המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

ליישב יהודים ב-E1

על ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו להתעלם מהתגובה האוטומטית של הקהילה הבינלאומית נגד בנייה בירושלים ובשטח E1. גורלה של המדינה היהודית תלוי במידה רבה ביכולתה של הממשלה לפעול באופן מיידי וליישב את השטח המחבר את ירושלים עם מעלה אדומים.

מעלה אדומים, שהוקמה בשנות ה-70 במסגרת "תוכנית אלון" שייחסה חשיבות גדולה לבקעת הירדן כגבול ביטחון, מונה כיום יותר מ-40 אלף תושבים יהודים, ומהווה נקודת ציר בגבול ביטחון לאורך בקעת הירדן, נגד מתקפה ממזרח. פרוזדור בן ארבעה-חמישה קילומטרים, מיושב ביהודים, המוביל למעלה אדומים - ימנע את חלוקתה של ירושלים. בנוסף, הוא יבטיח את הנתיב היחיד שבו תוכל ישראל לשנע כוחות צבאיים במקרה הצורך, מרצועת החוף שבה גרים רוב היהודים, אל בקעת הירדן.

חשיבותה של ירושלים בעבור ישראל איננה רק היסטורית ודתית, אלא גם אסטרטגית: ירושלים חולשת על הדרך המהירה היחידה המחברת את קו החוף של הים התיכון עם בקעת הירדן, ואשר לאורכה יכולים יהודים לנוע כמעט ללא הפרעות מריכוזי אוכלוסייה ערבית.

המתנגדים לנוכחות יהודית בשטח E1 דואגים לרצף הטריטוריאלי של המדינה הפלסטינית, אולם זהו טיעון סרק. אין כל קושי להסדיר מעבר חופשי בין שומרון ליהודה באמצעות מעברים עיליים או מנהרות (למרבה האירוניה, הפלסטינים מציעים הסדרים כאלה בתגובה לחששות הישראליים מדרישת הפלסטינים לפתוח פרוזדור בין עזה ליהודה, שיגרום לחלוקתה של ישראל לשני אזורים).

ברור שהסוגיה העיקרית היא המאבק על ירושלים. הפלסטינים רוצים את שטח E1 על מנת ליצור רצף דמוגרפי בין מזרח העיר לבין יישוביהם שנמצאים ממזרח לירושלים ומצפונה, ובה בעת גם לקדם את חלוקת העיר. מהלך כזה יביא לבידודה של מעלה אדומים ויחתור תחת תביעתה של מדינת ישראל על שטח בקעת הירדן. הדרך היחידה למנוע את מימושה של התוכנית הפלסטינית היא ליישב את שטח E1 ביהודים.

יש הטוענים כי ישראל שוב אינה זקוקה לעמק הירדן כמגן בפני מתקפות ממזרח מפני שהסכם השלום עם ירדן הפך את האיום המסוכן - הנובע מקרבתה של החזית המזרחית למרכזי האוכלוסייה של ישראל ולתשתיותיה הכלכליות - לנחלת העבר. יתר על כן, הם מבטלים את חשיבותה הטופוגרפית של הבקעה, בהסתמכם על הטכנולוגיה הצבאית הנוכחית המאפשרת פגיעות מדויקות מרחוק. לשיטתם, היכולת לשגר מהלומות מגן מרצועת החוף מבטלת את הצורך בהחזקת בקעת הירדן.

אולם טיעונים מהסוג הזה הם קצרי ראות מבחינה פוליטית וצבאית. עמדה זו מתעלמת מן הפוטנציאל העצום הקיים באזורנו לשינוי פוליטי מהיר. היום כבר לא ניתן לפטור כמוגזמים תרחישים כגון התערערות היציבות בירדן או בסעודיה, או שלטון איסלאמי בסוריה, אשר יפיחו חיים באיום מהחזית המזרחית.

כמו כן, אסטרטגים-של-כורסה אלה מתעלמים מתולדות הטכנולוגיה הצבאית, המלמדות על תנודתיות ברורה, לאורך מאות בשנים, בין עליונותן של המתקפה והמגננה. האמונה שהמאזן הקיים כיום - שבו הטכנולוגיה מפחיתה זמנית את חשיבותה של הטופוגרפיה - יישאר ללא שינוי, היא כשל חשיבתי מסוכן.

תהיה זו איוולת אסטרטגית להסתמך על גבולות בני הגנה שנשענים על עליונות טכנולוגית חולפת ועל נסיבות פוליטיות שעלולות להשתנות. לפיכך, אם מעוניינת ישראל בגבולות בני הגנה לאורך בקעת הירדן, שומה עליה לאבטח את הכביש המקשר את בקעת הירדן עם רצועת החוף, העובר דרך ירושלים מאוחדת ודרך מעלה אדומים.

נתניהו יכול להסתמך על הבטחתו של נשיא ארצות הברית לשעבר, ג'ורג' בוש הבן, שהסכים כי גושי ההתיישבות הם עובדות שצריך להתחשב בהן בקביעת גבולות ישראל. כמו כן, יש לזכור שארה"ב התנגדה למאמצי ההתיישבות של ישראל מאז 1967, וכי רק לעתים רחוקות השפיעה התנגדות זו על ההחלטות של ישראל בסוגיה זו.

יתר על כן, ניתן יהיה לשכנע את האמריקאים להסכים, ולו הסכמה שבשתיקה, לחיבור של מעלה אדומים עם ירושלים, אם יוצג לפניהם במקביל גם חזון ברור המושתת על עיקרון הפשרה הטריטוריאלית.

לא נראה כי יש תבונה אסטרטגית רבה בהתיישבות חסרת הבחנה בכל רחבי ארץ ישראל. אך ניתן להמשיך במדיניות של התיישבות בררנית, המתמקדת בשטחים שבלב הקונסנזוס הישראלי, כולל מעלה אדומים ובקעת הירדן, בלי הפרעות חיצוניות רבות מדי. במקביל ליישומה של מדיניות כזאת, יש לפנות מאחזים לא חוקיים שהוקמו מחוץ לשטחים שבקונסנזוס, ואף להקפיא באופן מדורג את ההקצבות ליישובים שמחוץ לגושי ההתיישבות. מדיניות כזו משקפת את העדפותיהם של רוב הישראלים.

שטח E1 חיוני לעתידה הפוליטי של ירושלים וחשיבותו מכרעת גם בכל הקשור ליכולתה של ישראל ליצור לעצמה גבולות בני הגנה ממזרח. בניית שכונות יהודיות בשטח זה היא כורח חיוני. יש לקוות כי נתניהו ימיר הצהרות במעשים, על מנת שייווצרו בשטח עובדות חיוניות ובלתי הפיכות.

הכותב הוא פרופ' במחלקה למדעי המדינה באוניברסיטת בר-אילן, ומנהל מרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים
 

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 מאמר מאיר עיניים. מציג תבונה מדינית ומעשית גם יחד, ומן הראוי להקשיב לו.  (לת) עמרם גול
  • 19:48
  • 26.12.12

  •   ענבר החליט שצריך את E1 כדי להחזיק ציר שאינו בר הגנה לבקעת הירדן. ספק גדול אם זו טקטיקה נבונה.  (לת) ג'ינג'י
    • 00:28
    • 27.12.12

  •   הפרופסור המכובד תומך בזכויותיהם האוביקטיביות של היהודים במקום להצטרף לשמאל המתקדם ולערבים--בוז ליהודי הזה שאינו קוסמופוליט מתקדם  (לת) פרוספר עגוריאן
    • 11:38
    • 27.12.12

  •   אין דבר כזה 'גבולות בני הגנה'. הצלחת ההגנה על גבולות של מדינה תלויה בכוח צבאה ולא במיקום גבולותיה. לראיה: צה"ל כבש את הגדה המערבית מהצבא הירדני בארבעה ימים ב1967 ואת הרמה הגבוהה והמאיימת מהצבא הסורי ביומיים האחרונים של אותה מלחמה וזה הודות לכך שהיה חזק יותר מהצבא הירדני והצבא הסורי גם יחד וללא קשר למיקום הגבולות בין ישראל לירדן ולסוריה.  (לת) אריה
    • 12:40
    • 10.07.14

02 זאת ועוד: מדינה פלסטינית דה-פקטו מדינת חמאס החתומה על אמנה להשמדת יהודים. מי שתומך צריך להיתבע בהאג על סייענות לג'נוסייד. זה חמור מן האישום המפוקפק בבניה דירות בשטח כבוש שבעצם מעמדו במחלוקת.  (לת) ירון
  • 19:49
  • 26.12.12

03 אני הכי אוהב שלוקחים חלקים ממשנתו של אלון ומפיצים יגאל פייקוביץץ
  • 19:59
  • 26.12.12

כאילו הם התורה כולה. נכון חשוב לשמור על גבולות ברי הגנה, ובמיוחד ממזרח. אבל זה לא שווה כלום בלי משא ומתן אמיתי להסדר מדיני שסופו 2 מדינות ל2 עמים. בלי זה אין משמעות לתוכנית אלון. צריך להפיל את הממשלה!

  •   למה רק בבר אילן ואצל הסרוגים יש פרופ שחושבים שהעם טיפש? הפרופ מסלף כאן כל אמת מידה, הוא נימנע בכוונה מלהציג את כל התמונה והעובדות שהוא מציין מסולפות. נו מה ניתן לתפות מכיפה סרוגה ימני?  (לת) סתם מלקק תחת של ביבי, היה פשוט מעתיק את מילות השיר אתה תותח והיה ניראה יותר טוב
    • 01:49
    • 27.12.12

04 דברי טעם  (לת) ערן
  • 20:01
  • 26.12.12

05 גורלה של המדינה היהודית תלוי במידה רבה ביכולתה של הממשלה לפעול באופן מיידי וליישב את השטח המחבר את ירושלים עם מעלה אדומים.  (לת) פרופסור אפריים ענבר
  • 20:16
  • 26.12.12

06 הגדרה יפה של הכותב  (לת) אסטרטג של כורסא
  • 20:35
  • 26.12.12

07 לא ציפיתי ליותר מבר-איראן  (לת) אורי
  • 20:40
  • 26.12.12

08 בתור איש מדע המדינה דברת רק כאיש בטחון. תשאיר את זה לאנשי בטחון, מה הדבר יגרום מבחינת יחסי החוץ של ישראל?  (לת) חגי
  • 20:42
  • 26.12.12

  •   מסכים ומוסיף: בתור איש מדע המדינה, הייתי מצפה מהפרופסור להבין את עליית משקל דעת הקהל במדינות ערב, שהוא תהליך בלתי נמנע ובלתי הפיך. הדיכוי הנמשך של הפלסטינים (מה שהימין קוראים לו ״ערבים״ כאשר נוח להם) הוא שמייצר שנאה לישראל, ממנה השלטונות החדשים לא יכולים להתעלם. רק הסכם שלום כולל יכול לנטרל התפתחות זו ולא, כל הסכמי השלום שחתמנו בעבר יתמוטטו  (לת) רון
    • 01:29
    • 27.12.12

09 סוף סוף כתבה הגיונית באתר הזה  (לת) הדס
  • 20:52
  • 26.12.12

10 ערב הסעודית חשובה מאד לישראל גם מבחינה פוליטית וגם מבחינה מדינית. אז קדימה .....  (לת) עדד
  • 21:24
  • 26.12.12

11 הפרופ מדבר ברטוריקה מהמאה ה19 ירושלמי
  • 21:31
  • 26.12.12

לא יודע אם לצחוק או לבכות.

12 וחוץ מזה, ככל שזה נכון וצודק ונבון ומבוסס ורציונאלי, זה פשוט...שלנו.  (לת) אינפיניטי
  • 22:02
  • 26.12.12

13 חסל סדר התחסדות שפוי בסדום
  • 22:22
  • 26.12.12

אמת לאמיתה,תודה!

14 סוף סוף דעה אחרת בהארץ חזון אחרית הימים
  • 22:51
  • 26.12.12

אבל נראה לי שהוא טועה במשהו - בקעת הירדן אינה נחשבת "גוש התיישבות". מדינה פלסטינית בלי הבקעה היא מחוץ לקונצנזוס הבינ"ל, וביבי כבר הסכים שנהה שם רק 20 שנה. זה אפשרי רק באופן חד-צדדי.

15 שכונות מגורים ממזרח אינן בנות הגנה...  (לת) סיכה בבלון
  • 23:05
  • 26.12.12

16 זה מה שאנחנו עושים 40 שנה ותראה לאן הגענו רק שלום מביא שקט
  • 23:23
  • 26.12.12

פרופסור עלק

17 איש המדינה הפך לאסטרטג צבאי. מי כמו איש מדע המדינה היה מבין... תבור
  • 00:23
  • 27.12.12

שבשביל שלום אמיתי, כזה שבו יוכלו שתי מדינות לחיות זו לצד זו, אחת על ההר והשנייה בשפלה, צריך לשבור את הקפאון המדיני ולהיכנס למשא ומתן.
אי הבנייה ב-E-1 נחוצה ולא בגלל האסטרטגיה, אלא בגלל שצריך לדאוג שהשטח הזה יוסדר לפני שבונים בו. והנה הד"ר למדעי המדינה קם ואומר לנו איך לבנות בשטח שנוי במחלוקת... ובדרך כמובן מתעלמים ממדינות העולם, מדעתם, מן הפלשתינאים ומן הקשר שלהם גם כן לירושלים.
ד"ר דוליטל, או המנהל של מרכז בגין-סאדאת כנראה צריך לעבור מחדש על הסיבה שבגללה נקרא המרכז שאותו הוא מנהל בשמו... בינתיים את השפה שהוא מדבר מבינות רק חיות.

18 פעם ראשונה שיש דיעה אחרת. תבורכו.  (לת) זיו.
  • 00:30
  • 27.12.12

19 ישוב יהודי בשטח E1 נרי חסידוב
  • 01:09
  • 27.12.12

חולק אני על דעת הכותב המלומד, שכן בעידן של שלום והלוחמה המודרנית אין כל חשיבות לעומק טריטוריאלי כפי שהיה במאה הקודמת. הטיעונים כאילו אין להסתמך על קידמה טכנולוגית והחשש מפני מלחמת קרקע, לחשש מפני לוחמת רגלים ורוכבי סוסים כפי שהיה נהוג עד מחחה"ע הראשונה של צבא מול צבא, יתרה מכך החזית האחרונה בעולם בה התנהלו קרבות קרקע של שיריון בשיריון היתה במלחמת יום הכיפורים היינו כמעט לפני חצי מאה ומאז לא נעשה שימוש בקרבות ש. בש. לכן חששו של הכותב והתפיסה כולה של חוסר אמון בשלום הינה תפיסה המבוססת על חרדות ולא על הגיון, גם ההיסטוריה של המהפכות והתהפוכות סביבנו מראות כי אפילו עליית האחים המוסלמים אימת השלטון הקודם במצרים בירדן ולמעשה בכל מקום אחר, מראה כי הסכמי שלום הטובים לאינטרס של שכנתינו ושלנו למרות הצהרות כאלה ואחרות המיועדות לרצות המונים, חזקים ונשמרים בקפידב. מכאן שיש להשקיע בהרגעת המתחים ולהגיע לשלום אמת שזה האינטרס הקיומי של מדינתנו, ולא לשאוף לאחוז ביותר טריטוריה שבעידן המודרני איבדה מחשיבותה. בטחון מושג ע"י הסכמי שלום וכל איפוק ו/או ויתור עדיף על פני המשך הכיבוש והשליטה על שטחים שבאופן טבעי אמורים להיות חלק ממדינת פלסטין שתשכון לצידנו. זו התשובה.

  •   עומק אסטרטגי ערן
    • 10:10
    • 27.12.12

    הטענה שאין צורך בעומק אסטרטגי היא פשוט הבנה שגויה של המציאות. מדינת ישראל, אפילו אם תהיה מהירדן עד לים היא קטנטונת וקשה להגנה. עם מדינת ישראל תשאר ברוחב 20 ק"מ שפרושים למרגלות ההר שבו ישלוט חמאס, אזי יהיה קל יחסית לנתק את הצירים המרכזיים שמגיעים לצפון הארץ, ולא עם נשק מתקדם, אלא עם כמה טילים, רובים ומרגמות.

  •   ביוני 1967 ירדן תקפה את ישראל, בין השאר בהפגזה על אזור החוף. בתגובה נכנסו האנשים שבאו ממסדרון החוף הצר, הישראלים, לגדה המערבית וכבשו אותה ב-4 ימים תוך כדי כיבוש סיני מהמצרים באותו זמן. מאז מחזיקים הישראלים בשטח זה ומדינות ערב כולן אינן מנסות להוציא אותו מידיהם. עובדות אלו אינן עולות בקנה אחד עם דבריך שלחמאס "יהיה קל יחסית לנתק את הצירים המרכזיים עם כמה טילים רובים ומרגמות".  (לת) אור
    • 11:16
    • 27.12.12

20 עוד תעתוע מבית מידרשו של הימין הקיצוני, הויכוח אינו הבניה בE1 אלא בהתרסה של הביב שבניה בטוח לא תצא מימנה, הרי ברור שבצורה שהביב פועל הוא מייצר רק יותר היתנגדות, פעולתו נועדה לפרופגנדת בחירות כשכרגיל הוא מפקיר את ביטחון ישראל האמיתי בשביל הפוזה שלו, ליבני היסבירה זאת בבירור לגבי E1 כדאי שהכותב ילמד ליקרוא ולא רק ליכתוב. תושב מעלה אדומים מהקמתה
  • 01:11
  • 27.12.12

הביב לא הוסיף דבר לביטחון עשראל אלא רק קיסק אותו. למה שלא תיגתוב קצת על הפוזה של גוליית שהיסתיימה בכניעה מוחלטת לחמס? או על הנביחות שנתיים בנשא אירן תוך מתיחת החסל עם כל ידידותינו, שהיסתיימה בשירטוט קו אדום על ציור קרטיון מגוכך בקו ה90% העשרה (שזו כבר פצצה) למה?
ברור שלכותב אג'נדת מיתנחלים קיצוניים שמוכנים לערער הכל את ישראל את גושי ההיתנחליות שבקונסנזוס, ואפילו לסכן ירושליים שבין החומות (שהרי רק זו ירושליים) ובלבד שישארו הקוצוניים עם השלל, עם ההיתנחלויות הפוליטיות שלהם שחייבות להיתפנות בכדי שיתאפשרו שתי מדינות.

21 רציתם מדינה יהודית ואתם בדרך... גיל
  • 01:11
  • 27.12.12

למדינה דו לאומית עם רוב ערבי. יפה לך ביבי, הצלחת לשטות ברובנו. יפה לך, פחות לנו..

22 בשנה הבאה וכבר עכשיו הולכת ונוצרת אווירה בינלאומית  (לת) של סנקציות כלכליות נגד ישראל. אדוני הפרופסור
  • 02:20
  • 27.12.12

23 שום קשר למציאות אין במאמר הזה. הקולוניאליזם מת לפני מאה שלמה כמעט.  (לת) אורי
  • 02:32
  • 27.12.12

24 ממש תבונה ורגישות! איש חכם!
  • 02:44
  • 27.12.12

באמצע סריגת הסוודר לעשהאל קראתי והזלתי דמעה של אושר!

25 נראה שהפרופסור מכין ראשי פרקים ל"מצעד האיוולת" חלק ב'  (לת) ברברה טוכמן
  • 06:47
  • 27.12.12

26 "פרופסור" ענבר הוא תועמלן ימני אוויל (דגש על אוויל) עמנואלה
  • 06:55
  • 27.12.12

"פרופסור" ענבר הוא תועמלן ימני אוויל (דגש על אוויל)

27 אני מבולבל חל
  • 07:35
  • 27.12.12

מדינה פלשתינאית תוקם רק בסיום הסכסוך והשגת השלום המיוחל.
בעידן של שלום, מי צריך את כל הפלפולים הביטחוניסטיים על חזית מזרחית, העברת כוחות לבקעת הירדן וכו'.
אם אין שלום, אין מדינה פלשתינאית וישראל שולטת בכל השטח, אז לשם מה צריך להרחיב את ההתיישבות ולהסתכסך עם העולם?

28 ענבר קורה לניוון מוסרי. לחורבן המפעל הציוני  (לת) מותר לגנוב
  • 07:38
  • 27.12.12

29 התיישבות אזרחית יהודית אינה תורמת לבטחון היום ובעתיד בשום מקום ערן ברין
  • 07:42
  • 27.12.12

כמו שניתן לאפשר תנועת פלסטינים מצפון לדרום בשטח ישראלי, ניתן לאפשר תנועה בין מעלה אדומים לירושלים, בלי התיישבות יהודית בE1. גם צהל לא יפסיד דקה אחת בדרכו לבקעה.
במה התיישבות ב E1 תורמת לשמירת אחדותה של ירושלים, לא ברור. אבל כשמעלים את ירושלים על ראש שמחתנו, אז יש הסבר אוטומטי לכל טענה.

30 בדרך למדינה אחת לשני עמים. רוב ערבי. הציונות מתה. דרכון זר, היום !  (לת) ארם
  • 07:53
  • 27.12.12

31 כיבוש ירדן חיוני להבטחת הנתיב היחיד שבו תוכל ישראל לשנע כוחות צבא להגנה מפני מתקפה סעודית.  (לת) דג קר
  • 07:57
  • 27.12.12

32 אונ. בר אילן, אהה...  (לת) פרופ. אכלולי
  • 08:09
  • 27.12.12

33 חזק ואמץ!  (לת) אלברט
  • 08:14
  • 27.12.12

34 כיוון שהמעבר מירושלים למעלה אדומים יחתוך את המדינה הפלסטינית מן הראוי שהוא יהיה מעבר עילי, או מנהרה ואילו המעבר מצפון לדרום דרך אזור E1 יהיה על פני האדמה.  (לת) אורני
  • 08:38
  • 27.12.12

35 תפקידם של אזרחים הגרים בבתיהם וביישוביהם אינו להגן על המדינה. בשביל כך יש צבא . במשך שנים רבות החזיקה ישראל ברצועת-ביטחון בדרום לבנון כדי להגן על יישובי הגליל העליון.  (לת) אורי
  • 08:44
  • 27.12.12

36 "גורלה של המדינה היהודית תלוי במידה רבה ביכולתה של הממשלה לפעול באופן מיידי וליישב את השטח המחבר את ירושלים עם מעלה אדומים." יעל זילברמן
  • 09:06
  • 27.12.12

קדחת בצלחת. גורלה של המדינה היהודית תלוי קודם כל לא בפעולה "מן המותן", שנועדה לקושש לו מנדטים מהציבור, אלא בחשיבה. כלומר, בהנחה שרה"מ היה מסוגל לעשות זאת. הוא צריך לחשוב לא רק על מה יעשו השותפים הקואליציונים שלו, שבכל מקרה, ולמרות כל הדיבורים שלהם, יכנסו לקואליציה שלו ברגע שהוא יציץ להם. הוא חייב להביא בחשבון, ובעיקר, את מה שאומרות ומה תעשינה המדינות השותפות לנו בראית העולם, קרי - אירופה וארה"ב. אלא אם היותנו מדינה דמוקרטית ומודרנית השייכת לעולם המערבי אינו נושא החשוב לו.

37 למה לנו ממשלה רעה? עץ השדה.
  • 09:07
  • 27.12.12

מה שהממשלה הזו עושה הוא רע, מכל בחינה מדינית - ובעיקר מבחינה מוסרית. לגזול את מעט עתודות הקרקע שנותר לפלסטינים איננו מעשה מוסרי כלל. יותר דומה לכבשת הרש. וגיבורו של הסיפור על כבשת הרש - אחאב - אינו זכור לטובה כלל.

38 למה לנו ממשלה רעה? עץ השדה.
  • 09:09
  • 27.12.12

מה שהממשלה הזו עושה איננו מעשה נכון, לא מן הבחינה המדינית ולא מהבחינה המוסרית. לגזול את מעט עתודות הקרקע שנותר לפלסטינים הינו מעשה לא מוסרי בעליל. יותר דומה לכבשת הרש, למרות ששם אחאב ביקש לקנות את אדמתו של נבות בכסף, לפחות בהתחלה. וגיבורו של הסיפור על כבשת הרש - אחאב - אינו זכור לטובה כלל .

39 למה לנו ממשלה כזו? עץ השדה.
  • 09:09
  • 27.12.12

מה שהממשלה הזו עושה איננו מעשה נכון, לא מן הבחינה המדינית ולא מהבחינה המוסרית. לגזול את מעט עתודות הקרקע שנותר לפלסטינים הינו מעשה לא מוסרי בעליל. יותר דומה לכבשת הרש, למרות ששם אחאב ביקש לקנות את אדמתו של נבות בכסף, לפחות בהתחלה. וגיבורו של הסיפור על כבשת הרש - אחאב - אינו זכור לטובה כלל .

40 עמידה איתנה על עקרון גבול בר הגנה - כוחה יפה מחשש מתרעומתה של הזונה הבלה שהייתה לשפחת הערבים - אירופה.  (לת) רויטל גולדפיש
  • 09:22
  • 27.12.12

41 רבותי, לא להיבהל, המתושלח הזה הוא הולוגרמה  (לת) אותג
  • 09:55
  • 27.12.12

42 בכדי לבסס את דברי ענבר, אוסיף כי בשטחי C , המהווים כ - 60% מיו"ש, אין כמעט ערבים, אולי 40,000 ערבים, אך האינטרסים החיוניים לנו ברובם וכל ההתנחלויות מצויות שם, השמאל לא מתמודד כלל עם העניין אלא להיפך, מנסה לעודד ישוב ערבים שם במימון מדינות זרות עויינות. האינטרסים החיוניים לנו, תודעה, בטחון, מים ועוד והנגזר מכך לקווים אדומים, כלל לא נידונים ע"י השמאל, הוא לא רציונאלי. ירושלים, הר הבית, הבקעה, מערב השומרון, האזור מול נמל התעופה בן גוריון וצירי הרוחב האסטרטגיים לרבות ציר 443 וציר 5 הוא חוצה שומרון שסביבו נבנה גוש אריאל, כלל לא נידונים אצל השמאל. השמאל מתחשב רק בגחמות האויב ולא באינטרסים החיוניים לנו. רעיון הויתור על חלקים ממולדתנו, לציוני, הוא רק משום הבעיה הדמוגרפית, בשטחי C אין בעיה דמוגרפית, מדוע השמאל ממשיך להתעקש לטובת הערבים? אגב, זו הייתה עמדת מפלגת העבודה כשעוד הייתה ציונית ואקטיביסטית, טרם בכיריה קיבלו אתנן של עשרות אלפי דולרים בחודש מנשיא מצרים... איציק המרכז izikhe@gmail.com
  • 09:56
  • 27.12.12

בכדי לבסס את דברי ענבר, אוסיף כי בשטחי C , המהווים כ - 60% מיו"ש, אין כמעט ערבים, אולי 40,000 ערבים, אך האינטרסים החיוניים לנו ברובם וכל ההתנחלויות מצויות שם, השמאל לא מתמודד כלל עם העניין אלא להיפך, מנסה לעודד ישוב ערבים שם במימון מדינות זרות עויינות.

האינטרסים החיוניים לנו, תודעה, בטחון, מים ועוד והנגזר מכך לקווים אדומים, כלל לא נידונים ע"י השמאל, הוא לא רציונאלי.

ירושלים, הר הבית, הבקעה, מערב השומרון, האזור מול נמל התעופה בן גוריון וצירי הרוחב האסטרטגיים לרבות ציר 443 וציר 5 הוא חוצה שומרון שסביבו נבנה גוש אריאל, כלל לא נידונים אצל השמאל.

השמאל מתחשב רק בגחמות האויב ולא באינטרסים החיוניים לנו.

רעיון הויתור על חלקים ממולדתנו, לציוני, הוא רק משום הבעיה הדמוגרפית, בשטחי C אין בעיה דמוגרפית, מדוע השמאל ממשיך להתעקש לטובת הערבים?

אגב, זו הייתה עמדת מפלגת העבודה כשעוד הייתה ציונית ואקטיביסטית, טרם בכיריה קיבלו אתנן של עשרות אלפי דולרים בחודש מנשיא מצרים...

  •   ממש לוגיקה בכלום, דמגוגיה זולה! שטח C חולק במסגרת אוסלו ובכוונה שיהיה חלק ממדינת פלשטין שהיתה אמורה לקבל את כל השטח ב2000 אבג
    • 12:07
    • 27.12.12

    מה שקרה הוא שנתניהו ושות' (חמס והמתנחבלים) חיסלו את אוסלו.
    שטח A הוא בעצם מכלאות של בני אדם,
    כמו ששטח C של אנגליה לא מגיע ליהודים גם שטח C שהוא בבעלות פלשטינאית פרטית או עממית לא מגיע ליהודיסטים. זכות הכוח והכיבוש איןן זכויות לגיטימיות. וכמו שכתוב בברית החדשה: מה שחי על החרב גם בחרב יהיה סופו.

    הגיע הזמן להבין שאין זכויות יתר בעולם ליהודיסטים!

  •   מה זה "יהודיסטים"? אה, אתה נוצרי...  (לת) ליצן יהודי
    • 12:58
    • 27.12.12

43 יאללה מדינה דו-לאומית בנימין
  • 10:14
  • 27.12.12

עוד צעד למניעת ההתנתקות מהפלסטינים שבסופו מדינה דו-לאומית - איש קצר רואי שלא היה מקבל עבודה מלבד מבישיבת בר-אילן

44 כבר לפני 100 שנה עוד בימי יוסף טרומפלדור היהודים הבינו שהגבולות יקבעו לפי קו ההתישבות. לכן על ישראל להחליט על דעת עצמה את גבולות המדינה. לא משנה מה יחשבו הערבים חשוב מה עושים היהודים. לכן גם בעורמה צריך ליישב את E1 . בהתחלה תחנת משטרה אח"כ בסיס צבאי קטן שיאזרח בסוף, בהמשך תחנת מכבי אש וכך עוד עז ועוד בית . כך יש לנהוג גם בשטחי C  (לת) לעבוד בשיטת חומה ומגדל
  • 10:25
  • 27.12.12

45 לכל המלעיזים על הפרופסור: מדובר באיש מדע ובממצאים מדעיים שאינם ניתנים להפרכה. ממש כמו בפיזיקה !  (לת) הרשלה
  • 11:13
  • 27.12.12

46 משעל דורש אנחנו בונים אפי שינה27/12/12:11:10
  • 11:16
  • 27.12.12

משעל רוצה את כול מדינה ישראל ואנחנו מוחקים את הפלסטין ובונים ומרחבים כי זה אידאלוגיה הפלסטינית הנאצית החיסולית לקיומנו הריבונית במדינה

47 גורלה של המדינה היהודית אינו תלוי בהתיישבות ביהודה ושומרון.. זו פרופוגנדה שמטרתה להעביר תקציבים למעט אזרחים בעלי כוח. אפי
  • 11:49
  • 27.12.12

תושבי מעלה אדומים נהנו מנדל"ן זול וחיים נוחים ומסובסדים על ידי המדינה במשך שנים - זה רק טבעי שהערבות של המדינה תיגמר - כפי שהיא נגמרה בתוך שיטחי הקו הירוק.
אם אין ארוחות חינם בחיפה - אין סיבה שיהיו כאלה במעלה אדומים או אריאל.
הגיע הזמן שהמתנחלים בשטחים ישלמו עבור הוצאות הביטחון הקשורות באחזקת ביתם - יש לחשב את גובה הארנונה באריאל ומעלה אדומים בהתאם.
מי שלא יצרה לשלם מוזמן כמו שאר תושבי המדינה לנסות לשרוד בתוך גבולות הקו הירוק - ללא עזרה ממשלתית ועם מיסוי גבוה.

הייתי רוצה לראות את הביברמנים משלמים בעצמם עבור האמונות שלהם.. מעניין למה ההפרטה של ביבי לא חלה בשום תחום שהוא דתי או התנחלותי.

48 אני לא מבין את מי שמתנגדים להתיישבות יהודים בכל רחבי ארץ ישראל. יצחק
  • 12:11
  • 27.12.12

למה לערבים מותר לגור בכל מקום שהם בוחרים, בין בתחומי "הקו הירוק" ובין מחוצה לו, אבל ליהודים מותר לגור רק ב"תחום המושב"? איזה צדק ושוויון זה? הרי זה בדיוק ההפך הגמור, זו 100% אפליה, והמוזר הוא שמי שחושב כך הם יהודים, ובשם הצדק האוניברסלי.

49 לא להתיישב בכול מקום בארץ ישראל - הוא חוסר הגיון אלון פלג ( התנחלות סומייל)
  • 12:15
  • 27.12.12

בכול מקום שלא יהיו יהודים, יהיו אנשים אחרים.
בגליל אין יהודים ולכן במלחמה עתידית עם סוריה, לכוחות הפועלים
תהיה בעיה להגיע לגבול. אותו הדבר בנגב, בחיפה, יפו עכו, רמלה ולוד.

50 גורלה של המדינה היהודית תלוי ביכולתה להישאר יהודית, וזה לא יקרה דרך סיפוח של מיליוני ערבים כמו שענבר מציע כאן. מדינה אולי תהיה, אבל יהודית היא לא. גם ירושלים כבר לא יהודית יותר  (לת) יוסי
  • 13:53
  • 27.12.12

51 התוצאה של הבנייה באי-1 עשויה להיות לחץ בינ"ל בעתיד לפנות גם את הגבעה הצרפתית וגילה, בדרך חזרה לקווי 67' המדויקים, או לחלופין- התגלגלות למדינה דו לאומית, או לחלופין- נפילת אבו-מאזן ועליית החמאס  (לת) המדיניות שמציע פרופ' ענבר מבטיחה קיפאון מדיני מסוכן שיביא לקטסטרופה, ולא מבטיחה את ריבונותנו על שום סנטימטר מרובע.
  • 14:26
  • 27.12.12

52 בניית שטח E1 פירושה סתימת הגולל על פתרון שתי המדינות אגנדה פוליטית באיצטלה מדעית
  • 14:53
  • 27.12.12

וזו הרי כוונתו של הפרופסור מבר אילן, הנצחת שליטתה של ישראל בעם זר. מי שרוצה להקריב את המשך קיומה של מדינת ישראל על מזבח ירושלים הגדולה ושליטה לנצח בשטח המאוכלס במיליוני פלשתינים הופך את קיומה של מדינת ישראל לשאלה אסטרטגית.

53 מספר 43 - לא שמענו את הפתרון שלך לערביי ישראל  (לת) צעד אחד קדימה
  • 14:57
  • 27.12.12

54 אין כל בעיה לעבור מבית לחם ליריחו:- מיכל מירושלים
  • 22:47
  • 27.12.12

מבית סאחור ממשיכים לכיוון אל עזרייה ומשם ממשיכים לאבו דיס ויורדים לדרך יריחו עד ליריחו.
הערבים משקרים שאין להם מעבר חפשי ממקום למקום. אפשר להמשיך לבנות את E-1 בשקט.