צה"ל, נתניהו והמלחמה הבאה

אם מותר ללמוד ממבצע "עמוד ענן" בעזה לקח כללי, צה"ל חזר להעדיף את האש האווירית על התמרון הקרקעי והוסיף לכך עוד העדפה - של ההפתעה על פני המוכנות. אם מבצעים כאלה יימשכו ימים מעטים בלבד והציבור האזרחי יסבול מעט ובאיפוק, זהו מתכון להישגים צבאיים חוסכי נפגעים בקרב הלוחמים; אלא שבהקשר המדיני, הקובע, התוצאה הפוכה. ישראל אינה מרוויחה זמן, אלא לווה אותו בריבית דריבית, כי במעלה ציר הזמן אורב עולם עויין יותר ויותר למדיניותו של בנימין נתניהו.

המהלומה שפתחה את "עמוד ענן" נועדה לעריפת החמאס. הותקף המפקד הצבאי של הארגון, אחמד ג'עברי, שהיה זמין ונטול סביבה אזרחית מגוננת. בה במידה ולאותה תכלית אפשר היה לנסות ולפגוע באחד מארבעה-חמישה בכירים אחרים בחמאס. דקות מעטות לאחר הפגיעה בג'עברי הותקפה הזרוע האסטרטגית של החמאס והג'יהאד האיסלאמי - טילי הפאג'ר.

לחיל האוויר כושר ייחודי לתכנן (על בסיס מודיעין, תורת לחימה ואימונים) ולממש את תכנוניו בתוך שעות מעטות, לפעמים אף פחות משעה, מרגע קבלת ההחלטה בידי שרים ותרגומה לפקודה בשרשרת קצרה של רמטכ"ל-מפקד החיל-מחלקת המבצעים-טייסות. המכונה הצבאית האחרת מסורבלת מדי לניצול הזדמנויות חולפות.

ההפתעה מצריכה ניתוק של המבצע מרעשי רקע מסגירים. לכן אין להצמידו לפיגוע ראווה, שהכל צופים תגובה ישראלית עליו ושמגביר בצד השני את הכוננות. לניתוק זה מחיר תעמולתי - קושי בשכנוע אזרחי ישראל ומדינות העולם בצדקת ההתנפלות על המנהיגים ואמצעי-הלחימה, לכאורה ללא התגרות קודמת, בסמיכות מיידית להתקפה.

מאפיין נוסף של אותו פתע-אווירי הוא עיכוב כל ההכנות הקרקעיות לשלב הבא של המערכה. גיוס מילואים, שינוע רכב קרב משוריין ופתיחת מחסני חירום אינם ניתנים להסתרה מוחלטת. בעיני האויב אלה סימנים מעידים; מוטב, אם כך, שיעניק פירוש מוטעה ושאנן להיעדרם.

בבניין הכוח הצבאי, ההכרעות התקציביות קשות: תוספת סוללות "כיפת ברזל" תבוא בהכרח על חשבון מערכות מבצעיות או לוגיסטיות אחרות. בהפעלתו, התוצאה היא הקרבת המוכנות הקרקעית של יחידות מילואים שטרם הסירו חלודה, ופגיעה בגמישותם של מערכים שונים, בתנועתם על הרצף שצה"ל מכנה שח"ם - שגרה, חירום, מלחמה. מה שניתן לעשות לפני הפתיחה באש, קירוב הכלים וליטוש הכוחות, נדחה לשריקת הפתיחה האווירית, כדי לא לחשוף את הכוונה. זהו ההבדל הבולט בין דגמי המלחמות בששת הימים ויום הכיפורים - שלושה שבועות לשיקום הכשירות, לעומת אלתורי החיפזון אל החזיתות (בדגם שלישי, של לבנון 1982, מתכוננים, יוזמים, בוחרים בעיתוי - ונכשלים).

ההחלטה המודעת ב"עמוד ענן" היתה לתקוף מהאוויר תחילה - ובמקביל, באין מבחין, לפרוס סוללות יירוט המגנות על בסיסי האוויר, תשתיות חיוניות ורק במקום שלישי ריכוזי אוכלוסייה - ולהוציא לדרך את היכולת היבשתית רק לאחר הפתיחה באש. לכן נחשפו לעין כל הליקויים המובנים ביכולת זו. העיקר, שסבב האלימות יהיה קצר - מה שתלוי בנכונות מדינית לחדול ממנו - ושהסבב הבא יגיע מאוחר ככל האפשר.

בעייתם של נתניהו ושותפיו הרעיוניים היא, שלנגד עיניהם מואס בהם העולם ובראשו אמריקה. הולך ופוחת הדור שסלח לישראל על שגיונותיה. ככל שיתאחר בוא המלחמה, יגבר קוצר הרוח העולמי כלפי סרבנות ישראלית לשלום תמורת שטחים. שום הברקה צבאית לא תחפה על מגמה מחריפה, בלתי הפיכה, זו.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 "קוצר הרוח העולמי כלפי סרבנות ישראלית לשלום תמורת שטחים" הוא פונקציה של נחישות הממשלה בישראל. מול ממשלה "קיצונית" ובלתי צפויה, "העולם" יסתפק באלימות מילולית כדי שלא לדחוק את "המשוגעים" בירושלים למהלכים קיצוניים ובלתי הפיכים. לעומת זאת מול ממשלה הנרעדת כמו עלה נידף ברוח, יופעל לחץ הולך וגובר לנסיגה לגבולות 67.  (לת) קבל תיקון
  • 03:28
  • 23.12.12

02 כל הזמן מבטיחים לנו ש"עכשיו ימאס העולם ..." כבר בערך 40 שנה. אז מה? לעולם יש דברים יותר חשובים לעשות. שוגה מי שחושב
  • 05:16
  • 23.12.12

שלעולם אכפת.

03 תחליט כבר אתה כתב צבאי או מדיני עמנואל
  • 05:58
  • 23.12.12

מקשקש ברבה על צהל ולבסוף זורק משפט אחד פופוליסטי על זה ש״ לעולם נמאס מאיתנו״-

04 המטרה של המבצע היתה להפסיק את ירי הרקטות על יישובי הדרום והיא הושגה המטרות הושגו
  • 06:17
  • 23.12.12

וטפטוף של 1-2 רקטות ביום הוא לא הפסקת אש, גם רקטה אחת יכולה להרוג.

05 גם מבצע עמוד ענן פסה כמו כמו קודמו עופרת יצוקה . הכיוון כעת :התדיינות ,שיחות וויתורים שלנו למען שלווה וביטחון ! לכן ,צריך ממשלה מתונה עם ר"מ אחר !  (לת) רוני
  • 06:22
  • 23.12.12

06 לא הבנתי את ההקשרים בתוך המאמר  (לת) מי יכול להסביר לי?
  • 06:39
  • 23.12.12

07 מה הכוונה שפוי
  • 07:06
  • 23.12.12

כמו רבים אחרים אני מייחל לסוף עידן נתניהו. אבל הצורך שלך להפוך כל דבר לשלילי לחלוטין אינו מוסיף לך כבוד כעיתונאי.

08 או בקיצור -רק מלחמה הגונה שבצידה הפסד צורב ואבידות רבות בצידנו יכניסו שכל לציבור הישראלי להתחבר לשכל ולמוסר שברחו לו לגמרי d
  • 07:23
  • 23.12.12

ולהפנים את מגבלות הכח. התקוה היא שזה יקרה כמה שיותר מהר ובכמה שפחות אבידות. אבל זה רק סצנריו אחד אפשרי מתוך הרבה. האפשרות השניה היא להמדינה תסיים לגמרי את המעבר לשלטון פשיסטי-צבאי, תתנתק מהעולם ותנהל מלחמת חרמה עד האבדון

09 שונא עצמך מדעת אמיר אורן טויל גבי
  • 07:52
  • 23.12.12

אני מעריך שאתה הומוסקסואל אבל מכוער מספיק בשביל להיות בדיכאון! אל תביא אותו עלינו! פשוט תתאבד!

10 4 הערות עקרוניות ומסקנה: ראובן גרפיט
  • 08:00
  • 23.12.12

1. ניתן ומומלץ היה , עוד לפני שנים, עם הפגזות הראשונות על ישובים יהודים עי פלסטינים מעזה, לכבוש 3-5 ק"מ ולגרש מישם את כל הפלסטינים על מנת שינהרו לעיר עזה ויפעילו לחץ על ממשלתם+ ניתוק כל סוגי האספקה של מים חשמל סחורות. להבהיר שהכיבוש זמני עד שהאו"ם יבטיח ביטחון. 2.מצבינו ב2012 הרבה יותר טוב בכל פרמטר שנבחן :כלכלי , מדיני או חברתי, מאשר 1966-7 .ישראל היתה אז , לפני הכיבוש, מוחרמת כלכלית ומדינית וגבולותיה ובירתה לא מוכרים מדינית.
3.הימין השיג , מרצון או לא ,שהעולם לראשונה, בשנה זו, בעצם הכרתם במדינה הפלסטינית, הכיר בגבולות ישראל של 1967 + רוצה ומקבל הסדר וחלוקת שטחים בין שני הצדדים.
לא עוד העולם הערבי המוסלמי כולו נגדנו אלא רק הפלסטינים (המפתח לשלום להסדר ולהכרה במדינת היהודים ) . הם ואנו בפועל תאומים סיאמים החולקים אדמה, מים, אויר, כלכלה,הסטוריה.
4. אנו מצויים בשיווי משקל נאש (בתורת המשחקים מצב שבו שני הצדדים מצויים בשיווי משקל במצב נחות שיש אפשרות לשפרו . הם לא מסוגלים בעצמם ו צריך גורם חיצוני שיבעט להם בתחת כי לכל צד" נוח" או חשש מלצאת מהמצב שבו הוא נמצא.
דוקא העקשנות, ההתגרות, הבוטות של הליכוד והימין יגרם לעולם להביא אותנו בלחץ , להסדר. אנו נגיע להסדר כפוי כי אין בררה.
הסדר כפוי יאפשר לכל צד להסביר את הויתורים האידאולוגים וההסטורים שהוא נאלץ יהיה לוותר.
רק הימין יכול!

11 המסקנה מהמאמר היא שרק חרם כללי על ישראל יציל אותה מידי עצמה.  (לת) איציק המרכז izikhe@gmail.com
  • 08:02
  • 23.12.12

12 מרצונו ולא מרצונו אחד מהעם
  • 08:11
  • 23.12.12

ממשלות הימין ונתניהו בראשם, הפרק שמשתלב באופן ברור בספרה של ברברה טוכמן, מצעד האיוולת.

13 ה"חזק" גורר את כל העם להרפתקאות מסוכנות וחוזר על השגיאות שעשה המשופם בשנת 1939  (לת) הוא גורר אותנו
  • 08:19
  • 23.12.12

14 לא הבנתי מה הבעיה שלך. תארת את השתלשלות הארועים ותו לו. האם בעתיד לא נמשיך להגן על עצמנו כי מישהו "מידידנו על תנאי" מעקם את האף?  (לת) אליקו
  • 08:21
  • 23.12.12

15 נשארו עוד ישראלים שמציעים שלום תמורת שטחים? הניתוח הצבאי דוקא מבריק
  • 08:21
  • 23.12.12

מה צריך עוד לקרות כדי שתבין שזה לא עובד?

16 עיתונאי ללא אחריות וללא סמכות מה אתה רוצה? לאן אתה חותר??  (לת) מה רוצה הכותב?
  • 08:34
  • 23.12.12

17 מישהו הבין מה הוא ניסה להגיד? שיודע לשאול
  • 08:38
  • 23.12.12

בדרך כלל הוא מאוד לא ממוקד היום דווקא ממוקד אבל לא ממש ברור

18 המומחה לשלום ומלחמה יוסי
  • 09:21
  • 23.12.12

עוד עתונאי ברמה בינונית הפך עצמו למומחה ביטחוני ואסטרטגי ,מומחה לשלום תמורת שטחים ,לאיזה שטחים האדון מתכוון ,לגדה המערבים בלי זכות השיבה כבר הציעו להם ונדחה ע"י הפלסטינים .מעזה כבר נסוגנו ויש לנו טילים של שלום ,לסגת לגבלות החלוקה של 47 החמאס שהוא הרוב המכריע של הפלסטינים מתנגד .השלום היחידי שהם דורשים סילוק היהודים מארץ ישראל מהירדן ועד לים הם אומרים זאת בגלוי מעל כל במה אז למה עיתונאי מכובד אתה לא מאמין למה שהם אומרים ומתעלם לחלוטין מהמציאות חי באשליות ומנסה לשכנע אותנו באשליות שלך אני מאמין למה שחאלד משעל אומר ומצהיר יותר מהאשליות שאתה מנסה למכור

19 למדינת ישראל יש את היכולת, והיא עשתה זאת בעבר. ב-48 מדינת ישראל חיסלה את הטירור הפלשתיני, ולאחר מכן הביסה את צבאות ערב שבאו להשתתף, מאז ועד אוסלו, הפלשתינים שלא ברחו/גורשו מישראל, ישבו בשלווה ובשקט, ב-82, מדינת ישראל חיסלה את הטירור הפלשתיני בלבנון, ומאז אין טירור פלשתיני מלבנון. (חיזבאללה הוקם ע"י סוריה ואיראן בעיקבות תבוסה הפתח במלחמת לבנון ב-82), ב-70, המלך חוסיין, חיסל את הטירור הפלשתיני בירדן, ומאז אין כמעט טירור מירדן ובירדן, ויושבים שם כ-3 מיליון פלשתינים, אם מדינת ישראל תצא בכל הכח הצבאי שיש לה, ותתקוף בבת אחת את כל ישובי הערבים ביו"ש ובעזה, ותחסל את כל פעילי הטירור על מנהיגיהם, ותגרש את בני משפחותיהם לחו"ל, ותגרש את כל אנשי הצבא על משפחותיהם, שבאו בהסכם אוסלו, ישרור כאן שקט מוחלט. את האמור לעיל, ממשלות ישראל מימין ומשמאל לא עשו, עובדה, מנהיגי הפתח יושבים לבטח במוקעטה, ומממנים בחופשיות את אנשי הטירור, ואת מעשי הטירור. ועובדה שניה, הנהגת החאמס, יושבים לבטח בעזה, ומשם מממנים ומפעילים את הטירור החאמסי, אז מספיק עם המנטרות הסמולניות, שטירור אין לנצח. תחסלו את המנהיגים והפעילים, ותגרשו את בני משפחותיהם, והטירור יעלם.  (לת) סולו
  • 09:38
  • 23.12.12

20 מהיציע כולנו מארדונה  (לת) דניאל דורון
  • 10:09
  • 23.12.12

21 הוא אומר "ביבי פויה".  (לת) גרשון
  • 10:21
  • 23.12.12

22 ללא הפיכות משטרית בעזה (הפלת משטר חמאס), הסבב הבא וזה שאחריו והמשך הסיחרור, הם רק עניין של זמן (שכאמור אין לנו). נתניהו מטבעו ומטיבו, משותק ואינו בשל אישית וציבורית להכרעה אסטרטגית שכזו. דווקא מהפך פוליטי ועליית כוחות מתונים יותר לשלטון בישראל - יפתחו מרחב לגיטימצייה ציבורי ובינלאומי להפלת משטר חמאס ומסירת עזה לידי הרשות. בינתיים צריך להשביח את הערך המוסף שלנו (חיל האוויר).  (לת) דאגלס מקארתור
  • 10:21
  • 23.12.12

23 בעקבות "עמוד ענן" העולם מואס בנתניהו ושותפיו? בינתיים אין עדויות לכך. וגם אם יהיו, זה יהיה רחוק מהמיאוס בעולם אחרי "עופרת יצוקה". קבל את דעתו של עמיתך גדעון לוי - המביא דברים בשם אומרם
  • 10:39
  • 23.12.12

""עופרת יצוקה", סימן 1, הסבה לישראל נזק עצום. מתוך הקסרקטינים אולי לא רואים את זה, אבל דעת הקהל בעולם שינתה בעקבותיה את יחסה לישראל באורח דרמטי. ישראל נהפכה למוקעת כפי שלא היתה מעולם, תמונות עזה נצרבו עמוק בתודעת העולם." (1.1.12)

24 שילוב של תיאור כיתה-ג' של מה שהיה בעמוד ענן עם מרמור גנרי נגד נתניהו. דווקא למבצע הייתה תמיכה בינ"ל חסרת תקדים.  (לת) בנציג
  • 11:58
  • 23.12.12

25 שהחמאס ישתלט על הגדה ואל קעידה על סוריה עדיין תציעו לחזור ל-67 ?  (לת) דן
  • 12:48
  • 23.12.12

26 מלחמה בעצימות מוגבלת גילגל
  • 12:52
  • 23.12.12

המהלך הישראלי טרף את הקלפים בעימות למרות מרחב התימרון המצומצם.

ממשלת אולמרט שניהלה מו"מ רצוף עם הפלסטינים, והצטיירה כפשרנית ונוחה לידידותיה, נחלה כישלון חרוץ במישור ההסברתי לנוכח "עופרת יצוקה" למרות הדיבדנד המדיני שהביאה. הפלסטינים למדו מדו"ח גולדסטון כיצד ניתן להפוך תבוסה בקרב להישג מדיני ולקשירת ידי ישראל מאחורי הגב.

דווקא ממשלת נתניהו שלא זוכה לתמיכה בינלאומית, מצאה את שביל הזהב בעימות הצבאי. מצד אחד הישג תעמולתי והתרעתי בחיסול מדוייק ונקי של "ראש נחש", וחיסול שיטתי של מאגרי החימוש האסטרטגי בעזה. מצד ניצול הירי החמאסי והאיום בכניסה קרקעית על מנת לרתום את האחים המוסלמים במצרים ואובמה בארה"ב כערבים להפסקת אש ארוכת טווח. וקירוב המצרים עוד צעד אחד לקבלת אחריות על המתרחש ברצועה.

המהלך הישראלי הצליח תוך שבוע לשנות את מאזן הכוחות מקצה לקצה והעובדה היא השקט המוחלט משני צידי הגדר.
אם היו אומרים לאמיר אורן מראש שזה יושג תמורת הרחבת תחום הדיג (מותנה בשקט) מ 3 ל5 ק"מ מהחוף, גם הוא היה חותם על כך בשתי הידיים.

27 כאשר ינחת קאסם ראשון מקלקיליה על ת"א/ר"ג/כ"ס/פ"ת נקיים איתך דיון מחודש בבון ימני זב חוטם ובור
  • 12:56
  • 23.12.12

להזכירך - בזמנו לעגו לרואי השחורות שצפו טילים מעזה.

28 לבני ואולמרט המיטו על ישראל את דו"ח גולדסטון . לבנון 82 לא הייתה כשלון צבאי  (לת) אין פוצה פה אחרי עמוד ענן
  • 13:13
  • 23.12.12

29 קוצר הרוח העולמי כלפי סרבנות ישראלית לשלום תמורת שטחים גובר ברציפות כבר 45 שנה. קרה משהו?  (לת) קיש קוש
  • 15:01
  • 23.12.12

30 מלחמה בעצימות מוגבלת גילגל
  • 15:01
  • 23.12.12


המהלך הישראלי טרף את הקלפים בעימות למרות מרחב התימרון המצומצם.

ממשלת אולמרט שניהלה מו"מ רצוף עם הפלסטינים, והצטיירה כפשרנית ונוחה לידידותיה במערב, נחלה כישלון חרוץ במישור ההסברתי לנוכח "עופרת יצוקה" למרות הנדונייה המדינית שהביאה. הפלסטינים למדו מדו"ח גולדסטון כיצד ניתן להפוך תבוסה בקרב להישג מדיני ולקשירת ידי ישראל מאחורי הגב.

דווקא ממשלת נתניהו שלא זוכה לתמיכה בינלאומית, מצאה את שביל הזהב בעימות הצבאי. מצד אחד הישג תעמולתי והתרעתי בחיסול מדוייק ונקי של "ראש נחש", וחיסול שיטתי של מאגרי החימוש האסטרטגי בעזה. מצד ניצול הירי החמאסי והאיום בכניסה קרקעית על מנת לרתום את האחים המוסלמים במצרים ואובמה בארה"ב כערבים להפסקת אש ארוכת טווח. וקירוב המצרים עוד צעד אחד לקבלת אחריות על המתרחש ברצועה.

המהלך הישראלי הצליח תוך שבוע, וכמעט ללא אבידות, לשנות את מאזן הכוחות מקצה לקצה והעובדה היא השקט המוחלט משני צידי הגדר.
אם היו אומרים לאמיר אורן מראש שזה יושג תמורת הרחבת תחום הדיג (מותנה בשקט) מ 3 ל5 ק"מ מהחוף, גם הוא היה חותם על כך בשתי הידיים.
אבל למה שיפרגן לראש הממשלה?

31 "הולך ופוחת הדור שסלח לישראל על שגיונותיה" ? דן
  • 15:07
  • 23.12.12

מותר לעיתונאי לכתוב מפוזיצייה שמאלנית. מה שאסור הוא לשקר.

בריה"מ - המעצמה העויינת לישראל והגב הדיפולומטי של מדינות ערב בזמנו אינה קיימת יותר. רוסיה, יחסית לסובייטים, הרבה יותר סובלנית. בבית הלבן - עם אובמה ובלי אובמה - מאפשרים לשיראל מרווח נשימה שלא נתנו בעשרות השנים הראשונות לקיום המדינה. לאירופאים לא ממש איכפת.

אז היכן הוא הדור "שהולך ופוחת" ?

32 סידור העבודה הנוכחי מעולה, אמיר אורן מקלל כל הזמן ונתניהו מתחזק כל הזמן. אורן כל כך אובססיבי, עד שאינו מבין כי כדי שלהתקפות שלו על נתניהו יהיה גרם אחד של אמינות, עליו גם לתת 30 אחוז של תשבחות על נתניהו, אחרת הוא צפוי ושקוף ורק מועיל לביבי  (לת) משקיף
  • 15:45
  • 23.12.12

33 אובמה חלש, אבל לא ירחק היום עד שנשיא אמריקאי יכריז שנמאס לו מישראל ו... נביא האמת
  • 16:08
  • 23.12.12

והוא נותן גרין קרד לכל מי שרוצה להגר מכאן. זהו הסוף. לא מאמינים? חכו ותווכחו.

34 אם אחרי כל ההצעות הנדיבות של ישראל לאורך שנים שנענו בסרוב ובטרור ע"י הפלסטינאים, עדיין רואים את ישראל כסרבנית שלום, זה בגלל עיתונאים כמו אמיר אורן שמסכמים כל מאמר במנטרה השקרית הזאת.  (לת) יגאל
  • 16:13
  • 23.12.12

35 נרגנות מבולבלת ומעורפלת האופיינית לאדון אורן נועם
  • 16:38
  • 23.12.12

עם משפטים פתלתלים , לבטח כהרגלו הפלובי הוא מבקש לבקר את נתניהו,
רק שהוא שכח לציין שמבצע "עמוד ענן" זכה לתמיכה וגיבוי בינלאומיים נרחבים, כולל האיחוד האירופאי.
אורן הפך לפרשן כלבו שמתיימר להבין בכל: פוליטיקה אמריקנית, פוליטיקה ישראלית, ענייני משפט, ובוודאי נושאי צבא ובטחון, הפיכתו לפרשן כלבו עומדת ביחס הפוך להבנתו בנושאים אלה.

36 Hey Mr Oren,when you will be able to conduct an operation without the lawyers and judge Goldstone on the back of the sodiers ,the IDF will do it RIGHT  (לת) Old Soldier
  • 19:14
  • 23.12.12

37 מסתבר שמומחה צבאי מומחה רק לגבי מה שקרה במלחמה האחרונה ומאמין שכך יהיה גם במלחמה הבאה  (לת) גיחי גיכי
  • 19:31
  • 23.12.12

פעילות
המלצות