הבלוף של יחימוביץ'

כמו רבות אחרות, שמחתי לראות שמפלגת העבודה העמידה במרכז הקמפיין שלה תוכנית מפורטת המתיימרת להפוך את הכלכלה שלנו להוגנת. אולם שמחה זו הייתה מוקדמת, והתפוגגה במהרה ככל שהתקדמתי בקריאת התוכנית. עיון בתוכנית מראה שעל אף שהיא מתיימרת להביא לשינוי מהותי באופייה של הכלכלה בישראל אין בה כדי להביא להגדלה משמעותית בתקציב המדינה. זאת ועוד, מרבית הכלים המוצעים בה אינם חורגים מגבולות הקונצנזוס הניאו-ליברלי, המטיל על המדינה את יצירת התנאים, שיאפשרו למנגנוני השוק לפעול בצורה מיטבית.

אימוץ ההיגיון הניאו-ליברלי ניכר יותר מכל בסעיף התקציבי: "רגולציה ללא עלות תקציבית", החוזר על עצמו עשרות פעמים בתוכנית. סממן ניאו-ליברלי נוסף הוא אימוץ מה שניתן לכנותו "חשבונאות אנרון": יצירת בלונים חוץ תקציביים אליהם מוחרגות הוצאות בהיקפי ענק. כך למשל, התוכנית מתעתדת לפתור את "בעיית הדיור" כפעילות חוץ תקציבית. חוסר ההתייחסות לתקציב הביטחון, מציב את הוצאות הצבא כפעילות חוץ תקציבית, ועל ידי כך מאשרר את ההבחנה המלאכותית בין חברה וכלכלה לבין "הביטחון”.

 דוגמאות נוספות לאימוץ ההיגיון הניאו-ליברלי ניתן למצוא בתפיסת אופי המעורבות של הממשלה בניהול כספי הציבור לפיו היא נתפסת כרגולטור שנועד להבטיח את תפקודו המשוכלל של "שוק ההון", כמו גם ב"שוק העבודה": התוכנית רואה במדינה כמי שתפקידה להתאים את אזרחיה לדרישותיו המשתנות של השוק, לצד "הסרת חסמים בירוקרטים" המקשים על אזרחיותיה להוציא את מחייתן בשוק. אמונה העיוור של התוכנית במנגנון המחירים ניכרת יותר מכל בדרך בה היא בוחרת "לייעל" את שירות המדינה על ידי אימוץ מנגנוני תמרוץ עובדים.

אולם הבלוף נחשף במלואו כאשר בוחנים את המספרים המוצגים בתכנית: במקום 140 מיליארד שקלים, התוכנית תוסיף כ-10 מיליארד שקלים לכל היותר להוצאות חדשות.

כפי שהראתה מירב ארלוזורוב, הטענה שניתן יהיה להגביר את גביית המיסים מן ההון באמצעים מנהליים (העמקת הגבייה ומניעת תכנוני מס) בשיעור של 35 מיליארד שקלים, ולגבות רטרוקאטיבית 15 מיליארד נוספים מתאגידי ענק בין לאומים - עושה צחוק מהעבודה. בניגוד לטענתה של ארלוזורוב, אפשר לגבות את הכסף. אולם לשם כך יש להיות מוכנים לצאת למערכה כנגד ההון ובעליו, ולהקצות לעניין משאבים ניכרים. אין לכוונה זו שום עדות בתכנית, שאינה מתקצבת את גיוס אלפי העובדים הנדרשים למשימה. אם למישהו היה ספק באשר לכוונת מפלגת העבודה להילחם בהון מוטב לו שיקרא את הראיון עם ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, בו הוא מאשש את טענות ארלוזורוב בדבר חוסר הכוונה לגבות את המיליארדים החסרים ומצהיר ש"ברור שמדינות קטנות לא יכולות להתמקח עם חברות גדולות. יש כאלה שאומרים זה לא הוגן אבל אלה החיים, החזקים יותר הם החזקים יותר".

בנוסף, התוכנית מניחה שגירעון 2013, העומד על סה"כ של כ-14 מיליארד שקלים, הוא הוצאה חד פעמית. אבל הגירעון בתקציב המדינה אותו תירש הממשלה הבאה הוא גירעון שוטף, וככזה יש להכניס אותו לבסיס התקציב. מה שאומר שההוצאה החמש-שנתית על כיסוי הגרעון עומדת על 70 מיליארד שקלים.

אם אין די בכך, התוכנית מתבססת על תחזיות צמיחה כלכלית המוטות כלפי מעלה, ומניחה שצמיחה זו תביא לגידול נוסף של 15 מיליארד שקלים במקורות התקציביים שיופנו ליישום התכנית. תיקון תחזיות הצמיחה כלפי מטה יקטין את המקורות ב- 5 מיליארד שקלים לפחות.

לכל אלה יש להוסיף, בהערכה שמרנית שבשמרניות, עוד כ-10 מיליארד שקלים, אובדן הכנסות והוצאות המסתתרות בתכניות הדיור, בחוסר היכולת לבצע קיצוץ של 17 מיליארד שקלים בתקציב התחבורה, ובעלויות חיזוק הרגולציה באלפי עובדים, הוצאות המשרד ורכישת הציוד הנלווה (הוצאה שאינה מופיעה בתכנית).

לאחר שקלול הנתונים יוצא שהתוכנית מצביעה על גיוס מקורות חדשים בשיעור של כ-80 מיליארד שקלים (במקום 140), מתוכם 70 מיליארד שקלים מיועדים לכיסוי הגרעון העומד בבסיס התקציב. 10 המיליארדים החופשיים עומדים אל מול הוצאות בשיעור של כ-130 מיליארד שקלים. וגם זה תחת ההנחה האופטימית שלא יפרצו מלחמות ו/או משברים פיננסים בין השנים 2013-2017.

המסקנה העולה מניתוח הנתונים היא ש"התוכנית לכלכלה הוגנת" היא בלוף.
תעלול בחירות המשתלב במסע הקואופטציה וההשתקה של המחאה על ידי מפלגת העבודה. יתרה מכך, הצגת התכנית משתלבת היטב במצג השווא של נתניהו ש"הכל בסדר", על ידי הצגת הטענה שדי בשלשול הפתק הנכון בקלפי על מנת להפוך את הכלכלה והחברה בישראל להוגנות כבמטה קסם.

מופרכות הנתונים העומדים בבסיס התוכנית מלמדת שוב שמה שהתחיל ברחובות לא יגמר רק בקלפי. התיקון הנדרש בכלכלה ובחברה שלנו אינו תיקון קוסמטי, כפי שמתיימרת התכנית להציג. נדרש שינוי סדרי בראשית, ותהיה זו נאיביות להאמין שאלה יבואו על תיקונם מבלי שנשוב ונצא לרחובות.

ד"ר דותן לשם שימש כמנהל אקדמי של ועדת המומחים בקיץ 2011 בראשות אביה ספיבק ויוסי יונה. 

 

 

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 בישראל הכל ברצינות ואין שום בלופים אבל המדינה עצמה היא בלוף אחד גדול. היא בעצם צבא.  (לת) יוליגינקי
  • 15:43
  • 12.12.12

02 נראה שהעלו את שלי לגדולה כדי שהנפילה שלה תהיה יותר כואבת.הבלוף והנפוח.  (לת) דנה
  • 15:52
  • 12.12.12

03 הבלוף של יחימוביץ' = הבלוף של עופר עיני...  (לת) אחותי כלה
  • 16:14
  • 12.12.12

04 לא ראוי קורא
  • 16:19
  • 12.12.12

אינני תומך בהצעתה הכלכלית של העבודה.
בדומה לכותב, אני חושב שמדובר באוסף של בלופים.
אולם, ובכל הכבוד לנאמר, אני חייב לציין שאי שם בפסקה השנייה רצתי לסוף, לבדוק מי כותב.
וכאן ברצוני לומר שלמקרא הקרדיט, אני סבור שאין זה מאמר דעה, אלא פמפלט תעמולה (אמנם רהוט).
שכן קורות החיים של הכותב, הכשרתו ועיסוקו, חשובים בעיני להפקת משמעות מן הכתוב. האם הכותב עוסק בענייני כלכלה, מדיניות תקציבית, עסקים - או כל תחום אחר שמקנה לטיעוניו משקל?
מדוע יש מתאם כה גבוה בין מי שכותב את הצירוף "הקונצנזוס הנאו ליברלי" לבין חוקרי ספרות השוואתית, פילוסופיה של החינוך ועוד מיני מקצועות הומניסטיים לתפארת?
להבא אני מציע שתבקשו מכותבים נכבדים אלה לכתוב על יעילות הטיפול הרפואי במחלות גנטיות, ועוד נושאים המצויים בלב מומחיותם, בדומה לכלכלה.

  •   קורות החיים אכן חשובים עוד קורא
    • 09:20
    • 13.12.12

    שלום לקורא, היות וקורות החיים של הכותב חשובים לך אשמח להרחיב מעט על עיסוקו של ד"ר לשם.
    הכותב הינו כלכלן בהכשרתו ובעל ניסיון מקצועי בעבודה כחשב. בנוסף, הוא פעל כמרכז של התוכנית לחברה וכלכלה במכון ון-ליר במשך מספר שנים. כיום, בהיותו במחלקות לספרות השוואתית לטענתך, ד"ר לשם עוסק במחקר של המחשבה הכלכלית.
    על סמך מה אתה מסיק שד"ר לשם מבין פחות בכלכלה מאשר, לדוגמא, האנשים שכתבו את התוכנית של שלי יחימוביץ'? אני מזמין אותך לאתר שלה או לתוכנית כדי לחפש את הכותבים האלמוניים. מיותר לציין שלא תמצא כל איזכור לקורות החיים שלהם. כך או כך, נראה לי שאם כבר ראוי - אז היה ראוי שתתייחס לגופם של דברים.

05 זה מה שיוצא משדרנית רדיו...  (לת) א.ל. רמת-גן
  • 16:37
  • 12.12.12

06 למה צריך לגייס אלפי גובי מס נוספים כדי לגבות יותר מס מאנשים שמסתכרים דן
  • 16:49
  • 12.12.12

עשרות מיליוני שקלים לשנה? למה מדברים על זה כל העת ולא עושים דבר?
למה עושים מנהיגינו במכנסיים ונזהרים מזה כמפני אש? מי שרוצה להרויח מיליונים ולשלם מס נמוך (מנהלי בנקים, לדוגמא) מוזמן לעשות זאת בארץ אחרת. אנחנו נסתדר בלעדיהם.

07 העבודנ צריכה לשים את המאמר הזה בראש המצע יחימוביץ'
  • 16:57
  • 12.12.12

תודה לך כותב יקר על כך שאתה מצביע על כך שיחימוביץ' מתכוונת לנהוג באופן מעשי והגיוני

08 ועדיין - יחימוביץ' היא העתיד הכלכלי הטוב האפשרי היחיד היום. אפשר להתווכח, אבל כל מי שמעוניין בהצלחתו של המפעל האנושי ששמו מדינת ישראל - לתמוך ולשנות. דוד מרחובות
  • 16:58
  • 12.12.12

השמאל והמרכז אוכלים את עצמו בויכוחים על דקויות, ומתפלג מול גוש ימין מקצין ומאוחד.
ברור שתכנית יחימוביץ' אינה מושלמת ואינה מדוייקת, ועם זאת , הכיוון שמוצע בה הוא חידוש אידיאולוגי וכלכלי חשוב מעין כמוהו בפוליטיקה הישראלית.
בוא נשלם את מחיר הדיוק וצידקת דרכנו המוחלטת, כדי שנוכל להיות משמעותיים בפוליטיקה.

09 רק לא יחמוביץ' ... כבר אמרנו ?  (לת) נחמיה שטרסלר
  • 17:15
  • 12.12.12

10 תכנית המערך מפעילה ארטילריה כבדה על מטרות שוליות שמואל א.
  • 17:19
  • 12.12.12

ואינה מתייחסת כלל לבעיה האמיתית של המדינה.
הבעיה היסודית, לטווח הקצר והארוך, היא שישנם סקטורים לא יצרניים אשר הולכים ומתנפחים ויוצרים עול יותר ויותר כבד אשר מוטל על גבם של פחות ופחות גורמים יצרניים. זה לא יכול להמשך ללא גבול.
זה יתמוטט מתישהו. מתי? כש60% עובדים יסחבו על גבם 40% טפילים? או כאשר 50% עובדים יסחבו על גבם את כל השאר? או כאשר 30% יעמיסו על שכמם את 70% הנתמכים? ברור שמתישהו הסיפור הזה יעצר. והוא יעצר בנפילה נוראית.
כנ"ל בנושה השרות הצבאי. לאורך זמן פחות ופחות חיילים יחרפו את נפשם למען יותר ויותר אוחזי תורה. זוהי בעית היסוד של המדינה.
שלי יחימוביץ מתעלמת מכול זה. אבל מה לעשות, המציאות תעשה את שלה וזה שלא פותרים בעית יסוד ומטאטים אותה מתחת לשטיח , זה לא יגרם לבעיה להעלם. מי שלא רוצה להתעמת עם המציאות , או שאינו קורא אותה כהלחה אינו מנהיג. ואם הוא יגיע לעמדת מנהיגות כולנו נשלם על זה.
להתעורר! ומהר!

11 מעניינת תגובת מחנה יחימוביץ לטענות אלה  (לת) אחד
  • 17:36
  • 12.12.12

12 האם תמרוץ עובדים בשירות המדינה ע"י בונוסים וכד' רע למישהו? האם הכותב לא מודע לכך שבמחלקות מסויימות יש שירות לקוי, ותמרוץ היא הדרך הטובה ביותר לפתור אותו ללא פגיעה בעובדים? כמו כן, אשמח לשמוע איך לדעת הכותב ניתן לנצח בהתמודדויות עם חברות בינ"ל גדולות. לדעתי לא ניתן, וכדאי להיות ישר ולומר שאפשר להסתדר גם בלעדיהן, אבל הניסיון לומר שאפשר לנצח אותן נשמע כמו משאלת לב, ולא כמו התמודדות רצינית עם המציאות בשטח, וחבל.  (לת) דמוקרט .
  • 17:47
  • 12.12.12

13 התוכנית של שלי היא בלוף פופוליסטי ? אני בשוק.  (לת) ששון ויקטורי
  • 17:50
  • 12.12.12

14 התוכנית הכלכלית של שלי היא בלוף פופוליסי ? אני בשוק.  (לת) ששון ויקטורי
  • 17:50
  • 12.12.12

  •   יש לי חדשות מרעישות לכותב המאמר. כדאי שתשב לפני שתמשיך הלאה... ערן
    • 23:25
    • 12.12.12

    החדשות הן... (טרם טרם טרם)
    שלי יחימוביץ (לצערי הרב יש לציין) לא קרובה אפילו להיות ראש הממשלה הבאה של ישראל. בתפקיד הזה ישב (שוב) מר בנימין נתניהו, שבינו לבין החזרת כספי מיסים מטייקונים למדינה אין דבר וחצי דבר. אתה הרי יודע את זה, אז על מה כל האכזבה? אתה חושב שמספסלי האופוזיציה היא תוכל לעשות חצי ממה שהיא רוצה?

    זאת תעמולת בחירות זה הכל. להתאכזב מהמצע הכלכלי של מפלגת העבודה זה כמו לכעוס על נטל המס ברוסיה או ביפן - לשניהם אין קשר למציאות הכואבת שנעבור בקדנציה הבאה של ממשלת ביברמן

15 אתה בלוף, מאיפה צצת?  (לת) איפירה
  • 17:56
  • 12.12.12

16 ד"ר יקר, אולי תהיה הגון וישר ותגיד בפה מלא ש... רועי
  • 18:08
  • 12.12.12

אתה בעד מאסר בעלי ההון ולקיחת אמצעי הייצור מהם.
העברת אמצעי הייצור המופקעים לידי מועצות הפועלים והחקלאים העמלים
וכמובן רוצה לעלות על סן פטרבורג עם קלשונים

אה, אופס, זה כבר היה ב1914...

המהפכה שלך נגמרה
היא לא עבדה
היא הביאה לרצח, שוד, שעבוד, עוני, רעב, דיכוי ושחיתות

לא מעוניינים בזה כאן בישראל
אל תטעה במחאה. הרוב המוחלט של מי שיצא לרחובות (הייתי שם) רחוק מאוד מדעותיך

חפשו את המהפכה הבושביקית שלכם בארץ אחרת
תודה וחג שמח

17 מי זה הדוקטור הזה ? למה הוא מומחה ? האם בחייו עשה מעשה או הפריח מילים מהאקדמיה??? אליעזר
  • 18:24
  • 12.12.12

כל ד"ר חושב שהוא רופא ויכול לטפל בכל סוגיה
אני בטוח שהוא לא קרא את התוכנית של שלי והוא סתם קרא תקצירון מהאתר של מפלגת העבודה..

18 זה נכון! אבל זה גם לא ממש משנה.. גם אלו שמציגים תוכנית מציאותית כשלון מושחת
  • 18:38
  • 12.12.12

לעומתה לא מצליחים לממש אותה... למה הם לא מצליחים?
משום שהפער בין התכנית המציאותית לבין הרצון הפנימי האמיתי של הציבור הוא בלתי ניתן למימוש עקב "תאבון יתר" לעולם החומרי, שם היצר שולט על כולם. עלינו, על מנהיגינו, על שכנינו, על מנהיגיהם וכך על כל העולם כולו.
השחיתות חוגגת והציבור זועק! אבל בראש ובראשונה כדי להשיב את הסדר על כל אחד לרסן את היצר שלו אחרת זה לא יצליח לעבוד לעולם... לא ראיתי עדיין אחד מכל הפוליטיקאים שאינו מושחת במידה כלשהי אבל זה ניתן לתיקון אם הם יתעשתו ויתקנו את דרכם, ישתפו פעולה ויעבדו ביחד אז נוכל בדרך המהירה ביותר לתקן את העוול שאנחנו מעוללים לעצמנו אלפי שנים. תודה וערב טוב!

19 איפה הצדק החברתי של שלי, כשמדובר בצדק החברתי של ילדים ברמאללה, חברון, כפר קאסם או רהט?  (לת) אותג
  • 18:55
  • 12.12.12

20 יחימוביץ הירוקה
  • 19:00
  • 12.12.12

הןא שטענתי מזה זמן רב., האישה הזו אינה מתאימה לשום תפקיד, הזויה, מדושנת מעונג, הינף היד שלה מזכירים הינף יד של לפחות נסיכה,שחקנית קולנוע , ואו של מנהיגי משטרים אפלים,

21 בקיצור: מאמר גאוני שקובל על כך שיחימוביץ אינה חברה פעילה בחד"ש.  (לת) ג'ימי ברגר
  • 19:48
  • 12.12.12

22 קודם כל להעיף את הממשלה הגרועה ביותר בתולדות ישראל.  (לת) נדרש שינוי סדרי בראשית
  • 21:54
  • 12.12.12

פעילות
המלצות
פרסומת