המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
בחר סיסמה
הקלד סיסמה מחדש
אזור מגורים
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

כביש סגור לפלסטינים

מנהל עמותת "פרספקטיבה - לדיוק ואחריות בתקשורת הישראלית", ישי גולדפלם, טוען במאמרו ("קשה לתקן טעות?", "הארץ", 25.6), כי הגורמים בתקשורת הישראלית שמדברים על "כבישי אפרטהייד ליהודים בלבד" טועים, מטעים, ובניגוד לעמיתיהם הבינלאומיים - גם חסרים יושרה עיתונאית.

בבסיס הטענה בדבר כבישים ליהודים בלבד עומדת טעות טרמינולוגית, מסביר גולדפלם, שהרי נוצרים כמוסלמים, וגם ערבים אינם מנועים מלנסוע בכבישים הללו. "מעולם לא התקיימה הפרדה על בסיס דתי או אתני בכבישי יו"ש", הוא מסכם, וגם מצביע על הסיבה לכך שהטעות קנתה לה אחיזה: הציבור הישראלי הולך שולל אחרי מלים ומונחים משום שאינו מכיר את המציאות. לו הכירו אותה הישראלים, היו יודעים שהכבישים ביו"ש - כפי שהודתה, לדבריו, סוכנות אי-פי בינואר 2010 - "פתוחים לכלל אזרחי ישראל, כולל ערבים, כמו גם לזרים ולתיירים".

אבל דווקא משום ההקפדה הראויה של גולדפלם על דיוק ראוי להקדיש מעט תשומת לב למשפט האחרון, למה שהוא אומר ולמה שאינו אומר. "כלל אזרחי ישראל", הדגישה סוכנות אי-פי, וגולדפלם החרה החזיק אחריה, לאמור: לא רק יהודים, שהרי בישראל יש גם אזרחים מוסלמים ונוצרים, וגם ערבים. אבל ה"כלל" הזה לא רק מכניס אנשים פנימה - יש אנשים שהוא מוציא החוצה. אלה הם הפלסטינים (תושבי השטחים). הם אינם אזרחי ישראל, הם אינם זרים בארץ הזאת, והם בוודאי אינם תיירים - אבל בפניהם כבישי יו"ש אינם פתוחים באופן כה גורף.

לא, אין כאן "כבישים ליהודים בלבד", אבל "כבישים שאינם לפלסטינים" יש גם יש. הפרדה אתנית ודתית אמנם אין, אבל במה הן גרועות ממה שיש? הנה מה יש: מחסומים קבועים, שרובם ממוקמים הרחק מהקו הירוק; מחסומי פתע ניידים (גולדפלם מציין, ש"רוב המגבלות הוסרו ב-2009"; באותו זמן קפץ המספר החודשי הממוצע של מחסומי הפתע הניידים מ-65 ל-310); מאות חסימות פיסיות (סוללות עפר, קוביות בטון, שערי ברזל, תעלות); וגם - עדיין - כבישים אסורים, כפי שגולדפלם מודה ("רוב כבישי הגדה פתוחים לרוב האוכלוסייה הפלסטינית"). בנוסף להם, הצבא נוהג להשתמש ב"צווים שבעל פה", כפי שהסביר דובר צה"ל; מטבע הדברים אין להם תיעוד, לכן לא ניתן לפקח עליהם או להעמיד אותם לביקורת (הנתונים לקוחים מאתר "בצלם").

לנוכח אמצעים אלה מתייתר הצורך לעגן בחוק הפרדה אתנית או דתית כלשהי. התחכום של הכיבוש הוא בכך, שבאמצעות שילוב הגורמים שנמנו לעיל ניתן לנטרל את המוטיווציה של הפלסטינים להשתמש באותם כבישים מלכתחילה.

כך, לדוגמה, מדירים את הפלסטינים תושבי הכפר נחלין מכביש 60. המרכז העירוני של נחלין הוא בית לחם; הדרך המהירה ביותר מנחלין לבית לחם עוברת בכביש 60, אבל הגישה אליה חסומה מאז 2002.

תושבי הכפר יכולים להתחבר לכביש 60 בנקודה דרומית יותר, בצומת גוש עציון, אבל הדרך הזאת ארוכה עוד יותר מהדרך שבה הם בלית ברירה נוסעים: בכביש מספר 3676 לכפר חוסאן, אחר כך ב-375 לצומת אל-חדר, ומשם במנהרה שעוברת מתחת לכביש 60 - לבית לחם. מה שמסביר אולי, למה גם גולדפלם - קל וחומר הישראלי הממוצע שאינו חוצה את הקו הירוק ואינו נוסע בכבישי הגדה, אינו רואה את הפלסטינים - הם נמצאים מתחתיו.

אבל לא רק את הפלסטינים כבר איננו רואים, גם את עצמנו לא. האופן שבו אנו רואים כיצד ההדרה מהמרחב סוללת את הדרך להדרה הנוחה כל כך מהתודעה יכול ללמד אותנו משהו, אני חושב, על הקשר הרופף והלא-מחייב בין דיוק מהסוג שמציעים גולדפלם ותועמלנים סופיסטים מסוגו לבין פרספקטיבה, אחריות ויושרה.

הכותב פעיל בתנועת "לוחמים לשלום"




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 כשקראתתי את הכתבה המקורית באמת קפץ לי הדבר לעין. גיא
  • 07:47
  • 03.07.12

מדהים איך כל טענת ימין יושבת על בסיס עובדתי רעוע - וכל טענה של הציונות האזרחית ההומנית (שמאל?! הצחקתם אותי) יושבת על עובדות, מסמכים, תיעוד ובשר חי.

אמרו פעם המתנחלים שאפילו הם לא יודעים מה קורה כ"כ בשטח והם מודים לדרור אטקס שמבצע את הרישום הכי מסודר ונקי של ה"התיישבות" .

ויבוא היום שיפול לאנשים האסימון - שהם לא זקוקים ליחצ"ן שיציג להם נתונים מעוותים ושקריים - שאין להם צורך בעיתונאי חצר שמלבין ומזכך ומעלים לנוחות טענותיו (ושולחיו) את המספרים האמיתיים הנוספים הנדרשים להשלמת התמונה.

יבוא היום שלאנשים כבר לא יהיה נוח לשבת ולדעת שמשקרים להם ומורחים אותם בפרצוף כמו ילדים קטנים. יבוא יום - שהימין יתמוטט.

  •   קראתי את שני הטורים ומסקנתי היא שרוב המגיבים כאן צריכים לשתות כוס מים קרים אדם
    • 11:06
    • 04.07.12

    גולדפלם כתב טור מאד מפוקס ומאד מוגדר. טענתו היא: אל תאמרו "כבישים ליהודים בלבד", תאמרו "כבישים לישראלים בלבד". הוא לא מצדיק את מדיניות הממשלה אלא מעיר הערה בדבר דיוק הדיווח העיתונאי. עצם העובדה שהוא הביא דוגמאות לתיקונים בעניין שפורסמו על ידי כלי תקשורת מכובדים מוכיחה שיש צדק בדבריו. הוא מבין, בניגוד לרוב המגיבים כאן, את משמעות ההבדל שבין "יהודים" ל"ישראלים".

    טורו של פסברג אינו אלא שבלונה של טיעונים מוכרים הנשמעים השכם וערב, אשר נכתבו הפעם באופן פבלובי על ידי מישהו שבכלל לא הבין את מה שגולדפלם כתב.

  •   קראתי את שני הטורים ומסקנתי היא שרוב המגיבים כאן צריכים לשתות כוס מים קרים אדם
    • 11:07
    • 04.07.12

    גולדפלם כתב טור מאד מפוקס ומאד מוגדר. טענתו היא: אל תאמרו "כבישים ליהודים בלבד", תאמרו "כבישים לישראלים בלבד". הוא לא מצדיק את מדיניות הממשלה אלא מעיר הערה בדבר דיוק הדיווח העיתונאי. עצם העובדה שהוא הביא דוגמאות לתיקונים בעניין שפורסמו על ידי כלי תקשורת מכובדים מוכיחה שיש צדק בדבריו. הוא מבין, בניגוד לרוב המגיבים כאן, את משמעות ההבדל שבין "יהודים" ל"ישראלים".

    טורו של פסברג אינו אלא שבלונה של טיעונים מוכרים הנשמעים השכם וערב, אשר נכתבו הפעם באופן פבלובי על ידי מישהו שבכלל לא הבין את מה שגולדפלם כתב.

02 אין מילה אחרת המתארת טוב יותר את מה שקורה בשטחים הכבושים מלבד המילה אפרטהייד. אפרטהייד היא מילה המתארת מצב בו קיימות בשטח אחד שתי מערכות חוק נפרדות לאנשים שונים. איציק המרכז izikhe@gmail.com
  • 07:51
  • 03.07.12


ולכן, בישראל אין אפרטהייד. אבל בגדה המערבית בהחלט כן. אוטובוסים ליהודים בלבד, כבישים ליהודים בלבד, מערכת חוקים נפרדת (אזרחית מול צבאית) ואפילו הרשות האחראית היא שונה: משטרת ישראל מטפלת ביהודים שפשעו, בעוד צה"ל מטפל בפלסטינים שפשעו (גם אם מדובר על עבירת תנועה).
בגדה המערבית יש אפרטהייד על פי כל ההגדרות, איך הוא התחיל - בכלל לא רלוונטי. יכול להיות שבאופן הכי מוצדק בעולם. מה שחשוב הוא איך מסיימים אותו כמה שיותר מהר.

03 מה לעשות, האפשרות היחידה להתמודד עם ביקורת בינלאומית היא ישראבלוף  (לת) ערן ברין
  • 07:55
  • 03.07.12

04 טוב שמישהו עונה להבלים הללו מיכאל
  • 08:28
  • 03.07.12

תודה

05 גם אלו שמסנגרים על ה"אוניברסיטה" באריאל מתקשטים בעובדה שלא פחות מ 500 ערבים לומדים בה אור לנו
  • 09:04
  • 03.07.12

שוכחים כמובן להדגיש שאלו אזרחים ישראלים, ברובם ערבים מהמשולש, ולא נתינים פלשתינים מהעיירות והכפרים הפלשתינים הסמוכים לאריאל. מי שמשתמש כמר גולדפלם בערביי ישראל כבעלה תאנה לכסות את ערוות הכיבוש ניתן לומר עליו אחת מהשתיים, או שאינו מבין את ההבדל בין היותו של אדם אזרח במדינה על כל הזכויות המתלוות לבין היותו נתין בשטח כבוש, או שהוא מאמין שישראל "עושה טובה" לערבים בתוך הקו הירוק, והאזרחות היא פריוילגיה שקיבלו בחסד, ולכן עליהם להיות אסירי תודה, למשל על שמרשים להם ללמוד באוניברסיטה.

06 אמת רועי
  • 09:28
  • 03.07.12

יפה מאד וטוב שחשפת את השקרן הזה

07 נו? הרי זה בדיוק מה שישי טען, כבישים פתוחים לכל דת אך סגורים לערבים תושבי השטחים, דהיינו אלה שמקרבם באים מרצחים וטרוריסטים ומשום כך אסורים בתנועה. שם
  • 09:32
  • 03.07.12

ומלבד זאת, אין כאן כיבוש אלה שחרור מהכיבוש המוסלמי. אותם מוסלמים שטיהרו את חברון, רמאללה (בית אל), עזה.. מתושביה היהודים אינם יכולים להינות ממעמד יליד כאשר ברור ומוכח שהינם מהגרי עבודה של 150 השנה האחרונות.

הכותב מתמם ומעלים את הסיבה לאיסור התנועה של אותם מהגרים ערבים, אותם פולשים המבצעים טרור דתי נגד היהודים משום היותם יהודים.

התחכום של תומכי הפולשים הוא בהצגתם כקורבן אומלל בעוד מדובר בלא יותר מפרוקסי של האסלאם במלחמתו ביהדות, מאבק שהחל עם מוחמד והמשיך לאורך 1400 שנה בדמות הכללים של עומר.

ובנוגע למגיב הבור גיא, לך וקרא ספרי הסטוריה, למד את ההסטוריה של ארץ ישראל ולמד את האסלאם, לא מעיתונאים עם אג'נדה, כפי שמקובל בעיתון הארץ, עיתונאים המעוותים את ההסטוריה לצרכיהם, אלה מספרים אשר האוביקטיביות נר לרגליהם.

08 סוף סוף מישהו שם את הדברים על דיוקם באמת  (לת) ארז
  • 10:07
  • 03.07.12

09 ההבחנה אינה "יהודים ערבים" גם לא "אזרחי ישראל ונתיני הרשות" אלא "אוכלוסיה מסכנת חיים , ואוכלוסיה שאת חייה מסכנים"  (לת) ד"ר שמחה שורצהונר
  • 10:20
  • 03.07.12

10 חד ומדוייק יובל
  • 11:05
  • 03.07.12

הכותב מצליח לחדור מבעד לערפל שמפזרים במתכוון דוברי המתנחלים והממשלה סביב המדיניות המפלה והאנטי-דמוקרטית בשטחים. יישר כוח

  •   יובל- התבלבלת, בשטחים יש שלטון צבאי ולא דמוקרטיה תלמד את העובדות
    • 14:33
    • 03.07.12

    על פי החוק הבינלאומי, שישראל מחויבת לו, יש לריבון השולט בשטח כבוש את הזכות להפעיל שיקולי ביטחון שמצמצמים את חופש התנועה של הנכבשים באופן לא דמוקרטי בעליל, ובלבד שיש לכך נימוק משכנע. הנימוק כאן הוא שצמצום מספר הצירים המשותפים לתנועה, מונע פיגועי ירי וחוסך בחיי אדם. עובדה שנכתבה בדם.

  •   יובל- התבלבלת, בשטחים יש שלטון צבאי ולא דמוקרטיה תלמד את העובדות
    • 17:05
    • 03.07.12

    על פי החוק הבינלאומי, שישראל מחויבת לו, יש לריבון השולט בשטח כבוש את הזכות להפעיל שיקולי ביטחון שמצמצמים את חופש התנועה של הנכבשים באופן לא דמוקרטי בעליל, ובלבד שיש לכך נימוק משכנע. הנימוק כאן הוא שצמצום מספר הצירים המשותפים לתנועה, מונע פיגועי ירי וחוסך בחיי אדם. עובדה שנכתבה בדם.

11 הפרדה על בסיס לאומי במדינת ישראל- נורא...  (לת) ציונה
  • 11:44
  • 03.07.12

12 מה עם כל הכבישים שסגורים לישראלים בו יבולע להם בחייהם?  (לת) JDH
  • 13:03
  • 03.07.12

13 כביש 443 מספק 11 מכוניות פגועות אבנים לבטוח לאומי מדי יום. אם הוא היה פתוח יותר הינו מקבלים פגועי ירי והרוגים באותה כמות לא חראם? לא אפרהטיד,ריאליזם  (לת) חיים
  • 13:04
  • 03.07.12

14 נו אז גם אתה מודה שלא מדובר ב"אפרטהייד" שושי משדרות
  • 13:11
  • 03.07.12

שימוש במונח הטעון הלז הידוע בכל העולם לשימצה, נועד לייצר לישראל דה לגיטימציה עוד בטרם למד השומע עובדה אחת על המתרחש בשטחים.
המונח "אפרטהייד" ובתרגומו "הפרדה גזעית", נועד לשוות לישראל תדמית גזענית שאינה נעצרת בגבולות 67, אלא שוללת למעשה את ההצדקה של הקמת המדינה היהודית בכלל. לכן מוזר שאנשי שמאל מסוימים, המגדירים עצמם כציונים, בוחרים מרצונם להשתמש בו.

ברור שמדיניות המחסומים מקשה על תנועת הפלסטינים ויוצרת בפועל, כפי שטוען הכותב, שתי מערכות כבישים, אבל לא היה זה המצב תמיד. מאז האינתיפאדה התברר, שכל אימת שפותחים כבישים לתנועה משותפת בשטחים, מתרבים לפתע פיגועי הרצח בחפים מפשע מתוך מכוניות פלסטיניות חולפות. באין חלופה אחרת, הוקמו המחסומים בהוראת שעה, שתיעלם יום אחד כשתאבד הצדקתה.

בשיקול שבין חיי נשים וילדים ובין נוחות הנסיעה הכריע ערך חיי האדם. גם בג"ץ אישר עדיפות ערכים זו. יש להניח שאם הייתה הרשות הפלסטינית מטפלת ברצינות בחוליות הרצח האלה, היה ניתן למנוע או לפחות לצמצם משמעותית את התופעה, ואז היה אפשר לפתוח את הכבישים באמת לכולם.

  •   אפרטהייד עדי
    • 18:07
    • 03.07.12

    אפרטהייד פירושו הפרדה, והפרדה בהחלט יש פה, גם ברמת התחבורה וגם ברמת החוק. הבעיה היא לא בטרמינולוגיה, אלא במדיניות.
    מעבר לזה, את מתייחסת להוראת השעה כמשהו שיעלם כשההצדקה שלו תעלם. מתי ההצדקה הזאת אמורה להעלם בדיוק? אין פה קשר בין סיבה ומסובב, הכביש המדובר המוביל מנחלין לכביש 60 חסום כבר מ2002, מתי יהיה אפשר להכריז שהוסר ה"איום" ולפתוח את החסימה? בינתיים כבר 10 שנים שהחסימה הזאת לא מפריעה לאף אחד, חוץ מלתושבי נחלין, כמובן.
    כמו כן, את מציגה את המחסומים כבחירה בחיי אדם על חשבון נוחות נסיעה. קודם כל, שיהיה ברור - כשאמבולנס או רכב כיבוי אש צריך להגיע מהעיר לכפר, ולא יכול לעשות זאת בדרך הקצרה והסלולה אלא בדרך ארוכה ומשובשת, מדובר בחיי אדם. פשוט של חיי אדם פלסטיני. וכמו כן, אין לזלזל בערכה של נוחות הנסיעה - הרי בשם ערך עליון זה נסללים בגדה כבישים כמו כביש ליברמן (398), שכל יעודו הוא לקצר ל-3,000 וקצת תושבי גוש עציון מזרח את הנסיעה לירושלים בעוד רבע שעה, לעומת הנסיעה על כביש 60. שוב, השאלה היא נוחות הנסיעה של מי עומדת על הפרק.
    אבל אפרטהייד זה מונח טעון. וידוע לשמצה.

  •   עדי אל תיתמם/מי שושי משדרות
    • 22:02
    • 03.07.12

    השימוש במילים בשפת האפריקאנס אינו נפוץ כידוע בשיח המקומי והבינלאומי. כולנו יודעים מי בחרו, ומדוע הם בחרו להשתמש דווקא במושג "אפרטהייד". מדובר על מילה נרדפת לגזענות בוטה וחשוכה, המייצגת קולוניאליזם חשוך, המציגה באופן ברור את "הטובים" ו"הרעים". לא בכדי בחרו אוייבי ישראל להשתמש בה.

    סוגיית המחסומים בגדה נבחנת באופן קבוע דרך עתירות לבג"ץ של אירגוני השמאל , וההכרעה הבג"צית משקללת את שיקולי הביטחון וחיי האדם מול שיקולי הנוחות. מתברר שכללי הזהירות אל מול הטרור הפלסטיני חסר ההבחנה, גוברים לרוב על שיקולי הנוחות ואיכות החיים של התושבים הפלסטינים, ואין בית משפט שהיה מחליט אחרת.

    יצויין שכשמדובר במקרים הומניטריים או דחופים, יש יוצאים מן הכלל גם במחסומים.
    ובכלל , שיפור הכבישים באזורי B ופריסת האמבולנסים הוא בסמכות הרשות הפלסטינית, ואומנם כביש כזה נסלל מנחלין בסוף 2004. כרגע מתבצע מעבר תחת כביש 60 שיחבר את הישוב לבית לחם באופן ישיר.

  •   אינך מתיחס לגורם להפרדה הזו. זה טיעון מנותק מהמציאות הים תיכונית.  (לת) מור
    • 07:46
    • 04.07.12

15 בהתאם להסכמי אוסלו יש"מעבר בטוח ברמאללה ליהודים בעזרת סיור משותף--נראה את כותב המאמר נכנס לרמאללה ברכב-ויוצא כשראשו מחובר לגופו, ברוב הכפרים והכבישים יש אפרטהייד רצחני נגד יהודים  (לת) נימרוד כנעני
  • 15:40
  • 03.07.12

16 הכביש סגור לטרוריסטים וסייעניהם. היות ורק היהודים הם פלסטינים אז הכביש פתוח לפלסטינאים כאשר הוא סגור לטרוריסטים.  (לת) לאו
  • 17:38
  • 03.07.12

17 אפרטהייד עדו
  • 18:25
  • 03.07.12

לצערי הויכוח על המונח מסתיר את האמת המרה שכותב המאמר מציג בצורה בהירה כל כך.

18 במלחמה כמו במלחמה - די להתלונן. אי אפשר גם לאכול את התפוח וגם להשאירו שלם.  (לת) שיר
  • 07:45
  • 04.07.12

19 קראתי את שני הטורים ומסקנתי היא שרוב המגיבים כאן צריכים כוס מים קרים אדם
  • 10:51
  • 04.07.12

גולדפלם כתב טור מאד מפוקס ומדויק. טענתו היא: אל תאמרו "כבישים ליהודים בלבד", אימרו "כבישים לישראלים בלבד". הוא לא מצדיק את מדיניות הממשלה, הוא מדבר על דיוק הדיווח העיתונאי. זה הנושא ולא אחר. עצם העובדה שהוא מביא דוגמאות לתיקונים של כלי תקשורת מכובדים בנושא, מוכיחה כי יש צדק בדבריו. הוא מבין, בניגוד לרוב המגיבים כאן, את המשמעות הסמנטית שבין "יהודים" ל"ישראלים".

טורו של פסברג אינו אלא שבלונה של טיעונים השנמעים השכם וערב אשר נכתבו הפעם באופן פבלובי על ידי מי שכלל לא הבין מה ניסה גולדפלם לומר.

20 אפרטהייד? למי? ד
  • 01:01
  • 06.07.12

מה עם כל הכבישים ביו"ש החסומים למעבר אזרחי ישראל? גם הם לפעמים צריכים לנסוע בכבישים עוקפים ארוכים כדי להגיע לישוב קרוב. ואל נא נשכח את סכנת החיים שהם נתונים בה אם תעו בדרכם ונסעו באחד הכבישים האלה (ע"ע לינצ'ים למינהם)