הסטייל של ז'בוטינסקי

מותו של חיים חפר ליבה מחדש את הנוסטלגיה לתקופת הפלמ"ח. מתוך מדמנת החיים הציבוריים שלנו, כאשר כמה מאנשי הציבור הם עבריינים לכל דבר והצניעות מהם והלאה, שוב עלו הגעגועים לארץ ישראל היפה, הצנועה והחלוצית.

ההתרפקות הנואשת על אותה תקופה רומנטית נגעה ללב כולנו. יחד עם זאת, יש בה חד-צדדיות מסוימת, שכן היא קשורה באופן הדוק בשלטונה של מפלגה אחת, שביחד עם קבוצת מפלגות אחיות, שלטה במדינה שלטון ללא מצרים עד שנת 1977.

קשה להימנע מן התחושה שמעבר לנוסטלגיה הרוחנית והנפשית, יש כאן גם נוסטלגיה פוליטית: שומו שמים! איך נפלה תנועת העבודה? איך נמוגה מפא"י?

מי שחשבו כי השלטון ההוא יתקיים לעד, היו בעצם דמוקרטים רק למחצה. כאשר התחלף השלטון הם ראו בכך אסון לאומי. אבל נניח לזה: גם מי שלא גדלו על ערכי תנועת העבודה יכולים להתגעגע לימי הפלמ"ח, להומור ולאווירת החברותא.

אבל יש גם נוסטלגיה אחרת, והיא קשורה באישיותו של זאב ז'בוטינסקי, מייסד התנועה הרביזיוניסטית. ז'בוטינסקי היה אדם ברוך כישרונות: הוא היה מדינאי, אך גם משורר. כישרונו הספרותי היה כישרון גדול ואמיתי - בשונה מכמה מנהיגים מן השמאל, שכתבו ספרים אך נעדרו כישרון ספרותי אותנטי.

התנועה הרביזיוניסטית שז'בוטינסקי הקים בשנת 1925, ושהיתה ונשארה החלופה האמיתית לשלטונה של תנועת העבודה, היתה גם יצירה אסתטית, לא רק פוליטית. ז'בוטינסקי הקים ובנה אותה כהשלכה של אישיותו. הדבר מתבטא במושג יסודי בעקרונות הרביזיוניסטיים, ה"הדר" - מושג שרבים ממתנגדיו לעגו לו מחוסר הבנה.

ההדר הז'בוטינסקאי הוא עיקרון אידיאולוגי ואסתטי. מדובר בתרבות כוללת - לא רק פוליטית - של יושרה ושל הגינות, תרבות שהיא במהותה אצילית. לא רק אצילות בלבוש ובהופעה, אלא גם אצילות פנימית, המקרינה על סביבותיה.

ז'בוטינסקי האמין שההדר יכול לשמש בסיס לחברה ציונית-יהודית חדשה. ההדר הוא שיחבר אותנו לתרבות המערב (שאותה העריץ), הוא שיוציא אותנו מגטו רוחני ונפשי. אפשר לומר כי באותה מידה שדת העבודה של א"ד גורדון והחלוציות של מפלגות הפועלים נתפשו כמנוף לנורמליזציה וכתרופות לעם היהודי החולה, כך גם ההדר של ז'בוטינסקי.

אם אנו מבכים היום את הסתלקותה של תרבות הפלמ"ח, וחושבים, בצדק, שהיה בה מן היפה והיתה יכולה לתקן את החברה של היום, כך גם היעלמות ההדר מכערת את ישראל. אילו היינו נאמנים לרעיון של ז'בוטינסקי, לא היינו נתקלים בתופעות המכוערות של שחיתות, רדיפת בצע, ניקור עיניים וחומרנות, והיינו זוכים לדור שונה לגמרי של מנהיגים.

הפלמ"ח איננו, גם ההדר איננו. אבל אלה המתרפקים על התרבות והערכים של תנועת העבודה, צריך שיכירו גם בתרומה זו של תנועת ז'בוטינסקי ויתנו לנוסטלגיה האחרת את מקומה הראוי לה.

הכותב הוא משורר

עכשיו: מיטב הטורים מאת מיטב הכותבים אצלכם במייל
נא להזין כתובת מייל חוקית
ברצוני לקבל ניוזלטרים, מידע שיווקי והטבות

תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
  1. 38
    תודה
  2. 37
    לאחר מותו של פילסודסקי, לקח ז'בו קומץ קרקע מקברו של טרומפלדור והעבירו לקבר פילסודסקי.

    האם לזה יקרא "הדר" או תמהונות. כפי שמילאה עד אפס מקום את "תורתו" של ז'בו.

    1. מרתק! אם זה נכון ז'בוטינסקי היה רומנטיקן אנכרוניסט ללא תקנה
  3. 36
    יושרה והגינות היו אבני היסוד של תנועת העבודה ושל הפלמ"ח

    רק שבשונה מז'בוטינסקי בתנועת העבודה האמינו בעיקר בעשייה. "דת העבודה" היא שיצרה כאן תשתיות ומוסדות, ואת הצבא שבדך (הפלמ"ח) שאיפשרו למעשה את הקמת המדינה, ברגע שהכרזת האו"ם נתנה תוקף לקיומה של מדינה יהודית.

    קל לדבר על יושרה והגינות, אלא שהן נבחנות בעיקר בשעת מעשה.
    גם תנועות פשיסטיות בשנות השלושים חרטו על דיגלן יושרה, הגינות (הימלר התגאה ביושרת הס.ס. בנוגע לרכוש היהודי השדוד) והרבה מאד "הדר", כלומר כבוד עצמי. כידוע , אפשר לקחת את הדברים הללו למקומות מסוכנים.

  4. 35
    הדבר הכי רחוק בעולם מהדר ז'בו. הוא מרכז הליכוד הבהמי
  5. 34
    ליורם בק, נראה לי שההדר שאתה מתגעגע אליו הוא לא בהכרח ז'בוטינסקאי, אלא הדר אנושי באשר הוא. אבל אם ההדר כפי שאתה תופס אותו הוא רק חיצוני, אין בו טעם. הדר אמיתי הוא הדר מוסרי. כשהמנהיגים ורבבות מעריציהם תומכים בכיבוש ובהתנחלויות, מגלים גזענות ובגלוי דורסים ערכים בסיסיים של הדמוקרטיה, זהו כיעור של ריקבון, שאין בו טיפת הדר. ההתעלמות מהכיעור הזה מוחקת את שרידי ההדר שאתה מתגעגע אליו.
  6. 33
    מודלים מימטיים

    תנועת העבודה לזרמיה חיקתה דגמים מיסטיים וסוציאליסטיים שיובאו מרוסיה ואילו ז'בוטינסקי חיקה את התנועות והמסדרים הפשיסטיים שקמו במערב ובמרכז אירופה. ז'אבו [או ז'אבה בפי מתנגדיו - צפרדע ברוסית] היה עיתונאי מוכשר. אולם כל אדם משכיל שיקרא את יצירותיו יגלה מיד את מגבלותיו. הן תנועת העבודה והן הימין שאפו להשיב ליהודי את ה"דיגניטאס" - את כבוד הבסיסי שנמנע ממנו בעולם הנוצרי - אם בדרך של עמל ובניה ושיבה לחקלאות ואם על ידי אימוץ סגנון חדש וחירות. ההצלחה הגדולה ביותר של הציונות באה לידי ביטוי בהגשמה, חלקית ככל שתהיה, של השאיפות האלה. הישראלי מוגבל מבחינות הרבה אולם הוא נהנה מסוג של חירות ואיזון שיהודי הגולה אינם מכירים.

  7. 32
    ואני מתגעגע לסזון ואלטלנה

    כפי ש"הסגנון הוא לבוש המחשבה" כך עונת הציד הייתה ללבוש המצפון והמוסר.
    פעולות אלה ריסנו את השדים הללו עד ל"מהפך" של 77.
    רחמנו על האכזרים מביא אותנו להתאכזר לרחמנים.
    אילו היינו משכילים לטפל ברוחות המשיחיות ותפוחי הרקב כפי שטיפלנו בראש הכנופיה דאז "יאיר" לפי אותה שיטה עתיקת יומין בה טיפלנו בבן הנגר יש"ו.
    ואולי גוש האמונים של היום הוא כנצרות דאז - מלבוש מונוטאיסטי לפגאניות אכזרית וצמאת דם; זאב בעור כבש.
    איזה הוא ההוד ? "בספר דברי הימים של עם ישראל יזרח פרק ה'הגנה' בהוד ובגאון שלא יכהו לנצח" - דב"ג

    1. ומה יצא "לכם" מ"טיפולכם" ב"בן הנגר" ? כמה נוצרים יש בעולמנו וכמה יהודים? הקנאות הפרושית אותה הקנאות וגם העיוורון כמסתבר נותר בעינו... כנראה שבכל זאת כל אחד מקבל בסופו של דבר את מה שמגיע לו...
    2. ערנצ'וק, גם אתם הבריטים קיבלתם מה שהגיע לכם: ג'ימי סאביל!

      הפדופיל הפדראסטי וחכמים אומרים הנקרופיל היה נוצרי אדוק שלא החמיץץ את המיסה. אולי הכמרים עיוותו את נפשו והפכו אותו לסוטה?

  8. 31
    הדר הוא סממן התנהגותי והכרחי בחברה מודרנית ודמוקרטית ולכן יש לקבלו כדבר המובן מאליו. הבעייה היא שדווקא רוב תומכיו של ז'בוטינסקי בחייו וגם בחיינו התנהלו כהיפך הגמור מהדר ביתר ירושלים ונוער הגבעות כדוגמא
  9. 30
    האירוניה ההיסטורית במלוא תפארתה... האם הכותב מודע לה? לא נראה לי. "ממשיכי דרכו" של ז'בוטינסקי אכן היו והינם מלאי הדר
  10. 29
    כשהלכתי לבית הספר לפני הרבה שנים לא למדו עליו אבל, לכל הידוע לי, הוא לא התגורר בארץ ישראל...ואז היה קשה כאן ורבים עזבו...אז עם כל הכבוד לכשרונותיו מישהו היה צריך להקים את המדינה
  11. 28
    שטויות במיץ עגבניות. לא היה שום מקום ל"הדר" הז'בוטינסקאי בימים שבקושי היה מה לאכול או ללבוש.
  12. 27
    הדר עברי

    "עברי גם בעוני בן שר
    אם עבד אם הלך
    נוצרת בן מלך"

    הגיע הזמן לחזור ולהיות מדינה עברית - ולהתנתק מכל עבודת האלילים, קברי צדיקים ורגבי אדמה קדושים. אה ואם כבר, אז כדרי גם להחזיר את דרישות הבסיס של מעון מלבוש מורה וכיו"ב. ואת זה אני אומר כאדם שלא מצביע לממשיכי דרכה (לכאורה) של התנועה הרויזיוניסטית

    1. כן, לא יזיק לך מורה, ואפילו מרפא
  13. 26
    זבוטינקי לא היה רק ״ הדר ״ .שהוריש לכל תלמידיו וחניכיו שלצערי מרגישים היום כולם את חסרונו,. זבוטינסקי הוריש גם את תורתו הציונית והמדינית לעם ישראל. את החד נס. דגל אחד לעם ישראל דגל כחול לבן ולא הדגל האדום שהוא דגל השנאה ,דגל שנאת אחים . לאושרנו מה שרואים היום רק דגלים עברים ולא רואים יותר את הדגל האדום אם כי לצערנו השנאה של השמאל לימין עדיין לא עברה מהעולם. זבוטינסקי טען שאי אפשר להקים מדינה עם הסוציאליזם ודגל ביוזמה החופשית בכלכלה וזה מה שיביא את השגשוג הכלכלי ותעסוקה רבה לעודים ולשכירים היום מוכחת תורתו כנכונה ומדויקת . כלכלת ישראל הינה מהכלכלות המשגשגות היום המתנהלת לפי תורתו של זבוטינסקי על ידי תלמידיו ותנועתו שהיא תנועת הליכוד. חזון ארץ ישראל השלמה שהוריש לתלמידיו הולכת ומתגשמת היום לנגד עינינו כאשר כמעט 400 אלף יהודים מתיישבים ביהודה ושומרון ועוד תקומנה עוד מושבות ביהודה ושומרון והתושבים הערבים ימצאו את אושרם בין היהודים כפי שזבוטינסקי ניבא ״ שם ימצא לו אושר בן ערב בן נצרת ובני. אכן זבוטינסקי היה נביא
    1. המאמר שלך מלא שנאה וחוץ מזה אין באמת קשר בין ז'בוטינסקי לליכוד

      הקשר בין "בן ערב, בן נצרת ובני..." הוא בניגוד לעקרונות הליכוד המעשיים והקשר בין הארסים של הליכוד וההדר הז'בוטינסקאי הוא על אחריות המחבר בלבד

  14. 25
    ממשיכי ז'בוטינסקי: בגין ודוד לוי בעלי ההדר, ואולמרט הפושע.
    1. אבל אין על נתניהו בהדר

      האיש הזה פשוט מהודר לאללה.

  15. 24
    אדון בק, אתה רשאי לחוש נוסטלגיה למה שאתה רוצה, אבל בבקשה אל תבלבל לנו את המוח ש"צריך שנכיר בתרומה של תנועת ז'בוטינסקי". לא צריך שום דבר, ואגב, גם תרומה אין.

    אדון בק, אתה רשאי לחוש נוסטלגיה למה שאתה רוצה, אבל בבקשה אל תבלבל לנו את המוח ש"צריך שנכיר בתרומה של תנועת ז'בוטינסקי". לא צריך שום דבר, ואגב, גם תרומה אין.

  16. 23
    ימים טובים הגיעו "הארץ" מתגעגע לז'בוטינסקי
  17. 22
    ממש! ראינו את בגין המהודר מתסיס את ההמונים ומסית אותם נגד הקיבוצים. הדר, עאלק.
  18. 21
    ה"הדר" לכאורה של ז'בוטינסקי וחסידיו היה כולו אנטי-תיזה לתנועת העבודה, בעלת עקרונות הפשטות, ההסתפקות במועט וכמובן העבודה הפיזית. לקחו להם את התיזה (אין היום שמאל משמעותי) - ונעלם ה"הדר" שלהם. הימין טוב רק בהטחת בקורת.
  19. 20
    גם אצל בגין האב נשמר ההדר הביתרי.
  20. 19
    רק יורם יכול לקחת את הסיכון וכתוב כך בהארץ.....שפו!
  21. 18
    הדר ז'בונטיסקאי ומרכז הליכוד............
  22. 17
    מתגעגע? היו עוד כמה עמים עם הדר אצילי בשנות השלושים, שנות פעילותו של ז'בוטינסקי.

    געגועים לפאשיסט

  23. 16
    ההדר הרוויזיוניסטי בא לידי ביטוי מובהק בקרב שניהלו תלמידי ז'בוטינסקי נגד האוייב צמא הדמים בדיר יאסין (אפריל 1948), בחומלם על טף וזקן, אשה וילד ובנשאם בגאון את ניסם בתהלוכת הנצחון ברחובות ירושלים.
    1. ד"ר רוברט וולטש, ידידו של קפקא ואיש הארץ תיאר זאת בשאט נפש.
  24. 15
    הדר

    אני לא מאמין למראה עיני, הדר ז׳בוטינסקי בתנועת הליכוד?

  25. 14
    תלמידי ז'בוטינסקי באמת אמרו: משנכנס הדר מרבים בשמחה. ההדר עזבנו וכולנו מוכי עצבת..
  26. 13
    בכיין.ההדר התאים,אולי,לפולין/רוסיה/גרמניה ולא לארץ ישראל.ז'בו מעולם לא התערה בארץ,כמו בגין אחריו.

    לא פלא שההדר לא כבש את ליבות תושבי הארץ בתקופת היישוב.
    כאן היו צריכים אנשים תורמים בעמל יזע ועשייה ולא בדיבורים נעלים בסלונים מצוחצחים בעיר.
    ההדר מעולם לא כבש את האשכנזים ובוודאי לא את המזרחים.
    ההדר זה פומפוזיות פלצנית ריקה ומתנשאת.
    השחיתות ושאר מריעין בישין הם תוצאה של האספסוף הערב רבי שהתכנס כאן משבעים מדינה ומדינה ומשבעים ואחת תרבויות בניגוד לתקופת טרום מדינה כאשר תרבות אחת היתה הגמונית ובצידה התקיימו תרבויות נוספות.
    היום יש קקםוניה.

  27. 12
    ממש

    כתב בעיקר ביידיש איך לשבור הכל.. ואכן הוא ותלמידיו הצליחו להשמיד כל חלקה טובה כמו פיל בחנות חרסינה.

  28. 11
    הכותב זכאי לטפח נוסטלגיה משל עצמו. יותר מזה, הנוסטלגיה שלו יפה. אולם מדוע אנשי הימין מקנאים תמיד ב נוסטלגיה של תנועת העבודה , ודורשים שתנועת העבודה תאמץ גם את הנוסטלגיה שלהם. עם כל ההערכה לז׳בו ולכשרונו, אין לי נוסטלגיה אליו ולא אל ההדר שלו שעיוור את עיניו ומנע ממנו להבין כי תנועת העבודה מקימה מדינה הזמן שהוא מטיף להדר. עם זאת, אני מעריך את כל מי שמתגעגע אליו כאנתי תיזה למנהיגינו היום.
  29. 10
    ולאן נעלם : " שם ירווה לו בשפע ואושר, בן ערב בן נצרת ובני וכי דגלי דגל טוהר ויושר גו'", ובמקומו בא: יאללה בית"ר יאללה,מוות לערבים טועמה מחבל" ?
    1. כשאתה הגעת...
  30. 9
    מאמר נאה ומלא הדר. אשרי העם שככה לו.
  31. 8
    המשורר הנכבד התבלבל בין אלגנטיות ומיליטנטיות.
  32. 7
    ממרחק השנים, גם א.ד. גורדון וגם ז'בוטינסקי נראים כצל של רעיונות אירופאים, ולא כיצירה יהודית אותנטית
  33. 6
    הייחס האכזרי כלפי עדות המזרח הן מצד זבוטינסקי וויצמן-בן גוריון, היה שווה. להבדיל מעידן בגין. הרבה יתרונות היו לז'בו אבל הוא היה גזען.
    1. הוי בובליל כמה שאתה טועה ! כנראה לא קראת את ספריו או לא ראית מה יחסו של בגין תלמידו הנאמן של זבוטינסקי. היהודים הספרדים ובני עדות המזרח הם שהביאו את מנחם בגין לשלטון והוא האיש אשר הגה וביצע את שיקום השכונות שרוב תושביהם היו יהודים "ספרדים ". כפי שאתה קורא להם. עוד לא שמעתי מעולם טענה הזויה כזאת
  34. 5
    תודה על הסבר מושג ה'הדר' . העלמות דת העבודה וההדר הן אכן אבדן גדול לחברה השואפת להיות מתוקנת
  35. 4
    הדר, במרכז הליכוד?

    ערכים נמדדים כאשר הם באים למבחן המציאות. אם יש מקום שרחוק כמזרח ממערב - מהדר, הרי זה מרכז הליכוד. כי מה הוא ההדר: יושרה, איפוק, ניקיון פיזי ונפשי וריחוק אסתטי.
    הדר הוא הדבר האחרון שמותר לתומכי ליכוד לדבר עליו. מרכז הליכוד הוא שוק של אינרטסים צרים וגלויים, של סחר גס בנכסי המדינה לטובת הקרובים לצלחת, של יד רוחצת יד. של קולניות חסרת מעצורים, ביטויים נמוכים, גסות רוח ואפילו אלימות.
    היו כמה שחשבו שלהדר יש שם ביקוש... דן מרידור, משה עמירב, רוני מילא, בני בגין, אריה נאור... מי סופר אותם.

  36. 3
    אני תומך בדברי רונדו קפריצ'יוזו.
  37. 2
    כאשר ראש ממשלה וממשלתו מאלצים אותך בהדר ז'בוטינסקי לשחות בחרא בשנות שלטונם, תתפלל שרק לא יעשו גלים
  38. 1
    אמת היא שז'בוטניסקי היה איש אשכולות אך השפעתו היתה (ועודנה) אפסית על עם ישראל בעבר וגם היום. ז'בוטינסקי לא קיים בתודעת עם ישראל (להוציא שמות של רחובות) אם היה כה אציל, גאון ומוכשר היכן "יורשיו" הרוחניים? בין מתנחלי הגדה? בין מצביעי הליכוד המזרחיים שלא שמעו עליו מעולם? אולי בין נוער הגבעות החמודים? כל מכלול שיריו של ז'בוטינסקי לא השפיעו מעולם כמו השירים של אלתרמן, שלונסקי, אלכסנדר פן, אברהם חלפי ועוד עשרות משוררים וסופרים "שמאלנים סוציאליסטים" וכן, גם חיים חפר - שעיצבו את פני התרבות במדינה! אז מי זה בכלל ז'בוטינסקי? רק לאנשי הימין ההזויים יש תשובות מפותלות כמו ליורם בק...
    1. למעשה, רק כיוון שמפא"י אימצה את מדיניותו!

      להלן עקרונותיו שאומצו ויושמו על ידי מפא"י:

      1. מדיניות הבטחון של ישראל - קיר הברזל (בניגוד לכל מיני "פועלי כל העולם...")
      2. מדיניות כלכלית - שוק חופשי עם רגולציה חזקה (לקח למפא"י קצת זמן, אבל לא נורא), זאת בניגוד לשוק מולאם שמנוהל על ידי פקידי הסתדרות.
      3. בנוגע לתרבות - הוא פשוט הוחרם על ידי הברנג'ה, בעוד, למשל, ברוסיה, הוא נחשב לשווה ערך לכמה מגדולי סופריה.

    2. אורית, מכל התגובות כאן שלך היא הכי נבונה. אבי ז"ל שהיה מפאייניק ומבוני הארץ סיפר לי שבזמן שאנשי ההגנה ווהפלמ"ח נלחמו ובנו את המדינה (250 קיבוצים, 260 מושבים, צה"ל, הסתדרות, בנקים, הבימה, הקאמרי) - אבי סיפר שכינו את אנשי האצ"ל והלח"י "לוחמים של בתי קפה עם נעלי לכה..."
    3. האמת היא ש"אמת" (שהיו הרוב - ובשלטון) הדירה את רגלי כל מי שלא חושב כמוהם - ובמיוחד מתנגדיהם. נדרשו שנים רבות עד שהעזו ללמד את אורי צבי גרינברג. ללמד את ז'בוטינסקי - זה הרי היה ועדיין "מוקצה מחמת מיאוס".
    4. דני - אינך ראוי לתגובה.
    5. דני צודק. אצ"ל ולח"י היו ארגונים זעירים בעלי חשיבות זניחה

      ההגנה והפלמ"ח ייצגו את הישוב ושם היה מיטב הנוער. רק לאחר העליות הגדולות משנות החמישים ואילך שהביאו ארצה כמויות אדירות של המוני אומללים שהעולם היהודי טיאטא לקרן זוית החלה התמיכה של האזרחים לנדוד לתנועות הפשיסטיות ונטולות המוחין שהביאה למהפך ב1977.

    6. הכנסו לתגובה "דני צודק", ותיוכחו בתהומות אליהם ירדו יורשי "תנועת העבודה". הוריהם (וגם הורי, המפאיניקים) השתלטו על צינורות הכסף של הסוכנות, ובעזרתם בנו את הארץ- וניבסו להם את הבנייה וגם את הרכוש. הבית"רים וביניהם דודתי, הודרו מהממסד, ואפילו רשיונות עלייה לא קיבלו- ונאלצו אפילו בשנות ה-30 לעלות בעליית "אף על פי" הבלתי חוקית. התוצאה- רובם הושמדו בשואה. ראה פאבל פרנקל וה"ארגון היהודי הלוחם" בגטו ורשה. ואז גם את זכר הגיבורים העלימו המפאיניקים
    7. שוק חופשי עם רגולציה חזקה?? הצחקת אותי!! איפה הרגולציה בדיוק?