פרסום מיותר ומסוכן

לפני 37 שנים, בתחילת 1975, היינו עדים לראשיתה של המעורבות הסורית במלחמת האזרחים בלבנון. כניסת הכוחות הסוריים ללבנון יצרה בעיה לא פשוטה בעבורנו. קודם לכן, לפני מלחמת האזרחים, ראינו בכל כניסה של כוחות סוריים ללבנון איום ישיר על ישראל, ומכאן גם חציית "קו אדום" שישראל לא תוכל להשלים עמה. אלא שאז לא צפינו את הסיטואציה כפי שנוצרה שם, ובדיונים ברמת ראש הממשלה (יצחק רבין) ושר הביטחון (שמעון פרס) סוכם, שכל עוד אין הכוחות הסוריים קרבים לגבולנו, לא נראה בכך איום על ישראל.

נהגתי באותה עת להיפגש לעתים מזומנות עם חברי ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ולתת להם תדריך מודיעיני. חברי האופוזיציה שבוועדה, בראשם ח"כ מנחם בגין וח"כ חיים לנדאו, חזרו והקשו בשאלותיהם למה אין ישראל פועלת בכוח נגד הסורים שבלבנון. בראשית 1977 ניסו הסורים להעמיד במבחן את עמדת ישראל. פלוגה סורית ירדה בשקט דרומה והגיעה למבואות ג'זין. המודיעין הישראלי איתר, כמובן, את תזוזת הכוח. ראש הממשלה ניצל את ביקורו בארץ של שר החוץ האמריקאי, סיירוס ואנס, וביקש ממנו להעביר אזהרה שקטה לסורים, להבהיר להם שאנו רואים בחומרה את התקרבותם לגבול ישראל, ואם הפלוגה לא תחזור צפונה נצטרך לפעול לסילוקה בכוח. האזהרה הועברה, הסורים הבינו את הרמז והסיגו את הכוח חזרה צפונה. כל ההתפתחות הזאת התנהלה ללא כל פרסום פומבי, מה שאיפשר לסורים לחזור בהם בלי לאבד את כבודם.

כיום מדווחת לנו התקשורת, כי לשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו דורשת, בתיווך הבית הלבן, שמצרים תפסיק באופן מיידי להכניס כוחות צבא לסיני ללא תיאום עמה. ומקור ישראלי בכיר אף הסביר: "זוהי הפרה בוטה של הסכם השלום בין המדינות".

דומה כי אין מי שאיננו שלם עם עמדה ישראלית זו. איננו יכולים להשלים עם צעדים חד-צדדיים של המצרים בחצי האי סיני וסמוך לקו הגבול. אכן, נוצר מצב מיוחד, אולם כל צעד שיינקט במצב זה חייב להיות מתואם ומוסכם. אפשר אולי להבין את התבטאויותיהם של אישים בצמרת המצרית על רצונם לבדוק מחדש סעיף זה או אחר בהסכם השלום, אבל בדיקה כזאת חייבת להיעשות ביחד, במתואם, ולא בדרך של יצירת עובדות חד-צדדיות.

לכן הבעיה היא לא העמדה הישראלית. מה שמפריע וחמור כאן הוא הפרסום הפומבי של תביעת האולטימטום הישראלית. פרסום זה מבטא חוסר רגישות וחוסר הבנה למצב העדין החדש השורר היום במצרים ולמעמדו יוצא הדופן של הנשיא הנבחר מוחמד מורסי בדעת הקהל המצרית.

משניתן פומבי לתביעה הישראלית - השאלה איננה עוד דרך יישומו והפרתו של הסכם השלום. מה שעומד עכשיו למבחן היא יוקרתו של הנשיא המצרי - האם ייכנע לאולטימטום הישראלי או שידחה את תביעתנו, ואו אז רק יחריף המשבר ויקשה עוד יותר למצוא לו פתרון.

אלוף בדימוס שלמה גזית היה ראש אמ"ן
 

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 ההבדל הוא שהסורים ירדו לגבול ללא פרסום, ולכן היה ניתן להעביר להם מסר שקט. זה לא המצב בסיני, ואי-תגובה רשמית תתפרש כהסכמה להפרת הסכם  (לת) קסנדרה
  • 22:55
  • 28.08.12

02 אכן פירסום מיותר (אם כי לא מסוכן) - וכוונתי כמובן לגיבובו של גזית, המנצל כדרכו את ההזדמנות לחלוק עימנו את התרפקותו על עברו "המפואר". משה דיין
  • 01:34
  • 29.08.12

אכן פירסום מיותר (אם כי לא מסוכן) - וכוונתי כמובן לגיבובו של גזית, המנצל כדרכו את ההזדמנות לחלוק עימנו את התרפקותו על עברו "המפואר".

03 מספיק על ההליכה על ביצים אלכס מהכרמל
  • 02:48
  • 29.08.12

במזרח התיכון מי שלא שומר על כבודו, אוכלים לו את הראש.

04 לרוב הנקודה שלך נכונה, אך לעיתים צריך להבהיר גם לציבור במדינות הזרות את הקווים האדומים של ישראל ולא רק לממשלות.  (לת) ניר
  • 03:44
  • 29.08.12

05 מה ההשוואה הזאת של ממשלות עבר הגיוניות עם ממשלת הטימטום הימנית של נתניהו?  (לת) נפיח
  • 05:53
  • 29.08.12

06 אכן פירסום מיותר (אם כי לא מסוכן) - וכוונתי כמובן לגיבובו של גזית, המנצל כדרכו את ההזדמנות לחלוק עימנו את התרפקותו על עברו "המפואר". איתמר יריב
  • 08:50
  • 29.08.12

אכן פירסום מיותר (אם כי לא מסוכן) - וכוונתי כמובן לגיבובו של גזית, המנצל כדרכו את ההזדמנות לחלוק עימנו את התרפקותו על עברו "המפואר".

07 צריך שיהיה ברור: אנחנו מול המצרים לא חלשים אבל שוב עולה לדיון נושא ההתרפסות אחרי כל בעיטה של ערבים. אז שיהיה ברור: ללקק למצרים ולאמר כמו עבד נרצע 'אהבתי את אדוני', זה מה שהנשיא החדש רוצה. אפילו את המילה "ישראל" אינו מסוגל לבטא. החשש שאולי תקיפות תחמיר את המצב מעורר דאגה. כי אם יש לנהוג מול שכנה זו מדרום בהתרפסות ולא לפי כללים בינלאומיים כשמפירים הסכם, עלולים המצרים לפרש זאת כחולשה. האמנם אנחנו חלשים? באמת?  (לת) אלי מייזליש
  • 09:36
  • 29.08.12

08 בינתיים מורסי יצא החכם מהסיפור בהצהרה שאין לשכניה של מצריים ממה לחשוש  (לת) אנחנו בפניקה והם רגועים
  • 11:04
  • 29.08.12

09 התרפסות ו"התחשבות" ברגשות שונאינו לא הביאה אותנו לשום מקום מני
  • 12:07
  • 29.08.12

גם מי שחושב שטוב עשתה ישראל בראשותו של ראש הממשלה בגין בעשותה שלום עם מצרים של סאדאת, ואני ביניהם, לא יכול אחרי 35 שנה שלא להגיע למסקנה כי מדיניות ההתחשבות לא קידמה את השלום עם מצרים, שבסופו של דבר נותרה מדינה עויינת, וככזאת יש להתייחס אליה. כמובן אסור להתלהם ולשלהב יצרים, אך יש לנהוג בתקיפות ובריש גליה. הם חתומים על הסכם שלום ועל ישראל לדרוש מהם כי ימלאו אותו עד הסעיף האחרון. ואם הם מבקשים סטייה זמנית ממנו עליהם לפעול לפי ההסכם ולבקש, כן לבקש, הסכמת ישראל.

10 האם זו שוב הגישה של "הערבים לא באמת יודעים מה הם עושים, לכן אנחנו צריכים לעזור להם לרדת מהעץ"? יותם הקסאם
  • 13:00
  • 29.08.12

חשבתי שכבר נגמלנו מזה.

הנשיא המצרי ניצל את מתקפת הטרור ממצרים לישראל (ואגב טרם נשמעה התנצלות מצרית על תקיפת ישראל מתחומה באמצעות נגמ"ש של צבא מצרים) כדי לבצע טיהור פרסונאלי בשורות בצבא המצרי, ועל מנת לקבוע עובדות בשטח על חשבונה של ישראלי, ותוך השפלתה.
מורסי לא פחות מקורא תגר על הסכם השלום אך הוא עושה זאת בהדרגה ובזהירות על מנת לא לחצות את הקו עם האמריקאים. לכן הוא כבר טרח "להרגיע" שלשום את "עמי האזור", שאין בתנועותיה של מצרים בסיני כדי "לאיים על איש". במילים אחרות מצרים תפר את סעיף אי הכנסת הכוחות אבל ישראל תבלע ותתאפק, ותשב בשקט כי מורסי הרי מבטיח שאין לו כוונות זדון...

צר לי לחלוק על הכותב - ישראל הגיבה בצדק במלא החריפות, וריסנה את הטון אח"כ ע"י ליברמן ב"תשבחות" לנשיא המצרי. מוטב להגדיר את הגבולות עכשיו ולהסתכסך, אם אין ברירה, בקטן עם מצרים עתה, ולא להתעלם ולחכות שוב שנגיע לחסימת המייצרים...

11 נתניהו דווקא רצה לפתור את הבעיה בסיני בשקט. הוא שלח את רומני, אך מורסי השיב שרומני אינו נציג אמריקאי מוכר, גם לא אדלסון. את הקשרים עם הנשיא, שר ההגנה והרמטכ"ל בארה"ב שרפו עוד קודם לכן.  (לת) זבוב על הקיר. מרוב זבובים כבר לא רואים את הכתובת
  • 17:32
  • 29.08.12

12 השמאל פשוט איבד את שיקול דעתו, לא הרי חדירת פלוגה סורית כאשר אין כל הסכם, מבלי לדון בחוסר האחריות של רבין ופרס שהסכימו לנוכחות סורית בלבנון, להפרה בוטה, ישירה ומכוונת של הסכם השלום עם מצרים. מצידנו, שמורסי יאבד הכל, רק שהנספח הצבאי ישמר. השאלה אינה כבוד אלא עקרונות וכיבוד הסכמים והבטחון שלנו. אחרת, כל פעם הערבים ינצלו הזדמנויות וייצרו מצבים של "כבוד". צריכה להיות הבהרה ברורה כי אין משחקים עם פירוז סיני. והשאלה אינה "בדיקה" של ההסכם, הרי המצרים לא בודקים אפשרות להשיב לנו את סיני, הם "בודקים" כל אפשרות להפיר את ההסכם בחלקים המחייבים אותם. הדוגמא הסורית מלמדת שרבין ופרס טעו, הסורים השתלטו על לבנון והשיגו את מטרתם. בלי קשר, אני בטוח שפנו אל המצרים גם בדיסקרטיות, רק שלמצרים יש מטרות אסטרטגיות, לא מעניין אותם הבדואים, טנטאווי וחבריו למדו זאת על בשרם. נשלח בשישית מאתמול  (לת) איציק המרכז izikhe@gmail.com
  • 21:29
  • 29.08.12

13 השמאל פשוט איבד את שיקול דעתו, לא הרי חדירת פלוגה סורית כאשר אין כל הסכם, מבלי לדון בחוסר האחריות של רבין ופרס שהסכימו לנוכחות סורית בלבנון, להפרה בוטה, ישירה ומכוונת של הסכם השלום עם מצרים. מצידנו, שמורסי יאבד הכל, רק שהנספח הצבאי ישמר. השאלה אינה כבוד אלא עקרונות וכיבוד הסכמים והבטחון שלנו. אחרת, כל פעם הערבים ינצלו הזדמנויות וייצרו מצבים של "כבוד". צריכה להיות הבהרה ברורה כי אין משחקים עם פירוז סיני. והשאלה אינה "בדיקה" של ההסכם, הרי המצרים לא בודקים אפשרות להשיב לנו את סיני, הם "בודקים" כל אפשרות להפיר את ההסכם בחלקים המחייבים אותם. הדוגמא הסורית מלמדת שרבין ופרס טעו, הסורים השתלטו על לבנון והשיגו את מטרתם. בלי קשר, אני בטוח שפנו אל המצרים גם בדיסקרטיות, רק שלמצרים יש מטרות אסטרטגיות, לא מעניין אותם הבדואים, טנטאווי וחבריו למדו זאת על בשרם. נשלח בשביעית משלשום  (לת) איציק המרכז izikhe@gmail.com
  • 09:45
  • 30.08.12

פעילות
המלצות