"גיוס לכולם": ההיפך משוויון בנטל

בחברה מודרנית מצפים, שעשירים ישלמו יותר מסים מעניים. אפילו אדם סמית, ההוגה המרכזי של הקפיטליזם, התנגד לכך שעשירים ועניים ישלמו אותו סכום מס. הוא תמך במס שוויוני, שבאמצעותו בעלי ההכנסות הגבוהות משלמים יותר מבעלי ההכנסות הנמוכות. זאת, כיוון שככל שההכנסה גבוהה יותר, כך נהנה האזרח מהגנה רחבה יותר של המדינה - המדינה שומרת על רכוש רב יותר שלו.

מי שחשב שבקפיטליזם עשירים ועניים צריכים לשלם אותו המס, הם דווקא המרקסיסטים. מתנגדי הקפיטליזם נוהגים לומר בלעג, ששוויון במדינות הבורגניות, משמעו, לדוגמה, חוק האוסר באופן שווה הן על עני והן על עשיר לישון תחת הגשר בלילה גשום. זה אולי מה שמתרחש בפועל במדינות שנחשבות לקפיטליסטיות, אבל, זו בשום פנים ואופן אינה ההמלצה של התיאוריה הקפיטליסטית מבית מדרשו של אדם סמית. איפכא מסתברא!

גם כפיית שירות צבאי או אזרחי היא מעין מס. אמנם אין מדובר בכפייה על האזרח לשלם כסף לשלטונות, אך עדיין מדובר בכפייה: עליו לשלם בעבודה לשלטונות. עד כמה "מס השירות" הוא שוויוני? הבה נחשוב: עניים ועשירים צריכים לשרת אותו פרק זמן, הווה אומר, עניים ועשירים צריכים לשאת בנטל בה במידה. כאשר עניים ועשירים צריכים לשלם אותו סכום מס, אנו קוראים לכך "מס רגרסיבי", ואנו דוחים אותו כבלתי-שוויוני. אז למה כאן הדרישה שונה?

להטיל על עניים ועשירים את אותו הנטל הביטחוני או נטל מדינתי אחר, זה בלתי הוגן. המדינה שומרת על שדות הגז של הטייקונים ועל האין-בית של האדם העני. מדוע שהעניים יתרמו במידה שווה לנטל השמירה? שר האנרגיה והמים, עוזי לנדאו, איים על לבנון, שישראל נכונה להילחם על שדות הגז. מדוע שהעניים יישאו בנטל תחזוק האיום על לבנון למען חשבון הבנק של הטייקון שמחזיק בהם? מדוע שהמנצל והמנוצל יישאו באותו נטל כדי להגן על השיטה?

החלופה המציאותית לכפיית שירות צבאי או אזרחי היא, שהמדינה תשכור אנשים שיבצעו את אותן עבודות צבאיות או אזרחיות שנעשות כיום בכפייה. להם יצטרכו לשלם. המדינה תממן את שכרם מתקבולי המס שייגבו מן האזרחים. קרי, הנטל ייכפה על האזרחים דרך דיני המס. אם יטילו את הנטל דרך דיני המס, הרי שבמדינה מתוקנת הוא יחולק באופן שבו בעלי ההכנסות הגבוהות יישאו ברוב הנטל. בישראל, כמחצית (כ-51%) מהשכירים והעצמאים אינם משלמים מס הכנסה כלל (ראה דו"ח טרכטנברג) משמע, מעבר מהטלת הנטל באמצעות גיוס חובה להטלתו באמצעות מיסוי ההכנסות, הוא העברת הנטל מהעניים לעשירים.

לפיכך, בניגוד לכל המיתוסים של תנועת "שוויון בנטל", שוויון בנטל - פירושו פטור לכולם, חירות לכולם, ובוודאי, לא גיוס חובה לכולם. גיוס לכולם הוא אנטי-שוויוני, גם מנקודת מבט סוציאליסטית וגם מנקודת מבט קפיטליסטית; הוא קריקטורה מרקסיסטית על ה"שוויון" במדינה הבורגנית; הוא אנטי-עניים. גיוס חובה לכולם מנוגד אפילו לתפישת השוויון של אדם סמית, שמצדו אכן התנגד לגיוס חובה. גיוס לכולם זה אנטי-שוויון בנטל.

    אורי וייס הוא מרצה למשפטים                                                                       


 

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 הבעייה בישראל היא שהמדינה מתנהלת בלי כיוון, בלי קונספציה ובאופן לא בוגר. הפוליטקאים המשוחתים, המגלומנים, במקום לתקן את העיוותים, מנצלים את המצב לקידומם האישי  (לת) נתניהו וברק הם הדוגמא. שחיתות, מגלומניות ואבדן דרך מנוצלים בציניות על ידי אנשים מסוגם שלא ראויים בכלל לשום תפקיד ציבורי. את זה יבינו הישראלים בשלב מסויים והשאלה היא רק, כמה נזק וכמה חיי אדם זה עוד הולך לעלות
  • 16:25
  • 05.08.12

02 וואי לנו שזה מרצה למשפטים, פעם, עיסוק במשפט דרש ידע רחב בפילוסופיה, הסטוריה ועוד והכל על בסיס אדני הלוגיקה, מה מכל אלה מצויים כאן? אז נא נבהיר את הדברים. מס מתחלק לכמה סוגים, ובחלוקה גסה יש סוגי מס שניתן לעשותם בהתאם ליכולת הכלכלית, ישנם שלא, למשל, מס הארנונה, המדרג בו נמוך בהרבה מאשר מס הכנסה. ולא, הוא אטינו מוטל דווקא על בעל הרכוש, כידוע, אלא גם על השוכרו. כך יש להבחין בין מס כלכלי לבין מס אישי, היינו, מס המוטל על גופו של האדם. מס המוטל על גופו של האדם אינו ניתן לחלוקה והבחנה כלכליים, רק פיזיים. הקשקוש הדמגוגי כאילו מגינים על עושר העשירים הינו שטות והבל, הרי זהו עושר הממלכה, ממנו גובה המדינה מס ונהנית ממנו ישירות גם בדרכים אחרות. שנית, ההבחנה בין הגנה על הרכוש לבין ההגנה על הנפש, אם כבר נכנס לעניין זה הכותב, נא יוכיח הכותב שהאויב בא נגדנו רק על עסקי ממון ולא על עסקי נפשות, ישנה סוגיה כזאת מעניינת גם במשפט העברי, בלי להיכנס אליה, גם אין היא מחייבת אותנו, אך די ברור שהאויב שלנו אינו בא על עסקי ממון אלא על עסקי נפשות. התקפותיו, ככל שתהיינה, על רכוש, אינן מיועדות לשם השוד אלא לשם מסע הטרור שמטרתו חיסול כולנו. לא מתאים למישהו? לא מחזיקים אף אחד בכוח, ניתן להגר למדינות שבהן יש רק בעיות של עסקי ממון...  (לת) איציק המרכז izikhe@gmail.com
  • 16:35
  • 05.08.12

03 בוקר טוב , אורי וייס . איפה היית כשהתגייסתי ? אדם סמית
  • 16:40
  • 05.08.12

איפה היית כששלושת הילדים שלי התגייסו ? מתי זה התחיל להיות לא שיוויוני - הבוקר ? אבא שלי היה קשה יום - לא זוכר שמנעת ממני להתגייס .

04 גיוס לכולם אינושיוויון בנטל פרופ' יצתק בגל
  • 16:41
  • 05.08.12

לא צר'ך להיות גאון גדול כדי להוכחבכך
אחד משרת בגולי השני אפסנטור במטכל בסרפנד
האחד עבר ר4ס תכ נות והשני היה פקיד פלוגתי
האחד קבל דחיה כדי ללמד והשני לא מוכשר ללימודיםכל הסיפור של שיוויון נטל הוא גוון מסויםשל פרץ אנטישמיות

05 בכלל, יש לומר שהרעיון של שוויון בחובות הוא המצאה ישראלית. זהו עקרון זר לחלוטין למשטרים דמוקרטיים בארשבעי
  • 16:42
  • 05.08.12

המיסוי במדינות דמוקרטיות לא שווה לכולם, וטוב שכך. מיסים שמשלמים על הכנסות שונים לעניים ועשירים. כך גם מיסים על רכוש. מעשני סיגריות משלמים יותר מס על הוצאותיהם מאשר אלה שאינם מעשנים, ועוד לא נמצא בעולם בית משפט שיפסול את המס על סיגריות בנימוק של פגיעה בשוויון החובות. כלומר, החובות כלפי המדינה אינן שוות במשטר דמוקרטי. לעומת זאת, זכויות היסוד אמורות להיות שוות לכולם.

ולשאלה שבטוח ישאלו חצי מהטוקבקיסטים: "מה יקרה אם יתקפו את ישראל ולא מספיק אזרחים יתייצבו", התשובה היא שאם תרחיש כזה בכלל אפשרי (כמעט כל האיומים הצבאיים הממשיים על ישראל כיום הם איומים מן האוויר, שמספר החיילים שמתייצבים מולם לא מעלה ולא מוריד), אז שהצבא ישלם את הכסף הדרוש לחייליו.

ואם אין מספיק כסף - עוד יותר טוב. שהצבא והממשלה שלו ינהלו לשם שינוי מדיניות שמטרתה לשמור על שלום ושקט, ולא לגרור את כל האזור למלחמה חדשה פעם בכמה שנים.

06 מוזר מאוד, איפה מלמד האדון המלומד הזה? רמי
  • 16:46
  • 05.08.12

הגז שהטייקונים יפיקו ישמש גם בביתך מר וייס הנכבד. מישהו חייב הרי להפיק את הגז הזה ולהוליך אותו גם לבית שלך.
אז בסוף גם לא הבנתי, בני העשירים ילכו לשלוש שנים צבא ובני העניים ילכו לשנה? או צבא שכירים שימומן מכספי העשירים בלבד? זה מה שאתה מציע? איפה ראית דוגמא כזאת?

07 זו בדיחה נכון? בצבא מקצועי ישרתו רק עניים שיהיו מוכנים להקריב את חייהם בעבור נזיד עדשים. כנראה שלאורי וייס והחברים המרכסיסטים שלו נמאס להתגייס אפילו לגלי צה"ל  (לת) אבנר
  • 16:48
  • 05.08.12

08 שום היגיון פנימי עמיר מירושלים
  • 16:49
  • 05.08.12

הרבה דמגוגיה, הרבה שטויות. רואים שקראת כמה ציטוטים של סמית ומרקס בעבר. ותתגלח.

  •   ולפי מה יקבע מי עני ומי עשיר? לפי הוריו? לפי עבודת קיץ לפני הגיוס? ד
    • 22:43
    • 05.08.12

    הרי הגיוס בגיל 18 כאשר אדם לרב ללא רכוש או פרנסה. האם מי שנסע לחו"ל לפני צבא יחשב עשיר או מי שהצליח למצוא עבודה ומרוויח כסף? האם יכנסו לחשבון של כל הורה? ואם הם גרושים? ונישאו שוב?
    חוץ מזה, אפשר לטעון שזהו החזר חוב בעבור כל מה שקיבל 18 שנה מהמדינה, החל מקצבאת ילדים ועד לחוק חינוך חינם. ואז יש שיוויון כי כולם קיבלו משהו מהמדינה. אז נתחיל לחשב מי עבר דירה ואיזה עיר קיבל יותר בכל שנה. שטויות.
    גיוס הינו חובה של אזרח כאשר מגיע לגיל 18. תשלומי מס הם חובה רק למי שעובד.
    ועוד עניין

  •   ואיך נדע מי עני ומי עשיר בגיל 18? חזון לעתיד? ד
    • 22:43
    • 05.08.12

    הרי הגיוס בגיל 18 כאשר אדם לרב ללא רכוש או פרנסה. האם מי שנסע לחו"ל לפני צבא יחשב עשיר או מי שהצליח למצוא עבודה ומרוויח כסף? האם יכנסו לחשבון של כל הורה? ואם הם גרושים? ונישאו שוב?
    חוץ מזה, אפשר לטעון שזהו החזר חוב בעבור כל מה שקיבל 18 שנה מהמדינה, החל מקצבאת ילדים ועד לחוק חינוך חינם. ואז יש שיוויון כי כולם קיבלו משהו מהמדינה. אז נתחיל לחשב מי עבר דירה ואיזה עיר קיבל יותר בכל שנה. שטויות.
    גיוס הינו חובה של אזרח כאשר מגיע לגיל 18. תשלומי מס הם חובה רק למי שעובד.

09 שכירי חרב לא ישמרו לך על הילדים רונן
  • 16:52
  • 05.08.12

הם יברחו בזמן אמת למי שישלם יותר. ובכל מקרה, מי את חושבת יתגייס תמורת שכר מינימום? נכון, העניים. אז אולי זאת התוכנית שלך, לתת לעניים למות בשביל עוד יפיופי הנפש של השמאל הקיצוני שאצלם לתרום חזרה לחברה בדמות התגיסות לצבא זה עול מוסרי. העיקר שלא תזוז להם הכוס קפה בזמן שהפרייארים שומרים להם על התחת.

10 פרשנות תמוה. ראשית, פרק זמן שווה של שירות חובה אינו מס שווה שכן כושר ההשתכרות של אנשים שונים הוא שונה. ההפסד בגין שלוש שנות שירות של מוכר בפיצוציה נמוך מההפסד המקביל של דוגמנית צמרת, ספורטאי אולימפי או מהנדס מצטיין. שנית, הניתוח הוא מרקסיסטי-מטריאליסטי-קנטרני, "דרך החור שבגרוש". אף מילה על "כור היתוך", סולידריות חברתית, תחושת שייכות וכו'. זה מצחיק שדווקא החלשים מנפנפים בניתוחים מטריאליסטים. בניגוד לעידן בו חי מרקס בו ייצור הסחורות היה תלוי בעבודת כפיים, כיום הייצור הוא ממוכן. אלפית האחוז העליונה של המדענים, המהנדסים, האמנים והיזמים אחראים לכל העושר החומרי והטכנולוגיה של האנושות ונושאים על כפיהם את הבורים שנותנים שירותים אחד לשני. בניתוח מטריאליסטי קר, מוטב היה לנו להשמיד את כולכם באמצעות וירוס לפני שתחוללו מלחמה גרעינית. מי שגר בבית מזכוכית, ראוי לו שלא יזרוק אבנים.  (לת) פטם .
  • 16:53
  • 05.08.12

11 תנועת ה"שוויון בנטל" זה כסות אחרת לחוסר הסובלנות הציוני הליברמני - ימני שמנסה לכפות את הציונות על כולם יעל
  • 16:56
  • 05.08.12

במקום חוקים שמטרתם האמיתית היא המשך הזרמת הכסף לחרדים , צריך להתחיל לשלם את הכסף לחיילים עצמם. אם הכסף יזרום למקומות הנכונים , החיילים יפסיקו להרגיש פראיירים ולאוכלוסיות אחרות תהיה מוטיבציה להתגייס. לא רק זה אלא שאולי משרד הביטחון יתחיל לספור את החיילים וינסה לקצר את השירות ולחסוך בכוח אדם שהיה למעשה בבחינת "עובדי הקבלן" של הצבא ללא זכויות ובעלות אפסית.

12 ל-6, חקור ולמד עכנ״ל
  • 16:58
  • 05.08.12

המודל הזה עובד במדינות מערביות רבות כולל ארה״ב ואוסטרליה!

  •   אני לא יודע למה אתה מתכוון בשאתה אומר ש"המודל עובד" אדר
    • 18:38
    • 05.08.12

    מה שכן ידוע שצבא ארה"ב עבר טלטלה אדירה (לרעה) כשעבר למצב של "מתנדבים" ונאלץ לכתוב מחדש את ספרות ההדרכה כדי להתאימה לרמה הנמוכה של המתגייסים, סליחה מתנדבים. היום שיעור ניכר מאותם מתנדבים מגיעים לצבא האמריקאי מתוך שיקולים כלכליים, יש כאלה המגיעים כדי לרכוש השכלה על חשבון הצבא ויש הבאים לשדרג את מעמדם החברתי. אני מניח שיש הבאים גם מץוך פטריוטיות.
    ועוד הערה. ראינו שהקומוניזים "עבד", אנחנו רואים שהקפיטליזים "עובד" יש טעויות שאסור לעשות גם אם נראות נוצצות ומפתות.

13 הזכות לישון תחת הגשר ולא חוק האוסר זאת שלום
  • 17:03
  • 05.08.12

הביקורת על הקפיטליזם היא שגם לעני וגם לעשיר יש זכות לישון תחת הגשר (כאשר כמובן לעני אין ברירה אחרת והעשיר יכול לבחור לישון בטירה שלו או מתחת לגשר ממש כמו העני). ואכן הגיע הזמן ששירות למדינה ייחשב כזכות ולא חובה, אבל לא בגלל השכר, אלא מתוך אמונה במדינה, בהנהגה ובצדקת המלחמה. אולם, כאשר שני פולטיקאים צינים מקדמים מלחמת ברירה על ראשינו בהחלט לא משנה מי יתגייס ומי לא, אולי אפילו יהיה בטוח יותר להיות חייל מאשר אזרח ללא מקלט, מתחת לגשר.

14 נכןן מאד! וזאת גם הסיבה שעשירים משלמים פי 10 מס בריאות מעניים. ידוע שעשירים חולים פי 10 מן העניים!  (לת) איפכא
  • 17:04
  • 05.08.12

15 זו הצגה בזוית מאד מוגבלת : נטל משמעו להרתיע אויב ולהכריעו. פגיעה בשדות הגז של העשירים היא פגיעה בכלל הציבור אלכסנדר
  • 17:17
  • 05.08.12

המחשבה שמאבטחים למיניהם ישמרו על שדות גז מאויב מדינתי או כמו מדינתי היא עלבון לשכל הישר.

16 הכותב צודק. הגיעה העת לבטל את שרות החובה ולהחליף את צבא העם בצבא מקצועני, צבא של משרתי קבע אור לנו
  • 17:23
  • 05.08.12

אמנם להבנתי יש לבטל את חוק השרות הבטחוני המחייב כל גבר ואשה להתייצב לשרות בטחוני דווקא משום שלא ניתן לממש את החוק כלשונו וכך נוצרת אפלייה בין דם לדם, בין המוכנים לשפוך את דמם למען המולדת, או לפחות לתרום שלוש שנים מחייהם לחברה, לבין הפטורים מגיוס, אך גם הכותב צודק. מכיוון שצה"ל לא עומד לוותר על משרתי החובה הפתרון לאי הצדק הוא בתשלום כופר גיוס, כמו בשווייץ. כל מי שפטור משרות חובה או ממילואים ינוכה מהכנסתו אחוז שמיועד למימון הצבא. אלו שאינם משתכרים או שהכנסתם מתחת למינימום שייקבע ישלמו סכום קבוע.

  •   חושך לנו אדר
    • 18:09
    • 05.08.12

    אתה טוען שלא ניתן לקיים שיוויון ומציע להפוך את חוסר השיויון והאפליה בין דם לדם לחוק המדינה.
    המחשבה שהכל ניתן לרכוש בכסף היא מחשבה מסוכנת וכבר עכשיו אנחנו רואים לאן היתדרדרנו.
    ומה תעשה כשלא יהיו די מתנדבים לשפוך את דמם עבורך ?.
    מה תעשה כאשר רמת החיילים תרד כמו שקרה בארצות הברית ?

17 מפתח אחר ילדים זה שמחה (ועושר)
  • 17:24
  • 05.08.12

מאחר והמתגייסים אינם בוחרים את אלה המחוקקים בואו נניח שכל הדיון הזה הוא להורים של אלה. אזי אני מציע מפתח חדש לשוויון בנטל - עשיר זה שיש לו הרבה ילדים, עני זה שיש לו מעט. וגיוס בהתאם - עשירים יותר מהעניים. הולך? בפועל המצב הפוך.

18 פרשנות תמוהה גילגל
  • 17:30
  • 05.08.12

אין קשר בין הטלת מסים ושירות חובה בצבא.
חובת הגיוס מפקידה את הנכס החשוב ביותר של אדם, חייו, בידי המערכת שעלולה לקפדם. לפיכך חייו של אדם לא יכולים להידמות למס פרוגררסיבי, שממנו העשירים ישלמו יותר והעניים פחות. בדמוקרטיה לכל אדם קול אחד בין אם הוא עשיר ובין אם הוא עני, באותו אופן לכל אדם זכות לחיים ששווה בגודלה לזכותו של הזולת לחיות ללא קשר למצבו הפיננסי. על המדינה לנהוג בשיוויוניות בנכס זה שמופקד בידיה, מסיבה זו יש לוודא שכולם משרתים, מכל העשירונים.

הדיון המוסרי האם חיילי צה"ל צריכים או לא צריכים לשמור על שדות הנפט של תשובה, דומה לדיון האם חיילי צה"ל צריכים לצאת למלחמה פלונית, או לשמור על יישוב אלמוני. תמיד ניתן למצא מישהו שירוויח כלכלית יותר מפעילותם, אך חזקה על הממשלה שהיא משקללת את שיקוליה לפי האינטרס הביטחוני הלאומי ולא לפי הרווח וההפסד של בעל ההון.
ואם נדמה שלא, ניתן להחליפה בבחירות דמוקרטיות.

19 הלוגיקה שלך בעייתית לוגיקן
  • 17:39
  • 05.08.12

נניח שאכן בשם השוויון יש לדרוש מעניים פחות שירות צבאי מאשר מעשירים, למה עניים יהודים חילונים/דת"ליים צריכים לשרת יותר מאשר עניים חרדים או ערבים?

מעבר לכך, למה באמת שעניים לא יטלו חלק שווה בנטל אם הם יכולים? המדינה הזו היא לא שלהם? היא לא מגנה על חייהם? אולי במקום כל הממבו ג'מבו האידיאולוגי, תחשוב לעצמך כיצד הוגן לחלק את הנטל הזה?

חשבת אולי ששדות הגז חיוניים לעצמאות האנרגיה של המדינה? זהו דבר של מה בכך? ל"עניים" אין חלק באינטרסים האיסטרטגיים ארוכי הטווח של המדינה? כל מה שאתם עסוקים בו זה חרחור ריב ותיאוריות קונספירציה על טייקונים, כאשר לאמיתו של דבר אתם פוגעים במדינה, קרי אותה יישות מתועבת בעיניכם שמספקת ביטחון חירות, כבוד ואף ביטחון סוציאלי לתושבי הארץ הזו, עניים כעשירים.

20 תתמקדו במצוקת הדיור . דיור ציבורי לחלשים ולמעמד הביניים תכנית קורת גג ראשונית כדלקמן צדק חברתי מתחיל בקורת גג ראשונית
  • 17:54
  • 05.08.12

כל אזרח/זוג חסר דיור מעל גיל 29 זכאי לרכוש במקום מגוריו דירה צנועה ( 55-80 מ"ר ) במחיר שפוי שלא יעלה על על 8500 שח למ"ר . הזכאי יגייס 40% ממחיר הדירה ואת היתרה יממן במשכנתה בריבית של מדד+2.5% . המדינה תסבסד 2% של הריבית ( כ - 8000 שח בממוצע לדירה ). זה ניתן לביצוע בעלות תקציבית שולית . פרוייקט לאומי כזה אפשר וצריך לסיים תוך 3-4 שנים . די לנו כשתהיה לנו קורת גג נתפנה לדיונים פילוסופיים על מהות השוויון על פי האסכולות השונות .

21 עם כל הכבוד זאת שטות אחת מוחלטת. אדר
  • 18:04
  • 05.08.12

הכותב מייצג קפיטליזים בכך שהוא מתרגם הכל לכסף אבל שרות בצבא אינו נמדד בכסף אלא בסיכון להפגע אנושות ואף לאבד את החיים למען המדינה והחברה.
יש מי שמייד יתרגמו שאבדן חיי חייל שהוא בעל כשרונות מיוחדים בתחום זה או אחר מהווה הפסד גדול יותר אבל "ההפסד" למשפחה העשירה והעניה זהה וכך יש למדוד את התשלום.
הכותב סבור שניתן לקנות הכל, או לפחות בטחון, בכסף ובזה הוא טועה. אני מעריך שאם הצבא של מדינת ישראל ביום השישה באוקטובר 1973 היה צבא שכירים ייתכן שמלחמת יום הכיפורים הייתה מסתיימת אחרת מכפי שהסתיימה ולא לטובה..
הפתרון שהוא מציע יצור אצל השכבות העשירות בחברה הישראלית מוטיבציה (נוספת וחזקה) לשמור שכבות אחרות במצב של חסר מתמיד באמצעים כלכליים בהשכלה נמוכה כדי שיהוו מאגר לצבא השכירים שיגן עליהם..
המצב שיווצר הוא נתק בין השכבות החבררתיות, שהיום עדיין נפגשים, מתחככים וחיים פרק זמן יחד כשווים- בצבא. התוצאה של צבא שכירים עלולה ליצור איום על בטחון המדינה ואיום על החברה

22 אתה טועה אדר
  • 18:13
  • 05.08.12

אבל תחשוב מה יקרה שלא יהיו מספיק כאלה שיהיו מוכנים לשפוך את דמם עבורך ?.
אני מניח שתדאג שהמוטיבציה שלהם תהייה גדולה וחזקה על ידי דיכוי כלכלי, חברתי והשכלתי בסגנון ארה"ב.

23 לשיטתך, גיוס לכולם אף גרוע שבעתיים כי עניים הם הרבה פעמים משפחות מרובות ילדים  (לת) ואז 4 בני עניים, ואולי יותר,משרתים מול בן אמידים אחד
  • 18:20
  • 05.08.12

24 סתם משחק לא קוהרנטי וקפיטליסטי במילים... יוסי
  • 18:48
  • 05.08.12

כותב המאמר (כנראה קפיטליסט מובהק) משווה כסף לדם ... אם נמשיך במשחק המילים הזה, אז חרדים היו צריכים לשרת יותר בצבא (הרי בכל בית אב, יש יותר נפשות).

25 מתחכמן. אינני מבין על מה הוא מדבר. וגם הוא לא.  (לת) לקוניוס
  • 18:52
  • 05.08.12

26 במסגרת השיוויון בנטל יש לחייב את כל הגברים מעל גיל שלושים שעדיין יש להם שיערות לעשות קרחת  (לת) לקרחים נמאס!
  • 19:03
  • 05.08.12

27 גם מרצה למשפטים, גם אידיוט!  (לת) רובי
  • 19:30
  • 05.08.12

28 פתרון פשוט: 10% מס על כולם.. מי שממרויח יותר, ישלם יותר.  (לת) 10%
  • 19:30
  • 05.08.12

29 צודק. פטור לכולם. שהמדינה תשכור פראיירים שיגנו על תל אביב. על השאר כבר מזמן לא מגינים. שמעתי אומרים שבעזה יש אבטלה גדולה. אולי אפשר לשכור מהם חיילים מתאימים.  (לת) יואבחלב
  • 20:02
  • 05.08.12

30 85 % מכספי המיסים משולמים ע״י העשירון העליון...  (לת) אביב
  • 20:24
  • 05.08.12

31 זה אחד המאמרים המופרכים ביותר שקראתי בהארץ מעולם, מהכותרת ועד המשפט האחרון. רון
  • 20:24
  • 05.08.12

שיא עולם בהיקף הבורות שאפשר להפגין ב- 500 מילים.
אני כותב בד״כ תגובות לעניין. אך גיבוב שטויות כזה ממש לא ראוי להתייחסות עניינית.

32 אורי ויס שינן את קרוי אבל לעוקם  (לת) פרופ למשפטים עאלק
  • 21:13
  • 05.08.12

33 מאמרך מטופש ולא ראוי לתפוס שנייה מזמני רם גרנות
  • 21:14
  • 05.08.12

שירות צבאי מכין את המשרת לסכנות שבהם יתמודד בעת מלחמה, שלא לדבר על נטל כספי ולקיחת זמנו וחירותו של המשרת ל 4-5 שנות שירות + מילואים. אין ספק שדרוש שיוויון נשיאה בנטל ללא קשר למצבו הכלכלי של המועמד לשירות. הפשרה היחידה בעניין שיכולה להיות היא קנס ענק למי שאינו משרת או שירות לאומי של כפליים זמן של שירות צבאי ממוצע. מי שלא יעבור מבחן שירות צריך להיות נחשב תת-תושב שאינו זכאי לשום הטבות מדינה, אלא אם המדינה קבעה שאינו בר-שירות.

34 מס פרוגרסיבי לא עיוור
  • 22:12
  • 05.08.12

דווקא. השירות הוא מס פרוגרסיבי עני ועשיר משרתים 3 שנים העשיר מפסיד הכנסה של 20 אלף בחודש. העני מפסיד הכנסה של 5. הכל יופי מאמר מטומטם

35 אלפי אנשים נהרגו ונפצעו בשליחות המדינה ויש אוכלוסייה שלמה שיש לה פטור מאלהים. הטיעונים של הם קשקוש אחד ארוך.  (לת) איפה היית עד היום?
  • 23:41
  • 05.08.12

36 איזה מרקסיסט בדיוק רוצה שעשירים ועניים ישלמו מס זהה? אחרי "יציאה" כזאת, קשה להתייחס ברצינות למאמר הזה  (לת) אייל
  • 00:15
  • 06.08.12

37 רק העניים יתגייסו. לעשירים יש דברים טובים יותר  (לת) צבא העניים. למות בשכר מינימום.
  • 00:36
  • 06.08.12

38 על זה נאמר 'יפות נפש'. תומר
  • 00:55
  • 06.08.12

עם כמה שהייתי רוצה שלא יהיה צבא חובה במדינת ישראל, לא תוכל לשנות את המצב הזה.
אתה יכול לדבר על 'הראוי' כמה שאתה רוצה, אבל אתה צריך להתמודד עם 'המצוי' והאילוצים שבעם איתו.
המציאות היא שהגיוס לא יבוטל.

אתה באמת חושב שמערכת כלכלית שלמה כמו הצבא תוותר על עשרות אלפי עובדי חינם בשנה?
ומי בדיוק מהח"כים יעזו לאשר את השינוי המהותי הזה?

בהתמודדות עם המציאות גיוס לכולם הוא השיוויון.

39 ניתוח מגוחך. ילדים בני 18 אינם עשירים או עניים ניר
  • 01:08
  • 06.08.12

הוריהם הם העשירים או העניים, והם אלו שמשלמים את המיסים הפרוגרסיביים. כל הילדים בני ה-18 זהים לחלוטין מבחינה כלכלית (חוץ מאלו שעבדו עבודות קיץ והצליחו לחסוך מעט כסף שיספיק להם לטיול לקפריסין לכמה ימים). בקיצור - לגנוז את המאמר. שטות מוחלטת

40 על זה אמרו חכמים: לעיוליה פילא בקופא דמחטא. להכניס פיל בחור המחט
  • 01:46
  • 06.08.12

היכולת לשחק במילים, ולהוכיח לוגית את המופרך, מלמדת על היותך מקסימום עו"ד מוצלח.

41 If you want equality and quality of life, come to Canada-- paradise on earth Happy Palitt
  • 09:21
  • 06.08.12

In the Middle East, real, living people kill each other so that fictional characters can live on.

42 דווקא צבא מסלק פערי מעמדות בלה
  • 11:23
  • 07.08.12

הוא מאפשר לחיילים שצריכים לעבוד בזמן הצבא, מחלק מלגות למי שצריך, מאפשר ללמוד מקצוע נדרש לאנשים בעלי יכולות בלי לשלם אגורה.. מספק מגורים ומזון, ביגוד וכדומה. לדעתי אתה הפכת לגמרי את הכל.. זה בדיוק הפוך.

פעילות
המלצות
הפופולריות בדעות
פרסומת
פעילות
המלצות
פרסומת