פינוי חד-צדדי, בהסכמה - גלעד שר - הארץ
המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
אזור מגורים
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

פינוי חד-צדדי, בהסכמה

אנשי צבא בדימוס ופוליטיקאים רבים מותחים באחרונה ביקורת על העיקרון של "שטחים תמורת שלום" בכלל, ועל צעדים חד-צדדיים בפרט. כך, למשל, טען משה ארנס במאמרו "תסמונת הנסיגה החד-צדדית" ("הארץ", 5.6), כי אסטרטגיה זו, ביחד עם העיקרון "שטחים תמורת שלום", ננקטת שוב ושוב למרות הנזקים שגרמה לישראל.

ואולם, מה האלטרנטיבה? בשבוע שעבר נפתחה תערוכתו של האמן הישראלי לארי אברמסון, "1967". מתחת לצבע, שנמרח על גיליונות ישנים של עיתון "הארץ" מימי מלחמת ששת הימים, מבצבצות מודעות האבל על הנופלים, לצד כותרות כגון "צה"ל הולם בעוז בתוקף הערבי" ומודעות הקוראות לסיפוח השטחים. כשמתבוננים בתערוכה נדמה, ש-45 השנים שחלפו מאז מלחמת ששת הימים לא קירבו אותנו, ולו במעט, אל מימוש החזון הציוני של מדינת לאום, המושתתת על עקרונות השוויון והדמוקרטיה. בעשור השביעי לקיומה אין לישראל לא גבולות מוכרים ולא חוקה, החיוניים להבטחת זהותה כמדינת העם היהודי, ציונית ודמוקרטית. העדר הגבולות מחלחל כרעל לכל תחומי חיינו. המציאות הדמוגרפית המתהווה בשטח שממערב לירדן מסכנת את זהותנו הלאומית ואת הסולידריות הפנימית, מיסודותיה של ישראל בשנותיה הראשונות. נשחק מאוד גם מעמדנו הבינלאומי.

האינטרס הישראלי מחייב לפעול - במקביל לחתירה לחידוש הדיאלוג המדיני ולמיצויו - גם באמצעות מדיניות יזומה ועצמאית. מדיניות זו צריכה להיות מתואמת היטב, ומבעוד מועד, עם הקהילה הבינלאומית - כמרכיב עיקרי בהיערכות לקראת מציאות של שתי מדינות לשני עמים. שכן כיום, העובדה שהמו"מ המדיני תקוע מעניקה לקיצוניים מכל צד זכות וטו על מימוש ייעודה של ישראל כמדינה דמוקרטית וכבית לעם היהודי.

בניגוד למה שעולה מהסיסמאות נגד "חד-צדדיות" - יש מקום למהלכים חד-צדדיים שקולים ומבוקרים. מהלכים כאלה יאפשרו למתן את הסכסוך באמצעות יצירה הדרגתית של מציאות של שתי מדינות, והם אינם מותנים במצב המו"מ. זאת במקביל לשאיפה עקבית למיצוי המו"מ על הסכם קבע, או לכל הפחות להשגת הסדרים מדיניים בדרך להסדר קבע עתידי.

צעד חד-צדדי חשוב מן הסוג הזה הוא הכנת תוכנית לאומית לקליטת המתיישבים שיחזרו אל מדינת ישראל בגבולותיה המוכרים, בין בהסכם ובין בהעדרו. זהו צעד בלתי מותנה, שראוי לעשותו ללא קשר למועד שבו יידרש ליישמו. יש לאפשר למתנחלים הרוצים בכך להתפנות טרם הסכם, תוך קבלת פיצוי מתאים. זוהי חובתה המוסרית של ישראל לאזרחיה, שבזמנו התבקשו להתיישב ביהודה ושומרון. החוק שייחקק למטרה זו יפתור באותה הזדמנות גם בעיות כמו שאלת הפיצוי לאלה מתושבי גבעת האולפנה שיבחרו לחזור לתחומי הקו הירוק.

אף שאין מדובר כאן בפינוי כפוי - יש ללוותו בשיח עם המתנחלים. שינוי השיח בין הממשלה לבינם עשוי להרחיב את התמיכה הפעילה של רוב הציבור, המצדד בפתרון שתי המדינות. היערכות מקדימה תקל על ההתמודדות עם האתגר המורכב של הפינוי. ובבוא היום, קליטת המתנחלים שייאלצו להתפנות במסגרת הסדר, או לאחר החלטה עצמאית של ממשלת ישראל, צריכה להיעשות מתוך התחשבות בהם וכיבודם. שכן הוויתור על מפעל חייהם האידיאולוגי עתיד לגבות מאזרחים אלה מחיר אישי וקהילתי.

אשר לסוגיית הביטחון - ממילא צה"ל יישאר גם באזורי התנחלות ובאתרים שיפונו מרצון, וישמור לעצמו חופש פעולה. לקחי ההתנתקות מעזה נלמדו.

במקום לעסוק בלהטוטים כמו ניסור בתים והכשרת גזל קרקעות נקודתי, על הממשלה לפעול מתוך ראייה מערכתית כדי לבצר את ביטחונה של ישראל ולהיערך לפינוי המתנחלים באופן ישר והגון - ולא לסמא את עיני הציבור בסיסמאות סרק. פינוי כזה הרי יידרש לכשתגיע השעה להיפרד לשתי מדינות. הקואליציה הנוכחית מאפשרת לבנימין נתניהו להירשם בהיסטוריה כמנהיג שקבע את גבולות ישראל והבטיח כי יישמרו בתוכם הרוב היהודי, הסולידריות והדמוקרטיה גם בדורות הבאים.

בכך שתקדם בעצמה את ההיערכות לקראת מציאות של שתי מדינות, תעביר ישראל את המסר שלפיו היא אינה רואה את השטחים שממזרח לגדר הביטחון כחלק עתידי ממנה, וזאת מבלי לסכן את ביטחונה בשלבי המעבר ולאחר מכן. התפישה של התקדמות זהירה ומדודה, בצעדים חד-צדדיים, מאפשרת לישראל לפעול על פי האינטרס הלאומי ארוך הטווח שלה, בלי קשר לפעולות הצד השני או למחדליו.

הכותב הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, ויו"ר משותף של תנועת "עתיד כחול לבן"

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 נתניהו כמנהיג השמאל? יורם
  • 06:40
  • 27.06.12

ד"ר שר, נתניהו הוא מנהיג הימין, הקיצוני, הלאומני, השמרן, הקפיטליסטי. מה אתה מצפה ממנו, שיהפוך את עורו? שינהיג מהפכה סוציאליסטית ליברלית לשלום? מתי תפסיקו כבר עם החלומות באספמיה? לא יהיה! הוא לא רוצה להנהיג את מחנה השמאל. הוא לא רוצה שלום, הוא רוצה כניעה, שלא תגיע בימינו אנו. הוא רוצה לחזק את העשירים ולעשוק את כל השאר. זה ימין אמיתי!

02 הצעה כזאת מפקירה אותנו בידי חסדי המתנחלים הקיצוניים, מתוך תקווה שחלק מהם עלולים להתרצות אם נשלם להם סכום מספיק גבוה. שמאלני שפוי
  • 08:16
  • 27.06.12

קיימת דרך יותר זולה ויותר מעשית. לשם זה אין צורך בנסיגה חד צדדית. הרשות הפלסטינית כבר הסכימה למעשה ליותר מ-90% מן הגבולות לגבי השטחים השנויים במחלוקת. עם קצת רצון - שלא קיים כיום - אפשר היה להשיג הסכם מלא בעניין זה. בשלב שני מסכימים על תאריך נסיגה. אין כל צורך לפנות מתנחלים בכפייה או בהסכמה. הם יוכלו פשוט לבחור אם להשאר בשטחים שיועברו למדינה הפלסטינית - או לעלות לישראל לפי הקריטריונים של כל עלייה מכל ארץ שהיא, במסגרתם יהיו זכאים לסל קליטה צנוע אך ללא פיצויים מיוחדים. לגבי נכסיהם תהיה להם אותה אפשרות שקיימת לכל העולים מארצות אחרות, כמו אירופה או ארה"ב - הם יוכלו למכור את נכסיהם לתושבי הארץ ממנה הם עולים. כמובן שתשאר להם אותה זכות שקיימת ליהודים בשאר הארצות - להשאר במקום מושבם ולחיות תחת החוקים של המדינה בה הם יושבים. יש שיטענו שיהיה טבח? בכל ארצות ערב, אפילו ארצות שלא חתמו הסכם שלום עם ישראל - כמו סוריה - מעולם לא היה טבח של יהודים. לכל היותר התייחסו אליהם כמו שאנחנו מתייחסים לערבים. אך אם הם חוששים לטבח - שיעלו, אך על חשבונם.

03 הוזי אוסלו שהביאו לאלפי נרצחים ונכים לא למדו דבר ולא שכחו דבר. בהזיות אוסלו7 עמדו למבחן שתי גישות בעניין הסכסוך הישראלי ערבי, גישת השמאל הציוני על הנחות היסוד השגויות שלה וגישת הימין/מרכז הציוני על הנחות היסוד שלו, במבחן המעשה התברר כי גישת הימין/מרכז צדקה, אולי לצערנו, בעניין העקרוני בוודאי לצערנו לאור המחיר הנורא.. אחר זאת היה מצופה מהשמאל הציוני לבקורת עצמית ולחשבון נפש, הציבור הרחב עשה זאת, הפוליטיקאים מסרבים לכל חשבון נפש על הנזק שגרמו וממשיכים בתעמולה פרימיטיבית בעיוורון מדהים. ולא, חוקה או גבולות "מוכרים" אינם חיוניים לקיומה של המדינה, זה סתם שטויות. אך נבחן נא את הצעת שר לגופה. נכון, צעדים חד צדדיים אינם מגונים לכשעצמם אך יש לבוחנם לאור המצפן ולאור המציאות. המצפן, מה רוצים להשיג, המציאות, מה ניתן להשיג. אם המצפן הוא ציוני, היינו, הגישה שארץ ישראל שייכת לנו והמצפן גם כולל את האינטרסים החיוניים לנו, בהם נדון להלן, למה לא? למשל, נסיקגה מערי הערבים ובד בבד החלת החוק הישראלי על שטחי C ובכך אנו קובעים מחיר ברור לתוקפנות הערבית וגבולות ברורים וגם שומרים על האינטרסים החיוניים לנו, המצויים ברובם בשטחי C, רק שלכך, לא מתכוון שר אלא בס"ה לאותה גברת שוטה עם אותה האדרת העבשה של הזיות אוסלו, כאילו דבר לא אירע מאז... אז אלה הם להטוטים אם לא להטים... מכאן נשוב לדון באינטרסים החיוניים לנו, תודעה מים ובטחון, דיון ממנו כ"כ נמלט השמאל הקיצוני ביודעו היטב את המשמעות. לא רק משאלת הציונות, הבסיס לזכותנו המוחלטת על מולדתנו אלא גם משאלת האינטרסים החיוניים לנו אשר מהן נגזרים הקווים האדומים שלנו. כאשר השמאל משפריץ את תעמולתו, הוא נשאל על ידי פעם אחר פעם להנמקות ולהתייחסות לסוגיות המרכזיות, אך נעלם ונאלם ולא בכדי, רק פעם אחת אריאלי ניסה להשיב ב"מאמר" מחפיר שנעלם גם הוא מאד מהר, הוא יודע היטב למה... אז שוב, השב נא עתה, שר, מה הם האינטרסים החיוניים למדינת ישראל, בענייני תודעה, בטחון, מים ועוד והנגזר מהם לקווים האדומים של מדינת ישראל, אה, אצלכם אין אינטרסים חיוניים למדינת ישראל וממילא אין קווים אדומים. למשל, הבקעה [חזית מזרחית, פירוז מלא של יו"ש על ידינו], צירי הרוחב האסטרטגיים לרבות 443 , האזור מול נמל התעופה בן גוריון, בטחון, מערב השומרון [המותניים הצרות שלנו], בטחון ומים, ירושלים והר הבית, בטחון ותודעה ועוד. ספר נא לציבור כי שטחי C המהווים למעלה מכמחצית יו"ש כוללים בתוכם את אזורי האינטרסים החיוניים לנו ויש בהם מעט מאד ערבים, אין בעיה דמוגרפית, וכמעט כל ההתנחלויות מצויות בתוכם, רק את האמת, שר. שר יודע היטב שכשיחשפו נתוני האמת, הוא וחבריו פשוט יהפכו ללא רלוונטים, לרבות לעניין תביעת השיבה בה הם תומכים, כבהזיות ז'נבה שלהם  (לת) איציק המרכז izikhe@gmail.com
  • 10:39
  • 27.06.12

04 מכל השטחים מהם נסוגה ישראל יצאו פיגועים ורקטות מודרניסט
  • 11:53
  • 27.06.12

עם הסכם ובלי הסכם. חד צדדי ודו צדדי. לבנון ערי הגדה סיני עזה. נסיגה בשומרון תביא לפגיעה במרכזי האוכלוסיה ובסופו של דבר למלחמה גרועה מקודמותיה. בשביל מה?

05 תגובה למאמר המלומד מאת גלעד שר רענן כרמון
  • 12:21
  • 27.06.12

האיוולת במהלכים חד-צדדיים הוכחה כבר בבריחה שלנו מלבנון ללא כל הסכם, ושוב בתהליך ההתנתקות מגוש קטיף - שוב ללא הסכם. שני המהלכים הללו הולידו שתי מלחמות (שלום הגליל 2 ועופרת יצוקה) ושפיכות דמים מתמשכת באמצעות טרור וטילים. לכן דילול חד-צדדי של מתיישבי איו"ש רק יעורר את התיאבון של הרש"פ לסחטנות נוספת, כי הם מפרשים אותנו נכון - שכל מהלך חד-צדדי מצד ישראל הינו סימן לחולשה, רפיון לאומי ונכונות לוויתורים ללא תמורה! הפיתרון הצודק לדידי הוא תיקוני גבול משמעותיים, דהיינו חילופי שטחים ואוכלוסיה ערבית ישראלית ע"י מסירת המשולש לרש"פ בתמורה לשטחי איו"ש המיושבים במתנחלים. בכך ניפטר מגרעין ערבי מוסלמי משמעותי העוין לנו שמזדהה עם אחיו הפלשתינים - ונניח לאחינו המתנחלים להישאר בשטחי א"י התנ"כית, עפ"י אמונתם.

06 למה שיחזרו המתיישבים, גם אנחנו פינינו את ערביי ישראל אחרי מלחמת העצמאות? היהודים יקבלו אזרחות פלסטינית
  • 12:24
  • 27.06.12

למה אתה טוען לגזל אדמות, הרי אדמות יהודה ושומרון שייכות ליהודים: בית אל, ירושלים, חברון, קריית ארבע, בית לחם, שכם וכו׳, כולן אדמות שלנו.
למה שנתחיל שיחות רציניות איתם, תוך הקפאה של ההתנחלויות שלנו על שטחי האבות. הרי כל עוד אין בכלל אפילו מוכנות להכיר בנו כמדינה יהודית ריבונית על אדמתנו, מדוע שנפסיק להתנחל. האומנם אנחנו מעניקים להם הכרה מראש כמדינה פלסטינית בעלת ריבונות על האדמה הזאת?
אילו היינו מבצעים הכרה הדדית תחילה על שתי מדינות עקרוניות: יהודית ופלסטינית היושבות בבטחון זו לצד זו, ניחא. אולם כשאתה מבקש להקפיא הכל ולהשיג לאחור את ההתיישבות היהודית, אתה דורש הכרה בהם באופן חד צדדי בלבד, למה?
מה עוד שהזיקה ההיסטורית לכל אדמות היא שלנו בלבד. הם אלה שהגיעו לכאן מחצי האי ערב, קיבלו מהאנגלים מדינה שלמה על 66,000 ק״מ, אנחנו הסתפקנו בחצי ממדינת ישראל על כ10.000ק״מ, בלבד. אחרי שיצאו לשתי מלחמות כיבוש כדי לקחת מאיתנו הכל, מדוע אתה מציע להעניק להם הכל במתנה, ועוד מראש. זהו ההגיון? זאת הפילוסופיה?
נעניק  את חלקן במתנה תמורת הכרה בנו כמדינה יהודית, תמורת אזרוח הפליטים שלהם אצלם, תמורת הכרזה סופית ומוחלטת על סופו של הסכסוך.
ובנוסף, חשוב מאוד שנדרוש חד משמעית הצהרה על אזרוח כל ערביי ישראל הרואים עצמם כפלסטינים, באם ירצו לעבור ולגור במדינה החדשה.

07 מי שבאמת דואג למתנחלים חייב לתמוך בחוק פינוי פיצוי עכשיו! אבל הלאומנים מתנגדים לכך. אותם לא מעניין הסבל של המתנחלים אלא רק האדמה.  (לת) איציק המרכז izikhe@gmail.com
  • 12:40
  • 27.06.12

08 כדי לקדם את המתווה המוצע במאמר יש לבחר, תחילה, בממשלה אחרת  (לת) האם ממשלה זו אכן תסולק?
  • 13:17
  • 27.06.12

09 החלטה 242 יותם הקסאם
  • 16:45
  • 27.06.12

החלטה 242 של מועצת הביטחון, מותירה בידי ישראל מקצת השטחים גם לעת נסיגה. זו העמדה הישראלית מאז ועד היום, וגם הסכמי הביניים של אוסלו מבוססים עליה.

אפילו הנשיא אובמה כבר הצהיר שהגבולות בין המדינה הפלסטינית העתידית ובין מדינת ישראל יצטרכו להתחשב במצב הדמוגרפי הנוכחי, ואילו הנשיא בוש דבר במפורש על גושי ההתיישבות שיסופחו לישראל לעת הסכם.

יש לזכור שמאז הסכם אוסלו מצפים הפלסטינים למעבר בטוח בין עזה לחברון, מעבר שלא היה קיים בהסכמי שביתת הנשק ב49, ושנסיגה מלאה לגבולות 67 לא תאפשר אותו. לכן, הסדר עתידי יכלול מן הסתם חילופי שטחים. זה מה שחשבו רבין באוסלו וגם ברק בקמפ דויד, ומין הסתם חושב כך גם נתניהו.

פעילות
המלצות