המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

מי כאן הפראייר

בני הבכור נקרא לשירות מילואים, כפי שקורה פעם-פעמיים בשנה. השירות אינו פשוט לו. המפגש עם הנורמות הצבאיות של חוסר מעש ותכנון, ההיררכיה השרירותית, וההזנחה הסביבתית (שבה זוהרת בייחודיותה הקפדה מהלכת אימים על הפרדת כלים במטבח), הן רק חלק מהסיבות. יש גם סיבות אידיאולוגיות.

בעוד הוא שוכב על מיטתו וקורא (במילואים יש לו זמן לעיסוק המועדף עליו), יצאה בשורה מעם המפקד שגם הפעם גייסו יותר מדי אנשים ואפשר לשחרר חלק מהם. כחץ מקשת זינק בני למשימת ההשתחררות וגילה שהוא לבד במערכה. בין שאר חבריו ליחידת המילואים התפתח עימות, מי הפראייר שילך הביתה ויוותר על המענק הכספי הנאה המוענק בשל שירות מילואים מלא.

בני הצעיר, סטודנט, נקרא לאימונים אחת לתקופה ביחידתו ה"מובחרת". גם הוא לא פראייר של אף אחד. המילואים מתגמלים גם מבחינה כספית וגם מבחינת האקשן. נכון, שיבוץ המילואים נעשה ללא התחשבות בלימודיו, אולם לא בגלל שאי אפשר. יש לו מספיק תקופות פגרה שיכלו לאפשר לו אימונים בנחת, ורק עצלות וחוסר מקצועיות של הצבא מונעים תכנון הגיוני ומתחשב, לא צורכי הביטחון הבוערים.

תחושת הפראייריות בקרב אנשי מילואים מלבלבת על מצע פורה של מידע שגוי ועמדות מיושנות הרואות בשירות הצבאי בישראל "נטל", הן בסדיר והן במילואים. ואולם, לרוב המשרתים בסדיר ובמילואים השירות רחוק מלהיות נטל.

בגיל 18 ניטלת אמנם מהצעיר הישראלי חירות המחשבה על מה יעשה כשיהיה גדול, אך מצד אחר, הוא ומשפחתו גם מקבלים דחייה בכל הנוגע לקבלת החלטות חשובות וגורליות באשר לעתידו. שלוש שנים אינן הרבה זמן. בשלוש שנות השירות (ה"נטל") נהנים הצעיר ומשפחתו מפטרון הדואג לכל צורכי הילד.

אמנם הילד אינו יכול לתרום לכלכלת המשפחה או להתחיל לצבור חסכונות, אבל קיומו מובטח, ובהתקיים תנאים מסוימים, הוא אף מקבל משכורת קטנה אך נאה, ולא פעם רוכש גם מקצוע לחיים: טיס, מחשבים, רפואה, משפטים, ספורט, רבנות, ביטחון ואבטחה. תסתכלו אפילו על עולם התקשורת - את רוב המשרות הנחשקות בו ממלאים צעירים שנשאו ב"נטל" השירות במסדרונות תחנת הרדיו של הצבא וממשיכים לשאת שם ב"נטל" במילואים.

שירות המילואים יכול להיתפש כנטל, אך לרבים מהמשרתים זוהי שבירה מבורכת ומתוגמלת של השגרה. בתכנון נכון היה אפשר לנתב את מערך המילואים לגיוס אפקטיבי שהפרעתו לחיים האזרחיים מזערית, אבל כל מי שחווה מילואים בצה"ל יודע כמה צמד המלים "תכנון נכון" רחוק ממה שקורה בפועל.

נכון שצעירים רבים מוצאים דרכים להתחמק משירות צבאי. אצל רבים מהם זו לא השתמטות אגואיסטית מנטל, אלא ויתור על הביטחון, ההילה והתגמול הכלכלי שבשירות הצבאי, ויתור שנובע מפקפוק אידיאולוגי בנחיצותו של צבא כה גדול, ובמהות עיסוקו.

במחאה החברתית שתבער, יש לקוות, בקיץ הנוכחי, כמו גם במערכת הבחירות שתגיע לאחריה, יהיה המסר של "שוויון בנטל" על שלטיהם ומצעיהם של רבים. צריך לבחון מחדש על איזה נטל מדובר ומי כאן באמת הפראייר.

הפראייר הוא החברה האזרחית בישראל שממשיכה ללכת שולל אחרי מסרים פופוליסטיים ומניחה לצבא גדול מדי להשתלט על משאביה, תוך הדרת המיעוט הערבי. לחרדים לא צריך לדאוג. הם כבר ימצאו דרך לקבל את חלקם בעוגה, כולל בנכונות להתגייס ולשאת בנטל.




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 What an opinion Professor Avi Seidmann
  • 05:11
  • 17.05.12

It seems like an Absolutely Idiotic article

02 נקודת השקפה מעניינת ומקורית, ואני חותם במיוחד על השורה האחרונה במאמר.  (לת) ע
  • 06:19
  • 17.05.12

  •   "שוויון בנטל" אינו אלא קוד להיתר התעללות במושמטים, שגם ככה הם למעשה הציבור המופלה לרעה, כמו שמראות גם הדוגמאות במאמר זה, ואין אורווליאני יותר משימוש במונח "שוויון" כדי להגדיל את האפליה בין אזרחים סוג א' שנמצא להם מקום בתקן האפסנאי של צה"ל לאלה שהושמטו או השתמטו, אשר זכויות האדם שלהם יוגבלו עד כדי נירנברגיזציה  (לת) ישראלי אמיתי
    • 12:04
    • 17.05.12

03 הבלים. את ממחחזרת את ההתפארות של של קצין המילואים הראשי שתמיד מפאר בתקשורת את המוטיבציה של אנשי המילואים, ולא היא. כשאני הייתי במילואים 95 אחוזים מהגדוד שלנו באו למפקדים להתחנן שנשחרר אותם מאלף סיבות. הם המציאו תירוצים הזויים כמו מחלות, משפחה, פרנסה וכיו"ב. ממש התחננו להשתחרר מהגהנום של מארבים בלתי פוסקים, תנאי היגיינה איומים ושלילת החופש האישי. הצבא שוטף את מוחנו כאילו השרות הצבאי הוא גן עדן ולא היא. זה שרות מעייף, מדיר שינה, מסוכן, שמאיים על החייל בכליאה אם לא יציית לעשרות סעיפים בפקודות השגרה. החייל הקרבי עוסק גם במלאכות כמו סבלות, נקיון ומטבח. חרדי או משתמט מסוג אחר לא מאויים על ידי משטרה צבאית שתופיע באישון לילה בביתו אם שכח או שהוא מאחר להתיצב לשרות. זו פריווילגיה לפראיירים בלבד. השאירי לגנרלים לפוליטיקאים לזרות לנו חול בעיניים.  (לת) זלמן הפנסיונר
  • 06:40
  • 17.05.12

04 והיום הוא לילה ומלחמה היא שלום... רונן
  • 06:46
  • 17.05.12

מאמר מופרך מיסודו.
היית יכולה להיות דוברת "נפלאה" של המשטר ב"1984".

05 אחרי המאמר הזה החרדים עוד ידרשו להתגייס. כדברי המשורר: "איזו מדינה, איזו מדינה, איזו מדינה, מיוחדת במינה".  (לת) למען האמת
  • 06:47
  • 17.05.12

06 הפוך על הפוך על הפוך! מה לא יעשו ב"הארץ" כדי להכפיש את מי שנושא בנטל ולקטר על הדרת מי שמנהיגיו מסרבים להשתלב במדינה (שרות אזרחי, תשלום מיסים, עברינות כביש, אלימות וכו' וכו' וכו')  (לת) פראייר
  • 07:16
  • 17.05.12

07 כשבנך יחטוף כדור בראש נראה מה תגידי.  (לת) מישמיש
  • 07:30
  • 17.05.12

08 סוף סוף מישהו אומר את האמת בארשבעי
  • 08:00
  • 17.05.12

בשביל הרוב הגדול, השירות הצבאי הוא עסקה משתלמת ביותר. יש יחידות שבהן אנשים מקבלים הכשרה מקצועית בחינם (שבשוק העבודה הישראלי נחשבת הרבה יותר מלימודים אקדמיים; למרבה המזל). וגם ביחידות אחרות, הקשרים שאדם רוכש בצבא משתלמים לו אחר כך עד מאוד.

כל זה נכון, כמובן, אם אתה גבר אשכנזי מצפון תל-אביב והסביבה. רוסים (שאמם לא יהודיה), אתיופים, דרוזים ובדואים, וגם רבים מהמזרחיים, באמת מבזבזים בצבא את זמנם, וחלקם גם באמת מסכנים את חייהם. בשביל הנשים, הצבא, עם העבודה הפקידותית וההטרדות המיניות, הוא תקופת המשבר שממנה מתחילה האפליה נגד נשים בשוק העבודה בישראל. אבל את נציגיהם של כל אלה לא תמצאו במאהלי הפראיירים...

09 זה כבר לא צבא העם זה העם שהוא צבא וכך הוא מביע ביום הבוחר כחיילים הנאמנים למפקדם אז על מה נלין והמצב כבר אתנו מיום הופעת השומר וחליפו הפלמח וצה"ל מאז ומתמיד  (לת) פלץ
  • 08:05
  • 17.05.12

10 פטרון הדואג לכל צרכי הילד, אהבתי ממש. שתי חיילות יש לי בבית ופטרון אין אריק
  • 08:08
  • 17.05.12

אחת עושה יומיות כל יום אחהצ היא בבית השניה משמרות 2/5 זה חמישה ימים בבית בכל שבוע. אכן תפקידים חשובים ומיוחסים ויש תרומה לנערות במובן האישי התבגרותי וכו.... אבל , כביסה, לינה, אוכל מהבית בלבד, רכב וחניה זה עלי לעניין השירות בלבד, הבילויים שלהן זה עניין אחר, גם עלי. המעניין, צהל מחייב פתיחת חשבון כך שלכל אחת חשבון בנק בו נצברים כמה מאות שקלים בחודש ,זה משכורת שלהן ומשם לא מוציאים כסף. פעם אמרתי להן אתן ילדות יקרות מאוד ומיד השיבו יקרות אבל שוות, מה שנכון נכון. צהל יקר אף הוא ובאופן מוזר גם כן על חשבון הפטרון יקר ולא שווה.

11 קישקוש כזה כבר מזמן לא קראתי - פראיירים לא מתחלפים הם רק 50% מהאוכלוסייה אופיר
  • 08:11
  • 17.05.12

אינני יודע היכן הבן שלך משרת, אבל מניסיוני מילואים בדרך כלל כוללים: זמן ממושך מחוץ לבית, רחוק מהמשפחה והילדים, סיכון אמיתי ומוחשי לחיים ולעיתים גם השחתת זמן יקר.
צעירים בני 18-21 בוודאי שיכולים לעבוד/ללמוד או כל מה שעולה על דעתם ואילו הנטל הזה לא היה קיים אין ספק שעבור רוב הצעירים היה מוטב. ראי למשל מה עושים צעירים בגילאים אלו בכל העולם, האים אנחנו יוצאים נשכרים מהעובדה שאנו חייבים לשאת בנטל זה? אין לי ספק שלא.
הפתרון הוא צבא מקצועי בו מי שרוצה ונהנה או לחלופים מי שצריך את הכסף או את המקצוע הנלווה לשרות (במיקרים בודדים) ילך לצבא ומי שלא מעוניין ילך ויעשה ככל העולה על רוחו. הרעיון של צבא העם נגוז מהרגע שאחוז עצם של האוכלוסייה אינו משרת. זו גם הסיבה שאני לא אשלח את הבן שלי לצבא, אין לי שום כוונה להמשיך ולהיות פראייר!

12 שאפו נילי, סוף סוף מישהו אומר את האמת כף להם במילואים ובחובה, והצבא משמין ומתנפח
  • 08:12
  • 17.05.12

ורק השאלה בשביל מה צריך את הצבא הזה שאינו יכול לסבול שקט בטחוני כלשהו בלי לסכל או להתנפל, הכל כדי להצדיק את המפלצת זוללת המשאבים שמרכזה בקריה על יד עזריאלי

13 טועה ומטעה! אלון
  • 08:28
  • 17.05.12

אני לא יודע מה עושה בנך בשירות המילואים ; אבל ,ברור שהוא אדם צעיר שרואה המילואים אתנחתא בתשלום מהחיים הרגילים. נראה מה עיקרה בעוד 10 שנים כאשר הוא ייתפתל בראיון עבודה בזמן שהמראיין ינסה לברר בדיסקרטיות אם הוא יהיה עול על צווארה של הפירמה עם שירות מילואים מעיק. כשחלילה תהיה מלחמה יהיה עליו להותיר אישה וילדים קטנים להתמודד לבד עם אימת הטילים. אז כן אני מרגיש פראייר. אני לא צריך את הגמול העלוב שאני מקבל. אני רוצה חלוקה צודקת של הנטל. כי לא מדובר בפעולה בצופים כפי שאת מתארת .

14 יפה כתבת!! מלכה
  • 08:28
  • 17.05.12

יפה כתבת!! הדרך ארוכה עד להתפכחות וזה לא יקרה בקיץ הנוכחי. צריך להמשיך ולעורר מחשבה בקרב מי שאולי לא "קונה" לגמרי את המנטרות הקבועות של הפרה הקדושה הנקראת - ב י ט ח ו ן !!

15 כל המאמר מנותק מהמציאות. אני כמו כל מילואימניק אחר אפילו לא מודע למה שקורה במטבח . הפרדת כלים בכלל לא בראש שלנו. ובכלל המילואים זה פגישה שנתית של החבר'ה בעיקרא ביחידות הקרביות שמתאמנות במאמץ. כנרה שרק הבן שלך חושב על כסף שמקבלים. תחשבי למה.  (לת) חילוני אבל אובייקטיבי
  • 08:29
  • 17.05.12

  •   נכון מאוד. משקף בדיוק את דעתי. ולגבי הכותבת - יש לה דמיון עשיר ובאמצעותו היא ממציאה את את המציאות  (לת) צפון
    • 15:46
    • 17.05.12

16 כל הכבוד נילי ואיזה אומץ  (לת) דניאלה
  • 08:39
  • 17.05.12

  •   אומץ? שמא יכתבו עליה טוקבקים לא יפים? בועז
    • 11:51
    • 17.05.12

    אומץ זה 72 שעות מארב בטן. שהיא לא תקשקש על החיים הטובים בצבא.

17 די כבר למיתוס הזה של גבעת חלפון! מילואימניק
  • 08:52
  • 17.05.12

כעצמאי שעושה מילואים בגיל 38, את מדברת שטויות. אין הגשמה במשימות שיטור עם ציוד מיושן, לרוב בזבוז המשאבים והזמן עצום, העובדה שאתה מפסיד כסף ולקוחות בעסק ולא מפוצה הופכת להיות קשה עם כל שנה והידיעה הברורה שאלה שהנטל מונח על כתפיהם הם רק אחוזים קטנים ביותר מהאוכלוסיה לא עוזרת.
זה לא עניין של תפיסה, זה עובדה.

  •   אז החשבון הוא- חודש לפני המילואים (עצמאי) צריך להפסיק - סופר ימים
    • 12:40
    • 17.05.12

    לקבל עבודות. אחרי המילואים לוקח חודש לארגן את העבודות החדשות. ס"ה חודש מילואים להרבה עצמאים זה 3 חודשים. עכשיו תגידו מי הפראייר.

18 גברת, במלחמה הבאה את תובילי את הקרב. אנחנו נשב בבית ונצפה בתוצאות. נימוקיך די מטופשים
  • 08:54
  • 17.05.12

הויכוח על חלוקת תקציב המדינה בהתאם למטרות בהחלט עניין ראוי לויכוח.
העבודה הזו נעשית על ידי אנשים שנבחרו בבחירות ומייצגים אינטרסים שונים של ציבורים שונים. רוצה להשפיע? הבחרי או התאמצי להשפיע על הנבחרים.
הנימוקים שהבאת חלשים ובנויים על אמוציות ומקרה פרטי שמסופר מיד שנייה. הדוגמא שלך אינה מייצגת את צרכי הבטחון האמיתיים שלשמם מפנים לצה"ל תקציבים. אם ברצונך להביע תרעומת על בזבזנות ולבקש מצה"ל להיות יעיל יותר, אנשים נוספים יצתרפו לבקשה. אם ברצונך לצייר תמונה שיקרית שכך מתפקד כל צה"ל, רבים לא יסכימו איתך.

19 ביום שבו יגידו לי כל הכבוד ששילמתי מס הכנסה אאמין לך נושא בנטל
  • 08:55
  • 17.05.12

מדינת ישראל צריכה להחליט. אם המילואים הם חובה, אז שיחילו אותם על כולם. כמו מיסים. אני משלם מס הכנסה, מע"מ וארנונה ואף אחד לא מוחא לי כפיים וקורא לי מתנדב או שולח לי אגרת מהרמטכ"ל. לעומת זאת אם אפסיק לשלם מס הכנסה יבואו אלי מייד ויעקלו את הנשמה. אז למה כשאני עושה את חובתי כאזרח במילואים זה נחשב כמעשה ציוני-אצילי- פטריוטי? למה פשוט לא לבוא לאכןף את החוק גם על כל שמונים האחוז שלא עושים מילואים?

20 שלוש שנים זה לא הרבה זמן? לא הרבה זמן?!!! לא - הרבה - זמן ???!!! פחחח
  • 09:01
  • 17.05.12

שירות המילואים הוא "שבירה מבורכת ומתגמלת מהשגרה"?? תגידי, את אמיתית? זה שהמצב הכלכלי של סטודנטים רבים הוא כה נואש, שהם שמחים להרוויח כמה שקלים משירות המילואים - זה דבר אחד. אבל להגיד שזה טוב?
ושיא השיאים: להגיד על שלוש שנות השירות הסדיר שבהן "הקיום מובטח". או יה. מתוך שלוש השנים שהייתי בסדיר, שנתיים ירו עלי. אכן קיום בטוח.

21 יפה אמרת - המילואים זה קייטנה לגברים על חשבון משלם המיסים  (לת) וצריך היה לעצור את זה מזמן
  • 09:06
  • 17.05.12

22 מאמר ברמה מאוד נמוכה. היא רצתה להגיד משהו אבל לא הבנתי מה . שעושים הדרה לערבים בזה שלא מגייסים אותם? הרי ערבי יכול להתנדב - נותנים לו אפשרות אז זה גם אפליה כלפיו? לכמוה קרא ברל כצנלסון דגנרטים.  (לת) רוברט
  • 09:10
  • 17.05.12

23 שמעת על 3 שנים שמסכנים בהן את החיים ואוכלים חרא מעל הראש ?  (לת) שמשון
  • 09:16
  • 17.05.12

24 כל מילה בסלע  (לת) שומר חוק
  • 09:23
  • 17.05.12

25 אני מחפש מנקה לבית בתשלום ״נאה״ של 400₪ לחודש מעוניינת?
  • 09:27
  • 17.05.12

כתבה מתחסדת בצורה מבחילה

26 אני לא מאמינה שנילי בעצמה מאמינה למה שכתבה.  (לת) חמדה
  • 09:51
  • 17.05.12

27 מפתיע לטובה שהבן שלך עשה שרות צבאי משמעותי וגם עושה מילואים למרות הבית שבו גדל . כל הכבוד לבן שלך שיצא אדם ערכי !!!  (לת) 32ג'
  • 10:04
  • 17.05.12

28 איזו כתבה מוזרה. אנשים שלא מתגייסים נ
  • 10:08
  • 17.05.12

לצבא מוותרים על ביטחון כלכלי למען אידאולוגיה? איזה ביטחון כלכלי? מוזר. ומה אם במשך שלוש שנים מחייך פתחת ממטרות או היית ע.טבח ? גם אז רכשת לעצמך מקצוע וזמנך לא הושחת תמורת משכורת אפסית? טיעון מוזר. הרעיון של ניצול המערכת תמורת כסף קל לא מגובה ומאד מוזר... גם הכתיבה עצמה מוזרה.., ולא ברור איך המשפט על הדרת ערבים הגיע בשורה האחרונה בלי שום הצגה מוקדמת או תימוך. סתם פתאום נזרקה לה עוד אנקדוטה לאויר. כתיבה מוזרה, בחיי.

29 "רכישת המקצוע בצבא" י'
  • 10:11
  • 17.05.12

הכתבה מלאה שגיאות:
תגמול כלכלי בשירות הצבאי - המשרת מקבל כמה מאות שקלים וכמה ארוחות חמות. בבסיס פתוח הוא ממשיך לגור אצל הוריו, ובבסיס סגור הוא חוזר לבית הוריו בסופי שבוע. זה בגיל שבאירופה ובארה"ב צעירים כבר יוצאים לדרך עצמאית.

לגבי זה ששלוש שנים זה לא הרבה זמן - זה המון זמן ולזמן הזה יש גם תקורה - אחרי 3 שנים בצבא, הרבה צעירים מקדישים עוד שנה לפעילות שאי אפשר לתאר אותה חוץ ממנוחה מהצבא (טיול ארוך בחו"ל). בנוסף, אלו 3 שנים קריטיות ביחס לכל מיני מקצועות - מדענים, ספורטאים, דוגמניות - אלו השנים החשובות להתפתחות, אבל כאן ההתפתחות מעוכבת.

בעניין רכישת המקצוע: "...לא פעם רוכש גם מקצוע לחיים: טיס, מחשבים, רפואה, משפטים, ספורט, רבנות, ביטחון ואבטחה."

ראשית - נתחיל עם מחשבים, רפואה ומשפטים - מי שלומד מקצועות אלה בעתודה האקדמית (שלזה אני מניח שהכותבת מתכוונת) לא משרת רק 3 שנים - הוא לומד 3 שנים או יותר ומשרת 6, כלומר זה לא "העיכוב של 3 שנים" עליו הכותבת מדברת. יש את העניין שבו הצבא מממן את התואר, שזה נחמד, אבל להרבה מהצעירים האלה יש גב כלכלי שמאפשר להם ללמוד גם ללא המימון של הצבא ואז להיכנס לשוק האזרחי (ואני די בטוח שרובם היו מעדיפים את זה).

ספורט - זה פשוט טיעון טיפשי - אף אחד לא נהיה ספורטאי בצבא - לכל היותר הצבא מעניק מעמד של ספורטאי מצטיין שאומר שהם לא מפריעים יותר מדי להתפתחות של מי שכבר היה ספורטאי כשהתגייס (כאמור - ללא צבא, לספורטאי הזה היו חיים יותר קלים).

טיס - בארץ זה נכון, בחו"ל יש חברות תעופה שמממנות לימודי טיס על חשבונן תמורת התחייבות של כמה שנים לעבודה בחברה. גם שם רוכשים מקצוע, אבל התנאים הרבה פחות קשים. ושוב - טיס הם לא ה- 3 שנים עליהן מדברת הכותבת, אלא הרבה יותר.

אני לא טוען שלא צריך להתגייס, אבל אני כן טוען שאסור לגמד את המחיר שמשלמים צעירים המתגייסים (ושימו לב - דיברתי על המחיר לכל חייל - כמובן שהמחיר שמשלם חייל המסכן את חייו ובריאותו הוא גבוה בהרבה).

30 רובם המכריע של האנשים שאני מכיר סובלים וסבלו מכל רגע בסדיר ובמילואים. מילואימניק (במיל.)
  • 10:27
  • 17.05.12

אין אחד שלא סוחב נזק כרוני לגוף או לנפש.
ואני אפילו לא מדבר על המבצעים הנרחבים \ המלחמות הקטנות שאנו "נהנים" מהם אחת לכמה שנים.

31 עיתונאות ברמת טוקבק... אפ
  • 10:31
  • 17.05.12

20 שנה עשיתי מילואים ביחידה לוחמת.
מספיק עם מיתוס ה'פראיירים'. זה פשוט לא נכון.
אנשים באים כי הם רוצים. הם רוצים כי זה עושה להם טוב - ולא משנה הסיבה.
גם מי שמשלם מיסים הוא פראייר. גם מי שחי הוא פראייר...

בכל יחידות המילואים יש סטודנטים. היחידות הינן גוף אינטגרלי. על פני שנה של 12 חודשים תמיד תהיה יחידה שתיקרא למילואים בתקופת בחינות.
יש מועד ג' והכל בסדר.

הכל פיטפוטי ביצים.

32 זאת הפעם הראשונה שמתארים אותי בצורה מדוייקת בתקופות המילואים, וכשאני מספר אף אחד לא מאמין  (לת) הבחנה ברורה
  • 10:42
  • 17.05.12

33 מאמר של צפונבונית מנותקת. בואי את למילואים במקומי ואני מקווה שתחזרי בשלום (גם למות במלחמה זה לשבור שיגרה?) צחי
  • 10:54
  • 17.05.12

לא כל משרתי המילואים זוכים לתנאיי מחיה נוחים תחת גפנה של צפונבונית מסודרת. חלקם, הם בעלי משפחה צעירה שגיוס הבעל מטריף את החיים של האישה, פוגע בילדים הרכים שלא מבינים איפה נעלם אבא וגם ההוצאות גדלות ללא פיצוי. חלק אחר, עובד למחייתו בשוק אכזר שלא סולח למי שנעדר יותר מדי "לשבור שיגרה" (כמו שהגברת אמרה) וחוזר לפעמים למכתב פיטורין. אחרים לא מתקבלים לעבודה. העצמאיים בכלל בצרות כי כל מילואים מסכן את העסק וגם פוגע קשות בהכנסות ואין על זה פיצוי. לגבי הסטודנטים, כנראה שהילדים שלך גאונים שיכולים לעשות תואר וגם לא להגיע ללימודים (היכן לומדים?).

כשרק 1% מהגברים הבריאים עושים מילואים, נראה שזה לא כזה קטע, נכון צפונבונית?

ליבך רק עם הערבים והחרדים. הם לא יכולים לשבור שיגרה, נכון?

34 כל הכבוד לבן שלך שיצא אדם בעל ערכים ......למרות......  (לת) ניצוץ האהבה שעדיין עושה מילואים
  • 11:06
  • 17.05.12

35 "שוויון בנטל" אינו אלא קוד להיתר התעללות במושמטים, שגם ככה הם למעשה הציבור המופלה לרעה, כמו שמראות גם הדוגמאות במאמר זה, ואין אורווליאני יותר משימוש במונח "שוויון" כדי להגדיל את האפליה בין אזרחים סוג א' שנמצא להם מקום בתקן האפסנאי של צה"ל לאלה שהושמטו או השתמטו, אשר זכויות האדם שלהם יוגבלו עד כדי נירנברגיזציה  (לת) ישראלי אמיתי
  • 11:06
  • 17.05.12

36 אכן, הנטל הוא פיקציה, ו'הפראיירים' דווקא יודעים באיזה צד של הלחם החמאה מרוחה  (לת) א.ב.
  • 11:13
  • 17.05.12

37 בואי אסביר לך למה לא רוצים להתשחרר, גברת מנותקת - כי חדשיים קודם הודענו לבוס שאנו יוצאים למילואים ולא תמיד יש לאן לחזור מהיום להיום, כי צה"ל רוצה לחסוך כסף אך להיות בטוחים שיגיעו מספיק - זימון מקסימלי של חיילים ושיחרורם בכל מני תרגילים ופיצולים מהיום להיום, ללא פיצוי. ככה זה בשוק העבדים של מילואימניקים שבויים. המאמר שלך הזוי,ב גם עם הילדים שלך משרתים במילואים וגם אם לא.  (לת) רמי
  • 11:14
  • 17.05.12

38 גם אני "התחמקתי" (לפחות חלקית) משירות צבאי משמעותי.. "פרופיל" לא משהו, שחרור מוקדם לבקשתי מסדיר, ומשם משם להג"א. אם לא רשמית, אזי לפחות בשטח,,עד לשנות השמונים, עילה לפסילה למשרה ראויה בשירות הציבורי ולאפליה בהתאם גם בסקטור הפרטי. למדתי להתחכם ולהערים, צמצמתי נזקים (וכך חסכתי גם לביטוח-לאומי), בעוד רבים אחרים במצבי מופקרים לשוק כוח-האדם, בהיקפו המחליא (להגנת הפטריוטיזם).  (לת) אכן פראיירים מעדים לקיפוח, ולא רק ערבים.
  • 11:30
  • 17.05.12

39 מחאה חייבת להיות על כיבוש העבודה בידי זרים, התופסים מקומות עבודה של ישראלים עובדי כפיים וגורמים להורדת שכר לישראלים עמלים  (לת) אם לא מוציאים הזרים, יש להסב בי"ס ברמת אביב למגורי הזרים
  • 11:35
  • 17.05.12

40 אשתו של מילואימניק שירה
  • 11:36
  • 17.05.12

תגידי, את אמיתית? הנופש המענג שאת מתארת רחוק מזרח ממערב מהשירות הסדיר והמילואים שעברו בן זוגי, חברי ואחי. בן הזוג שלי שירת במילואים מגיל עשרים ושתיים במשך 20 שנה, והוא לא הירואי במיוחד- סתם חפ"ש שהעביר את רוב שירותו בלבנון ואת המילואים ביחידות בצפון ודרום הארץ, במשימות שיטור, שמירה ועבודות טכניות, חודש בשנה, תוך ניתוק מילדיו הקטנים, עבודתו, שגרת יומו, בתנאים פיזיים קשים. אני מצידי נאלצתי להתמודד עם החד הוריות שנכפתה עלי ע"י המדינה, בלי שאף אחד יתן לי הנחות במקום עבודתי או מחוצה לו. שירות המילואים שלו ושל רוב האנשים שאני מכירה לא לווה בבטלה נעימה ולא תוגמל, ולא היו שיחרורים גם מנימוקים של הורה חולה, אישה בהריון או עומס בעבודה. אז על מה את מדברת? האם השקפת עולמך החובקת ארץ נובעת משיחת הטלפון עם הבן ביחידה המובחרת או שאת מנסה לכופף את המציאות שתשתלב יפה עם דעותייך?

41 דעה פוקחת עיניים חנה אבירם
  • 11:38
  • 17.05.12

מסכימה מאד עם נילי. מלבד לגבי זה שיש פטרון שדואג למחסורו של ה'ילד' (בכלל, מוטעה להשתמש במושג 'ילד' לגבי מי שמופקד בידיו נשק ולפיכך האחריות להרוג ולהיהרג). זה מתחיל בשרשרת כלכלית שהתפתחה לשם רכישת אביזרים וכל מיני 'שכלולים' שהורים למועמדים לשירות קרבי רוכשים טרם הגיוס; המשך בתחזוקת הורים את החיילים שאינם קרביים ומגיעים הביתה לעתים קרובות; וגם איבזור יחידות צבאיות בציוד שנקנה על ידי הורים. לא די במסים שאזרחים משלמים ושחלק נכבד ממסים אלה מתחזק את תקציב הביטחון, אלא שהורים ממשיכים לממן את ה'ביטחון' גם בזמן שבניהם ובנותיהם בצבא.

42 את מפספסת חבר לצוות של בנך
  • 11:48
  • 17.05.12

שלום אמא של אושרוב,

אני חבר לצוות של בנך, ומשרת בתור קצין מילואים באותה פלגה. תכף אכתוב למה לדעתי המאמר הזה רצוף אי-דיוקים, פופוליסט, מבטא ראייה ילדותית, ומתריס. לפני כן, חשוב לי להסביר לך עד כמה אני "בצד שלך", כדי לרכך את תגובת האנטי שלבטח קיימת אצל פובליציסטים למכתבים מסוג זה:
אני מחשיב את עצמי חילוני-אתאיסט, וחושב שהדת בכלל והממסד הדתי בפרט הם המקור לחלק נכבד מהבעיות והעיוותים בחברה ובפולוטיקה הישראלית. אני מתנגד לכיבוש ולמפעל ההתנחלויות. אני דמוקרט וליברל, עד כמה שהנחתום יכול להעיד על עיסתו. אני גם ציוני.

(מראש אתנצל שלצערי לא ניחנתי ביכולת כתיבה כשלך, ולכן אתנסח בפורמט הצבאי – נקודות)
• "מי הפראייר שילך הביתה ויוותר על המענק הנאה המוענק בשל שירות מילואים": המענק הכספי המוענק לרוב המוחלט של משרתי המילואים הוא זניח. 250 ₪ ליום. מלצר, מאבטח, ועובד נקיון מרויחים יותר מזה. נכון שיש איים של שחיתות, ושהמערכת ניתנת ל"עקיצה", אבל שוב, זה לא הרוב.
• "משכורת קטנה אך נאה": בנך יקירך הרויח בשיא שירותו הצבאי כ-700 ₪ בחודש. באותה תקופה הוא יצא הביתה שני סופי שבוע בחודש. חישוב זריז מגלה שהוא תוגמל בקצת יותר משנקל לשעה (כולל מענק השחרור המכובד).
• "שיבוץ המילואים נעשה ללא התחשבות בלימודיו". אני מזמין אותך להסתכל בגרף הפעילות של היחידה שלנו, בו יש שורה מיוחדת עבור "תקופות מבחנים". כמעט ולא מזמנים מילואימניקים במשך 3 חודשים בשנה, כדי לא לפגוע בלימודים שלהם. היית מאמינה?
• "טיס, מחשבים, רפואה, משפטים, ספורט, רבנות, ביטחון ואבטחה ... תקשורת". כמה חיילים מקבלים מקצוע לחיים בצבא? אבטחה היא לא מקצוע לחיים, צה"ל לא מכשיר ספורטאים או רבנים, ומספר הטייסים, רופאים, משפטנים, אנשי תקשורת ואנשי מחשבים שצה"ל מייצר בשנה הם בטלים בשישים מול מחזורי הגיוס האדירים.
• "שירות המילואים יכול להיתפש כנטל, אך לרבים מהמשרתים זוהי שבירה מבורכת ומתוגמלת של השגרה": זה מה שעושים אנשים אופטימיים תורמים וחיוניים – לוקחים מצבים לא נוחים בחיים, ומוציאים את הטוב מהם: את הפגישת מחזור, את השבירת שגרה, את הפיצוי הכספי הקטן. אבל אני מרשה לעצמי לדבר בשם הרוב, ולהכריז שאת המפגשי צוות אנחנו מעדיפים לעשות בטיול ולא בניווט.

נילי,

תחושת הפראייריות ואי הצדק לא נובעות רק מהשירות הצבאי (בסדיר או במילואים). אישית, קיבלתי מהצבא הרבה, ואני לא מתחרט על ה-6 שנים בהן הייתי חייל. עיקר תחושת הפראייריות נמצאת לדעתי בדברים הקטנים והיומיומיים: הנחת הארנונה (בגין הכנסה נמוכה) שרובנו נקבל במשך 3 שנות לימודינו, אך החרדי יקבל כל חייו. ההעדפה שחרדי יקבל בדיור בגלל "ותק נישואין", בעוד אני שירתי ועבדתי בזמן שהוא התפלפל והתרבה. עובד המדינה בנמל אשדוד שירויח פי 5 ממני, כאשר אני אהיה עובד מדינה עם תואר שלישי. המתנחל שגר באזור עדיפות לאומית חצי שעה מתל אביב, מקבל אבטחה אישית מצה"ל וסוללים בשבילו כבישים פרטיים. הבדואי שבונה לעצמו ישובים לא חוקיים ואותי קונסים בגלל שסגרתי מרפסת.

אני מטיף למקהלה – אני יודע.





אז מה הייתה המטרה שלי בטוק-בק המפלצתי הזה?

ראשית – להעמיד אותך על הטעויות, שנפלו בשגגה ונזרעו בכוונה במאמרך.
שנית – כי מפריע לי שאנחנו, בשמאל השפוי, מפוצלים כל כך. עכשיו האשם התורן הוא המילואימניק? או איש הצבא? אין לנו את הפריבילגיה להתעסק בזה, אלא בבעיות האמיתיות והמידיות: בדמוגרפיה, בגבולות הלא קיימים, בחוסר ההפרדה בין דת למדינה. שנפתור את הבעיות האלה, נתפנה לשאר. ה"קייס" שלנו מול כל האי-צדק במדינה הזו הוא חזק וצודק, ואנחנו עדיין הרוב. בואי נלחם נגד מי ומה שהורסים את המדינה הזו, ולא נגד עצמנו! אם יש משהו שלמדתי במחאה של הקיץ שעבר, הוא הצורך להסתכל על המכנה המשותף, ולא על המחנה המחלק.

43 וזו האמת: "שוויון בנטל" אינו אלא קוד להיתר התעללות במושמטים, שגם ככה הם למעשה הציבור המופלה לרעה, כמו שמראות גם הדוגמאות במאמר זה, ואין אורווליאני יותר משימוש במונח "שוויון" כדי להגדיל את האפליה בין אזרחים סוג א' שנמצא להם מקום בתקן האפסנאי של צה"ל לאלה שהושמטו (ערבים כיהודים) או "השתמטו", אשר זכויות האדם שלהם יוגבלו עד כדי נירנברגיזציה איציק (אולי בגלגול קודם)
  • 12:03
  • 17.05.12

ישראלי אמיתי - בוז לצנזורים.

44 נידמה לי..................... א.ק.
  • 12:42
  • 17.05.12

שישנו ספר בשם פארטצ'יה אהובתי.האם קראתם אותו או שמה עלי לכותבו שוב.

45 "אבל קיומו מובטח" - רק לפני כמה שבועות עמדתי בצפירה האיש הקטן
  • 13:16
  • 17.05.12

המאמר רצוף בחצאי אמיתות ובהסקת מסקנות שאינה קשורה לנתונים בפועל. אם כל כך טוב בצבא ובמילואים, מדוע לא נהפוך את הצבא והמילואים להתנדבותיים?

46 חכיתי למאמר הזה. על מי עובדים, על יום מילואים מקבלים מאות שקלים אני מכיר אנשים שנלחמים להגיע  (לת) יואב
  • 13:57
  • 17.05.12

47 "קיומו של הילד מובטח בצבא"... האמנם??  (לת) יעל
  • 14:41
  • 17.05.12

48 פאיאר מי שמתגיס לצבא אביב גפן
  • 14:47
  • 17.05.12

אנחנו דור מזוין

49 אני השתמטתי מצהל בר רפאלי
  • 14:50
  • 17.05.12

אבל צהל יכול להיות גיבורר רק על מזרחים ספרדים וצבעונים
זה בסטאטוס הציוני לגרום להם נחשלות
ולדרוך עליהם לפי תור

50 אין גבול לסילוף ולעוורון איש חופשי
  • 14:52
  • 17.05.12

הכותבת, מדברת על בנה הצעיר הסטודנט, אבל מסתכלת ממבט מרופד של הואים שיש להם ונותנים לילדים.
סטודנטים אחרים, אין להם. הם צריכים לעבוד בשתי עבודות ויותר בקיץ הקצר כדי לקיים את עצמם בדוחק עם עבודה חלקית כל השנה.
עכשיו שירות המילואים בא ודופק אותם.
או שהם הולכים למילואים באמצע השנה והולך להם סימסטר, או שהם הולכים למילואים בקיץ ושם הם נדפקים פעמיים.
פעם אחת, כי הם לא יכולים לעבוד בקיץ ולאגור כסף לשאר השנה.
פעם שניה כי שירות המילטאים נותן להם כסף על פי ההשתכרות שלהם בחודשים לפני המילואים. אבל לפני המילואים היו בחינות והם לא עבדו הרבה שם, אז הם מקבלים אפילו פחות ממה שהרויחו במשך השנה.

51 אני מאוד מקווה שזה נכתב בציניות ולא הבנתי. שבירת שיגרה אגב, אני מעדיף לעשות בפריז ולא בחום של צאלים מילואימניק
  • 15:19
  • 17.05.12

לגבי המענק המצ'וקמק של 3000 ש"ח. אני מוכן לשלם לצבא 10,000 ש"ח בשנה רק שיניחו לי.

52 כן מה את תרמת עוד סנובית מסביון
  • 15:24
  • 17.05.12

חוץ מלאגור מיליונים

53 כתבה הזויה ומנותקת עצבני
  • 15:40
  • 17.05.12

נראה כי הכותבת חיה על הירח. הכתבה הזו כל כך מטורללת שאני לא יודע איך פרסמו אותה. מילא לטעון נגד שירות צבאי אבל עם כאלו טיעונים הזויים? ואיך הערבים נכנסו ברגע האחרון במשפט הסופי? לא ברור!

54 בעלי תמיד הלך למילואים עם רגשות מעורבים: הוא שמח לפגוש את החברים, אבל היות שהיה עצמאי, המילואים פגעו לו מאוד בפרנסה. אולי לשכירים מסוימים זה כיף לשבור את השגרה ולא לעשות מקלחת לילדים (אם הם נוהגים לעשות את זה), אבל לעצמאים זאת יכולה להיות תקופה קשה מאוד. נא להפריד, נילי אושרוב. אשר לסדיר - לי זאת הייתה תקופה איומה במקום איום. ראיתי דברים קשים ונתקלתי בגניבות מהצבא, בהזנחה, בחוסר היגיינה משווע. הוריי המשיכו לזון אותי, כי פעמים רבות האוכל בבסיס היה לא אכיל. ולא, בתקופתי לא היה קניון עזריאלי אז לא אכלתי שם. שירתתי בדרום, עשיתי עבודה חיונית, אבל יכולתי להתחיל ללמוד שנתיים קודם. למה לדחות, למען השם?!  (לת) דנה
  • 16:13
  • 17.05.12

55 מה? מה?! עוד לא ראיתי כל כך הרבה כשלים לוגיים בכתבה מסכנה (באמת) אחת. עצוב.  (לת) כדרלעומר
  • 16:20
  • 17.05.12

56 מאמר תלוש\הזוי לחלוטין... יותם
  • 16:34
  • 17.05.12

שונה מאוד מה"חוויה" הצבאית שאני וחברי מכירים!

57 צריך להיות אדם חסר ערכים במיוחד כדי לא להעריך את מי שמגן עליך ועלול גם להפגע ואף לשלם בחייו בפועלו זה . כנראה שההיגד הזה מתאים לכותבת . אבא ללוחם
  • 16:48
  • 17.05.12

נחמד לראות שבנה אינו חולק עימה תכונה זו

58 HAZOIA........Read on Old Soldier
  • 17:05
  • 17.05.12

My 3 years of service,my father had to finance my life....PERIOD
My 3 years of service I got very little sleep...PERIOD.
In the same 3 years that I served the IDF my age group in the USA got their BA .
So I served my country because I had to...and AM I a FRAYER????YESSSSSSSSSSSSSSSSSS

59 מלחמת העצמאות לאו
  • 18:20
  • 17.05.12

יש לגייס את כל הצעירים בגיל גיוס מי לצה"ל לפי גודלו הנדרש להגנה מ"אחינו" הערבים והשאר לשירות לאומי. חלוקה שווה של הנטל על כולם תאפשר לקצר את משך השירות לשנה שנתיים שכולם בתשלום מלא.
שירות לאומי צריך להחליף את כל עבודת העובדים הזרים וכך סוף סוף ישראל תיזכה לעצמאות וביטחון פנים.

60 מילואימניקים נהנים מהמילואים - ונאנסות נהנות מהאונס - ואסירים נהנים מהמאסר וואללה עלית עלינו
  • 18:48
  • 17.05.12

טוב לראות שיש בעיתון הארץ גם קצת שוביניזם נשי

פרוייקטים מיוחדים