המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
בחר סיסמה
הקלד סיסמה מחדש
אזור מגורים
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

קשה לתקן טעות?

האם קיימים ביהודה ושומרון כבישים ליהודים בלבד? האם חל איסור על נוצרים או על מוסלמים לנסוע בכביש כלשהו מעבר לקו הירוק? טענה זו, שנשמעת לא פעם במקומותינו, כולל בעיתון זה, וגוררת צקצוקי לשון לנוכח גזענותה לכאורה של מדינת ישראל, היא פשוט לא נכונה. דומה שחל בלבול טרמינולוגי שיוצר שגיאה עובדתית ומזיק לשיח ולביקורת הלגיטימית על ישראל.

להלן העובדות: המדינה אכן הטילה לפני כמה שנים מגבלות בכבישים מסוימים ביו"ש ולא איפשרה לפלסטינים לנסוע בהם, במיוחד לאחר פרוץ האינתיפאדה השנייה. אך רוב המגבלות הוסרו כבר ב-2009 וכיום רוב כבישי הגדה פתוחים לרוב האוכלוסייה הפלסטינית. וגם בשעה שכבישים אלה הוגבלו לשימושם של ישראלים בלבד, הם לא הוגבלו לשימוש הישראלים היהודים בלבד. אותם כבישים היו פתוחים בפני כל אזרחי המדינה - מוסלמים, נוצרים, דרוזים וצ'רקסים. מעולם לא התקיימה הפרדה על בסיס דתי או אתני בכבישי יו"ש.

למעשה, עובדה זו נראית בבירור בשטח ורק מי שנמנע מלחצות את הקו הירוק יכול להאמין לטענה שיש כבישים ליהודים בלבד. כיום רואים לוחיות זיהוי פלסטיניות מג'נין ועד חברון, בכבישים עוקפים, שלכאורה נסללו ליהודים בלבד (עוקף קלקיליה, עוקף שכם דרום ועוקף רמאללה), ובכבישים ראשיים כמו כביש 505, המוביל לאריאל, אשר כונה לפחות פעמיים בעיתון זה "כביש אפרטהייד ליהודים בלבד".

סוכנות אי-פי פירסמה תיקון בינואר 2010 ולפיו, "כבישים אלה פתוחים לכלל אזרחי ישראל, כולל ערבים, כמו גם לזרים ותיירים". תיקונים דומים פירסמו גם רשת סי-אן-אן והעיתונים "וושינגטון פוסט" ו"בוסטון גלוב". ואולם, לקיחת האחריות והמקצועיות העיתונאית שהפגינו גופי תקשורת מהמובילים בעולם לא הרשימו כנראה את התקשורת הישראלית, שממשיכה להשמיע טענה זו עד היום.

מעבר לשגיאה, טענת ה"כבישים ליהודים בלבד" מרדדת את השיח על ישראל. בעוד שניתן לנהל דיון וגם למתוח ביקורת על ההגבלות (האמיתיות), שהוטלו על פלסטינים (כל הפלסטינים, לא רק המוסלמים) במשך תקופה מסוימת בחלק מכבישי הגדה, ישראל ושוחרי טובתה נאלצים להתמודד עם טענה מופרכת על הפרדה אתנית-דתית, שכלל אינה קיימת בכבישים אלה.

העלאת הטענה הזאת דווקא בתקשורת הישראלית מעניקה לה משנה תוקף. פעילים אנטי-ישראלים, בורים ועצלנים, מנפנפים ב"נתונים" שהם מוצאים בעיתונות הישראלית שלכאורה "מוכיחים" את גזענותה של מדינת ישראל ומצדיקים את המתקפה עליה. לא בכדי טענה שקרית זו משמשת כלי מרכזי בניסיון למתג את ישראל כ"מדינת אפרטהייד".

בכך תורמים עיתונאים ופובליציסטים חסרי אחריות לעיוות השיח המקומי והבינלאומי על ישראל. כלי תקשורת רבים בעולם כבר הבינו את טעותם ותיקנו אותה. האם התקשורת הישראלית מסוגלת לעמוד בסטנדרטים מקובלים של יושרה עיתונאית?

הכותב הוא מנהל עמותת "פרספקטיבה - לדיוק ואחריות בתקשורת הישראלית"




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 אתה חושב שבהארץ לא יודעים זאת? מודרניסט
  • 05:07
  • 25.06.12

מגמתיות, עיוות עובדות בשירות אידאולוגיה. חוסר מקצועיות. מכיר?

02 התנצלות? קרעת אותי מצחוק. ילד
  • 07:25
  • 25.06.12

הם הרי עושים את זה בכוונה.

03 מצאנו את ההוכחה המוחלטת שאין גזענות ואין אפרטהייד ערן ברין
  • 08:02
  • 25.06.12

ומה עם הריסת כל המבנים, אהלים,דירי הצאן, בורות המים וכל המיתקנים שנבנו, מחוסר ברירה, ללא רישיון, שפלסטינים לא קבלו ואין להם כל סיכוי לקבל?
יש עדיין כבישים סגורים לפלסטינאים. כביש 443 נבנה ופתוח פורמלית לשימוש הפלסטינאים, אך בתיחכום של הצבת מחסומי גישה מונעים מהם את השימוש בו. העקר שפורמלית אין אפרטהיד.

04 התיקון מתקבל. לא כבישים ליהודים בלבד אלא למתנחלים ולעוזריהם בלבד אור חדש
  • 09:40
  • 25.06.12

בכבישים העוקפים בגדה מותר רק לתושבי ההתנחלויות, לאורחיהם, לספקי השרותים שלהם וכמובן לצה"ל ולמשמר הגבול השומרים עליהם לנוע. אין בודקים מה דתו של הנוסע אלא את צבע תעודת הזהוי שלו ולכן זהו אינו אפרטהייד דרום אפריקני אלא אפרטהייד כחול לבן. הכותב מעדיף להתעלם מהשאלה החשובה באמת. מדוע הפלשתינים אינם אזרחים שווי זכויות במדינה שמחזיקה בשטח בו הם מתגוררים כבר 45 שנים? מדוע כל לובש מדים רשאי לטרטר אותם, להתעמר בהם, להשפיל אותם ולשלול מהם אפילו את זכויות האדם הבסיסיות?

  •   לא קראת, הא? דודי, קרית ארבע
    • 10:00
    • 25.06.12

    וגם לא נסעת בכבישים הללו אף פעם. אין דבר כזה כביש ליהודים בלבד, פשוט אין. אתה אולי לא רוצה להתבלבל מקריאת המציאות, אבל האמת היא שיש הרבה כבישים שהם לערבים בלבד ואין כבישים שהם ליהודים בלבד.

  •   "הארץ" לא תומך בשתי מדינות לשני עמים? דניאל
    • 10:52
    • 25.06.12

    אור חדש, להזכירך, יש את מדינת ישראל ויש את הרשות הפלסטינית שהיא לא חלק ממדינת ישראל ובתקווה בעתיד תהפוך למדינה פלסטינית, שם יהיו לאוכלוסיה הפלסטינית את כל הזכויות הדמוקרטיות והבסיסיות שהשלטון הפלסטיני יקבע.

  •   תיקנתי. לא כבישים ליהודים בלבד אלא כבישים למתנחלים, אורחיהם, משרתיהם וכולי אני לדודי
    • 12:59
    • 25.06.12

    וגם פלשתיני שבא לעבוד אצל קבלן יהודי בהתנחלות רשאי ליהנות מהכביש המיועד לאדוני הארץ. כנראה שמתוך קרית ארבע קשה לראות שמשהו יסודי פשוט לא בסדר. אתם חיים בעלמא דשקרא, עולם הפוך, פלנטה אחרת.

05 מעניין למה "הארץ" הסכימו לפרסם כזה טור אצלם. איש חושב
  • 09:46
  • 25.06.12

כנראה שפרספקטיבה תפסה אותם בביצים על משהו...
הרי "הארץ" הוא מושא הביקורת העיקרי של הטור הזה.

06 אתה רציני? שלמה מיפורי
  • 09:53
  • 25.06.12

רגע,אז מה זה כביש 443? ומה לגבי הרחובות במרכז חברון? ומה לגבי סגירת כל הדרכים המחברות כפרים לכבישים כמו בדרום הר חברון? אגב,זה היה אומנם בזמן האינתיפאדה השניה,אבל אני וחברי לגדוד סגרנו גם סגרנו כבישים לתנועת פלסטינים ולפחות פעם או פעמיים הפקודה דיברה על "ערבים" באופן גורף בקיצור,תפסיק לשקר

  •   אתה המשקר, יפסיקו נא הערבים ממנהגם המגונה, זה המכונה בפי השמאל "זכות לגיטימית", לרצוח יהודים ולעסוק בטרור, ולא יהיה צורך בסגירת כבישים.  (לת) איציק המרכז izikhe@gmail.com
    • 11:10
    • 25.06.12

  •   אני אישית הייתי בסיור בחברון ואכן כישראלים יהודים הותר לנו לצעוד בכבישים המיועדים לישראלים ותיירים. אך היה בינינו ערבי ישראלי, וברגע שהמג"בניקים במקום קלטו את זה, התחילו הגבלות התנועה.  (לת) פורפיריוס
    • 12:35
    • 25.06.12

07 ישי, שים לב לתגובות... לא תבלבל אותם עם עובדות, רוצים לשנוא את ישראל!  (לת) עמית
  • 10:29
  • 25.06.12

08 "...כל הפלסטינים, לא רק המוסלמים..." כמה פלסטינים אינם מוסלמים...ומה שיעורם באוכלוסיה? הכותב מנסה להכשיר שרצים באמיתות לא רלוונטיות
  • 11:13
  • 25.06.12

וגם שכחת לספר שאת כל ההגבלות האלה אוכפת ישראל בשטח שאינו בריבונותה, בניגוד לחק הבינלאומי. דרך אגב, גם בדרום אפריקה הלבנה של פעם, זו של האפרטייט, לא היו שום כבישים ללבנים בלבד, בהם נאסרה נסיעה על שחורים

  •   הכותב מנסה לדייק בין "ישראלים" ל"יהודים" יהושע
    • 11:32
    • 25.06.12

    אם הכבישים סגורים ללא-יהודים, הרי שמדובר בהפרדה גזענית על רקע דתי. אולם אם הם סגורים רק לפלסטינים אז ההפרדה היא על רקע ביטחוני ולא על רקע גזעני. יש הבדל בין השניים. זה דבר ראשון. דבר שני, כיום, ואני עד לכך כי אני נוסע שם, כל הכבישים כולם ללא יוצא מן הכלל פתוחים גם לפלסטינים. היו כמה שנים שבאמת לא נתנו לפלסטינים לנסוע מקום בעקבות ריבוי פיגועים, אבל הזמנים האלה עברו. אם כבר, היום ישנם כבישים שסגורים רק ליהודים. שמעת על זה בכלל?

09 כי הרבה מוסלמים ישראלים נוסעים יום יום אל אריאל, ק. ארבע, גבעת זאב  (לת) גיא
  • 15:17
  • 25.06.12

10 מי מממן את העמותה - תחשוף שמות של טייקונים שמממנים את ההסברה של משטר הכיבוש!!!  (לת) שקיפות עכשיו
  • 16:05
  • 25.06.12

11 עאאאאאלק עמותה "לא פוליטית". פרספקטיבה "לא פוליטית" כמו ש"אם תרצו" לא פשיסטים  (לת) עוד שלוחה של מלתעות ארה"ב הניאו-קונסרבטיבית,
  • 16:07
  • 25.06.12

12 נכון - גם לערבים ישראלים שגרים בהתנחלויות מותר לנסוע בכבישים האלה. יש הרי המונים כאלה - איך זה שפספסנו אותם?  (לת) שמאלני שפוי
  • 17:08
  • 25.06.12

13 אם משהו כתוב בעיתון זה לא הופך אותו לנכון יונתן
  • 13:10
  • 26.06.12

ואני מדבר על מה שכתוב כאן.
ישנן פקודות ברורות שאומרות שפלסטיני שנוסע בכבישים שלא באמת מותר לו לנסוע בהם ייעצר ל"בדיקה" שבה יעוכב, רכבו והוא יופשטו ובסופו של דבר יהיה לו ברור שעדיף לו לנסוע בדרך אחרת.
יש פטנט אחר של פתיחה של קטעים בכבישים שלא עוזרים בשום צורה לפלסטינים.