מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

גוויעתו של רעיון בניית המכשול

מתחילת האינתיפאדה השנייה נהרגו 650 ישראלים, הוקמו שבע ועדות ממשלתיות, שורטטו אינספור תוכניות של מערכת הביטחון וחמש החלטות ממשלה לא בוצעו - עד שהשבוע לפני עשור התקבלה החלטת ממשלה להתחיל בבניית מכשול ההפרדה בגדה. כיום בנויים 60% מהתוואי המתוכנן בן 815 הקילומטרים - פי שלושה כמעט מאורך הקו הירוק - בעלות של יותר מ-11 מיליארד שקל, והם מתוחזקים בעלות שנתית של מיליארד שקל. נותרו שלוש פרצות גדולות לאורך הקו הירוק, ורוב "הגושים" - גוש עציון, מעלה אדומים, אריאל-קדומים - נמצאים מחוץ למכשול הבנוי.

אם כך, מה נלמד מאחד הפרויקטים הארוכים והיקרים בתולדות מדינת ישראל?

ראשית, שישראל זקוקה למכשול פיסי בינה לבין השטחים הפלסטיניים, בכל תרחיש - עימות או הסדר. מקור הצורך הזה באיום הטרור, ברמת אינטנסיביות משתנה אך תמידית, משני הצדדים. לא פחות מכך הצורך נובע מהפער הכלכלי בין הצדדים, 1:15 בתמ"ג לנפש, שאין לו אח ורע בעולם, המניע עשרות אלפי פלסטינים לבקש עבודה בישראל, גם באופן לא חוקי, ומממש באטיות את "השיבה" לישראל.

מכשול על קו גבול מוסכם צריך להיות האינטרס של ישראל, שאז תוכל להבטיח משטר גבול "נושם" בינה לבין פלסטין, שיכלול מעבר מבוקר של סחורות, תיירים, עובדים וכלי רכב. השלמת המכשול בתוואי ביטחוני יקל על ישראל ביום חתימת הסכם למנוע ממתנגדיו בשני הצדדים לפגוע במימושו על ידי אירועים אלימים, צעדות המונים ועוד.

שנית נלמד, כי היה בכוח הציבור בישראל להכריע את ההתנגדות הנחרצת לבניית המכשול מצד ראש הממשלה אריאל שרון, שר הביטחון בנימין בן אליעזר, הרמטכ"ל שאול מופז וסגנו בוגי יעלון, ראשי המתנחלים ונציגיהם בכנסת. היה בכוחו גם להביא באמצעות בית המשפט העליון לשינוי דרמטי בתוואי המכשול, שביקש בתחילה לספח כ-20% משטח הגדה והצטמצם לכדי 8% מתוכננים ו-5% בפועל, ולהופכו לביטחוני יותר.

עוד נלמד, כי כל ממשלות ישראל מאז העדיפו לקבוע את תוואי המכשול על פי שיקולים מדיניים והתנחלותיים, הזרים לצורך ולהצדקה הביטחונית. זאת, גם במחיר של השארת פרצות שדרכן חדרו מפגעים ושוהים בלתי חוקיים; קביעת תוואי "המסכן את הכוחות המסיירים לאורכו" כפסיקת בג"ץ; העדר "שיקול דעת מעמיק ושקילת כל השיקולים הביטחוניים והכלכליים", כדברי דו"ח ברודט; וירידה לטמיון של כשני מיליארד שקל בתכנון ובנייה חוזרת ופגיעה מיותרת במרקם החיים הפלסטיני, בערכי היסטוריה, סביבה ונוף.

כמו כן נלמד, כי תוואי המכשול הזהה לתוואי גבול הקבע שהציעו אהוד ברק בטאבה ב-2001 ואהוד אולמרט ב-2008 יצר בציבור הישראלי את האשליה, שהוא מוסכם גם על הפלסטינים. מה שהוליד שתי מגמות סותרות, או משלימות: האחת, רעיונות להיערכות ולהתכנסות של ההתנחלויות המבודדות אל תוך תוואי הגדר, תוך כדי הרחבת אלה הקיימות בו. השנייה, בנייה מסיבית בהתנחלויות המבודדות והקמת עשרות מאחזים לא מורשים, מתוך כוונה ליצור "מסדרון" יהודי בנוי בינן ובין "הגושים". הרעיון המדיני המכונן של בניית המכשול - "אנחנו פה והם שם" - נמוג.




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 שום מכשול לא ימנע טילים על תל אביב- כי לשם הם רוצים "לשוב".  (לת) ציוני
  • 05:34
  • 10.07.12

02 אתייחס רק להבל אחד מבין כלל הבליך (לכל השאר אין לי סבלנות על הבוקר - אולי אח"כ): לא הציבור שינה את התוואי באמצעות בית המשפח ה"עליון", אלא ארגוני השטנה של הקרן החדשה הממומנים ע"י ממשלות זרות ומשמשים כזרועותיהן הארוכות בישראל וכעותרות בשמן ומטעמן של הממשלות הזרות. ובית המשפח יודע זאת, גוזל לעצמו סמכויות שלא היו ולא נבראו, מתיימר לנהל את המדינה, ומשתף פעולה עם אותן ממשלות זרות.  (לת) בית המשפח, הפרקליטות והיועצים המשפטיים איבדו כל שריד ללגיטימיות ויש לצפצף עליהם צפצוף ארוך
  • 06:34
  • 10.07.12

03 ולא יהיה לאיש מה לטרטר יותר מכסאו בבית הקפה בישוב העטוף גדר פרטית  (לת) תסיימו את המכשול
  • 07:01
  • 10.07.12

04 התוואי הנכון הוא על הירדן סוף לפלישה הערבית  (לת) לארצנו
  • 07:05
  • 10.07.12

05 יופי של "שלום" הצופה
  • 07:08
  • 10.07.12

"ישראל זקוקה למכשול פיסי בינה לבין השטחים הפלסטיניים, בכל תרחיש - עימות או הסדר". אז מה הועילו חכמים?

06 המכשולים כולם הם ביטוי לחולשתה של ישראל וכישלונה  (לת) המוחלט להשתלב בהצלחה באזור
  • 07:21
  • 10.07.12

07 איזה מאמר טיפשי סתם אחד
  • 07:28
  • 10.07.12

"מוסכם"? אם הייתה הסכמה- לא היה טרור!
הבדל בכלכלות? עד 2000 רמת החיים בגדה עלתה פי 40
הנזק מהאינתיפאדות היה עצום וגרם להפסקת עבודת ערביי השטחים בארץ, ולהקצנת הסכסוך.
למעשה אם מסתכלים על זה מהזוית הזו - הגדר היא מונעת מאוד יעילה של בעייה דמוגרפית, וכשם שיש יוותר ערבים בואדי ערה כך גם בשטחים.

  •   אכןאורנה כן חתמת בצדק- סתם אחד. כי מישהו היה בודק את רשימת השגיאות בנתונים שהצגת. פשוט בור מוחלט ולא ײַותר  (לת) אורן
    • 09:49
    • 12.07.12

08 אדם פרטי היה מנהל את עסקיו כמו משרד האוצר בישראל ,כבר היה בהליכים לפשיטת רגל. אבל לאוצר יש מקורות בלתי נדלים לגבות מהציבור וליקבור מיליארדים בקצב של פיצוח גרעינים ע"י צופה במשחק כדורגל.  (לת) הבחנה ברורה
  • 07:34
  • 10.07.12

09 בשנות האינתיפאדה השניה נהרגו 1100 ישראלים, לא 650  (לת) דורון
  • 08:12
  • 10.07.12

10 או שערכו את המאמר הזה למוות או שפספסתי משהו. הרעיון הרי לא נמוג ולא גווע - הוא פשוט לא בוצע כמו שצריך.  (לת) דג קר
  • 08:20
  • 10.07.12

  •   התגלה דבר פשוט: כשיש לפלסטינים אופק מדיני ואין התגרויות שלנו - אין טרור!  (לת) יוסי
    • 09:58
    • 10.07.12

  •   נדמה לי שזה מה שבדיוק נכתב במאמר. הרעיון היה טוב אך הבצוע הרג אותו. כדברי המשפט שהדרך לגיהנום רצופה כוונות טובות  (לת) אור
    • 15:47
    • 10.07.12

11 כולנו אשמים בסרטן הכיבוש שהבאנו על עצמנו. רק שבמקום לנקוט פעולות כדי לסיים איתו ולהחלים, אנחנו נותנים לשקרניהו להמשיך לסמא את בוחריו במיליארדים שהוא שופך שם, וגם את עיני הפריירים המתחלפים-בין הדורשים גיוס לכול או בין הדורשים כניסה בטייקטנים, או בין הדורשים צדק חברתי וששלטון הימין המושחת ישתנה.  (לת) שומר חוק
  • 08:52
  • 10.07.12

12 מעניין יוסי
  • 08:54
  • 10.07.12

כתבה מעניינת , אפשר להעמיק קצת יותר .
בכל מקרה גורם לך לחשוב על ההתנהלות פה ...

13 "אנחנו פה והם שם" יש לזה כל מיני אפשרויות . אלכסנדר
  • 08:59
  • 10.07.12

למשל להרחיק את ערביי הגלילי מישראל הריבונית , לא?יהודי גוש קטיף כן , וערביי הגליל לא? ואדי ערה?
כאשר תקום מדינה פלסטינית עם ריבונות על הגשרים על הירדן , זרם הפלסטינאים וערבים בכלל מחפשי עבודה וקיום יפרוץ כל מכשול !!!

14 דג קר, הרי זה בדיוק מה שנכתב. רעיון טוב שמומש רע והביא לתוצאה הפוכה. על זה נאמר שהדרך לגיהינום רצופה כוונות טובות. ראה דוח לוי  (לת) יונק חם
  • 09:02
  • 10.07.12

15 הערבים הם אותם ערבים והגדר מיותרת בעליל.  (לת) יעקב
  • 09:21
  • 10.07.12

16 בזכות עיתון הארץ , ישראל היא מדינת הגטו הגדולה בעולם יצחק
  • 09:27
  • 10.07.12

תראו למה הגענו בזכות הטפת העיתון לאנשים חושבים
1. רמת הגולן ולבנון יש גדר מערכת
2. עזה - ברחנו מרצועת עזה ועכשיו יש לנו גדר מערכת מגיבליה בצפון הרצועה ועד אילת כ- 400 ק"מ
3. גוש ירושלים - יש חומות הפרדה
4. ירדן יש גבול מטבריה ועד אילת
אז תודה להארץ ולאנשים כמו אריאלי שהשאירו לגיטו הגדול בעולם לפחות את הים שיהיה לאן לברוח....

  •   יצחק, תודה לך שאתה חושב שאנחנו מנהלים את מדינת ישראל אבל חלה עלינו חובת גילוי נאות. אנחנו מנהלים רק את בניין "הארץ" ועוד כמה נכסים קטנים.  (לת) מערכת "הארץ"
    • 10:01
    • 10.07.12

  •   מה החלופה בדיוק, לחפור סביב-סביב ואז לדחוף את הסירה הארץ-ישראלית עם כמה משוטים אל אמצע הים התיכון? מה הטענה שלך בדיוק, שאנחנו צריכים גבולות פתוחים, כמו בין הולנד לבלגיה?  (לת) דג קר
    • 10:17
    • 10.07.12

  •   מדינה עם גבולות, אינה "גטו". הגדרות לא עוצרות את צה"ל מלפעול היכן שצריך, וזה לא היה בגטו.  (לת) קצין מיל.
    • 10:57
    • 10.07.12

  •   בגלל עיתון הארץ גם החום בחוץ בלתי נסבל  (לת) ירושלמי
    • 12:07
    • 10.07.12

17 נכון, לא צריך גדר, צריך להשיב את האויב הכובש הערבי למולדות הערביות  (לת) לאו
  • 09:48
  • 10.07.12

18 ומהו הפער בתוצר בין אבנר
  • 10:05
  • 10.07.12

ארה״ב ומקסיקו?

19 גם כן נלמד שממשלת ישראל הולכת למדינה דו לאומית שבה יש יותר מ-50% ערבים. כמו בירושלים. כל זה נלמד. ועכשיו מה? כלום. זה מה שיהיה כאן. מדינה עם 40% יהודים, 60% ערבים, מידי פעם פרעות, טרור ובלגן. זה מה שמצפה כאן לבנינו ונכדינו. זהו. נגמר.  (לת) תומר
  • 10:18
  • 10.07.12

20 לו היו בונים אותה בשטח הריבוני הישראלי (בתוך הקו הירוק) היא הייתה בסיס לשלום פי 2.5
  • 10:49
  • 10.07.12

ואף אחד לא היה בא לישראל בטענות.
אבל בנו אותה פי 2.5 יותר ארכוה מתוואי הקו הירוק.

  •   זה בגלל אריאלי וחבריו שהתנגדו לתוואי הקצר הסוגר רק את הפורעים הערביים...  (לת) איציק המרכז izikhe@gmail.com
    • 15:04
    • 10.07.12

21 בתור מה אתה מייעץ ? בתור מי שמבקש אזרחות זרה ? חיים
  • 11:15
  • 10.07.12

הציוני הזה מחזר על פתח השגרירויות הזרות בבקשות אזרחות - מי הוא שיטיף לנו ?

  •   חיים, אתה שקרן נאלח ואידיוט מושלם, ממי אריאלי מבקש אזרחות הוריו הרי עלו מאירן  (לת) ברק
    • 08:12
    • 11.07.12

  •   חיים, אתה גם שקרן וגם אדיוט. ההורים של אריאלי עלו מאירן (ראה באתר שלו) אז מה לקחת הבוקר שהצלחת לראות שגרירות איראנית בישראל?!  (לת) ברק
    • 11:12
    • 11.07.12

22 הפלסטינים יכלו לסגור דיל עם ברק ואולמרט ופיספסו...עם ביבי הם מסרבים לדבר...ועוד 10 שנים ימצאו מולם ממשלה בראשות פייגלין ומיכאל בן ארי...  (לת) והמסקנה
  • 11:31
  • 10.07.12

23 מה שקרה זה שיש יציבות ללא טרור , ואפילו הפלסטים שלמו קצת על טיפשותם  (לת) הצלחה - מהמרכז
  • 11:36
  • 10.07.12

24 העיקר, שעם ישראל מרחיב את ההתנחלויות כל שעה.  (לת) אלמ דוד אור
  • 12:08
  • 10.07.12

25 ומה תגיד על אפל? כתבה לא מאוזנת עם מסכנות נתנוי
  • 12:15
  • 10.07.12

תמוהות. מיקרוסופט לא גוועת! נוקיה בלקברי וקודאק כן.

26 הבעיה המרכזית היא המשתמטים החרדים והצפונבונים. בגללם אין אפשרות לאחוד כוחות החילוניים והסרוגים.אינכם מבינים שכדי למנוע התפשטות ההתנחליות יש להגיע להסכם בינכם. אם לא עכשיו,הרי בכל יום תקום התנחלות חדשה. אתם משחקים לידהם. הזמן לא משחק לטובתכם. ושוב טרנספרו את החרדים מהארץ.  (לת) מוסא קאראף
  • 14:29
  • 10.07.12

27 הבעייה מעולם לא הייתה עם עצם הקמת הגדר אלא עם התוואי שלה  (לת) אור
  • 15:51
  • 10.07.12

28 הנה עוד דוגמה להיכן נשפכים מיליארדים מיותרים בשטחים הכבושים. במקום לבנות גדר בטחון לאורך הקו הירוק בנתה/בונה המדינה גדר באורך של פי 3 רק כדי להכליל ממערב לה עוד התנחלויות.  (לת) איציק המרכז izikhe@gmail.com
  • 16:07
  • 10.07.12

  •   את מסיתי השמאל במימון מדינות זרות עויינות המתחזים באופן שיטתי למגיבי ימין/מרכז, מפרסמים, את תגובותי שלי ששלחתי כבר 6 פעמים מצנזרים, כך נראה "דיון" אצל השמאל הקיצוני...  (לת) איציק המרכז izikhe@gmail.com
    • 16:28
    • 10.07.12

  •   מה זה אומר על אריאלי שמסיתי השמאל במימון מדינות זרות עויינות מתחזים למגיבי ימין/מרכז בכדי לתמוך באריאלי...  (לת) איציק המרכז izikhe@gmail.com
    • 16:29
    • 10.07.12

  •   איציק, אין סיכוי שמישהו ידרדר כל כך נמוך בנסיון להתחזות לך.. אלא אם תשלח לו את הכדורים שלך  (לת) אופק
    • 17:50
    • 10.07.12

פרוייקטים מיוחדים