העיוורון הלבן של הדקאן

יותר מכל מרעישה במאמר של דן לאור, "שתי מרוקאים ותוניסאי", השורה האחרונה דווקא: הכותב, נאמר בה, היה דקאן הפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטת תל אביב וכיום מופקד על הקתדרה לתרבות ישראל ע"ש שרייבר באוניברסיטה.

ומה סבור המופקד על הקתדרה לתרבות ישראל באחת האוניברסיטאות המרכזיות במדינת ישראל על התרבות והחברה בישראל? "קרוב ל-65 שנה לאחר הקמת מדינת ישראל היו המזרחים לחלק אינטגרלי מן החברה: יש מזרחים בממשלה, בכנסת, במינהל הציבורי, בצבא וביתר מערכות השלטון, והם מורגשים היטב במערכות החינוך והתרבות... נישואים בין ה'עדות' היו לחלק בלתי נפרד, כמעט שגרתי, מחיי היום-יום שלנו. נכון, הסטטיסטיקה מראה שלא הכל שפיר... אין ספק כי צריך להמשיך ולעמוד על המשמר, ובמקרים מסוימים יש אף לשקול נקיטת אמצעים של 'העדפה מתקנת'. עם זאת, אין ספק שאותו 'כור היתוך' שהושמץ ובוזה הוא סיפור הצלחה גדול מכפי שאנו מוכנים להודות".

זו רק אחת הדוגמאות להתנשאות, לפטרונות ולעיוורון שבהם לוקה המאמר, שאמנם מואיל להתייחס לפערים שעודם קיימים בחברה, אך למעשה פוטר אותם בלא כלום. לאמיתו של דבר, שורה של מחקרים מראים, כי הפערים לא רק קיימים אלא אף מתרחבים. בין השאר, אשכנזים ממשיכים להשתכר יותר מעמיתיהם המזרחים והערבים, והבדלי השכר ביניהם רק גדלים – כך עולה ממחקרים שפירסם מרכז אדוה בשנים האחרונות. אם מזרחי ואשכנזי בעלי כישורים והשכלה זהים, ששמותיהם מעידים על מוצאם, מנסים להתקבל לעבודה - לאשכנזי סיכוי גדול יותר; כך הוכח במחקרים עכשוויים, לא משנות ה-50- או ה-70.

הפערים מתבטאים גם בחינוך, בהקצאת תקציבי תרבות ובתחומים רבים אחרים, בהם אפילו בריאות הנפש, כפי שהראה מחקר שפורסם בחודש האחרון. בכלל, יביט נא הפרופסור הנכבד סביבו בישיבות הסגל הבכיר של האוניברסיטה ויבחן כמה מהיושבים שם חולקים עמו אותם מוצא ומגדר. ממש סיפור הצלחה, כור ההיתוך.

אשר לנישואים הבין-עדתיים: בניגוד לסברה הרווחת, שלאור חוזר עליה, מחקר מן השנים האחרונות מראה, כי נישואים בין אשכנזים למזרחים לא צימצמו את הפער העדתי אלא אף תרמו לגידולו. לפי המחקר של הפרופ' ברברה אוקן ואורנה חייט-מראלי מהמחלקה לסוציולוגיה באוניברסיטה העברית, לרוב התאפיינו נישואים אלה בדפוס של "החלפה" בין מעמד עדתי להשכלה ומעמד כלכלי: מזרחים התחתנו בדרך כלל עם בן זוג אשכנזי בעל הכנסה והשכלה נמוכה משלהם. כך למעשה נגרעו המזרחים המשכילים, והאשכנזים הלא-משכילים, מקבוצות המקור שלהם והצטרפו לקבוצה החדשה של המעורבים. קבוצת המזרחים נחלשה איפוא וקבוצת האשכנזים התחזקה.

ואיך אפשר להתעלם מכותרת מאמרו של לאור, "שתי מרוקאים ותוניסאי". איש האקדמיה הבכיר לועג לשר אריאל אטיאס שהתבטא כך, או בלשונו תובע "את עלבונה של השפה העברית". ובכן, השפה העברית יקרה גם ללבי, אבל ראשית, בספרות ההלכה דווקא אפשר למצוא ניסוחים כגון אלה, ללא הקפדה על החלוקה לזכר ונקבה הנהוגה בלשון התנ"כית ואומצה כאן, מה שמאיר באור אחר את דברי השר - כמו גם את רוחב השכלתו של הפרופסור.

שנית, מותר לחשוד שמעבר לכבודה של העברית, אזכור החריגה מהשפה התקנית דהיום משמש את לאור להלעיג את הדתיים הפרימיטיבים האלה; שלא רק עברית אינם יודעים, מתברר, אלא אפילו מתעקשים לסווג אנשים לפי מוצאם, כפי שהוא מציין בפליאה ובצער. אפשר להבין אותו: "אנחנו" הרי לא זקוקים לכך, "אנחנו" לא עדה, "אנחנו" שקופים: האשכנזים הם הרי הישראלים, אלה שהתוו את הדמות החדשה שכל האחרים נדרשו להתאים עצמם אליה ולהשיל את תרבות המקור שלהם.

ש"ס אמנם, למרות יומרותיה, אינה דוגמה למפלגה שאכן פועלת למען בוחריה. ציניות, שחיתות ושוביניזם שלא ייסלח זועקים מדרכי פעולתה. אבל העמדה שלאור מייצג במאמרו אנכרוניסטית באופן מביך, משל אינו ער לכל מה שמתרחש בחברה ובשיח הישראליים כבר כמה עשרות שנים. והיא מעידה עד כמה מי שנחשבים כאן לאליטה עדיין עיוורים לחברה שבה הם חיים, מתנהלים להם בבועה, אולי בתקווה שבעצם הם לא חיים במזרח התיכון המיוזע הזה ופתאום יתעוררו וימצאו עצמם באיזו ארץ אירופית קרירה ותרבותית.
 

תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
  1. 63
    המחקר של מרכז אדווה אינו מדויק ואת משתמשת בו בצורה שגויה:

    הדו"ח שלהם עוסק בבני הדור השני בארץ, שרובם בני 60-40, ולא בצעירים מהדור השלישי בארץ, שייתכן שהפערים ביניהם נמוכים יותר וחלקם ממוצא מעורב. מעבר לכך, יש קשר בין אזורים מגורים (למשל מרכז או דרום) למצב סוציו-אקונומי (גבוה או נמוך), ולכן ראו להבין את הפער בהקשר הגאוגרפי שלו ולא בהקשר העדתי בלבד (תושבי הדרום משתכרים פחות אך בגלל שרובם מזרחיים הדבר גורם לנתונים להראות כדאי הסיבה היא שהם משתכרים בגלל שהם מזרחיים בעוד שהסיבה עשויה להיות בגלל שהם גרים בדרום).

    לגבי השפה העברית, מה יותר מגוחך מאשר לטעון שאטיאס משתמש בשפה בצורתה המקראית מאשר להודות שמדובר על שר, חבר במפלגה, שלה ולשפה העברית התקנית כמו גם לתפיסת ה"ישראליות" אין דבר וחצי דבר.

    כתבה מגוחכת שחבל שנכתבה.

  2. 62
    די תפסיקו נסה לרכב לבכות

    הדבר היחיד שמביך הינו שלאחר כול כך הרבה דנים תמיד יהיה מישהו שינסה לרכב על גל "הקיפוח" והמצב הרע של המזרחיים
    מי שרוצה יכול - נקודה
    סבי הגיע לארץ מרוסיה לפני יותר ממאה שנה ללא פרוטה וללא מעמד, לא היו כאן מוסדות ממשלתים שיתמכו בו ולא היו אינטגרטורים שידאגו לו . כול מה שהוא וסבתי השיגו ואחר כך ילדהם וילדי ידהם היה בעבודה קשה ביזע ולםעמים גם בדם אבל בעיקר בלי התבכיינות

  3. 61
    כתבה מעולה, אני גאה בהארץ שמאפשר שיח כזה במדיה
  4. 60
    הפרופ' המכובד ממחזר את תפיסותיו של הסוציולוג אייזנשטאט שנסתרו כבר בשנות ה-70

    אכן תפיסה אליטיסטית מתנשאת, קולוניאליסטית במידת מה, של ההגמון שמתיימר לבחון את השתלבותם של ה"ילידים" והתערותם בתרבות הנאורה שהוא הנחיל להם. והנה זה פלא- המצליח העיקרי הוא ההגמון שהצליח להעניק תרבות וזהות "ישראלית" לאבק האדם המזרחי שהגיע מרוסק מהגולה. לו היה טורח הפרופ' לבחון מחקרים מהסוגיה, לרבות של פרופ' מנחם מאונטר מהפקולטה למשפטים, היה נחשף לכך שהפערים רק גדלו, והאפליה התחזקה במידה כזו, שאסור כלל לדבר עליה. אין דיון באפליה. יש שיח אשכנזי שמשתיק כל טענה מזרחית בדבר אפליה, בכלים קשים של בוז לגלוג והפניית האשמה למצב הירוד לעבר נפגעי האפליה עצמם- די להתבכיין מי שטוב מצליח..... סבירסקי סתר את תפיסותיו של איזנשטאט כבר בשנות ה-70 כאשר הראה שלא זו בלבד שכור ההיתוך לא סייע ל"קליטת המזרחים" והביא לצמצום האפליה, אלא שהפערים בקרב בני הדור השני רק גדלו. למותר לציין כמה התדרדר מצב המזרחים בארבעים השנים שחלפו מאז, כפי שצויין כ"כ יפה בכתבה.

  5. 59
    על מי ועל מה את בעצם מלינה?

    קראתי שוב ושוב את מאמרה של גברת סער ולא הצלחתי להבין על מה היא מלינה בהקשר הישיר למאמרו של דן לאור ומדוע היא מפנה את טרוניותיה כלפיו ועוד מאשימה אותו בעיוורון ובנסיון לטייח את המציאות מתוך התנשאות ופטרוניות אשכנזית. כדאי לגברת סער לקרוא שוב ושוב את מאמרו של לאור ואם גם אז תמשיך לדבוק בביקורתה כלפי לאור אולי יש לה בעיה בהבנת הנקרא.

  6. 58
    על ראש הגנב בוער הכובע.
  7. 57
    כל מילה יצוקה בסלע. האשכנזים חיים יותר ממזרחיים:61% מהאכולוסיה הגמלאית היא אשכנזית,הרבה מעבר לכמותם באוכלוסיה הצעירה. הם שולטים בפרקליטות,בתקשורת,בעליון,באקדמיא, במערכת המשפט:הם מנקים את מצפונם בזה שהם מעניקים רוב מוחלט למזרחיים בבתי סוהר. אחרי ששדדו את קרקעות ומכמני המדינה,נאלצים המזרחיים לגנוב מהם ואז הם נכנסים לכלא. צריך להעניק פיצויים למזרחיים כמו שהעניקו לאינדיאנים ולאבורג'ינם ולכושים. יש גם שואה חברתית דמונית לא רק שואה פיזית. כמו שיש אלימות מילולית.
  8. 56
    המזרחיים תקועים בדיוק היכן שצריך שיהיו

    יללנים עלובים וחסרי תקנה, אחרי שלושה דורות במדינה הם עדיין ממשיכים לרחם על עצמם אז כנראה שזה בגן המזרחי ואין מה לעשות אלא להשלים ולבכות על טיפשותם וכסילותם שאם לא כן הכל יתפס כבדיחה עלובה. יאללה מזרחיים תתעוררו כבר ותלכו לעבודה!!!

  9. 55
    למה לשים כזו תמונה לפני השינה! עדיף תמונה של בואש...
  10. 54
    אבל סער בחיים לא היתה מעזה לכתוב שתי מרוקאים ותוניסאי, ובחיים לא היתה מתרצת את העילגות בכך שהיא שואבת מהמשנה. הוא ממש הוציא את זה משם, נכון? אבל כשהיושרה מתנגשת עם הטרנד הפוליטי הנכון כרגע, סער בוחרת בשני.
    1. כמובן שצפי סער גזענית. היא מאמינה שהמזרחים נחותים וזקוקים לטיפוח נצחי
  11. 53
    צפי,יש נקודה חשובה שאת וחברייך מתעלמים ממנה.כנראה התאור ששם אשכנזי פותח דלתות לאשכנזי לפני מזרחי גם אם כישורי ונסיון העבודה של המזרחי שווים ואף עולים על אלו של האשגנזי,אבל.......צפי,

    זה נכון רק במקומות שם שולטים האשכנזים.
    מה קורה לאשכנזי המבקש להתקבל לעבודה שם שולטים מזרחים?
    וכאן ההבדל הגדול בין ימינו לימי תחילת חיי המדינה בשנות ה-50.
    היום יש מקומות עבודה רבים ציבוריים כמו משרדי ממשלה,עיריות,בנקים,הסתדרות....בהן שולטים מזרחים ושם המזרחים מפלים את האשכנזים.
    וזה שלא לדבר על עסקים פרטיים שפעם למעט מזרחיים היו עסקים כאלה והיום, ברוך השם,יש פתאל מהמלונות,תשובה,לבייב ועוד טייקונים רבים מזרחיים.
    באשר לשכר המשולם למזרחיים ע"י מעסיקים מזרחיים-זו כבר לא אשמת האשכנזים.
    ודבר שני חשוב-איך בדיוק נכון לטפל במצב שאת מתארת,בהנחה שהוא נכון.
    מקווה שאת או מישהו מטעמך יתיחס לשאלתי

  12. 52
    מדוע כל האשכנזים נזעקים?

    בכל פעם שמוזכר נושא הקיפוח אותו חוו היהודים יוצאי מדינות ערב וצפון אפריקה, נזעקים אשכנזים רבים,תוך זלזול רב בטענות המועלות, ורבות עולה הטענה כי היום זה לא קורה. ובכן יהודים יקרים, אני מבין שזה לא נעים שמזכירים לכם שבזמן שהוקמה מדינת ישראל, היהודים שלו מאירופה יושבו במרכז הארץ , בעיקר בערים הגדולות, בעוד שאת העולים מארצות ערב יישבו בעיירות פיתוח,יישובים בצפון והנאה,ע"מ לבסס את קו הגבול, וגם להרחיק את יוצאי מדינות ערב מהמרכז. זאת בנוסף נסיונות להכחדת התרבות שהביאו עימם, שכן היא לא ממש תאמה את התרבות ה"צברית" שניסו להשריש פה (שהיתה בעיני הממסד הציוניאך ורק בליל ל תפיסות ומסורות רוסיות-ייקיות )

  13. 51
    הלו זה ממשלה פה? הזוי לחלוטין.
  14. 50
    אילו הייתי שוביניסט

    הייתי אומר שאם כתיבה כה כוחנית וביריונית שבה בחרה הכותבת לנקוט מייצגת את הנרטיב הפמיניסטי כולו, אז בל יהא חלקי עם התנועה הזאת.
    אבל אני לא שוביניסט

  15. 49
    מעורבת

    סתם הערה, למה כל האשכנזים בסל אחד? למה כל המזרחיים בסל אחד? אין יוצאי עיראק דומים ליוצאי תימן (שונאים אחד את השני), אין יוצאי גרמניה כיוצאי פולין (אין כמו התנשאות ייקית). הכל כבר התערבב. כל הססטיסטיקות האלה מזכירות לי את דבריו של מרק טווין: " יש שקרים קטנים, יש שקרים גדולים ויש סטטיסטיקה."

  16. 48
    הגזעונת של ציפי סער לא מוצדקת, והרברס-סנוביזם שלה כל-כך שנות השתעים... תתעורי, גב' סער, יש לישראל בעיות אמיתיות, על תשסי אותנו זה בזה עם סיפורי סבתא

    באמת, בדור שלי (בני עשרים ומשהו) קל וחומר בדור של הילדים של היום, ההקפדה היתרה על הפרדה בין העדות מאפיינת אך ורק את החברה החרדית.
    עליית הלאומנות והגזענות בחברה הישרלאית, המתח והפער הגובר בין יהודים לערבים בתוך המדינה, העלייה של הפונדמטליזם הדתי שהוא לאומני, גזעני, ומיזוגני כאחד, אלה כמה מהבעיות המרכזיות.
    וכן, גם הפערים החברתיים הגדולים אשר יש בהם חפיפה מסוימת לעדות, למרות שעיקר הפער הוא בין חילונים ודתיים מודרניים לבין חרדים וערבים ולא בין "אשכנזים" ל"מזרחים" (קטגוריות שהאנכרוניזם שלהם בולט בכך שהם מתעלמים לא רק מה"מעורבים" שמונים היום יותר ילדים מכל קבוצה אחרת, אלא גם מה"רוסים" וה"אתיופים" שלא היו במשחק הזה שהתאים לשנות החמישים וחבל שלא נשאר שם)

  17. 47
    תודה על המאמר הנכון, הצודק והחשוב
  18. 46
    למה לקרוא לו דיקאן? כל הפקולטה מנסה להדחיק ולשכוח את הכהונה הנוראית שלו בתפקיד הזה, שלמרבה המזל הסתיימה לפני שנים רבות.
  19. 45
    כול כך נכון

    מבט עמוק על בעיה כול כך קשה. קבוצות הכוח הללו דוגמאת לאור החיות במסדרונות השמאל הם השמן המבעיר את הרתיעה מהשמאל. המקום בו אדם בעיקר מבקר את האחר ומתעלם מהבייה הוא על סף ההזויי

  20. 44
    ממג'ונדרת ועד דעות...המשיכי כך!
  21. 43
    צפי סער

    ואולי מה שמגוחך הוא שהכותבת מלינה על הדקאן שהוא רוצה להתעורר לא במזרח התיכון המיוזע אלא בארץ אירופית קרירה כאילו אין באמת הרבה סיבות אובייקטיביות מדוע זה כך והמגוחך מכל הוא כמובן שהכותבת עצמה בודאי מייחלת זאת לעצמה מאותן סיבות אבל להודות בכך דופק את התזה. איי.

  22. 42
    אוי, די כבר....

    תפסיקו, אתם חיים בעבר. אני בן שלושים, ממשפחה מעורבת, אשתי אשכנזיה לגמרי וגיסי רוסי. השכנים שלי מכל העדות וכולנו דומים. די לשיח השנאה הזה

  23. 41
    העיוורון של הכותבת

    בושה של מאמר. קשקוש של נתונים.

    1. חביבי, גם אני לא מת על המאמר, אבל

      אם יש לך מה לומר, כתוב ונמק.
      בושה וקשקוש זו לא תגובה.
      בברכה

    2. מאיפה הנתון המדעי שב כל זוג מעורב- האשכנזי בו נחות?

      זאת אמירה מאוד קשה - יש מחקר מדעי על זה? היא פוסלת את כל הנישואים המעורבים במחי יד. זה לא מבוסס על המחקר וגם מאוד מקומם.

    3. המחקר שהיא מצטטת פורסם ב 2006. הממצאים עליהם הוא מתבסס משנות השבעים

      לו הכותבת היתה קוראת כראוי לפחות מה שנכתב על המחקר בויקיפדיה בערך "נישואים בין עדתיים בישראל" היתה מבינה שהחוקרות עצמן טוענות שהממצאים לא רלוונטיים והיום אין כבר הבדלים מעמדיים ביןבני הזוגות המעורבים.

    4. מצטטת ממחקרים מארה"ב על נישואים בין גזעיים

      בארה"ב נמצא בתקופה מסויימת שנישואים בין גזעיים מתקיימים בין לבנים/ות מקבוצות חלשות (בד"כ נשים לבנות עניות או מוחלשות מסיבה אחרת) לשחורים מבוססים כלכלית או בעלי מעמד בקהילה. גם שם זה פחות מציאותי כיום מבעבר. .
      הכותבת לקחה את הממצא ושיעתקה אותו לישראל למרות שכאן ג"כ כבר אינו רלבנטי.

  24. 40
    האם היית מתחתנת עם אדם ברמה נמוכה ממך?

    מה העניין של הפרכה כביכול של נישואין בינעדתיים. נישואין בינעדתיים הם עובדה ואין על כך עוררין, אם אנשים מתחתנים עם אנשים המעניינים ומשתווים אליהם ברמתם אז זה אך טבעי אלא אם את רוצה להוביל למסקנה שהחלשים הם המזרחים שמתחתנים עם אשכנזים חלשים כמוהם והחזקים מבין המזרחים מתחתנים עם אשכנזים חזקים . ומה רצית? שיתעקשו להשאר עם בני עדתם בגלל המוצא? אולי הגיע הזמן לבחון אנשים בקריטריונים של בני אדם ולא של מוצא?
    ואת קובעת שהמזרחים בכל מקרה חלשים כי גם כשיש ניעות כלפי מעלה אז הם נתלים באשכנזים. אז מי גזען כאן?

  25. 39
    תגובה מצוינת וקולעת להבלים של לאור

    דבריו של לאור מעידים על בורות עמוקה, חוסר מודעות מביך וחוסר בקיאות בסיסי בשיח האקדמי המתנהל בעשרים השנים האחרונות בנוגע לסוגיה העדתית בארץ. האין פרופסור ודיקאן במדעי הרוח בישראל צריך לכל הפחות להיות מעודכן בשיח האינטלקטואלי הסובב אותו, גם אם ברצונו להביע עליו דעה שלילית? שלא לדבר על לפקוח עיניים ולראות את המציאות היומיומית.

    1. השיח "האקדמי" על העדתיות מבייש את הנוטלים בו חלק

      השיח האקדמי המתנהל בעשרים השנים האחרונות בנוגע לסוגיה העדתית בארץ פשוט נמאס. אין מדובר בתחום מדעי כדוגמת "האם קיים חלקיק היגס" שבו תתכן רק תשובה נכונה אחת אלא בויכוח בשאלה אם הכוס מלאה עד מחציתה או ריקה למחצה. זהו תחום רווי אמוציות.
      קל להבין את עלבונם של יוצאי ארצות ערב לנוכח נחשלות המיגזר שלהם, יצוגו החסר באקדמיה ובתרבות הגבוהה ועודף היצוג שלו במדורי הפלילים והתרבות העממית הפולקלוריסטית. טפילת האשמה בנחשלות על האשכנזים היא התרחקות מהפתרון והנצחת העליבות. ברגע שעסקני העדות יגלו אומץ להודות האשמה ברובה בנו, בהורינו שלא דחפו אותנו להתאמץ ולהצליח בחיים, ובנו ,שהעדפנו לילל במקום לעבוד קשה, הבעייה העדתית תעלם.

  26. 38
    מערבבת מין שאינו בן מינו. זו לא בושה להיות עילג כמו חלק ממנהיגי ש"ס אך גם לא כבוד גדול!
  27. 37
    לטובת כוולם בואו ונהיה ישרים

    אלה החיים על מצוקות המזרחים אנסו את השיח על מיזוג התרבויות והכניסו את המושג המקפיא גזענות.
    אשכנזים וספרדים אירופאים כמוני יושבים כאן באנגליה הדוויה וחיים בטוב ובנעימים עם שכניהם בני כל הגזעם וצבעי העור ומכבדים כל אדם לפי איכויותיו המאוד אישיות. וגם אין לנו שום בעיה שהם יהיו הרוב כאן ויאיישו את משרות המפתח בפוליטיקה וימנו אף מלכה כהת עור. אבל אני מתנגד בכל תוקף שבני מדינות נחשלות יכפו עלי את סדרי החיים במדינות מוצאם ולמזלנו עוד איש מהם לא העלה זאת לסדר היום.
    אז אם אני חושב שסדרי החיים המושתתים על התרבות האירופאית עדיפים על אלה שפונים אל דוגמת ארצות הלבאנט אני גזען? אז אני גזען בלב ונפש בלי שום תחושת אשם.

  28. 36
    מאמר מביך ואלים. על מה יצא קצפך? ואיך עברית תקנית ומקובלת קשורה לזה? לא ליגה
  29. 35
    אני לא בטוח שזה ברור לכולם שהיא מתלוצצת...כדרי להו
  30. 34
    יופי של מאמר. וכל המלעיזים: דברו בעובדות. יש עוד שפה עברית הלכתית או רק העברית של הדיקאן, דקאן או דייקן?
    1. דבר אתה בעובדות, יא קשקשן

      כל מי שלא מסכים איתך הוא מלעיז?
      אתה בכלל יודע מה פירוש המילה?
      מדבר מהבלוטות אתה.............

    2. עובדתית יש לדבר עברית תקנית.
  31. 33
    מה רע במעורבים ? יש כבר דור 3 . מומלץ גם לך .
  32. 32
    הקבוצה המוכה, המודרת ומופלית באמת אלה הפולנים ויהודי מזרח אירופה בכלל. די עם זעקות המזרחים לקיפוח.

    הפעם, צפי, פיספסת ובגדול.
    בעוד שיהודי מזרח אירופה עמדו בראש העליות הראשונות והציוניות, יצרו והקימו בארץ המוני מפעלים, הובילו את העליה ואת הפלמח ומה לא - כיום זוהי הקבוצה היחידה שאין לה פה. אפשר ללגלג עליה, לכאורה אין לה תרבות - היהודים האלה נחותים ועלובים.... זוהי הקבוצה הגדולה והפעילה ביותר לאורך שנות הציונות בישראל. והיא לא דורשת לעצמה שום פיצוי על אפליה... היא פשוט החזיקה ומחזיקה על כתפיה את עמוד השדרה התרבותי והחברתי בישראל.
    שני סבי הגיעו ארצה בשנות ה- 20 מאזור בלארוס, עבדו כפועלים פשוטים בבניין ובחקלאות למרות שלא התאימו לכך, חיו בעוני, ומעולם לא חשבו שמישהו צריך לדאוג להם פרט לעצמם. לא צברו רכוש רב מדי, או קשרים בצמרות - סתם חיו את חייהם וטיפחו את משפחתם, תוך עידוד ללימוד והצטיינות. ולמרות העור הלבן, זה לא היה תמיד קל.
    אולי די כבר לדון באפליית המזרחים, בהעדפה מתקנת, בתרבות מתקנת ומה לא. רחם בלי סוף על המזרחים?
    תעשו בשביל עצמכם.

  33. 31
    נראה שרק למזרחיים מותר להתבטא בנושא זה

    הכעס הרב המבוטא בכתבה ,.נראה לי מוגזם ,.כל דבר שאשכנזי יאמר בנושא זה מייד יואשם או בגזענות או בהתנשאות.
    מהציטוטים שהבאת איני רואה מה מתנשא כל כך.
    הוא מתאר מצב קיים ומציין שעדיין קיימת אפליה פה ושם.
    האם רק למזרחיים מותר להתבטא בנושא זה?
    איני תמים אני יודע שעדיין קיימים תחומים בהם הפערים ניכרים לעיין ,.אך לאמר שאשכנזים התחתנו עם מזרחיים במעמד גבוה מהם זה לגמרי לא לעניין.

    1. זה אמנם לא מצלצל טוב אך עובדתית זה נכון

      ואגב, האשמה (אם יש כזאת) היא בעיקר במזרחיים שהפנימו את "עליונותם" של האשכנזיים או את "נחיתותם", ובשל כך סבורים שבעצם הבחירה באשכנזי או אשכנזיה הם משפרים את סיכוייהם להשתלב בחברה. אני כותב זאת בצער רב ומתוך ידיעה ברורה שידביקו לי תווית של גזען (אגב, הגזען הוא תמיד האחר), אך יש מחקרים רבים שתומכים בהשערה זו.

  34. 30
    את המזרחים היום דופקים ש"ס והרבנים המליארדדרים מוכרי קברים וודו
  35. 29
    מסכים. אבל אם זה לא היה לאור. צפי בחיים לא היתה כותבת את זה

    הרי בעיניה ובעיני חברותיה הפמיניסטיות דמו מותר

  36. 28
    צפי, חבל לך על הזמן. אין עם מי לדבר. הקוראים האשכנזים של הארץ לא מסוגלים לעכל את המסר. וכמו שאומרים באנגלית talk to the hand, cause the face ain't listening.
  37. 27
    לך תוכיח שאין לך אחות (אשכנזיה)
  38. 26
    מה בעצם הכותבת מציעה? כלום. רק ביקורת.
  39. 25
    יו, תראו תראו! ציפי סער מסתלבטת על רוחב השכלתו של דן לאור! עכשיו באמת כבר ראיתי הכל.

    אפשר למות בשקט.

  40. 24
    אם ברצונכם לקבוע עמדה על איכות המאמר קחו למשל את המשפט הבא: מזרחיים משכילום מתחתנים עם אשנזים עניים וחסרי השכלה. כעת תבדקו את כל החתונות מסביבכם ותבינו איך מנהלים מחקרים מוטים בישראל. קחו, למשל, את מכון אדווה, שבראשו עומדים בני הזוג סבירסקי, קומוניסטים מרקסיסטים מוצהרים. במהדורת החדשות משמיעים נתונים שהם אספו, מבלי לומר שמדובר במכון שבראשותו עומדים חוקרים בעלי דעה קיצונית. האם מהדורת החדשות היתה מביאה ידיעה שמסר לה איתמר בן גביר מבלי להסביר שמדובר באיש הימין הקיצוני?
    1. בקומוניזם ומרקסיזם אינם מעידים על קיצוניות דוקא. ימנים כן!
    2. מה קיצוני בלהיות היום קומוניסטי?
    3. פשעים של השמדת עם לא מעידים על קיצוניות?

      הבעיה שאצלנו מלמדים ועוסקים רק בפשעי הנאצים, בלי להזכיר במלוא חומרתם והיקפם את פשעי הקומוניסטים (כמו רצח המיליונים באוקראינה 1932/3). פשעים שהיו גרועים מאלה של הנאצים מהסיבה הפשוטה שהם בוצעו בימי שלום ולא בימי מלחמה טוטאלית על עצם הקיום הפיזי.

    4. אק - אתה טוען זאת כאשר אתה קומוניסט ומרקסיסט.
    5. רדיפת קומוניסטים- זה פרק שחור מההיסטוריה האמריקאית שעדיין לא יבאנו...

      הרבה טענות לא ממש חזקות שמעתי מאשכנזים בניסיון להשתיק כל טענה מזרחית לקיפוח, אבל רדיפת קומוניסטים זה חדש. כל הכבוד על היצירתיות. אפשר לפתוח בציד מכשפות גם בארץ. אמנם באיחור של 50-60 שנה, אבל בטח לדעתך המדינה הלבנטינית שלנו יכולה לעשות רטרו בעניין זה.

  41. 23
    הבעיה העדתית היא בעיה מוזרה. פותרים אותה כשמתעלמים ממנה. למשל, לשם כך צריכה ש"ס להשמיט את ה-ס.
  42. 22
    חבל, במחי יד הרסת שנים של יחסים

    האם דן לאור הוא-הוא הגבר הלבן, השוביניסט, הכוחני, שאת מציגה תדיר בטורייך? כי אם כן אז חבל על כל טור שטרחתי לקרוא (די בהנאה, יש להודות) עד כה. מתברר ששוביניזם וכוחנות קיימים גם אצל פמיניסטיות כמוך. חבל

  43. 21
    סבתא ז'ורז'ט

    קראו באתר העוקץ את הסיפור, מסופר מפי הנכד או נכדה ואח"כ, מגיבים יקרים, ופרופסור לאור, ספרו לנו על כור ההיתוך הנהדר שכל כך התיך את המזרחים עד שהם ממלאים את בתי הכלא ואת הפריפריה לא רק הגאוגרפית.

  44. 20
    מי כאן הגזען

    התאוריה שצפי סער מציגה (תיאוריית "ההחלפה" לגבי נישואי תערובת בין אשכנזים למזרחים) היא לא פחות מתורת גזע. אמנם היא מושמעת מפיה של פמיניסטית מסורה, אך אין זה הופך אותה לפחות מתועבת

  45. 19
    חבל על הבלבול: אמנם, אין הזדמנות שווה לבני עניים ולבני עשירים. אמנם, בני עניים הם ברובם בני עדות המזרח

    חבל על הבלבול: אמנם, אין הזדמנות שווה לבני עניים ולבני עשירים. אמנם, בני עניים הם ברובם בני עדות המזרח ובני עשירים הם ברובם אשכנזים, אבל בימינו כמעט שאין אפליה נגד בני עדות המזרח בתור שכאלה, ולכן גם את הפתרון צריך לחפש בשויון הזדמנויות לבני כל העשירונים ולהניח לשאלה העדתית.

    1. לא נכון. האפלייה קיימת, רק קוראים לה בשמות אחרים

      החלוקה היא גיאוגרפית וסוציואקונומית, והתוצר הוא דור רביעי וחמישי של אזרחים מזרחיים שהסיכוי שלהם להגיע למשהו בחיים כל כך נמוך מלכתחילה. אחר כך קוראים להם בבונים ומצדיקים את האפלייה. עד שלא יהיו יותר מרצים מזרחים באקדמיה במשרות בכירות, בבית המשפט העליון לא על בסיס שיריונים, עד שלא ישקיעו סכומים אדירים בחינוך בפריפריה, עם אנשים טובים שיראו בזה שליחות ויתוגמלו כראוי - כלום לא יזוז

  46. 18
    האור של לאור

    גדול בהרבה מהחשיכה המאפיינת את הכותבת.

    1. והנה הוכחת - אתה ואלה שעשו לך לייק - מה שהיא כותבת

      גזען שפל ועלוב

  47. 17
    ירתה לעצמה ברגל

    צפי סער לא רק שלא הצליחה להציב מראה מול עיניו של דן לאור, פרופסור עדין נפש ורחב השכלה שגדול עליה בכמה דרגות בכל פרמטר, היא ירתה לעצמה ברגל: שלא בחוכמה היא מספקת תחמושת לגבר המוצע שסבור כי הפמיניזם הוא לוחמני שלא לצורך. ואכן, המאמר אינו אלא בריונות מילולית מהסוג הבזוי ביותר כשהגרוטסקה הגדולה מכל היא הלעגתה על "רוחב השכלתו של הפרופסור". האם יכול להיות שאת לא רק בריוניות של מילים אלא גם בורה ועמת ארצות? (אופס, רק שלא יאשימו אותי בשוביניזם). האם אין לך שום מושג בפועלו האדיר של דן לאור במחקר עגנון, אלתרמן, ושאר סופרים ומשוררים?
    אין לי כל מושג אם צפי סער היא מזרחית או לא, אני יודע שהיא פמיניסטית לוחמנית (ולרוב בצדק) אבל נראה שהביריונות אינה רק נחלתם של הגברים הלבנים השוביניסטים

    1. אז מה אם הוא חקר את עגנון?

      הוא מדבר בלעג על שונים ממנו, וחוטא בחטא הכחשת העוול ההיסטורי שנעשה עי ההגמוניה האשכנזית לערבים וליהודים

    2. לחקרו ספרות זו לא אקדמיה דלה'מרקוזה. אם בתור בלשן שבע ימים לא ביקרת לנשק את זקנו של חסן נסראללה וללכח פדחתו של צ'אווס ולמולל זקנו של קסטרו. אתה לא אינטלקטואל בסטנדרטים של המחלקות לאפרו-מגדריות-פוסטקולוניאליסטית-סטאלינסטית-פסיכסומאטית היא משמיצה ממסד זקן קיים בדרכם של משכילים. אך לא עושה קריירה מלבקר את ש"ב שכבר יותר משליש ימיה של המדינה נמצאת בשלטון ואחראית לכל קבוצה שלא זוכה להזדמנות.
  48. 16
    בפעם המיליון - זאת לא העדה, זאת הפריפריה! הפערים החברתיים-כלכליים בישראל נובעים מכך שאף על פי שגודל המדינה כגודל ממחטה, הפריפריה מוזנחת בהתמדה מופלאה, וקשה להגיע ממנה למרכז בגלל הזנחת התחבורה! אני גרה בשכונה שרוב האמידים בה הם עצמאים ממוצא מזרחי, אז אל תבלבלו לי.
    1. "פריפריה" יש גם בתוך הערים

      פערים בין מזרחים לאשכנזים קיימים גם בתוך הערים ובין הערים בגושים העירוניים, גם זה "פריפריה"? האמת היא שהפערים הם בראש ובראשונה מעמדיים, אלא שלמעמדות יש מאפיינים עדתיים וגיאוגרפיים, ואין האחד סותר את השני.

  49. 15
    טבעי ביותר במדינה גזענית

    על הפער בין יהודים לערבים חבל להרחיב את הדיבור. כאן חלק מהגזענות מעוגן בחוק והחלק הגרוע ביותר הוא שמבוצע למעשה בלי שיהיה כתוב. מספר הדוגמאות הוא כמספר אזרחי המדינה. לשם המחשה אביא דוגמא אחת בלבד: הסיכוי של ערבי להתקבל ללימודים באוניברסיטה נמוך מזה של יהודי גם אם לערבי ציונים גבוהים יותר בכל מבחן מיון (בגרות, פסיכומטרי וכו'). המאמר מדבר בעיקר על הגזענות בין יהודים. גם זו תופעה ידועה והיא ללא פתרון בטווח הנראה לעין. די להיזכר באפליה של התלמידים המזרחיים ואי קבלתם לבתי"ס אשכנזיים. אבל לבעיה זו אין פיתרון קרוב. גם העדפה מתקנת לא תעזור. שורש הבעיה נמצא אצל עדות המזרח ולא אצל האשכנזים. אלה האחרונים רוצים לשמר את העליונות שלהם והדבר מובן גם אם לא מוצדק. הבעיה היא שבני עדות המזרח לא מוכנים להודות בכך שהם תומכים בעיקר במפלגות הימין שמנציחות ומעמיקות את הפער מעצם היותן ימניות. ימין פירושו בהכרח גזענות, אלימות, כוחנות ושנאה. לכן פרט לש"ס, כל מפלגות הימין, במיוחד הליכוד, פועלים בשיטתיות כדי להעמיק את הפערים, לרבות ע"י מדיניות כלכלית המיטיבה עם העשירים ומרוששת את שכבות הביניים. כך נשארים בני המזרח מאחור. הפרדוקס הוא שככל שמצבם גרוע יותר הם מגלים תמיכה רבה יותר במי שהביא אותם למצב זה. עד שיפקחו את עיניהם יחלפו דורות רבים. זה לא עניין של כסף כפי שהאשכנזים חושבים, זה עניין של מנטליות כפי שהמזרחיים לא יודעים.

    1. בגרות אינו מבחן ממיין אלא מועתק...
    2. כוחנות והפחדה זה בדיוק מה שפועל על המשגיחים בבחינות בפקולטה להנדסה אזרחית בטכ'.

      בשנתיים שלא היתה חובת פסיכומטרי
      כמעט כל תלמידי הרפאוה היו ערבים
      או שהם כולם גאונים
      או שהמורה פותר את בחינות הבגרות על לוח הכיתה

    3. טבעי ביותר בשמדינה במלחמה - תושביה המזדהים עם האויב, אשר מביעים את שנאתם למדינה ולתושביה (גם הפוליטיקאים שבהם), יגרמו לכך שישדיפו לא להיות בשכנותם. הרבה מהם חוצפנים - המביעים את שנאתם בהתחצפות וזלזול. הבעיה היא שהערבים לא מוכנים להודות שהם לא מוכנים לקיומה של מדינה יהודית. - ולכן הם יעשו הכל כדי למנוע זאת. כדאי שהפלסטינאים יפנימו שמה שהיה נגמר. לפני יותר מ 60 שנה פתחו במלחמה בה הפסידו. זה נגמר - שייך להיסטוריה - החיי ממשיכים - אין להשאר בעבר. אדם בוגר לוקח אחריות על מעשיו. זו אינה בעיה של אדמה כפי שהערבים אומרים - זה עניין של שנאה תהומית (גזענות)- כפי שהיהודים לא מבינים / מפנימים.
  50. 14
    בצבא קראו לי צהוב? זה אפליה?

    די לבכות כל הזמן. הכל פתוח בשבילכם!

  51. 13
    כל הכבוד. כל מילה בסלע
    1. מה יש לכם עם הסלעים? סלע קיומנו, כל מילה בסלע. די עם הסלעים
    2. מה גם שסלע, בהקשר לפסוק הזה, הוא מטבע כסף ולא צוק.
    3. מִלָּה בְּסֶלַע, מַשְׁתּוֹקָא בִּתְרֵין (שתיקה בתרי) - כלומר, עדיף לשתוק ולא לכתוב ,כל מילה בסלע"
  52. 12
    מאמר מעולה !!

    השאלה היא איך מביאים את עולם הידע העשיר של ה"עמותות ומכוני המחקר " לנחלת כלל הציבור הישראלי ?

    1. לא כל הקוראים מסוגלים להבין שאתה מתלוצץ
    2. כנראה שאתה לא הבנת, אני לא !!
  53. 11
    אבן שזרק טפש לבאר אלף חכמים לא יצליחו להוציא, ומאיפה יימצאו לנו אלף חכמים


    אני אשכנזיה שלא באשמתי וכבר הפסקתי להתנצל על השואה שעוללתי לעולים מארצות ערב, על ה DDT שריססתי אותם באכזריות (שגם הם ירגישו מה זה תאי גזים), על הגלייתם לעיירות פיתוח (שיטעמו קצת מחנות ריכוז), על עבודות הדחק ביעור שכפיתי עליהם (שיחוו על בשרם עבודת פרך עד מוות מאפיסת כוחות), על המורים הירודים ששלחתי לבתי הספר בפרובינציה ( נו, כמובן, כדי שיאבדו צלם אנוש כמו במחנות). הכל לשווא, העולים מארצות ערב נטלו מהאשכנזים לא את התשוקה להשכלה, לא את השאפתנות להתקדם במידרג החברתי, לא את החריצות. לא. הם התנחמו במופלטות והחזירו עטרה ליושנה, התחפשו לבני תורה ליטאים, למדו אידיש והם נוסעים להילולה על קבר רבי נחמן מאוקראינה. היום אני מבינה, לא הקיפוח ולא מניעת ההשכלה בכוח ( אפילו לא הבריונים שהעמדתי בשערי האוניברסיטה לשמור שלא ייכנסו "שחורים") אשמים במצבם המביש של בני עדות המזרח, 50 ואפילו 60 שנה ויותר אחרי שסביהם הועלו ארצה. זו הגנטיקה.

    1. לרוע המזל אין בארץ רק טיפש אחד, אלא עדרי פרימאטים ממוצא מזרחי שהפכו את ישראל למדינה ערבית, פרימיטיבית ואלימה. כל מה שהם (וגם צפי סער הנודניקית חסרת הכשרון) יודעים זה ליילל אכלו לי שתו לי
    2. נראה שאחרי הכל ציפי סער צודקת

      ולא בגלל מה שכתבת, שהרי רשעים ואטומים יש בכל עדה ומגזר, אבל 37 לייקים מעידים שהתנשאות חלולה, סטיראוטיפים ודעות קדומות הם עדיין נחלתם של יוצאי אירופה רבים.

  54. 10
    מה גם שכותבים "דיקן". דקאן היא דרום הודו.
  55. 9
    צפי, נראה לי שהעיוורון הוא שלך


    צפי, אם לא היית ישראלית הייתי חושב שאת המאמר כתב אדם שלא חי בישראל. נכון שבישראל יש פערים גדולים בין מרכז לפריפריה ושפערים אלו הולכים ומתרחבים. אבל להשליך את הפערים על מוצא זה לא מדוייק ובמידת מה אף דמגוגי. האקדמיה ומקומות עבודה מקבלים בברכה ישראלים מוכשרים ומתעלמים מהמוצא. אני רואה את זה סביבי יום-יום.

    פרופ' לאור דן בבעיה של ליבוי יצרים חברתיים על ידי שימוש במוצא אתני ובבעיה של יצירת מראית של עממיות על ידי שימוש בשפה שגויה. במקום להתייחס לעצם העניין התפלפלת בעניין השפה וטענת טענות שאינן קשורות לנושא לגבי פערים בין יהודים לערבים (איך ערבים בכלל קשורים לנושא של שימוש בעדתיות בקרב יהודים?)

    כבן למשפחה מעורבת עדתית, אני גאה בכל חלקי משפחתי ולא מבין איך הנישואים המעורבים חיזקו או החלישו קבוצה כלשהי בחברה הישראלית. אם יש נימה של גזענות זה בדבריך ולא בדברים של דן לאור.

    הגיע הזמן שנהיה כולנו ישראלים ונפסיק לדון בשאלות של מוצא. צמצום פערים בחברה הישראלית זה חשוב, הכרחי ואפילו עניין קיומי, אבל ערבוב הנושא עם מוצא זו פלגנות חברתית ראויה לגינוי. טוב עשה פרופ' לאור שגינה את העניין וחבל שאת עם הרגישות החברתית המבורכת שלך דווקא מגנה את פרופ' לאור ולא מצטרפת לדבריו.

    1. כל מילה בסלע מרצה בכיר ממוצא מעורב. תגובתך ראויה להיקרא במלואה.
    2. כל מילה בסלע מרצה בכיר ממוצא מעורב. תגובתך ראויה להיקרא במלואה.
    3. כל מילה בסלע מרצה בכיר ממוצא מעורב. תגובתך ראויה להיקרא במלואה.
  56. 8
    הגיון של שמאלנים

    אשכנזים ממעמד כלכלי נמוך שהתחתנו עם מזרחיים ממעמד כלכלי נמוך הפכו בעצם למזרחיים ואילו מזרחיים ממעמד כלכלי בינוני ומעלה שהתחתנו עם אשכנזים ממעמד כלכלי בינוני ומעלה הפכו לאשכנזים? אז אשכנזי ומזרחי זה מעמד כלכלי ולא עדה? אז יוצא שתמיד "המזרחיים" יהיו עניים יותר...

    1. ההתייחסות היא לקבוצת המקור, אף אחד לא משנה את עדתו...

      מקבוצת המקור של האשכנזים נגרעים ה"חלשים", מה שמחזק את הקבוצה כי נשארים בה ה"חזקים", מקבוצת המזרחים נגרעים ה"חזקים" מה שמחליש את הקבוצה.
      הזוגות החדשים יוצרים קבוצה חדשה של מעורבים.
      ובכל מקרה גזענות בין "יהודונים" זה פשוט מגוחך וטיפשי.

  57. 7
    לבן ושחור

    כמה עצובה, מוכית ובוכיה מקוננת הכותבת ומנסה נואשות להיאחז בדברי ההבל של הדיקאן. מחקרים מוזמנים תמיד ייתמכו מציאות מדומה. התעלמות מהתפל ואחיזה בעיקר גברתי יקדמו את האגנדות שלך הרבה יותר.

  58. 6
    2 הערות

    1. הופעתה של ש"ס היא אשר סללה את הדרך הפוליטית להשתלבות יוצאי ארצות האסלאם במערכות ציבוריות ופוליטיות בישראל. החשש מהתעצמותה הניע מפלגות אחרות לפתוח את שורותיהן מעבר ל"ספרדי התורן" כנהוג עד שנות ה-80. האם תם תפקידה?
    2. ראה מאמר מוסף הארץ 19 בדצמבר 1999 : "אקדמיה בנוסח אשכנז " כדי להבין כי חוט השני העובר בחברה הישראלית ומאיים לסדקה הוא הסוגייה העדתית.

  59. 5
    די לשקרים ולסילופי זדון

    איני סוציולוגית אך אני מכירה המוני זוגות של אשכנזים ויוצאי ארצות ערב, הקשישים בהם בני 90 ומעלה, והקביעה שהמזרחים מתחתנים עם אשכנזים ממעמד נמוך יותר היא שקר גס ומתועב. עוול לכל הנוגעים בדבר. לעניין התגובה של גברת סער על העברית הקלוקלת של השר אטיאס, שהוא כביכול דובר עברית תלמודית, נו, באמת? אטיאס אינו מלומד יותר מכל חברי ש"ס שהם מפיצי התרבות הנמוכה, מנחילי הבורות, המזלזלים בקידמה, בהשכלה, במדע ומתרפקים על המכנה המשותף הנמוך והזול ביותר, והעברית הפגומה שבפיהם ובפי מר"נם הרבובדיה יוסף, מעידה על עיסתם.

    1. למי איכפת את מי את מכירה

      כל המוני (מאות? אלפים?) הזוגות שאת מכירה אינם מעידים על הכלל. כדי לדעת מה קורה בחברה לא שואלים את גברת "החליפו את המראה העקומה" כמה זוגות היא מכירה אלא עושים מחקר סטטיסטי, וזו עבודתם של הסוציולוגים שאת אינך נמנית עמם.

      חוץ מזה עשית שימוש מאוד מעניין בפתגם "אין הנחתום מעיד על עיסתו" -- האם את מוכנה להסביר?

    2. עכשיו נעלבתי

      בתור אשכנזיה אם לילדים בעלי השכלה גבוהה עד גבוהה מאד הנשואים ללא אשכנזים שגם הם בעלי השכלה דומה ממש נעלבתי. לא ילדי ולא בני זוגם בחרו זה בזה לצורך קידום חברתי מפני שאנחנו כבר בעשירון העליון, היכן שהגברת סער כנראה איננה ואם אכן היה מחקר כזה אולי תתני יותר פרטים עליו ואם אפשר גם לינק כי הוא נשמע לי מצוץ מהאצבע

    3. אם תקרא את הערך ויקיפדיה על נישואים בין עדתיים בישראל תגלה

      שהמידע שצפי סער מציגה כעכשווי, כביכול אשכנזים מתחתנים רק עם בני עדות המזרח שמעמדם הסוציו אקונומי גבוה משלהם היה נכון עד שנות השבעים. לא היום. כל אחד יכול להעיד על כך מסביבתו הקרובה.

    4. ללקסי

      אין בזה שום דבר מעליב. היא לא כתבה שהם בוחרים בבני זוג לשם קידום חברתי, היא רק כתבה שזו תוצאה של הבחירות שלהם. לפעמים אנשים עושים בחירות תמימות לחלוטין שיש להן תוצאות שהם לא התכוונו אליהם הנובעת מנסיבות, במיוחד כשמסתכלים על כלל החברה ולא על פרטים.

    5. לקורא בויקיפדיה

      בערך שאתה מצטט לא כתוב שתופעת ה"המרה" נעלמה אלא שהיא הפכה פחות דומיננטית.

  60. 4
    תגובה הולמת צפי.!
  61. 3
    מה הבכי שלך ? צאי נגד ש"ס וכל יתר המוסדות הדופקים אותנו
  62. 2
    מאיפה כל הכעס הזה?!? דברי נקי, דברי רגוע, מזרח תיכוניות זה בקוואייס...
    1. מזל שלא ביקשת בנימוס: אישה למטבח!
    2. הסגנון הרגוע והנקי בישראל נהפך למפלטו של הנבל. ממולץ ל"קורא הארץ" הנקי לקרוא את המחקר של פרופ' אווה אילוז על הקשר בין כעס למחאה....!!!
  63. 1
    מאמר מביך. ההתניה לקפוץ בכל פעם שאשכנזי אומר משהו על המזרחים בלבלה את הכותבת התל אביבית תאבת הקרבות המיותרים.
    1. לכל אחד יש את הקהל שלו. לכל אחד יש את הבוס שלו. לא לכל אחד יש ראיה ביקורתית אמתית ללמוד כמבוגר. לא לכל אחד יושרה ואומץ. לחלק מהאנשים יש דד-ליין והם עצלים.
    2. העניין די פשוט - אין אפליה עדתית אצל החילונים. האפליה נשארה מנת חלקם של החרדים שמזלזלים במידת האדיקות של המזרחים. ביתר האוכלוסיה הגורם הקובע הוא הדחיפה מהבית - בית שמעודד להישגיות ואחריות אישית תורם בהכרח להתקדמות, בעוד בית מנוון ומתבכיין רק מנציח את הפיגור. בהיעדר תקציב חינוך מספק שיכול לפצות על החשך מהבית, ש"ס מספקת את הברירה הקלה - תשאר כמו שאתה, אל תשאף להישגים, אל תקח אחריות.