אין סיכוי בלי איחוד

פתאום כולם נזכרים ב"גוש". למה גוש המרכז-שמאל לא מתאחד נגד נתניהו, מטיחים יחימוביץ', לבני ולפיד זה בזה בתחושת החמצה מוצדקת, ומאשימים בבעיות אגו את זולתם במפלגה היריבה. אך הסיבה האמיתית היא לא רק אגו, אלא העובדה שמנהיגיו של הגוש עסקו בשנים האחרונות בהכחשה שקדנית, מאומצת ומצליחה למדי של עצם קיומו של הגוש והחלוקה בין ימין לשמאל. מה להם להלין? השמאל אינו מתאחד, כי אין דרישה ציבורית שיתאחד. כי אין תודעה של מחנה פוליטי אחד, פלורליסטי ככל שיהיה, אך בעל מכנה משותף יציב ותפישה עצמית של "ההיפך מהימין". ממשלת מרכז-שמאל היא כיום יצור שאי אפשר לדמיין אותו – בניגוד לתקופה שלפני ניצחון רבין על יצחק שמיר ב-1992 ולפני ניצחון ברק על נתניהו ב-1999 - וכאשר אי אפשר לדמיין, לא נוצרת בעם אווירת דחיפות להחליף את הממשלה הקיימת.

מפלגות המרכז-שמאל הציגו את רשימותיהן לכנסת, השואפות לבטא את הדימוי החדש שכל מפלגה מעוניינת להקרין. רשימת העבודה אמורה להמחיש את המסר שהמפלגה "חתכה" סופית מעברה הבעייתי כמפלגה להשכיר נטולת אידיאולוגיה, שתשב לבטח בכל ממשלה. מכאן הכמות היפה של פעילי מחאה וצעירים בעלי אג'נדה חברתית, לעומת פחות אנשי צבא ופוליטיקאים ותיקים. החיסרון ברשימת העבודה הוא העדר משקל מנהיגותי מספק וחזון קוהרנטי ומשכנע שיוכל להתחרות בימין. אין בעבודה עדיין מספיק תחושת חירום של "סכין בין השיניים" ונכונות לתת פייט לממשלה. חולשת העמדה המדינית של העבודה והעדר אנשים המזוהים עם תחום זה ברשימה מביאים לכאורה יותר מצביעים בטווח הקצר, ומשמחים את יועצי הפרסום המפלגה - אך זה גם מה שהופך את העבודה בדעת הקהל לשחקן משנה. בפוליטיקה הישראלית, מי שלא מדבר על נושאי שלום, ביטחון, גבולות ודמוקרטיה זוכה לחיבה, אך אינו נחשב, בצדק, לאחד מהליגה של הגדולים.

רשימתה של ציפי לבני, בניגוד לזו של העבודה, אינה מנסה להיראות בועטת ורדיקלית, אלא להיפך. היא אמורה לבטא רצינות וניסיון ביצועי, ובכך לטשטש את הדימוי האקראי וקל הדעת שדבק בחבורת קדימה בממשלה הקודמת. המטרה היא לשכנע ש"התנועה" מביאה את מיטב האנשים בחברה הישראלית ש"מתגייסים" לפוליטיקה לעשות סדר במדינה. בפועל, לא ברור הקו המחבר בין חלק מהדמויות ברשימה, כיצד יפעלו יחד אחרי הבחירות, והמצע המשותף בנושאים שאינם תהליך השלום רופף.

רשימתו של יאיר לפיד היא הפחות טובה בין הרשימות. שעטנז של אנשים ומסרים כלליים, ועוד בלי הדגל המדיני שמקנה בכל זאת זהות ברורה יותר למפלגה של ציפי לבני.
ולכן, למרות חוסר שביעות הרצון הגובר מממשלת נתניהו, מפלגות המרכז-שמאל עדיין אינן משכנעות את הציבור שהן יריב רציני לממשלה. לזכותו של השמאל ייאמר, שלא קפא על שמריו בשנים האחרונות. יש ניצנים של חיפוש אמיתי, רעיונות ואנשים חדשים, צבירת כוח והתלהבות. אחרי תקופה ארוכה של ייאוש ופטאליזם, ההתלהבות הזאת מרעננת. אולם הבעיה אתה היא, שהיא גורמת לכל אחד מהגורמים במחנה להיות בטוח שרק הוא יודע היכן טמון הכשל של השמאל, ושרק בחזקתו הנוסחה האולטימטיבית ללבו של הציבור הישראלי. ואם למישהו יש מונופול על החוכמה – למה לשתף פעולה עם אחרים?

השמאל אינו בשל עדיין. הוא יוכל אולי להפוך להיות טוען ראוי לשלטון לקראת הבחירות הבאות, בעוד ארבע שנים. המפתח לכך הוא באופוזיציה. רק מהאופוזיציה אפשר יהיה להציע חזון מקיף לחברה הישראלית, רק משם אפשר יוכלו להיבנות מנהיגות, רוח מאבק ותחושה של מחנה משמעותי. רק מהאופוזיציה אפשר יהיה לגרום למישהו לדמיין, שיכולה להיות ממשלה אחרת.
 

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 הבעיה היא שכלל לא בטוח שתהיינה בחירות בעוד ארבע שנים שמאל עכשיו!
  • 18:23
  • 05.12.12

אמנם אתם חושבים שאני מתכוון שיהיה בישראל שילטון פאשיסטי שיבטל את הבחירות אך החשש העיקרי הוא שממשלת הטרוף תוביל את ישראל לחורבנה הפיסי

02 רמי, אני מתפלא עליך: בימין אתה רואה מנהיגות? ליברמן הרודן או ביבי הלחיץ-פריך הם המודל למנהיגות? יותם
  • 18:26
  • 05.12.12

נכון שאף אחד בשמאל לא מרשים, אבל גם בימין לא.

03 מכמיר לב איש ימין שמסמפט את השמאל
  • 18:31
  • 05.12.12

לצערם של אנשי שמאל רבים, הבחור כנראה כותב דברי טעם.
רק שכח מר ליבני דבר אחד, הפופולריות הציבורית המעטה והדועכת של השמאל הישראלי נובעת ממשהו. הרשה לי להציע כמה סיבות: ההתנשאות כלפי כל מי שלא חלק מהקבוצה, ההתנהלות האנטי דמוקרטית, סתימת הפיות לאנשי ימין והתיוג של כל מה שלאומי כפשיסטי. ההזדהות הכמעט מוחלטת עם הלאומנות הערבית, הבנת כל מעשה אלימות וכחש כנובע בעצם באשמת הצד הישראלי, תוך גינוי רפה של עצם המעשה. השימוש הכוחני בגופים לא נבחרים ולא מייצגים לרמיסת קבוצות שלא מסכימות עם המחנה ודה הומניזציה שלהן (חרדים, מתנחלים). ולסיכום, הזלזול והדמוניזציה למסורת היהודית.
כאיש ימין, אני חושב שלשמאל עוד יש מה לתרום למדינה ולחברה הישראלית, אך כדי להשיג תמיכה אמיתית על אנשי השמאל להפנים שהם לא רק אינדיבידואלים אלא חלק מקולקטיב. מי שלא מזדהה עם הערכים היסודיים של הקבוצה ועם שאיפותיה (כגון הציונות), איך יצפה ממנה לתמיכה?
ולמי שמאס בציונות או רואה בה חטא, שיבושם לו, זו דעה לגיטימית. אך ניתן להבין את הרבים שדורשים ממנו את הכלל העתיק - נאה דורש נאה מקיים. לא מאמין בדרך הציונות? לא חושב שמקומו של עם ישראל בארץ ישראל? בבקשה, קום לך לך למקום שמתאים יותר להשקפת עולמך.
חנוכה שמח לכולם

04 כל מילה בסלע. אין מנהיג אמיתי היום למרכז שמאל.  (לת) שומר חוק
  • 18:58
  • 05.12.12

05 לתשומת לב הקוראת יחימוביץ'.  (לת) דמוקרט .
  • 19:46
  • 05.12.12

06 עוד 4 שנים, עם קצב הריבוי של החרדים, המתנחלים והמזרחים, המצב רק יהיה הרבה יותר חמור. שהאחרון יכבה את האור.  (לת) עצבני
  • 22:15
  • 05.12.12

07 מה זה מפלגת מרכז שמאל או מרכז ימין האם יש מרכז מרכז  (לת) לעגני
  • 22:17
  • 05.12.12

08 גם האופוזיציה לא תושיע את השמאל ע"ע: עמרם מצנע, וציפי לבני Karl Mud
  • 22:33
  • 05.12.12

השמאל אוכל את עצמו באופוזיציה וגם יחימוביץ 5 דקות אחרי הבחירות תגלה את הסכינים הארוכות.

09 חרטטן! שמאל אמיתי יש במרץ וחד"ש שאפילו לא הוזכרו מה שמלמד על הכותב שהוא חלק ממגיפת ההסכמה הלאומנית הישראלית-תכל'ס העבד כי ימלוך הישראלי מסומם לאובססיית שתלטנות ביזה ואונס שמזינה גם את הכיבוש ההתנחלויות והמלחמות וגם את החזירות והפאודליזם בכלכלה ובחברה --- דמוקרטיה שקרית של קוץ צלבני זה תיקתוק חורבן והדמוגראפיה רק מגדילה את הטפילים החרדים והארסים הגזעניים  (לת) כבר לא צריך לכבות את האור
  • 01:02
  • 06.12.12

10 כמו שזה נראה עכשיו, החלוקה הנכונה היא אודי
  • 01:45
  • 06.12.12

מרכז-ימין לעומת שמאל.
שמאל = רוב מפלגת העבודה, מרצ, חד"ש והתנועה הירוקה.
יאיר לפיד, "התנועה" וכו' שייכים למרכז-ימין בעמדותיהם ובהתנהלותם הפוליטית

11 גם אם תתאחדו, ותאחדו אתכם את הערבים עדיין אין ולא יהיה לכם סיכוי, הבעיה שלכם היא עודף איחוד מחשבות ורעיונות הזויים, ועל כן סיכוייכם רק יורדים ממערכת בחירות לאחרת, הסיכוי שלכם תם ונשלם לו בארץ ישראל, לעולם תמשיכו להתכווץ עד להיעלמותכם המיוחלת. ברקוד
  • 02:09
  • 06.12.12

גם אם תתאחדו, ותאחדו אתכם את הערבים עדיין אין ולא יהיה לכם סיכוי, הבעיה שלכם היא עודף איחוד מחשבות ורעיונות הזויים, ועל כן סיכוייכם רק יורדים ממערכת בחירות לאחרת, הסיכוי שלכם תם ונשלם לו בארץ ישראל, לעולם תמשיכו להתכווץ עד העלמותכם המיוחלת.

12 השמאל הציוני היחיד הוא מרצ. נ-ק-ו-ד-ה. המפלגה הפעילה ביותר חברתית, מדינית וסביבתית  (לת) משה
  • 06:08
  • 06.12.12

13 אם כותבים מאמר לפחות בכותרת על תסתיר את נטייותך, צריך להיות "אין סיכוי להפיל את נתניהו ללא איחוד" א ב
  • 07:27
  • 06.12.12

ולגופו של עיניין , איחוד של תנועות בעלות נטיות פוליטיות שונות רק כדי לזכות בשלטון , מטרם הפוליטית בודאי אינה ברורה וגם לא תושם, במילים אחרות כאוס .
ומצד הבוחרים והדמוקרטיה העם יקבל ממשלה של מפלגות וגורמים קקיונים שרוב העם לא בחר בהם ..

14 איחוד השמול קובי
  • 14:22
  • 06.12.12

איך תבנה אלתרנתיבה לשלטון שכול מפלגות השמאל לא שולללות כניסה
לממשלת ימין .

15 על הטלסקופ והמיקרוסקופ והקריטוריונים.אזהרה:זה ארוך.. ייאי
  • 14:25
  • 06.12.12

יום הבוחר הוא בבחינת יום הרת עולם לנבחר אך אף יותר לבוחר.לא בכל העולם יש לבני האנוש את זכות היסוד של לנשום ולחיות את ההזדמנות החיונית בלבחור ולהבחר.נשאלתי לא אחת ע"י חברים:במועמד זה לא טוב לבחור מסיבה אלמונית ובשני מסיבה פלונית ובשלישי מסיבה פלמונית:אז על מי אתה ממליץ? ותשובתי:יש לנו מתת יקרה בכך שזכינו דעת טוב ורע המותר והאסור והיכולת לבחור ביניהם ולהתוות את "גורלנו" ו"מזלנו" כפי הבנתנו כבני אדם חופשיים.אני נגד הגישה של להמליץ במי לבחור.אני בעד הגישה האומרת שיש לבחון שכלתנית ולהסתמך בעיקר על עובדות.לפיכך יש להכין 2 רשימות:האחת, של החפצים לקבל את קולותינו.השניה,הקריטוריונים שלי למנהיג/למפלגה. לעבוד בשיטת האלמינציה וממילא בדרך זו נגיע לרצויים ביותר;נפסול את מי שלא עונה לקריטוריונים.לדוגמא הקריטוריונים שלי :מדינה עברית ולא דו-לאומית,מדינה שאינה מנהיגה אפרטהייד זוחל(זה יקרה אם נמשיך לשלוט על מיליוני ערבים חסרי זכויות כמו לבחור ולהבחר),מדינה דמוקראטית ,הכרתת הכפיה הדתית והדרת נשים, הכרתת חוסר השיויון בחובות ובזכויות ובהזדמנויות.חיזוק במדינה את החינוך והבריאות ואת החוליות החלשות בשרשרת.מתוך מי שיוותרו,אחרי שעמדו בתנאים האידאולוגיים שלעיל ,שיענו על התנאים של התנהלות אישית וטוהר המידות ובמיוחד:שהחברה חשובה להם ולא האגו ומנעמי החיים והתפקיד.מזה אבחר. כשכך יעשה כל אחד ובחרנו את נבחרנו,איש איש כמיטב הבנתו.למען הגילוי הנאות:אני מקיים מצוות.
והנה האקטואליה מהווה דוגמא מצויינת לאת שכתבתי לעיל: לאנשים מסוגו של פרץ גם טלסקופ לא יעזור (ראיית המקרו,החזון) והמיקרוסקופ הוא בזבוז עליהם (הבוננות פנימה,ההכרה במגרעותיך,התיקון).אז "מה פרצתה פרץ?!".אגב הדברים:זה משותף לכל השלישיה הראשונה של "התנועה":פרץ הדיח בזמנו את פרס מראשות מפלגת העבודה ובתגובה פרס הצטרף לקדימה.בתגובה למעשה פרס,פרץ הרעיף עליו מחמאות כמו:"אופורטוניסט","שרלטן","חתרן בלתי נלאה" ועוד.אותו מעשה בדיוק עשה פרץ ליחימוביץ והמסקנה:ראוי פרץ לכל "המחמאות" שצויינו לעיל.אז "התנועה" מבוססת בעיקר על יור"ים שהודחו בהכרעת בוחרים בבחירות הפנימיות.אך הם לא היו מוכנים לקבל את הכרעת הבוחר,בבחינת "אני מס' 1,אני הכי טוב,הם כולם מטומטמים שלא רואים זאת.אין אחד שטוב ממני ושאהיה מס' 2 שלו".עכשיו ברור לי באיזו מפלגה לא לבחור.

16 תגיד אתה לא צעיר מידי לכתוב טור ? חוני המעגל
  • 01:09
  • 07.12.12

החלב עדיין נוטף משפתך , אפשר לראות זאת ברדידות המשוועת

פעילות
המלצות
פרסומת