טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

עשו להם רבנים

תגובות

השר משה כחלון החליט להחליף את המונח "פיגור שכלי" במונח "מוגבלות שכלית התפתחותית". המונח הישן משפיל, הסביר השר. השינוי יסייע להילחם בסטיגמה שנוצרה סביב הכינוי "מפגר". אבל האמת היא, שהביטוי "פיגור" הוא הרבה יותר חיובי מאשר מוגבלות. פיגור הוא פשוט איחור. מפגר הוא אדם שמשתהה קצת אחרי אחרים. דווקא הביטוי מוגבלות מצביע על גבולות נוקשים ליכולת, לפוטנציאל של אותו אדם.

הרשויות החליפו את המונח מפגר בגלל הסטיגמה השלילית. אבל הסטיגמה אינה קשורה כלל לביטוי עצמו. אני משער שבמהרה תידבק סטיגמה שלילית גם במלה "מוגבלות". פסיכולוג נחשב אמר לי שאם יחליטו לקרוא למפגרים טייסים, בתוך שנתיים נשמע ילדי גן משתמשים במלה "טייס" כקללה. כי הבעיה אינה בשפה אלא בתוכן. הבעיה אינה בכינוי הרשמי של הלוקים בפיגור, אלא ביחס שלנו אליהם.

התקינות הפוליטית גורמת לנו להקדיש אנרגיות לשינוי השפה, במקום לשינוי המציאות. בארצות הברית, כאשר כינוי הגנאי "כושי" (Nigger) הוחלף ב"שחור", היתה לכך הצדקה מלאה. אבל כאשר השחור הוחלף ב"אפרו-אמריקאי" וזה בתורו הוחלף ב"אפריקאי-אמריקאי", נדמה שהעיסוק בשפה קיבל נפח מוגזם על חשבון העיסוק במהות. מחקרים מראים שרבים מאותם אפריקאים-אמריקאים מעדיפים בכלל את הכינוי הנושן "שחור".

תחום נוסף שמקדישים לו תשומת לב מוגזמת למאבקי שפה: הרפורמים בישראל חגגו את הסכמת המדינה לשלם משכורות לרבניהם, ולא ברור על מה השמחה. למעשה, המדינה הסכימה זה כבר לממן אותם בתור "רכזי קהילות", אך הם דרשו מימון דווקא בתור "רבנים". הוויכוח היה רק על השם, לא על התוכן. מפתיע שהיהדות המתקדמת מתעקשת דווקא על היוקרה שבתואר הלא-מתקדם "רב". הרב הראשי שלמה עמאר הודיע שיתנגד בתוקף להכרה ברבנים רפורמים. אפשר להבין אותו. התואר "רב" מתייחס כבר אלפי שנים לחכמי ההלכה היהודית. כאשר הרפורמים, המתנכרים להלכה, מתעקשים להשתמש בתואר "רב", הרי זה כאילו מי שלמד הומאופתיה במכללה יתעקש להיקרא דוקטור לרפואה.

בסופו של דבר מדובר בסמנטיקה בלבד. הרפורמים בארץ נוחלים הצלחות בשתי זירות: בזירה הלשונית ובזירה המשפטית. בזירה הלשונית, הם החליפו את "התנועה הרפורמית" בשם המעורפל והסימפתי "התנועה ליהדות מתקדמת". גם במישור המשפטי הם קוצרים הצלחה אחר הצלחה. רק במישור אחד הם לא כל כך מצליחים: בהפצת אמונתם בציבור הישראלי.

עשרות שנים של פעילות בישראל (במימון נדיב של התנועה-האם מארצות הברית) הניבו תוצאות דלות: כיום יש 35 קהילות רפורמיות בישראל. לשם השוואה, רק בעירי, מודיעין, יש יותר מ-60 בתי כנסת אורתודוקסיים, שגם מסורתיים וגם חילונים פוקדים אותם. הישראלים אינם מתלהבים מהרפורמים, אולי מפני שבעבר הם התנגדו לציונות ואולי מסיבות אחרות. בתחום השפה ובעולם המשפט הרפורמים הם אימפריה, אך ברחוב הישראלי השפעתם אפסית. הרב עמאר יכול להירגע.

הכותב הוא רב קהילת השמשוני במודיעין



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות