 07.05.12

מי ששולל "דרך משכורות דיפרנציאליות ושעוני נוכחות למורים" בהכרח גוזר נחשלות על הפריפריה. אם השכר לכל המורים שווה, איזה אינטרס יש להם (במיוחד לטובים), לעבור ללמד ברהט או אופקים ולא במרכז?
אתה רוצה חינוך טוב? תן להורים וואוצ'ר חינוך אותו יוכלו לפדות באיזה בית ספר שיבחרו, תאפשר תחרות בין בתי ספר, כך שמי שטוב יקבל יורת כסף והתחרות תביא לשיפור החינוך.

  •   ואיך נדע איזה רופא יותר טוב? הרי ברור שהדברים הללו הופכים בסוף לקרב שיווק. איזה רופא יותר טוב = איזה רופא משווק עצמו יותר טוב ירושלמי
    • 10:59
    • 07.05.12

    ואפשר לתת תוספת אחידה לכל המורים שמלמדים בפריפריה.

09 השיטה הכלכלית, בה העניים משלמים בגרוש האחרון שלהם כדי שהקפיטליזם יעבוד, עובדת. אבל היא יוצרת מעין מזוכיזם המוני. שהרי ברור שמי שמצביע ליכוד כדי לדפוק את השמאל הם העניים שמנוצלים לצורך הקפיטליזם של נהנתיהו וחוזר חלילה.  (לת) הבחנה ברורה
  • 09:31
  • 07.05.12

  •   שכחת לומר שהעניים חיים על חשבון מעמד הביניים. זו הסיבה שהם מצביעים ימין, המוכר להם אשליה- שעוד מעט יהיה טוב. והם, שרגילים לחיות על כלום, ימשיכו להצביע ימין והעמותות יחזיקו אותם. זו מנוולות ארוחות החינם של ביבי והימין  (לת) שומר חוק
    • 12:58
    • 07.05.12

10 "מתפתח בישראל דיון כלכלי-חברתי מעמיק" - אוקסימורון.  (לת) כדרלעומר
  • 09:37
  • 07.05.12

11 יחי הסוציאליזים הדמוקרטי תמר
  • 09:55
  • 07.05.12

יופי של ניתוח שמדייק לתאר את ההבדלים העקרוניים בין שתי האסכולות

12 כל מילה בסלע אחת שלרוב לא מגיבה
  • 10:42
  • 07.05.12

רק חבל שתגובה מספר 1 נכונה. כל כך מייאש

13 אין ״נקי מפוליטיקה״ כלכליסט
  • 10:48
  • 07.05.12

לבני נכבד, קרא נא את ספרו של צ׳אנג ״23 דברים שלא מספרים לך על קפיטאליזם״ - שם תמצא את ההסבר מאיר העיניים מדוע הכל פוליטיקה ומדוע המושג ״שוק חופשי״ אין בו אמת. אנחנו האזרחים, דרך הפוליטיקאים שאנחנו שולחים לבית הנבחרים, צריכים לקבוע את המסגרת שבתוכה מתנהל המשחק הקפיטליסטי באופן ״חופשי״ - זו בדיוק הרגולציה!

14 הפקרנו את אוצר המדינה בידי מעטים תאבי בצע. זו הבעיה שלנו, ועכשיו אף אחד לא יודע איך להיפטר מרודפי הבצע ולהחזיר למדינה את שלה.  (לת) נגה
  • 12:56
  • 07.05.12

15 בעוד 50 שנה יבינו שהקפיטליזם גמר/חיסל פיזית חלק גדול מהחברה האנושית בגלל צריכת המשאבים הבלתי מרוסנת מאוכולסייה שהתרבתה בלי ריסון וההתחממות מco2 בדיעבד   (לת) סוציאל דמוקרט מרחיק את הקץ מעט מה שדרוש הוא שינוי כלכלי חברתי ומדיני באופן קיצוני כדי להציל את עצמנו מעצמנו
  • 12:59
  • 07.05.12

16 כלכלה פרועה האמא והאבא של כל התחלואים בכדור הארץ ב100 השנים האחרונות  (לת) א. ראנד,מ. פרידמן, תאצ'ר,רייגן,והמפלגה הרפובליקנית היום ימח שמם וזכרם
  • 13:05
  • 07.05.12

17 לבני,איך עקרון הלכידות תורם לי מבלי לחנוק אותי.  (לת) עדד
  • 13:53
  • 07.05.12

18 שורש הרע.... חיה גל
  • 14:55
  • 07.05.12

שום קפיטאליזם, שום תחרות בריאה, לא יכולים להיות טובים לחברה.פרדיגמה זו אומרת בעצם, שמי שאין לו כלים להצליח ולהשיג לעצמו, שימות ברעב !? חייבים לשנות שיטה ! כשנבין שאנו חיים בעולם בו כולם תלויים זה בזה, כשלאחד רע, לא ייתכן שלאחר יהיה טוב. זה שחסר , רוצה מה שיש לאחר, והוא ינסה להשיג בכל דרך.... ! רק בחברה בה הזולת חשוב כמוני, נוכל לחיות בכבוד ובשפע...... !!!

19 כל מילה בסלע. שכחת לציין כי, דורון
  • 15:12
  • 07.05.12

התחרות מעצם טבעה מייצרת יתרנות לחזקים ובמילים לא מכובסות, "כל דאלים גבר". יתרה מכך מעצם טבעה התחרות בהליך דרווניסטי יוצרת מצב בו החזקים משתלטים על הקטנים גודלים עוד ועוד ובסופו של תהליך יש לנו חברות ענק, קונגלרומטים ומנופולים היוצרים רווחים אדירים על חשבון החלק הארי של האוכלוסיה.

20 לפחות הוא מודה שמשנתו הסוציאליסטית פירושה חוסר יעילות  (לת) רונן
  • 16:06
  • 07.05.12

  •   השיטה הקפיטליסטית אינה עובדת YGH
    • 16:53
    • 07.05.12

    לכאורה המערכת הקפיטליסטית היא מכונה ומשומנת היטב שמייצרת תוצרים ביעילות רבה ושמפיקה ללא הרף התקדמות טכנולוגית. אבל יש משהו בעייתי באופן שורשי בשיטה הקפיטליסטית (ואיני מדבר כאן על העובדה שבמסגרת השיטה הזו עמים חוטפים את אדמותיהם של עמים אחרים). אנו רואים חריקות רציניות למדיי של המכונה גם כיום, ארבע שנים לאחר המשבר הפינאנסי הגדול האחרון. רעיון האיחוד האירופי, שהיה יכול להיות רעיון מצוין, התבצע באופן כזה שנגרם נמק בגפיים של אירופה, המדינות שבחלקה הדרומי של היבשת. יוון, שבה נגרם הנמק החמור ביותר, והיא התמכרה להזרקות יורו מן המדינות החזקות ביבשת, אינה יודעת אנה תלך. אפילו בצרפת נגרמה אי-שביעות רצון והיא מנסה לעלות על דרך אחרת. אמריקה עדיין אדירה, אבל סובלת מן האבטלה, סבל שאינו קל בכלל.

21 ממש רעיונות מקוריים שלא נוסו מעולם האדם החברתי החדש
  • 16:57
  • 07.05.12

למה לאסור שכר דיפרנציאלי רק בבתי הספר?צריך לאסור שכר דיפרנציאלי בכלל! למען הערכים המשותפים, הבה נטיל מגבלות ונאסור הבדלי שכר בין עובד לעובד ובין עובד למעביד. הלכידות החברתית מחייבת שכולם יקבלו אותו דבר. "עבוד לפי יכולתך וקבל לפי צרכיך"
ברור שבתחילה זה יעורר התנגדות אצל יסודות שמרנים ואנטי חברתיים, שיטענו טענה לא הגיונית שמי שעובד יותר קשה זכאי להרוויח יותר. אבל אחרי שנחנך את הדור הבא ברוח הצדק החברתי של רמי לבני, יגדל לנו "האדם החברתי החדש" שלא יהיה מעוניין יותר ברווחתו הוא אלא ברווחת החברה כולה.
נשמע מוכר? מה מזכיר לכם הקול הבא: "הרווחת יותר מאחרים - לך לגולג!"
הטיפש לומד מנסיונו הוא, אך החכם לומד מנסיונים של אחרים. צריך מנת משכל לא גבוהה במיוחד כדי להטיף לחזרה על נסיונם שלאחרים להקים משטר של "צדק חברתי" שהטיל "מגבלות מסויימות על בחירותינו למען הערכים המשותפים" תוך רציחת ועינוי עשרות מליוני בני אדם.

22 השאלה האמיתית של הבחירות הקרובות מנוסחת כאן בצורה מדויקת וממוקדת חינוך, בריאות, דיור ורווחה - לפני הכל
  • 19:06
  • 07.05.12

ואפשר גם בניסוח יותר פואטי: אם הכל כל כך טוב (בכלכלה) אז למה כל כך רע (לרובו של הציבור).

הלוואי והבחירות הקרובות ימשיכו את מה שהתחיל פה בקיץ. ושאנשים יצביעו באמת לפי סדר העדיפויות הנכון להם ולא מתוך הפחדות, שקרים ומניפולציות.

הגיע הזמן להפסיק להיות פראיירים.

23 ככה בדיוק הופכים להיות יוון!!!!!!!!!!!!!!!  (לת) יוסי
  • 00:39
  • 17.05.12

פרוייקטים מיוחדים