מלחמת כוכבים

האימרה המפורסמת, שסקר הוא שקר, תהיה אקטואלית ביותר במערכת הבחירות הנוכחית. כדאי להתבונן היטב בתוצאות הסקרים המתפרסמים בסופי השבוע ולהשוות אותם לתוצאות האמת. כל קשר ביניהם לבין המציאות מקרי בהחלט. כל מפלגה יכולה לקבל הרבה יותר מכפי שהם מנבאים, או הרבה פחות. כל ניבוי בשאלה מי יהיה ראש הממשלה חסר ביסוס, וגם ההערכות כמה זמן תחזיק מעמד הממשלה הבאה חסרות שחר. פרשנים רבים יאכלו את כובעיהם. הסיבות העיקריות לפרסום הסקרים הן כלכלית - למכור את העיתון, ופוליטית - להשפיע. בישראל כבר קרה לא מעט שהסקרים טעו בגדול - תשאלו את שמעון פרס, שזכה בשם הלוזר משום שתמיד ניצח בסקרים והפסיד בבחירות. הבחירות הללו הן מקרה קיצוני של אי-ודאות.

יותר ממלחמת בחירות נראית המערכה הנוכחית כמו מלחמת כוכבים. אין סדר יום ידוע מראש, אין למפלגות עמדות ברורות ברוב הנושאים, אלא כוכבים נוצצים יותר או פחות, אוסף מקרי של אנשים שלא ברור אם יש להם משהו משותף או אם יידעו לעבוד ביחד, אם יתפרקו או ייעלמו בסבב הבא. הזיקה בין הבוחרים למפלגותיהם רופפת, לכן משתמשים בפטנט ישן כדי לגייס תמיכה - פנייה לפחדים ולשנאה השבטית לאחר. השבטיות כמנגנון לגיוס בוחרים נוכחת גם ברמת ראש השבט וגם ברמת האיבה הבין-שבטית כלפי "השמאל" או "הימין". "רק לא ביבי", "רק לא שלי", וביניהן מנסה להזדחל ציפי בסיסמה "רק לא ביבי ורק לא שלי", ומצרפת אליה את היריב הידוע של שניהם, עמיר פרץ. זו מהדורה שנייה של המהלך שעשו אריאל שרון ושמעון פרס נגד עמיר פרץ ב-2006. גם אז וגם היום המנוע היה חיים רמון, שממשיך לחתור למפץ גדול של המפה הפוליטית. הוא חותר לכך מאז הבחירות להסתדרות ב-1994 כאשר חיבר בין מרצ לש"ס.

אנחנו לא יכולים לדעת מה יקרה בבחירות הקרובות, כי אי שביעות הרצון ממצג השווא של המפלגות הקיימות היא עצומה, בכל המפלגות. הליכוד איכזב את תומכיו המסורתיים בגלל מדיניותו הכלכלית התומכת בטייקונים, דחיקתו של משה כחלון והתחברותו לאביגדור ליברמן. לא אופתע אם ייענש קשות על ידי בוחריו. שלי יחימוביץ הצליחה לשקם את מפלגתה, אבל לא הצליחה לתקן את חוסר האמון בה בקרב תומכיה, כי היא מחזרת באופן שקוף אחרי בוחרי הליכוד באמצעות סדר יום חברתי-כלכלי המתעלם משאלות מדיניות. חוסר אמינותה רק החמיר עם מבצע עמוד ענן, משום שהעדיפה לתמוך בנתניהו ולדחוק את גיבורה הפופולרי עמיר פרץ במקום לחבקו.

הסיבה לתמיכה בעבודה היא שבטית, "רק לא ביבי", אבל אם זה כך אולי עדיפה ציפי לבני? הרי למי אכפת שהיא תקפה את נתניהו וליברמן מימין במבצע עמוד ענן? אבל אם כך, איך היא יכולה לחבור לעמיר פרץ, שקרא להידבר עם החמאס? כי זאת מלחמה בין כוכבים, לא בין חלופות מדיניות ברורות ומגובשות. הדמוקרטיה הישראלית בפשיטת רגל, כפי שהתברר במבצע עמוד ענן.

לפי סקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה, שני שלישים לא החליטו מה להצביע, או מסוגלים לשנות את דעתם. כלומר, כ-80 מנדטים עדיין עשויים להתנייד. בנסיבות אלה ברור שהנבואה ניתנה לשוטים, אבל הבחירות יהיו הרבה יותר מעניינות (ואולי מעצבנות) מהפרשנות המקובעת.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 ומה יהיה עם אזרחי ישראל ה ע ר ב י ם יצביעו בהמוניהם? איך תשתנה המפה הפוליטית? 12 ח"כים לחד"ש - 12 ח"כים לחד"ש ?
  • 03:45
  • 09.12.12

12 ח"כים לחד"ש ??? (או 10% - זה רק מחצית מהכוח האלקטרורלי של הערבים)

02 סוף סוף קם צדיק בסדום. תודה, לב גרינברג
  • 04:43
  • 09.12.12

כל הפובליציסטים פותחים ומסיימים את מאמריהם בקביעה שתוצאות הבחירות ידועות מראש.לא די שזה לא מוסרי, זה גם לא נכון. גם אם יבחר שוב נתניהו תהיה זו כהונה בת פחות משנה.

03 מה יהיה עם אזרחי ישראל ה ע ר ב י ם יצביעו בהמוניהם? איך תשתנה המפה הפוליטית? 12 ח"כים לחד"ש - 12 ח"כים לחד"ש ?
  • 06:46
  • 09.12.12

12 ח"כים לחד"ש ??? (או 10% - זה רק מחצית מהכוח האלקטרורלי של הערבים)

04 לא נכון ביבי/מן עובדים יפה מדי ובמפלגות הקלסיות מפשלים בשיתוף פעולה גדול ומזהיר  (לת) פלץ
  • 06:53
  • 09.12.12

05 נהדר, מסכים עם כל מילה רועי
  • 07:12
  • 09.12.12

לפעמים אני לא יודע אם לצחוק או לבכות

06 אם כל בעלי זכות הבחירה היו מגיעים לקלפי ביום הבחירות נתניהו לא היה ר"מ.  (לת) איציק המרכז izikhe@gmail.com
  • 07:47
  • 09.12.12

07 הפעם אני מסכים עם גריברג ידידו הטוב של צ'אבס, ותאומו של הפוסט ציוני עראפאת  (לת) קיין מהקוטב השמאלי
  • 08:04
  • 09.12.12

08 מסכים, הכל על פי תורתנו הקדושה.....  (לת) לב טרוצקי [גרינבוי]
  • 08:07
  • 09.12.12

09 משעל ממליץ - הצביעו ביבי  (לת) פרופסור שפוי
  • 08:07
  • 09.12.12

10 כאיש שמאל, אי הודאות היא גלגל הצלה להאחז בו, מכיוון שאם מחשיבים את הסקרים העם הזה הופך ליותר ויותר גזען ולאומני מיום ליום  (לת) פסימי
  • 08:31
  • 09.12.12

11 אתה צודק, וזה עצוב, השאלה היא מה עושים? איך מחליטים במי לבחור כשכולם צבועים ושקרנים? ענת
  • 10:29
  • 09.12.12

אני יודעת מה דעותי אבל לא יודעת מי ישקף אותם טוב בתפקודו בכנסת.
הם לא מציגים דעות וגם אלו שהם מציגים משתנו חדשות לבקרים!

12 סוף סוף הערכה ריאלית של מה שקורה בפוליטיקה הישראלית פושטת הרגל  (לת) סוף הדרך
  • 10:55
  • 09.12.12

13 ומה יהיה עם אזרחי ישראל ה ע ר ב י ם יצביעו בהמוניהם? איך תשתנה המפה הפוליטית? 12 ח"כים לחד"ש - 12 ח"כים לחד"ש ?
  • 11:25
  • 09.12.12


12 ח"כים לחד"ש ??? (או 10% - זה רק מחצית מהכוח האלקטרורלי של הערבים)

14 הפרשן הנ"ל בתת-ההכרה יודע שביבי-ליברמן יושבים חזק בשילטון ומשתינים בקשת הן על התישקורת הסמולנית והן על סתם סמולנים מסוממים, מפלגות הסמול נשחקו והצטמצמו עקב אלפי "קורבנות השלום" שהם האשמים במותם, ועכשיו הסמולנים מאבדים את עמדות הכח והכסף הציבוריים, והימנונים שכוחם הפוליטי גבר מחלפים אותם, כן, או-טו-טו וחונטת החוקן הופכת לימנונית, כך גם באקדמיה וכך יהיה גם בתישקורת. מה לעשות, הדמוקרטיה היא מאד אכזרית.  (לת) סולו
  • 11:39
  • 09.12.12

15 מי שלא יודע עבור מי להצביע ישים פתק לבן.מי שאינו בטוח שהמפלגה שלו תבצע את מצעה ישים את פתק ההצבעה מחוק ע"י איקס או שני קוים . בהצלחה  (לת) תות אוהב המון
  • 11:40
  • 09.12.12

16 המאמר האינטלגנטי הראשון בסיקור הבחירות האלה. מדויק ועצוב.  (לת) ערן
  • 12:22
  • 09.12.12

17 ‎ומה יהיה אם אזרחי ישראל  ה ע ר ב י ם  יצביעו בהמוניהם? איך תשתנה המפה הפוליטית? ‎12 ח"כים לחד"ש  -  12 ח"כים לחד"ש ?
  • 13:04
  • 09.12.12


‎12 ח"כים לחד"ש ??? (או 10% - זה רק מחצית מהכוח האלקטרורלי של הערבים)

18 הנה תמצית ההבדל בין אקדמאי בעל יושר אינטלקטואלי ומקצועי לבין פעיל פוליטי שעבורו נמטרה מקדשת את כל האמציעים: לב גרינברג הוא סוציולוג פוליטי. הסוציולוגיה הפוליטיצת נסמכת במידה רבה על נתוני סקרים. אבל גרינברג בוחר במודע לבעוט במקצוע שלו כדי לקדם אג'נדה פוליטית שקרית. כסוציולוג פוליטי הוא יודע שהסקרים מיטיבים לנבא את תוצאות הבחירות (לפחות בין הגושים). אבל אין לו בעיה לשקר ולומר שזה לא המצב בתקווה (המאוד קלושה) שהמאמר ישנה את דעתם של המצביעים ויפיח חיים במחנה השמאל שאליו הוא משתייך. זה מקרה מובהק של חתרנות נגד המתודה המדעית כדי להצדיק אג'נדה פוליטית. האם עלינו להתפלא שפרופסור גרינברג מלמד בבן-גוריון, מוסד שהפך את הפעילות האקדמית לקרדום לחפור בו כדי לקדם אידאולוגיה שמאלנית קיצונית באיצטלה של פעילות מדעית?  (לת) סוציולוג
  • 14:19
  • 09.12.12

19 שנאמר, סקרים רבותי סקרים, רק היום בזול בזול..  (לת) עונת הספקולציות
  • 14:44
  • 09.12.12

20 "רק לא ביבי" זה לא אמירה שבטית אלא ערכית ופרקטית, המבוססת על נסיון רב שנים  (לת) הדאגן
  • 15:38
  • 09.12.12

21 השקר הוא האמת  (לת) orwell
  • 16:10
  • 09.12.12

22 מהפך בתודעה הפוליטית - מאיסה במפלגות ונטייה לבחירה האישית הרואה את הנולד
  • 17:13
  • 09.12.12

בתהו ובהו השורר כיום במערכת הפוליטית מסתמנת תמונה ברורה שאףאחד לא מזהה אותה משום שהם אמונים על השיטה הפוליטית הישראלית. התמונה האמיתית היא תמונה של נהייה לשיטיה של בחירה אישית של מועמדים. למה לפוליטיקאי להזניח את הקריירה שלו/ה בגלל גזר דין המפלגה. ולמה הציבור נאלץ לבחור ברשימה שנקבעה מראש על ידי עסקנים או מיעוטי סגולה של חברי מפלגה? אולי המצביע מעדיף לבחור במי יהיה ראש הממשלה? כמו כן, בשיטה הנהוגה אין אחראיות אישית לחברי המפלגה. שיטת הבחירה האישית גם מטילה על מעמדים יחידים להבטיח ולקיים. אם כן יש לראות בתמונה המשונה ביטוי למאיסה בשיטת המפלגות והעדפת השיטה שבוחרים בחירה ישירה בראש הממשלה.אולי הגיע הזמן לקבל את דעת הציבור ולשנות את השיטה מן היסוד?!

23 הכללות ומסקנות מוטעות משקיף
  • 19:08
  • 09.12.12

סקר הוא שקר? אולי כדאי לסגור את החוגים לססטיסטיקה ולסקרים ברחבי העולם. הסקר מבטא את הלכי הרוח בתקופה שבה הוא נערך. יתרה מזו בוודאי שהכותב הנכבד אינו מצפה שבבחירות תקבל מרץ יותר קולות מהליכוד. התוצאה תהיה כמו תמיד קרובה לתוצאות הסקרים. אנשים חכמים ממך יודעים שכדאי לסמוך על סקר ולא על הערכות של עיתונאי.ומוציאים כסף לעריכתם.בוודאי שחלק מהמצביעים עדיין ניידים, איך לא יהיו אם ההתארגנויות לא היו סופיות?

פעילות
המלצות
פרסומת