מפלגות שדינן להיכחד

היה זה סם גולדווין, המפיק ההוליוודי הגדול, שאמר את המשפט המפורסם: "לעולם אל תערוך תחזיות, בעיקר לא לגבי העתיד". אני לא מעז לחזות את תוצאות הבחירות הקרובות, אני רק מוכן לנחש שלא יהיו שונות בהרבה מהנתונים המתפרסמים בסקרים. אבל אני מוכן להסתכן ולחזות את תוצאותיהן של הבחירות בעתיד הרחוק יותר.

המפלגות הקמות אד-הוק ומבזיקות לפתע בשמי הפוליטיקה ייעלמו מהנוף. ממש כפי שנעלמו רפ"י בראשות דוד בן-גוריון, ד"ש בראשות יגאל ידין, מפלגת המרכז בראשות יצחק מרדכי, אמנון ליפקין שחק ודן מרידור, "שינוי" של יוסף לפיד, "קדימה" בראשות אריאל שרון ואהוד אולמרט. זה יהיה גורלן של "התנועה" של ציפי לבני ושל "יש עתיד" של יאיר לפיד. לא זו בלבד שמפלגות אלה, כמו קודמותיהן, נטולות שורשים בהיותן מסתמכות על משיכה זמנית של מגזרים מסוימים - רשימת-הטלאים המונה את מועמדיהן, שהורכבה על ידי "מנהיג" המפלגה, מסמנת אותן ככוכב חולף בשמי הפוליטיקה הישראלית.

המפלגות הללו דינן להיכחד גם אם רשימותיהן לכנסת עמוסות ידוענים, שחלקם יכול לזקוף לזכותו עשייה ציבורית מצוינת, אבל הם מבקשים לעצמם קיצור דרך למושב בכנסת תוך איגוף ההליך הדמוקרטי, באמצעות מינוי על ידי ה"המנהיג". למעשה, רק הליכוד, מפלגת העבודה, מרצ וחד"ש בוחרות את מועמדיהן בהליכים דמוקרטיים נורמליים. אבל לא רק המפלגות שקמו לאחרונה - התנועה ויש עתיד - בוחרות את נציגיהן לכנסת על ידי מנהיג המפלגה או איזה גוף של "חכמים". גם ישראל ביתנו, ש"ס ואגודת ישראל נוהגות כך.

חוץ מאגודת ישראל, אוסף מנותק של רבנים ובחורי ישיבה אשכנזים אולטרה-חרדים המתנגדים בחירוף נפש לכל מודרניזציה, שעשויה להמשיך להתקיים עוד שנים רבות - ימיה של השיטה הבלתי דמוקרטית, שבה עושות ישראל ביתנו וש"ס שימוש, ספורים ככל הנראה. כמה שנים עוד יהיו מוכנים מצביעי ש"ס, המהווים חלק משמעותי מהחברה הישראלית, להשלים עם הקומבינות אי שם בצמרת, שבאמצעותן נבחרים מועמדי המפלגה לכנסת? מאז ימי הזוהר שלה בבחירות 1999, כאשר זכתה ב-17 מושבים בכנסת, צנחה ש"ס ל-11 מושבים והירידה צפויה בוודאי להימשך.

ישראל ביתנו היא סיפור אחר. מפלגה זו מנוהלת בידי אדם אחד, הבוחר לפי ראות עיניו את מועמדיה לכנסת. איש כנראה לא באמת מאמין ש"הוועדה המסדרת" שלה הודה אביגדור ליברמן ברגש כה רב על גיבוש רשימת המפלגה לכנסת, אמנם אחראית לבחירת המועמדים. ההחלטות היו מן הסתם שלו. קשה להאמין שמצביעים רבים יהיו מוכנים להשלים גם בשנים הבאות עם שלטון יחיד שכזה, הפועל בניגוד לכל המסורות והערכים הדמוקרטיים. אפילו חלק מ"מהכוכבים" שאותם הוא שילב ברשימה עלולים לגלות בשלב מסוים שהאווירה במפלגת-יחיד זו קצת מחניקה. אין זו מפלגה עם הבטחה לעתיד.

ליברמן עצמו עשוי להיות מודע למגמה הזאת, וייתכן שזו הסיבה ל"חיבוק הדוב" שלו עם הליכוד. איש לא מבין מדוע מפלגה דמוקרטית כמו הליכוד, עם שורשים עמוקים בקרב הבוחרים, הסכימה להתמזג עם מפלגה של איש-אחד. מיזוג זה צפוי לעלות לה בקולות של בוחרים. אובדנם יהיה על חשבון מועמדי הליכוד לכנסת. אין זו חתונה העתידה להחזיק מעמד זמן רב.
 

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 מה קרה לו היום? בפעם הראשונה, ב-11.12.2012 אמר מישה דברים של טעם  (לת) ..."מרצ וחד"ש בוחרות את מועמדיהן בהליכים דמוקרטיים נורמליים"
  • 02:31
  • 11.12.12

02 " הליכוד, מפלגת העבודה, מרצ וחד"ש בוחרות את מועמדיהן בהליכים דמוקרטיים נורמליים" אלעדי
  • 02:49
  • 11.12.12

כפי שמר ארנס הבין בסוף המאמר, הליכוד-ביתינו, המסגרת בה המפלגה רצה לבחירות הקרובות, לא קובעת את כל הרשימה בהליך דמוקרטי (והשם יצילנו מאלו שכן נבחרו בהליך דמוקרטי).

הואיל וארנס לא יבחר בחד"ש, מפלגה לא ציונית והוא הבהיר שהוא בז למפלגות בלתי דמוקרטיות, אפשר להסיק שהבחירה שלו היא בין העבודה למרצ? מעניין.

בכל מקרה, בין אם רשימת הנבחרים היא נקבעת בצורה "דמוקרטית" ובין אם לאו, בשיטה הרשימתית הבוחר נאלץ להצביע עבור רשימה כעסקת חבילה שאין לו שליטה עליה, מה שמאפשר ל"נבחרים" לא לקיים את הבטחותיהם ולערוק ממפלגה למפלגה כראות עיניהם (ראו למשל את סופה לנדבר, אבל זו באמת רק דוגמא אחת איך ללא מצפון אפשר להגיע מהעבודה לישראל ביתינו ללא נקיפות).

לכן, במקום לייבב על כך שרוב המפלגות אינן "דמוקרטיות" ולחזות את נפילתן שלא תקרה, מומלץ לארנס לפעול לשינוי הבחירות באופן שיאפשר לבוחר קבוע מי האנשים הראויים לטעמו. זה גם יוריד את המוטיבציה לעבור ממפלגה למפלגה, שכן הסיכוי להיבחר יהיה תלוי ביכולת המועמד לשכנע את ציבור בוחריו ולא קבוצה קטנה בתוך המפלגה.

03 מה קרה לו היום? בפעם הראשונה, ב-11.12.2012 אמר מישה דברים של טעם  (לת) ..."מרצ וחד"ש בוחרות את מועמדיהן בהליכים דמוקרטיים נורמליים"
  • 03:19
  • 11.12.12

04 ניתוח נבון וקשה להבין את בנו של יצחק שמיר ז"ל מצטרף למנהיג לא דמוקרטי  (לת) יהודית
  • 03:42
  • 11.12.12

05 הבית היהודי גיא
  • 03:56
  • 11.12.12

למה מחקת את אחת המפלגות החשובות וגם הדמוקרטיות ביותר שיש?

06 טועה מישה. המפלגות הקטנות, ואני אוסיף ואקרא להן קיקיוניות, לא יעלמו קתו הזקן
  • 04:19
  • 11.12.12

אלא שפעם קוראים להן "תנועה" פעם "שינוי" פעם "עצמאות", "גימלאים" --שמות יש בלי סוף. ובעזרת השם תרתי משמע הן תמיד יהיו.
=
הנהגה שפויה--אין, ומעולם לא היתה בעם היהודי, וכנראה לא תהיה כי זה אופיו של העם הזה. פעם באלף שנים מתחוללת התעוררות לאומית, רצים אחרי אליל ה"מושיע" -- חוטפים זבנג, ושוקעים לעוד אלף שנה לתוך דישדוש במימיהם של גויים אחרים.
פעם קודמת היה זה "בר כוכבא" שבעידוד רב מושחת הוביל את אבותינו להשמדה.
מאות שנים לפניו היה זה "המרד הגדול" שהונע גם הוא ע'י רבנים משולהבים.
הפעם זו ה"ציונות", שגם היא מונעת ע'י רבנים צמאי דם ודמים, גרים בארמונות פאר על חשבון העם הטיפש ושולחים את בניהם (לא שלהם חו'ח) למלחמות מיותרות.
כמו אז כך גם עכשיו, היה , יש, מיעוט שפוי שמנסה בתמימות להכניס קצת שכל לקודקוד, אבל כמו אז כך גם עכשיו, "שפיות" זה אינו מוצר שסוחף המונים, איננו משלהב, כמו דגלי מלחמה ומילים נשגבות כמו "ניצחון" . מטבע הדברים יש סתירה בין כריזמה של אדם ובין דעות שפויות. לכן, מאין כריזמה, תמיד היה הגוש השפוי מפורר, ותמיד יהיו שברי מפלגות של אנשים שפויים. והתוצאה? גרמניה 1933 כבר אמרתי?
=
לכל כלל יש יוצא מהכלל, היה מנהיג שפוי כריזמטי, גאנדי, האמיתי, אבל הוא לא היה משלנו הוא היה הודי.

07 המפלגות האלה לא יכחדו מפני שזו אותה מפלגה, כל פעם בשם אחר ותחת מנהיג אחר .  (לת) קריאת המציאות
  • 04:45
  • 11.12.12

08 מה זה איש אינו מבין את התמזגות הליכוד וישראל ביתנו? כעת יש למצביעי הימין גם וגם. ללכת בלי ולהרגיש עם והעיקר - לחשוב שלמען א"י לעשות כל מעשה נבלה  (לת) הדוב המחבק
  • 04:56
  • 11.12.12

09 אני לא יודע מה אתה רוצה הוועדה המסדרת של ישראל ביתנו מורכבת משלושה -אביגדור וליברמן ובראש הוועדה עומד ליברמן אביגדור.עם זאת צריך להגיד ש נפיח
  • 04:59
  • 11.12.12

שוועדה מסדרת אמתית עדיפה על שיטת פריימריז שאינה מתאימה בעליל למדינה קטנה כמו ישראל שבה מספר בוחרים קטן ומאפשר מניפולאציות.כך הצליח מיעוט מבוטל כמו סיעת המתנחלים שהתפקדו לליכוד -יש אומדים אותה בכ-15000 -להשתלט מבפנים על מפלגת השלטון באמצעות הטלת חיתתה על מועמדיה לכנסת.והכי מדהים רובם המכריע של הפייגלנים לא יצביעו ליכוד בבחירות הבאות אלא למפלגות ימין אחרות מי שלא מאמין שיבדוק מה עשו מתפקדי הליכוד במעלה זבבת ג' בבחירות האחרונות..כך הצליח מופז להדיח את יו'ר קדימה ליבני בעזרת קבלני קולות במגזר הערבי והדרוזי בעוד מצביעי קדימה הצביעו ליבני ולא מופז.

10 לבוחר הפתרונות ? ברור שיטת הבחירות הקיימת אינה מתאימה משה א
  • 05:14
  • 11.12.12

תוצאת הבחירות שוב יאלצו הקמת קואליציה (גואליציה) בלתי אפשרית שהקשר בין מרכיביה הוא "סיר הבשר" ושביבי יקשקש כאוות נפשו ואנחנו נשלם

11 גם בבית היהודי יש בחירות דמוקרטיות  (לת) ארנס שכחת!
  • 05:17
  • 11.12.12

12 מר ארנס ולענין יהודי פשוט מתל אביב
  • 05:58
  • 11.12.12

ניתוח נבון

13 מה שאנחנו צריכים זה בחירות אזוריות CEO
  • 06:13
  • 11.12.12

בחירות באמצעות מפלגות אידיאולוגיות הן טובות לאומת סטארט אפ, משום שהצורך הוא לבחור בין אפשרויות גדולות סותרות של צמיחה.
אבל כשאומה מתבגרת, בדיוק כמו שתאגיד מתבגר, האינטרסים נעשים יותר נוקשים, ואז הבחירות הטובות ביותר הן אזורית - כל קבוצה של מצביעים / בעלי המניות בוחרת מישהו שמייצג את האינטרסים האזוריים שלהם, ולא רק את האינטרסים הלאומיים-אידיאולוגיים.
בקיצור, ישראל עדיין בנויה כמו אומה סטארט אפ, למרות שזו כבר מדינה בוגרת.הגיע הזמן לייצוג אזורי / בחירות אזוריות, כמו באנגליה, בארה"ב, ובמקומות אחרים.

14 כפטרונו המקורי של ביבי קשה לומר שאתה מבין גדול בדמ  (לת) שמרנס
  • 06:28
  • 11.12.12

15 אני סולח מראש לארנס על ההתממות הזו, הוא קבל הכל על מגש הכסף בליכוד. יש גבול
  • 06:56
  • 11.12.12

הליך דמוקרטי בליכוד ובעבודה ? הצחקת אותנו ? מה זה כל קבלני הקולות ? מה אילו כל הערבים שבוחרים בהמוניהם את חברי המפלגה ? מהם המתנחלים שנרשמו לליכוד אך מצביעים בפועל לבית היהודי ?? במפלגת העבודה האם פתאם ראו את האור במירב מיכאלי שזכתה במקום חמישי או שפקודיו של פרץ הביאוה לשם ?
במה עסק בן אליעזר שנים רבות עוד מאז שהיה יחד עם ןןיצמן ? איך הוא הצליח להביא את הקולות לברק בזמנו ??
ואשר למתממים ממרץ האם הם לא מזהירים את חברי הקבוצים שאם לא יצביעו עבורם אז הקכוץ ינזק כלכלית ?? אני שמעתי זאת במו אוזניי .

16 רק למה שארנס קורא "חתונה" יש עתיד. ההתקבצות סביב גושים מרכזיים היא מבורכת, ויש לשאוף ללא יותר מחמישה גושים בכנסת ובבחירות. רק כך תובטח משילות ללא חקיקה מיותרת ומזיקה. גושים זה העתיד!  (לת) אינפיניטי
  • 07:58
  • 11.12.12

  •   בקשר ל"חתונה" אין ספק
    • 09:40
    • 11.12.12

    ה"חתונה" בין הליכוד לישראל ביתינו היא כמו חתונה בין שני אנשים מאותו מין. במקרה הזה, היא לא תוליד דור חדש, ועסקני שתי המפלגות כמובן ימשיכו לעשאת מעשים מגונים מאחורי הגב של "חבריהם".

17 מרצ ומפלגת העבודה אמנם בוחרות בפריימריז ולכן להלכה דמוקרטיות יהודי אוהב עמו
  • 09:04
  • 11.12.12

אבל מדובר במפלגות שמאל סטלניסיטיות המתנגדות ליהדות ולפיכך אין הן דמוקרטיות כלל ויש להוציאן אל מחוץ לחוק.

18 אני כבר אומר מזמן שצריך לשנות לשיטה נשיאותית איצ'ו המרביע
  • 09:11
  • 11.12.12

הנשיא ייבחר לפרק זמן של 15 שנים. הוא ימנה את הכנסת ואת בתי המשפט. בתום הקדנציה יהיה משאל עם אם רוצים אותו לקדנציה נוספת. אם התשובה שלילית, ייערכו בחירות שבו יתמודדו שני מועמדים שמינה הנשיא.

שלחתי את ההצעה הזאת כמה פעמים לראשי המפלגות אבל לא ענו לי. בבחירות הקודמות הצבעתי ישראל ביתנו אבל עכשיו כשהם הצטרפו לבוגדי הליכוד שמסרו את סיני אני מתלבט בין עוצמה לישראל לבין אמנון יצחק.

19 כל עוד אנחנו חיים בתוך משטר כיבוש ואפרטהייד השם בצל את דרום אפריקה בימיה החשוכים ביותר, אין מה לדבר על דמוקרטיה שלומית
  • 09:14
  • 11.12.12

הדמוקרטיה פה זה רק לגברים לבנים מן המעמד העליון. בפועל ה"בחירות" מנציחות את ההגמוניה השלטת ומתפקדות כמנגנון דיכוי שהוא אולי החשוך והגזעני הקיים ביותר היום.

20 טעות. ההליך הדומקרטי היחיד הוא בבחירות לכנסת. שכל מפלגה תציג את הרשימה של איך שבא לה. בסוף הבוחר יחליט ביום הבחירות.  (לת) יובל
  • 09:18
  • 11.12.12

21 הוי מישה אתם הבאתם עלינו שלטון נבלה. עיניך הרואות. אמור לי מיהם חבריך ואומר לך מי אתה. אתה בן ארי ומרזל. אתה ישי. אתה ליברמן. אתה ליצמן. מיהם חבריך מישה ?  (לת) הלוחש לסוסים
  • 09:23
  • 11.12.12

22 אתה זקן ולא מבין את הנוער. בבחירות הקרובות יש עתיד=50 מנדטים.  (לת) תזכור מה אני אומר לך
  • 09:36
  • 11.12.12

23 הנושא כלל לא שווה התיחסות  (לת) לאו
  • 11:06
  • 11.12.12

24 בקצרה: קרקס מדראנו שוב הגיע לעיירה... בחסות קרייני ערוץ לשעבר 2  (לת) וילי
  • 12:12
  • 11.12.12

25 יש שיטה יותר מושחתת משיטת קבלני הקולות ה"דמוקרטית"?  (לת) אין שיטה טובה
  • 12:14
  • 11.12.12

26 הליכוד זה לא מה שאתה מכיר. תתעורר. ליבי ליבי לך
  • 12:30
  • 11.12.12

הליכוד הפך להיות מפלגה שאינה מאמינה בדמוקרטיה, כי כפי שארנס יודע דמוקרטיה אי אפשר לחלק. או שיש דמוקרטיה לכולם או שאין דמוקרטיה כלל. עובדה, שבליכוד יש - ולא במקומות נמוכים כלל - "תומכי" דמוקרטיה כמו מירי רגב, דני דנון, אלקין ועוד כמה, ואילו את אלה שהאמינו בדמוקרטיה - מרידור, בגין ואחרים - זרקו ככלי ריק.

27 ציפי לבני אוחזת באג'נדה מבוססת קרית שמונה על המפה
  • 12:33
  • 11.12.12

ולכן רשימת "התנועה" מכילה שמות של אידאליסטים

28 התנועה היא האלטרנטיבה היחידה לנתניהו  (לת) helen
  • 12:34
  • 11.12.12

29 זה לא ישראל ביתנו, זה צפון קוריאה  (לת) ישראלי
  • 12:45
  • 11.12.12

30 גם בבית היהודי היו בחירות דמוקרטיות לחלוטין!!!  (לת) איתי
  • 13:40
  • 11.12.12

31 מסכים עם כמעט כל מילה. אל תבזבזו את קולכם על יש עתיד (כאילו שבלי לפיד לא יהיה עתיד) ועל התנועה, (שתיתקע בצידי הדרך)..  (לת) אין לנו מדינה ספר
  • 13:54
  • 11.12.12

32 הנה הפאשיסט מחלק סרטיקפקטים להקמת מפלגות.  (לת) Yigal Cohen
  • 15:41
  • 11.12.12

33 There is no need for democracy inside the parties. mullah amanullah
  • 22:07
  • 11.12.12

The party list can be chosen by a blind monkey.
It doesn't matter.

If the list is good, the voters will vote for it in general elections.
If it is not good then it will fail.

There is no need for democracy inside the parties.


34 באמת, כמה שנים ש"ס תמשיך לשרוד? המציאות ומשאלות הלב
  • 22:29
  • 11.12.12

ש"ס נמצאת בכנסת "רק" 24 שנים שזה יותר מרוב המפלגות בהסטוריה של ישראל וכוחה נותר קבוע בין 10-12 מנדטים או יותר מאז 1996 למרות שהאוכלוסיה בארץ הוכפלה. אז באמת, היא אוט אוט אוט נעלמת... או שאולי לא?

35 לפי המגמה העולמית אין מקום למפלגות בימינו צחי טנטוזיז
  • 22:43
  • 11.12.12

שימו לב אילו קואליציות רצות היום לבחירות עדיף לתת לאי די בי או לקבוצת דלק לנהל את המדינה

36 להפתעתי הרבה ירון
  • 23:03
  • 11.12.12

היום פעם הראשונה אני מסכים לגמרי, כל מילה, עם משה ארנס.

37 גם בבית היהודי יש פריימריז.  (לת) דני
  • 14:02
  • 12.12.12

38 משה ארנס צביקה
  • 23:01
  • 12.12.12

מאז ומתמיד הערכתי את הניתוחים שלך, אולם חושבני שהפעם טעית.
במשטר נשיאותי שאנו שואפים להדמות לו, ממנה הנשיא הנבחר/ראש הממשלה את שריו על פי שיקול דעתו בלבד, ללא בחירות"דמוקרטיות".
מה גם, שבעקבות הפירסומים על מעללי הבוחרים במפלגות הגדולות , והאתנן שהם מבקשים עבור קולם, לא נראית שיטה זו עדיפה על השיטה אותה תקפתה הנהוגה במפלגתם של יאיר לפיד,ליברמן, ועוד.
מה שאנו צריכים זה לחנך את העם ומוקדם ככל האפשר(גני ילדים, כנסת ישראל..)

39 אפשר להסביר מדוע התעלמת ממפלגת הבית היהודי? מדוע ב"הארץ" מנסים להעלים את קיומה של המפלגה הזו? אתם מפחדים מזה שנפתלי בנט הוא התשובה האמיתית לכל אלו שרוצים מפלגה חברתית אבל גם אם אג'נדה מדינית (בניגוד ל... נו, אתם יודעים מי, זאת עם ההרבה ידוענים במפלגה... שלי יחימוביץ')? האם זה בגלל האיחוד שעשה עם אורי אריאל? כנראה שלא, כי הזכרתם גם את הליכוד- אז למה ההתעלמות הפושעת העקבית הזו? בבית היהודי נעשו גם פריימריז, הרבה יותר דמוקרטיים ועם הרבה פחות ספינים, פחות ידוענים ויותר הצבעות אמיתיות ללא רשימות חיסול לעומת הליכוד או מפלגת העבודה. בושה לכתבי הארץ  (לת) חגי
  • 07:56
  • 13.12.12

פעילות
המלצות
פרסומת