החג של הסוקרים

המנצחים המובהקים בבחירות לנשיאות ארצות הברית הם סוקרי דעת הקהל. לא רק נייט סילבר, האורקל מהבלוג "538", אלא רבים מאלו שסיפקו לו את מסד הנתונים. הרי סילבר לא ערך סקרים בעצמו: הוא בנה מערכת מתוחכמת של מעקב ושקלול מידע, שזרם אליו מעשרות סקרים יומיים. בתקשורת הישראלית, שחלקים ממנה הפכו לסניף רשמי של רשת פוקס והמפלגה הרפובליקאית, הבטיחו לנו לפני הבחירות את "יום כיפור של הסוקרים". במקום זה קיבלנו את ראש השנה שלהם.

מי שיודע לקרוא סקרים ואוהב לעשות זאת, הבין בשבועות האחרונים שלא מדובר בבחירות צמודות באמת: מפת האלקטורים היתה בכיס הדמוקרטי. זה קרה מפני שברק אובמה נהנה בסקרים מיתרון קטן אך יציב בסך הכללי של הקולות (popular vote), וגם הטה לכיוונו עוד ועוד "מדינות מתנדנדות". סילבר היטיב לסכם כשקבע כי הניצחון של אובמה היה "רחב, לא עמוק".

מרבית הסוקרים האמריקאים - אנשי מקצוע שרוחשים כבוד לכללי היסוד הסטטיסטיים ולמרווח טעות הדגימה - לא העזו להפליג בתחזיותיהם המשוקללות עד שהתוצאה הסופית התקבלה. אבל הנתונים הגולמיים שהפיקו על כוונות ההצבעה היו מדויקים מאוד.

למרבה הצער, אין כרגע אפשרות לבסס תחזית רצינית לקראת הבחירות בישראל בהתבסס על מפת הסקרים. המרכיב הקריטי בסקרי בחירות הוא המדגם. בישראל, שבה נהוגה שיטה יחסית ולא אזורית, חיזוי המבוסס על מדגם שנבנה נכון אמור להיות סביר למדי. אלא שבסקרים המתפרסמים כאן לאחרונה יש הבדלים ניכרים ותנודות חדות, הרחק מעבר לטעות הדגימה.

הסיבה העיקרית היא זילות המקצוע. למשל, העובדה שכמעט כל הסקרים מתבצעים "בקרב האוכלוסייה היהודית". גם אם נניח לרגע בצד את הכשל הערכי המחפיר - כחמישית מבעלי זכות הבחירה אינם יהודים, כיצד אפשר לערוך סקר בחירות רציני מתוך התעלמות מהם? הרי לא מספיק להקצות אוטומטית את קולות הערבים ל"מפלגות ערביות" (עוד שערורייה זוטא, שסוקרים מתמידים בה מתוך זלזול בפסיקת בית המשפט העליון). בישראל, כמו באמריקה, אחת משאלות המפתח היא ההשתתפות בבחירות - לא נטיית לבו של הבוחר, אלא כוונתו להגיע לקלפי בפועל. מכיוון שהערבים לא מצביעים לגוש הימין, ברור וידוע שלשיעור השתתפותם יש השפעה ניכרת על התוצאות. כיצד אפשר לנבא אותו בלי לברר אצל המצביעים את כוונתם?

אם לא די בכך, יש המתעלמים לגמרי מאחוז החסימה. כשאני רואה סקרים החוזים לקדימה או לעצמאות שני מנדטים, תוקף אותי ייאוש עמוק. אחוז החסימה הנוכחי לא מאפשר שני מנדטים - המינימום הוא שלושה. הקולות לרשימות שלא עוברות את הרף הם קולות אבודים. צריך למחוק אותם, ולחלק מחדש את העוגה ל-120.

עוד סוגיה מהותית שבארה"ב עשו מאמצים רציניים להתגבר עליה, היא מאסת מצביעים שמחזיקים בטלפון סלולרי ולא בקווי, ולכן אינם רשומים במאגרי הנתונים המסורתיים. בישראל ממשיכים חלק מהסוקרים להתעלם מקיומה של האוכלוסייה הזו.

אלו רק כמה דוגמאות לעצלות ולחוסר הרצינות, שהולכות ומתפשטות בתחום שמחייב חריצות וכובד ראש. יש עוד. לו נייט סילבר היה חי בישראל, הוא היה קופץ מהגג או מחליף מקצוע.
 

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 אם מסת הצעירים שמחרימים בדר"כ את הבחירות יבואו ברובם להצביע יתכן מהפך.  (לת) זה נוער זה
  • 04:35
  • 12.11.12

02 לסקור ערבים זה כמו לסקור חרדים. מקצים להם את המנדטים שלהם, וזהו. החלוקה הפנימית לא כל כך משמעותית, ויכולה להשתנות ברגע האחרון, אם ראש החמולה מגיע לעיסקה עם אחת מהמפלגות. זה כמו שלא צריך לשאול כל חסיד ויז'ניץ למי הוא מצביע. הרב'ה יחליט וזה מה שיקבע. אין כאן שום אפליה על שום רקע. הרחוב היהודי לא ניתן לסקירה בשלב זה, כי מסד הנתונים אינו יציב. האם כחלון יריץ מפלגה? האם אולמרט ולבני ירוצו? יש איחודים בימין, יש גם פיצולים חדשים. עד יום הגשת הרשימות לכנסת הכל נזיל. רק אחר כך אפשר יהיה להתחיל לבנות את מסד הנתונים על קרקע יציבה. הדבר שונה מאד מאשר במדינה בה יש שני מתמודדים בלבד. כל הדברים שהזכרתי היו צריכים להיות במאמר שלך. למה הם לא שם? "עצלות וחוסר רצינות" הן תכונות הקיימות בהרבה מקומות. לא רק בקרב עורכי הסקרים.  (לת) דן לב פועם
  • 07:01
  • 12.11.12

03 לסקרים יש השפעה על הדמוקרטיה ועל תוצאות הבחירות וזאת משתי סיבות: סקרים עשויים להשפיע על מצביעים לא לצאת להצביע בשל התוצאה הצפויה על ידי הסוקרים וכן יותר ויותר פוליטיקאים קובעים את האג'נדה שלהם על פי סקרים ולא על פי תפיסת עולם. לכן ראוי לבחון כי חצי שנה לפני בחירות יוטל איסור בחוק על ביצוע סקרים על ידי פוליטיקאים ופירסום סקרים בכלל...!!!  (לת) אורי יעקב
  • 07:28
  • 12.11.12

04 צודק ב-100%  (לת) עובד בתחום
  • 08:27
  • 12.11.12

05 שאלתי פעם איש חינוך מובהק שהיה וטרינר טרם עיסוקו בחינוך, האם הכשרה כוטרינר הכרחית לעיסוק בחינוך. הוטרינר, אדם חכם וחריף, השיב לי כהוגן "אתה יודע איציק, כאשר אתה בא לרופא, הרופא שואל אותך מה כואב לך, היכן ועוד ולפי זה יודע מה לבדוק, היכן לבדוק ולתת דיאגנוזה, כאשר מביאים פרה לוטרינר, הוטרינר שואל את הפרה היכן כואב לה והיא משיבה "מווו", ולפי זה צריך הוטרינר לבדוק ולאבחן. כך גם עם תלמיד, בא אליך תלמיד ואתה שואלו מה כואב לו, מה הוא משיב לך? "מוו"... ולפי זה אתה צריך למצוא מה כאוב [כך במקור] לתלמיד...", תשובה כהלכה השיב לי אותו אדם יקר. כך, גם בכדי להבין מה רוצה משגב, צריך להבין תחילה מה כואב לו. כואב לו מפלגות כמו קדימה או קולות הערבים שאינם מצביעים למרצ. אז מה הטיעון שלו? למה מזכירים את קדימה, נשכיח אותה... ואולי הסוקר נותן 2 מנדטים לקידמה משום שלפי הסקר שלו עברה את אחוז החסימה? לא לבלבל את משגב, הוא רוצה בהיעלמות קדימה... אז גם אני רוצה בכך, קדימה אינה מפלגה, הוקמה בחטא והיא מתועבת, אך אי אפשר להתעלם מהמציאות... או הקולות הערביים, הרי הם מצביעים כבלוק למפלגות ערביות לאומניות אנטי ישראליות ואנטי יהודיות, זה לא חדש [כן כן, משחק מילים...], בדיוק כפי שמצביעים החרדים, אז מה בדיוק הבעיה כאשר עוסקים בסטטיסטיקה? אגב, איזה פסיקה בדיוק של העליון הסוקרים מפרים? אם כוונת משגב להוראות החוק בעניין סקרים ופירסומם המלא, לרבות נתונים שונים ושיטת הבדיקה, לעת בחירות, הרי כל העתונים חוטאים בכך, לאו דווקא הסוקרים... בקיצור, משגב לא אוהב את המראה... מילא לא אוהב את המראה, הבעיה עם משגב וחבריו שגם אינם אוהבים את תוצאות האמת... מילא אינם אוהבים את תוצאות האמת, גם לא מוכנים לקבלן... ומכאן הדרך קצרה לשבירת כל כללי המשחק הדמוקרטיים ע"י השמאל הקיצוני...  (לת) איציק המרכז izikhe@gmail.com
  • 08:31
  • 12.11.12

06 אחוז החסימה הוא 2% - מפלגות עם 2 מנדטים יכולות להיכנס...  (לת) עידו
  • 08:34
  • 12.11.12

07 למה משגב משווה בין שתי המעצמות? מה דומה בין אמריקקים לישראלים? השיטה? המשטר? קין
  • 08:47
  • 12.11.12

עוד נצחון כזה ואבדנו נאמר. אוייבמה, שרשת פוקס באמת לא אוהדת, הצליח לתקוע טריז באמריקה ואם לא יצליח לעבור מעליו או מתחתיו אין סיכוי שיצליח להשאיר חותם חיובי אלא כשלון דמוקרטי בבחירות הבאות.

08 היכן מתחבאים כל הלאומנים שהבטיחו לנו את מפלתו של אובמה?.......  (לת) איציק המרכז izikhe@gmail.com
  • 09:27
  • 12.11.12

09 מגיב 2, זה נראה שאתה עובד במכון סקרים. האמנם? רננה
  • 10:02
  • 12.11.12

הטענה העיקרית במאמר היא שאי אפשר להקצות מראש את קולות הערבים כי לא בטוח מה יהיה שיעור ההצבעה שלהם בכלל.

10 מדבר שקר תרחק ומדבר סקר - אל-נא תתבשם. מדובר בכלי אינדיקטיבי אך מוגבל ואנטי-אמפירי.  (לת) אברהם דיסק-קונקי
  • 10:20
  • 12.11.12

11 שאלתי פעם איש חינוך מובהק שהיה וטרינר טרם עיסוקו בחינוך, האם הכשרה כוטרינר הכרחית לעיסוק בחינוך. הוטרינר, אדם חכם וחריף, השיב לי כהוגן "אתה יודע איציק, כאשר אתה בא לרופא, הרופא שואל אותך מה כואב לך, היכן ועוד ולפי זה יודע מה לבדוק, היכן לבדוק ולתת דיאגנוזה, כאשר מביאים פרה לוטרינר, הוטרינר שואל את הפרה היכן כואב לה והיא משיבה "מווו", ולפי זה צריך הוטרינר לבדוק ולאבחן. כך גם עם תלמיד, בא אליך תלמיד ואתה שואלו מה כואב לו, מה הוא משיב לך? "מווו"... ולפי זה אתה צריך למצוא מה כאוב [כך במקור] לתלמיד...", תשובה כהלכה השיב לי אותו אדם יקר. כך, גם בכדי להבין מה רוצה משגב, צריך להבין תחילה מה כואב לו. כואב לו מפלגות כמו קדימה או קולות הערבים שאינם מצביעים למרצ. אז מה הטיעון שלו? למה מזכירים את קדימה, נשכיח אותה... ואולי הסוקר נותן 2 מנדטים לקידמה משום שלפי הסקר שלו עברה את אחוז החסימה? לא לבלבל את משגב, הוא רוצה בהיעלמות קדימה... אז גם אני רוצה בכך, קדימה אינה מפלגה, הוקמה בחטא והיא מתועבת, אך אי אפשר להתעלם מהמציאות... או הקולות הערביים, הרי הם מצביעים כבלוק למפלגות ערביות לאומניות אנטי ישראליות ואנטי יהודיות, זה לא חדש [כן כן, משחק מילים...], בדיוק כפי שמצביעים החרדים, אז מה בדיוק הבעיה כאשר עוסקים בסטטיסטיקה? אגב, איזה פסיקה בדיוק של העליון הסוקרים מפרים? אם כוונת משגב להוראות החוק בעניין סקרים ופירסומם המלא, לרבות נתונים שונים ושיטת הבדיקה, לעת בחירות, הרי כל העתונים חוטאים בכך, לאו דווקא הסוקרים... בקיצור, משגב לא אוהב את המראה... מילא לא אוהב את המראה, הבעיה עם משגב וחבריו שגם אינם אוהבים את תוצאות האמת... מילא אינם אוהבים את תוצאות האמת, גם לא מוכנים לקבלן... ומכאן הדרך קצרה לשבירת כל כללי המשחק הדמוקרטיים ע"י השמאל הקיצוני... נשלח בשנית ובמקביל גם לקפה...  (לת) איציק המרכז izikhe@gmail.com
  • 11:08
  • 12.11.12

12 לטינים שחורים נשים ,זה הסיפור ולא סוד גדול !!!כאשר % הגברים הלבנים יורד בכל בחירות ! גם אני כבוחר של אובמה ,חזיתי יותר מ300 אלקטורים !!!!!  (לת) נביא הזעם...
  • 11:08
  • 12.11.12

13 ידידי..דיי להשוות לארה'ב !! אנחנו ארץ ועם "חלוק" אחרת,ואין מקום להשוואות עם מעצמה,בת 350 מיליון.  (לת) נביא הזעם...
  • 11:10
  • 12.11.12

14 הייתי מצפה מכתב שמסקר את נושא הבחירות שיבין שאם מפלגה קיבלה בין 2 ל 2.5% אז היא עברה את אחוז החסימה אבל לא הגיעה ל 3 מנדטים, כלומר קיבלה 2 מנדטים. אבל כנראה שאפילו זה יותר מדי ציפייה מכתב של "הארץ" בימינו. אמ
  • 11:11
  • 12.11.12

כשאני רואה פרשנים פוליטיים זועקים "בורות", בעודם נכשלים באריתמטיקה של כיתה ה', תוקף אותי יאוש

15 שכחת לספר שבאמריקה עדיין לא משקרים לסוקרים  (לת) איתן
  • 11:30
  • 12.11.12

16 חבל על המאמץ לדייק במדינה שמכחישה טור חשבוני  (לת) אריק
  • 11:38
  • 12.11.12

17 השואה מדכאת. שאול
  • 11:43
  • 12.11.12

אתה מהלל את הסוקרים האמריקאיים ובז לישראלים.אתה רק שוכח שטעות הדגימה היא זהה.רק אחד מאלף סוקרים בארה*ב צדק ואותו אתה מצטט.אבל מה עם אותם 999 שטעו? אותם שכחת.

18 מגיב 8 תתעדכן חני
  • 11:54
  • 12.11.12

אחוז החסימה הועלה ומשמעותו שאי אפשר להיכנס לכנסת עם שני מנדטים. אבל זה כנראה יותר מדי לצפות ממגיב שיכיר את החומר

19 גם אני סברתי שאובמה ייבחר לנשיאות על סמך נתוני הסקרים אך זאת לא חכמה לשבח את החזאי המנצח ביום שלאחרי. כאשר יש כל כך הרבה אובות וידעונים ברור שחלקם חוזים נכון אבל נראה אותך מזהה אותם יום קודם? גם עיתונאי טוב יכול לכתוב הבלים
  • 12:41
  • 12.11.12

גם לאחר איזה מפולת טובה בשוק ההון קוראים כתבה על האנליסט שהזהיר והוא מוכתר מיד בכתרים. תמיד יש מישהו שצודק, אך החכמה לגלות אותו לפני ולא בדיעבד. לעומת זאת, בפוליטיקה הישראלית מוזהרים הישראלים מפני ההיסחפות ימינה שתסתיים באסון, אך בשלהם מתלהמים ומתבהמים ובזים לאזהרות...מישהו באמת חושב שהכיבוש יוכל להימשך עוד 50 שנה?

20 לגבי אחוז החסימה אתה טועה תומר
  • 17:05
  • 12.11.12

מפלגה יכולה לעבור את אחוז החסימה ולקבל עדיין רק 2 מנדטים.
בעוד אחוז החסימה הוא 2% כדי לקבל 3 מנדטים צריך לקבל 2.5%.

21 מה קרה לך היום משגב שלא תקפת את ברק. שלי לא תאהב את זה. אתה יודע אתה צריך לספק את הסחורה. אל תאכזב  (לת) מאוכזבת
  • 19:57
  • 12.11.12

22 כמה תיקונים א
  • 20:16
  • 12.11.12

ראשית, פסיקת בית המשפט העליון בעניין הרשימות הערביות: לא הייתה פסיקה כזו. אך הייתה הנחיה של יו"ר ועדת הבחירות המרכזית בשנת 2008, שופט בית המשפט העליון אליעזר ריבלין, לא לציין בגוש "מפלגות ערביות" אלא להציג כל מפלגה בנפרד.

שנית, אחוז החסימה: אינני בטוח שזה נכון שלא ניתן לקבל שני מנדטים. לפי תוצאות שתי הבחירות האחרונות (מאז העלאת אחוז החסימה), זה אכן תרחיש לא סביר ככל הנראה, שכן בל"ד קיבלה 2.3% ו-2.5% (בהתאמה) מקולות הבוחרים, ועדיין קיבלה 3 מנדטים; ועם זאת, תיאורטית לפחות, 2% מקולות הבוחרים עשויים להיתרגם ל-2.4 מנדטים (אם אין קולות שלא עברו את אחוז החסימה), וייתכן (אם העודפים הולכים למפלגות אחרות) שזה יתבטא ב-2 מנדטים. יכול להיות שזה המצב בסקרים אלה. וממילא, יש הרבה רשימות שיתמודדו ולא צפויות לעבור את אחוז החסימה, ומשמעות התמודדותן היא הגדלת מספר הקולות שלא ייחשבו לצורך חלוקת המנדטים - ופירוש הדבר הגדלת אחוז הבוחרים בכל מפלגה (שעברה את אחוז החסימה) מתוך כלל הקולות שנחשבים לחלוקת התוצאות. לכן ייתכן מאוד שהתרחיש של שני מנדטים אינו ריאלי בפועל, ולו רק בגלל ההצבעה למפלגות שלא עברו את אחוז החסימה. אך ייתכן שטכנית הוא אפשרי.

פעילות
המלצות
פרסומת