המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

טורקיה לא רוצה להתפייס

עשרות ילדים בתלבושת אחידה חולפים על פני המצבה הקודרת של אתא-טורק. הם יוצאים מהאולם האפלולי, מתבוננים בהתפעלות בשני חיילי המשמר האימתנים שהוצבו בכניסה, ויורדים בגרם המדרגות הרחב. שם למטה, בטור עורפי, הם צועדים לעבר פינה אחרת במאוזוליאום המרשים, שנחנך כאן ב-1953 לזכר "אבי הטורקים". הם לא יעזבו בטרם יצטלמו לצד מכונית הקדילק השחורה שלו. היא נוצצת, וכך גם עיני הילדים.

הילדים עשו את כל הדרך מאיסטנבול, העיר השוכנת על הבוספורוס, במרחק של כמה מאות ק"מ מערבה משם. העיר שבה ניצבת היום, על שפת הגדה המזרחית של "קרן הזהב", אנדרטה מסוג אחר. ה"מאווי מרמרה". גם כן "מאוזוליאום", שנועד להנציח את תשעת הרוגי התקרית הקטלנית עם צה"ל. רבים מחלקי הספינה נשלחו לתיקון, אבל את סימני הקליעים השאירו. ההנצחה מחייבת.

בעוד המאוזוליאום באנקרה נועד להנציח את מייסד הרפובליקה הטורקית, ספינת הדמים נועדה להיהפך למקדש שנקשר ישירות לראש הממשלה הנוכחי, רג'פ טייפ ארדואן. "המדינאי הגדול ביותר שקם לרפובליקה מאז מות מייסדה", כך לפי תומכיו. "סולטאן ניאו-עותמני שסובל מסינדרום ההיבריס", לפי מבקריו. ביקור קצר בטורקיה עשוי לייצר כמה תובנות מעניינות על שלטון הסולטאן/המדינאי ועל יחסו למדינת היהודים:

ראשית, טורקיה אינה מעוניינת באמת להתפייס עם ישראל. כך מתברר מגורל היוזמה המבורכת של קרן פרידריך אברט, מכון ון ליר בירושלים ומכון GPOT באיסטנבול - לכנס עיתונאים ישראלים וטורקים שיעסקו ביחסי המדינות. פגישה שאורגנה לעיתונאים עם איברהים קאלין, היועץ הבכיר של ראש הממשלה, בוטלה ברגע האחרון. כך גם פגישה עם שר החוץ, אהמט דבוטולו. ניסיונות לראיין בכירים טורקים נתקלו בסירוב. לכולם "לוח זמנים צפוף". כמה מבאי הכנס הטורקים ביקשו להאיר את עיני המשתתפים הישראלים: טורקיה מרוצה מהמשבר. היא יזמה אותו. תקרית ה"מאווי מרמרה" תוכננה מראש. כך גם התקרית בדאבוס ב-2009: "חכי בסבלנות, תיכף יתחיל השואו", נאמר לעיתונאית של "מילייט" דקות לפני ההשתלחות הכאילו-ספונטנית של ארדואן בנשיא שמעון פרס.

שנית, אומרים הדוברים הטורקים, ישראל צריכה את טורקיה הרבה יותר מאשר טורקיה צריכה את ישראל. אין היום מכון חשיבה שאינו עוסק ב"מודל הטורקי" ובאפשרות לייצא אותו למדינות ערב המשתחררות. בעוד "האביב הערבי" מספק לטורקים הזדמנות לתפוס פיקוד במזרח התיכון, את ישראל הוא כולא בבדידותה המזהרת.

בלא התנצלות על תקרית ה"מאווי מרמרה" ובלא פיצוי למשפחות הקורבנות, ישראל יכולה לשכוח מנירמול היחסים, חוזרים ואומרים הטורקים. אבל הם גם מודים, שלו נתנה ישראל לאנקרה דריסת רגל בתהליך המדיני, לו איפשרה לה לתווך בינה לבין הפלסטינים, כי אז היה המשבר בא לקצו.

זה כנראה שורש העניין. ארדואן כאן כדי להישאר. עם תום הקדנציה שלו כראש ממשלה, הוא מתכנן להתיישב במשכן הנשיאות. כל זאת לאחר שישלים מהלך, שיעניק למוסד זה סמכויות נרחבות. אם הבריאות תאפשר לו, הוא עשוי להנהיג את ארצו גם עוד 15 שנה. עם קצת עזרה מאללה, הוא מקווה להנהיג את האזור כולו.

אלא שעד אז יהיה עליו לשמור על שלטונו במתכונתו הקיימת: בסיוטיו רואה ארדואן כיצד התפוררות משטר אסד מובילה להקמת ישות כורדית עצמאית בסוריה. זו עלולה לחבור לישות שכבר הוקמה בצפון עיראק, ומי יודע: רוחות "האביב הכורדי" עלולות לנשב גם מעל טורקיה ואיראן ולהחיות את חזון העצמאות הפאן-כורדית.

המדינאי שרצה להיות "סולטאן" מוכרח לוודא שאיננו מאבד את המדינה.

אנקרה
 




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 May God eliminate Arduan Danny/USA
  • 03:32
  • 30.10.12

Arduan, the Antisemitic Turk is destined to disappear from the stage very soon

02 אכן. לפני כמה חודשים יצא לי לשוחח עם סטודנט טורקי כאן באוניברסיטה אמריקנית והוא צחק באומרו שארדואן כועס ופגוע מישראל. הכל מניפולציה, טורקיה רוצה להוריד את ישראל לבירכיים רק כדי להיראות כגיבורה בעולם המוסלמי.  (לת) עמקור
  • 04:30
  • 30.10.12

  •   הגיוני, לאחר כל המרורים שישראל האכילה בהם אותה ירושלמי
    • 08:57
    • 30.10.12

    ואני אפילו לא מדבר על המאווי מרמרה ועל הכיסא הנמוך. במצב המדיני הנוכחי אם יימשך תהיינה מדינות נוספות שתקררנה את היחסים עם ישראל והיא תלך ותהפוך למדינה מבודדת ומצורעת. נראה כמה זמן ישראל תוכל להחזיק כך מעמד.

  •   בניגוד לישראל, שכאן תמיד השיקולים הם עיניינים ורציניים מאוד. במיוחד בגובה הכיסאות  (לת) תורקיה עדיפה עשרות מונים על ישראל, יותר מודרניות ויותר מפותחת.
    • 09:24
    • 30.10.12

  •   גם השפם של ארדואן נאה יותר ומתוחכם יותר.  (לת) אל ארד
    • 12:27
    • 30.10.12

  •   להושיב את השגריר הטורקי על שרפרף ולקרא לצלם ולהנציח את ההשפלה -- היה מעשה מטומטם, איו ספק. אבל לא זה מה שגמר את הידידות ביננו לטורקים, גם בזה אין ספק.  (לת) עמקור
    • 15:53
    • 30.10.12

  •   סע לשלום לטורקיה שעדיפה לך על "עשרות מונים" על ישראל,המפתחות בפנים. בני
    • 16:09
    • 30.10.12

    איך רצית שנתנהג אליהם?כאילו היינו איזו מדינת חסות נרצעת?בבסיס היחס הזה שלהם כלפינו עומדים שני דברים בסיסיים ועמוקים מאוד והם 1) חוסר יכולתו כנראה של השלטון הטורקי הנוכחי לראות אותנו כמדינה י-ה-ו-ד-י-ת ריבונית שעומדת על זכויותיה ובטחונה. 2)רצונו של המשטר הבזוי הזה לשחזר את ימי השלטון העותומני(לכל הפחות במישור ההשפעתי)ולראות בכל מדינות האיזור מדינות חסות.ואנחנו כנראה עומדים בדרכם.אבל אתה כנראה לא חושב על הדברים האלה.לך חשוב רק שנתרפס ונתכופף בפני הפריצים החדשים-ישנים האלה.

  •   תגובה טיפוסית של גבר מוכה, גם חוטף מכות וגם מצדיק את המכים, אולי תזדקף כבר ?  (לת) עופר
    • 17:33
    • 30.10.12

  •   אין ספק שתורכיה מתקדמת מישראל,ידוע שהמעבדים של אינטל שנימצאים במרבית המחשבים האישיים הם מפיתוח תורכי מקורי,כמו לויני הצילום שמסתובבים מעלינו,נשק גרעיני משוכלל(לפי מקורות זרים),המצאות אינספור במדע והטכנולוגיה,הכל מוכיח את עליונות תורכיה על הנחשלות הישראלית...  (לת) בני בנקר
    • 00:12
    • 31.10.12

  •   השקופים נוטים להשבר  (לת) גדי רוטשטין
    • 11:10
    • 12.11.12

03 שטורקיה תיכנס לנו לתחת, למי אכפת מהם, אין להם שום השפעה עלינו, לא טקטית ולא אסטרטגית, וכל מי שמנסה לשכנע אחרת הוא חלק מאותם אלון ליאלים שמנסים בכוח להרוס לנו את המדינה עם ההזיות שלהם  (לת) אלון
  • 04:42
  • 30.10.12

04 בוקר טוב, מר פרימור... הבנת מה שכולם פה בישראל כבר הבינו  (לת) ...
  • 05:43
  • 30.10.12

05 מקווה שהעורך שלך וחבר מרעיו מבינים את אשר כתבת.  (לת) אסי
  • 06:28
  • 30.10.12

06 גילוי נאות גדעון ציפר
  • 06:38
  • 30.10.12

כותב מאמר זה לא היה אורח על חשבון ארגון או ועדת פרס או קרן פיוס מופרכת כלשהיא - ואינו נצרך לקרדום לחפור בו

07 אדר, אתה מרגיש טוב? אתה בטוח שזו לא אשמת ישראל וה" אלברט
  • 06:45
  • 30.10.12

"כיבוש"? מה קרה שהתחלת ממש לבדוק מה קורה בטורקיה במקום סתם להאשים

08 המדיניות הטורקית היא תוצאה ישירה של המשך הכיבוש והדיכוי של עם אחר וסרבנות ישראל לשלום.  (לת) איציק המרכז izikhe@gmail.com
  • 06:48
  • 30.10.12

  •   איציק, עוד לא הפנמת שלאף אחד לא באמת איכפת מהפלסטינים?  (לת) קוקי
    • 10:20
    • 30.10.12

  •   הטורקים כובשים הרבה יותר אנשים מאיתנו יואל
    • 11:32
    • 30.10.12

    ישראל כובשת מקסימום 3 מיליון איש בעוד שיש הרבה יותר כורדים מזה בטורקיה .

  •   אתה לא איציק מהמרכז, איציק מהמרכז לא כותב שטויות ושקרים, אתה מתחזה ומתחזה הוא שקרן בהגדרה.  (לת) שונא שקרנים
    • 13:44
    • 30.10.12

  •   לא שלחו אותך עדיין לטיפול פסיכיאטרי איציק???  (לת) רחובותית
    • 13:53
    • 30.10.12

  •   אתה לא ייציק מהמרקז.הרי אין כיבוש ודאי שלא דיכוי רק השמאלנים מביאים דיכי(דכאון ) תות אוהב המון
    • 14:51
    • 30.10.12

    אין סרבנות ויש שלום . יש הרבה",שלומי",ןהרבה שליימה . הפסק למכור לנו את השטויות של זהבה ואילן.

  •   אכן, המדיניות הטורקית היא תוצאה של דיכוי הכורדים בדייארבקיר וטבח הארמנים במוסה דאג, וסרבנות הטורקים לשלום עם העלאוים בסוריה.  (לת) סטיר
    • 15:00
    • 30.10.12

  •   אתם שניכם לא איציק מהמרכז. איציק מהמרכז האמיתי מסתתר במקום לא ידוע, כנראה בטורקיה, ואינו מתקשר עם איש עד בוא המשיח (שגם אם יתמהמה, בו נבוט)  (לת) יצחק מהלב
    • 16:35
    • 30.10.12

09 He should be careful, or the Mossad will see to it that Kurdistan rises in the East  (לת) Dvarim bego
  • 06:49
  • 30.10.12

10 אתה סותר את כל מה שלמדנו ממכם שכאילו ישראל אשמה בקרע עם טורקיה שוב "טעינו" ? אולי הטעינו ?
  • 06:52
  • 30.10.12

עכשיו מתברר שגדעון לוי צדק בכותבו ברבים "טעינו" ולא "טעיתי"
יש כנראה סדרה של טעויות ואולי הטעיות ?

11 עלק שטרסלר... יובל
  • 06:57
  • 30.10.12

ברור שהמאמר נכתב על ידי מיתחזה: נחמיה האמיתי לא היה שוכח לשרבב לתוכו את קובה וצפון קוריאה.

12 ארדואן שמדיניותו המקורית היתה "אין סכסוכים עם השכנים" הולך ומסתבך רן לוי
  • 06:59
  • 30.10.12

בסיפור הסורי-כורדי. אסד מחמש ומסייע לפי קיי קיי ששולטת בפועל במובלעת הכורדית על גבול תורכיה-סוריה. מדינה כורדית קיימת כבר למעשה בעיראק שם היא נעזרת בידי האיראנים. ארדואן חרד מהיום שגם הכורדים בתורכיה יכירזו על התנתקות ממדינתו ותקום כורדיסטאן הגדולה.

כמובן שהוא מסוכסך על העצם עם הסורים, עם האיראנים ומסובך בצרות כלכליות בשל גובה החוב הלאומי התורכי. שלא לדבר על הסרטן שאוכל אותו מבפנים. אז הם אולי מעוניינים בישראל, אבל לישראל אין עכשיו שום אינטרס לסייע לשליט האנטישמי ומשמיד היהודים בפוטנציה שלהם.

שארדואן, זה שכתב מחזה אנטישמי בשם "על סוסים ויהודים" יתבוסס בצרותיו. אל לנו להתערב בשום צורה, אסור לנו להיחלץ לעזרתו בשום צורה ואין שום צורך להתנצל על שבטפשותם של מנהיגנו המהוללים (לא אהוד חסר הברק המושחת, וביבים שקרניהו המנוול) נפלנו למלכודת שטמן לנו

. כל מה שאנחנו צריכים לעשות הוא לצפות בו הולך וטובע.

13 לא הבנתי, טורקיה כן רוצה או לא רוצה להתפייס? יוסף הפקיד
  • 07:02
  • 30.10.12

הכותרת היא שטורקיה לא רוצה להתפייס, אבל בהמשך נכתב שהתנצלות על המרמרה או מעורבות טורקית בשלום עם הפלסטינאים, יביא לפיוס.
אז היא כן רוצה או לא רוצה?
האם טורקיה מבולבלת או שאולי כותב המאמר מבולבל? אני כבר בטוח מבולבל...

14 יש על מה לדבר, אם ישראל תתנצל מעומק הלב ובכנות על המשט, תקבל אחריות, ותשלם פיצויים. ישראל וטורקיה בעימות עם סוריה ואיראן. יש אינטרסים משותפים.  (לת) ילמאז קוצ'וק
  • 07:06
  • 30.10.12

  •   אתה דוגמא קלאסית של תיאוריית 'האשה המוכה'...או שמא אתה בכלל נוצרי אדוק חסיד הלחי השניה ? אם לא הבנת מה הוא כתב אל תגיב ואל תשים את עצמך ללעג...  (לת) גונן
    • 09:13
    • 30.10.12

  •   האם לטעמך שמעון פרס צריך גם להתנצל מעומק הלב לארדואן ?  (לת) שמעון פרס
    • 10:47
    • 30.10.12

15 יכול להיות שעיתונאי בהארץ כותב שישראל לא אשמה - במשהו , לא חשוב מה - וטרם נקרא לסדר מלשכתו של שוקן ? משהו השתבש שם ... הלו , מישהו שומע ?  (לת) אבי.ש
  • 07:31
  • 30.10.12

  •   קראת את הכתבה? הוא טוען ההיפך בדיוק גבריאל
    • 10:46
    • 30.10.12

    התנאים להתפייסות ברורים.
    תהליך מדיני והתנצלות.
    ישראל איננה מעוניינת בכך מסיבות לא ענייניות שמאפיינות מדינה שאין לה בכלל מדיניות חוץ וביטחון.

  •   או שאתה לא קראת או שציניות זה לא הצד החזק שלך....  (לת) אבי.ש
    • 11:24
    • 30.10.12

16 מאמר משכיל ביותר.תודה. נקווה שביבי ישמור על כבוד ישראל ויחזיר לארדואן כראוי. תורכיה מעצמה אזורית רק עם ק'שריה עם ישראל הם תקינים. כיום ב"אביב ערבי" תורכיה רק משרכת את רגליה לקצב האירועים הבלתי נשלטים.  (לת) עמיש שחם
  • 07:53
  • 30.10.12

17 ישראל שפוטה של טורקיה ? אדר
  • 07:56
  • 30.10.12

ישראל צריכה לדרוש מטורקיה התנצלות על ההתהגות הלא מנומסת של ראש ממשלתה כלפי נשיא מדינת ישראל בדאבוס.(ולא לשכוח ראש ממשלה הוא זוטר ביחס לנשיא)
ומכיוון ש"תקרית" זו ארעה קודם למשט המרמרה זה יהיה תנאי לדיון על מחווה ישראלית לפרשת המרמרה.
בכך ישראל תעביר את האשמה על המצב והתרדרותו לטורקיה.
אל נשכח שבאזורנו, וגם בטורקיה, לכבוד יש משקל גדול.

18 האינטרס הישראלי הוא לתמוך בהקמתה של מדינה כורדית על חלקים מסוריה יוני
  • 08:09
  • 30.10.12

עירק,אירן ותורכיה.

כל פעם שממשלת ישראל איימה על התורכים בהורדת דרג היחסים או סנקציות דומות הם נבהלו,כל עוד מנסים לפייס אותם הם גיבורים גדולים אז אולי עדיף שלא לנסות להתפייס.

חבל כי דווקא התורכים כעם מאוד נחמדים,הייתי שם גם כתייר וגם לעסקים והכרתי תורכים שעובדים בארץ בבניה והם אנשים נחמדים שלא שונאים אותנו, חבל שהממשלה שלהם דפוקה

  •   אני גם הייתי בכל מיני מקומות, ופגשתי גם עובדים זרים, וכולם מאוד אהבו אותי. זה בגלל שאני ישראלי?  (לת) אהוביה
    • 16:38
    • 30.10.12

19 אני מבולבל ? ישראל לא "אשמה" ? יש בכלל מצב בו ישראל אינה אשמה ? דניאל דורון
  • 08:18
  • 30.10.12

גידלתם דור שלם , דור שלום , שהוחדרה בו התובנה שרק ישראל אשמה בכל ואין בילתה ולפתע אמם מפילים עלינו שטורקיה בעצם "התחילה" שהם מעוניינים בעימות איתנו.
אני המום !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

20 עם קצת עזרה מאללה, ארדואן לא יוציא את שנתו  (לת) לשכת הסיוע
  • 08:34
  • 30.10.12

21 המדיניות של טורקיה קרסה מול כל מדינות המזרח התיכון. שימשיכו ליצר רחת לוקום  (לת) ג'ו
  • 08:36
  • 30.10.12

22 ארדואן טועה בגדול נח
  • 09:22
  • 30.10.12

ארדואן וטורקיה כמו אירן אינם מדינות ערביות ולכן נתפסות
בעיני העולם הערבי כלא לגטימיות.ארדואן יכול אמנם לזכות בנקודות
כשהו מנגח את ישראל.אבל אף אחד בעולם הערבי לא רואה
בו מנהיג.להפך הוא מההוה סכנה למדינות ערב לא פחות מהאירנים.
מישהו מעלה בדעתו שערב הסעודית או מיצרים תקבל אותו כמנהיג האיזור?
כל הכתבה הנ"ל מראה על חוסר הבנה בסיסית של יחסי הכוחות באיזור.
נכון שהערבים חלשים ואפילו חלשים מאוד.אבל זה לא אומר שהם מעלים
בדעתם לאפשר לטיפוס השלילי הזה ארדואן להשפיע על העמים שבהנהגתם.מבחינת הערבים טורקיה היתה כובש זר בדיוק כמו אירן
וחזרה לימים האפלים הללו מבחינת הערבים היא בלתי מתקבלת על הדעת.
אז בכיכר תחריר קיבלו את ארדואן בכבוד כי הוא יצא נגד ישראל.
אבל כשהוא ניסה לדבר על מה שהמיצירם צריכים לעשות-הם פשוט
אמרו לו עד כאן.בקיצור גם טורקיה וגם אירן הם סכנה לעולם הערבי.
ובימיוחד להנהגה של העולם הערבי.בסופו של דבר טורקיה
תוכל לקבל דריסת רגל באיזור רק אם תוכל להיות מתווכת בין
ישראל ועולם הערבי וברגע שהיא מתנהלת כמו שהיא מתנהלת-היא תמשיך
להיות אי שם מעבר להרי החושך:לא רלבנטית לא לישראל ולא לערבים.
אם לארדואן היה שכל-הוא היה משנה לגמרי את הקו שלו:
טורקיה חייבת להגיע לפיוס עם ישראל כדי שתוכל לחזור
למעמד של מתווכת אזורית .אחרת הוא נידון לעודהרבה שנים של
חוסר רלבנטיות.

23 השפלת פרס בפרהסיה בדאבוס לא היתה מחוה שניתן לעבור עליה לסדר היום לא ימני
  • 09:33
  • 30.10.12

המארב המתוכנן הזה נועד להפגין שהיהודי אינו ראוי לכבוד הבסיסי לו זוכים בני תמותה אחרים.
רק לאחר שהטורקים יתנצלו על התנהגותו של מנהיגם מעומק הלב - ושמא מתחתית השרפרף - נוכל לדבר אתם על משהו.

24 "הסולטן ארדואן הראשון" מנסה לרקוד בכל החתונות..גם מנהיג העולם הערבי..גם מנהיג המזרח התיכון..וגם גשר לאירופה..הוא רק לא חושב איזה נזק הוא יכול לגרום לטורקיה...נחכה ונראה לאן יגיע עם כל המשחקים שלו..  (לת) דני, הסולטן הקטן מחדרה
  • 09:42
  • 30.10.12

25 איזו מסקנה מדהימה  (לת) קורא
  • 09:44
  • 30.10.12

26 היהודים: אחת הקבוצות הכי חכמות כלכלית וטכנולוגית בעולם והכי טיפשה מבחינה פוליטית ויחסים בין בני אדם  (לת) אבג
  • 09:52
  • 30.10.12

27 רק דוגמא קטנה כמה כן ישראל זקוקה לטורקיה אבי
  • 10:13
  • 30.10.12

אם חברת טורקיש איירליינס תפסיק את טיסותיה התיירות היוצאת והעסקית מישראל תקרוס ותיפגע מאד! אין חלופה אחרת ל"האב" של אתאטורק הבלימני באיסטנבול

  •   מי שיפסיד מסגירת איסטנבול הם הטורקים. לא הכנסות לטורקיש, לא הכנסות לאתאתורק. כולם יעקפו אותם.  (לת) סטיר
    • 15:03
    • 30.10.12

28 עולם הפוך. טורקיה מבודדת את עצמה לדעת והכתב עוד חי בשנת 2009. טורקיה נכשלה ביצוא המודל שלה, בלקחת פיקוד על האביב הערבי, בכניסה לאירופה וכלכלתה לפני דשדוש. מי שרוצה לשמוע עוד, שייכנס. משה
  • 10:16
  • 30.10.12

בתור מי שעוקב באדיקות אחר העיתונות הטורקית בשנים האחרונות, תרשו לי לצייר תמונה אחרת לחלוטין מזו שמעלה הכתב.
1. המודל הטורקי. הכוונה היא לאיסלאם מתון החי בשיוויון עם חילוניות. טורקיה חשבה להפיץ את המודל הזה למדינות ערב ובכך לשכך את סטירת הלחי האירופית שקיבלה זה מכבר. האביב הערבי אמור היה להפיל את מדינות ערב לידיה כפרי בשל. אלא מה - המדינה החשובה ביותר, אליה אץ ארדואן לייצא את המודל נתנה לו בעיטה בתחת. הכוונה היא למצרים של מורסי והאחים המוסלמים. אגב, גם לוב השליכה אותו מכל המדרגות. אמנם מצרים וטורקיה מחממות יחסים, אבל מתוקף אינטרסים אחרים שזה לא המקום לפרטם. לגבי השאר, האביבהפך לחורף איסלאמי מאיים.
2. "מדיניות 0 סכסוכים עם שכנינו" ו"הפיכת טורקיה לגשר בין מזרח למערב" נחלה כשלון חרוץ ומהדהד. עד כדי כך, שלטורקיה אין אפילו שכנה אחת ללא סכסוך במגמת עלייה מולה. איראן, ארמניה, יוון, קפריסין, סוריה, עיראק וישראל. אז אם מדברים על בדידות לא מזהירה, מתכוונים לטורקיה ולא לישראל.
3. טורקיה מוכיחה לעולם שהיא נמר של נייר שללא הגנה אמריקנית או גיבוי של נאט"ו היא לא תעז להתעמת אפילו עם סוריה הקטנה. לא זו בלבד, אלא שאותה סוריה מדרדרת את יחסי טורקיה עם רוסיה (שהיו בירח דבש) לרמת איומים של ממש ועם סין.
4. טורקיה נמצאת במשבר חמור בנושא הכורדי. לא רק שהיא לא מעזה להתערב בסוריה (מלבד תגובה למקרים נקודתיים) אלא שסוריה ייצאה את המלחמה לשטח טורקיה באמצעות ה PKK.
5. מקרה המרמרה, הרדאר מול איראן (שטורקיה התעקשה לא לספק מידע ממנו לישראל) והתנהגותה בנאט"ו, בתוספת תמיכתה הפומבית בגורמי אל קאעידה בסוריה מרימים גבה באירופה ואף ארה"ב. אמנם אובאמה מאוהב בארדואן אבל הסנאט והקונגרס מזעיפים לו פנים.
6. כל העצמה שהפגינה טורקיה ב5 השנים האחרונות נובע מהתעצמותה הכלכלית המטאורית. סימנים רבים יש להאטה משמעותית ואף לעצירת הדהירה הטורקית. כשזה יקרה, השרירים של טורקיה יהפכו רפויים.
7. טורקיה במשבר פנימי עמוק סביב נושא עליית האיסלאם ודיכוי הצבא המשפיל. לא ירחק היום והפיכה צבאית תחזיר את המצב בטורקיה לקדמותו.

29 ארדואן לא רוצה שום פיוס. הערבים לא רוצים שום שלום. כל זה ברור לחלוטין - פרט לכמה שמאלנים אטומים.  (לת) שלמה
  • 10:39
  • 30.10.12

  •   שלמה לא רוצה שום פיוס. היהודים לא רוצים שום שלום. כל זה ברור לחלוטין- גם לימנים אטומים.  (לת) ארדואן
    • 16:42
    • 30.10.12

30 טורקיה רוצה להתפייס עם ישראל אך אין לה עם מי לדבר בצד הישראלי.אצל ליברמן שנאת המוסלמים טבועה בדי.נ.אי. ואצל הביב מטעמים הסטוריים ששורשיהם בשלטון העות'מני שהשפיע עמוקות על "מחשבתו" המדינית.  (לת) עדד
  • 12:00
  • 30.10.12

31 ארדואן היה ונותר איסלמיסט. בעולמו ובהשקפתו, אין כלל מקום לקיומה של מדינה יהודית במרחב שבין הנהר לים. הוא אינו יכול (ובעתיד הנראה לעין גם לא יוכל) לצאת למלחמה ישירה עמה - אך הוא יעשה הכל ע"מ להזיק לה ולפגוע בה. אין שום דבר שישראל יכולה לעשות כדי לשנות זאת.  (לת) רילד
  • 12:16
  • 30.10.12

32 עם או בלי לקשר ליחסים עם תוריכה, אני חושב שהגיע הזמן שישראל והעם היהודי ששרד את השואה יכיר בשואץ הארמנים ויקים אנדרטה לזכר הקורבנות הארמנים בירושלים! מציע את הרובע הארמני כאתר מועדף!  (לת) חביביאן ישראליאן
  • 13:09
  • 30.10.12

33 Turkey Benjamin
  • 13:42
  • 30.10.12

You sound just like Lieberman.Same Rama

  •   ליברמן למד מדע המדינה וחובב-שח. הוא מתבטא בעברית כמו שהוא מתבטא כדי לגלח מרוקנים בית"ריסטים מהליכוד. הוא במודע מחרבש לישראל את הדיפלומטיה עבור המנדט ה17-18. ניקולו מק'
    • 18:04
    • 30.10.12

    ביברמן: "המדינה זה אני"
    מה שטוב לי למפלגה טוב לישראל ולעתידה
    הם בערך כמעט אולי אפילו מאמינים לעצמם

    איך יכלו גמדי הכנסת לבחור נשיא מבינהם
    אם לא את השקרן הכי גדול שהכי מאמין לעצמו, קצב.

    עכשיו עם פרס לפחות המדינה נשכרת מהמגלומאניה שלו

34 ברגיל ברגיל
  • 14:00
  • 30.10.12

מר פרימור,איפה אתה חי?
אין שום עניין בקשר עם טורקיה,אלה כאשר יש עניין ולא שטיקים
מבית מדרשו של ארדואן.
נכון להיום,לישראל אין דבר משותף עם טורקיה,והאחרונה היא למעשה מדינת אויב
בפוטנציה.
אינטרסים אזוריים שיכללו הסכמים בהכרה בין לאומית,,,,,,, זה בפריוריטי
של ישראל.
אם טורקיה תהיה או לא תהיה חלק מזה,זה ממש לא חשוב.
כל שכנינו בלי יוצא מהכלל,כרגע אויבים(כולל מצרים וירדן). טורקיה איתם בקבוצה.
על ישראל לנהוג ולכוון אך ורק לטובתה.
וכדי להניח בסיס טוב ל"תנועה" שלנו באזור,,,,,,, יש לסיים את הכיבוש,,,>
זה אינטרס קריטי ואמיתי של ישראל.





35 ל-17 שושי
  • 14:02
  • 30.10.12

איזה מזל שטורקיה קיימת, עוד היו חס וחלילה צריכים להמציא אותה....

36 כפי שישראל סייעה לכורדים בעירק, עליה לסייע לדרישת ההגדרה העצמית של הכורדים בתורכיה ובסוריה. גם באירן. מדיניוצת "המעגל השני" של בן גוריון תוגשם עם דרום סודן, כורדיסטאן הגדולה, אזרביג'ן ובולגריה.  (לת) מצ'לס
  • 14:59
  • 30.10.12

37 ישראל חייבת לסייע לכורדים...איתם ננקנק את איראן סוריה וטורקיה  (לת) אנא כורדי
  • 16:15
  • 30.10.12

38 No Shit Sherlock.............. יוני
  • 09:15
  • 31.10.12

ההתקפות הבוטות של ארדואן כלפי ישראל וצה"ל באו הרבה לפני אירוע המרמרה. ארדואן אם ננסח זאת בלשון צחה, מעולם לא היה מחובבי ציון. זו חלק מתפיסת עולמו. המרמרה היתה רק התירוץ של ארדואן כלפי פנים וכלפי חוץ להביא את היחסים מול ישראל לשפל חדש. על רקע הדברים האלה, אינני מבין את אלו שקוראים לממשלת ישראל למחול על כבודה ולהיענות לדרישה הטורקית להתנצלות ופיצויים. טורקיה היא מדינה חשובה ובעלת השפעה רבה באיזור. אם ההיענות לדרישה הטורקית היתה מביאה את המשבר לסיומו, הייתי תומך בישור ההדורים אפילו במחיר התרפסות פומבית. אבל התנצלות לא תשנה את יחסו הבסיסי העויין של ארדואן לישראל. המשבר ביחסים איננו תוצאה של אירוע המרמרה. ההיפך הוא הנכון - אירוע המרמרה הוא התוצר הישיר של המדיניות של ממשלת טורקיה כלפי ישראל. גם אם נעמוד בכול דרישה טורקית לסיום המשבר הנוכחי, ארדואן רק יראה בכך ניצחון לדרך ההתנהלות האגרסיבית שלו כלפי ישראל, והמשבר הבא יהיה רק עניין של זמן. במציאות הנוכחית של מלחמת התשה בין ישראל לחמאס בעזה, תירוצים אפשר למצוא למכביר.

39 העולם כולו נגדנו. איזה יופי לנו. היידה שרה גדי רוטשטין
  • 11:08
  • 12.11.12

מי שהולך לישון עם אביגדור, שלא יתפלא לקום מנודה. הי שר האוצר, אתה זוכר שפעם היית פילוסוף - חכם?

פרוייקטים מיוחדים